Felújítva kerül végső helyére a gőzmozdony Kőszegen
Tizenhét éve – az utolsó tanévzárótól eltelt időben – az enyészettel dacolt az a 375-ös gőzmozdony, a mögötte lévő kocsival együtt, mely 1985-ben került az akkori MÁV Nevelőintézetbe. 1984-ben hozták Budapestről Kőszegre, egy évig a Szombathelyi Járműjavítóban „pihent”, amíg megérkezett hozzá az a mellék kocsi, amelyen már rajta volt a KŐSZEG MÁV NEVELŐINTÉZET 1913 felirat.
Tizenhét éve – az utolsó tanévzárótól eltelt időben – az enyészettel dacolt az a 375-ös gőzmozdony, a mögötte lévő kocsival együtt, mely 1985-ben került az akkori MÁV Nevelőintézetbe. 1984-ben hozták Budapestről Kőszegre, egy évig a Szombathelyi Járműjavítóban „pihent”, amíg megérkezett hozzá az a mellék kocsi, amelyen már rajta volt a KŐSZEG MÁV NEVELŐINTÉZET 1913 felirat. (1913.augusztus 10-én avatták fel a Vasutas Árvaházat.) A 375-ös gőzöst és a kocsit a szombathelyi Járműjavítóból Kőszegre az 1-es vágányra vontatták, majd itt rakták trélerre és szállították a nevelőotthon sportpályájára kifuttatott vendégvágányra és azon húzták be a végső helyére, a parkban kialakított peronra. A 375-ös gőzöst a helyszínen az intézet festője mázolta feketére. Ezt követően – az akkor még létező – szocialista brigádok felajánlásával szinte évente kozmetikázták. A mellék kocsiban közösségi termet, játékszobát rendeztünk be. A szerelvény előtt lévő téren tartottuk ettől kezdődően egészen 2005-ig jó idő esetén a tanévnyitó- és záró ünnepségeinket, sportversenyek díjkiosztóit. Az intézmény bezárása óta eltelt időben nem volt gazdája a 10 hektáros kerítésen belül semminek. A mozdony szinte ócskavassá amortizálódott. A szerelvény a Közlekedési Múzeum leltárában van. 2021 októberében keresett meg dr. Márkus Imre a KM műszaki szakértője, hogy segítsek a helyszínen a terep bejárásával. Elszállítják a mozdonyt és a kocsit. Majd január elején ugyancsak az ő vezetésével jött a delegáció a Közlekedési Múzeumból helyszínbejárásra. Ezen már a felújítást végző Szombathelyi Járműjavító főmérnöke Varga Miklós is részt vett. Dr. Márkus Imre előzetesen kérte, hogy hozzam össze Básthy Béla polgármesterrel a szerelvény kőszegi elhelyezését illetően. Előzetesen úgy gondoltuk és azzal a tervvel kereste fel, hogy 2023. augusztus 1-jén lesz 140 éves a Kőszeg-Szombathely vasútvonal. A pályaudvar átépítése és a vonal villamosítása most fejeződik be. Modern intermodális forgalmi csomópontot alakítanak ki, a buszközlekedés fizikailag is kapcsolódik a vasúti pályához. A vasútállomás előtti, az úttal párhuzamos kis parkban, a borprés mellett lehetne a végső helye ennek a szerelvénynek. A mellék kocsi ugyan felkerül a Közlekedési Múzeumba, de helyette, Istvántelekről érkezik egy másik, ami esetleg egy büfé céljaira átalakítható. Kőszeg város polgármestere örömmel és köszönettel fogadta a KM felajánlását. 2022. június 22-23-án megépítették a vendégvágányt és június 27-én reggel indult a hatalmas munka. Óriásdaruk érkeztek a volt MÁV gyermekintézmény sportpályájára. Itt várta már legújabb kori útját a mozdony és az mellék kocsi. A vendégvágányra kihúzott mozdony és kocsi innen tréleken hagyta el kőszegi állomáshelyét. A múltat felidézve, a diákotthonban élő vasutas gyerekek imádták a mozdonyt és a kocsit, amelyben egy szabadidős helyiséget rendeztünk be. Rendben tartottuk kívül-belül. Mostanra nagyon leromlott az állapota. Dr. Márkus Imre a Közlekedési Múzeum műszaki szakértőjeként volt jelen, de régóta foglalkozik a vasúttörténettel. Elmondta, nagyon jó, hogy a mozdony visszakerül Kőszegre, hiszen amikor a kőszegi vasútvonal megépült, akkor ilyen gőzösök közlekedtek itt, aztán jöttek a motorkocsik, amelyekhez pont olyan fapados BCX mellék kocsit kapcsoltak, mint amilyen a diákotthon udvarán őrizte a múltat. Ezek a járművek a vasút és a város történelmét kötik össze, tehát idevalók. Az egész délelőttöt igénybe vevő precíz, kétdarus munka végén mindkét jármű trélerre került, majd elszállították őket a Járműjavítóba, Szombathelyre. A felújítást követően -a tervek szerint- a 140. évfordulóra Kőszeg egyik új látványossága lesz az ajándékba kapott 375-ös gőzös. 1913.augusztus 10-én az árvaház megnyitóján az akkori polgármester, Auguszt János afölötti örömét fejezte ki, hogy Kőszeg azért örül a vasút terjeszkedésének, mert ahol vasút van, ott a haladás. Básthy Béla polgármester a város nevében köszönettel elfogadja a felújított gőzöst a felajánlott kocsival együtt, amit majd a bérlő fog rendbe tenni, beépíteni, berendezni. Méltó emlékpontja lesz a 140 éves kőszegi vasútnak.
Kiss János az egykori MÁV gyermekintézmény volt igazgatója