1/2009. (II. 13.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2009. évi költségvetéséről

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Rendelet letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Rendelet nyomtatása
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló és módosított 1990. évi LXV. tv. 16 §. (1) bekezdése, az államháztartásról szóló módosított 1992. évi XXXVIII. tv. (továbbiakban: Áht.) 65. §. (1) bekezdés, valamint a végrehajtási rendeletei, és a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figye-lemmel az önálló és részben önálló költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a 2009. évi gazdál-kodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, a hiány mértékének és finanszírozásának módja

2. §

A képviselő-testület a polgármesteri hivatal és az intézmények együttes 2009. évi költségvetését
2 033 289 E Ft bevétellel
2 199 605 E Ft kiadással
166 316 E Ft működési hiánnyal

állapítja meg, a hiány fedezetéül önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő (forráshiányos) helyi önkormányzatok tá-mogatásának igénylését – melynek előkészítéséért a polgármesteri hivatal felelős – , pályázati lehetőségek kihasználását, ezek elégtelensége esetén hitel felvételét rendeli el.
Az önkormányzat 2009. évi költségvetési előirányzatainak részletezését a rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.

Az önkormányzat bevételei

3. §

A 2. §-ban megállapított bevételi főösszeg forrásonkénti megoszlása:

Működési célú bevételek:
 működési célú saját bevételek 437 507 E Ft
 működési célú központi bevételek 509 363 E Ft
 átengedett központi bevételek 443 415 E Ft
 működési célú átvett pénzeszköz 3 503 E Ft
 működési célú hitelfelvétel 166 316 E Ft
Működési bevételek összesen: 1 560 104 E Ft


Felhalmozási célú bevételek:
 felhalmozási és tőkejellegű bevételek 299 231 E Ft
 felhalmozási célú átvett pénzeszközök 16 508 E Ft
 felhalmozási célú központi bevételek -
 felhalmozási kölcsön visszatérülés 34 070 E Ft
 áfa bevételek 7 000 E Ft
 felhalmozási pénzmaradvány 282 692 E Ft
 felhalmozási célú hitelfelvétel -
Felhalmozási bevételek összesen: 639 501 E Ft

Bevételek mindösszesen: 2 199 605 E Ft

A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti részletezését a 2., 3. és 4. számú melléklet, a fejlesztési bevételek célonkénti részletezését az 5. számú melléklet tartalmazza.


Az önkormányzat kiadásai

4. §

A 2. §-ban megállapított kiadási főösszeg megoszlása:
Működési célú kiadások:
 a személyi jellegű kiadások 482 185 E Ft
 a munkaadókat terhelő járulékok 159 180 E Ft
 a dologi jellegű kiadások 523 798 E Ft
 pénzeszköz átadás 394 824 E Ft
 ellátottak pénzbeli juttatásai 16 487 E Ft
 céltartalék 13 000 E Ft
 fejlesztési célú áfabefizetés és kamat - 29 370 E Ft
Működési kiadások összesen: 1 560 104 E Ft

Felhalmozási célú kiadások:
 felújítási kiadások 145 500 E Ft
 fejlesztési kiadások 194 687 E Ft
 pénzeszközátadás 45 553 E Ft
 kölcsönnyújtás, értékpapír vásárlás 7 070 E Ft
 hiteltörlesztés, részesedés vásárlás 19 355 E Ft
 áfabefizetés, kamatfizetés 29 370 E Ft
 céltartalék 197 966 E Ft.
Felhalmozási kiadások összesen: 639 501 E Ft

Kiadások mindösszesen: 2 199 605 E Ft

A 4. §-ban megállapított kiadásokat intézményenkénti részletezését a 3. és 4. számú melléklet, a fejlesztési kiadások célonkénti részletezését a 6. számú melléklet tartalmazza.


A 2009. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

5. §

(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségért a polgár-mester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felelős.

(2) Az önállóan és részben önállóan gazdálkodó intézmények vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségve-tési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(3) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület en-gedélyével kerülhet sor.
(4) A költségvetési szerv a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi önállóan gaz-dálkodó költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat saját és a hozzá tartozó részben önálló költ-ségvetési szervek tekintetében is betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.


6. §

(1) A likviditási problémák kezelésére folyószámla-hitel szolgál 170 000 E Ft összegben. A képviselő-testület felha-talmazza a polgármestert, hogy a jelenleg érvényes folyószámla-hitelkeret szerződés időtartamát meghosszabbítsa, igénybevételt követően a hitel és kamatának megfizetésére intézkedjen.
(2) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret összegének változtatásáról, illetve az önkor-mányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerző-dés, illetve értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(3) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , illetve eladásáról, amely műveletek célja hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(4) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgár-mester jogosult dönteni.
(5) Kőszeg Város Önkormányzata adósságot keletkeztető éves kötelezettségvállalásának (hitelfelvétel és járulékai, kötvénykibocsátás, garancia és kezességvállalás, lízing) felső határa 2009. évben a korrigált saját bevétel. Saját bevétel: helyi adók, az önkormányzat által beszedett gépjárműadó, kamatbevételek, külön törvények szerint az önkormányzatot megillető bírság, osztalék bevétel, azon önkormányzati vagyon bérbeadásából, haszonbérbeadásából, üzemeltetéséből, koncessziós díjából származó bevétel, amely ugyanazon vagyontárgyra vonatkozó felhalmozási, felújítási célú felhasz-nálására az önkormányzat kötelezettséget vállalt, valamint az egyéb sajátos bevételek. Korrigált saját bevétel: a rövid le-járatú kötelezettségek (tőke- és kamattörlesztés, lízingdíj) adott évre eső részével csökkentett saját bevétel éves elői-rányzatának 70%-a, és a megszűnt víziközmű-társulattól átvett még meg nem fizetett érdekeltségi hozzájárulások besze-déséből származó bevétel.


7. §

(1) Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgár-mester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A rendelet 6. számú mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendő-ek.
Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(3) Az önkormányzat a költségvetését, valamint a felügyelet alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendelet-módosítással megváltoztathatja.
(4) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület legalább negyedévenként, május 30-ig, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően – december 31-i hatállyal – a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének határidejéig dönt. Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi a felügyeleti szerv részére.
(5) A részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a részben önállóan gazdálkodó költségvetési szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző önállóan gazdálkodó költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához a felügyeleti szerv egyetértése szükséges.
(6) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nél-kül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivé-ve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv az élelmiszer beszerzés és a vásárolt élelmezés kiadási elői-rányzatát saját hatáskörben nem módosíthatja. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelő-irányzatait megváltoztathatja.
(7) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváha-gyásával hajthat végre.
(8) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazá-sával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásá-hoz, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelős-séggel tartozik.
(9) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.


8. §

A polgármesteri támogatási keret összege 2009. évben 1500 E Ft, amelynek felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni. Az odaítélt támogatásokról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.



9. §

Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázó-ként, és nem részesülhet támogatásban az, aki A közpénzek átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben fog-lalt korlátozás alá esik.


10. §

(1) Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokkal, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradvánnyal elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradást kell pótolni, illetve a hiányt kell csökken-teni.
(2) Amennyiben az előző bekezdés szerint részletezett többletbevételeken túli, vagyonhasznosításból származó be-vétele keletkezik az önkormányzatnak, az csak fejlesztési célú pályázatok önrészére használható fel a képviselő-testület előzetes engedélyével.


11. §

(1) Az önkormányzat a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a pénzmaradvány felhasználását korlátoz-hatja.


12. §

(1) Az önkormányzat nevében kötelezettséget a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy vállalhat.
(2) A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
(3) A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a jegyző, vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.
(4) A kötelezettségvállalás érvényesítését csak az ezzel írásban megbízott pénzügyi- számviteli szakképesítésű dolgozó végezheti.


13. §

(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyúj-tás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevéte-li forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költség-vetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.



14. §

A helyi kisebbségi önkormányzati előirányzatokat kizárólag a helyi kisebbségi önkormányzat határozata alapján lehet módosítani.


15. §

Ezen költségvetési évet követő évek előirányzatait a képviselő-testület véglegesen az adott évi költségvetés elfogadá-sakor állapítja meg.




Vegyes és záró rendelkezések


16. §

(1) Kőszeg Város Polgármesteri Hivatalában foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja 2009. január 1-jétől 38 650 Ft. A hivatal költségvetési létszámkerete – polgármesterrel – 62,5 fő. A polgármesteri hivatal igazgatási vonat-kozású költségvetésének személyi kiadások kiemelt előirányzatán belül 2009. évben jutalomra, valamint más következő évre áthúzódó, kötelezettséget nem eredményező kiadásra a tervezett jutalomkereten felül a személyi kiadások év köz-beni megtakarítása is felhasználható.
(2) A polgármesteri hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési intézményei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2009. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összegen felül maximum 1 000 E Ft lehet.
(3) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeg 2009. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összegen felül maximum 2 000 E Ft lehet.
(4) A köztisztviselők jogállásáról szóló törvény alapján megállapított szociális keret emelésére 2009. évben 100 000 Ft-ot lehet előirányozni.


17. §


(1) A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény (a továbbiakban: Kbt.) VI. Fejezete alkalmazásában a nemzeti közbeszerzési értékhatár 2009. január 1-jétől 2009. március 31-éig:
a) árubeszerzés esetében: 30 millió forint;
b) építési beruházás esetében: 90 millió forint;
c) építési koncesszió esetében: 100 millió forint;
d) szolgáltatás megrendelése esetében: 25 millió forint;
e) szolgáltatási koncesszió esetében: 25 millió forint.
(2) A Kbt. negyedik Része alkalmazásában az egyszerű közbeszerzési eljárás értékhatára 2009. január 1-jétől 2009. március 31-éig:
a) árubeszerzés esetében: 8 millió forint;
b) építési beruházás esetében: 15 millió forint;
c) szolgáltatás megrendelése esetében: 8 millió forint.


(3) A Kbt. VI. Fejezete alkalmazásában a nemzeti közbeszerzési értékhatár 2009. április 1-jétől 2009. december 31-éig:
a) árubeszerzés esetében: 8 millió forint;
b) építési beruházás esetében: 15 millió forint;
c) építési koncesszió esetében: 100 millió forint;
d) szolgáltatás megrendelése esetében: 8 millió forint;
e) szolgáltatási koncesszió esetében: 25 millió forint.



18. §

A képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerint adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli – folyamatosan 28 napig elismert tarto-zásállománya van, és ennek mértéke eléri a költségvetési szerv éves eredeti előirányzatának 10%-át. Az önálló költség-vetési intézmény a 30 napon túl ki nem egyenlített, elismert szállítói állományáról minden hónap 15-ig köteles a Pol-gármesteri Hivatalt írásban tájékoztatni.


19. §

Önkormányzati beruházás csak a beruházási szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközeleb-bi ülésén tájékoztatni kell.


20. §

Jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, rendelkezéseit 2009. január 1. napjától kell alkalmazni.




Kőszeg, 2009. február 12.





Huber László Dr. Tóth László
polgármester jegyző