2010. December 14., Kedd, 17:00 óra, Jurisich-vár lovagterme: közmeghallgatás

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2011. évi költségvetési koncepció tervezete.
1. napirendi pont:
Az önkormányzat 2011. évi költségvetési koncepció tervezete.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2011. évi költségvetési koncepciójáról





Az államháztartásról szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény alapján az önkormányzat 2011. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végle-ges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2011-ben a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 3,0 % körülire tehető, a fo-gyasztói árszínvonal 3,5%-ban, az államháztartás hiá-nya a GDP 3,0 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság növekedésének beindítása és a foglalkozta-tottság növelése áll, a költségvetés stabilitásának meg-tartása mellett. E célokkal összhangban áll a vállalko-zási tevékenység serkentése és a versenyképesség nö-velése. Az államháztartás egyensúlyának javításával a Kormány biztosítani kívánja, hogy Magyarország telje-sítse azokat a követelményeket, amelyek az euró beve-zetéséhez szükségesek. Fontos cél továbbá a piacok és a nemzetközi szervezetek bizalmának visszaszerzése is.

Központi forrásból származó bevételek:
A helyi önkormányzatok központi költségvetési tá-mogatása a korrigált bázishoz viszonyítva 2011-ben összességében nem csökken, Kőszeg vonatkozásában az előző évhez viszonyítva a következők szerint alakul:

- A központi költségvetésből származó bevételek az előző évhez viszonyítva csökkennek (2010. 486 068 E Ft, 2011. koncepció 430 154 E Ft). A csökkenést több tényező okozza, egyrészt az Arany J. Tanulmányi program támogatásának rendszere megváltozik, 2011. szeptembertől a tá-mogatás központosított előirányzatként igényelhe-tő (30 000 E Ft), másrészt a közfoglalkoztatás rendszere változik jelentősen, így a jövedelempót-ló támogatások központi forrására tervezett ösz-szeg az előző évhez képest 33 109 E Ft-tal csök-ken. Növekedés várható ugyanakkor a település-üzemeltetési, igazgatási, sport és kulturális felada-tok jogcímen, valamint a körzeti igazgatási fel-adatok támogatásánál. Normatív kötött állami tá-mogatások között új jogcím az oktatási intézmé-nyekben kifizetendő osztályfőnöki pótlék kiegé-szítése, illetve ismét lehet támogatást igényelni pedagógus szakvizsgára és továbbképzésre.
- Az átengedett személyi jövedelemadó helyben maradó része 2011. évben változatlanul 8%, az átengedés mértéke 40%. A helyben maradó Szja összege már ismert (107 802 E Ft), a 2010. évihez képest 11 454 E Ft-tal csökkent. A jövedelemkü-lönbség mérséklésénél az előző évi összeggel számoltunk.
A gépjárműadó összegének számításánál a tapasztala-ti adatokat vettük figyelembe, az adó alapja a gépjár-művek teljesítménye lesz 2011-től, a koncepcióban 71 698 E Ft bevétel szerepel.
A fentiekből következően a központi forrásból szár-mazó bevételek nem emelkednek, így nem teszik lehe-tővé a kiadások bővítését, amely főleg a dologi kiadá-sok esetében okoz komoly nehézséget, figyelembe vé-ve az áremelkedések és az infláció hatását.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az in-tézményeknek egységes szempontrendszert határoz-tunk meg.

A működés egyéb forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem vár-ható.
A működésbe bevont kamatbevételeknél 15 000 E Ft-tal számoltunk, amely az előző évinél jelentősen ala-csonyabb. A tervezésnél az önkormányzat likvid pénz-eszközeit vettük figyelembe, amely a beinduló nagy beruházások saját erő szükségletének biztosítása, va-lamint a bérlakás számlán lévő összegek csökkenése miatt várhatóan alacsonyabb lesz.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, ugyanakkor a teljesített bevételek, illetve az építményadónál a bevallások alap-ján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összessé-gében 3 031 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 294 655 E Ft) Az önkormányzat szempontjából tehát fontos feladat a vállalkozások letelepedésének segíté-sén keresztül a helyi adó bevételek növelése, amely forrásbővülést jelentene.

A működési célú támogatás értékű bevételek között legjelentősebb az Arany J. Tanulmányi Program támo-gatása, amellyel a szerkezeti változás miatt a hivatalnál kalkuláltunk. További bevétel a foglalkoztatási paktum pályázati támogatása, a Kőszeg és Vidéke kiadásához a környékbeli önkormányzatok hozzájárulása, a mezei őrszolgálat fenntartásának támogatása, a kisebbségi önkormányzatok működési támogatása, valamint egy-szeri szociális ellátáshoz igényelt támogatás.


A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intéz-ményrendszer és az önkormányzat működőképességé-nek megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelke-dése nem várható, így a jelenleg érvényben lévő bér-tábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok körét nem bővítettük. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vet-tük. A nem rendszeres személyi juttatásoknál a kereset kiegészítés fedezete (2%) szerepel a koncepcióban, egyéb juttatások a 2010. évi szinten tervezettek.
A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem vál-tozik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a jogszabályban meghatározott minimális mértékkel számoltunk. A ter-vezetben további 1 fő közterület felügyelő foglalkozta-tása szerepel 2011. július 1-jétől, a város közterületei tisztaságának és rendjének megőrzése, és javítása érde-kében. A foglalkoztatás személyi juttatás és járulék vonzata 1 550 E Ft lenne.
A közalkalmazotti illetménytábla, és a köztisztviselői illetményalap ugyan 2011-ben is változatlan, ugyanak-kor a nettó jövedelmet az adórendszer változása jelen-tősen befolyásolja.

A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhe-lik a munkaadókat.

A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését, ugyanakkor né-hány területen mégis szükséges a kiadási szint emelése.
Ilyenek a következők:
Az önkormányzat folyószámla vezetési szerződése 2011-ben lejár, így a kamatkiadások tekintetében jelen-tős emelkedés várható (kb. 11 M Ft).
Az úszásoktatás finanszírozásánál éves szinten 10 000 E Ft-ot vettünk figyelembe remélve, hogy az üzemeltetési mód változása az önkormányzat számára nem jár többlet kiadásokkal.
A városgazdálkodás területén szükségessé vált a csa-padékvíz elvezető rendszer felülvizsgálata, illetve a di-gitális közműtérkép elkészítése (összesen 4 000 E Ft), amelyek egyszeri kiadást jelentenek.
A Volán Zrt-nek fizetendő hozzájárulás összegét az önkormányzat határozta meg a jegyárak megállapításá-val, amely az előző évinél magasabb összegű.
Szintén korábbi döntés alapján kalkuláltunk a Város-üzemeltetési Kft-nek fizetendő szolgáltatási díjak ösz-szegével.
A rendezvényekhez kapcsolódó, illetve kulturális kapcsolatokra szánt összegeknél a tapasztalatok alapján némi bővüléssel számoltunk (összességében 900 E Ft).

A kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatot ellátó egyesületek, civil szervezetek, nem önkormány-zati intézmények támogatását a dologi kiadásokhoz ha-sonlóan alapelvként az előző évi szinten vettük figye-lembe. A sportfeladatot ellátó egyesületek támogatásá-nál inflációs emeléssel, a fúvószenekar támogatásánál – a zenekar jubileumi évfordulója miatt - 100 E Ft-tal magasabb összeggel számoltunk. A KSK ugyanakkor benyújtotta támogatási igényét, amely 22,8 M Ft ön-kormányzati támogatást tartalmaz. A gyermeküdültetés esetében, mivel a keretösszeg alacsony volta a tényle-ges támogatás nyújtását veszélyezteti, 300 E Ft-os emelés lenne szükséges. Ugyanezen okokból szükséges a polgármesteri támogatási keret emelése is 125 E Ft-tal.
A többcélú társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni. A társulás intézményeinél az alap-illetmények 97%-on szerepelnek, illetve az átadandó támogatás 14 M Ft összegben előrehozott nyugdíjazá-sok miatti kifizetést is tartalmaz. A dologi kiadások kö-zött a közüzemi költségek 10%-os emeléssel tervezet-tek. A társulás így a fentieket figyelembe véve az előző évinél 34 M Ft-tal magasabb támogatást igényel.

A kisebbségi önkormányzatok helyi önkormányzati támogatásánál megszűnne az eddigi pályázati rendszer, és az önkormányzatok így 600 E Ft támogatásban ré-szesülnének kisebbségi önkormányzatonként.
A turisztikai feladatok támogatása szintén előző évi szinten tervezett.
A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör vál-tozását, a nyugdíjminimum emelkedését, illetve a köz-foglalkoztatás rendszerének változásait követtük le.

Az év közben felmerülő esetleges vis maior helyzetek kezelésére 2 000 E Ft összegű céltartalék képzése elen-gedhetetlenül szükséges, összege hosszú évek óta nem változott, és csak kisebb káresemények kezelésére al-kalmas.
Az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft pályázati tartalékot különítettünk el.

A működési kiadásokat a működési forrásokkal ösz-szevetve az intézmény rendszerben 211 713 E Ft mű-ködési hiány mutatkozik, amely az előző évektől elté-rően a vagyonhasznosítás bevételeiből nem fedezhető, így ténylegesen szükségessé válhat működési hitel fel-vétele is. A fentiekből következően elsődleges cél len-ne, hogy a működési hiány szintje ne haladja meg a fo-lyószámla-hitelkeret mértékét (170 000 E Ft), hiszen a magas összegű hiány a likviditás biztosítását veszé-lyezteti.

A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (5. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési be-vételek és kiadások összhangja. A vagyonhasznosítás bevételére tervezett összeg tovább nem növelhető, hi-szen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül, így a kiadási oldalon is csökkenteni kell az igényeket.

A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési ki-adások területén prioritást élveznek az útfelújítások, il-letve a csapadékvíz elvezetés.
Hosszú évek óta szerepel ugyan a költségvetésben, eddig mégsem sikerült jelentősen előre lépni az új köz-temető megvalósítása területén, amely a tervek között 2011-ben szintén hangsúlyt kap.
Az önkormányzat jelenleg futó nagy beruházásainak saját erejére a pénzmaradvány nyújt fedezetet, hiszen ezek megvalósítására bocsátottuk ki az önkormányzati kötvényeket. A gimnázium kollégiumának felújítását 2011-ben szintén meg kell valósítani, hiszen az egyházi kártalanításra kapott összeget öt éven belül kell fel-használni.

Az önkormányzat 2011-től kezdődően kezdi meg a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőke-törlesztését, amely az első öt évben kb. 18 M Ft lesz (a CHF árfolyamtól függően), aztán progresszíven növek-szik.
A céltartalékok között a vagyonhasznosítással össze-függő kiadások fedezetére 10 000 E Ft-ot, egyéb év közben jelentkező feladatokra pedig szintén 10 000 E Ft-ot terveztünk.

A hiány nagyságrendje miatt nélkülözhetetlen folyó-számla hitel igénybevétele a továbbiakban is a gazdál-kodás zavartalanságának biztosítása céljából.
A fentieken túl szükséges a működési kiadások bizo-nyos mértékű visszafogása, elengedhetetlen a saját be-vételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly meg-teremtése.


Kőszeg, 2010. november 30.

Huber László s. k.
polgármester




HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2011. évi koncepcióját, és annak alapelveit elfogadja, és elrendeli a 2011. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.

Felelős: Huber László, polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóth László, jegyző
Határidő: 2011. február 15.


(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)