184/2012. (X. 25.) képviselő-testületi határozat

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Határozat letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Határozat nyomtatása
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete:

1. Jelen határozat 1. melléklete szerinti tartalommal elfogadja Kőszeg Város Önkormányzatának 2013-2017. évre szóló belső ellenőrzési stratégiáját.

Felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: Mezei Virág belső ellenőr.
Határidő: azonnal.

2. Jelen határozat 2. melléklete szerinti tartalommal elfogadja a Kőszeg Város Önkormányzatának 2013. évi belső ellenőrzési tervét.

Felelős: Dr. Tóth László jegyző.
Hivatali felelős: Mezei Virág belső ellenőr.
Határidő: értelemszerűen.


1. melléklet a 184/2012. (X. 25.) képviselő-testületi határozathoz:


KŐSZEG VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK
BELSŐ ELLENŐRZÉSI STRATÉGIÁJA
a 2013–2017-ig terjedő időszakra

A belső ellenőrzés általános stratégiai célja, hogy segítse a képviselő-testület által kitűzött önkormányzati célok elérését. Ennek érdekében tevékenységével járuljon hozzá:
• a működésre és gazdálkodásra vonatkozó előírások betartásához,
• a tulajdonosi szemléletű, takarékos, de ésszerű gazdálkodás érvényesítéséhez.

Az ellenőrzési munka sajátos területei, főbb eszközei, feladatai

- A./ Az önkormányzati intézmények alapítói ellenőrzésének stratégiai célja az, hogy:
1. Segítse elő a szabályszerű, hatékony intézményi működést, és járuljon hozzá feladataik követelményrendszernek megfelelő végzéséhez.
2. Minden, önálló gazdálkodási jogkörrel rendelkező intézmény, illetve szervezet átfogó ellenőrzése legalább 4 évente történjen meg, melyek lehetőség szerint a polgármesteri hivatal érintett osztályai együttműködésével kerüljenek lebonyolításra.
3. A korábbi ellenőrzések által feltárt hiányosságok kerüljenek megszüntetésre.
4. Objektív ismérvek alapján nyíljon mód az intézmények működésének jogi, gazdálkodási és ellenőrzési szempontból való összehasonlítására, értékelésére.

- B./ A polgármesteri hivatal belső ellenőrzésének stratégiai célja, hogy segítse a feladatrendszer hatékony ellátását, fejlesztését:
1. Az önkormányzati és külső erőforrásokkal való gazdálkodás hatékonyságának vizsgálatával, elemzésével,
2. A vagyonkezelés és hasznosítás szabályszerűségének ellenőrzésével, elemzésével,
3. Az intézményrendszerben alkalmazott finanszírozási és elszámoltatási rendszer hatékonyságának ellenőrzésével, a szervezeti keretek elemzésével,
4. A hivatali belső ellenőrzési kontrollrendszerek kialakításának, működtetésének, hatékonyságának, valamint fejlesztésének értékelésével.

- C./ A belső ellenőri munkával kapcsolatos stratégiai cél az ellenőrzések hatékonyságának, eredményességének emelése:
1. A vizsgálandó területek, témák kockázat-elemzésen alapuló kiválasztásával, tervezésével,
2. A gazdálkodásra, számvitelre, valamint az ellenőrzésre vonatkozó információk (jogszabályok, útmutatók, szakirodalom stb.) figyelemmel követésével, gyakorlati alkalmazásával,
3. Az ellenőrzési tárgyú szaktanfolyamokon, továbbképzéseken, vizsgákon való részvétellel,
4. A céloknak leginkább megfelelő ellenőrzési módszerek kiválasztásával, alkalmazásával,
5. A fejlett technikai eszközök által nyújtott lehetőségek mind jobb kihasználásával.

- D./ Kőszeg Város és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulásával való ellenőrzési együttműködés stratégiai célja, hogy a Társulás fenntartásában működő, Kőszeg Város Önkormányzata által alapított intézmények tekintetében is érvényesítésre kerüljenek az alapító önkormányzat érdekei, és teljesüljenek az általa megfogalmazott célok.
Ennek érdekében:
1. A Társulás Munkaszervezete, valamint Kőszeg Város Polgármesteri Hivatala belső ellenőrzése hangolja össze tevékenységét szervezeteik belső ellenőrzési stratégiájának kialakítása és fejlesztése vonatkozásában.
2. A Társulás Munkaszervezetének belső ellenőrzése a Társulási Megállapodás alapján biztosítsa az összhangot az Önkormányzat ellenőrzési igényei, az éves munkatervek tartalma, valamint azok végrehajtása tekintetében.

A belső kontrollrendszer általános értékelése

A belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy megvalósuljanak a következő célok:
 a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen hajtsák végre,
 az elszámolási kötelezettségeket teljesítsék, és
 megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, károktól és nem rendeltetésszerű használattól.

A költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer, vagyis a – szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő
a) kontrollkörnyezet,
b) kockázatkezelési rendszer,
c) kontrolltevékenységek,
d) információs és kommunikációs rendszer, és
e) nyomon követési rendszer (monitoring)
kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.
A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.

A kockázati tényezők és értékelésük, prioritások

Nagyobb kockázatot jelentenek a magasabb összegű pályázati pénzből megvalósuló beruházások, valamint a szervezeti változások.

Az önkormányzati bevételek megalapozottsága érdekében nagy hangsúlyt kell fektetni a normatív állami támogatások igénylésére és elszámolására. A támogatások alapját képező mutatószámok, létszámok helyes megállapítása az alapja a támogatások lehívásának. A kötött felhasználású támogatások elszámolását külön kell vizsgálni.

A közbeszerzési eljárások során különös figyelmet kell fordítani a szabályszerűségre, valamint az eljárás átláthatóságának biztosítására. A gyorsan változó jogszabályi környezet miatt ez a terület kiemelkedő figyelmet igényel, ezért a fokozott ellenőrzésre is szükség van.

Az EU-s pályázatokból megvalósuló beruházások esetében szintén kiemelkedő figyelmet kell fordítani a beruházások szabályszerű lebonyolítására, hiszen csak így lehet megfelelően elszámolni és a pályázattal megnyert összeget lehívni.

A belső ellenőrzés erőforrásai, fejlesztési és képzési terv

Az Ötv. 92.§ (11) bekezdése értelmében a helyi önkormányzat belső ellenőrzését ellátó személy vagy szervezet
a) ellenőrzést végez a képviselő-testület hivatalánál és az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokra vonatkozóan,
b) ellenőrzést végezhet a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél, a helyi önkormányzat többségi irányítást biztosító befolyása alatt működő gazdasági társaságoknál, közhasznú társaságoknál, a vagyonkezelőknél, valamint a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezett szervezeteknél is.

Kőszeg Város Önkormányzata belső ellenőrzési feladatait 1 fő belső ellenőr látja el.

A belső ellenőrzés végzéséhez szükséges a folyamatos továbbképzés, a jogszabályok és a változások ismerete, az ellenőrzési konzultációkon való részvétel biztosítása. A költségvetési szerveknél belső ellenőrzési tevékenységet csak az államháztartásért felelős miniszter engedélyével rendelkező személy végezhet, Korm. rendelet szabályozza a kötelező szakmai továbbképzés és a kapcsolódó vizsgáztatás részleteit.


2. melléklet a 184/2012. (X. 25.) képviselő-testületi határozathoz:


Kőszeg Város Önkormányzatának 2013. évi ellenőrzési terve


1. Beszámoló a 2011. évi ellenőrzési tervben foglalt feladatok végrehajtásáról
 Időszak: 2013. I. negyedév (5 revizori nap)
 Felelős: jegyző, belső ellenőr
2. Belső ellenőrzési kézikönyv felülvizsgálata
 Időszak: 2013. I. negyedév (15 revizori nap)
 Felelős: jegyző, belső ellenőr
3. A 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 7. számú mellékletének 1., 14., 20. és 26-27. pontjában meghatározott bejelentési, adatszolgáltatási, illetve közzétételi kötelezettség teljesítésének vizsgálata
 Időszak: 2013. évben negyedévente 2-2 revizori nap (összesen 8 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a bejelentési, az adatszolgáltatási, illetve a közzétételi kötelezettségek határidőben teljesültek-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2013. év értelemszerűen
 Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, érintett osztályok vezetői
4. A Központi Művészeti Óvoda és Bölcsőde Többcélú Közös Igazgatású Közoktatási Intézmény
a.) 2012. évi központi költségvetésből igényelt állami hozzájárulások intézményi elszámolásának megbízhatósági ellenőrzése
 Időszak: 2013. I. negyedév (30 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy az intézmény által igényelt állami hozzájárulások igénylése a jogszabályoknak megfelelően történt-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2012. év
 Az ellenőrzés típusa: pénzügyi, szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr
b.) 2014. évi költségvetés tervezéséhez szolgáltatott intézményi mutatószám-felmérés megbízhatósági ellenőrzése
 Időszak: 2013. IV. negyedév (25 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy az intézmény szolgáltatott adatok a valóságnak megfelelnek-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2013. év
 Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr
5. Utóvizsgálatok a 2012. évi ellenőrzések tapasztalatai alapján
 Időszak: 2013. II. negyedév (20 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a lefolytatott ellenőrzések során feltárt hibák hasznosításra kerültek-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2012. év
 Az ellenőrzés típusa: értelemszerűen
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, vizsgált terület vezetője
6. Történelmi belváros rehabilitációja (Jurisics tér felújítása) Európai Uniós forrásból támogatott beruházásra vonatkozó jogszabályok és helyi eljárásrend betartásának célellenőrzése
 Időszak: 2012. II. negyedév (35 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a bejelentési, az adatszolgáltatási, illetve a közzétételi kötelezettségek határidőben teljesültek-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2013. év értelemszerűen
 Az ellenőrzés típusa: pénzügyi, szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, projektmenedzser

7. A közbeszerzések célellenőrzése
 Időszak: 2013. III. negyedév (30 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy a közbeszerzési eljárásokban érvényesülnek-e a jogszabályi előírások és a helyi szabályzatok előírásai
 Az ellenőrizendő időszak: 2012. év
 Az ellenőrzés típusa: szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
8. Az önkormányzatot megillető, a központi költségvetésből származó támogatások, hozzájárulások 2012. évi elszámolásának felülvizsgálata az „egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése” jogcím kivételével
 Időszak: 2013. III. negyedév (20 revizori nap)
 Az ellenőrzés célja: annak megállapítása, hogy az elszámolások a jogszabályi előírásoknak megfelelően történtek-e
 Az ellenőrizendő időszak: 2012. év
 Az ellenőrzés típusa: pénzügyi, szabályszerűségi
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, pénzügyi osztályvezető
9. Belső ellenőrzési stratégiai terv készítése
 Időszak: 2012. IV. negyedév (10 revizori nap)
 Felelős: belső ellenőr
10. 2014. évi ellenőrzési terv készítése
 Időszak: 2012. IV. negyedév (5 revizori nap)
 Felelős: jegyző, belső ellenőr
11. Rendkívüli, eseti jelleggel meghatározott ellenőrzések, tartalékidő
 Időszak: értelemszerűen (40 revizori nap)
 Felelős: jegyző, belső ellenőr, vizsgált terület vezetője