Közmeghallgatás

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete december 6-án
(kedden) 17 órai kezdettel a Jurisich Miklós Gimnázium dísztermében
KÖZMEGHALLGATÁST az önkormányzat 2012. évi költségvetési
koncepciója témájában.

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
2011. december 6-án
(kedden)
17 órai kezdettel
a Jurisich Miklós Gimnázium dísztermében
KÖZMEGHALLGATÁST
tart,
amelyre ezúton tisztelettel meghívom.

A közmeghallgatás tárgya:

Az önkormányzat 2012. évi költségvetési
koncepciója.


A közmeghallgatáson az állampolgárok és a helyben érdekelt
társadalmi szervezetek képviselői a közmeghallgatás tárgyában
közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek!

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2012. évi költségvetési koncepciójáról






Az államháztartásról szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény alapján az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak sze-rint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végle-ges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2012-ben a bruttó ha-zai termék (GDP) növekedése 0,5-1,0 % körülire tehető, a fogyasztói árszínvonal 4,2%-ban, az államháztartás hiánya a GDP 2,5 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása áll. Az államadósság tartós csökkentése növekedésorientált, munkahelyeket teremtő gazdaságpolitikával lehetséges. Magyarország célja 2012-ben az elrugaszkodás az euróválság-zónától. Az ország cél megvalósulását szolgáló intézkedések: az arányos adórendszer kiterjesztése, az adócsalási kiskapuk bezárása, munkahelyteremtés a Start-munka program keretében, a nyugdíjkassza lábra állítása, és az egészségügyi kassza helyzetének rendezése.

Központi forrásból származó bevételek:
A helyi önkormányzatok központi költségvetési tá-mogatása a korrigált bázishoz viszonyítva 2012-ben összességében nem csökken, Kőszeg vonatkozásában az előző évhez viszonyítva a következők szerint alakul:

- A központi költségvetésből származó bevételek az előző évi korrigált bázishoz viszonyítva növe-kednek (2011. 370 522 E Ft, 2012. koncepció 386 015 E Ft). A 2011. évi bázist – az összeha-sonlíthatóság miatt - korrigálni kellett az Arany J. Tehetséggondozó program támogatásával, amely év közben igényelhető a költségvetési törvény 5. számú melléklete alapján, illetve a tűzoltóság működtetése állami feladat lesz 2012. január 1-jétől. Várhatóan emelkedik a település-üzemeltetési, igazgatási, sport és kulturális feladatok támogatása, valamint a jövedelempótló támogatások központi forrására tervezett összeg is. Átkerül a normatív kötött állami támogatások közé a kedvezményes intézményi étkeztetés támogatása, az ingyenes tankönyv biztosítása, és a szakmai, informatikai fejlesztési feladatok támogatása.
Az átengedett személyi jövedelemadó helyben ma-radó része 2012. évben változatlanul 8%, az átengedés mértéke 40%. A helyben maradó Szja összege már ismert (100 278 E Ft), a 2011. évihez képest 7 524 E Ft-tal csökkent. A jövedelemkü-lönbség mérséklésénél az előző évi összeggel számoltunk.
A gépjárműadó összegének számításánál a tapasztalati adatokat vettük figyelembe, az adó alapja a gépjárművek teljesítménye, a koncepcióban 71 468 E Ft bevétel szerepel.
A fentiekből következően a központi forrásból származó bevételek a korrigált bázishoz viszonyítva 7 729 E Ft-tal emelkednek, amely a dologi kiadások emelését nem teszi lehetővé.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az in-tézményeknek egységes szempontrendszert határoz-tunk meg.

A működés egyéb forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működésbe bevont kamatbevételeknél 10 000 E Ft-tal számoltunk, amely az előző évinél alacso-nyabb. A tervezésnél az önkormányzat likvid pénzesz-közeit vettük figyelembe, amely a beinduló nagy beru-házások saját erő szükségletének biztosítása, valamint a bérlakás számlán lévő összegek csökkenése miatt várhatóan alacsonyabb lesz.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, ugyanakkor a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 459 E Ft-tal haladja meg. (Kon-cepcióban: 296 364 E Ft) Az önkormányzat szempontjából tehát továbbra is fontos feladat a vállalkozások letelepedésének segítése, amely forrásbővülést jelentene.
A Kőszeg és Vidéke kiadásánál a hirdetési bevételek teljesítése 2011-ben nem éri el a tervezett szintet, így a bevételek emelésének vagy a kiadások csökkentésének lehetőségeit a 2012. évi költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni.

A működési célú támogatás értékű bevételek között legjelentősebb az Arany J. Tehetséggondozó Program támogatása (53 655 E Ft), amellyel a forrás igénylés módjának változása miatt a hivatalnál kalkuláltunk. További bevétel a Kőszeg és Vidéke kiadásához a kör-nyékbeli önkormányzatok hozzájárulása, a mezei őr-szolgálat fenntartásának támogatása, a kisebbségi ön-kormányzatok működési támogatása, valamint egyszeri szociális ellátáshoz igényelt támogatás.

ALAPELVEK

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intéz-ményrendszer és az önkormányzat működőképessé-gének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
1. A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, így a jelenleg érvény-ben lévő bértábla szerinti illetményekkel számol-tunk. A rendszeres személyi juttatásokat szemé-lyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok körét nem bővítettük. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2011. évi szinten tervezettek.

2. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2011. évi mértékkel számoltunk. A közalkalmazotti illetménytábla, és a köztisztviselői illetményalap ugyan 2012-ben is változatlan, ugyanakkor a nettó jövedelmet az adórendszer változása jelentősen befolyásolja.

3. A létszám önkormányzati szinten nem növelhető, a képviselő-testület bővítést nem engedélyez.

A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.

4. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható tel-jesítést vettük figyelembe, a források elégtelen-sége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelé-sét, ugyanakkor az általános forgalmi adó mértéke 25%-ról 27%-ra emelkedik, amely kb. 8 M Ft emelkedést eredményez.
Néhány területen azonban szükséges a kiadási szint emelése is.
Ilyenek a következők:
- Az önkormányzat folyószámla vezetési szerző-dését 2012-ben ismételten meg kell újítani, az egész évben forintban biztosított hitelkeret miatt a kamatkiadások, és a számlavezetési költségek emelkedése várható (kb. 5 M Ft).
- A városgazdálkodás területén a digitális közmű-térkép elkészítése, és a csapadékcsatorna rend-szer felülvizsgálata 2012. évre húzódik át (össze-sen 6 300 E Ft), amely egyszeri kiadást jelent.
- A Volán Zrt-nek fizetendő hozzájárulás összegét az önkormányzat határozta meg a jegyárak megállapításával, amely az előző évinél magasabb összegű (6 600 E Ft).
- A Városüzemeltetési Kft-nek fizetendő szolgál-tatási díjak nettó összege változatlan, az áfa mértékének változása miatt viszont emelkedik.

5. A rendezvényekhez kapcsolódó, illetve kulturális kapcsolatokra, kitüntetésekre szánt előirányzatok összességében a 2011. évi szinten tervezettek, az Ottlik év, valamint a sportegyesület 100. évfordulójának méltó megünneplése viszont egyszeri 1 000 E Ft-1 000 E Ft kiadást jelent.

6. A kötelező és nem kötelező önkormányzati fel-adatot ellátó egyesületek, civil szervezetek, nem önkormányzati intézmények támogatását a dologi kiadásokhoz hasonlóan alapelvként az előző évi szinten vettük figyelembe. A gyermeküdültetési keret, valamint a polgármesteri támogatási keret összege megegyezik a 2011. évi összeggel.
Az egyházi óvodára kötött új közoktatási megállapodás alapján az intézmény támogatása 2012-ben 2 611 E Ft-tal emelkedik.

7. Az úszásoktatás finanszírozásánál a 2011/2012. tanév végéig 7 700 E Ft-ot vettünk figyelembe, az előző évben fizetett havi összeg alapján.

8. A 2012. évi költségvetést a Kőszeg által fenntar-tott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alapján kell tervezni, azaz az alapilletmé-nyek előirányzatának tervezése 95%-on történ-het, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők. A többcélú társulás által fenntartott intézmé-nyeknél a normatíván felüli önkormányzati tá-mogatásról kell majd döntést hozni. A társulás a fenti egységes elveket figyelembe véve az előző évinél 21 667 E Ft-tal alacsonyabb támogatást igényel.

9. A kisebbségi önkormányzatok önkormányza-tunktól 600 E Ft támogatásban részesülnek ki-sebbségi önkormányzatonként.

10. A turisztikai feladatok támogatása szintén előző évi szinten tervezett.

11. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását, a nyugdíjminimum emelkedését, il-letve a közfoglalkoztatás rendszerének változásait követtük le.

12. Az év közben felmerülő esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 5 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.

13. A működési kiadásokat a működési forrásokkal összevetve az intézmény rendszerben 179 117 E Ft működési hiány mutatkozik, amely önkor-mányzati bevétellel nem fedezhető, ezért tényle-gesen szükségessé válhat működési hitel felvéte-le is. A fentiekből következően a működési hi-ány szintje a költségvetésben nem haladhatja meg a 170 000 E Ft-ot, hiszen a magas összegű hiány a likviditás biztosítását veszélyezteti.

A működési kiadások-bevételek között szerepel az önkormányzat önként vállalt feladatainak ellátásá-hoz kapcsolódó önkormányzati támogatás is, amely-ről a 4. számú melléklet tartalmaz tájékoztató adatokat.

14. Önként vállalt feladat a mezei őrszolgálat támo-gatása 1 653 E Ft-tal, amellyel kapcsolatban fel-merült a megszüntetés lehetősége. A szolgálat megszüntetéséhez az önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése szükséges.


15. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (2. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja. A vagyonhasznosítás bevételére ter-vezett összeg tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül, így a ki-adási oldalon is csökkenteni kell az igényeket. A vagyonhasznosítás bevételeinek tényleges teljesítését figyelembe véve a 2012. évi fejlesztési terveket még felül kell vizsgálni a költségvetés készítéséig.

A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési ki-adások területén a kötvénykibocsátás bevételéből fe-dezhető beruházások szerepelnek elsődlegesen. Az ön-kormányzat forrásai egyéb célok megvalósításához elégtelenek, csak az előző évekről áthúzódó feladatok megvalósítására nyújtanak fedezetet.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szere-pel a belterületi vízrendezés pályázat saját erő része, amelyre 2011-ben történt kötelezettségvállalás. Továbbá szerepel egy új egészségház építésére vonatkozó pályázat saját erő része is, hiszen az egészségügyi alapellátás elhelyezése égető kérdés a vá-rosban.
Az önkormányzat jelenleg futó nagy beruházásainak saját erejére a pénzmaradvány nyújt fedezetet, hiszen ezek megvalósítására bocsátottuk ki az önkormányzati kötvényeket.
A gimnázium kollégiumának felújítását szintén meg kell valósítani, hiszen az egyházi kártalanításra kapott összeget öt éven belül kell felhasználni.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvényki-bocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztés-ét, amely ez évben kb. 21,5 M Ft lesz (a CHF árfo-lyamtól függően). A tőketörlesztés az első öt évet kö-vetően progresszíven növekszik.
A céltartalékok között a vagyonhasznosítással összefüggő kiadások fedezetére 5 100 E Ft-ot tervez-tünk.

A hiány nagyságrendje miatt nélkülözhetetlen folyó-számla hitel igénybevétele a továbbiakban is a gazdál-kodás zavartalanságának biztosítása céljából.
A fentieken túl szükséges a működési kiadások je-lentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.


Kőszeg, 2011. november 28.

Huber László s. k.
polgármester

  • Magyar
  • English
  • Deutsch
2000-2021 © Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház
Adatkezelési tájékoztató | Impresszum
A honlap fejlesztése az Európai Unió támogatásával valósult meg „A kőszegi történelmi belváros rehabilitációja és funkcióbővítő megújítása – NYDOP-3.1.1/A-2F-2009-0003” projekt részeként.