2016. Február 11., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2016. évi költségvetésének jóváhagyása.
2. - A 2016-2019. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
3. - Kőszeg Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
4. - Kőszeg város jelképeiről és a Kőszegre utaló elnevezésekről, azok használatáról, valamint a középületek és közterületek fellobogózásának rendjéről szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
5. - Az általános iskolai körzethatárok véleményezése (rendkívüli előterjesztés).
6. - Egy mappában a 2016. február 11-i képviselő-testületi ülés anyagai.
3. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2016. évi költségvetéséről




Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2016. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:


A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság további erősítése és a gazdasági növekedés megőrzése áll. A 2016. évi központi költségvetési törvényben kiemelt szerepet kap a bürokrácia csökkentése, az állami rezsicsökkentés végrehajtása, a pedagógus valamint a rendvédelmi életpálya modell folytatása, emellett kormánytisztviselői életpálya program bevezetése.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2016. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható.

A 2016. évi központi támogatásokat az alábbiak szerint vettük figyelembe:
- Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2014. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatokra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
- A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása jelentősen emelkedik, a lakásfenntartási támogatás kiegészítése teljesen megszűnt, az önkormányzat a továbbiakban saját rendelete alapján folyósíthat ilyen támogatásokat, és ehhez a központi költségvetés magasabb forrást biztosít. A pénzbeli szociális ellátások kiegészítésénél így egyáltalán nem számoltunk.
- Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat csökkenti a beszámítás összege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, a beszámítás összege így 2016. évben 36 706 E Ft-ot jelent Kőszeg esetében.
- Az önkormányzat közvetlenül biztosítja a gimnáziumban és a Dr. Nagy L. EGYMI-ben a gyermekek napközbeni étkeztetését, amelynél a köznevelési intézményekbe járó, gyermekotthonban elhelyezett gyermekek napközbeni étkezésével, valamint a kollégiumok esetében az összes étkezéssel számolni kellett. A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (46 675 E Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (80 256 E Ft) amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél jelentősen magasabb. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatok kb. 10 % körüli összeget kell hozzátennie, ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott támogatás terhére.

- A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételéhez forintonként 2 Ft támogatás kapcsolódik.
- A gépjárműadó bevételéből 40% marad az önkormányzatnál.
- Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján 1 140 Ft/fő összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel azonos (27 728 E Ft).

- A többcélú társulás 2013. június 30-ával átalakult az új önkormányzati törvénynek megfelelő társulássá.
A központi törvény továbbra is tartalmaz kiegészítő támogatást a jelenleg is társulásban ellátott szociális feladatok tekintetében, a költségvetésben a jelenlegi intézményrendszerrel számoltunk. A feladatellátásokhoz kapcsolódó támogatásokat a székhely önkormányzat, azaz Kőszeg igényelheti. A társulás intézményeire és feladataira igényelt támogatás 423 298 E Ft, amelyet az önkormányzat államháztartáson belüli támogatásként ad át a társulás részére. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti támogatásának átadását is a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.


A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:
- A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében (a pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe véve) 2016. szeptemberétől emelést is tartalmaz. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. Emellett kötött felhasználású támogatás igényelhető az óvodák működtetéséhez.
- A szociális területen az átmeneti és a napközbeni ellátásokhoz társult feladatellátás esetén ellátott arányosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés. 2016. évtől az önkormányzatnak, mint járásszékhely településnek kötelező volt létrehozni a család és gyermekjóléti központot, mely szintén a Kőszegi Szociális Gondozási Központ keretein belül került kialakításra. A központ működéséhez központi forrásból 10 500 E Ft-ot kap az önkormányzat, illetve 2015. decemberében egy egyszeri 2 000 E Ft támogatást biztosítottak, melyet a technikai eszközök beszerzésére lehet fordítani.


A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel 424 107 E Ft, amely tartalmazza a gépjárműadók (30 957 E Ft), valamint a kedvezmények, mentességek összegét is.

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intézményrendszer és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A korábbi évektől eltérően – mivel mind a gyermekétkeztetés, mind a szociális feladatok, illetve óvodai neveléssel kapcsolatos kiadásoknak nagy része állami támogatással fedezett – az előző évi maradvány összegével, és egy szűkösebb tartalék kerettel, a bevételek fedezetet nyújtanak a kötelező és önként vállalt feladatokra, de új feladatok vállalását, illetve támogatások nyújtását nem teszi lehetővé. A működési mérleg a kötelező és az önként vállalt feladatokat is tartalmazza.

A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelkedése nem várható, kivéve a pedagógus munkaköröket, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A pedagógusok illetményemelkedését, a tervezésnél figyelembe vettük.
A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások – az étkezési hozzájárulást kivéve (csak a nem pedagógus, és a szociális ágazati pótlékkal nem érintett munkakörökben) - nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2015. évi szinten tervezettek.

1. A köztisztviselők illetményalapja nem változott. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal számoltunk, az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2015. évi mértékkel számoltunk.

A hivatalnál a társulás munkaszervezeti feladatai tekintetében az előző évivel azonos létszámmal számoltunk. A munkaszervezeti feladatokhoz a települési önkormányzatok részéről hozzájárulást nem terveztünk, azokat a társulás maradványából finanszírozni lehet.

A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhelik a munkaadókat.

2. A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatoknál a kft. által 2016. évre tervezett keret került beépítésre (132 805 E Ft). Az előterjesztéshez csatoljuk a kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2016. évi díjakat.

3. A társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a társulásnál marad. A 2016. évi költségvetést a társulás által fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes (a saját intézményeknél alkalmazott) elvekkel terveztük. Az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on (kivéve azon intézményeknél ahol a foglalkoztatottak száma az 5 főt nem érte el) történt, nem rendszeres juttatások között – az étkezési hozzájárulást kivéve (csak a nem pedagógus, és a szociális ágazati pótlékkal nem érintett munkakörökben) - adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, illetve maximum a 2015. évi teljesítéssel megegyezően tervezettek.

4. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával számoltunk, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével terveztünk az önkormányzati körben ellátott feladatoknál, illetve a társulásban finanszírozott intézményeknél is. A kiadások tervezésénél már a szerződés szerinti 60 napos fizetési határidővel számoltunk.

5. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását, illetve a jogszabályok változását vettük figyelembe. A közfoglalkoztatás saját erejének biztosítására 3 000 E Ft céltartalék szolgál.

6. A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatásánál – 2016. évben jubiláló szervezeteket kivételével – 2015. évi összegekkel számoltunk.

7. Az év közbeni váratlan események kezelésére, 5 362 E Ft összegű általános tartalékot terveztünk.

8. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése szükséges.

9. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. A Központi Óvoda felújításának forrásául a 2015. évben kapott támogatás teljes összegét, azaz 30 000 E Ft-ot az idei évben használjuk fel. Az önkormányzat a 2006/2015. (XII.29.) Korm. határozatban megítélt támogatást, csak az ott megjelölt célokra használhatja fel. Ugyanez mondható el a vis maior támogatásokra is, melyeket a megítélt támogatások összegével szerepeltettünk a bevételek között. A fenti támogatások képezik a felhalmozási bevételek legnagyobb részét. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek teljesítése rendkívül fontos, mert a saját beruházások csak a bevételek teljesítése után indíthatók el.

10. A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen: a Központi Óvoda hátsó épületrész felújítása 35 000 E Ft összegben, (30 000 E Ft pályázatból). A kormányhatározat alapján teljes támogatásból megvalósul a Temető utca részleges felújítása, a Jurisich Milós Gimnázium sportpályáinak felújítása, a Balog iskola szennyvízelvezető rendszer felújítása, valamint az Egészségháznál tervezett kerékpárút kiépítése.
A vis maior helyzetek utáni helyreállítási munkálatok kiadásai a megítélt támogatások és a saját erő összegével együttesen szerepelnek.
A fentieken túl az 5. melléklet I./6. és I/10. , valamint a II/9. pontjai már meghozott határozatok alapján szerepelnek a rendeletben.

A középtávú tervezésben a 2016. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2016. évre vonatkozó – előző évben elfogadott – adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, illetve figyelembe vettük az előző év teljesítési adatait is, és ennek megfelelően állapítottuk meg a főbb keretszámokat.

Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlya a működésben és a fejlesztésben egyaránt nagyon takarékos gazdálkodással fenntartható.

A bizottsági üléseken kértem még az alábbiak beépítését a költségvetésben:
- az általános tartalék terhére 750 E Ft összegben a Kőszeg könyv megvásárlása kerüljön beépítésre a költségvetésbe,
- az általános tartalék terhére a polgármesteri keret 100 E Ft összegben kerüljön megemelésre a Csók István Művészegyesület támogatás érdekében.
-az általános tartalék terhére 300 E Ft kerüljön átcsoportosításra a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal beléptető rendszerének vásárlására (jegyző úr kérésére)

Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság, megtárgyalta, az általános tartalék terhére történő mindhárom módosítással egyetértett, és ezzel együtt a rendelet tervezetet a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Az előterjesztést Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta, a rendelet tervezetet a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta (Az általános tartalék terhére történő átcsoportosításokról még nem volt információjuk, így arról nem döntöttek.)

Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság megtárgyalta, az általános tartalék terhére a Kőszeg könyv megvásárlását, és a hivatal beléptető rendszerének megvásárlását támogatta. A bizottság a Csók István Művészegyesület polgármesteri keretből történő támogatásával egyetértett, de a polgármesteri keret megemelését nem javasolta. A fenti módosításokkal a bizottság a rendelet tervezetet a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.


Kőszeg, 2016. február 5.

Huber László s. k.
polgármester



Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2016.(II. …) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről



Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2016. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja

2. §

A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2016. évi költségvetését
1 622 644 E Ft költségvetési bevétellel
1 756 980 E Ft költségvetési kiadással
134 336 E Ft hiánnyal
29 478 E Ft finanszírozási kiadással
163 814 E Ft belső finanszírozási bevétellel
0 E Ft külső finanszírozási bevétellel

állapítja meg.
A működési kiadások teljes körű finanszírozásának biztosítására kiegészítő támogatás igénylését rendeli el.

3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása

3. §

Működési célú költségvetési bevételek:
 működési célú támogatások áht-n belülről 876 289 E Ft
 közhatalmi bevételek 424 107 E Ft
 működési bevételek 118 336 E Ft
 működési célú átvett pénzeszköz 533 E Ft
Működési célú költségvetési bevételek összesen: 1 419 265 E Ft

Felhalmozási célú költségvetési bevételek:
 Felhalmozási célú támogatások áht-n belülről 100 000 E Ft
 Felhalmozási bevételek 76 415 E Ft
 Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 26 964 E Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek összesen: 203 379 E Ft
Költségvetési bevételek összesen: 1 622 644 E Ft

Működési célú költségvetési kiadások:
 a személyi jellegű kiadások 286 728 E Ft
 a munkaadókat terhelő járulékok 83 086 E Ft
 a dologi jellegű kiadások 487 825 E Ft
 ellátottak pénzbeli juttatásai 25 800 E Ft
 egyéb működési célú kiadások 640 012 E Ft
Működési költségvetési kiadások összesen: 1 523 451 E Ft
Felhalmozási célú kiadások:
 beruházások 72 500 E Ft
 felújítások 149 418 E Ft
 egyéb működési célú kiadások 11 611 E Ft
Felhalmozási kiadások összesen: 233 529 E Ft

Költségvetési kiadások összesen: 1 756 980 E Ft

Költségvetési egyenleg (bevételek és kiadások különbözete)
 működési bevételek és kiadások egyenlege -104 186 E Ft
 felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege - 30 150 E Ft

Költségvetési egyenleg: - 134 336 EFt

Belső finanszírozás bevételei
 működési célú 2015. évi pénzmaradvány 133 664 E Ft
 fejlesztési célú 2015 évi pénzmaradvány 30 150 E Ft

Külső finanszírozás bevételei
 működési célú hitelfelvétel 0 E Ft
 fejlesztési célú hitelfelvétel 0 E Ft

Külső finanszírozás kiadásai
 fejlesztési hitelek törlesztése
 államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 29 478 E Ft

Külső finanszírozás egyenlege(bevétel-kiadás): - 29 478 E Ft


Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 134 336 E Ft


Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 3.§ (1) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.


4. A 2016. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

4. §

(1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

5. §

(1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, illetve értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , illetve eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.

6. §

(1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek.
Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(3) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(4) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület legalább negyedévenként, május 30-ig, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(5) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(6) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv az élelmiszer beszerzés és a vásárolt élelmezés kiadási előirányzatát saját hatáskörben nem módosíthatja. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(7) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(8) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(9) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.

7. §

Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.

8. §

Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.

9. §

(1) Az önkormányzat a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.

10. §

A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.

11. §

(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.

12. §

(1) A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámkerete 50,0 fő.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig készpénzben kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2016. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2016. évben a rendelet nem tartalmaz.

13. §

Önkormányzati beruházás csak a beruházási szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.


5. Záró rendelkezések

14. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2016. január 1. napjától kell alkalmazni.


Kőszeg, 2016. február 11.




Huber László s.k Dr. Zalán Gábor s.k.
polgármester jegyző


Előzetes hatásvizsgálat


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a 2016. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:

1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2016. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.

2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.

3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.

4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.

6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdése alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.

7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.


(A mellékleteket, információs táblákat lsd. a letölthető formátumban.)