Önkormányzati belépés | |
|
2024. December 17., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
1. napirendi pont:
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata és a kőszegi horvát, német és roma nemzetiségi önkormányzatok között 2024. november 15-i hatállyal új Együttműködési Megállapodások kerültek elfogadásra, emiatt módosítanunk kell az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát.
Indokolás
A 2024. október 31-i ülésen elfogadott, Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Horvát Nemzetiségi Önkormányzat (157/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat), továbbá a Kőszegi Német Nemzetiségi Önkormányzat (158/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat), illetve a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat (159/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat) között létrejövő Együttműködési Megállapodást a nemzetiségi önkormányzatok is jóváhagyták. Mivel a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján a megállapodás szerinti működési feltételeket az érintett önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül, ezért az alakuló ülésen elfogadott, az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 62. § (1) bekezdésében át kell vezetnünk az új együttműködési megállapodások szerinti változásokat.
Fentieknek megfelelően készítettük el az SZMSZ módosításáról szóló rendelet-tervezetet.
2024. október 16-án Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az alakuló ülésen elfogadott SZMSZ módosítására irányuló előterjesztést nyújtott be. Előterjesztésének célja, hogy az önkormányzat működésében megerősítse az átláthatóságot, elszámoltathatóságot és a városi részvételt a döntéshozatali folyamatokban.
Az SZMSZ 34. § (2) bekezdése értelmében a polgármesternek vagy a jegyzőnek az indítványt legkésőbb a benyújtás hónapját követő három hónapon belül kell a képviselő-testülethez előterjeszteni.
A képviselő Úr előterjesztését csatoljuk, az előterjesztés egyes pontjaihoz az alábbi tájékoztatást szeretném nyújtani a T. Képviselő-testület részére.
Kőszeg Város Önkormányzata meglátásunk szerint megfelel az „átláthatósági elvárásoknak”. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) IV. Fejezete foglalkozik a közérdekű adatok közzétételével. A közfeladatot ellátó szervek kötelesek feladatkörükben e törvényben előírt elektronikus közzétételi kötelezettségüknek eleget tenni, melynek Kőszeg Város Önkormányzata, illetve a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal a város honlapján, a https://koszeg.hu/ felületén tesz eleget.
Az Infotv. 37. § (1) bekezdése értelmében a közzétételre kötelezett szervek, így az Önkormányzat, illetve a Hivatal is, tevékenységükhöz kapcsolódóan az Infotv. 1. melléklete szerinti általános közzétételi listában meghatározott adatokat az e mellékletben foglaltak szerint köteles közzétenni. A melléklet tartalmazza, hogy mely adatokat kell közzétenni, azokat milyen gyakorisággal kell frissíteni, illetve mennyi ideig kell azokat megőrizni. A közzétételre kötelezett szerv vezetője további kötelezően közzéteendő adatkört határozhat meg (egyedi közzétételi lista).
Az 1. melléklet szerinti közzétételi lista a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/kozerdekuadatok linken található meg az Infotv-ben meghatározottak szerint. A „beágyazott” táblázat segítségével egyúttal azon kötelezettségünknek is eleget teszünk, hogy a https://kozadat.hu/kereso/ felületén is megtalálhatóak legyenek ezen adatok, illetve a honlapon az egységes közadatkereső rendszerre mutató hivatkozást is elhelyeztük.
Az Infotv. 35. §-ának megfelelően a közzétételi kötelezettségek teljesítésének részletes szabályairól Kőszeg Város, Bozsok és Velem Községek Polgármestere, valamint a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője együttes utasítást adott ki.
Az Infotv. rendelkezéseinek is eleget téve, a Képviselő Úr előterjesztésében említett, a képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek és előterjesztések a honlapon az SZMSZ-ben előírt határidőben fent vannak, ott elérhetőek, lásd: (https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek.)
A Képviselő Úr javaslatainak egyes pontjaira fentieken túl az alábbi tájékoztatást adom a megalapozott döntés érdekében:
1. Rendszeres jelentéstételi kötelezettség bevezetése az átruházott hatáskörökre
Az SZMSZ 3. § (5) bekezdése tartalmazza, hogy a polgármester, a bizottságok és a jegyző az átruházott hatáskörben hozott döntésekről - eltérő rendelkezés hiányában - a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni kötelesek. A képviselő-testületi ülések előtt valamennyi képviselő részére megküldésre kerül a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentés, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló. Az átláthatóságot biztosítja továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. § (2) bekezdésének azon rendelkezése, miszerint a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyve mellett a polgármester és a jegyző képviselő-testület által átruházott hatáskörében meghozott – hatósági döntésnek nem minősülő – döntését a jegyző kormányrendeletben meghatározottak szerint köteles megküldeni a kormányhivatalnak. Mivel ezek a döntések is helyi közügyeket érintenek, önkormányzati ügyekben hozott döntések, törvényességi felügyeleti jogkörben vizsgálat tárgyát képezik. A döntések számozott határozatok.
Az önkormányzati képviselőt továbbá az Mötv. 32. § -ában foglaltak alapján többek között megilleti a képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyekben felvilágosítás kérés joga, a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén, így átruházott hatáskörben hozott döntéseinél is. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a jegyzőnek – a képviselőtestület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.
2. Jegyzőkönyvek és előterjesztések részletesebb dokumentációja és nyilvánossága
A képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek tartamát kötelezően az Mötv. 52. § (1) bekezdése írja elő, ezt egészítik ki az SZMSZ 46. § (3) bekezdésébe foglalt előírások. Az SZMSZ 17. § (2) bekezdése alapján a meghívót a napirendek írásos anyagaival együtt elektronikus formában úgy kell kézbesíteni, hogy azt az ülés előtt legalább 4 nappal kapják meg a képviselők és a meghívottak. Ugyanezen időponttól a meghívó és az előterjesztések a honlapon is elérhetőek a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek oldalon.
A testületi ülésről készült jegyzőkönyveket a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet értelmében 15 napon belül kell elkészíteni és a Kormányhivatal részére megküldeni. A hatályos SZMSZ-ünk 46. § (1) bekezdése értelmében a képviselő-testület nyilvános ülése a (2) bekezdésben írt jegyzőkönyv elkészítése érdekében hangfelvételen rögzíthető. A képviselő-testületi ülések kép- és hanganyaga élőben és utólag is elérhető a „Kőszeg város” Facebook oldalon.
3. Titkos szavazások alkalmazásának korlátozása
Az Mötv. 48. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatában meghatározott módon titkos szavazást tarthat a 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben, azaz amely ügyekben a képviselő-testület zárt ülést tart vagy zárt ülést rendelhet el. Az SZMSZ 33. § (1) bekezdése alapján a titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt, egyebekben a lebonyolítás módját szabályozza, nem is bővítheti az Mötv. esetköreit.
4. Lakossági fórumok gyakoriságának növelése és interaktív online fórumok bevezetése
Az SZMSZ 48. §-a szabályozza a közmeghallgatást, 49. §-a pedig a fórumok rendjét, nem határozza meg ezek kötelező számát. A közmeghallgatásra vonatkozóan az Mötv. 54. §-a azt írja elő, hogy évente legalább egyszer kell tartani.
5. Független átláthatósági bizottság létrehozása
Az Infotv. már hivatkozott rendelkezéseit azzal egészítem ki, hogy annak 33/A. alcíme („Átláthatósági hatósági eljárás”) 2023. február 28-től lépett hatályba, ennek értelmében az Infotv. 24/B. alcím szerinti, a közpénzek felhasználásának átláthatósága érekében előírt közzétételi kötelezettség teljesítése érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) bejelentés alapján átláthatósági hatósági eljárást indít és hivatalból átláthatósági hatósági eljárást indíthat.
6. Digitális átláthatóság fejlesztése
Az adatbázisok az Infotv. alapján vannak elkészítve, ahogy már hivatkoztam rá a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/kozerdekuadatok oldalon, a tartalmak a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/ átláthatóan felépített oldalairól került behivatkozásra. Az adatok frissítése az Infotv-ben meghatározott gyakorisággal történik.
7. Képviselők beszámolása
Az Mötv. 32. § (2) bekezdése tartalmazza az önkormányzati képviselők jogait és kötelességeit, ennek k) pontja értelmében a képviselő köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.
8. Költségvetési átláthatóság növelése
A költségvetés elkészítése minden évben komoly előkészületeket és szakértelmet kíván. Elfogadását követően a honlap hivatkozott oldalán megtalálható.
9. Lakossági visszajelzések és javaslatok kötelező megvitatása
Az Infotv. III. Fejezete tartalmazza a közérdekű adatok megismerésének szabályait. A 28. § (1) bekezdése alapján a közérdekű adatok, valamint a közérdekből nyilvános adatok megismerése iránt szóban, írásban vagy elektronikus úton bárki igényt nyújthat be, melynek az adatot kezelő közfeladatot ellátó szervnek az igény beérkezését követő legfeljebb 15 napon belül kell eleget tennie. Egyéb lakossági javaslatok, kérdések havi szintű rendszeres megvitatására az önkormányzat hivatalának nincs módja, tekintettel arra, hogy a Hivatal elsődleges feladata a jogszabályok által előírt kötelező feladatainak ellátása.
10. Facebook oldal
Kőszeg Város Önkormányzatának a „Kőszeg város” Facebook oldal jelenleg nem hivatalos oldala. A város hivatalos közzétételi és kommunikációs felülete a www.koszeg.hu internetes oldal. A „Kőszeg város” Facebook oldalon megjelenő bejegyzések elsősorban a hivatalos felület információ-átadásának gyorsítását, az önkormányzat és a város működésével kapcsolatos tájékoztatást szolgálják. Az oldalon megjelenő bejegyzéseket az Önkormányzat, a Hivatal és az intézmények mindenkor illetékes munkatársai készítik, a megjelenő bejegyzések tartalmát a polgármester, illetve az esetileg érintett városi szervek (Közös Önkormányzati Hivatal, Városüzemeltető Kft, intézmények stb.) vezetői hagyják jóvá. A szélesebb közönség véleményének, javaslatainak megfogalmazására a bejegyzések alatti megjegyzés, illetve komment rovat biztosít lehetőséget. Az oldal működésével kapcsolatos rendszeres összesítő kimutatás készítésének nem látjuk indokoltságát.
Amennyiben a Képviselő-testület a Képviselő Úr előterjesztését, vagy annak valamely pontját támogatja, úgy arra vonatkozóan el kell rendelnie az SZMSZ módosításának előkészítését és újra a képviselő-testület elé terjesztését.
Az előterjesztést megtárgyalta a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság. A rendelettervezetet egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a képviselő-testületnek, viszont a határozati javaslatot egyhangúlag elvetette.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetről, valamint a határozati javaslatról dönteni szíveskedjen.
Kőszeg, 2024. december 12.
A jegyző nevében:
Dr. Nagy Edina s.k.
aljegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
..../2024. (XII. ...) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 62. § (1) bekezdés a) pontjában a „115. számú (Titkárság) 35 négyzetméter alapterületű irodájának” szövegrész helyébe a „117-118. számú (Jegyzői Iroda) irodáinak” szöveg lép.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Az SZMSZ-ben átvezetésre kerül a nemzetiségi önkormányzatokkal 2024. november 15-i hatállyal megkötött új együttműködési megállapodás szerinti változás.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Amennyiben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket nem kerülnének rögzítésre az érintett önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatában, az a Vas Vármegyei Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonná maga után.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete módosításának előkészítését az előterjesztésben foglaltaknak megfelelően a rendelet …. §-ára vonatkozóan.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző
Határidő: 2025. ……-i képviselő-testületi ülés
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kőszeg Város Önkormányzata és a kőszegi horvát, német és roma nemzetiségi önkormányzatok között 2024. november 15-i hatállyal új Együttműködési Megállapodások kerültek elfogadásra, emiatt módosítanunk kell az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatát.
Indokolás
A 2024. október 31-i ülésen elfogadott, Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Horvát Nemzetiségi Önkormányzat (157/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat), továbbá a Kőszegi Német Nemzetiségi Önkormányzat (158/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat), illetve a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat (159/2024. (X. 31.) képviselő-testületi határozat) között létrejövő Együttműködési Megállapodást a nemzetiségi önkormányzatok is jóváhagyták. Mivel a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján a megállapodás szerinti működési feltételeket az érintett önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül, ezért az alakuló ülésen elfogadott, az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 62. § (1) bekezdésében át kell vezetnünk az új együttműködési megállapodások szerinti változásokat.
Fentieknek megfelelően készítettük el az SZMSZ módosításáról szóló rendelet-tervezetet.
2024. október 16-án Bányai-Németh Gábor önkormányzati képviselő Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az alakuló ülésen elfogadott SZMSZ módosítására irányuló előterjesztést nyújtott be. Előterjesztésének célja, hogy az önkormányzat működésében megerősítse az átláthatóságot, elszámoltathatóságot és a városi részvételt a döntéshozatali folyamatokban.
Az SZMSZ 34. § (2) bekezdése értelmében a polgármesternek vagy a jegyzőnek az indítványt legkésőbb a benyújtás hónapját követő három hónapon belül kell a képviselő-testülethez előterjeszteni.
A képviselő Úr előterjesztését csatoljuk, az előterjesztés egyes pontjaihoz az alábbi tájékoztatást szeretném nyújtani a T. Képviselő-testület részére.
Kőszeg Város Önkormányzata meglátásunk szerint megfelel az „átláthatósági elvárásoknak”. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) IV. Fejezete foglalkozik a közérdekű adatok közzétételével. A közfeladatot ellátó szervek kötelesek feladatkörükben e törvényben előírt elektronikus közzétételi kötelezettségüknek eleget tenni, melynek Kőszeg Város Önkormányzata, illetve a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal a város honlapján, a https://koszeg.hu/ felületén tesz eleget.
Az Infotv. 37. § (1) bekezdése értelmében a közzétételre kötelezett szervek, így az Önkormányzat, illetve a Hivatal is, tevékenységükhöz kapcsolódóan az Infotv. 1. melléklete szerinti általános közzétételi listában meghatározott adatokat az e mellékletben foglaltak szerint köteles közzétenni. A melléklet tartalmazza, hogy mely adatokat kell közzétenni, azokat milyen gyakorisággal kell frissíteni, illetve mennyi ideig kell azokat megőrizni. A közzétételre kötelezett szerv vezetője további kötelezően közzéteendő adatkört határozhat meg (egyedi közzétételi lista).
Az 1. melléklet szerinti közzétételi lista a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/kozerdekuadatok linken található meg az Infotv-ben meghatározottak szerint. A „beágyazott” táblázat segítségével egyúttal azon kötelezettségünknek is eleget teszünk, hogy a https://kozadat.hu/kereso/ felületén is megtalálhatóak legyenek ezen adatok, illetve a honlapon az egységes közadatkereső rendszerre mutató hivatkozást is elhelyeztük.
Az Infotv. 35. §-ának megfelelően a közzétételi kötelezettségek teljesítésének részletes szabályairól Kőszeg Város, Bozsok és Velem Községek Polgármestere, valamint a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzője együttes utasítást adott ki.
Az Infotv. rendelkezéseinek is eleget téve, a Képviselő Úr előterjesztésében említett, a képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek és előterjesztések a honlapon az SZMSZ-ben előírt határidőben fent vannak, ott elérhetőek, lásd: (https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek.)
A Képviselő Úr javaslatainak egyes pontjaira fentieken túl az alábbi tájékoztatást adom a megalapozott döntés érdekében:
1. Rendszeres jelentéstételi kötelezettség bevezetése az átruházott hatáskörökre
Az SZMSZ 3. § (5) bekezdése tartalmazza, hogy a polgármester, a bizottságok és a jegyző az átruházott hatáskörben hozott döntésekről - eltérő rendelkezés hiányában - a képviselő-testület soron következő ülésén beszámolni kötelesek. A képviselő-testületi ülések előtt valamennyi képviselő részére megküldésre kerül a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentés, valamint az átruházott hatáskörben hozott döntésekről szóló beszámoló. Az átláthatóságot biztosítja továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 52. § (2) bekezdésének azon rendelkezése, miszerint a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyve mellett a polgármester és a jegyző képviselő-testület által átruházott hatáskörében meghozott – hatósági döntésnek nem minősülő – döntését a jegyző kormányrendeletben meghatározottak szerint köteles megküldeni a kormányhivatalnak. Mivel ezek a döntések is helyi közügyeket érintenek, önkormányzati ügyekben hozott döntések, törvényességi felügyeleti jogkörben vizsgálat tárgyát képezik. A döntések számozott határozatok.
Az önkormányzati képviselőt továbbá az Mötv. 32. § -ában foglaltak alapján többek között megilleti a képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyekben felvilágosítás kérés joga, a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást. Tanácskozási joggal részt vehet a képviselő-testület bármely bizottságának nyilvános vagy zárt ülésén, így átruházott hatáskörben hozott döntéseinél is. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására az önkormányzati képviselőt meg kell hívni. Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a jegyzőnek – a képviselőtestület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.
2. Jegyzőkönyvek és előterjesztések részletesebb dokumentációja és nyilvánossága
A képviselő-testületi és a bizottsági ülések jegyzőkönyveinek tartamát kötelezően az Mötv. 52. § (1) bekezdése írja elő, ezt egészítik ki az SZMSZ 46. § (3) bekezdésébe foglalt előírások. Az SZMSZ 17. § (2) bekezdése alapján a meghívót a napirendek írásos anyagaival együtt elektronikus formában úgy kell kézbesíteni, hogy azt az ülés előtt legalább 4 nappal kapják meg a képviselők és a meghívottak. Ugyanezen időponttól a meghívó és az előterjesztések a honlapon is elérhetőek a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/testulet/ulesek oldalon.
A testületi ülésről készült jegyzőkönyveket a Nemzeti Jogszabálytárról szóló 338/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet értelmében 15 napon belül kell elkészíteni és a Kormányhivatal részére megküldeni. A hatályos SZMSZ-ünk 46. § (1) bekezdése értelmében a képviselő-testület nyilvános ülése a (2) bekezdésben írt jegyzőkönyv elkészítése érdekében hangfelvételen rögzíthető. A képviselő-testületi ülések kép- és hanganyaga élőben és utólag is elérhető a „Kőszeg város” Facebook oldalon.
3. Titkos szavazások alkalmazásának korlátozása
Az Mötv. 48. § (4) bekezdése alapján a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatában meghatározott módon titkos szavazást tarthat a 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben, azaz amely ügyekben a képviselő-testület zárt ülést tart vagy zárt ülést rendelhet el. Az SZMSZ 33. § (1) bekezdése alapján a titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt, egyebekben a lebonyolítás módját szabályozza, nem is bővítheti az Mötv. esetköreit.
4. Lakossági fórumok gyakoriságának növelése és interaktív online fórumok bevezetése
Az SZMSZ 48. §-a szabályozza a közmeghallgatást, 49. §-a pedig a fórumok rendjét, nem határozza meg ezek kötelező számát. A közmeghallgatásra vonatkozóan az Mötv. 54. §-a azt írja elő, hogy évente legalább egyszer kell tartani.
5. Független átláthatósági bizottság létrehozása
Az Infotv. már hivatkozott rendelkezéseit azzal egészítem ki, hogy annak 33/A. alcíme („Átláthatósági hatósági eljárás”) 2023. február 28-től lépett hatályba, ennek értelmében az Infotv. 24/B. alcím szerinti, a közpénzek felhasználásának átláthatósága érekében előírt közzétételi kötelezettség teljesítése érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) bejelentés alapján átláthatósági hatósági eljárást indít és hivatalból átláthatósági hatósági eljárást indíthat.
6. Digitális átláthatóság fejlesztése
Az adatbázisok az Infotv. alapján vannak elkészítve, ahogy már hivatkoztam rá a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/kozerdekuadatok oldalon, a tartalmak a https://koszeg.hu/hu/onkormanyzat/ átláthatóan felépített oldalairól került behivatkozásra. Az adatok frissítése az Infotv-ben meghatározott gyakorisággal történik.
7. Képviselők beszámolása
Az Mötv. 32. § (2) bekezdése tartalmazza az önkormányzati képviselők jogait és kötelességeit, ennek k) pontja értelmében a képviselő köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.
8. Költségvetési átláthatóság növelése
A költségvetés elkészítése minden évben komoly előkészületeket és szakértelmet kíván. Elfogadását követően a honlap hivatkozott oldalán megtalálható.
9. Lakossági visszajelzések és javaslatok kötelező megvitatása
Az Infotv. III. Fejezete tartalmazza a közérdekű adatok megismerésének szabályait. A 28. § (1) bekezdése alapján a közérdekű adatok, valamint a közérdekből nyilvános adatok megismerése iránt szóban, írásban vagy elektronikus úton bárki igényt nyújthat be, melynek az adatot kezelő közfeladatot ellátó szervnek az igény beérkezését követő legfeljebb 15 napon belül kell eleget tennie. Egyéb lakossági javaslatok, kérdések havi szintű rendszeres megvitatására az önkormányzat hivatalának nincs módja, tekintettel arra, hogy a Hivatal elsődleges feladata a jogszabályok által előírt kötelező feladatainak ellátása.
10. Facebook oldal
Kőszeg Város Önkormányzatának a „Kőszeg város” Facebook oldal jelenleg nem hivatalos oldala. A város hivatalos közzétételi és kommunikációs felülete a www.koszeg.hu internetes oldal. A „Kőszeg város” Facebook oldalon megjelenő bejegyzések elsősorban a hivatalos felület információ-átadásának gyorsítását, az önkormányzat és a város működésével kapcsolatos tájékoztatást szolgálják. Az oldalon megjelenő bejegyzéseket az Önkormányzat, a Hivatal és az intézmények mindenkor illetékes munkatársai készítik, a megjelenő bejegyzések tartalmát a polgármester, illetve az esetileg érintett városi szervek (Közös Önkormányzati Hivatal, Városüzemeltető Kft, intézmények stb.) vezetői hagyják jóvá. A szélesebb közönség véleményének, javaslatainak megfogalmazására a bejegyzések alatti megjegyzés, illetve komment rovat biztosít lehetőséget. Az oldal működésével kapcsolatos rendszeres összesítő kimutatás készítésének nem látjuk indokoltságát.
Amennyiben a Képviselő-testület a Képviselő Úr előterjesztését, vagy annak valamely pontját támogatja, úgy arra vonatkozóan el kell rendelnie az SZMSZ módosításának előkészítését és újra a képviselő-testület elé terjesztését.
Az előterjesztést megtárgyalta a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság. A rendelettervezetet egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a képviselő-testületnek, viszont a határozati javaslatot egyhangúlag elvetette.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetről, valamint a határozati javaslatról dönteni szíveskedjen.
Kőszeg, 2024. december 12.
A jegyző nevében:
Dr. Nagy Edina s.k.
aljegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
..../2024. (XII. ...) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 62. § (1) bekezdés a) pontjában a „115. számú (Titkárság) 35 négyzetméter alapterületű irodájának” szövegrész helyébe a „117-118. számú (Jegyzői Iroda) irodáinak” szöveg lép.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Az SZMSZ-ben átvezetésre kerül a nemzetiségi önkormányzatokkal 2024. november 15-i hatállyal megkötött új együttműködési megállapodás szerinti változás.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Amennyiben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket nem kerülnének rögzítésre az érintett önkormányzatok szervezeti és működési szabályzatában, az a Vas Vármegyei Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonná maga után.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 16/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete módosításának előkészítését az előterjesztésben foglaltaknak megfelelően a rendelet …. §-ára vonatkozóan.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző
Határidő: 2025. ……-i képviselő-testületi ülés