2019. Szeptember 18., Szerda, 14:00 óra, Városháza 137. számú tanácskozóterme: Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről
2. - Kőszeg, 3277/37 és 3277/42 hrsz.-ú ingatlanok ingyenes átadásával kapcsolatos döntések meghozatala
3.a - Vagyonügyek: Kőszeg, Hunyadi u. 13/B fsz.8. lakás vételi szándéka
3.b - Vagyonügyek: Kőszeg, 2352/5 hrsz.-ú terület vételi szándéka
4. - Zárt ülés keretében: Az önkormányzati kitüntetések és elismerések adományozására érkezett javaslatok elbírálása (az anyagot később küldjük)
5. - Egy mappában Városfejlesztési Bizottság 2019. 09.18.
1. napirendi pont:
Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről

Tisztelt Képviselő-testület!

A 2019-es munkaterv alapján elkészítettük a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló beszámolót.

A VASIVÍZ Zrt-től kapott ivóvíz-használati adatok, valamint a Közszolgáltató Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Közszolgáltató) által a szennyvíz szippantással és elhelyezéssel kapcsolatos – 2018. év végéig rendelkezésre álló - adatok alapján az alábbi kimutatást készítettük:

Kimutatás a szolgáltatás igénybevételéről.
Megne
vezés 2014.
2015.
2016. 2017. 2018.
*
1. 91 140 195 205 171
2. 164 232 348 496 478
3. 629 1227 1947 2399 2199

A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis a 2014. év).
Megne
vezés 2015/
2014.
% 2016/
2014.
% 2017/
2014.
% 2018/
2014.
%
1. 153,9 224,2 225,27 187,9
2. 141,5 212,2 302,43 291,5
3. 195,1 313,8 352,94 349,6

A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis az előző év).
Megne
vezés 2015/
2014.
% 2016
/2015.
% 2017/
2016.
% 2018/
2017.
%
1. 153,9 145,7 100,49 83,4
2. 141,5 150,0 142,52 96,4
3. 195,1 160,9 114,02 91,7

1.) Igénybevevő háztartások száma-ingatlan (db)
2.) Szállítási alkalmak (db)
3.) Szállított menny. (m3)
*2018.12.31-ig

A 2018-es évben a szippantást igénybevevő ingatlanok száma, a szippantási alkalmak és az elszállított mennyiség tekintetében is kis mértékű csökkenés tapasztalható, ami az egyre népszerűbb egyedi szennyvíztisztító kisberendezések telepítésének is köszönhető.

A folyamatos ellenőrzés eredménye, hogy a jelen időszakig az egyedi szennyvíztisztító berendezésekre kiadott használatbavételi engedélyek száma 37-ről 45-re növekedett. További 9 ügyfél rendelkezik létesítési engedéllyel, 3 eljárás pedig most indult létesítési engedély kérelem tárgyában. Fennmaradási engedély az elmúlt időszakban nem került kiadásra.

Kiadott használatbavételi és fennmaradási engedélyek éves bontásban.
Év 2014 2015 2016 2017 2018
H. eng. (db) 3 4 12 13 5
F. eng. (db) 1 1
Év 2019
H. eng. (db) 9
F. eng. (db) 0

2019. évben az előző évi vízfogyasztások alapján az önkormányzat közszolgáltatási bírságok kiszabását kezdeményezte a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál 14 ügyfelet érintően. Jelenleg mindegyik eljárás folyamatban van.
Az előző években a vízfogyasztások alapján kezdeményezett közszolgáltatási bírságok 92 ügyfelet érintettek. A korábban lezárult ügyek során 15 esetben került az eljárás megszüntetésre, a legtöbb esetben a korábban engedélyezett egyedi szennyvíztisztítók létesítése és a csatornahálózatra történő – be nem jelentett - rákötések miatt. Három esetben került sor a már meghozott bírság határozat elhalálozás, csatornahálózatra való rákötés miatti visszavonásra, és egy esetben a kiszabott bírság mértékét utólagosan (fellebbezés) mérsékelték. Egy másik esetben – az ügyfél kérésére, a megfelelő igazolások benyújtása mellett – a bírság határozat visszavonását kezdeményezte az Önkormányzat a jogszabály által biztosított egy éves határidőn belül. A bírság kezdeményezésének alapját adó vízfogyasztás csőtörésből adódott, melyet az ügyfél igazolni – az általa megadott elérhetőség miatt – a Vízügyi Hatóság felé csak késve tudott.

2016 nyarán egy szennyvízelöntés okán került napirendre a Kálvária utca 67 - 69. számú társasház és a Nemezgyár (MultiFelt Factory Kft.) szennyvíz problémája. Az üzemen kívüli szennyvízátemelő és a feltehetőleg tönkrement szennyvízelvezető hálózat problémája – az érintett felek megegyezésének hiánya miatt - azóta sem megoldott. Jelenleg a szennyvizet a Közszolgáltató szippantja és számlázza ki az érintetteknek az általuk megállapított arányban.
A nyár folyamán az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság jelezte a Vas Megye Katasztrófavédelmi Igazgatóságnak (Vízügyi Hatóság), hogy a társasházakat a Nemezgyár területével összekötő csatorna szakaszon, az Önkormányzat 1108 hrsz.-ú területén a szennyvíz akna eltömődött, a szennyvíz a Malomcsatornába szivárog. A Vízügyi Hatóság az Önkormányzatot a csatornaszakasz haladéktalan kitisztítására kötelezte 2019. június 28.-án kelt határozatában. A probléma a társasházak közös képviselőjének is jelezve lett, aki a Vasi Flóra Kft.-n keresztül elhárította a dugulást.
Sajnos ezt követően újabb probléma merült fel a Galvano-Logistic Kft. (Nemezgyár területe) telephelye előtt. A szennyvíz a Malomcsatorna felett átnyúló csőszakasz kútgyűrűkből álló tartópillérei között szivárgott a telephely épülete elé, és a Malomcsatornába. Ezzel kapcsolatban eljárás van folyamatban a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál, amelyben még nem született végleges döntés.

Az előterjesztéshez csatolva lett a Közszolgáltató beszámolója is. Az ő általa ismertetett adatok a teljes szolgáltatási területre vonatkoznak, így a számszaki eltérés az általunk közölt adatokkal ebből adódik.

Fentiek alapján kérem a Tisztelt Képviselő – testületet, hogy a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló tájékoztatót, valamint a beszámolót elfogadni szíveskedjék.

Kőszeg, 2019. szeptember 10.


A jegyző nevében:


Németh Ildikó
városüzemeltetési osztályvezető




HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtése tárgyában a 2018. évre vonatkozó tájékoztatót, valamint a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.-nek a közszolgáltatási tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.



Beszámoló a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről

A Városüzemeltető Kft. 2018 évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz szippantását a Képviselő-testület 6/2014 (I.30.) számú határozata, engedélye, valamint szerződései alapján Kőszeg, Velem, Bozsok, Lukácsháza és Gyöngyösfalu területén végezte.

A szennyvíz szippantása és lerakóhelyre történő elszállítása a 2014-ben vásárolt MTZ Belarus-820 összkerékhajtású erőgéppel és a hozzá csatlakoztatott DETK-128 szippantós tartálykocsival történt.

Főbb műszaki adatok:
teljesítmény: 60 kW
vontatási sebesség: 25 v. 30 km/h
szívási idő: 8-10 perc
ürítési idő szabad kifolyással: 12-16 perc
ürítési idő túlnyomással: 6-8 perc
legnagyobb szívási mélység: 6 m


A 2018 évben elvégzett szolgáltatás főbb teljesítményi adatai (teljes szolgáltatási terület)
(Tájékoztatásul közöljük a 2017, 2016. évi adatokat is.)

2018 2017 2016
szippantások száma: 563 db 496 db 348 db
elszállított mennyiség lerakóhelyre: 2506 m3 2399 m3 1974 m3
ürítések száma lerakóhelyen: 373 db 356 db 290 db
ingatlanok száma: 195 db 205 db 195 db

A szennyvíz lerakása a VASIVÍZ Zrt-vel kötött vállalkozási szerződés szerint a szombathelyi szennyvíztelepen történt.

Pénzügyi adatok:
A folyékony hulladék gyűjtéséből származó
árbevétel: 4 691 E Ft
költségek: 11 067 E Ft
Eredmény: - 6 376 E Ft


Az adatokból látható, hogy a szolgáltatás veszteséges.
A költségek főbb összetevői:
- 2 fő munkabére és járulékai (5 458 E Ft),
- üzemanyag költség (1 778 E Ft),
- lerakási díj (1 460 E Ft),
- alkatrész, javítási költség (1 613 E Ft)
Fenti költségeket objektív okok miatt (szolgáltatási terület jellege, adottságai, lerakóhely távolsága, eszközállomány, lerakóhelyi díjak) nincs módunk csökkenteni.

A beszámolóból kiderül, hogy a szolgáltatás mennyiségi mutatói tovább nőttek az előző évihez képest.
Több alkalommal jeleztem, hogy a jelenleg rendelkezésre álló eszközállománnyal a szolgáltatás ellátása folyamatosan és biztonsággal nem biztosítható.
Szükséges lenne egy új, nagyobb teljesítményű és sebességű, közúti közlekedésre alkalmasabb erőgép beszerzése. Ennek költsége 16-24 millió Ft (jó állapotú, használt).
A költségvetésbe több alkalommal bekerült „vonal alatti tételként”, sajnos vonal alatt is maradt.
Tekintettel arra, hogy a szolgáltatás ellátás sajnos minden évben 6 millió Ft-ot meghaladó veszteséget okoz, amelyre semmilyen kompenzációt nem kapunk, a Városüzemeltetőnek nincs lehetősége ennek az eszköznek a beszerzésére.

Kérem a Képviselő-testületet, a jövő évi költségvetésben erre forrást biztosítani szíveskedjenek. Ellenkező esetben a szolgáltatás folyamatos ellátása nem biztosítható.
Fontosnak tartom azon egyedi eseteknél (ingatlanoknál), ahol a szolgáltatást a domborzati viszonyok (6 m-nél nagyobb szintkülönbség, 50 m-nél nagyobb szívási távolság) akadályozzák, a tulajdonost kötelezni kell vagy üríthető tartály vagy egyedi szennyvíztisztító létesítésére.




Kőszeg, 2019. szeptember 4.


Tisztelettel:


Kovács István
igazgató