Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
Jegyzőkönyv: 2019. Augusztus 26., Hétfő, 10:00 óra, Városháza tanácskozó terme: rendkívüli, nyilvános ülés
|
K/913-13/2019. szám.
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által, a 2019. augusztus 26-án, 10 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott rendkívüli, nyilvános üléséről.
Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Keszei Balázs, Kiss Péter, Plechl Tibor és Sas Norbert képviselő (6 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető valamint Kovács István a Kőszegi Városüzemeltetési Nonprofit Kft. igazgatója. Az ülésen jelen van még dr. Kapiller Sarolta, a Kőszegi Járási Hivatal vezetője.
Huber László polgármester üdvözli a rendkívüli képviselő-testületi ülésén megjelenteket. Megállapítja, hogy a képviselő-testületből 6 képviselő van jelen, így az ülés éppen határozatképes. Kéri képviselő-társait, hogy ügyeljenek az ülés határozatképességének a megőrzésére.
Mivel a meghívón közölt napirenddel kapcsolatban sem kérdés, sem észrevétel vagy más javaslat nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja azt.
A képviselő-testület 6 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:
N A P I R E N D:
1. A Helyi Választási Bizottság tagjainak valamint a szavazatszámláló bizottságok póttagjainak megválasztása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
2. Az STKH Kft.-vel a lomtalanításra vonatkozó megállapodás kötése.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
Zárt ülés keretében:
1. A „Kőszegi déli városrész közlekedésfejlesztése” – Kiss János utca felújítása tárgyú TOP pályázat kivitelezési munkálataira vonatkozó közbeszerzési eljárással kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
2. Környezettudatos rehabilitáció – Várkör I. ütem kivitelezési munkálataira vonatkozó közbeszerzési eljárással kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
3. A Kőszeg Kiss János lakótelep belső tömb parkoló építés II. ütemre (8 parkoló) vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
A Helyi Választási Bizottság tagjainak valamint a szavazatszámláló bizottságok póttagjainak megválasztásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Dr. Zalán Gábor jegyző, a HVI vezetője szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a törvény szeptember 1-ig ad lehetőséget arra, hogy a képviselő-testületek a Helyi Választási Bizottság tagjait, valamint a szavazatszámláló bizottság póttagjait megválasszák. Jelzi, hogy a jelen javaslatához módosító indítvány nem tehető.
A választási bizottság tagjainak javasolja Raposa Helga intézményvezetőt, Révész József múzeumigazgatót, Söptei Imre levéltárost, póttagoknak Takács Istvánnét és Rege Attilát megválasztani. Úgy gondolja, hogy a megválasztásra javasolt személyeket senkinek nem kell bemutatni.
A szavazatszámláló bizottság tagjait településszinten kell megválasztani, már nincs arra szükség, hogy meg legyen jelölve, melyik szavazókörben fogja végezni a munkáját. Póttagnak Debreceni Szilvia Zsuzsannát és Horváth Alexandrát javasolja megválasztani.
[A napirend tárgyalása közben megérkezett Kiss Zoltán képviselő, így a képviselő-testület létszáma 7 főre nőtt.]
Hozzászólás:
Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és mindkét határozati javaslatot egyhangúlag javasolta elfogadásra.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a két határozati javaslatot, a képviselők pedig 7-7 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:
133/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 23. §- ában kapott hatáskörében eljárva Kőszeg város helyi választási bizottságának tagjait és póttagjait az alábbiak szerint választja meg a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek következő általános választására megválasztott választási bizottság alakuló üléséig terjedő hatállyal:
Tagok:
1. Raposa Helga 9730 Kőszeg, Liszt Ferenc utca 29. 1/11.
2. Révész József 9730 Kőszeg, Sigray Jakab u. 24/C.
3. Söptei Imre 9730 Kőszeg, Várkör 50.
Póttagok:
1. Takács Istvánné 9730 Kőszeg, Rohonci utca 44/B.
2. Rege Attila 9730 Kőszeg, Deák Ferenc utca 3/B
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
Határidő: azonnal.
134/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 24. §- (1) bekezdésében, valamint a 35.§ (1)-(2) bekezdéseiben kapott hatáskörében eljárva Kőszeg város szavazatszámláló bizottságának szükséges számú póttagjait az alábbiak szerint választja meg az országgyűlési képviselők következő általános választására megválasztott szavazatszámláló bizottságok alakuló üléséig terjedő hatállyal:
Póttagok:
1. Debreceni Szilvia Zsuzsanna 9730 Kőszeg, Sáncárok u. 18.
2. Horváth Alexandra 9730 Kőszeg, Kőszegfalvi u. 93.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
Határidő: azonnal.
A 2. napirendi pont tárgyalása:
Az STKH Kft.-vel a lomtalanításra vonatkozó megállapodás tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az STKH Kft-vel, mint a hulladékgazdálkodást végző közszolgáltatóval a lomtalanítás időpontjáról már korábban tárgyaltak és arról – figyelemmel a nagyrendezvényekre – sikerült is megegyezni. Augusztus 31-én lesz a lomtalanítás első napja. Múlt hét szerdán jött az értesítés a közszolgáltatótól, melyben jelezték, hogy ha nem gyűjtőszigetes lomtalanítás lesz a városban, akkor csupán 10 kg/fő mennyiségig lesz a díjmentes, és az az feletti rész vonatkozásában a közszolgáltató 200.000,-Ft/autó/forduló díjat határozott meg a megállapodás tervezetben. A jogszabályokban erre vonatkozóan nincsen előírás. Egyeztettek erről a közszolgáltatóval, a jogtanácsosuk is elismerte ezt, ennek ellenére az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervre hivatkoznak – ami alapján a finanszírozást kapják – és ezért építették be a szerződésbe ezt a pontot, mint megfelelőségi tényezőt.
Azt többször kiemelték, hogy gyűjtőpontos lomtalanítás esetén nincs mennyiségi súlykorlát. Erről korábban nem adtak tájékoztatást. Azt is jelezték, hogy a 10 %-ot el nem érő többlet hulladék esetén nem nyújtanak be számlát az önkormányzat felé, továbbá a 10%-ot meghaladó többlet mennyiség esetén sávos rendszert alkalmaznak.
Kovács István igazgató úr ismertette velük az elmúlt évek lomtalanítási tapasztalatait is, és azt is, hogy a lomhulladék mennyisége Kőszegen a lakosság számához képest magas. Ha mindezt ki kellene fizetni, akkor az jóval meghaladná a 10 millió Ft-ot.
Huber László hozzáfűzi még: hidegzuhanyként érte az önkormányzatot ez a hír, mert korábban nem jelezték azt, hogy csak a gyűjtőszigetes módszer fogadható el a a közszolgáltató számára és ha nem, akkor ennek ára van. Az tudott, hogy a közszolgáltató más településeken is ezt az említett hulladékgazdálkodási tervet próbálja meg érvényesíteni, arra hivatkozik. A lomtalanítás itt Kőszegen már meg van hirdetve. A csatolt megállapodás alapján az önkormányzatnak 10-15 millió Ft kiadása keletkezne – de lehet, hogy még több. Erre egyáltalán nincsen fedezet, még a felére sem. Ő (pénteken) természetesen azonnal írt egy levelet Kosztka Lászlónak, az STKH Kft. igazgatójának. Leírta az előzményeket, azt, hogy nem volt tudomása a városnak erről, nincs rá felkészülve és kérte, hogy oldják meg a háztól való szállítást úgy, hogy ne legyen anyagi konzekvenciája ennek az önkormányzat felé. Erre a levélre válasz természetesen még nem érkezett, még informális szinten sincs tudomásunk róla, hogy a szolgáltató elfogadja-e vagy sem. Ő bízik abban, hogy el fogják végezni a kért módon a lomtalanítást. Ha mégsem, akkor bajban lesz az önkormányzat.
Végül is 3 alternatíva van:
1) elfogadja az önkormányzat a megállapodást és azt hogy fizet, de mivel nincs rá fedezet, nem lehet tudni, meddig lehet húzni a számla rendezését és ennek milyen jogkövetkezménye lesz,
2) ha nem fogadja el a képviselő-testület a megállapodást, akkor annak az a kockázata, hogy az utcán marad a szemét. A lomtalanítás meg lett hirdetve, ebben is a hivatal a szolgáltató segítségére volt.
3) Az a lehetőség is megvan, hogy ha nem fogadja ez a képviselő-testület ezt a megállapodást, akkor egy gyors hírlánccal értesíteni kellene a lakosságot arról, hogy ez a lomtalanítás most elmarad és egy későbbi időpontban gyűjtőpontos megoldással lesz lebonyolítva.
Kérdések és hozzászólások:
Plechl Tibor kérdezi: maga a városüzemeltető kft. meg tudná-e azt oldani, hogy összeszedi azt, amit a lakosság a ház elé kitesz?
Kovács István elmondja, hogy erre nekik nagyon kevés technikai eszközük van: a kukásautók át lettek adva a szolgáltatónak, csupán két teherautójuk maradt.
Plechl Tibor szerint először technikailag kell ezt tisztázni, majd jogilag kérdezi, hogy ezt a város megteheti-e? Tudomása szerint – de kéri, hogy jogász ezt erősítse meg – egy szerződés szóban, írásban és a ráutaló magatartással jöhet létre. Ha pedig volt előzetes megegyezés erről, akkor az a bírósági előtt is megállná a helyét.
Dr. Zalán Gábor elmondja, hogy amikor szerdán a hivatal megkapta a megállapodás tervezetét, akkor teljesen megrökönyödtek azon, hogy abban a feladatban, ami a hulladékgazdálkodásról szóló törvény szerint évi egy alkalommal a közszolgáltató kötelezettsége, abban miért akarják az önkormányzatot pénzfizetésre kötelezni? Az önkormányzati rendeletben sincs benne a 10 kg/fő mennyiség.
A szolgáltatónak kétféle lehetősége van a lomtalanításra: a törvény ugyanúgy preferálja a gyűjtőszigetes és a háztól való elszállítást. Számára jogászként eleve nem megfogható az a szerződéstervezetben, hogy mekkora autóról van szó: nem mindegy, hogy egy 40 tonnás kamionnal vagy egy multicarral viszik el a lomokat a város saját tulajdonában lévő, mintegy 2 km-re lévő hulladéktelepre.
Az ő megbízásából Németh Ildikó felvette a kapcsolatot az STKH Kft. jogtanácsosával, Németh Eszterrel, aki elmondta nekik, hogy hogy ez egy sablon megállapodás és valamennyi település számára kiküldték. Az STKH Kft. „megnyugatta” őket, hogy valószínűleg „nem lesz ebből számlázás, de azért alá kell írni”. Továbbá azt is tudatták, hogy a lakosságszám adatot le fogják kérni a KSH-tól és azzal számolnak, így lehet, hogy akár bele is fér majd Kőszeg a 10 kg-os határba. Ő csütörtökön viszont jegyzői értekezleten a lukácsházi jegyző mellett ült, aki elmondta neki, hogy ott a június elején megtartott lomtalanítás +1,3 millió Ft-ba került a községnek. Lukácsháza természetesen aláírta a megállapodást.
Ők megnézték az összes ilyen témájú honlapot, természetesen utána néztek a jogszabályoknak is. Mindent összevetve szerinte nincsen arra lehetősége a közszolgáltatónak, hogy ilyent kérjen az önkormányzattól. Máshol vannak ugyan kitételek, pld. össze kell kötegelni a lomot, otthon kell lenni az elszállításkor, alá kell írni, hogy elvitték stb. De a közszolgáltatónak akkor is eleget kell tennie annak a törvényi előírásnak, mely szerint az évi egyszeri lomtalanítást el kell végeznie és ezért nem kérhet pénzt.
Az is furcsa, hogy egy, rengeteg önkormányzattal kapcsolatban álló cégnek nincsen tudomása arról, milyen az önkormányzatok működési mechanizmusa: csak akkor lehet kifizetni valamit, ha van rá előirányzat a költségvetésben.
Ő azt gondolja, hogy ha gyűjtőszigetes lenne a lomtalanítás, akkor is lesz olyan lakos a városban, aki kiteszi a ház elé. Ezeket pedig vagy elviszi az önkormányzat kft.-je, vagy a szolgálataóval külön megállapodást kell kötni erre, de lom a közterületen nem maradhat.
Plechl Tibor szerint a lomtalanítás előtt 1 héttel – tudva azt, hogy meg van hirdetve – „nagyon gusztustalan” ajánlat ez az önkormányzat számára és ebből nehéz is kihátrálni. Semmilyen kötelezettsége nincs arra az önkormányzatnak, hogy ezt a megállapodást aláírja, mert nem a város felelős a kialakult helyzetért. Ő azt indítványozza, hogy ezt a megállapodást a képviselő-testület ne fogadja el.
A felvázolt helyzetből az lehet a megoldás, ha az utcán hagyott lomok (vagy a maradékuk) a kft. segítségével el lesznek szállítva. De ha a szolgáltató azt is otthagyja az utcán, amit neki kellene elszállítania, akkor akár jogi lépéseket is lehet tenni ellenük.
Dr. Zalán Gábor tisztázza, hogy a hulladék törvény szerint a lomtalanítás idején a közterületre kitett lom a koordináló szerv, azaz az NHKV Zrt. tulajdonát képezi, már nem azé, aki azt kirakta. Innentől kezdve kérdéses, hogy az önkormányzat engedély nélkül hozzányúlhat-e. (Korábban is az volt a helyzet, hogy a kitett lom már nem a lakók tulajdonát képezte, hanem a szolgáltatóét. Ennek értelmében jártak el a közterület felügyelők a rendőrség felé, amikor ezzel kapcsolatban problémák voltak.) Igazgató úr szerint Kőszegen a lomtalanításkor 300 tonna lomot szoktak összeszedni, de volt, hogy ennél sokkal több is összegyűlt.
Kovács István szerint az NHKV Zrt.-re való hivatkozás is téves a finanszírozás tekintetében. Az ő általuk fizetett szolgáltatási díjakban benne van minden: a szelektív gyűjtés, a zöldhulladék és a lomtalanítás is. Ő azt gondolja, hogy nem kell lemondani az ingyenes lomtalanításról, a szolgáltató végezze el azt. Ha pedig valami mégis kint marad az utcán és az kritikussá válik, akkor a városüzemeltető kft. bérautóval vagy a sajtjával el fogja szállítani, de ennek nem kell elébe menni. Ez a szolgáltatás ugyanis nekik is pénzbe kerül, nekik is lerakási díjat kell fizetni a hulladéktelepen.
Az durva túlzás a szolgáltató részéről, hogy pld. a 120 literes edényzetből 15 Ft/kg áron viszi el a hulladékot (amiben már a lerakási díj is benne van), a lomtalanításkor pedig mintegy 50 Ft/kgot kérne. Szerinte 25 Ft/kg-onkénti áron ezt bőven el lehet végezni.
Tapasztalatai szerint ez valóban durván 12 millió FT+áfa összeget tenne ki.
Huber László szerint ez valóban túlárazás, Plechl Tibor pedig úgy véli, hogy a szolgáltató azt az összeget szeretné visszakapni, amit nemrég fizetett meg a városüzemeltető kft. számára a korábbi helyzet rendezése miatt.
Básthy Béla a hétvégén a várost járva azt tapasztalta, hogy a lakosság nagyon várja a lomtalanítást, már elő vannak készítve a kidobandó holmik. Ő is úgy látja, hogy a feladatnak van gazdája, az önkormányzat pedig jóhiszeműen járt el, így nem javasolja a megállapodás jóváhagyását.
Dr. Zalán Gábor még emlékezteti a képviselő-testületet, hogy amikor a közszolgáltatási szerződés tervezet elő lett terjesztve, akkor abban eredetileg benne volt a lomtalanításról szóló részben a 10 kg/fő határ. A tervezetet a hivatal átküldte az igazgató úrnak, melynek nyomán ez ki lett véve a megállapodásból és ezt a közszolgáltató el is fogadta. Valószínű, hogy más település ezt nem vette ki, ezért nem tudott kibújni a fizetés alól. Azt nem lehet megmondani, hogy mekkora mennyiség az, amit a szolgáltató köteles elvinni.
Kiss Zoltánnak technikai jellegű kérdése van: a háztartási gépek, műszaki cikkek valóban nem rakhatók ki?
Huber László szerint nem, de a hulladékudvarba ezek bármikor bevihetők.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát. Összegzésül ő maga is azt javasolja, hogy a képviselő-testület a benyújtott megállapodás tervezetet ne fogadja el. Szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 0 igen, 7 nem szavazattal elvetnek, így az alábbi határozat született:
135/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (székhely: 9400 Sopron, Harkai domb 0466/31 hrsz.) által benyújtott, a lomtalanításról szóló megállapodás-tervezetet nem fogadja el.
Felelős a közlésért: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A határozat meghozatala után 10.32 órakor Huber László polgármester bezárja az ülés nyilvános részét, majd a képviselő-testület zárt ülés keretében folytatja a munkát.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor s. k. Huber László s. k.
jegyző polgármester
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által, a 2019. augusztus 26-án, 10 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott rendkívüli, nyilvános üléséről.
Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Keszei Balázs, Kiss Péter, Plechl Tibor és Sas Norbert képviselő (6 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető valamint Kovács István a Kőszegi Városüzemeltetési Nonprofit Kft. igazgatója. Az ülésen jelen van még dr. Kapiller Sarolta, a Kőszegi Járási Hivatal vezetője.
Huber László polgármester üdvözli a rendkívüli képviselő-testületi ülésén megjelenteket. Megállapítja, hogy a képviselő-testületből 6 képviselő van jelen, így az ülés éppen határozatképes. Kéri képviselő-társait, hogy ügyeljenek az ülés határozatképességének a megőrzésére.
Mivel a meghívón közölt napirenddel kapcsolatban sem kérdés, sem észrevétel vagy más javaslat nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja azt.
A képviselő-testület 6 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:
N A P I R E N D:
1. A Helyi Választási Bizottság tagjainak valamint a szavazatszámláló bizottságok póttagjainak megválasztása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
2. Az STKH Kft.-vel a lomtalanításra vonatkozó megállapodás kötése.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
Zárt ülés keretében:
1. A „Kőszegi déli városrész közlekedésfejlesztése” – Kiss János utca felújítása tárgyú TOP pályázat kivitelezési munkálataira vonatkozó közbeszerzési eljárással kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
2. Környezettudatos rehabilitáció – Várkör I. ütem kivitelezési munkálataira vonatkozó közbeszerzési eljárással kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
3. A Kőszeg Kiss János lakótelep belső tömb parkoló építés II. ütemre (8 parkoló) vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
A Helyi Választási Bizottság tagjainak valamint a szavazatszámláló bizottságok póttagjainak megválasztásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Dr. Zalán Gábor jegyző, a HVI vezetője szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a törvény szeptember 1-ig ad lehetőséget arra, hogy a képviselő-testületek a Helyi Választási Bizottság tagjait, valamint a szavazatszámláló bizottság póttagjait megválasszák. Jelzi, hogy a jelen javaslatához módosító indítvány nem tehető.
A választási bizottság tagjainak javasolja Raposa Helga intézményvezetőt, Révész József múzeumigazgatót, Söptei Imre levéltárost, póttagoknak Takács Istvánnét és Rege Attilát megválasztani. Úgy gondolja, hogy a megválasztásra javasolt személyeket senkinek nem kell bemutatni.
A szavazatszámláló bizottság tagjait településszinten kell megválasztani, már nincs arra szükség, hogy meg legyen jelölve, melyik szavazókörben fogja végezni a munkáját. Póttagnak Debreceni Szilvia Zsuzsannát és Horváth Alexandrát javasolja megválasztani.
[A napirend tárgyalása közben megérkezett Kiss Zoltán képviselő, így a képviselő-testület létszáma 7 főre nőtt.]
Hozzászólás:
Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és mindkét határozati javaslatot egyhangúlag javasolta elfogadásra.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a két határozati javaslatot, a képviselők pedig 7-7 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:
133/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 23. §- ában kapott hatáskörében eljárva Kőszeg város helyi választási bizottságának tagjait és póttagjait az alábbiak szerint választja meg a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek következő általános választására megválasztott választási bizottság alakuló üléséig terjedő hatállyal:
Tagok:
1. Raposa Helga 9730 Kőszeg, Liszt Ferenc utca 29. 1/11.
2. Révész József 9730 Kőszeg, Sigray Jakab u. 24/C.
3. Söptei Imre 9730 Kőszeg, Várkör 50.
Póttagok:
1. Takács Istvánné 9730 Kőszeg, Rohonci utca 44/B.
2. Rege Attila 9730 Kőszeg, Deák Ferenc utca 3/B
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
Határidő: azonnal.
134/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 24. §- (1) bekezdésében, valamint a 35.§ (1)-(2) bekezdéseiben kapott hatáskörében eljárva Kőszeg város szavazatszámláló bizottságának szükséges számú póttagjait az alábbiak szerint választja meg az országgyűlési képviselők következő általános választására megválasztott szavazatszámláló bizottságok alakuló üléséig terjedő hatállyal:
Póttagok:
1. Debreceni Szilvia Zsuzsanna 9730 Kőszeg, Sáncárok u. 18.
2. Horváth Alexandra 9730 Kőszeg, Kőszegfalvi u. 93.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző, HVI vezető.
Határidő: azonnal.
A 2. napirendi pont tárgyalása:
Az STKH Kft.-vel a lomtalanításra vonatkozó megállapodás tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az STKH Kft-vel, mint a hulladékgazdálkodást végző közszolgáltatóval a lomtalanítás időpontjáról már korábban tárgyaltak és arról – figyelemmel a nagyrendezvényekre – sikerült is megegyezni. Augusztus 31-én lesz a lomtalanítás első napja. Múlt hét szerdán jött az értesítés a közszolgáltatótól, melyben jelezték, hogy ha nem gyűjtőszigetes lomtalanítás lesz a városban, akkor csupán 10 kg/fő mennyiségig lesz a díjmentes, és az az feletti rész vonatkozásában a közszolgáltató 200.000,-Ft/autó/forduló díjat határozott meg a megállapodás tervezetben. A jogszabályokban erre vonatkozóan nincsen előírás. Egyeztettek erről a közszolgáltatóval, a jogtanácsosuk is elismerte ezt, ennek ellenére az Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervre hivatkoznak – ami alapján a finanszírozást kapják – és ezért építették be a szerződésbe ezt a pontot, mint megfelelőségi tényezőt.
Azt többször kiemelték, hogy gyűjtőpontos lomtalanítás esetén nincs mennyiségi súlykorlát. Erről korábban nem adtak tájékoztatást. Azt is jelezték, hogy a 10 %-ot el nem érő többlet hulladék esetén nem nyújtanak be számlát az önkormányzat felé, továbbá a 10%-ot meghaladó többlet mennyiség esetén sávos rendszert alkalmaznak.
Kovács István igazgató úr ismertette velük az elmúlt évek lomtalanítási tapasztalatait is, és azt is, hogy a lomhulladék mennyisége Kőszegen a lakosság számához képest magas. Ha mindezt ki kellene fizetni, akkor az jóval meghaladná a 10 millió Ft-ot.
Huber László hozzáfűzi még: hidegzuhanyként érte az önkormányzatot ez a hír, mert korábban nem jelezték azt, hogy csak a gyűjtőszigetes módszer fogadható el a a közszolgáltató számára és ha nem, akkor ennek ára van. Az tudott, hogy a közszolgáltató más településeken is ezt az említett hulladékgazdálkodási tervet próbálja meg érvényesíteni, arra hivatkozik. A lomtalanítás itt Kőszegen már meg van hirdetve. A csatolt megállapodás alapján az önkormányzatnak 10-15 millió Ft kiadása keletkezne – de lehet, hogy még több. Erre egyáltalán nincsen fedezet, még a felére sem. Ő (pénteken) természetesen azonnal írt egy levelet Kosztka Lászlónak, az STKH Kft. igazgatójának. Leírta az előzményeket, azt, hogy nem volt tudomása a városnak erről, nincs rá felkészülve és kérte, hogy oldják meg a háztól való szállítást úgy, hogy ne legyen anyagi konzekvenciája ennek az önkormányzat felé. Erre a levélre válasz természetesen még nem érkezett, még informális szinten sincs tudomásunk róla, hogy a szolgáltató elfogadja-e vagy sem. Ő bízik abban, hogy el fogják végezni a kért módon a lomtalanítást. Ha mégsem, akkor bajban lesz az önkormányzat.
Végül is 3 alternatíva van:
1) elfogadja az önkormányzat a megállapodást és azt hogy fizet, de mivel nincs rá fedezet, nem lehet tudni, meddig lehet húzni a számla rendezését és ennek milyen jogkövetkezménye lesz,
2) ha nem fogadja el a képviselő-testület a megállapodást, akkor annak az a kockázata, hogy az utcán marad a szemét. A lomtalanítás meg lett hirdetve, ebben is a hivatal a szolgáltató segítségére volt.
3) Az a lehetőség is megvan, hogy ha nem fogadja ez a képviselő-testület ezt a megállapodást, akkor egy gyors hírlánccal értesíteni kellene a lakosságot arról, hogy ez a lomtalanítás most elmarad és egy későbbi időpontban gyűjtőpontos megoldással lesz lebonyolítva.
Kérdések és hozzászólások:
Plechl Tibor kérdezi: maga a városüzemeltető kft. meg tudná-e azt oldani, hogy összeszedi azt, amit a lakosság a ház elé kitesz?
Kovács István elmondja, hogy erre nekik nagyon kevés technikai eszközük van: a kukásautók át lettek adva a szolgáltatónak, csupán két teherautójuk maradt.
Plechl Tibor szerint először technikailag kell ezt tisztázni, majd jogilag kérdezi, hogy ezt a város megteheti-e? Tudomása szerint – de kéri, hogy jogász ezt erősítse meg – egy szerződés szóban, írásban és a ráutaló magatartással jöhet létre. Ha pedig volt előzetes megegyezés erről, akkor az a bírósági előtt is megállná a helyét.
Dr. Zalán Gábor elmondja, hogy amikor szerdán a hivatal megkapta a megállapodás tervezetét, akkor teljesen megrökönyödtek azon, hogy abban a feladatban, ami a hulladékgazdálkodásról szóló törvény szerint évi egy alkalommal a közszolgáltató kötelezettsége, abban miért akarják az önkormányzatot pénzfizetésre kötelezni? Az önkormányzati rendeletben sincs benne a 10 kg/fő mennyiség.
A szolgáltatónak kétféle lehetősége van a lomtalanításra: a törvény ugyanúgy preferálja a gyűjtőszigetes és a háztól való elszállítást. Számára jogászként eleve nem megfogható az a szerződéstervezetben, hogy mekkora autóról van szó: nem mindegy, hogy egy 40 tonnás kamionnal vagy egy multicarral viszik el a lomokat a város saját tulajdonában lévő, mintegy 2 km-re lévő hulladéktelepre.
Az ő megbízásából Németh Ildikó felvette a kapcsolatot az STKH Kft. jogtanácsosával, Németh Eszterrel, aki elmondta nekik, hogy hogy ez egy sablon megállapodás és valamennyi település számára kiküldték. Az STKH Kft. „megnyugatta” őket, hogy valószínűleg „nem lesz ebből számlázás, de azért alá kell írni”. Továbbá azt is tudatták, hogy a lakosságszám adatot le fogják kérni a KSH-tól és azzal számolnak, így lehet, hogy akár bele is fér majd Kőszeg a 10 kg-os határba. Ő csütörtökön viszont jegyzői értekezleten a lukácsházi jegyző mellett ült, aki elmondta neki, hogy ott a június elején megtartott lomtalanítás +1,3 millió Ft-ba került a községnek. Lukácsháza természetesen aláírta a megállapodást.
Ők megnézték az összes ilyen témájú honlapot, természetesen utána néztek a jogszabályoknak is. Mindent összevetve szerinte nincsen arra lehetősége a közszolgáltatónak, hogy ilyent kérjen az önkormányzattól. Máshol vannak ugyan kitételek, pld. össze kell kötegelni a lomot, otthon kell lenni az elszállításkor, alá kell írni, hogy elvitték stb. De a közszolgáltatónak akkor is eleget kell tennie annak a törvényi előírásnak, mely szerint az évi egyszeri lomtalanítást el kell végeznie és ezért nem kérhet pénzt.
Az is furcsa, hogy egy, rengeteg önkormányzattal kapcsolatban álló cégnek nincsen tudomása arról, milyen az önkormányzatok működési mechanizmusa: csak akkor lehet kifizetni valamit, ha van rá előirányzat a költségvetésben.
Ő azt gondolja, hogy ha gyűjtőszigetes lenne a lomtalanítás, akkor is lesz olyan lakos a városban, aki kiteszi a ház elé. Ezeket pedig vagy elviszi az önkormányzat kft.-je, vagy a szolgálataóval külön megállapodást kell kötni erre, de lom a közterületen nem maradhat.
Plechl Tibor szerint a lomtalanítás előtt 1 héttel – tudva azt, hogy meg van hirdetve – „nagyon gusztustalan” ajánlat ez az önkormányzat számára és ebből nehéz is kihátrálni. Semmilyen kötelezettsége nincs arra az önkormányzatnak, hogy ezt a megállapodást aláírja, mert nem a város felelős a kialakult helyzetért. Ő azt indítványozza, hogy ezt a megállapodást a képviselő-testület ne fogadja el.
A felvázolt helyzetből az lehet a megoldás, ha az utcán hagyott lomok (vagy a maradékuk) a kft. segítségével el lesznek szállítva. De ha a szolgáltató azt is otthagyja az utcán, amit neki kellene elszállítania, akkor akár jogi lépéseket is lehet tenni ellenük.
Dr. Zalán Gábor tisztázza, hogy a hulladék törvény szerint a lomtalanítás idején a közterületre kitett lom a koordináló szerv, azaz az NHKV Zrt. tulajdonát képezi, már nem azé, aki azt kirakta. Innentől kezdve kérdéses, hogy az önkormányzat engedély nélkül hozzányúlhat-e. (Korábban is az volt a helyzet, hogy a kitett lom már nem a lakók tulajdonát képezte, hanem a szolgáltatóét. Ennek értelmében jártak el a közterület felügyelők a rendőrség felé, amikor ezzel kapcsolatban problémák voltak.) Igazgató úr szerint Kőszegen a lomtalanításkor 300 tonna lomot szoktak összeszedni, de volt, hogy ennél sokkal több is összegyűlt.
Kovács István szerint az NHKV Zrt.-re való hivatkozás is téves a finanszírozás tekintetében. Az ő általuk fizetett szolgáltatási díjakban benne van minden: a szelektív gyűjtés, a zöldhulladék és a lomtalanítás is. Ő azt gondolja, hogy nem kell lemondani az ingyenes lomtalanításról, a szolgáltató végezze el azt. Ha pedig valami mégis kint marad az utcán és az kritikussá válik, akkor a városüzemeltető kft. bérautóval vagy a sajtjával el fogja szállítani, de ennek nem kell elébe menni. Ez a szolgáltatás ugyanis nekik is pénzbe kerül, nekik is lerakási díjat kell fizetni a hulladéktelepen.
Az durva túlzás a szolgáltató részéről, hogy pld. a 120 literes edényzetből 15 Ft/kg áron viszi el a hulladékot (amiben már a lerakási díj is benne van), a lomtalanításkor pedig mintegy 50 Ft/kgot kérne. Szerinte 25 Ft/kg-onkénti áron ezt bőven el lehet végezni.
Tapasztalatai szerint ez valóban durván 12 millió FT+áfa összeget tenne ki.
Huber László szerint ez valóban túlárazás, Plechl Tibor pedig úgy véli, hogy a szolgáltató azt az összeget szeretné visszakapni, amit nemrég fizetett meg a városüzemeltető kft. számára a korábbi helyzet rendezése miatt.
Básthy Béla a hétvégén a várost járva azt tapasztalta, hogy a lakosság nagyon várja a lomtalanítást, már elő vannak készítve a kidobandó holmik. Ő is úgy látja, hogy a feladatnak van gazdája, az önkormányzat pedig jóhiszeműen járt el, így nem javasolja a megállapodás jóváhagyását.
Dr. Zalán Gábor még emlékezteti a képviselő-testületet, hogy amikor a közszolgáltatási szerződés tervezet elő lett terjesztve, akkor abban eredetileg benne volt a lomtalanításról szóló részben a 10 kg/fő határ. A tervezetet a hivatal átküldte az igazgató úrnak, melynek nyomán ez ki lett véve a megállapodásból és ezt a közszolgáltató el is fogadta. Valószínű, hogy más település ezt nem vette ki, ezért nem tudott kibújni a fizetés alól. Azt nem lehet megmondani, hogy mekkora mennyiség az, amit a szolgáltató köteles elvinni.
Kiss Zoltánnak technikai jellegű kérdése van: a háztartási gépek, műszaki cikkek valóban nem rakhatók ki?
Huber László szerint nem, de a hulladékudvarba ezek bármikor bevihetők.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát. Összegzésül ő maga is azt javasolja, hogy a képviselő-testület a benyújtott megállapodás tervezetet ne fogadja el. Szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 0 igen, 7 nem szavazattal elvetnek, így az alábbi határozat született:
135/2019. (VIII. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az STKH Sopron és Térsége Környezetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft. (székhely: 9400 Sopron, Harkai domb 0466/31 hrsz.) által benyújtott, a lomtalanításról szóló megállapodás-tervezetet nem fogadja el.
Felelős a közlésért: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A határozat meghozatala után 10.32 órakor Huber László polgármester bezárja az ülés nyilvános részét, majd a képviselő-testület zárt ülés keretében folytatja a munkát.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor s. k. Huber László s. k.
jegyző polgármester