Jegyzőkönyv: 2011. December 6., Kedd, 17:00 óra, Jurisich Miklós Gimnázium díszterme: közmeghallgatás

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepciója.
2. - Egy mappában a 2011. december 6-i közmeghallgatás anyagai.
1013-23/2011. szám
J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által, 2011. december 6-án, 17 órai kezdettel, a Jurisich Miklós Gimnázium dísztermében megtartott közmeghallgatásról.

Jelen vannak a képviselő-testület részéről:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármes-ter, Giczy József, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, Kiss Zoltán, dr. Mátrai István, Rába László, Simonits Zsolt, Táncsics András és Váradi Szilárd képvi-selő (12 fő).

Jelen vannak még:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályve-zető, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeletetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Horváthné Kutasi Mária a gimnázium igazgatója és Kovács István, Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. igazgatója.

A közmeghallgatáson a fentieken kívül a jelenléti íven szereplő érdeklődő állampolgárok jelentek meg.

A közmeghallgatás tárgya: az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepciója.

A közmeghallgatás összehívása az SZMSZ 28. §-a előírása alapján történt, így meghívót kapott valamennyi osztályvezető, intézményvezető, kisebbségi önkormány-zat elnöke.

Huber László polgármester üdvözli a közmeghallgatá-son megjelenteket. Elmondja, hogy a 2012-es év várható-an különlegesnek tekinthető, ugyanis változások sora indul el, azt is lehet mondani, hogy az átmenet éve lesz. A megyei önkormányzatok által fenntartott intézménye-ket az állam veszi át – a kormányhivatalokon keresztül. Nagy valószínűséggel a következő tanévtől a települési önkormányzatok által fenntartott oktatási intézmények is állami fenntartásba kerülnek majd. A közigazgatásban is nagy változások lesznek, várhatóan ketté fognak válni majd az önkormányzati és az állami feladatok, amelyek eddig egy rendszerben működtek. A járások megalakulá-sa érinti majd a polgármesteri hivatal feladatellátását és személyi állományát. Sok tehát még a bizonytalansági tényező. Még nem látni pontosan a jövő évi költségvetési számokat sem, mert a Parlament még nem fogadta el a 2012. évi költségvetésről szóló törvényt, amely az ön-kormányzatok működését alapvetően meghatározza. Kőszegre ez különösen igaz, mert a város bevételei nagyobb részét az állami normatívák fedezik. Fontos változás lesz az is, hogy 2013-tól feladatalapú támogatási rendszer lesz bevezetve az eddigi, normatíva alapú helyett. A 2012-es évet még normatíva, tehát un. fejkvó-ták alapján kell tervezni, de ez 2013-tól teljesen megvál-tozik. Mindez úgy fog megvalósulni, hogy nem lehet ellátatlan feladat és nem lehet működési hiány sem. Az önkormányzatoknak azt a pénzt meg kell kapniuk, ami a feladatellátásukhoz szükséges.

Ezután a polgármester ismerteti a költségvetési kon-cepció teljes tervezetét, a határozati javaslattal együtt. Hozzáfűzi, hogy a többcélú kistérségi társulás tekinteté-ben a Társulási Tanácsa is hasonló elveket fogadott el. A kőszegi önkormányzat idei hiánya nagy valószínűséggel jövő évben is megmarad. A vagyonhasznosítási bevétele-ket reálisan kell megtervezni, ugyanis – csökkentés után – jelenleg is 64 M Ft-tal szerepelnek, ezzel szemben 12 M Ft a tényleges bevétel. A gimnázium beadott pályázata még elbírálás alatt van. Az útfelújításokra bevétel hiánya miatt nem terveznek, így csak kátyúzás várható.

Kérdések és hozzászólások
a 2012. évi költségvetési
koncepcióhoz:

Varsányi Áron a Fitt-Boksz ökölvívó Egyesület elnö-ke. Először is megköszöni a képviselő-testületnek a 2011. évi támogatását. Tájékoztatja a jelenlévőket az egyesüle-tük által elért idei eredményekről. Ebben az évben 59 alkalommal utaztak el, különféle versenyekre, edzőtábor-okba, világversenyekre. 32 versenyen vettek részt, ebből 2 saját szervezésű volt, itt Kőszegen. 9 alkalommal képviselték világversenyen hazánkat és Kőszeg városát is. Egyesületüknek sikerült Európai Bajnokot is kinevel-niük, ami a kőszegi ökölvívás történetében eddig még nem történt meg. Tavaly 4,190 Ft támogatásból gazdál-kodhattak, ami nem kevés. Azzal a kéréssel fordul a városhoz, hogy 1,8 M Ft-tal magasabb támogatást kap-hassanak 2012-ben. Ennek indoka az, hogy tovább szeretnék a tehetségeket fejleszteni, ő úgy gondolja, hogy ezen az úton nem lehet megállni. Az edzőtermük fejlesz-tése is elmaradt, pedig nem lehet enélkül színvonalasan felkészülni. Az említett 59 részvétel azt jelentette, hogy ennyiszer utaztak saját autóval a versenyekre. Ezekből jövőre sem szeretnének kimaradni, persze nem minden versenyre áll szándékukban eljutni. Az ökölvívás sajnos nem tartozik bele azokba a látványsportágakba, amivel az új szabályok alapján támogatást tudnának nyerni. Az egyesületük helyzete egyre inkább elnehezül, ezért is kéri az önkormányzat segítségét. A vállalkozók sem igazán tudnak támogatást adni, így szponzorokra sem számíthat-nak.

Huber László válaszában azt emeli ki, amit a koncep-ció ismertetése alapján is nyilvánvaló: az a bizonyos torta, amely a támogatásokat jelenti nem lett nagyobb, sőt kisebb lett. Alapelvként a tavalyi dologi kiadásokat vették alapul. A képviselők megkapták az egyesület plusz támogatás igénylésére vonatkozó kérelmét. Az ökölvívók már meg is előlegezték a támogatást, hiszen nagyon imponálóak az eredményeik, sőt, erőn felül is teljesítet-tek, mind a fiúk, mind a lányok – hiszen ők is vannak az egyesületben. Hogy a képviselő-testület megtalálja-e majd a többlettámogatás forrását, az majd a többség bölcsességére vár. Neki az a véleménye, hogy az alapel-veket be kell tartani, mert ha valakinek többet adna a képviselő-testület, akkor az csak valaminek a rovására mehet. Ezúton is megköszöni az elnök úr eddigi, önfelál-dozó munkáját és kéri, hogy ne adja fel az egyesületért való további küzdést – ha esetleg a város nem is tudja majd a pótigényt biztosítani. A városban szeretik az ökölvívását, van igény rá, és a képviselő-testület is nagyon büszke az elért eredményekre.

Kenyeri András a Kőszegi Sportklub elnöke. Elsőként ő is megköszöni az önkormányzatnak az idei évre biztosí-tott támogatást. A polgármester úr által elmondottak szerint a tavalyi mértéken lesznek támogatva a szerveze-tek, ami az ő esetükben ez 11,5 M Ft-ot jelentett. Ők is örülnének, ha a tavalyihoz hasonló összeget kaphatnának. Ennek a pénznek bőven lesz majd helye is, hiszen el kell látniuk a sportfeladatokat és 2012-ben szeretnék a Kősze-gi Sportegyesület 100 éves jubileumát is méltóképpen megünnepelni. Az említett 1 M Ft külön pénzeszköz nem kell mondani, hogy mire lesz elég, ha a 6 szakosztály meg szeretné tölteni tartalommal az ünnepséget. Az országban talán nincs még egy olyan sportegyesület, amely megérte ezt a „kort”. Ők szeretnék ezt kellőképpen megünnepelni. Tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy egy külön bizottságot hoznak létre a feladatok megszer-vezése érdekében. Ennek tagjai lesznek az egyesület képviselői és ezen kívül dr. Mátrai István bizottsági elnököt és Pócza Zoltán igazgatót szeretnék bevonni a munkába, hogy a jubileumi megemlékezések jól kapcso-lódjanak a városi rendezvényekhez.

Huber László a KSK elnökének is elmondja, hogy jogos a kérésük és érthetően több pénz kell a zökkenő-mentes működéshez. A bázis úgy alakult ki, hogy a futball szakosztály az NB III-as osztályba kerülés miatt kapott kétszer 3 M Ft-ot. Ez a többletköltség természete-sen nincsen benne az idei támogatásban, ugyanis most nincsen benne az NB III-ban a futballcsapat. Ez ahhoz hasonló, mint amikor a fúvószenekarnak jubileumi éve volt, akkor annak volt többletköltsége, ezért ők is kaptak egy kicsivel magasabb támogatást, de aztán a következő évben visszatértek az eredeti bázis szintre. Szerinte e nélkül kell az idei támogatást figyelembe venni, ezt a koncepció nem tartalmazza, de ha a találnak magasabb összegre megoldást, akkor figyelembe fogják venni. Az önkormányzat hiánya miatt nagyon fontos volt ezt a bizonyos vonalat meghúzni és ő reméli, hogy ezt min-denki be fogja tartani.

Koltay Árpád a Kőszegi Tenisz Szakosztály nevében kér szót és az új tenisz öltöző építésének ügyét hozza szóba. Az idei évben, az április 28-i ülésén fogadta el a képviselő-testület azt a megállapodást, amit a három érintett fél: a tenisz szakosztály, a KSK és az önkormány-zat kötött és amely az új tenisz öltöző építésére adott felhatalmazást. Ismerteti ennek előzményeit is. Két évvel ezelőtt kértek elvi építési engedélyt, amit a megyénél le is egyeztettek. Az ottani ügyintéző azt javasolta, hogy kérjenek a szomszédos telekből egy 5 m-es sávot, mert csak ezzel lehet megvalósítani az új klubházat, továbbá hogy ne sérüljenek a nemzetközi szintű teniszpályák. Ők ezt az utat végigjárták (földmérő, földhivatal stb.) végül a csepregi hivatal kiadta a jogerős végzést. Ezzel párhuza-mosan keresték meg a kőszegi önkormányzatot is a késésükkel, mely szerint a meglévő helyett olyan új klubházat szeretnének építeni szponzorok támogatásával, ami összhangban van az elért eredményeikkel.
Ők először egy könnyűszerkezetes házra gondoltak, aztán az egyik bizottsági ülésen felmerült, hogy az önkormányzat csak téglaépítésű tervet tud támogatni. Erre ők új terveket készítettek és ezt beadták engedélye-zésre a hatóságnak. Közben megszületett a hármas megállapodás is, a KSK, köztük és az önkormányzat között. A terv miatt két szakértőt is felkértek, egyet a statikai szakvélemény miatt, a másikat pedig az építészeti engedélyezési eljárás miatt.
Május 23-án elkezdték a bontást, ugyanis a régi épület-re vonatkozó bontási engedély jogerőre emelkedett. Visszakötötték a villanyt és vizet, azóta ezek a közművek a teniszpályán nem működnek. Úgy versenyezték végig a szezont, hogy se villany, se gáz, se víz nem állt rendelke-zésükre. Közben neki el kellett utaznia a Magyar Tenisz Szövetség elnökségi ülésére és ott is kénytelen volt ezeket az áldatlan állapotokat közölni. Annak ellenére, hogy mindkét tervező egyeztetett a műemléki hatósággal, a KÖH nem adta meg a szükséges építési hozzájárulást és az építési engedélyüket elutasították. Kétszer mentek fel Budapestre, az országos Műemléki Tervtanács elé, a tervvel kapcsolatban. A tervtanács végül az egyesületük részére olyan kikötést tett, ami szerinte nemcsak etikát-lan, hanem törvénytelen is volt. Had ne sorolja fel azokat az állomásokat, amelyeket végig kellett járniuk a terület műemléki jellege miatt. Egyszer egy keddi napra kértek egyeztetést a műemlékvédelmi szakemberrel, előtte való hétfő este a szombathelyi ügyintéző már mondta neki, hogy hozzájuk már megérkezett a műemlékvédelmi hatóságtól az elutasítás. Másnap viszont ez a szakember nekik egy szóval se mondta, hogy már elutasította a kérelmüket. Ezt követően további három alkalommal egyeztettek a tervtanáccsal. Az az egy kikötésük volt, hogy „a szomszéd telken lévő kápolnát helyzetbe kell hozni”. Hogy ez mit is jelent, arra szakértőktől kértek választ, de elfogadhatót a mai napig nem kaptak. Próbál-tak egyeztetni Harangozó Vilmos plébános úrral is, aki szintén többször kijött a helyszínre, támogatta őket. Ők egy öntöttvas ajtót gondoltak a kápolnára építeni és körbejárható úttal szerették volna területét rendbehozni. A tervtanács végül a 3 variációból azt fogadta el, amiről korábban szó sem lehetett az új teniszöltözőt illetően: a lapostetőt. Korábban állandóan az volt a probléma, hogy 2 fokkal kisebb vagy nagyobb legyen a tető. Végül már csak az volt a probléma, hogy 6 m távolságra legyen az öltöző, de már a 3 m is elegendő lett volna, „csak hozzuk helyzetbe a kápolnát”. 2 hónap után, a 2 tervet úgy adták be egyeztetésre, hogy előtte valamennyi szakhatósági engedélyt beszerezték. Ő maga be is keretezte azt a szakhatósági engedélyt, amit a műemlék végül kiadott. A szombathelyiek ezek alapján már régen kiadták volna az építési engedélyt, de a megyei kormányhivatal Csepreget jelölte ki eljáró szervként. Amikor kijöttek szemlére, a két tervező, meg a kistérségi főépítész is jelen volt, mindenki azt mondta, hogy már nem lesz gond, ennek ellenére meglepődve tapasztalták, hogy most meg a helyi rendezési terv ellentmondása miatt utasították el a kérel-müket. Annak ugyanis a 15. §-a feloldja a Z 22-es övezet beépítési %-át, de a 32. §-ban, a különleges szabályokból elfelejtették kivenni azt megkötést, hogy 10 000 m2 alatt nem építhető be. Ezután már nem tudtak mit tenni, ismét fellebbeztek a kormányhivatalhoz. Az ügyintéző hölgy a szemlén, teljesen le volt döbbenve, hogy milyen procedú-rán kellett végigmenniük a műemléki hatóság miatt. Aztán kiderült, hogy a csepregieknek már a telekrende-zésről szóló végzésbe bele kellett volna írniuk, hogy milyen ellentmondást találtak. Miután másodfokra került az egész ügy, ismét el kellett küldeniük az összes szakha-tóságnak az anyagot, így a műemléknek is újra jóvá kell hagynia mindent.
Jelenleg tehát itt tart az építési engedélyezés ügye. Mi-vel a polgármester úr azt mondta, hogy a folyamatban lévő ügyek átkerülnek a következő költségvetési évre, és mivel nekik érvényes megállapodásuk van, ő szeretne tisztán látni. Ők vállalták, hogy az építési engedélyt megszerzik, de azt nem gondolták, hogy ennek ilyen procedúrája lesz. A beruházásnak a szerződésben nincsen időpontja, pontosabban az van benne, hogy az építési engedélyt követő 1 éven belül az öltözőnek készen kell lennie.
Az ősszel felállították a teniszpálya felé a sátrat is, aminek 850 000 Ft volt a költsége. A régi öltöző csupasz falait csak azért hagyták meg, hogy a gázórát vissza tudják szerelni. Vizük, villanyuk azóta sincs. Már koráb-ban is szóba került, hogy a rájuk eső fedezetet rendelke-zésre tudják-e majd bocsátani. Tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a teniszöltöző céljára 3 M Ft a sportszám-lán van, 7 M Ft-ot egy másik számlán különítettek el, 2 M Ft-ot pedig a sport alapítvány kapott e célra. Ez a 12 M Ft tehát az ő részükről megvan és rendelkezésre áll. Ez csak azzal a mintegy 1,6 M Ft-tal lett kevesebb, amit számla ellenében költöttek ez a tervezésre.
Most az a kérdés, hogy az önkormányzatnak az öltöző-re tavaly elkülönített fedezete megvan-e még, és 2012-ben is benne lesz-e a költségvetésben. Ő nem jogász ugyan, de szerinte van egy érvényes szerződésük, amit minden félnek be kell tartani. Azok az okok, amik indo-kolttá tették ezt a szerződést, azok nem változtak – sőt, felerősödtek. Ezt indokolja továbbá az építési dokumen-táció elkészíttetése. A szakosztályuk ülésén részt vett a Tenisz Szövetség főtitkára is és a polgármester úr is hallhatta, amit mondott. Ez szerint nem biztos, hogy a szövetség még egy évet ad a szakosztálynak az infrast-ruktúra kiépítésére, hiszen még a legminimálisabb feltéte-lek sincsenek meg. Mobil WC-t használnak, amit a víz hiánya miatt még öblíteni sem tudnak. Az év elején jelezte az osztrák partnereiknek, milyen lehetőségeik vannak és ha nem akarnak Kőszegre jönni versenyezni, akkor ők azt meg fogják érteni. Emellett Szuperligás 4. helyezett csapatuk van, az ország legjobb 8 csapata között tartják számon a kőszegi teniszezőket. Két utánpótlás csapatuk van, kb. 50-60 gyerek teniszezik rendszeresen. 46 egyéni és 78 csapatversenyen vettek részt, neki magá-nak egy esztendeje egy szabad hétvégéje sem volt.

Huber László elmondja, hogy természetesen van in-formációja a képviselő-testületnek arról, hogy a szakosz-tályra eső önrészt tartalékolták. Koltay Árpádot viszont annyiban kénytelen helyesbíteni, hogy nincsen aláírt megállapodás a három fél között. Képviselő-testületi döntés, határozat van ennek jóváhagyásáról, de aláírt szerződés nincs. Akkor, amikor elfogadta ezt a képviselő-testület, az akkori költségvetési keretek között reális célnak látszott a teniszöltöző és klubház megépítése, de most már más a helyzet. Először egy másik fél nem írta alá a szerződést, aztán úgy megváltoztak a költségvetés tényezői, hogy aztán ő nem írta alá. Azóta 100 M Ft-tal kellett csökkenteni a költségvetés mindkét oldalát és a vagyonhasznosítás is 12 M Ft-tal teljesült. Az elmúlt időszak a város anyagi lehetőségei miatt ennek az ügynek tehát nem kedvezett. A képviselő-testület a korábbi döntéséhez tartja magát, de kérdés, hogy miből tudja majd ezt fedezni. Erre 3 lehetőség van. Az egyik az, hogy a fejlesztési kiadásokból (3. melléklet) elhagy valamit a képviselő-testület és annak terhére valósul meg a tenisz öltöző. A fejlesztések között viszont olyan tételek van-nak, amelyek a város szempontjából fontosak: a gimnázi-um pályázata, az új köztemető, az egészségház vagy a csapadékcsatorna építés. Következő lehetőség a vagyon-hasznosítási bevétel megnövelése, de ez csak papíron lehetséges. Elképzelhető, hogy pld. nem 65 M Ft-ot, hanem 78 M Ft-ot hagy jóvá a képviselő-testület, de ő ezt is elég veszélyes vállalkozásnak tartja. Harmadik lehető-ség a hitelfelvétel az ígérvény teljesítése miatt. Ennek viszont komoly procedúrája van, a város sem kíván ezzel a jövőben élni. Kiemeli, hogy ma a költségvetési koncep-cióról kell dönteni, amelynek lényege, hogy a költségve-tés készítéséhez adjon instrukciót a képviselő-testület.

Kenyeri András elmondja, hogy a döntés meghozatala után ők nem késlekedtek a megállapodás aláírásával, csupán a hivatalban valamilyen nyomtatási probléma volt.

Somogyi Győző a natúrpark tagja, felesége ugyan a natúrpark titkára, de kiemeli, hogy személyes véleményét ismerteti. A polgármester úr ugyan ismertette a költség-vetést de ő ezen kívül, a városra vonatkozóan semmilyen koncepciót nem hallott. Nem volt szó arról, hogy a kőszegi ostrom 480. évfordulója lesz. 1932-ben ünnepelte meg először ezt a város, amire aztán annyi pénzt költöttek el, hogy biztost kellett Kőszegre kinevezni. Nem hallott arról sem igazán, hogy Ottlik Géza, az „Iskola a határon” c. regény szerzőjének 100. évfordulójára mit tervez a város. Ő büszke ugyan a Kick-Boksz Egyesület, a megyei I. osztályban szereplő futballcsapat vagy a teniszcsapat sikereire, meg arra is, hogy a város mennyire támogatja a sportot, de ő arról szeretne koncepciót hallani, hogy a város maga mit akar. Vannak futó pályázatok, de pld. lehetne-e azt kérni, hogy a képviselő-testület olyan szervezeteket támogasson, akik jelenlétükkel, tagsági befizetéseikkel Kőszeg városát támogatják? A városi nagyrendezvényekből nyereséges üzletek, idegenforgalmi helyek pld. melyik szervezet tagjai? Az önkormányzat a saját nagyrendezvényeit hova viszi? Nem néz ki jól a jövő évi költségvetési helyzet, de ezeken is el kellene gondolkodni. Megfoghatatlan számára pld. az, hogy a vár mellett lévő Szamos marcipánmúzeum évente 36 ezer embert léptet be és ezt a város nem tudja kihasználni.
Nem akarja ugyan a saját múltját felemlegetni, de ő évente 3 hétvégét hajlandó dolgozni Kőszeg város múze-umaiért, a város kulturális programjaiért és e célra akár 10-15 embert is tud szervezni.

Huber László válaszában elmondja, hogy az önkor-mányzatnak természetesen nemcsak az itt, az elnök urak által felvetett sporttal kapcsolatos problémákat kell megoldani, hanem sok mást is. Az igaz, hogy a sport erőn felüli teljesítése, az elért eredmények bizonyos többlet önkormányzati támogatást igényelnek, úgyhogy ezek jogos kérések. A támogatott szervezetek képviselői jelezték, hogy több támogatást kérnek, úgyhogy erről a képviselő-testület nyilván dönteni fog. A fejlesztéseket ismertette ugyan, de a kulturális rendezvényekről keve-sebbet szólt, ezeket a szokásos módon tervezték. Nem gondolták, hogy az Ostromnapok elnevezésű programso-rozatot a 480. évforduló miatt nagyobb összeggel kellene támogatni. A 475. évfordulón indult el ez a rendezvény és az azóta eltelt években nagyon jól kifejlődött. Az nagyon jó, ha a programokhoz a polgárok önkéntes munkával járulnak hozzá, mert ezzel ki lehet pótolni a kevesebb pénzt. Kéri, hogy az önkéntesek tegyék meg ezt a jövő-ben is, köszöni Somogyi György hozzáállását is és őt is kéri, hogy továbbra is segítse a várost. Az Ottlik-év megünneplésére 1 M Ft-ot terveztek, meg a KSE 100 éves jubileumára is. Sajnos ennyi van, ennyit tud az önkormányzat erre fordítani.

Varga Erzsébet elsőként a városi tömegközlekedés témájához szeretne hozzászólni, ugyanis ez is az önkor-mányzat feladatai között szerepel. Tapasztalatai szerint minden olyan városban, ahol TESCO áruház van, min-denhol ingyenes TESCO-s buszjáratok közlekednek, hozzák-viszik a vásárlókat. Kőszegen ez miért nincs? Sőt, ha lenne, akkor ezzel ki lehetne váltani a jelenlegi „helyijáratos” rendszert, ami már nem pontos, nem korszerű, egyáltalán nem megfelelő. A TESCO-s járat egyúttal „non-stop” körbemehetne a városon.
A sporttal kapcsolatban egyéni véleményét is megfo-galmazza. A sport nagyon fontos és ő nagyon örül, hogy Kőszegen ilyen szép sporteredmények vannak. A sport és az egészségügy ugyanis együtt jár: aki nem sportol, az előbb utóbb megbetegszik és akkor tényleg kell az egészségház. Ő a maga részéről nagyon támogatja a sportot és a kormány vezetői is nagyon sportszeretők. Éppen ezért javasolja a képviselő-testületnek, hogy kövessenek el mindent ennek érdekében, ha kell, lobbiz-zanak is.
A lakóhelye közelében, a Táncsics Mihály utcában nemrég megépült az új, szép sportpálya és játszótér ugyan, de sajnos őt elszomorítja, hogy a fenntartása, a felügyelete nem megoldott, illetve ami van, az nagyon kevés. Ő nagyon nem szeretné, ha ez a pálya lepusztulna. Kéri, hogy bárki: akár a rendőrség, akár a képviselő-testület megbízottja, de valaki figyeljen rá. Ez a szabad-időpark olyan színvonalas létesítmény, hogy Európa bármely országa büszke lehetne rá. Az átadása óta csak néhány hónap telt el, de máris szemét van szétdobálva rajta, nincs összetakarítva, a WC-ben le vannak szerelve a konnektorok, az ajtókat feltörik stb. Végre valami gyö-nyörű dolog van a városban és nagyon szomorú látni, hogy máris hanyatlik.

Huber László elsőként a helyi tömegközlekedéssel kapcsolatban tisztázza, hogy a városnak 9 éve van megál-lapodása érvényben a Vasi Volánnal, amelynek alapján ezt a feladatot a cég látja el. Ennek a fenntartása is sajnos veszteséges, ugyanakkor nagyon rossz a szolgáltatás színvonala is. Ha az önkormányzat ennél jobbat szeretne, akkor azért sajnos többet kellene fizetnie. Persze nyilván-valóan azért is kevesebb az utas, csökken a forgalom, mert nem megfelelő a minőség. Ez az egész a saját véleménye szerint így „halálra van ítélve” és a város ezt a jövőben feltétlenül másképpen szeretné megoldani. Viszont a jelenlegi megállapodás 10 éves időtartamának lejártát meg kell várni és utána lehet erről komolyan gondolkodni. Nagyon jó ötlet lenne a TESCO-járat, meg is kell őket ez ügyben keresni. Jövőre 6,6 M Ft vesztesé-get kell állnia az önkormányzatnak a jelenlegi tömegköz-lekedés fenntartására.

Varga Erzsébet megjegyzi, hogy más településeken látott már 15 személyes Mercedes kisbuszokat is közle-kedni e célból. Az itt is elég lenne és magánszemélyek is végezhetik ezt a tevékenységet.

Huber László szerint már ezt is felvetették a Volánnak. A szolgáltató az utóbbi időben egy kicsit már javított a járműparkon ugyan, de a gyökeres változtatáshoz a 10 év lejártát mindenképpen meg kell várni.
A sport állami támogatásával kapcsolatosan elmondja, hogy sport működési költségekre nem lehet ugyan lob-bizni, de fejlesztésekre igen és ezt meg is tette a város. Nemrég jelentős összegű támogatáshoz jutott az önkor-mányzat a sporttelep felújítására, bár a megvalósulás most egy kicsit bizonytalanná vált a közbeszerzési eljárás „megbicsaklása” miatt. Van egy másik jó lehetőség is, amellyel komoly támogatásokat lehet szerezni: a cégek társasági adójából, továbbá a futball utánpótlásra is komoly támogatásokat lehet nyerni. Egyesületek végzik ezt a feladatot, az önkormányzatnak a tömegsport tekinte-tében vannak feladatai, amit a KSK révén teljesít. Sze-rencsére vannak Kőszegen csúcs-sportágak, amelyek – ahogy hallani lehetett – erőn felül teljesítenek és ekkora anyagi ráfordítással ezek az eredmények nagyon dicsére-tesek.
Viszont ő azt gondolta, hogy a Gyöngyös szabadidő-park jó kezekben van, mert a városüzemeltető kft. kezelé-sében van és Kovács István igazgató úr erre a célra kifejezetten 1 főt fel is vett és alkalmaz. Ez az alkalma-zott szerinte nagyon megbízható személy, de elképzelhe-tő, hogy meghaladja az erejét feladat. A délutáni és hétvégi időben végzi a munkáját, a tanítási időben pedig a Bersek iskola gondnoka felügyeli. Ő ezeket a problémá-kat még nem hallotta, ezeket maga is csodálkozva hall-gatja.

Kovács István elmondja, hogy ő sem találkozott ilyen jellegű gonddal, semmi hasonló problémát nem is jelez-tek neki. Szombaton is kint volt a helyszínen ellenőrizni, amikor a gondok éppen takarított. Utána fog ennek járni.

Huber László kéri, hogy írásban küldjön választ Varga Erzsébetnek és ő maga is tájékoztatást kér róla.

Ezután ismét Kenyeri András kér szót, aki ahhoz tesz javaslatot, hogy minek a terhére lehetne a tenisz klubház-öltözőt megépíteni, pontosabban az önkormányzati önrészt biztosítani. Szerinte a vagyonhasznosítások terhére kellene ezt az előirányzatot megállapítani, mert ezzel legalább a lehetőség elvileg megadatik rá. Ameny-nyiben a képviselő-testület úgy dönt, akár a Csao-Amigo eladásából is el lehetne erre különíteni.

Végül további érdemi hozzászólás nem hangzik el, így Huber László megköszöni a jelenlévőknek az aktív közreműködést. A képviselő-testület a koncepció elfoga-dásakor illetve a költségvetés megalkotásakor bizonyára figyelembe veszi a felvetéseket. 18.40 órakor lezárja a közmeghallgatást és megnyitja a képviselő-testület nyilvános ülését.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármes-ter, Giczy József, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, Kiss Zoltán, dr. Mátrai István, Rába László, Simonits Zsolt, Táncsics András és Váradi Szilárd képvi-selő (12 fő).


Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályve-zető, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeletetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Horváthné Kutasi Mária a gimnázium igazgatója és Kovács István, Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. igazgatója.

Huber László kérdezi, hogy az egyetlen napirendi ponttal kapcsolatban van-e a képviselőknek más javasla-tuk, de ilyen nem hangzik el. Így a polgármester szava-zásra bocsátja a napirendet, amit a képviselők 12 igen szavazattal el is fogadnak.

N A P I R E N D:

1. Az önkormányzat 2012. évi költségvetési koncepci-ójának az elfogadása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.


Huber László kéri, hogy a lakosság véleményének a meghallgatása után a bizottságok véleményeit ismertes-sék az elnökök.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter a városfejlesztési bizottság véleményét tol-mácsolja. A bizottság egyetértett a mezőőrség megszünte-tésével. A bizottság felvetette, hogy a 71 M Ft-os éves közvilágítási díja nagyon magas a városnak, ezt felül kell vizsgálni. 2012. június 30-ig van szerződése az önkor-mányzatnak az E-On-nal, ebbe beletartozik az is, hogy a korábbi korszerűsítést 10 év alatt kellett megfizetni. Éves szinten ez 20 M Ft-ba került a városnak és 10 M Ft megtakarítás várható. Kezdeményezni kellene a közvilá-gítás önkormányzathoz való visszakerülését is, ezzel is költségeket lehetne csökkenteni. A közvilágítás egyéb-ként alapdíjból és áramdíjból áll. Az áramdíj része eddig úgy működött, hogy un. közvilágítási naptár alapján fizette a város a költségeket, de a tényleges mérésre kellene áttérni. A díszvilágítást is javasolja a bizottság 2012. január 1-től március végéig megszüntetni a költsé-gek csökkentése miatt.
A Fitt-Boksz Egyesület póttámogatási igényét a bizott-ság javasolja elutasítani. Egyértelmű, hogy a 2012-es év annyira szűkös lesz, hogy plusz támogatást biztosan nem tud az önkormányzat adni.
A bizottság javasolja még a zeneiskolában fizetendő térítési díjak költségeit is felülvizsgálni, mert itt is tete-mes összeggel járul hozzá a város. Azt kellene megnézni, hogy nem kellene-e a térítési díjakat esetleg felemelni.
A bizottság javasolta még a fejlesztések között IV/2. pontban szereplő közvilágítási keretösszeg 1 000 E Ft-ra csökkentését.
A KSK Tenisz szakosztály kérelmének elutasításáról is döntöttek. Ezzel kapcsolatban ő is csak azt tudja javasol-ni, amit a polgármester úr említett. Tavaly a vagyonhasz-nosítás nem tudta hozni az elvárt eredményt, de ő is csak a többleteladásnak a terhére tudná ezt támogatni. A bizottság ezekkel a javaslatokkal elfogadásra ajánlja a költségvetési koncepciót és kéri, hogy a hiány a 170 M Ft-ot ne haladja meg.

Dr. Mátrai István jelzi, hogy a Humánerőforrás Bizott-ság ez esetben tulajdonképpen „humán-gyengeségi” jelzőt kaphat. A költségvetést ők olyan szempontból vizsgálták meg, hogy a költségvetés biztosítása fenntart-ható-e, a hiány a 170 M Ft-ot ne szárnyalja túl. Azt is nézték, hogy mennyire biztosítottak a kötelezően ellátan-dó feladatok, meg hogyan állnak azok a feladatok is, amelyek úgymond „hozzátartoznak a városi ranghoz”. Ilyen az oktatás, a kultúra, a sport, a szociális terület. Egyébként a bizottságuk „részvétét” fejezte ki a hivatal felé, ugyanis nagyon nehéz úgy költségvetési koncepciót készíteni, hogy nem ismert intézmények sorsa, jövőbeni finanszírozása. Így csak nagyon képlékeny koncepciót lehet készíteni. A bizottság azt tartotta a legfontosabbnak, hogy ne lehetetlenüljön el a város és ne legyen egy terület sem a többi elé engedve.
A bizottság tudomásul vette, hogy a személyi kiadások a közszférában 95%-on lesznek tervezve. Amennyiben nem sikerül ezt betartani, úgy természetesen a jogos igényt a képviselő-testület meg fogja adni.
Az „adható” kategóriában merült fel az étkezési hozzá-járulás ügye, az un. Erzsébet kártya biztosítása, havi 5000 Ft erejéig. A bizottságban erre nézve több lehetőség is felmerült, pld. az, hogy egy bizonyos kereset alatt kapják meg a dolgozók. Végül az Erzsébet kártyát a bizottság tagjai igen kis többséggel elfogadták (4 igen, 2 nem szavazat, 1 tartózkodás). Azt is tudni kell ezzel kapcso-latban, hogy az egységesség miatt a kistérségnél is ugyanezt tervezni kellene, ami 20 M Ft pluszt jelentene.
A mezőőrség megszüntetését ők is javasolták, ezzel együtt azt is, hogy a megtakarítás a hiányt csökkentse.
A Fitt-Boksz Egyesület kérelmét ők is elutasítani java-solták, annak ellenére, hogy több sportszerető személy is van a bizottságban. Bár az összeg az ő tárgyalásuk óta „finomult”, az volt a bizottság meglátása, hogy az összes többi egyesület is jelentkezhet hasonló támogatással.
A tenisz szakosztály kérelme náluk úgy került elő, hogy honnan lehetne fedezetet biztosítani az önkormány-zat részére. Sajnos ha a bevételeket nézi, akkor tényleg csak valaminek a rovására lehet elvenni erre a célra. Ő maga, mélységesen együtt érez a teniszezők kanossza-járásával és a bizottsági ülésen és most is jegyzőkönyvbe kívánja mondani, hogy megengedhetetlen, amit egy civil szervezetnek ki kellett állnia a műemlékvédelem kőszegi „Atyaúristenétől”. Ő ezt biztosan nem bírta volna és csodálja a teniszezők higgadtságát. Bár a bizottság a kérelmüket elutasította, neki személyes véleménye az, hogy valóban jó megoldás lenne a vagyonhasznosítási bevételi források kissé megemelése és a szükséges összeg újbóli céltartalékba helyezése.
A bizottság foglalkozott a televíziós szerződésekkel is, lévén, hogy 2012-ben 3-4 hónapnyi időre van keret. Erről is koncepcionálisan kellene dönteni, szeretné-e az ön-kormányzat, hogy az eddigi módszer megmaradjon, mert akkor arra is anyagi fedezetet kell teremteni. A bizottság úgy érezte, hogy nem feltétlenül szükséges a jelenlegi magazinműsor folytatása, ha más forrás nem lesz rá.
Egyébként köszöni Varga Erzsébetnek a sport iránti elkötelezettségét és Kőszeg város iránti szeretetét.

Simonits Zsolt a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizott-ság véleményét tolmácsolja. A bizottság is elfogadta a koncepció alapelveit.
A bizottság a Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület többlet-támogatásra vonatkozó kérelmének elutasítását javasolta mivel az egységes elvet támogatta. A bizottság a köl-csönnyújtások között II/2. pontban szereplő lakástámoga-tási kölcsön keretösszeg 10 000 E Ft-ra csökkentését és a fejlesztések között IV/1. pontban szereplő tervezési keretösszeg 3 000 E Ft-ra csökkentését javasolja.
A mezei őrszolgálat megszüntetése tekintetében a bi-zottság megosztott volt, így végül ez nem kapta meg a bizottság többségi szavazatát.
Felhívja a figyelmet, hogy a tenisz szakosztály klub-ház-öltöző építésének önkormányzati része pontosan annyi – mintegy 12,5 M Ft – mint amit az önkormányzat saját erőként a Lóránt Gyula Sporttelep öltöző felújításá-hoz ad. Mivel ezzel kapcsolatban jogi procedúra van folyamatban, a bizottság ezért elhalasztotta a döntést.

Rába László felveti, hogy mivel volt a tenisz szakosz-tály felé egy ígérvénye a képviselő-testületnek áprilisban, aztán mégis úgy döntött, hogy a sporttelep kapja meg egy részét, nem kellett volna-e erről a teniszezőket írásban tájékoztatni?

Dr. Tóth László szerint a teniszezőknek a 2011. évi vagyonhasznosítási keret terhére lett megítélve a támoga-tás, tehát az egyfajta feltételt is jelentett. Ha nincs meg rá a fedezet, akkor újra kell döntenie a képviselő-testületnek a támogatási szándékáról.

Huber László szerint azt előre tudni lehetett, hogy 2011-ben nem lesz erre az összegre szükség, hiszen még most sincs építési engedély.

Rába László szerint két mondatot akkor is kellett volna írni a teniszezőknek. Kérdezi Kiss Pétertől, hogy az 1 M Ft-os keretösszegből hány közvilágítási lámpát lehetne felszerelni?

Kiss Péter szerint ez sok mindentől függ: sima lámpá-ról van szó-e oszloppal, vagy pedig hálózatot is ki kell hozzá építeni

Básthy Béla kérdezi, hogy a díszvilágítás kikapcsolása 3 hónap időszakra várhatóan mekkora megtakarítást fog hozni? Ő már ugyanis látja az újságcikkeket erről olyan stílusban, hogy „lekapcsolták a villanyt Kőszegen”. Szerinte csak ha van tényleges hozadéka, akkor fogadja el ezt a képviselő-testület. Meg sürgős is lenne, hiszen ha január elejétől szeretné ezt a képviselő-testület, akkor a decemberi ülésre már elő is kell készíteni.

Huber László szerint idegenforgalmilag a legkevésbé érintett ez az időszak március végéig. Ez végül is olyan intézkedés lenne, ami nem keseríti meg senkinek az életét.

Sőbér Aurélia emlékezete szerint éves szinten 6 M Ft körüli a díszvilágítás díja, így durván 1,5 M Ft-os díjjal lehet kalkulálni. Kiss Péter jelzi, hogy a kikapcsolásnak nincsen díja, az egyszerűen megoldható.

Giczy József azt ajánlja, hogy kikapcsolás helyett ész-szerűsíteni kellene a díszvilágítást, mert éjjel, meg haj-nalban biztosan felesleges.

Kiss Péter jelzi, hogy most sem működik a díszvilágí-tás sem éjjel, sem hajnalban. A közvilágítással együtt, este kapcsolják be és este 10 órakor kapcsol ki. Néha vannak problémás részek, most pld. a Jézus Szíve temp-lomnál nem működik minden, de egyébként ez a mostani rendszer.

Huber László és Giczy József szerint a Kálvária bizto-san egész éjjel ki van világítva.

Rába László szerint el kell kezdeni a takarékoskodást, akármennyit is hoz ez. Kérdezi viszont, hogy az elmúlt képviselő-testületi ülésen hozott ügyben mi a helyzet, nevezetesen az ISES Alapítványnak adott 27 M Ft-os támogatás visszafizetésével? Ez hogyan fogja befolyásol-ni a város költségvetését?

Huber Lászlónak egészen friss információi vannak erről. Az ISES Alapítvány a múlt héten a 27 M Ft-ból átutalt 25 M Ft-ot. Azóta ő még nem tudott beszélni Miszlivetz professzor úrral arról, hogy ez miért 2 M Ft-tal kevesebb. Természetesen a késedelem miatt kamatok fizetése is felmerül majd.

Básthy Béla jelzi, hogy a natúrparknál nem lesz elég az épület bérleti díjára tervezett és beállított 810 000 Ft. Ez ugyanis havonta mintegy 100-120 000 Ft-ot tesz ki és azért volt most kevesebb, mert nyertes pályázatokban el lehetett számolni, de ezek december 31-el kifutnak.
Van egy javaslata is a natúrpark és a Tourinform irodák elhelyezésével kapcsolatban. A Rákóczi F. u. 3. alatti Fekete Szerecseny patikamúzeum (ahol korábban a Biotéka-bolt volt, de az most átköltözött a szomszédba) tudomása szerint az önkormányzat tulajdonában van, korábban a megye használta. Mivel elköltözött az üzlet, érdemes lenne megvizsgálni, nem lenne ott olcsóbb a rezsije az irodáknak, mint most a Rajnis u. 7. alatt van. Ennek a pénzügyi paramétereit körül kellene járni. Egyébként most 8-án lesz a felújított patikamúzeum megnyitója. Az épületben az emeleten is vannak helyisé-gek, talán a patikamúzeum is működhetne, így összessé-gében szerinte nagyon ki lehetne használni ezt a Fő téri lehetőséget.

Dr. Mátrai István személyes indítványa ismét az, hogy a teniszszakosztály kérelme legyen újra beépítve a költ-ségvetésbe úgy, hogy a fejlesztési bevételek és kiadások is legyenek a szükséges összeggel megemelve és ez ismét céltartalékba kerüljön.
Ha a mezőőrség megszüntetésre kerül, akkor ott meg-marad 1,5 M Ft, és ebből 1,17 M Ft-ot a városi televízió működtetésére javasol felhasználni – egyéni indítvány-ként – mert ez változatlanul jó lenne a képviselő-testületnek és a lakosságnak is. Koncepcionális szinten szerinte ezt kellene tenni, ha pedig később úgy látja, a képviselő-testület, hogy ne legyen, akkor még mindig dönthet másképp. Ami megmaradna, az mintegy 483 000 Ft, ezzel csökkenne a hiány.

Váradi Szilárd az önként vállalt feladatok közül a kő-szegi gyerekek úszásoktatására szánt 7,7 M Ft-ból 2,2 M Ft-ot javasol levenni. Havi szinten 1 M Ft „szokott lenni” ez a támogatás, de ha a június 15-ig számolja, akkor csak 5,5 M Ft-ra van szükség. Mivel jelenleg 179 M Ft-os a hiány, azokat az összegeket nem kell beállítani, amire nincs szükség és itt 2,2 M Ft-ot meg lehet spórolni.

Simonits Zsolt megjegyzi, hogy dr. Mátrai István ja-vaslata csökkenti ugyan a hiányt, de nem elégségesen. Technikailag meg lehet ugyan oldani, hogy a teniszöltö-zőre szánt fedezet fejlesztési tartalékba kerüljön, de felhívja a figyelmet arra, hogy az idén csupán 12 M Ft vagyonhasznosítási bevétel folyt be, jóllehet a költségve-tés elfogadásakor 146 M Ft bevétellel számolt a képvise-lő-testület. Van ennek az egésznek olyan veszélye is, amely a képviselő-testület hozzáállásán is múlhat. Hiába emeli meg a képviselő-testület a keretet, ha dönteni kell egyes vagyontárgyak eladásáról (főleg a Bécsikapu vendéglőre, a Csao Amigo-ra gondol) akkor se feledkez-zen meg erről. Legyen tehát meg a képviselőkben a következetesség. Maga úgy látja, hogy elég veszélyes utcába vinné be ezzel a képviselő-testület a teniszezőket.

Dr. Zalán Gábor szerint ez az előző évben is úgy volt, hogy a koncepció elfogadásakor döntött a képviselő-testület a támogatásról, ami aztán céltartalékba került. Addig a polgármester úr úgysem írhatja alá a támogatási szerződést, amíg nincs rá fedezet. Ez addig csak ígérvény marad és nincsen aláírt megállapodás sem. A költségveté-si törvény és a rendelet szerint mindez csak így történhet.

Giczy József a bizottsági ülésen sem támogatta a mező-őrség megszüntetését. Sokkal inkább hatékonyabban kellene fellépni, talán nem 1, hanem 2 mezőőrre lenne szükség a szőlősgazdák, a kiskertek védelme érdekében, ugyanis sok helyen nagy garázdálkodások vannak. Ezt elismerték a rendőrök is, mert ő beszélt velük erről. Sok terménylopás volt, de a rendőrök se tudnak ez ellen fellépni.
Ő mint volt sportoló, teljesen együtt érez a különböző szakosztályok vezetőivel. Ő részese volt a kőszegi atléti-ka szakosztály kezdetének, felemelkedésének és megszű-nésének, végig élte ezt a folyamatot. Amennyiben nem támogatja a város a sportszervezeteket, vagy csak mini-mális összeggel támogatja, el fognak fogyni, mert elfogy a gyerek, az erő, a pénz. Döbbenetes, hogy Kőszegen jelenleg nincsen atlétika szakosztály, pedig ez a sport mindennek az alapja. Ő is sok munkát, energiát fektetett bele az atlétikába, hogy megfelelő eredményeket tudjon felmutatni. Teljesen igaza van tehát a hölgynek, aki azt kérte, hogy ha a városnak nincs több kerete erre, akkor legalább lobbizzon a sportolókért, használja ki a kapcso-latait. Olyan is elképzelhető, hogy egy-egy cég a nevét adja egy-egy szakosztálynak.
A natúrpark iroda áthelyezését ő is csak támogatni tudja. Mivel az ő könyvesboltja a Fő téren van, szerinte hozzá sokkal többen fordulnak kérdéssel, mint akik a Tourinform irodát információért felkeresik.

Dr. Mátrai István kiemeli: nem szabad elfelejteni, hogy Kőszeg a műemlékek sűrűségét tekintve az ország-ban az 5. helyen van és ez bizony kiadást jelent. Ezenkí-vül szerinte nincs még egy ilyen város, ahol ilyen magas színvonalú, élénk kulturális élet lenne. Gondoljon csak mindenki az országban egyedülálló múltra visszatekintő fúvószenekarra, a Concordia énekkarra vagy a nem ilyen „idős” ugyan, de nagyon értékes Hajnalcsillag Néptáncegyüttesre. De a sport területén is nagyon sokat adtak a sportolók a városnak. Ez kötelezettséggel is jár. Emlékezeti a jelenlévőket arra, hogy a valamikori Ungaresca-táncegyüttes is Kőszegről indult, aztán mégis szombathelyiek lettek.
Kőszeg büszke a jó levegőjére, bár nincs is ipar, nem is lehetne olyant idehozni, ami esetleg ezt befolyásolná. Sajnos szerinte egyedül az energiatakarékosság az, ami miatt Kőszeg elmaradásban van. A megújuló energiafor-rások az a terület, amiben előbbre kellene lépni.

Básthy Béla kéri, hogy akkor a natúrpark iroda bérleti díját fel kellene emelni, kb. 1,4-1,5 M Ft-ra. Az Alpannónia projekt meg fog szűnni december 31-el, csupán az eddig elmaradt beruházásokra kaptak határidő hosszabbítást.

Simonits Zsolt jelzi, hogy akár az önként vállalt felada-tokból ki is lehetne venni ezt a 810 000 Ft-ot, hiszen úgyis a polgármesteri hivatal fizeti ezt a díjat.

Sőbér Auréliának a véleménye, hogy legyen ez végle-gesen a költségvetési rendeletben rendezve. Ha pedig az iroda elhelyezése változik, akkor úgyis a költségek is át fognak rendeződni.

Táncsics András kéri, hogy mivel más szervezetnél sem jöhetett szóba emelés a támogatásokat illetően, a natúrparknál se legyen.

Huber László tisztázza, hogy a 810 000 Ft nem a szer-vezet támogatása, hanem a helyiség biztosításának az összege. Básthy Béla hozzáfűzi, hogy azért van ide besorolva, mert a turisztikai feladatok ellátásához tarto-zik, de lehetett volna külön sorban is.

Keszei Balázs kéri, hogy amennyiben a képviselő-testület elrendeli a díszvilágítás szüneteltetését, az ne január 1-től legyen, hanem a karácsonyi időszak végével, tehát vízkereszt után, január 7-től kezdődjön.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármes-ter lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a bizottsági módosító indítványokat.
Elsőként a városfejlesztési bizottság javaslatairól dönt a képviselő-testület a következők szerint:
– A mezei őrszolgálat megszüntetésével a képviselők egyetértenek 9 igen, 3 nem szavazattal.
– Azt, hogy a közvilágítás üzemeltetésének felülvizs-gálata legyen elvégezve a költségek csökkentése ér-dekében (Kiss Péter javaslatára a határidő március 30-a legyen) 12 igen szavazattal elfogadja a képvi-selő-testület.
– Azzal, hogy a díszvilágítás üzemeltetésének meg-szüntetése legyen 2012. január 7-március 31-ig el-rendelve, 12 igen szavazattal elfogadják a képvise-lők.
– Szintén 12 igen szavazattal fogadják el a képviselők azt a javaslatot, hogy tárgyalásokat kell kezdeni a szolgáltatóval az üzemeltetés átvétele érdekében.
– A Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület többlettámogatás-ra vonatkozó kérelmét a képviselők 3 igen, 8 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadják el.
– Azt, hogy az önként vállalt feladatok között a zene-iskola önkormányzati támogatása csökkentésének lehetőségeit a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egész-ségügyi és Sport Bizottság vizsgálja felül, és tegyen javaslatot (legalább a tanév kezdetéig) 11 igen sza-vazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadja a képvise-lő-testület.
– A fejlesztések között IV/2. pontban szereplő közvi-lágítási keretösszeg 1 000 E Ft-ra csökkentését a képviselők 11 igen szavazattal, 1 nem szavazattal fogadják el.
– A KSK Tenisz szakosztály kérelmével kapcsolatban dr. Mátrai István tett módosító indítványt, így a pol-gármester elsőként ezt bocsátja szavazásra. Azzal, hogy a 12,6 M Ft támogatás legyen a vagyonhasz-nosítási többletbevétel terhére biztosítva és ez az összeg legyen ismét céltartalékba helyezve, 10 kép-viselő ért egyet, 2 pedig tartózkodik.

Ezután a polgármester a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság (Humánerőforrás Bizottság) javaslatait bocsátja szavazásra, természetesen azokat kivéve, amelyekről már döntött a képviselő-testület.
A bizottság javasolja:
– a közalkalmazottak részére étkezési költségtérítés biztosítását egységes 5 000 Ft/hó/fő összegben (Er-zsébet-kártya) Huber László kiemeli, hogy az egy-ségesség azt jelenti, hogy ide kellene érteni az egész kistérségi társulást is, ami összességében kb. 20 M Ft-ot tesz ki. A képviselő-testület ezt 8 nem szava-zattal, 3 tartózkodás mellett elutasítja.
– A bizottság javasolta a televíziós magazinműsor készítésének megszüntetését a fennálló szerződés lejártával. Ezzel kapcsolatban dr. Mátrai István is tett módosító indítványt, mely szerint a koncepció-ban szereplő 520 000 Ft mellé (ami az első 3-4 hó-napot biztosítja a TRIÓ TV-nek a jelenlegi megál-lapodás szerint) + 1,17 M Ft-ot kellene elkülöníteni, hogy az év további részében is lehessen számolni a televízióval. Persze a részletekre február-március hónapban vissza kell majd térni. A képviselő-testület dr. Mátrai István indítványát 4 igen, 6 nem szavazattal, 2 tartózkodás mellett elutasítja. Dr. Tóth László szerint ennek értelmében a bizottság további módosításáról már nem kell dönteni, hiszen a megállapodás le fog járni.

Ezután már csak a pénzügyi bizottság módosító javasla-tai vannak hátra. A bizottság javasolta:
– a kölcsönnyújtások között II/2. pontban szereplő lakástámogatási kölcsön keretösszeg 10 000 E Ft-ra csökkentését, ezt a képviselő-testület 11 igen, 1 nem szavazattal elfogadja, továbbá a
– a fejlesztések között IV/1. pontban szereplő terve-zési keretösszeg 3 000 E Ft-ra csökkentését, amit a képviselő-testület szintén 11 igen, 1 nem szavazattal hagy jóvá.

A bizottsági javaslatokról szóló döntés után a képvise-lői felvetésekről szavaz a képviselő-testület. Básthy Béla azon javaslatát, mely szerint az Írottkő Natúrparkért Egyesület és Tourinform irodák elhelyezését célszerű-okszerű indokok miatt a Kőszeg, Rákóczi u. 3. alatti épületben kellene megoldani és ezt meg kell vizsgálni – 12 igen szavazattal jóváhagyja a képviselő-testület.

Váradi Szilárd javasolta, hogy az úszástámogatás le-gyen 2,2 M Ft-tal csökkentett összegben, azaz 5,5 M Ft-ban megállapítva. A képviselő-testület ezt is 12 igen szavazattal fogadja el.

Ezután ismét Táncsics András javaslata kerül szóba, ugyanis ő azt nem szeretné, hogy a natúrpark több támo-gatást kapjon a többi szervezethez mérten. Ha a helyiség-re fordítandó összegnek így kell maradnia, akkor javasol-ja, hogy natúrpark támogatása csökkenjen le ezzel ará-nyosan, mintegy 700 000 Ft-tal.

Básthy Béla nem ért ezzel egyet, hiszen az önkor-mányzatnak feladatellátási szerződése van az egyesület-tel, amelynek a tartalmán ha változtat az egyik fél, akkor azt a másiknak is jóvá kell hagyniuk.

Táncsics András módosító indítványát ugyan 3 igen szavazattal, 5 nem szavazattal, 4 tartózkodás mellett elutasítja a képviselő-testület, de további rövid vita folyik arról, hogy natúrpark ne adja-e át az irodahelyiség bérleti díját az önkormányzatnak.
Básthy Béla határozottan kéri, hogy a natúrpark elhe-lyezésére szolgáló helyiségcsoport bérleti díját reálisan tervezze meg a hivatal, mert annak egy része már nem számolható el pályázatból.
Keszei Balázs kérdezi, hogy mikorra van realitása a költözésnek?
Básthy Béla szerint ezt egyáltalán nem lehet most tud-ni. Az épület az önkormányzat tulajdonában van ugyan, de a megyei önkormányzaté a használati jog és a múzeum használja. Velük természetesen meg kell egyezni. Szó van a natúrpark részéről egy térségi desztinációs pályázat beadásáról is, lehet, hogy abba is bele lehetne foglalni.

Dr. Tóth László szerint az alpolgármester úr javaslata a helyes: a jelenlegi, tényleges bérleti díjat kell betervezni a költségvetésbe, aztán ha változás lesz, módosítani lehet.

Sőbér Aurélia elmondja, hogy nyilván a költségvetési törvény elfogadása után, az egész városi költségvetés számai változhatnak.

Huber László felhívja még a figyelmet arra, hogy a külföldi testvér és partner települési kapcsolatok ápolásá-ra csupán 1 M Ft-ot terveztek. A vaihingeni vezetőkkel is már korábban megbeszélték, hogy évente egyszer megy majd delegáció a testvérvárosba. Sajnos takarékoskodni kell minden téren.

Ezután a polgármester az egész koncepciót bocsátja szavazásra, amit a képviselők – az alábbi határozatot hozva – el is fogadnak.

202/2011. (XII. 6.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2012. évi koncepcióját, és annak alap-elveit elfogadja, és elrendeli a 2012. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.
A képviselő-testület fentieken túl elrendeli:
– A mezei őrszolgálat megszüntetését, az erről szóló önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezését.
– A közvilágítás üzemeltetésének felülvizsgálata legyen elvégezve a költségek csökkentése érdeké-ben március 30-ig, továbbá tárgyalásokat kell kez-deni a szolgáltatóval az üzemeltetés átvétele érde-kében.
– A díszvilágítás üzemeltetés legyen szüneteltetve 2012. január 7-március 31-ig.
– Az önként vállalt feladatok között a zeneiskola önkormányzati támogatása csökkentésének lehető-ségeit a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészség-ügyi és Sport Bizottság vizsgálja felül, és tegyen ja-vaslatot a lehetséges megtakarításokra.
– Az Írottkő Natúrparkért Egyesület és Tourinform irodák jelenlegi elhelyezését felül kell vizsgálni és amennyiben lehetséges a Kőszeg, Rákóczi u. 3. alatti épületben kell számukra helyet biztosítani.

Felelős: Huber László, polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóth László, jegyző
Határidő: 2012. február 15.


(A koncepció szövege a jegyzőkönyvhöz csatolva.)


A határozat meghozatala után Dr. Zalán Gábor aljegy-ző kér szót. Emlékezteti a képviselő-testületet, hogy a képviselő-testület november 14-i, rendkívüli ülésen hozott döntést a „Lóránt Gyula Sporttelep sportöltöző és edzőterem felújítása” tárgyában, amikor is biztosított a képviselő-testület a pályázat megvalósulásához szükséges összeget és a közbeszerzési eljárás nyertesének a Szárnyasép Építő és Szolgáltató Kft.-t hirdette ki.
Azóta a másik ajánlattevő jogorvoslati kérelmet adott be a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Ő utána érdeklő-dött a minisztériumban és 2011. december 15-ig minden-képpen aláírt megállapodást kell produkálnia az önkor-mányzatnak, különben az állami támogatástól elesik a város. Az sajnos egyáltalán nem várható, hogy a KBT a fenti időpontig döntést hoz a jogorvoslati ügyben. Ezek ismeretében a nyertes vállalkozó úgy nyilatkozott, hogy hajlandó visszalépni az ajánlatától annak érdekében, hogy a város ne veszítse el a támogatást, továbbá mert fontos számára a kőszegi sport. Ez esetben a képviselő-testületnek a másik ajánlattevőt, Kaltenecker Lajost, azaz a Kőszegi Forrás Építőipari és Szolgáltató Kft.-t kell megnevezni nyertesnek, továbbá biztosítani kell azt a 400 000 Ft-ot, amennyivel az ő ajánlata a pályázatban több volt. Felmerül még, hogy Kaltenecker Lajosnak vissza kellene vonnia a jogorvoslati kérelmét, illetve ha nem vonja vissza, akkor kérdés, hogy milyen döntést hoz majd a KBT. Változás még, hogy szeptember 1-től a válallkozók nem köthetnek szerződést közfoglalkozatási munkára az ilyen pályázatoknál, ahol ez elő van írva, csak az önkormányzat. Ezt tehát a városnak fel kell vállalnia, de az ellentételezés formáját is hivatalosan rendezni kell.
Javasolja, hogy a képviselő-testület tekintettel arra, hogy a Szárnyasép Kft. visszavonta az ajánlatát – a Kbt. előírásainak megfelelően – vonja vissza a korábbi határo-zatát és a közbeszerzési eljárás nyertesnek a Kőszegi Forrás Építőipari és Szolgáltató Kft.-t hirdesse ki, továb-bá biztosítsa a szükséges különbözetet.

A képviselő-testület kérdés, hozzászólás nélkül, 11 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett az alábbi határozatot hozza:


203/2011. (XII. 6.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 188/2011. (XI. 14.) határozatát hatályon kívül helyezi és a „Lóránt Gyula Sporttelep sportöl-töző és edzőterem felújítása” tárgyában a megvaló-sításhoz korábban jóváhagyott – 4.999. 807,- Ft – önrészen felül további 8. 001. 193,- Ft önerőt bizto-sít a 2011. évi költségvetés fejlesztési kiadások VII. Céltartalék: teniszpálya, klubhelyiség előirányzat terhére.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a „Lóránt Gyula Sporttelep sportöltöző és edzőterem felújítása ” tárgyában kiírt egyszerű aján-lattételi felhívás nyertesét kihirdeti:
Ajánlattevő neve: Kőszegi Forrás Építőipari és Szolgáltató Kft.
Ajánlattevő székhelye/címe: 9730 Kőszeg, Gábor Á u. 9.
Vállalkozási díj nettó összege (Ft): 24.800.000,-Ft
Vállalkozási díj bruttó összege (Ft) : 31.000.000,-Ft

3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza Kőszeg Város Polgármes-terét a „Lóránt Gyula Sporttelep sportöltöző és edzőterem felújítása ” tárgyában a vállalkozói szer-ződés aláírására.

Felelős : Huber László polgármester
Hivatali felelős: Ujvári Csaba az előkészítési munka-csoport vezetője.
Határidő: azonnal


A határozat meghozatala után Huber László 19.55 óra-kor megköszöni a jelenlévőknek a részvételt, majd bezárja a képviselő-testület mai ülését.


Kelt, mint az első oldalon.


Dr. Tóth László Huber László
jegyző polgármester






Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2012. évi költségvetési koncepciójáról




Az államháztartásról szóló – többször módosított – 1992. évi XXXVIII. törvény alapján az önkor-mányzat 2012. évi költségvetési koncepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végleges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2012-ben a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 0,5-1,0 % körülire tehető, a fogyasztói árszínvonal 4,2%-ban, az államháztartás hiánya a GDP 2,5 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpont-jában az államadósság csökkentése és a költség-vetési egyensúly helyreállítása áll. Az államadós-ság tartós csökkentése növekedésorientált, munka-helyeket teremtő gazdaságpolitikával lehetséges. Magyarország célja 2012-ben az elrugaszkodás az euróválság-zónától. Az ország cél megvalósulását szolgáló intézkedések: az arányos adórendszer kiterjesztése, az adócsalási kiskapuk bezárása, munkahelyteremtés a Start-munka program kereté-ben, a nyugdíjkassza lábra állítása, és az egészség-ügyi kassza helyzetének rendezése.

Központi forrásból származó bevételek:
A helyi önkormányzatok központi költségvetési támogatása a korrigált bázishoz viszonyítva 2012-ben összességében nem csökken, Kőszeg vonatko-zásában az előző évhez viszonyítva a következők szerint alakul:

- A központi költségvetésből származó bevéte-lek az előző évi korrigált bázishoz viszonyítva növekednek (2011. 370 522 E Ft, 2012. kon-cepció 386 015 E Ft). A 2011. évi bázist – az összehasonlíthatóság miatt - korrigálni kellett az Arany J. Tehetséggondozó program támo-gatásával, amely év közben igényelhető a költségvetési törvény 5. számú melléklete alapján, illetve a tűzoltóság működtetése álla-mi feladat lesz 2012. január 1-jétől. Várhatóan emelkedik a település-üzemeltetési, igazgatá-si, sport és kulturális feladatok támogatása, valamint a jövedelempótló támogatások köz-ponti forrására tervezett összeg is. Átkerül a normatív kötött állami támogatások közé a kedvezményes intézményi étkeztetés támoga-tása, az ingyenes tankönyv biztosítása, és a szakmai, informatikai fejlesztési feladatok tá-mogatása.
Az átengedett személyi jövedelemadó helyben maradó része 2012. évben változatlanul 8%, az átengedés mértéke 40%. A helyben maradó Szja összege már ismert (100 278 E Ft), a 2011. évihez képest 7 524 E Ft-tal csökkent. A jövedelemkülönbség mérséklésénél az előző évi összeggel számoltunk.
A gépjárműadó összegének számításánál a tapasz-talati adatokat vettük figyelembe, az adó alapja a gépjárművek teljesítménye, a koncepcióban 71 468 E Ft bevétel szerepel.
A fentiekből következően a központi forrásból származó bevételek a korrigált bázishoz viszonyít-va 7 729 E Ft-tal emelkednek, amely a dologi kiadások emelését nem teszi lehetővé.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

A működés egyéb forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működésbe bevont kamatbevételeknél 10 000 E Ft-tal számoltunk, amely az előző évinél alacso-nyabb. A tervezésnél az önkormányzat likvid pénzeszközeit vettük figyelembe, amely a beinduló nagy beruházások saját erő szükségletének biztosí-tása, valamint a bérlakás számlán lévő összegek csökkenése miatt várhatóan alacsonyabb lesz.
A működési bevételek között a helyi adó bevéte-lek hangsúlyos részt képviselnek, ugyanakkor a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összességében 459 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 296 364 E Ft) Az önkor-mányzat szempontjából tehát továbbra is fontos feladat a vállalkozások letelepedésének segítése, amely forrásbővülést jelentene.
A Kőszeg és Vidéke kiadásánál a hirdetési bevé-telek teljesítése 2011-ben nem éri el a tervezett szintet, így a bevételek emelésének vagy a kiadások csökkentésének lehetőségeit a 2012. évi költségve-tés készítéséig felül kell vizsgálni.

A működési célú támogatás értékű bevételek között legjelentősebb az Arany J. Tehetséggondozó Program támogatása (53 655 E Ft), amellyel a forrás igénylés módjának változása miatt a hivatal-nál kalkuláltunk. További bevétel a Kőszeg és Vidéke kiadásához a környékbeli önkormányzatok hozzájárulása, a mezei őrszolgálat fenntartásának támogatása, a kisebbségi önkormányzatok működé-si támogatása, valamint egyszeri szociális ellátás-hoz igényelt támogatás.

ALAPELVEK

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az in-tézményrendszer és az önkormányzat működőké-pességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
1. A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, így a jelenleg ér-vényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatáso-kat személyenként vettük figyelembe a bér-tábla alapján. Az alapilletmények előirányza-ta a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok körét nem bővítettük. A kötelező át-sorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kö-telező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatá-sok a 2011. évi szinten tervezettek.

2. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal szemé-lyi kiadásainál a személyi állományban be-következett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rende-letben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2011. évi mértékkel számoltunk. A közal-kalmazotti illetménytábla, és a köztisztviselői illetményalap ugyan 2012-ben is változatlan, ugyanakkor a nettó jövedelmet az adórend