Új iskola a határon

A cikkben Oberling Éva riportját olvashatjuk a Társadalomtudományok és Európa-tanulmányok Intézet (ISES) alapítvány kuratóriumi elnökével, Dr. Miszlivetz Ferenc professzor úrral.

Európa lehetséges és lehetetlen jövői

Új iskola a határon

Július első napjaiban rendezték meg Kőszegen a VIII. Savaria Nemzetközi Nyári Egyetemet, majd szeptemberben elkezdődött az Európa Házban a doktori képzés a Budapesti Közgazdasági és Államigazgatási Egyetem Nemzetközi Kapcsolatok Doktori Iskolájával együttműködve.
Dr. Miszlivetz Ferenc professzort, a Társadalomtudományok és Európa-tanulmányok Intézet (ISES) alapítványi kuratóriumi elnökét a Nyári Egyetemről kérdeztem, majd arról beszélgettünk, hogy miként képzeli el a kőszegi intézmény jövőjét.
.
- A Jurisics-várban rendeztük meg a Nyári Egyetem nagyszabású konferenciáját a "A csillagok új állása: Európa lehetséges és lehetetlen jövői" címmel, neves külföldi és magyar szakemberek, előadók részvételével.
A "Regionális Kohézió jövője Európában - Mit szól hozzá Magyarország?" címmel egy szűkebb körű műhelykonferenciára is sor került. Országos tudományos intézetek, szakmai szervezetek vezetői, valamint a régió szakértői az uniós kohéziós politika jövőjéről, illetve a fejlesztéspolitika, területi tervezés alakulásáról, az uniós csatlakozás tervezési tapasztalatairól osztották meg tapasztalataikat, és felvázolták a fejlődés várható irányait.
Beszélgettek a szakemberek az új európai felsőoktatási tér témaköréről olyan híres előadók részvételével, mint például Robert Picht professzor, aki a világhírű belgiumi brugges-i Európa Egyetemet vezeti.

- Az egyetemi alapdiplomájukat megszerző hallgatóik, és mindazok, akik felvételt nyernek, tanulmányozhatják a nemzetközi kapcsolatok különböző területeit, és avatott témavezetők segítségével írhatják meg doktori értekezésüket, sőt bekapcsolódhatnak azokba a nemzetközi kutatásokba, melyek az intézetben folynak...
- Az ISES egy olyan típusú intézet, amely újszerű módon integrálja az alap- és alkalmazott kutatásokat, gyorsan és hatékonyan reagál a társadalmi, gazdasági változásokra, továbbá folyamatos kapcsolatban áll a magyar politikai, társadalmi és gazdasági élet szereplőivel.
A Nyári egyetem sikere központi programjának újszerűségében áll, most először elindult nálunk egy több ország közötti kutatási együttműködés, amely elsősorban fiatal kutatók cseréjét és konferenciák rendezését jelenti. Szervezett formában két éven keresztül egy akadémiai együttműködés, a benne résztvevő országok pedig: Horvátország, Ausztria, Magyarország, Cseh Köztársaság és Lengyelország. A téma: a régiók kialakítása a határmenti övezetekben, illetve a határon átnyúló regionális együttműködés.
Új típusú kutatási programok állnak az általános meghatározás mögött, amelyeknek meglehetősen az elején vagyunk még.
Három magyarországi régióban összesen 750 civil szervezetet vizsgálunk jelenleg, hogy egyáltalán léteznek-e, amennyiben igen, akkor milyen kapcsolatban állnak egymással, kapcsolataik létrehoznak-e olyan együttműködést, amely felfogható lehet akár egy új társadalmi szervezetnek is, vagy akár egy új intézményrendszer alapját képezhetik.

- A civil szervezetek a Nyugat-Pannon Eurégióban a fejlődés meghatározó tényezői lehetnek a jövőben?
- A kutatás célja, hogy a Nyugat-Pannon régióban megvizsgálja a civil szervezeti kapcsolati hálókat, készségüket és hajlandóságukat partnerség építésére, közös projektek megvalósítására.
Azt vizsgáljuk, hogy a civil szervezetek mennyire vesznek részt ezeknek a céloknak az elérésében, milyen az együttműködési hajlandóságuk, mennyire alakulnak ki stabil partnerségek a határ két oldalán. Ennek empirikus felmérése nemrégiben kezdődött, és hamarosan be is fejeződik. Az eredményeket azonnal bevisszük az oktatásba, tananyag, könyv formájában. És már oktatjuk is, jelenleg az épp néhány napja indult másoddiplomás képzés hallgatói részére.

- A Ház távlati elképzeléseiről tájékoztatná olvasóinkat?
- Először inkább a régióról ejtenék néhány szót. A magyar felsőoktatás és tudományos kutatás ügye a nyugat-dunántúli régióban, a vasfüggöny árnyékában egy tudatos alulfejlesztési politika következtében súlyosan károsodott. A rendszerváltás óta eltelt 12 év során a több évtizedes hátrányt nem sikerült ledolgozni. Nem születtek új, korszerű intézmények, a '90-es évek közepének integrációja nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A régió felsőoktatási intézményeinek összképe töredezett és hiányos. Az intézmények közötti együttműködés alacsony szintű, jobbára formális. Az európai uniós csatlakozás "előestéjén" a régió felsőoktatási intézményhálózata és kutatás-fejlesztési kapacitása nemhogy európai, de magyarországi szinten sem versenyképes.
Az Európai Unió néhány kiemelkedő intézményében - Brugges, Maastricht, Firenze - már hosszabb ideje folyik a jelenlegi Európai Uniót érintő "összeurópai", komplex és sokoldalú tudást biztosító doktori képzés, kutatás. Európa számos más egyetemén is egyre másra indulnak Európa-tanulmányok Központok, tanszékek, intézetek.
Az ezekből az intézményekből kikerülő szakemberek meghatározó szerepet töltenek be mind elméleti, mind gyakorlati téren az európai konstrukció minden területén. Nincs azonban még olyan, kutatóközponttal kombinált egyetem, amely különös figyelmet fordítana az Unió közép- és kelet-európai régiójának problémáira, folyamataira, olyan szakembereket képezne ki, akik a maguk szakterületén belül és túl kiváló ismerői válnának Európa és az Európai Unió problémáinak.
A meglévők mellett szükség van tehát egy új posztgraduális intézetre, amely magas színvonalon, az európai diskurzushoz kapcsolódva látná el az intellektuális közvetítés, befogadás és kisugárzás feladatait, és versenyképes kínálatot nyújtva vonzza a diákokat a világ minden részéről. Ennek megvalósításához szükséges egy Európa-tanulmányok nemzetközi program kidolgozása és a Kőszegi Európai Egyetemi Intézet megvalósítási tanulmányának kidolgozása, amely a továbblépés alapját szolgálja.

- A projektről többet is lehetne tudni?
- A projekt elsődleges célcsoportjai azok a hallgatók, oktatók és kutatók, akik tanulmányaik és napi munkájuk révén intenzíven tanulják, oktatják és kutatják az Európai Unión belüli folyamatokat, és a bővítés várható hatásait, körülményeit, valamint a Nyugat-Pannon Eurégióban zajló gazdasági, társadalmi folyamatokat.
A projekt tágabb célkitűzése az Európai Egyetemi Intézet létrehozása. Ennek végrehajtása és komplexitása is nagyban hozzájárulhat a nagyobb szabású tervek végrehajtásának előkészítéséhez, a megfelelő menedzsmentkapacitások kiépítéséhez. A partnerségben megtalálható kutatóintézet, gazdasági szervezet és egyetem, valamint a helyi önkormányzat, így a projekt végrehatása javíthatja a partnerek együttműködési készségének fejlődését. Tevékenységei hozzájárulnak az Európai Unióval kapcsolatos oktatási és kutatási tevékenységek bővüléséhez, megfelelő infrastrukturális és szakmai hátteret nyújtanak az európai színvonalú tanuláshoz, munkához. Ezen kívül a határrégió politikai és gazdasági életének meghatározó szereplői a projekt kutatási tevékenységei révén hasznos információkhoz juthatnak, amely segíthet a döntéshozatalokban. Az európai uniós csatlakozással kapcsolatban nagy információs igény merül fel a lakosság részéről, amely kielégítéséhez is hozzájárul az elképzelés. Valamint elősegíti széleskörű, komplex és egymást erősítő tevékenységei révén az osztrák-magyar határtérség Európai Uniós felkészítését, amely segítségével az Európai Unió bővítése után a régió lakossága a gazdasági és személyes kapcsolatok alakításában rejlő lehetőségeket minél sikeresebb kihasználhatja ki.
A projekt javíthatja az elsődleges célcsoport (Európa-tanulmányokat tanulók, kutatók) helyzetét, mivel közülük nőhet fel a közeljövő európai gondolkodóinak egy része, akik aktívan és érdemben hozzájárulnak az európai konstrukció további építéséhez, segíthetnek a bővítés okozta feladatok megoldásában. Az újabb oktatási és kutatási centrum létrejötte más térségekből is idevonzza a tehetséges fiatalokat. A kutatások az Eurégió politikai és gazdasági vezetői számára is hasznos információkat fognak nyújtani, mivel a kutatások révén mélyebben elemezhetőek a határrégió társadalmi, gazdasági folyamatai, a közös kultúra és a történelmi múlt gyökerei.
A Vas Megyei Munkaadók és Gyáriparosok Szövetségének aktív partneri bevonásával és Kőszeg Városának együttműködésével pedig a kutatóintézetek, önkormányzatok, felsőoktatási intézmények és a gazdasági szereplők közötti kooperáció erősödik.
A csatlakozás közeledtével már napjainkban is megfigyelhető az együttműködések aktivizálódása. Számos ígéretes kezdeményezés indult el a Burgenland és a Nyugat-Dunántúli Régió által határolt Eurégióban, így például az osztrák-magyar határ menti együttműködés, amelybe a Kőszeg, Szombathely, Oberpullendorf és Oberwart által határolt területen lévő önkormányzatok kapcsolódtak be. Ennek keretében elindult az együttműködési projektek kidolgozása többek között környezetvédelmi, kulturális és turisztikai területeken.

- Elképzeléseiknek milyen hatása lehet városunkra?
- A tanulmány részletesen foglalkozik Kőszeg városával, a szükséges fejlesztésekkel, ezáltal Kőszeg fejlesztési irányainak és feladatainak meghatározásában is segít. Az egyetemi intézet és a város integrált fejlesztése egymással összehangolva "kéz a kézben" valósulhatna meg. Egy olyan város születhetne, amely képes a kultúra, a tudomány és a politika vonzására is. A város fejlődése szempontjából a tervezett posztgraduális oktatás elindítása a helyi szolgáltatások fejlesztésének lehetőségét, ezáltal munkahelyteremtést, valamint a helyi adóbevételek növekedését is jelentené.
A projekt keretében a Chernel utcai műemléki épület felújítását, bővítését tervezzük, amely által biztosítani tudjuk a hosszú távú közcélú használatot. Ez illeszkedik Kőszeg város történelmi városrész-rehabilitációs terveibe, elősegíti azok megvalósítását, tehát egyértelműen pozitív a helyi hatása, és ösztönözheti a rehabilitációs folyamatok továbbvitelét.
A kőszegi Európa ház jelenleg a 2 éves Európa-tanulmányok szakos posztgraduális képzésnek, a Savaria Nyári Egyetemnek, és különböző témájú szemináriumoknak ad otthont. A tervezett beruházás megvalósításával lehetőség nyílik az oktatási és kutatási programok intenzitásának növelésére, amely újabb bevételeket hoz az Alapítványnak. A kibővülő oktatási terek pedig lehetőséget nyújtanak piaci alapú bérbeadási tevékenységre, amelyből származó bevételeket a ház működésére, az Alapítvány alaptevékenységeinek (oktatás, kutatás) finanszírozására fordítjuk. A hallgatók egyrészt saját maguk fizetik a tandíjat, másrészt hazai és európai állami és alapítványi ösztöndíjak segítségével vesznek részt a képzésen. Az Európai Unió bővítésével várhatóan növekszik az Európa-tanulmányokat tanulni, és a kapcsolódó témákban kutatni kívánók száma.
Bevételt jelentenek a jövőben a különböző képzések, szemináriumok részvételi díjai és a tandíjak is. Szándékunkban áll a régió gazdasági szervezeteinek aktívabb bevonása a ház, illetve az Alapítvány tevékenységeibe. A gazdasági és közszféra közti érdemi együttműködés sajnos Magyarországon még gyerekcipőben jár. A projekt partnereivel közösen munkálkodva a végrehajtás során törekedni fogunk olyan együttműködési konstrukció kialakításán, amely az Alapítványnak és a gazdasági szervezeteknek is haszonnal jár.

Jelen projekt keretében a növekvő intenzitású oktatási és kutatási tevékenységek infrastrukturális feltételeinek kielégítése miatt szükséges a kőszegi műemléki védelem alatt álló Európa Ház felújítása, bővítése, majd a szükséges berendezések, eszközök beszerzése.

Ez az egyetemi intézet új, markáns színekkel gazdagíthatná az Unió szellemi térképét, és térben kiegyensúlyozottabbá tenné oktatási intézményeinek rendszerét. A Kőszegi Európai Egyetemi Intézet olyan új alkotóműhellyel is gazdagítaná az Uniót, amely jelentős mértékben hozzájárulhatna a keleti bővítés nagyarányú és példanélküli, de várhatóan korántsem zökkenőmentes folyamatának sikeréhez.

Ez azt jelentené, hogy Kőszeg nem csak egy egyetemi központtá, hanem nemzetközi egyetemi központtá is alakulhatna.

- Hogyan járul hozzá a projekt a határon átnyúló együttműködés fejlődéséhez?
- Az Európai Unió 2004. május 1-jével 10 új taggal fog bővülni, amellyel az európai konstrukció építésének új fejezete kezdődik. Ebben a folyamatban különösen fontos a bővítés hatásainak vizsgálata egy régi és egy új belépő tagállam határtérségében, ahol a problémák nagy része a gyakorlatban is felmerül, amelyekre helyi válaszokat adnak a térségben élő emberek. Az ISES Alapítvány kifejezett célja, hogy a Burgenlandot és a három nyugat-dunántúli megyét tartalmazó Nyugat-Pannon Eurégióban a politikát, gazdaságot és a társadalomtudományokat is vonzani tudó szellemi műhelyt hozzon létre, ahol a regionalizmusnak és a határon átnyúló együttműködéseknek kiemelt szerepe van. Ezt bizonyítja, hogy a tervezett Európai Egyetemi Intézet helye Kőszeg, amely a közép-európai és dél-kelet-európai térség középpontjában, négy európai kultúrkör, az osztrák, a horvát, a szlovén és a magyar kultúrkör metszéspontjában fekszik. Nemcsak a saját történelmét, hanem az öt ország határvidékét felölelő Nyugat-Pannon Eurégiót is szimbolizálja. Graz, Stadtschlaining, Szombathely, Sopron, Veszprém, Ljubljana, Zágráb egyetemei és főiskolái, kutatóintézetei megfelelő akadémiai hátteret biztosítanak. Az intézet betölthetne egyfajta történeti-kulturális megbékítő és szintetizáló szerepet az úgynevezett kelet-európai kis országok viszonyában, valamint hozzájárulhatna az elmúlt évszázad megosztó ideológiai hagyományainak és politikai gyakorlatának felszámolásához.

A Kőszegi Európai Egyetemi Intézet további fejlesztési munkálataihoz igénybe kívánjuk venni a régió gazdasági szervezetei, a nemzetközi alapítványok, Kőszeg Város Önkormányzata, a régió megyei önkormányzatai, a Regionális Fejlesztési Tanács, a Magyar Kormány és az Európai Uniós szerveinek támogatását.
Az ISES folytatni kívánja jelenlegi erőfeszítéseit, hogy Szombathely és Kőszeg a magyar, illetve a külföldi szakemberek nemzetközi találkozóhelyévé váljon. Az Intézet által szervezett programok - nemzetközi konferenciák, kiadványok, az EU-val és a regionális együttműködéssel kapcsolatos információk - jelentős mértékben járulhatnak hozzá a városok, a megyék, valamint a régiók európai csatlakozásra történő felkészülésében. Az Európai Uniós ismeretekkel rendelkező lakosság pedig szintén a régió potenciálját növeli.

- Előreláthatóan mikorra alakulhatna ki az új oktatási központ?
- 2004. júliusában kezdődne a beruházás, és 2005. februárra fejeződne be, hogy minél kisebb mértékben zavarja a házban zajló oktatási és kutatási tevékenységeket.
- Hogyan, honnan tájékozódhatunk ebben a témában?
- A Nyugat-Dunántúli Régió és az alapítvány internetes honlapján (www.westpa.hu és www.ises.hu) jelentetjük meg a kutatási eredményeket, valamint a helyi és regionális médiumokon (megyei napilapok, rádiók, helyi és regionális televíziók stb.) keresztül is folyamatosan tájékoztatjuk a lakosságot.
Ezen kívül a Jean Monnet Centre of Excellence európai hálózatán, valamint az Európa-tanulmányok Központok magyarországi hálózatán keresztül a projekt végrehajtásáról és eredményeiről a hazai, illetve az Európai Uniós partnerintézmények is értesülnek.
- Köszönöm a beszélgetést!
- Magyarország számára az európai uniós csatlakozás új lehetőségeket és kihívásokat jelent. Ahhoz azonban, hogy a csatlakozás sikertörténet legyen az ország számára, innovatív kezdeményezések szükségesek, és a passzív befogadó magatartás helyett aktív kezdeményezőként kell fellépni az újjá alakuló európai térben.
Oberling Éva