255/2012. (XII. 20.) képviselő-testületi határozat

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Határozat letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Határozat nyomtatása
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2013. évi koncepcióját, annak alapelveit, és részletszabályait elfogadja, és elrendeli a 2013. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.

Felelős: Huber László, polgármester.
Hivatali felelős: Dr. Tóth László, jegyző.
Határidő: 2013. február 15.






Kőszeg Város Önkormányzata
2013. évi költségvetési koncepciójáról




Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2013. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2013- ban a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 1,3 %-os, az államháztartás hiánya a GDP 2,7 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és a növekedés beindítása áll a Széll Kálmán Terv segítségével. Magyarország célja 2013-ban egy ambiciózus gazdasági növekedés megalapozása, lassú kilábalás az euroövezeti válságból. A Kormány célja, hogy a reformok elérjenek az emberekhez, és az erőfeszítések a munkahelyek teremtésében, a gazdaság és a bérek növekedésében nyilvánuljanak meg.

Központi forrásból származó bevételek:
A 2013. évtől az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer alapjaiban változik meg. A megmaradó feladatok tekintetében a forrásszabályozás is átalakul, új finanszírozási struktúra kerül kialakításra. A törvényjavaslat az önkormányzati támogatásokat a szakmai törvények előírásai alapján határozza meg.
A 2013. évben várható szervezeti változások a következők:
- Létrejön a járási hivatal: okmányirodai, gyámügyi, egyes szociális ügyek, és egyéb feladatok ellátására.
- Létrejön a közös hivatal Velem és Bozsok önkormányzata részvételével
- A többcélú társulás 2013. június 30-ig látja el vállalt feladatait, majd megszűnik vagy átalakul. Az óvodák, a gondozási központ, a bölcsőde és az egyéb feladatok ellátása, illetve az intézmények fenntartása visszakerül az önkormányzathoz vagy ellátható új önkormányzati társulás útján is. A társulás munkaszervezetének megszűnésével a fenti intézmények gazdálkodási feladatait, valamint a társulás munkaszervezetének egyéb feladatait 2013. január 1-jétől a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
- Az eddig a megyei múzeumi szervezethez tartozó városi múzeumok fenntartása az önkormányzathoz kerül
- A köznevelési törvény alapján az általános iskolák, a gimnázium és a zeneiskola fenntartása az államhoz kerül, az önkormányzat pedig nyilatkozott arról, hogy az épületek működtetési kötelezettségét gazdasági teherviselő képessége miatt vállalni nem tudja. Az iskolákkal kapcsolatos működtetési kötelezettség átadásával 195 192 E Ft befizetési kötelezettséget vállalt az önkormányzat.
Továbbra is önkormányzati feladat marad a köznevelési intézményekben az intézményi étkeztetés megszervezése, amely bővül a Dr. Nagy László EGYMI-ben tanuló gyermekek étkeztetésével is. A jogszabály ugyanis a települési önkormányzat feladatává teszi a közigazgatási területén működő köznevelési intézményekben a gyermekek napközbeni étkeztetését.

A szervezeti változásoknak megfelelően a finanszírozási struktúra is átalakul:
- Az iskolák fenntartásának átvétele miatt a helyben maradó szja 8%-ából 5%, és a gépjárműadó 60%-a elvonásra kerül (105 555 E Ft), valamint megszűnik a jövedelemkülönbség mérséklés (252 379 E Ft) rendszere is.
Az önkormányzati kötelező feladatok ellátását általános működési támogatás biztosítja, amelynek része az önkormányzati hivatal működésének, és a település üzemeltetési, fenntartási feladatoknak (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) a támogatása. A településüzemeltetési támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege még nem ismert, de a 2011. évi beszámolóhoz kötődik, így a tényleges teljesítési adatokkal számoltunk. Ezen támogatásokat csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele.
A tervezet szerint megmarad az idegenforgalmi adóhoz biztosított támogatás, az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítése és a pénzbeli szociális ellátások támogatása is.
A közoktatás területén az önkormányzat fő feladata az óvodai ellátás lesz. A finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött felhasználású támogatással járul hozzá az óvoda működtetéséhez. (2013. június 30-ig a többcélú társulásnál tervezve.)
A központi költségvetés a könyvtári és közművelődési feladatok ellátásához lakosságszám-arányos támogatást biztosít. Az átvételre kerülő múzeumok működése szintén támogatott.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni ellátásokhoz társulási feladatellátás esetén létszám arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A szervezeti változások, valamint a finanszírozási struktúra átalakulása miatt az előző éveknél is nagyobb a bizonytalanság a központi támogatás összegét illetően.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

ALAPELVEK

Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődlegesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány nem tervezhető, hiszen az önkormányzat újabb működési hitel felvételét nem tudja vállalni, ebből következően olyan kiadás sem tervezhető, amelynek nincsen forrása.

A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 13 059 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 341 794 E Ft, amely tartalmazza a kedvezmények, mentességek csökkentését is, az adórendelet módosítására vonatkozó tervezetnek megfelelően.) Az önkormányzat szempontjából tehát továbbra is fontos feladat a vállalkozások letelepedésének segítése, amely forrásbővülést jelentene.

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek alacsony volumene miatt ugyanakkor az önkormányzat teljes feladatellátását felül kell vizsgálni, hiszen az eddigi önként vállalt feladatokra a bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet.
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatokat figyelembe véve a működésben 192 348 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az iskolák működtetésével kapcsolatos befizetési kötelezettség a koncepcióban 195 192 E Ft-tal szerepel.
A forráshiány miatt az ellátott feladatokat, azok ellátásának mértékét a vonatkozó ágazati jogszabályok alapján a költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni. A felülvizsgálatnak az intézményi és önkormányzati feladatellátásra, létszámra, megkötött szerződésekre egyaránt ki kell terjednie.

Az önként vállalt feladatok ellátása további 50 400 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten, a működési mérleg ezeket a feladatokat nem tartalmazza, azaz nem szerepel a koncepcióban:
- a civil szervezetek támogatása
- a nemzetiségi önkormányzatok támogatása
- a Kőszeg és Vidéke újság kiadása
- a televíziós szolgáltatás
- a Natúrpark Egyesület támogatása és turisztikai feladat ellátása
- a járóbeteg ellátás finanszírozása, a sportorvosi tevékenység
- az egyéb szórakoztató tevékenység, azaz a rendezvények költségei
- a kitüntetések adása

Ellátásuk kizárólag forrásbővülés esetén, az intézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges. Az önként vállalt feladatokra vonatkozó szerződéseket a költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni.

RÉSZLETSZABÁLYOK

1. A közalkalmazottaknál a központi bértábla emelkedése nem várható, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2012. évi szinten tervezettek.

2. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2012. évi mértékkel számoltunk.
Az önkormányzati hivatal szervezeti felépítésénél, létszámánál – a járási hivatal felállását, a közös önkormányzati hivatal alakítását, a többcélú társulás munkaszervezetének megszűnését figyelembe véve – a képviselő-testületi döntésnek megfelelően számoltunk.

3. A vár projekt működésével a projektben vállalt létszámbővítést (7 fő) figyelembe véve számoltunk. A feladatra a képviselő-testület csak minimális létszámbővítést engedélyez.
4. A múzeumok átvételével kapcsolatban a szakmai jogszabály által előírt szakmai létszámot és nyitva tartási időt vettük figyelembe. A szervezeti felépítés meghatározása, és az alapító okirat elfogadása szintén képviselő-testületi döntést igényel.

5. A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.

6. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható teljesítést vettük figyelembe, a források elégtelensége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelését. Az előző évi keretösszeggel számoltunk például a városüzemeltetés költségeinél, a helyi közlekedés esetében pedig kizárólag a 2012. II. félévi hozzájárulás szerepel a koncepcióban.

7. A többcélú társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás 2013. június 30-ig a társulásnál marad. A 2013. évi költségvetést a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával kell tervezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.

8. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását, a nyugdíjminimum emelkedését, illetve a helyi rendelet módosítását (a méltányos ápolási díj, a közgyógy ellátás és az utazási támogatás megszűntetését) vettük figyelembe.

9. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.

10. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.

11. Az önkormányzat folyószámla hitelkeretének (170 000 E Ft) meghosszabbítása 2013. június 30-ig a jogszabályok módosításával lehetővé vált, ugyanakkor várható az önkormányzatok adósságállományának konszolidációja is, amelynek pontos feltételei még nem ismertek. A koncepcióban továbbra is szerepel tartalékként 20 000 Ft hiteltörlesztés a fennmaradó hitelkeret csökkentésére. Újabb hitelkeret biztosítására a szerződés lejárata után kell majd közbeszerzési eljárást kiírni.

12. A tagdíjfizetési kötelezettségeinek az önkormányzat eleget fog tenni.

13. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja. A fejlesztési bevétel és a kiadás a tervezetben összhangban van, a bevételi oldalon reálisan tervezett vagyonhasznosítási bevétel szerepel, amely tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül, így a kiadási oldalon is ehhez kell igazítani az igényeket.

A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a már megkezdett beruházások szerepelnek elsődlegesen. Több projekt esetében csak a pályázati pénzeszközök visszatérülésével számoltunk.

Az önkormányzat támogatására elnyert pályázatok megvalósulását prioritásként kezeltük.

Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképzelés megvalósításához elégtelenek, ezért több nagyobb tétel vonal alatti beruházásként szerepel a tervezetben. A megjelölt feladatokra vonatkozóan megkötött szerződéssel rendelkezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek - a bevételi oldal növelése nélkül - felcserélhetők a vonal alatt szereplő elképzelésekkel. A vonal alatt maradó elképzelések esetében sorrendet kellene felállítani, mert ezek kizárólag többletbevétel esetén kerülhetnek be a költségvetésbe.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel az új egészségház építése pályázat benyújtásával.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztését, amely ez évben kb. 20 M Ft lesz (a CHF árfolyamtól függően). A tőketörlesztés az első öt évet követően progresszíven növekszik.

A teniszpálya öltöző építésének támogatása 12 600 E Ft-tal céltartalékként szerepel a tervezetben, a képviselő-testület döntésének megfelelően. A KSK Tenisz Szakosztálya kérelmet nyújtott be arra vonatkozóan, hogy ezt az összeget az önkormányzat ne céltartalékként, hanem tényleges fejlesztési kiadásként szerepeltesse.

A fentiek teljesítéséhez szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.


Kőszeg, 2012. december 20.

Huber László s. k.
polgármester


(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)