Megane II.

Két tengerész barkochbázik: Mire gondoltam? Szőrös? Nem. Akkor rum. Ez jutott eszembe, mikor szárazföldi patkány létemre (merthogy ez a beszélgetés úgy végződik a nem tengerészeknél, hogyha nem szőrös, akkor AUTÓ), hogy véleményem nekem is van autókról. A totalcar című adás bizonyította be nekem, hogy az emberek nagy része nem a végsőkig finomított műszaki magyarázatokra kíváncsi ha autóról van szó, hanem a feelingre. Mit érez a pali, mikor megy vele a verda… Egyszóval nekikezdünk mi itt a koszeg.hu-n egy olyan műszaki sorozatnak melynek fő témája az autó és persze minden egyéb műszaki ketyere, amivel az őrületbe tudjuk kergetni a gyengébb nemet. Persze az AUTÓ a fő. Gondolom már csak azért is, mert még nekem sincs olyan, mint amilyenre vágyom. Vagy ez a nőkre igaz? Na hagyjuk. Tehát én még rá tudok feledkezni egy blokkolásgátlóra, és ha a Wagon R+-om elhagyja a 120-at... Na szóval ennek tükrében a most bemutatásra kerülő Megane II. is nálam még a vágyak netovábbja.

A bemutatandó modell egy Privilége felszereltségű 1.6-os 16 szelepes új Renault motorral szerelt, 5 ajtós kivitel, gyakorlatilag 0 km-es. Ára rádió és Hi-Fi nélkül kb. 4.3 millió forint. Persze kereskedőtől és pofátlan vásárlótól függ az ár, hiszen alkudni és megkenni tudni kell. A tulajdonos egy 190 cm-es, 120 kg-os barátom és távoli rokonom akinek ezúton is köszönöm segítségét a teszthez. A saját benyomások mellett nagyban támaszkodtam az Ő véleményére is, már csak azért is mert a négykarikás győri szupergyár műszaki szakembere. Kérdeztem is, hogy miért nem saját akolból választott gépet, de miután elmagyarázta, hogy a presztízs mellett a bukszára is ad és ott minimum a duplájába kerülne egy hasonló szereltségű 4-es széria, nem kérdeztem több hülyeséget...

Kezdjük a külalakkal, mint tanító néni a fogalmazás doli osztályzását. Nekem bejön... Igazi kacsafarok a vége és az egész egy kicsit nyomott autóra hajaz (elölről tréler alá csúszott, hátulról megnyomta egy Kraz), de egyéniség, ami nekem sokat számít. Nem tucatforma és valószínűleg sokáig korszerű marad, ami a fejlesztésbe beleölt millárdok alapján nem nagy baj. A kocsi első ránézésre stabilitást sugall, pedig most csak 195/65 R 15-ös téli papucsokon gurul, míg nyárra felveszi a 17-es pacskert, amivel igazán király lehet. A kilincsek alatt (mind a négynél) kis érzékelők sejtetnek luxusautós érzetet, bár még nem ujjlenyomatra nyílik az ajtó, de ha a zsebemben van a kulcsot helyettesítő kártya, az ajtó nyílik (a táv 1.2 m), egyébként még az üzemanyagtöltő nyílást fedő ajtócska sem. Tényleg csak nyílás, mert tanksapka nincs. A kis ajtó nyitásával már lehet tankolni is és nem kell mindenféle ügyeskedéssel még bonyolult tanksapkákkal bíbelődni. Na de vissza az ajtó nyitásához, mert a zárás is csak egy pöckölés a kilincsre és ha a zsebünkben a kulcs-kártya már zárva is az összes ajtó, melyeket nyithatok külön is, egyéni beállításomnak megfelelően. Amennyiben a rendszer "lefagyna" a kártyában benne van egy valódi kis kulcs is. Állítólag egyébként autó tolvajok is tesztelték a biztonságot és állítólag nem nagyon tudták optimális idő környékére szorítani a cselekményt, és itt tudnék néhány egyéb más márkára utalni: a Renault-t nem lopják (persze ez csak statisztika és nem vigasztalja a leütött autótulajt). Na szóval beülünk és keressük az indítókulcsot, ami nincs. Gyenge agyunk üzenetét véve ujjunk a start gombra tapad (csak egyszer és kis ideig! - szól az intés) és semmi... illetve, mégis: a kezelőszervek visszajelzői kialudtak, az öv becsatolására felhívó hang és fény jelez, világítás automatikusan bekapcsolva,...DE HANG NINCS! Az előző Megane sem volt ZIL hangutánzó, de ez az új 115 lovas motor NÉMA. Gyorsan ki is szálltam és megpillantottam a motorház felnyitása után a kategória legszebb motorterét. Tessék megnézni a képen. Vezetőfülkébe vissza és miután a repülők gázkarjára emlékeztető kéziféket kiengedtem (Annyira jó a fogása és pozíciója, hogy a legjobb széria kézifékes megállásokat és kanyarodásokat lehet vele csinálni, a tulaj meg ne tudja!) egyszerre nyomtam a gázt és a féket. Égő. Igaz, hogy 44-es a lábam, abból is a szélesebb kivitel, de ez akkor is gáz. Sajna itt a kocsi első bosszantó hibája. A pedálok hihetetlen közel vannak és a biztonság miatt beépített merevítőnek hála a jobb lábnak is szűk a mozgástere jobbra, míg a hatalmas kerekek miatt balra sincs sok hely... az ülés egyébként kiváló, hat irányba állítható, bőrbetétes, jó oldaltartású, derékkeménységet is lehet állítani, a combot is tartja, szóval pöpec. A kormány is bőrös, irtó jó fogású, magasságban állítható, szervós (sebességfüggő!) és róla lehet állítani a rádiót, a nem széria tempomatot és a velejáró sebességhatárolót (ha belövöd ötvenre és lakott területen bekapcsolod, nem tudsz fölé menni!). A műszerfal sportos, kellemes fényű és minden információt ad ami kell (aktuális üzemanyag-fogyasztásmérő, fordulatszámmérő, etc.), de duplán hajlított ívű műanyagteste a többi anyaghoz mérve olcsó. Így is veri a teljes Suzuki palettát, de a többi tapintásban, színben, megjelenésben igényes anyaghoz képest kicsit gagyi. A bajuszkapcsolók kicsit bonyolultra sikerültek, bár ha egyszer jól beprogramozza az ember a cuccot biztos jók. Pl. esőérzékelős ablaktörlő, a világítástól független ködlámpák, stb. A középkonzolon az alapfelszereléshez tartozó digitális klíma, melynek érdekessége, hogy egy plusz érzékelő a napsütés intenzitását is méri és a hőfok mellett azt is figyelembe veszi a klíma működésénél. A hűtés-fűtés könnyen kezelhető és jó hatásfokú. A beépített hamutartó kivehető (ajánlom kidobni!) és helyette szabvány italtartó bújik meg. A kézifék már említett kialakításának köszönhetően a könyöktámasz egyben hatalmas pakolórekesz, melynek testvérei az első ajtókban találhatók. Az anyósülés előtti helyen a padlóban kis titkos pakolórekesz, a sofőr kapaszkodója helyén napszemüvegtartó, a napellenzőben kivilágított tükör, kétszintes kesztyűtartó és ezernyi hely pakolni, tolltartók, stb. Például hátul a középső ülés titkos rekesze veri a Volvót, mert nem csupán ital és uzsonnatartó, de kis irodai eszköztartó is a része, illetve természetesen a különböző bébik biztonságos szállításának helye, de itt jöhet be a síléc is. A "kis élvezetes helyek" kategóriában nekem a klímával együtt működő (nyáron hűtő!!!) kesztyűtartó jön be elsőnek, hisz télen a kesztyűt melegíti, nyáron az akár 2,5 l-es! üdítőt hűti. A biztonságról sokat nem kell írnom, mert az 5* az NCAP teszt magáért beszél, de a kiváló gyűrődő zónák kialakítása, a még a hátsó utasok fejét hátulról is védő légzsákok hegyei ezt eleve sugallják. A kölcsöngép tulaja már kapott kis ideig csípőprotézist, úgyhogy választását ez is motiválta. Hát talán ennyit. Tudom, hogy nem írtam a fogyasztásról (kevesebb, mint az előző 1.6-os 16 szelepesnek) az alumínium küszöbökről és még sok mindenről, de a benyomás már kialakult bennem: a kocsi kategóriája csúcsa, és "mindent tud amit a nagyok". Elől hatalmas a tér, de mögénk inkább csak kistestű kutyák fértek, egyszóval csak kisméretű családtagok esetén családi autó, de ez a Golf (amit szerintem magasan ver!) kategóriában nem újdonság. Csomagtere kicsike, de vonóhorog erre is tehető... Most kapom a hírt, hogy a másik "üksógor" egy Scenicet vett ennyiért... Én nagydarab családos ember vagyok... Nekem az kéne...

Végül csak annyit kívánhatok minden kedves olvasómnak, hogy ennél rosszabb autója sose legyen.

Viszontlátásra: az Önök botcsinálta tesztpilótája: Pócza Zoltán.