2012. December 13., Csütörtök, 14:00 óra, Városháza tanácskozó terme: rendkívüli, nyilvános és együttes ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Báró Miske Kálmán Múzeum alapítása.
2. - Báró Miske Kálmán Múzeum igazgatói pályázati kiírás jóváhagyása.
3. - Alapító okiratok módosítása.
4.a - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozása.
4.b - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
5. - A számlavezetésre és hitelfelvételre vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményhirdetése.
6. - A „Kőszegi történelmi belváros rehabilitációja és funkcióbővítő megújítása” projekt kiegészítő munkák II. tárgyában ajánlati felhívás jóváhagyása.
7. - Egy mappában a 2012. december 13-i rendkívüli és együttes ülés anyagai.
4.a napirendi pont:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozása.

Tisztelt Képviselő-testület!


A 2012. május 31-i ülésén, a 83/2012. (V. 31.) határozatával jóváhagyta a képviselő-testület Bozsok Község Önkormányzatával és Velem Község Önkormányzatával kötendő, közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodást, 2013. január 1-i hatállyal.

Ahhoz, hogy 2013. január 1-től elkezdhesse a működését a közös hivatal, a módosulásra kerülő, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (új Ötv, továbbiakban Mötv.), valamint egyéb jogszabályok szükségessé teszik a fenti megállapodás módosítását, illetve a megállapodás szövegének újbóli megállapítását.

A hivatal önkormányzati szervezetrendszerben elfoglalt helyét az Mötv. 41.§ (2) bekezdése határozza meg, mely szerint a polgármesteri hivatal és a közös önkormányzati hivatal is a képviselő-testület szerve. Ennek megfelelően a hivatallal kapcsolatos döntések alapvetően a képviselő-testület hatáskörébe tartoznak.
A közös hivatal elsődleges rendeltetése – a korábban önálló polgármesteri hivatalhoz hasonlóan – a döntés-előkészítés, illetve a döntések végrehajtásának szervezése. Mindkét funkció kiterjed mind az önkormányzati, mind pedig az államigazgatási döntésekre, függetlenül attól, hogy azok a képviselő-testület, a polgármester, vagy a jegyző hatáskörébe tartoznak. A korábbi szabályozással összhangban a hivatalnak továbbra sincs önálló döntési jogköre, ugyanakkor szerepe az önkormányzati működés szempontjából meghatározó: az adott önkormányzat tervszerű működésének, a közszolgáltatások színvonalas biztosításának záloga a felkészült, magas szakmai szinten működő apparátus. Új elemeként rögzíti a Mötv., hogy a hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában is.
Önkormányzati ügyekben meghatározó, hogy a döntés joga főszabályként a képviselő-testületet illeti, ez vonatkozik az átruházott jogkörben hozott döntésekre is. Így a politikai mérlegelést a testületnek kell elvégezni, de a döntés alapját jelentő szakmai alternatívák feltárása, a jogi környezet bemutatása az apparátus feladata. Az elfogadott döntések végrehajtásának szervezésében is jelentős szerepe van a hivatalnak.
A közös hivatal sajátossága, hogy több települési önkormányzat döntéseit készíti elő, ezért az egyes települések sajátosságainak figyelembe vétele elengedhetetlen a színvonalas munkavégzéshez, hiszen eltérő adottságokat, lehetőségeket, prioritásokat kell folyamatosan szem előtt tartani. Ez mindenképpen más szemléletet, illetve némileg eltérő munkamódszereket kíván meg a közös hivatali apparátustól.
A hivatal tevékenysége – a korábbi szabályozáshoz hasonlóan – kapcsolódik az államigazgatási döntések előkészítéséhez is. A járási hivatalok létrehozásával számos államigazgatási ügy járási szintre kerül, de továbbra is marad államigazgatási hatáskör a jegyzőnél, a polgármesternél, illetve kivételesen a hivatal ügyintézőjénél. Közös hivatal esetén fontos, hogy minden településen folyamatosan biztosított legyen az ügyintézés kirendeltség létrehozásával, kihelyezett ügyfélfogadással.
A közös önkormányzati hivatal szervezeti felépítését a három érintett képviselő-testületnek kell meghatároznia a megállapodásban és az ebben foglaltakat be kell építeniük a saját szervezeti és működési szabályzatukba.
A közös önkormányzati hivatal belső szervezeti egységeinek meghatározásánál elsődleges cél, hogy a hivatal a feladatait zavartalanul és zökkenőmentesen láthassa el a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó valamennyi településen a jogszabályi követelményeknek megfelelően.
A képviselő- testület szervezetalakítási szabadsága kiterjed a belső szervezeti egységek elnevezésére is. A vezetői szintek kialakításánál figyelemmel kell lenni a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvényben rögzítettekre.

Fentiek értelmében terjesztjük elő az alábbi dokumentumokat elfogadásra:
– Az új megállapodás szövegét.
– Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítását. Az önkormányzati működés alapdokumentuma továbbra is a szervezeti és működési szabályzat, amelyet az Mötv. alapján a képviselő-testület fogad el önkormányzati rendelet formájában Mivel Kőszeg esetében az SZMSZ benyújtása, módosítása a Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság hatásköre, ez jelen napirendi pont b) pontjában került megfogalmazásra.
– Ettől elkülönül az önkormányzati hivatal, mint önálló költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzata, melynek megalkotásáról és részleteiről az új államháztartási törvény rendelkezik. Fontos megjegyezni, hogy két különböző SZMSZ-ről van szó, melyek közti különbséget elnevezésükben is jelezni szükséges. Ezért javaslatot teszünk az eddigi, a kőszegi polgármesteri hivatal működési rendről szóló önkormányzat szabályzat hatályon kívül helyezésére és egy új, a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzat jóváhagyására.
– Kőszeg Város Polgármesteri hivatal megszüntető okiratát és a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal alapító okiratát.

A szabályzatban a három településnek tehát meg kell állapítani a közös önkormányzati hivatal
– osztályszerkezetét, struktúráját,
– az ügyfélfogadás rendjét,
– a közös hivatal finanszírozását,
– a csatlakozás, a kiválás működési rendjét.

A közös hivatal struktúrájának kialakításakor figyelemmel voltunk a járási hivatalok kialakításának folyamatára is. A járási hivatal a székhelyén kívül kétféleképpen biztosítja majd az állampolgároknak az ügyfélszolgálatot. Ahol a lakosok és az elintézendő ügyek száma indokolja, ott minden munkanapon állandó ügyintézést biztosító kirendeltséget működtet, míg a kisebb településeken heti 1-2 alkalommal tart majd ügyfélfogadást a járási ügysegéd az önkormányzat által biztosított helyiségben.
A járási hivatalok elsősorban okmányirodai feladatokat, gyermekvédelmi- és gyámügyi feladatokat, valamint egyes szociális, környezetvédelmi, természetvédelmi igazgatási ügyek intézését veszik át a településektől.
A Kőszeg várostól elkerülő hatáskörök: okmányirodai feladatok teljes köre, teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat, védelembe vétel, ideiglenes hatályú elhelyezés, időskorúak járadéka, ápolási díj, közgyógyellátás, családi pótlék felfüggesztése, egészségügyi ellátásra jogosító hatósági bizonyítvány és korábban elkerültek már a szabálysértési eljárások.
Ezután szembesültünk azokkal a feladatokkal, amelyek itt maradtak, így a helyben maradó hatáskörök az alábbiakban foglalhatók össze:
– helyi adóval összefüggő igazgatási feladatok,
– birtokvédelmi ügyek,
– állattartási, állatvédelmi ügyek,
– ipar-és kereskedelmi igazgatás,
– hagyatéki eljárás,
– anyakönyvi és állampolgársági ügyek,
– szociális ügyek körében a foglalkoztatást helyettesítő támogatás, rendszeres szociális segély, lakásfenntartási támogatás,
– átmeneti segély, temetési segély, gyógyszersegély, adósságkezelés, lakásügyek és egészségügyi alapellátás, a Gyvt. Alapján megállapított pénzbeli ellátás.
Természetesen maradnak az önkormányzat működéséhez kapcsolódó általános feladatok, mint: képviselő-testületi munka előkészítése, tartalmi és adminisztratív feladatok, továbbá:
– az önkormányzat gazdálkodásával kapcsolatos hatáskörök,
– a városüzemeltetéssel kapcsolatos feladatok,
– járási illetékességgel az építéshatósági feladatok.
Ugyanakkor bevettük a szabályozásba azokat a feladatokat, amelyeket Kőszegnek el kell látnia: pl. 2013. január 1-től a múzeumok vagy 2013. július 1-től az óvodák fenntartását.

Az ügyfélfogadást tekintve meghagytuk a jelenlegi, Kőszegen már megszokott, továbbá Bozsokon és Velemben a polgármesterekkel egyeztetett ügyfélfogadási időt.

Bár a Mötv. 84. § (4) bekezdése értelmében a hivatal működési költségét az éves költségvetési törvényben meghatározott mértékben, a hivatal által ellátott feladatokkal arányban finanszírozza az állam, úgy gondoljuk, hogy az ezen felül szükséges költségeket a három településnek arányosan kell előteremtenie. Javaslom, hogy a közös hivatal állami támogatás felüli költségeit az alapító önkormányzatok lakosságszám arányosan viseljék.
Tekintettel arra, hogy a működési költségek jelentős részét a tapasztalatok szerint a személyi kiadások teszik ki, szükséges a felállítandó közös önkormányzati hivatal létszámigényének minél körültekintőbb megtervezése.
A hivatal szervezetét a létszám jelentősen befolyásolja, a létszám meghatározása pedig a megállapodás kötelező tartalmi eleme.
Jelenleg még nem ismertek teljeskörűen a 2013. évi önkormányzati finanszírozás feltételei. Csak egy, a költségvetési törvényjavaslathoz benyújtott bizottsági módosító indítványból tudunk kiindulni, hiszen más számadatok még nem láttak napvilágot.
Bár nagy a bizonytalanság, a létszámot mégis már most szerepeltetnünk kell a megállapodásban, mert enélkül jogszerűen azt nem lehet elfogadni.

Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslatokat elfogadni szíveskedjék.

Kőszeg, 2012. december 7.


Huber László s. k.
polgármester



I. HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Bozsok Község Önkormányzatával és Velem Község Önkormányzatával kötendő, közös önkormányzati hivatal létrehozására vonatkozó megállapodás jóváhagyásáról szóló 83/2012. (V. 31.) képviselő-testületi határozatát visszavonja.

Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.

II. HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja Bozsok Község Önkormányzatával és Velem Község Önkormányzatával kötendő, közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodást, 2013. január 1-i hatállyal.
A képviselő-testület felhatalmazza a Huber László polgármestert a megállapodás aláírására.

Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.

III. HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Polgármesteri Hivatala alapító okiratának elfogadásáról szóló 142/2001. (XII. 20.) határozatát, továbbá ennek módosításáról szóló 83/2005. (V.3.), 234/2008. (IX. 25.), 12/2009. (II. 12.), 96/2009. (V. 28.), 154/2009. (VIII. 27.), a 233/2009. (XII. 16.) valamint a 77/2012. (IV. 26.) határozatát hatályon kívül helyezi, egyúttal Kőszeg Város Polgármesteri Hivatala megszüntető okiratát jóváhagyja.

Felelős: Huber László polgármester és dr. Tóth László jegyző.
Határidő: azonnal.


IV. HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal alapító okiratát jóváhagyja.


Felelős: Huber László polgármester és dr. Tóth László jegyző.
Határidő: azonnal.


V. HATÁROZATI JAVASLAT

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló, a 108/2011. (VI. 30. és a 13/2012. (II. 16.) határozattal módosított 1/2010. (I. 28.) képviselő-testületi határozattal elfogadott szabályzatot hatályon kívül helyezi.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzatot 2013. január 1-i hatállyal jóváhagyja.

Felelős: Huber László polgármester és dr. Tóth László jegyző.
Határidő: azonnal.

(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)