22/2023. (II. 15.) képviselő-testületi határozat

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Határozat letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Határozat nyomtatása
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2023-2024. évi vagyongazdálkodási koncepciót a melléklet szerinti tartalommal elfogadja és elrendeli a végrehajtáshoz szükséges intézkedések megtételét.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: folyamatos.



Melléklet a 22/2023. (II. 15.) képviselő-testületi határozathoz

2023-2024. évi
VAGYONGAZDÁLKODÁSI KONCEPCIÓ

Magyarország Alaptörvénye 38. cikk (1) bekezdése rendelkezik arról, hogy az állam és a helyi önkormányzatok tulajdona nemzeti vagyon. A nemzeti vagyon kezelésének és védelmének célja a közérdek szolgálata, a közös szükségletek kielégítése, a természeti erőforrások megóvása, a jövő nemzedékek szükségleteinek figyelembevétele.

A nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény (Nvtv.) írja elő az önkormányzatoknak a vagyongazdálkodási terv készítését a vagyonnal való rendeltetésszerű, felelős módon történő gazdálkodás biztosítása céljából.

A vagyongazdálkodási terv feladata a jövőre vonatkozóan megfogalmazni a hatékony és felelős vagyongazdálkodás célkitűzéseit, meghatározni a szükséges intézkedések irányvonalát.

Az Nvtv. az önkormányzat vagyonát törzsvagyon és üzleti vagyon kategóriába sorolja.
A törzsvagyon részét képező forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyonelemek összességét Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II.2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Vagyonrendelet) melléklete tartalmazza.

Kőszeg Város Önkormányzata tulajdonában lévő lakások, nem lakás funkciójú épületek, helyiségek, garázsok, valamint földterületek a törzsvagyonba nem tartozó üzleti vagyon részét képezik, amelyen belül két kategóriát határozunk meg. Ezek az el nem idegeníthető vagyonelemek köre, valamint az egyedi döntés alapján elidegenítés javasolt, mérlegelendő vagyonelemek.

1. Az el nem idegeníthető kategóriában főként a jó állapotú, javarészt többségi tulajdonban lévő, felújított, várospolitikai szempontból hasznos ingatlanok szerepelnek, valamint a Magyar Államtól önkormányzati tulajdonba kapott elidegenítési és terhelési tilalommal terhelt vagyonelemek, illetve azon ingatlanok, amelyek ingatlan-nyilvántartási besorolásuk ellenére a jelenlegi vagy tervezett rendezési tervi funkciója nem teszi lehetővé azok elidegenítését. Továbbá olyan ingatlanok, amelyek eladásából befolyó összeg nem arányos a bérbeadásból származó hosszú távú jövedelmekkel.

2. Az egyedi döntés alapján elidegenítésre javasolt vagyonelemek között minden más olyan üzleti vagyon szerepel, amelyek elidegenítését várospolitikai, városrendezési elvekkel együtt vizsgálva kell megállapítani. Az ide tartozó vagyontárgyak értékesítése beérkező kérelem, vagy az önkormányzat rendelkezése alapján történik a Vagyonrendeletben foglaltak szerinti értékhatártól függően.

A vagyongazdálkodás során különös figyelemmel kell lenni a következőkre:

• Az egyedi kategóriába sorolt ingatlanok vonatkozásában felmerülő vételi vagy egyéb hasznosítási szándék esetén a vagyonelem előzetes felmérését követően, az ingatlankezelő szakmai javaslatának ismeretében, annak függvényében kerülhet döntéselőkészítésre a vagyonelem értékesítése vagy egyéb hasznosítása.

• Az egyedi kategóriába sorolt üzleti vagyon elidegenítését értékbecslési szakvéleménnyel megalapozva, nyilvános pályázati kiírás útján az önkormányzat vagyonrendelete és a magasabb szintű jogszabályok szerint kell előkészíteni.


• Az előterjesztett anyaghoz becsatolt értékbecslési szakvéleménynek mellékletét kell képeznie az ingatlant bemutató fotódokumentáció, szükség esetén alaprajz, helyszínrajz, térképmásolat. Továbbá szükséges az értékbecslő és vagyonhasznosító konzultálása az ingatlankezelővel. Az értékbecslésekben dokumentálni kell a bérlő által elvégzett, ingatlankezelő által elismert és bérbeszámításra nem került felújítások műszaki alátámasztását is.

• Lakás, nem lakás célú helyiségek, valamint egyéb földterületek bérbeadás útján történő hasznosítása bérleti szerződés keretében lehetséges, Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelete, valamint magasabb rendű jogszabályban meghatározott rendelkezések figyelembevételével.

• Lakás és nem lakás célú helyiségek bérleti díjakat rendszeresen felül kell vizsgálni, a követeléseket, kintlévőségeket lehetőség szerint teljes körűen kell behajtani.

• A bérlakásállomány fejlesztése érdekében a pályázati lehetőségeket figyelemmel kell kísérni, és a lehető legnagyobb mértékben kihasználni.

• Pályázati források bevonásával a fenntartási és működési költségeket csökkenteni kell, célul kell kitűzni az energiahatékonyságot növelő beruházások elérését.

• A rendelkezésre álló vagyon fenntartása érdekében fontos az ingatlanok folyamatos felújítása, korszerűsítése, pályázati lehetőségek kihasználásával. Alternatív energiaforrások szélesebb körű alkalmazása, környezetvédelmi szempontok figyelembevétele.

• Vagyon növekedésének, gyarapításának elősegítése (fejlesztés, beruházás, ingyenes vagyonelem felajánlás).

• A város területén lévő állami tulajdonú ingatlanok ingyenes önkormányzati tulajdonba igénylése, vagy vagyonkezelésbe vételének szorgalmazása.


(A vagyonkoncepció mellékletét lsd. a letölthető formátumban.)