Kiberbiztonsági tájékoztató

A Vas Vármegyei Rendőr-Főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztályának felhívása olvasható a mellékelt plakáton.

Az online csalások megelőzhetők
A Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztálya kiberbiztonsági kampányt indított a megelőzés érdekében.
A telefonos, illetve online ügyintézés elterjedésével párhuzamosan észrevehetően megnövekedett a kibertérben elkövetett bűncselekmények száma, ezért a Vas Vármegyei Rendőr-főkapitányság Bűnmegelőzési Alosztálya kiberbiztonsági kampányt, az áldozattá válás megelőzésének érdekében.
A kampány célja a figyelemfelkeltés, az egészséges óvatosság kialakítása. Azokra a csalárd telefonhívásokra, szöveges üzenetekre, illetve e-mailekre kívánjuk ráirányítani a figyelmet, amelyek célja a személyes, a pénzügyi, vagy éppen a biztonsági információk megszerzése.
A lakosság minél szélesebb körének elérése céljából a prevenciós felhívásokkal a vásárcsarnokban, a bevásárlóközpontokban, a fürdőkben, az autóbusz-pályaudvarokon is találkozni lehet majd a jövőben. Hangosbemondón, plakátokon, szórólapokon, valamint elektronikus kijelzőkön keresztül is feltesszük a kérdést:
BIZTOS BENNE, HOGY A BANKJA KERESTE?
Az áldozattá válás megelőzése érdekében azt javasoljuk, mindenki legyen éber, ha egy pénzintézetre hivatkozva bizalmas információkat kérnek tőle! Egy-egy ilyen jellegű telefonhívás, sms vagy e-mail esetén - az első rémületet követően - egy pillanatra mindenki álljon meg, és próbálja meg átgondolni a helyzetet.
Az elkövetési magatartások időben történő felismerése érdekében a következőket szeretném hangsúlyozni.
 A csalárd tartalom irányulhat banki tranzakció ellenőrzésére, letiltására, vagy akár a bankkártya újraaktiválására is.
 A hívást abban az esetben is gyanakvással kell fogadni, ha a hívószám valós pénzintézeti telefonszámnak tűnik!
 A vonalat minden esetben meg kell szakítani és bankunk központi telefonszámát kell felhívni!
 Telefonos kérésre sohase lépjünk be internetbankunkba, illetve pénzintézetünk mobilalkalmazásába, ne módosítsuk banki limitbeállításunkat!
 Idegen személy kérésére soha ne telepítsünk számítógépünkre vagy telefonunkra olyan programot, amelyet nem ismerünk!
 Ne kattintsunk üzenetben, e-mailben kapott hivatkozásra, mellékletre!
 Pénzügyeink intézésekor mindig a hivatalos banki oldalt használjuk!
 Számláinkat a szolgáltató hivatalos honlapján vagy mobilalkalmazásán keresztül rendezzük!
 A hamis weboldalak általában megtévesztésig hasonlítanak az eredetire, ezért legyünk nagyon óvatosak, és mindig ellenőrizzük, hogy tényleg a helyes oldalon járunk-e.
 A Google Biztonságos Böngészés felületén lehetőségünk van az adott weboldal URL címének beillesztésével ellenőrizni, hogy a keresett webhely biztonságos-e.
 Ha e-mailt vagy sms-t kaptunk, nézzük meg a nyelvezetét. Figyeljünk fel a helyesírási hibákra, a sürgető hangnemre, a szokatlan formátumú csatolmányra (.zip stb.).
 Keressünk nehezen észrevehető különbségeket a feladó e-mail címében: a nulla például „o” betűnek tűnhet! Vessük össze a küldő e-mail címét a bank, szolgáltató korábbi üzeneteivel!
 Ne hagyjuk, hogy siettessenek! Végezzük el a megfelelő ellenőrzést, bármennyi időbe is teljen!
 Végül, de nem utolsó sorban bankkártyánk adatait, illetve az sms-ben kapott kódot senkinek ne adjuk meg! A pénzintézetek telefonon keresztül, e-mailben, sms-ben sohasem kérnek az internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszót, illetve PIN-kódot.

Jelmondatunk: "KAPCSOLJON EGYBŐL!"

A „KiberPajzs” elnevezésű projekt honlapján – a kiberpajzs.hu oldalon – a témához kapcsolódóan további információk találhatók.

https://www.police.hu/hu/hirek-es-informaciok/bunmegelozes/aktualis/az-online-csalasok-megelozhetok