Sajtóközlemény

Szervezetfejlesztés Kőszegen
A hatékonyabb és átláthatóbb működés a cél


Kőszeg Város Önkormányzata sikeresen pályázott az Államreform Operatív Program keretében meghirdetett „Szervezetfejlesztés konvergencia régiókban lévő önkormányzatok számára” című, ÁROP.1.A.5-2013. kódszámú pályázaton. Az Önkormányzat az Európai Unió és a Magyar Állam 22 millió forintos – 100 %-os - támogatását nyerte el a projekt megvalósításához.
A terveknek megfelelően 2014. szeptember 30-án lezárult az önkormányzat, a hivatal és intézményei működésének felülvizsgálata. A vizsgálatsorozat során a szervezetek gazdálkodásán túl górcső alá kerültek a kiszervezett és kiszervezhető feladatok, a közszolgáltatások helyi rendszere, valamint az intézmények szervezeti felépítése és humán-erőforrás kapacitása is. Az elemzések és kutatások a pályázathoz benyújtott részletes szakmai koncepcióban foglaltak alapján – a Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Programhoz illeszkedően – 9 fejlesztési területen, meghatározott módszertan alapján zajlottak le.
Az idén januárban és szeptemberben lefolytatott - mindkét alkalommal közel 600 kőszegi lakos megkérdezésével lezajló - átfogó lakossági igényfelmérésen az önkormányzat által ellátott kötelező és önként vállalt közfeladatok teljes spektrumára vonatkozóan kikérdezték a helyiek véleményét, emellett külön kérdőíveken a közszolgáltatásokra vonatkozóan is sor került adatgyűjtésre. Az itt megfogalmazódott jogos igények nyomán már el is készült például az önkormányzati hivatal épületében egy új ügyfél-tájékoztató táblarendszer, és a honlap ügyfélbarát fejlesztése is folyamatos.
A lezárult vizsgálatok alapján, melyeket a közbeszerzésen nyertes Controll Tanácsadó Zrt. külső tanácsadó cég az önkormányzat által felállított 3 fős szakmai projekt-team támogatásával és iránymutatásával végzett, általánosságban elmondható, hogy az önkormányzat és intézményei működése jó színvonalú. A gazdálkodás, feladat-ellátás és szervezeti felépítés területén komoly hiányosság nem tapasztalható.
A projekt egy igazán kézzelfogható eredménye egy új egyedi fejlesztésű Önkormányzati Integrált Adatkezelő Rendszer elnevezésű szoftver, mely egy komplex nyilvántartó rendszer számos, egyéb a hivatali munkát segítő alkalmazással. A szoftver egységesíti a közterület-használat, behajtási- és várakozási engedélyek, a postázás, a pályázatok-szerződések és katasztrófavédelmi nyilvántartás folyamatát, de tartalmaz egy grafikus településüzemeltetési nyilvántartó modult is.
2014 szeptemberében az azonos pályázaton nyertes régiós települési önkormányzatok, valamint a kistérségi, járási települések részére tudásmegosztó rendezvényt szerveztek, ahol alkalom nyílt tapasztalatcserére, a projekt jó gyakorlatainak bemutatására.
A lakossági kutatások eredményeit, valamint a megfogalmazásra került javaslatokat is tartalmazó szakmai tanulmányok megtalálhatók az önkormányzat honlapján (www.koszeg.hu/hu/onkormanyzat/projektek). A javaslatokról első körben 2014. szeptemberi ülésén tárgyalt a képviselő-testület, a részletes kidolgozás alatt álló intézkedési tervről az újonnan megválasztott képviselők tárgyalt és döntöttek decemberi ülésükön.