Így döntöttek a képviselők a 2016. februári üléseiken

A képviselő-testület 2016. február 11-én megtartott ülésének összehívására a 2016. évi költségvetés elfogadása miatt volt szükség, amelyet határidőben el kellett fogadni. A két múlva, azaz a február 25-i ülésen első napirendi pontként a képviselők az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletet módosították, elsősorban a kormányzati funkciók módosítása miatt.

„Így döntöttek a képviselők a 2016. február 11-én és a február 25-én megtartott ülésükön”

A képviselő-testület 2016. február 11-én megtartott ülésének összehívására a 2016. évi költségvetés elfogadása miatt volt szükség, amelyet határidőben el kellett fogadni.
Elsőként két olyan előterjesztést tárgyalt a képviselő-testület, amelyeket – mivel tartalmuk érinti – a vonatkozó jogszabályok értelmében a költségvetés előtt kell jóváhagyni.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalt a három önkormányzat közösen tartja fel úgy, hogy az állami támogatáson felüli finanszírozás összegét lakosságszám arányosan adja össze Bozsok, Velem és Kőszeg. A 2016. évi finanszírozást a képviselő-testület jóváhagyta.
Ugyancsak a költségvetés elfogadása előtt kell jóváhagyni az államháztartási törvény szerint a középtávú tervezés keretszámait a 2016.-2019. évekre. Az önkormányzatok csak a prognosztizált adatokban szereplő bevételekhez arányosan vállalhatnak kötelezettséget – ha erre sor kerül. Kőszeget ez jelenleg nem érinti, mert az adósságkonszolidáció miatt sem hitel, sem kötvény fizetési kötelezettsége nincs a városnak. Plechl Tibornak az volt erről a véleménye, hogy az jó dolog ugyan, ha a város fő számokat próbál meghatározni, de ennek fontos eleme a vagyonhasznosítási bevétel. Viszont a csatolt és a költségvetésben is szereplő tervezett bevétel mellett nincsen sem jóváhagyott vagyonkoncepció, sem középtávú elképzelés. Látni kellene, hogy a város mit szeretne eladni. A képviselő szerint a lakáseladásokat is át kell gondolni, mert szerinte az ingatlankezelőnek minden eladással egyre kevesebb bevétele keletkezik, a lakások állapota ez mellett egyre inkább romlik. Plechl Tibor veszélyesnek érezte azt is, hogy csak annyi fejlesztés valósulhat meg a városban, amennyi ingatlant a város majd el tud adni. Végül a képviselő-testület eleget tett a törvényi kötelezettségének és jóváhagyta a keretszámokat.

A 2016. évi költségvetésről szóló rendelettervezet tárgyalásakor Huber László kiemelte: az önkormányzat költségvetése a város egész életére kihat, a munkát nagyban befolyásolja, ezért annak jól megalapozottnak kell lennie és reális számokat kell tartalmaznia. Alapvető fontossága van annak, hogy a bevételek valóban realizálódjanak és a kiadások igényét fedezzék. A néhány éve érvényben lévő, un. feladat finanszírozási rendszer Kőszeg számára már elérte a régen várt hatást: ez azt jelenti, hogy a kötelezően ellátandó feladatokra az állam elegendő fedezetet biztosít. Néhány olyan terület van, ahol az önkormányzatnak a központi bevételekhez hozzá kell tennie: ilyen pld. a közművelődés és a városüzemeltetés (köztisztaság stb.). Az állam a pénzek elosztásánál a települések gazdasági erejét, lehetőségeit is figyelembe veszi. Kőszeg számára a kevés saját bevételek miatt ez fokozottan fontos. A város saját intézményei (művelődési központ, könyvtár, múzeum) és a közös hivatal fenntartása 2016-ban biztosított lesz. A társulás által fenntartott intézmények (óvodák, szociális gondozási központ) is elegendő támogatást kapnak. A bérek az előző évi szintnek megfelelően lettek tervezve, emelés csak akkor lehetséges, ha az állami intézkedésen alapul. Semmilyen egyéb juttatást nem kaphatnak sem a közalkalmazottak, sem a köztisztviselők. A működési kiadásoknál az idén a városüzemeltető kft. pozitív diszrkiminációt élvezett, mert az igényelt 131 m Ft támogatást megkapta. A civil szervezetek támogatása is tavalyi mértékben lett tervezve. Csupán két egyesület számíthat több támogatásra: a fúvószenekar és a Kőszegi Vonósok, mert ők az idén jubileumot ünnepelnek.
A 2016. évi fejlesztéseknél kicsit más a helyzet, ott a saját bevételek dominálnak. A vagyonhasznosítás 56 millió Ft-ra lett betervezve, amely csak a legminimálisabb igényekre lesz elég. A „nagyobb” elképzelések pályázatokból (pld. Központi Óvoda felújítása) vagy a tavaly év végén kapott 100 millió Ft-os kormánytámogatásból valósulhatnak meg. (E révén jöhet létre az egészségházhoz vezető kerékpárúr vagy újulhat meg a gimnázium sportpályája.) Van egy jelentős tétel a fejlesztéseknél: az un. „vonal alatti”, amelyben az van összegyűjtve, amire szükség lenne ugyan, de ezek csak akkor valósulhatnak meg, ha lesz rá fedezet. A TOP pályázatokról remélhetőleg Kőszegen is számos elképzelés válhat valóra. De ezekről a majd külön fog dönteni a képviselő-testület. Dr. Méri Sándor könyvvizsgáló a háttérszámításokat reálisnak találta, ő is kedvezőbbnek ítélte meg az előző évekhez képest az idei költségvetést.
A költségvetés vitájában Rába Kálmán markáns véleményének adott hangot: ő azért még várna az elismerő jelzőkkel, mert szerinte 25 éve gyakorlatilag nem jutott előbbre a város: saját bevételek híján nem tud fejlesztéseket indítani és a mindenkori kormányra van utalva. A kormánynak nem kellene az itt beszedett adót elvonnia, hogy egy részét vissza kelljen adnia. Csak meg kell nézni a Fő téren lévő, üres üzletek sora előtt lévő parkolókat, az katasztrófa, hogy milyen elhanyagoltak. Plechl Tibor is úgy gondolta, hogy az állam részéről a jóindulaton múlik, hogy melyik önkormányzat és milyen jogcímen kaphat támogatásokat. Javasolta, hogy az egészségházhoz vezető, jelenleg ingyenes autóbusz járat legyen felülvizsgálva, mert egyáltalán nincs kihasználva. Básthy Béla szerint éppen Kőszeg az a város, ahol éppen nem érdemes megkérdőjelezni ezt a „visszaosztásos” rendszert, mert a gazdagabb önkormányzatoktól von el bevételeket az állam. Kőszeg életében mindig is óriási szerepe volt a magyar királysághoz és más államformákhoz való viszonya. Tóth Gábor is egyetértett ezzel, de szerinte a jövőre való tervezés nem igazán sikerült. Sajnálatos, hogy új ipari parkból származó bevételekkel egyáltalán nem számol a költségvetés. Rákérdezett arra is, hogy az „egyéb szórakoztató tevékenységek” tétel alatt milyen rendezvények szervezése szerepel 6,3 millió Ft összegben. A vita során többször szóba került a két sportegyesület idei támogatása. Jelen volt Neudl Gábor a KFC és Kenyeri András a KSE elnöke is. Az önkormányzat a tavalyi évben 12,9 millió Ft-tal támogatta a KSE-t. Ebből 2 millió forintot kapott a futball szakosztály. Bognár-Varga Szilvia pénzügyi osztályvezető tisztázta, hogy milyen elv szerint osztották fel a tavalyi összeget a két egyesület között: most is a 2 millió Ft-tal számoltak a futballisták felé, de hozzáadták számukra a Lóránt Gyula Sporttelep fenntartása miatt várható kiadásokat is, így jött ki az idénre 9 millió Ft a KFC, míg 3,9 millió Ft a KSE számára, ami az összes többi szakosztály támogatását jelenti. Kenyeri András szerint ezzel a támogatással egyesületük fél év múlva működésképtelenné válna, hiszen a sípálya, a teke szakosztály kiadásait is nekik kell állni. Tóth Gábor képviselő javasolta, hogy a két egyesületnek szánt összeg legyen felcserélve. A bizottsági ülések után Terplán Zoltán képviselő mindkét egyesület vezetőjével személyesen is tárgyalt, ennek összegzését, javaslatait ismertette a képviselők számára. Javasolta pld, hogy a nemrég épült tenisz centerpálya is legyen a teniszpálya bérletéről szóló megállapodás része. Sajnos vannak a sporttelepen még ki nem fizetett közüzemi számlák is. Ha a sportbüfé után a város ismét bérleti díjhoz jutna, azzal is lehetne a gondok egy részét orvosolni. Básthy Béla azt emelte ki, hogy a KFC kiválása a KSE-ből egy belülről jövő kezdeményezés volt, az önkormányzat pedig ehhez megadta a szükséges támogatást. Viszont felhívta a figyelmet arra, hogy a sportegyesületeknek is van felelőssége, pld. amikor vállalják a magasabb osztályban való szereplést. Mindenkinek át kell gondolnia a működését. Tóth Gábor végül visszavonta módosító indítványát, majd azt javasolta, hogy a két összeg egyelőre maradjon egyben, majd a két egyesület „egyezzen meg” egymással. A pénzügyi szakemberek véleménye az volt, hogy ebben az esetben az egész terület nem lesz finanszírozható, ami a két sportegyesület számára a legrosszabb helyzet lenne. Végül a képviselő-testület Tóth Gábor javaslatát elvetette. A Neudl Gábor által jelzett kisebb, azonnali intézkedést igénylő munkák elvégzését (kazánházban csöpögés, udvari közkút áthelyezése, kerítés javítása) a városüzemeltető kft. igazgatója vállalta. Végül a képviselő-testület a Kőszeg könyv kiadására 750 ezer, a Csók István Művészegyesület támogatására 100 ezer, míg a hivatal új beléptető rendszerére 300 ezer Ft-ot szavazott meg, majd 8 igen, 3 nem szavazattal jóváhagyta Kőszeg város 2016. évi költségvetését.

A következő napirendi pontban is egy új rendelet született: a Kőszeg város jelképeiről és a Kőszegre utaló elnevezésekről, azok használatáról, valamint a középületek és közterületek fellobogózásának rendjéről szóló önkormányzati rendelet. Ez a szabályozás a 2005-ös rendeletet váltotta fel, mert annak megalkotása óta eltelt több mint 10 év alatt olyan változások következtek be, melyek új szabályozást indokoltak. A rendelet – a zászló kivételével – olyan kérdéseket szabályoz, amelyekre nézve más jogszabály nem tartalmaz rendelkezéseket, így az önkormányzat hatáskörébe tartozik e helyi társadalmi viszony szabályozása. Az új rendelet figyelembe veszi Kőszeg város jelképeinek fokozott méltóságát, megbecsülését, de ugyanakkor kiterjedtebb használatát is lehetővé teszik. A kőszegi címer, a „Kőszeg” név és annak toldalékos használatát továbbra a polgármester úrtól kell írásban kérni, aki átruházott jogkörben dönt a használatról.
Az ülés végén a képviselők az általános iskolai körzethatárok kialakítását véleményezték és a Vas Megyei Kormányhivatal által készített tervezetet jóváhagyták.

A két múlva, azaz a február 25-i ülésen első napirendi pontként a képviselők az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletet módosították, elsősorban a kormányzati funkciók módosítása miatt. Az SZMSZ módosult még a képviselők közérdekű kérésének teljesítésére vonatkozó határidő, a képviselő-testületi ülésekről készített hangfelvételek tekintetében. Tóth Gábor képviselő egy korábbi önálló képviselői indítványát is e napirend keretében tárgyalta meg a képviselő-testület. A képviselő úr javasolta ugyanis, hogy az eddig hagyományosan szóban elmondott, két ülés között történt eseményeket tartalmazó beszámolót a képviselők az ülés előtt írásban kaphassák meg, ez ugyanis az ülések időtartamát lényegesen lerövidítené és a fontos témák megtárgyalására több idő maradna. Huber László polgármester tisztázta, hogy a beszámoló minden ülés előtt az utolsó pillanatban készül el, annyira friss információkat is tartalmaz. Mivel több képviselő is úgy gondolta, hogy szívesen hallgatják végig szóban az elmúlt időszak eseményeit – mert az hasznos számukra – Tóth Gábor képviselő indítványát elvetették.
Második napirendi pontként a szociális rendelet módosítása következett, mivel a Társulási Tanács döntése alapján módosultak egyes szociális intézményi térítési díjak. A költségvetési rendelet lehetőséget biztosít arra, hogy a rendkívüli esetben gyermekenként eddig adható 7000 Ft-os összegű települési támogatás 10.000.- Ft-os összegben kerüljön megállapításra, így ez is bekerült a rendeletbe.
Harmadik napirendi pontként a gyermekjóléti ellátási formákról és a gyermekétkeztetésről szóló rendelet módosult, de ez csak a Kőszegi Szociális Gondozási Központra vonatkozó szervezeti változást tartalmazza.
A negyedik napirendi pont keretében a 2016. évi vagyonhasznosítási koncepcióról döntött a képviselő-testület. Ez a dokumentum tételesen, cím vagy helyrajzi szám szerint felsorolja az egyedi döntés alapján elidegeníthető vagyont (lakásokat, garázsokat, helyiségeket, telkeket és földrészleteket) továbbá ugyanezen körben az el nem idegeníthető vagyontárgyakat is. A Várkör 52. fszt. 11. alatti üres lakás valamint a Gábor Áron utca végén, a Jehova Imaház mellett lévő telkek licit keretében történő értékesítéséről azonnal döntött is a képviselő-testület. Az építési telkek iránt a Családi Otthonteremtési Kedvezmény bevezetését követően máris megnőtt az érdeklődés. A képviselő-testület döntött az OMV benzinkút melletti beépítetlen terület liciteljárás keretében történő értékesítéséről is, mert erre is vételi szándék érkezett. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló törvény értelmében az ingatlan tulajdonosok ez év végéig kérhetik a jelenleg zártkertként nyilvántartott ingatlanjaik művelési ág alól kivett területként történő átvezetését. Ez az eljárás jelenleg díjmentes. A városüzemeltetési osztály összegyűjtötte az ilyen önkormányzati ingatlanokat (rétek, gyümölcsösök, erdők) és a képviselő-testület jóváhagyta, hogy ezek esetében kezdeményezni kell az átvezetést, mert ezek már most belterületen vagy ahhoz közel vannak.
A Segítő Kéz Közalapítvány Felügyelő Bizottságába a képviselő-testület megválasztotta Bobvos Andrásnét és Kőhalminé Major Juditot.
Minden évben kötelező megtárgyalni a képviselő-testületnek a civil szervezetek számára adott támogatások felhasználásáról szóló beszámolót. Az Önkormányzati Kiemelt Civil Alapból 2015. évben 15 szervezet kapott támogatást, összesen 28,8 millió forint összegben. A polgármesteri keretből 21 kérelmező kapott támogatást, 1,4 millió forint összegben. Az előterjesztés tartalmazza a támogatott szervezetek, személyek felsorolását is. Huber László polgármester úr javasolta az ülésen, hogy legyen felülvizsgálva valamennyi civil szervezettel kötött, hatályban lévő megállapodás és ezek – ha szükséges – legyenek az új civil szabályzathoz igazítva. A képviselők ezt az indítványt el is fogadták.
Ugyancsak minden év elején hagyja jóvá a képviselő-testület az éves városbejárási tervet. Az egyéni választókerületek bejárásán a körzet önkormányzati képviselője, a városüzemeltető kft. vezetője és műszaki csoportvezetője valamint a hivatal munkatársa és a közterület-felügyelő vesz részt. A terv tartalmazza a bejárások helyszíneit és időpontjait. Sas Norbert kérte, hogy a korábbi bejárásokon felvett hiányosságok kijavítása illetve visszacsatolása történjen meg. Huber László is egyetértett azzal, hogy sok feljegyzett hiba kijavítása a pénz hiánya miatt nem történik meg.
Az elmúlt időszakban a két közterület elnevezése is szükségessé vált. A hatályos önkormányzati rendelet értelmében a városfejlesztési bizottság jogosult javaslatot tenni új közterületek elnevezésére, így Kiss Péter bizottsági elnök nyújtott be erre vonatkozó javaslatot. Az új autómosó mellett lévő út „Sörgyár” utcaként történő elnevezésével Söptei Imre levéltáros is egyetértett, mivel Kőszeg város egykori büszkeségét az 1894-ben alapított, 1945-ben felrobbantott, mára már szinte feledésbe merült Kőszegi Sörgyárnak állít emléket. A másik új közterület neve „Forintos Mátyás utca” lett, hiszen a 2975/79 helyrajzi számú ingatlan a meglévő utca folytatása.
Az önkormányzat már 2013. decemberében többoldalú megállapodást kötött a veszprémi székhelyű Pannon Egyetemmel, amely az Európa-Ház használatára vonatkozott. A további együttműködés érdekében – a 9. napirendi pont keretében – a képviselő-testület a Pannon Egyetemmel külön megállapodást fogadott el. A megállapodás hatályba lépéshez természetesen az egyetem szenátusának a jóváhagyó döntésére is szükség van.
1993-ban jött létre a Vas Megye és Szombathely Város Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítványa, amelynek alapító tagja a kőszegi önkormányzat is. Az új Ptk. rendelkezése erre az alapítványra is vonatkozik, ezért a képviselő-testület egyetértése kellett ahhoz, hogy az alapító okirat módosítása révén a jogszabályoknak megfeleljen.
A 11. napirendi pontban a képviselő-testület jóváhagyta a kormányzati funkciók változása miatt az önkormányzati intézmények (a közös hivatal, a városi könyvtár, a művelődési központ és a városi múzeum) alapító okiratának módosítását és az egységes szerkezetbe foglalt alapító okiratokat is. Mivel ez a változás érinti a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzatot is, az is módosult.
A január 28-i ülésen hagyta jóvá a képviselő-testület „alpannonia plus” néven a korábbi Alpannónia pályázat folytatását, de még a beadás előtt korrigálni kellett a korábbi adatokat. Az együttműködésből kimarad Velem Község Önkormányzata. Emellett az Írottkő Natúrparkért Egyesület önálló partnerként vesz részt a projektben, nem gesztorként. A közös térségi projekttevékenységek mellett elvégzi a projekt-koordinátori feladatokat, mind a magyar, mind pedig az ausztriai partnerek vonatkozásában. Így önálló partnerként vesz részt majd a pályázatban Bozsok, Cák, Csepreg, Lukácsháza, és Kőszegdoroszló Önkormányzata is. Kőszeg város részéről többletköltséget jelent a kötelezően nyitandó devizaszámla is, így a városi önerő összege 4.170.000,- Ft, azaz 13.238,10 euró lesz.
A közszolgálati tisztviselőkről szóló törvény értelmében a köztisztviselők cafeteria juttatásra jogosultak. Ugyanezen törvény rendelkezik arról is, hogy a főállású polgármester és alpolgármester számára is meg kell ezt állapítani, így a képviselő-testület jóváhagyta mindkét tisztségviselő számára 193.250 Ft/év/fő összegben. A képviselők a jogszabályok értelmében jóváhagyták a polgármester 2016. évi szabadságolási ütemtervét is.
Az ülés végén a képviselők két rendkívüli előterjesztést tárgyaltak meg.
Az egyik a Helyi Építési Szabályzat módosításáról szóló önkormányzati rendelet módosítását tartalmazza, amely a Dr. Nagy László EGYMI területének a megoszthatóságára irányuló rendezési terv módosítás végső elfogadását jelenti.
A másik rendkívüli előterjesztés a tekepálya ideiglenes hasznosítása volt. Az előzményekhez tartozik hozzá, hogy a tekepálya és büfé bérleti szerződése 2016. február végén lejárt. A létesítményt a Pannonia Szociális Szövetkezet üzemeltette az önkormányzat hozzájárulása nélkül. Erre vonatkozóan a képviselő-testület 2015. július 30-i, rendkívüli ülésén hozott döntést. A jogszerűtlen használat megszüntetése érdekében indított perben a Kőszegi Járásbíróság 2016. február 12-én kelt elsőfokú ítéletével kötelezte a Pannónia Szociális Szövetkezetet a tekepálya és büfé épületének elhagyására. Az ingatlan hasznosítására várhatóan új pályázat lesz kidolgozva, de előtte még szükséges lesz az épület és az ingóságok állapotának felmérésére és a javítások elvégzésére. Az önkormányzat – mint tulajdonos – addig is biztosítani akarja a tekeszakosztály zavartalan működését, ezért megkereste a Kőszegi Sportegyesületet, hogy vállalná-e a tekepálya ideiglenes hasznosítását és ők erre igent mondtak. Az erre vonatkozó ingatlanhasználati szerződést jóváhagyta a képviselő-testület, amely „addig marad érvényben, amíg az önkormányzat az egyesület sportolási tevékenységének feltételeit az ingatlanra vonatkozó újabb megállapodással – akár harmadik személy bevonásával – nem biztosítja”. A szerződés szerint a KSE csak a tekepályát használhatná – a polgármester által jóváhagyott edzési és versenynaptár szerint –, a büfét nem. A rezsiköltséget a város fogja fizetni, így az egyesület költségei ebben az átmeneti időszakban jelentősen nem emelkednének.
A tanácskozás végén a képviselők zárt ülést tartottak. A megyei önkormányzat által adományozandó rangos Gayer Gyula Emlékplakettre egy kőszegi lakost terjesztettek fel.

A képviselő-testület fenti két ülésén tárgyalt valamennyi döntésre vonatkozó előterjesztés – a zárt ülés kivételével – mellékletekkel együtt, megtekinthetőek itt:

http://www.koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek/ules.php?id=236&ev=2016

http://www.koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek/ules.php?id=237&ev=2016