Jegyzőkönyv: 2024. Március 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
2. - Tájékoztató a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2023. évi tevékenységéről.
3. - Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2023. évi szakmai beszámolója, 2024. évi munkaterve, valamint beszámoló a Térségi TDM Szervezet és Tourinform Iroda 2023. évi munkájáról.
4. - Beszámoló a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2023. évi tevékenységéről.
5. - A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - A köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
7. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
8. - A kerékpáros pumpapálya megvalósítási helyszínének kijelölése.
9. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde továbbképzési programjának jóváhagyása.
10. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tücsök Bölcsődéjével kapcsolatos döntések meghozatala.
11. - Beszámoló a közétkeztetés minőségellenőrzéséről.
12. - Az 1. sz. házi gyermekorvosi körzet helyettesítésére vonatkozó megállapodás megkötése.
13. - A Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium intézményátszervezésének a véleményezése.
14. - A Budaker Gusztáv Alapfokú Művészeti Iskola intézményátszervezésének a véleményezése.
15. - Közműhálózat bővítésével kapcsolatos döntések meghozatala.
16. - A LOD-418 forgalmi rendszámú gépjármű térítésmentes átadása.
17. - A 2024. évi közbeszerzési terv jóváhagyása.
18. - A KSE Birkózó Szakosztály ingatlanhasználati kérelme (rendkívüli előterjesztés).
19. - A Szent Erzsébet Szociális Központ helyiségeinek bérbeadása (rendkívüli előterjesztés).
20. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
21. - Egy mappában a 2024. március 28-i ülés anyagai.
22. - Rendkívüli előterjesztés: Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
23. - Rendkívüli előterjesztés: A hajléktalanszállóval, az idősek otthonával és az idősek klubjával kapcsolatos tájékoztató.
K/734-3/2024. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2024. március 28-án, a Városháza tanácskozó termében 9 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Fekete-Pataki Edit, Csiki István, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert és Velkyné Ball Andrea képviselő (11 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette:
Takácsné Varga Ágnes képviselő. (1 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető,
Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója, Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója, Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője, Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója valamint Eső Attila, a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója.
Az ülésen jelen van még Maxim László városi rendőrkapitány, dr. Pilisi Gábor vármegyei rendőrfőkapitány, Horváth Ferenc r. alezredes, a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság külső tagja, Schrott Tamás az Írottkő Natúrparkért Egyesület elnöke, Bálint Péter a Kőszegi Sporthorgász Egyesület elnöke, valamint Méhes Attila, a Kőszegi Polgárőr Egyesület elnöke.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testület ülésén megjelent képviselőket, a jegyzőt, aljegyzőt, az osztályvezetőket, intézményvezetőket, a társadalmi szervezetek képviselőit.
Megkülönböztetett figyelemmel köszönti Maxim László rendőr alezredest a Kőszegi Rendőrkapitányság vezetőjét, valamint dr. Pilisi Gábort Vas Vármegye Rendőr Főkapitányát, aki március 15-én vehette át a köztársasági elnöktől a rendőr dandártábornokká történő kinevezését, amelyhez a polgármester külön is gratulál.

Básthy Béla polgármester megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 11 fővel határozatképes. Takácsné Varga Ágnes jelezte, hogy egészségügyi okok miatt nem tud részt venni a mai ülésen.

Ezután a polgármester visszautal arra, hogy a legutóbbi képviselő-testületi ülés február 15-én volt, amikor is a képviselő-testület elfogadta az önkormányzat 2024. évi költségvetését. Ebben a képviselő-testület döntött arról is, hogy a párizsi olimpiára kvótát szerzett kőszegi Hámori Luca ökölvívó felkészülését 1 millió Ft összeggel támogatja. A szimbolikusnál egy kicsivel magasabb összeg biztosításáról szóló dokumentumot örömmel adja át most Hámori Luca számára.
Köszöni a képviselő-testületnek, hogy megszavazta ezt a támogatást és „kiszorította” a költségvetésből ezt a tételt hiszen rengeteg hasznos és számos helyre kell a városban a pénz. De vannak olyan eredmények, amelyekre nagyon büszkék és boldogok a város lakói. Hámori Lucának szívből kíván jó felkészülést a párizsi olimpiára.

Hámori Luca megköszöni az önkormányzat támogatását mindenkinek.

Ezt követően a napirenddel kapcsolatban Básthy Béla jelzi, hogy a tegnapi napon két előterjesztést kapott meg a képviselő-testület. Az egyik a meghívón szereplő 19. sorszámon lévő, „A KSE Birkózó Szakosztály ingatlanhasználati kérelme” valamint a 20. sorszámon lévő „A Szent Erzsébet Szociális Központ helyiségeinek bérbeadása” c. előterjesztések.
Fentieken kívül két, a meghívón nem szereplő rendkívüli előterjesztés megtárgyalására tesz javaslatot.
Ezek közül az egyik az SZMSZ módosítása, amely szerint egy adminisztratív változtatást kell eszközölni a szabályozásban, ami a képviselő-testület működését jelentősen nem befolyásolja. Ezt az előterjesztést 3. napirendi pontként javasolja megtárgyalni, amit azonnal szavazásra is bocsát és amit a képviselő-testület 11 igen szavazattal elfogad.
Szintén tegnap kapták meg a képviselők „A hajléktalanszállóval, az idősek otthonával és az idősek klubjával kapcsolatos tájékoztató” c. előterjesztést, amelyet 21. napirendi pontként javasol megtárgyalni. A képviselők szintén 11 igennel hagyják jóvá ennek a napirendre való felvételét.

Ezután a képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:


N A P I R E N D:

1. Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Előterjesztő: Maxim László r. alezredes, kapitányságvezető.
2. Tájékoztató a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2023. évi tevékenységéről.
Előterjesztő: Méhes Attila elnök.
3. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a jegyző nevében: dr. Nagy Edina aljegyző.
4. Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2023. évi szakmai beszámolója, 2024. évi munkaterve, valamint beszámoló a Térségi TDM Szervezet és Tourinform Iroda 2023. évi munkájáról.
Előterjesztő: Schrott Tamás elnök.
5. Beszámoló a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2023. évi tevékenységéről.
Előterjesztő: Bálint Péter elnök.
6. A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
7. A köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
8. A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
9. A kerékpáros pumpapálya megvalósítási helyszínének kijelölése.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési osztályvezető.
10. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde továbbképzési programjának jóváhagyása.
Előterjesztő: Kövesdi Gáborné főigazgató.
11. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tücsök Bölcsődéjével kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
12. Beszámoló a közétkeztetés minőségellenőrzéséről.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
13. Az 1. sz. házi gyermekorvosi körzet helyettesítésére vonatkozó megállapodás megkötése.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
14. A Jurisich Miklós Gimnázium és Kollégium intézményátszervezésének a véleményezése.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
15. A Budaker Gusztáv Alapfokú Művészeti Iskola intézményátszervezésének a véleményezése.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
16. Közműhálózat bővítésével kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
17. A LOD 418 forgalmi rendszámú gépjármű térítésmentes átadása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
18. A 2024. évi közbeszerzési terv jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.

19. A KSE Birkózó Szakosztály ingatlanhasználati kérelme.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
20. A Szent Erzsébet Szociális Központ helyiségeinek bérbeadása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
21. A hajléktalanszállóval, az idősek otthonával és az idősek klubjával kapcsolatos tájékoztató.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.


A napirend megtárgyalása előtt a polgármester a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekről, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban várja az észrevételeket. Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja mindkét dokumentumot, amit a képviselők 11-11 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Az előterjesztés tárgyalásánál Maxim László városi rendőrkapitányon kívül dr. Pilisi Gábor Vas vármegye rendőrfőkapitánya vesz részt.

Maxim László szóbeli kiegészítésében röviden kiegészíti a szöveges beszámolót, amelynek adatai magukért beszélnek.
A bűnügyi vonalat tekintve kiemeli, hogy 2023-ban nem volt kiemelt érdeklődést kiváltó bűncselekmény Kőszegen. Ez persze nem jelenti azt, hogy nem is történt bűncselekmény Kőszegen, hanem azt, hogy tudták szépen, csendben végezni a munkájukat. A bűncselekményekkel kapcsolatban ki kell emelni azt az adatot, amely szerint közel 30%-al nőtt a bűncselekmények száma, ami azért következett be, mert itt Kőszegen sem lehetett kivédeni az internetes csalásokat és ennek kőszegi polgárok is áldozatul estek. A tavalyi évben mintegy 200 sértettes internetes csalást derítettek fel. Ezek során a rendőrség megpróbálta a lehető legtöbb pénzt visszaszerezni, voltak ebben eredményeik is.
Az internetes csalások egyik fő módszere az, amikor a vásárló árut rendel meg, kifizeti előre és nem érkezik meg az áru. Itt viszonylag kisebb összegekről van szó. A másik fajta csalás akkor következhet be, ha az állampolgár bármilyen úton-módon megadja másnak a banki adatait, illetve különböző módszerekkel csalják ki ezeket az elkövetők. Ilyen módszerrel már több millió Ft-os csalás is előfordult. Előfordult, hogy valaki egész életében gyűjtögette a pénzét és egy pillanat alatt leemelték a számlájáról. Ezúton is felhívja a lakosság figyelmét, hogy alaposan gondolja át mindenki, mielőtt bárkinek megadja a banki adatait. Ugyanis a bank mindent tud rólunk, az be tud lépni a számlánkba. De ha valaki, aki felhív bennünket, próbálja megtudni az adatainkat, az mindig gyanús kell, hogy legyen. Szerencsére most már a média is nagyon felhívja erre a figyelmet, ezért is csökkenő tendenciát mutatnak már ezek az adatok.
A fentieken kívül a többi bűncselekmény szerencsére visszaesett. Pld. a betöréses lopások, a lopások, garázdaságok is a tavalyi évben csökkenő tendenciát mutatnak.
A rendészeti munka kapcsán a polgárok nagyon sokszor találkozhatnak a rendőrökkel, akik megpróbálják kiszűrni azokat embereket kiszűrni, akik saját magukra vagy másokra is veszélyt jelentenek a közlekedésben. Jelenleg vannak már ebben sikerélmények, de azért még sokat kell intézkedni. Pld. a tavalyi évben a biztonsági öv hiánya miatt keletkezett sérülés csupán 2 fordult elő – az egész kapitányság területén. Olyan ittas vezetés pedig, ahol személyi sérülés történt, szintén csupán 3 esetben fordult elő - bár az ilyen ügyekből egy is sok. Szerencsére ezekben az esetekben nem voltak ártatlan áldozatok, az ittas sofőrök sérültek meg.
Volt olyan eset, amikor a kollégái az ittas vezetést ellenőrizték finn módszerrel egy rövid intervallum alatt: ennek eredményeként két helyszínen 410 gépkocsivezetőből egy sem volt ittas. Ez azt mutatja, hogy a rendőrség talán jól végzi a munkáját, hiszen nekik az a céljuk, hogy mindenki épen és egészségesen hazaérjen a közlekedésből.
Ő mindig el szokta mondani, hogy a rendőrség nem egy elzárt egység, mert ezer szállal kapcsolódnak a társadalomhoz és annak szegmenseihez. Ezúton is szeretné megköszönni polgármester úrnak, a képviselő-testületnek, a társszerveknek, a civil szervezeteknek – köztük is kiemelve a polgárőrséget – az együttműködését, továbbá a Kőszegi Járási Ügyészségnek is – hiszen a rendőrség az ő szakmai irányításuk alatt végzi a munkáját.
Végül gratulál polgármester úrnak a Kőszegen történt fejlesztésekért és mindenkinek, aki ebben részt vett: az elmúlt években. Új épületet kapott pld. a tűzoltóság, az egészségház mellett pedig nemrég átadásra került az új mentőállomás is. Remélhetőleg ez a fejlődés elkövetkezendő években is folytatódni fog.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság meghallgatta kapitány úr beszámolóját, számos kérdésre választ kaptak. A bizottság kifejezte reményét, hogy a jövőben is ebben az aktív együttműködésben tud majd a város és a rendőrség együtt dolgozni. Megköszönve a rendőrség munkáját, természetesen egyhangúlag támogatták a beszámoló elfogadását.

Fekete-Pataki Edit örömmel olvasta az ifjúsági és gyermekvédelem résznél, hogy a kábítószerrel kapcsolatos prevenciós program a büki és a csepregi iskolákban beépítésre került és folyamatos. Jó lenne, ha ezt a példát a kőszegi iskolák is átvennék.
Az online-csalásokra való felkészítést a civil szervezetek számára is propagálni kellene: akár az idősek klubjaiba is be lehetne építeni egy-egy ilyen előadást, hogy az említett esetek megelőzhetők legyenek.

Terplán Zoltán szerint az alkohol szondákat tekintve látszik ugyan az eredmény, de mégiscsak 86 pozitív eredményt mutat a statisztika, ami sokkal több, mint az előző években. Tehát szükség van a további ellenőrzésekre, hogy ez a szám kevesebb legyen.
Az internetes csalásokat tekintve kérdezi: van-e megyei szinten egy olyan csapat, akik folyamatosan képzik magukat annak érdekében, hogy a csalók „informatikai szintjéről” ne maradjanak le.

Rába Kálmán elsőként megköszöni a rendőrség munkáját. Mindannyian tudjuk, hogy a Kőszegi Rendőrkapitányság része az életünknek. Nap mint nap látjuk mind a járőröknek, mind a magasabb beosztásban lévő vezetőknek a közlekedés javítása érdekében tett intézkedéseit.
Az ittas vezetések számának az emelkedése kapcsán ő nem gondolná azt, hogy ez azért lenne, mert a kőszegiek több alkoholt fogyasztanának, mint korábban, ez az adat nyilván a fokozott ellenőrzéseknek köszönhető. Ha már csupán egy életet is sikerült megmenteni ezzel, az már jó.
Viszont neki vannak fenntartásai azóta, amióta a rendőrség bírságolásból származó bevételei a központi költségvetésbe vannak betáplálva. Időnként olyan érzései vannak, mintha a rendőrség átesne a ló túloldalára és mintegy megfelelési kényszerből bírságolna. Pld. amikor valaki nem áll meg a stop táblánál – persze ez a Kresz értelmében kötelező – és csak lelassít, ő az ilyen bírságolást olyannak ítéli, mintha az lenne a cél, hogy egy feneketlen kútnak (azaz a központi költségvetés) legyen bevétele.
Vas vármegye korábbi rendőr-főkapitánya is mindig elmondta a számára, hogy a rendőrség nem jogalkotó, hanem jogalkalmazó szerv, ezért ne kérjen semmi ilyent számon rajtuk. De azért a jogalkotók biztosan meg szokták hallgatni a jogalkalmazók tapasztalatait. Ezért nem lenne rossz, ha ezekből a büntetési tételekből visszaigényelhetne a rendőrkapitányság és abból akár prevenciós programokat lehetne finanszírozni. Akár a most elhangzott kiber- vagy más bűnözés visszaszorítása érdekében. Lehetne szervezni valóban a megelőzés érdekében programokat a szépkorúak és a középkorúak tájékoztatása céljából.
Sajnos a mai társadalom olyan helyzetben van, hogy ha valakinek azt mondják, hogy befizet 10 ezer Ft-ot és kap 20 ezret, azt 10 ember közül 8 biztosan bevállalja. Az említett Bűnözőknek a visszaszorítása érdekében sokkal többet kellene áldozni, viszont az idő pénz és ezért lenne jó, ha a kiszabott bírságokból valami visszaszivároghatna a helyi rendőrkapitányságokhoz.
Ő nap mint nap látja, hogy a kőszegi rendőrök valóban dolgoznak, sikereket érnek el, hiszen a különböző statisztikákból látható, hogy a közlekedési balesetek visszaszorulnak.
Maximálisan támogatja a munkájukat és az előterjesztést is: További jó munkát kíván a rendőrkapitányságnak.

Básthy Béla elsőként egy olyan jelenségre hívja fel a figyelmet, ami a belvárosban jelent meg és amit bizonyára Takácsné Varga Ágnes is jelezne, hiszen ez az ő körzete. Ugyanis a Várkörön megjelentek a motorosok, és az, ahogy ők használják a belvárosi utcákat, az már a közfelháborodás határát is eléri. A bukkanók ellenére úgy tudnak gyorsulni, ahogy nem kéne, sőt, ismerjük a gyülekező helyüket is. Nem helyes módja ez a fiatal srácok lelkesedésének. Nyilván a rendőrség könnyen ellenőrizheti, hogy hol vannak ezek a helyek, hiszen a motorok „zümmögnek” is rendesen. Kéri, hogy a Várkörön érvényben lévő 30 km/órás sebességkorlátozásnak a szándékos és durva megsértésére figyeljen a rendőrség és legyen erre reakció. Ennek a korosztálynak egy rendőrtől két jól irányzott mondat arról, hogy ez nem az ostfyasszonyfai ring bizonyára használ is, legalábbis a jobbérzésűeknek. Nem tudja, milyen eszközök vannak még a rendőrség kezében.
A vasútállomás előtti csomóponton látjuk a legmarkánsabban a stop táblával kapcsolatos dilemmát. Mert ott az autósoknak egyszerre kell törnie a fejét, hogy minél gyorsabban túl legyen a manőveren a torlódások miatt és kijusson a csomópontból, ugyanakkor szabályokat be kell tartani és a stop tábla természetesen azért van, mert meg kell állni.
Köszöni a rendőrség együttműködését a Strand sétányon bevezetett sebességkorlátozás megoldásában. Korábban a közutat kellett meggyőzni ennek a szükségességéről. Nekik ugyanis az volt sokáig a véleményük, hogy a településtábla miatt szükségtelen az 50 km/órás sebességkorlátozást táblával is nyomatékosítani. Volt érezhető következménye a rendőrség méréseinek, hiszen addig az autósok nem lassítottak. Amióta ezek a táblák kint vannak, ki tudunk hajtani a 87-es főútra.
Az Alsó krt. -Kórház utca – Strand sétány szakaszokon egyébként külön eredmény kimenni az útra, főleg reggel, amikor folyamatosan jönnek az autók, de az Ólmódi út felőli rész is forgalmas az Árpádházi iskola miatt.

Gelencsér Attila a kábítószerrel kapcsolatos statisztikát nézve kérdezi: ennyire jók vagyunk? Mert már 5 éve nincs egyáltalán ilyen bűncselekmény Kőszegen. Vagy ha feljelentés történik, akkor felsőbb szinten történik a nyomozás? Mert azért érzékelhető, hogy van Kőszegen is kábítószer.

Maxim László válaszol a felvetésekre. Voltak ugyan különböző iskolákban előadásokat tartani, de a velük való megállapodások megkötése valóban elmaradt. Van még erre lehetőség ebben a tanévben, aztán ősszel ezek alapján tudják folytatni a prevenciós programokat a gyerekeknek.
De ha hívják őket, mennek idősotthonokba, más civil szervezetekhez is előadásokat tartani főleg a csalásokat megelőzve. Április 3-án a Nagycsaládosok Egyesület számára is tartanak ilyent. Akik jeleznek ilyen igényt a rendőrség felé, oda szívesen mennek. Az valóban tarthatatlan, hogy a sértettek becsülettel megkeresett pénzei tűnnek el számláikról.
Az ittas vezetők kiszorítása érdekében nagyon sok ellenőrzést kell végezni. Még sok a pozitív szonda, de ahogy említette: hosszabb folyamat ez, de van már változás. Remélhetőleg majd egyszer arról is be tudnak számolni, hogy az ellenőrzések során nem volt ittas vezető és ebből kifolyólag nem történt személyi sérülés sem.
A vármegyei rendőrkapitányságon van egy, a csalásokra felkészült csoport, ahol megfelelő tudással rendelkező informatikusok segítik a felderítési munkát, illetve maguk is felderítenek, tehát a vármegye abszolút nincs lemaradva e téren, „ott vannak az élbolyban”.
A stop táblákkal kapcsolatos véleményekre is reagál. Olyant még soha nem határozott meg senki a rendőrségnek, hogy minél több bevételt érjen el. Viszont az elsőbbségadás meg nem adása, a sebességtúllépés és az irányváltoztatás miatt történik a legtöbb baleset országosan és ez ellen a rendőrségnek fel kell lépnie. Ha az állampolgár megszokja, hogy a stop táblánál meg kell állni, akkor más esteben is betartja a szabályokat. Lehet, hogy a biztonsági öv nem használata miatt pld. Nyírbátorban csak figyelmeztetnek, de ők itt bírságolnak. Itt náluk először mindig az intézkedések kerülnek előtérbe, utána jönnek az eredmények.
Az említett motorosokról a múlt heti bizottsági ülésen hallott először, nem is kérdés, hogy intézkedni fog ebben. A rendészeti osztályvezetőnek ezt elő fogja határozni.
Nem akarja elkiabálni, de előre láthatólag az év II. felében több sebességmérővel fog rendelkezni a kőszegi kapitányság.
A kábítószer fogyasztók száma valóban nagy, ezek között vannak kőszegiek, de a kábítószerkereskedők általában nem kőszegiek. Ez ellen a rendőrség komolyan fel is lép. A legsúlyosabb az olyan eset, amikor gépjárművet is kábítószer hatása alatt vezetik.

Harkai Norbert arra akar rávilágítani, amit Rába Kálmán képviselőtársa is felhozott és ami a közvéleményt tükrözi. Nyilván a stoptáblánál meg kell állni, de rengeteg stoptábla van Kőszegen. Kicsit úgy tűnik az emberek számára, hogy ez egy csapda, hiszen az ilyen helyeken van jelenlét a rendőrség részéről és van sok igazoltatás is. Ő maga is belefutott már ilyen intézkedésbe, szerencsére csak figyelmeztetést kapott. Az sem igaz, hogy mindenki meg van büntetve, vagy „bilincsbe van verve”, ha valaki ilyent elkövet. Úgy tűnik, hogy ezekre a részekre valóban nagyobb figyelem esik, de bizonyára, mert volt már ott baleset vagy szabálytalanság. A stop tábláknál jelzik a rendőrök, ha szabálytalanság előzte meg a kihajtást. Így a facebook bejegyzések alatt olvasottak nem feltétlenül tükrözik a valóságot, mert a rendőrség tolla nem olyan vastagon fogy, ahogyan a lakosság a FB-on írja.
De valóban lehetne a városban máshol is nagyobb igazoltatás és rendőri jelenlét. Szerinte a rendőrök itt Kőszegen kimondottan korrekt módon és megfelelően járnak el.

Dr. Pilisi Gábor kiegészíti az elhangzottakat. Ő elsőként arra bíztat minden civil szervezetet, egyesületet, hogy jelezzék, ha időközönként összejövetelt tartanak, és akkor ő oda bűnmegelőzési előadót fog delegálni a legaktuálisabb témákban: lehet az közlekedés, kiberbűnözés stb.
Kapitány úr részéről elhangzott, hogy néha finn ellenőrzési módszert használnak a rendőrök az ittas vezetők kiszűrésére. Ez azt jelenti, hogy csak szondát alkalmaznak, nincs okmányvizsgálat. Ez éppen a gyorsaságot szolgálja. Álláspontja szerint a súlyosan ittas vezető potenciális emberölő, mert az általa vezetett gépjárművel nem tudja úgy átlátni azt a szituációt, amiben van és ez nagyon nagy veszélyt jelent. Ezért fektetnek erre nagy hangsúlyt a rendőrök. Hogy miért ekkora lett ez szám, az kitűnik az anyagból, hiszen az intézkedések száma is megnőtt.
Van egy szerkezeti átalakulás is a bűncselekmények struktúrájában: csökkent a testi sértések, a garázdaságok a lakásbetörések száma, rablás 2020. óta nem volt.
Ezzel ellentétben – ahogy kapitány úr is jelezte - borzasztóan megnőtt a kibertérben elkövetett bűncselekmények száma, országos szinten is. Ez nemcsak magyar jelenség, Európában, az egész világon is így van. Nagy valósszínűséggel ezzel könnyebben jutnak pénzhez az elkövetők, mint kasszafúrással. Az ilyen bűnözésből származó kár 2023-ban meghaladta a 20 milliárd Ft-ot. Ez ellen mit lehet tenni? Kialakult egy kiberbűnözés elleni hálózat Magyarországon, az összes vármegyében: nagyon összefogott, országosan koordinált csoportokat hoztak létre, akik kiváló szakemberekből állnak és akik nagyon jó munkát végeznek. Ez a felderítési oldala a munkának. A másik a megelőzés, hiszen mellette megy a propaganda, a felvilágosító munka, amit bizonyára mindenki megtapasztalt és aminek bizonyára lesz eredménye.
Rába Kálmán felvetésére válaszolja, hogy van kapcsolat a jogalkotó és a jogalkalmazó között, kell is, hogy legyen ennek hozadéka. Folyamatosan jelzik vissza a jogalkotónak, hogy milyen jogszabályt alkottak, vannak javaslataik is.
Ő azt gondolja, hogy nem lenne jó, ha a bírságolásból származó bevétel egy része visszakerülne a rendőrséghez, mert ne gondolja senki, hogy azért büntet a rendőrség, hogy jól járjon pénzügyi vonatkozásban. Sokkal inkább értelmes programokra kell pályázni, és arra kapjanak támogatást.
Azt ő nem tudja megítélni, hogy egy-egy kereszteződésbe stoptábla kell-e vagy elég az elsőbbségadás kötelező. A közlekedés viszonylatában a rendőrség csak ajánlásokat tesz, de a döntéseket az önkormányzat és a közút hozza meg. Lehet, hogy meg kell nézni néhány helyen, de ha jelenleg stop tábla van kitéve, akkor a rendőrség azt nem teheti meg, hogy úgy tesz, – jogalkalmazóként - mintha elsőbbségadás kötelező tábla lenne. Hiszen a Kresz határozottan előírja: a stop táblánál meg kell állni és elsőbbséget kell adni. Kapitány úr is kihangsúlyozta: a 3 fő baleseti ok: a gyorshajtás (ami relatív, hiszen adott körülmények között a 20 km/h is az lehet), az elsőbbségadás meg nem adása, tehát a kanyarodás és az ittas vezetés. Ezekre ők kiemelten figyelnek.
Egy olyan városban, mint Kőszeg, amely átlátható, kisebb léptékű, továbbá a rendőrök nagy része itt is lakik, ezért itt valamiféle lojalitásnak is kell, hogy szerepe legyen az intézkedésekben. De ez nem az elnézést jelenti.
Neki meggyőződése, hogy az állampolgárok 90%-a biztosan jogkövető. Nem kell feltétlenül büntetni az itt élő embereket, lehet figyelmeztetni is, vagy felhívni a figyelmüket a jogkövető magatartásra ebben a szép kisvárosban.

Csiki István örömmel hallotta, hogy a civil szervezeteket említette kapitány úr. Kőszegen van három nyugdíjas klub is, akik havi rendszerességgel találkoznak a Kösz-házban. Mindenképpen indokolt lenne a legfontosabb témákban összevontan egy előadást tartani a számukra.
A jogalkotó-jogalkalmazó közötti kapcsolatot érintve pedig a bizottsági ülésen elhangzott egy eset. A sajtóban is megjelent, hogy egy súlyos sérülésekkel járó balesetet egy olyan ittas vezető okozta, akinek nem is volt jogosítványa. Van-e afelé vezető irány, hogy ezt még szigorúbban vegye a rendőrség?

Dr. Pilisi Gábor tisztázza: ebben van változás. Nemrég az eltiltás hatálya alatt lévő személy esetében a vezetés szabálysértésből átkerült a bűntett kategóriájába. Bizonyára ennek is lehet visszatartó ereje.

Rába Kálmán megjegyzi rendőrkapitány úr válaszára: azért azt mindenki tudja, hogy a magyar költségvetés mindig is számolt ilyen, bírságolásból származó bevételekkel.

Básthy Béla szerint az önkormányzatnak is vannak adó és nem adó jellegű bevételei. Utóbbi nem bűntető célú bevételt jelent, hanem tapasztalat alapján számolnak ilyen bevétellel. Valóban jó lenne, ha egyre kevesebb lenne az ebből befolyó összeg.
Végül a napirend tárgyalását lezárva, megköszöni. a Kőszegi Rendőrkapitányságnak a várossal való jó együttműködését és a munkáját.
A képviselőket arra bátorítja, hogy ha bárkinek bármilyen észrevétele van, vegye fel a kapcsolatot a rendőrséggel, hiszen megbizonyosodhattak arról, hogy ott a legjobb tudásuk szerint végzik a munkájukat.
Akik az ülés közvetítését a médián keresztül nézik, azoknak a polgároknak is üzeni: vigyázzunk egymásra, vigyázzunk egymás vagyontárgyaira, tartsuk be a szabályokat és támogassuk a rendőrség felvilágosító, megelőző és – szükség esetén – a beavatkozó munkáját.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 11 igen szavazattal elfogadnak.


28/2024. (III. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló 2023. évi beszámolót elfogadja.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Polgárőr Egyesület 2023. évi tevékenységéről szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál jelen van továbbra is Maxim László városi és dr. Pilisi Gábor vármegyei főkapitány.

Méhes Attila a polgárőr egyesület elnöke szóbeli kiegészítésben elmondja, hogy a polgárőrség továbbra is folytatja alapfeladatait, amelyek a következők: a közterületi szolgálat, figyelőszolgálat, jelzőőri feladatok és a rendezvények biztosítása. 2024. évre az Országos Polgárőr Szövetség előírta még a külterületek biztonságának felügyeletét és az illegális hulladéklerakó helyek felderítését is. Utóbbi ügyében már szerveztek is szolgálatot, Kőszeg és Horvátzisdány között találtak lerakott autóalkatrészeket. Horvátzsidány önkormányzata kompetens ebben, így ők fognak eljárni ebben az ügyben.
Továbbra is oktatásokat, képzéseket szeretnének szervezni, együttműködve a rendőrséggel, a mentőszolgálattal és a katasztrófavédelemmel.
Fontos lenne a sajtó, a kommunikáció fejlesztése, azaz a polgárőrség népszerűsítése, tagok toborzása. Sajnos egyesületük taglétszáma egyre kevesebb, mert senki nem ér rá. Kevés az olyan személy, aki szabadidejét feláldozva teljesíti a polgárőrség szolgálatát. Köszöni a jelenlegi polgárőröknek, akik ezt megteszik, azaz szabadidejükben pénz nélkül, önfeláldozóan végzik a dolgukat.
Tájékoztatást ad arról, hogy egyesületük május 4-én, 16 órakor a Kösz-házban tartja éves beszámolóját, ami egyúttal a 30. évi jubileumi gyűlésük is lesz. Az erre szóló meghívót átadja polgármester úr számára.

Hozzászólások:

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi, jogi és rendészeti bizottság megtárgyalta a beszámolót. Köszönetüket fejezte ki a polgárőrségnek, a határozati javaslatot pedig egyhangúan elfogadásra ajánlották.

Rába Kálmán nem tudja, hogy lesz-e lehetősége erre a jövőben, de most személyesen is elismerését és köszönetét fejezi ki a polgárőrségnek a munkájáért.

Básthy Béla az önkormányzat nevében köszöni meg az egyesület köz érdekében végzett tevékenységét.
Szerencsére ambíciózus és fiatal vezetősége van a kőszegi polgárőrségnek. Ez reményt ad a városnak arra, hogy a már megszokott jelenlétükkel számolhatunk a jövőben is. Köszöni a közgyűlésre szóló meghívót.
Nemrég a tűzoltóság közgyűlésén is részt vett. Ott is mindig felmerül, hogy a közösségi önkéntes feladatvállalás kultúráját hogyan lehet terjeszteni a mai társadalomban. Egy projekt kapcsán ő maga is megtapasztalta, hogy vannak olyan országok, ahol nagyon nagy hagyománya van az ilyen feladatvállalásnak és szinte elvárás, hogy mindenki valamilyen önkéntes munkát végezzen. Bár Magyarországon a tűzoltóságnak és a polgárőrségnek nagy hagyománya van, azért e téren van még feladatunk. Az önkormányzatnak is foglalkoznia kell az önkéntességre vonatkozó tudatformáló tevékenységgel.
Szerencsére a középiskolákban erre irányul az 50 órás kötelező közösségi munka elvégzése, aminek az elvégzésére a kőszegi polgárőrségnél is van lehetőség.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselők 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


29/2024. (III. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2023. évi tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Nagy Edina szóbeli kiegészítést tesz. Az SZMSZ-ben csupán egy technikai jellegű módosításra van szükség. Az önkormányzat korábbi SZMSZ módosítása miatt egy törzskönyvi nyilvántartási eljárás van folyamatban a MÁK-nál. Ennek kapcsán jelezték a MÁK-ban, hogy a „rövid távú közfoglalkoztatás” már kikerült a törzskönyvi nyilvántartásból, de a kőszegi SZMSZ-ből még nem. Ennek törlésére vonatkozik a rendelettervezet.

Hozzászólás:

Sas Norbert tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság ma reggel 8 órakor rendkívüli ülést tartott, amelyen megtárgyalták – többek között – ezt az előterjesztést is. A bizottság a rendelettervezetet 6 igen szavazattal, azaz egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Ezután a képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
3/2024. (III. 28.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról


(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


[A szavazás után 10.03 órakor Sas Norbert elhagyta az üléstermet, így a képviselő-testület létszáma 10 főre csökkent.]


Mivel a tanácskozótermet Schrott Tamás a natúrpark elnöke is elhagyta egy rövid időre, a polgármester kéri, hogy a 4. és az 5. napirendi pont tárgyalásának a cseréjéhez járuljanak hozzá a képviselők. Ezt a képviselő-testület 10 igen szavazattal jóváhagyják.





Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2023. évi tevékenységéről szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Bálint Péter elnök szóbeli kiegészítést tesz. Elsőként megköszöni a város segítségét egyesületük felé több tekintetben is, legutóbb a munkagépek rendelkezésre bocsátásával segítették ki a horgászokat.
A tavalyi évhez képest szakmai változás a tavak halfeltöltésében történt, mert ennek korábbi gyakorlatán egy kicsit változtattak. A fogási naplók alapján pontosan tudják, hogy mekkora halmennyiség kerül ki a vizekből, és a jövőben csak ennek a pótlására fognak törekedni. Azaz nem fogják túlzsúfolni a tavakat, inkább minőségi cserére törekednek.
Az idén egy olyan fejlesztés megvalósulása várható, amelyet már 40 éve nem látott ez a tó. A 22 millió Ft értékű beruházásra vonatkozó közbeszerzési eljárás remélhetőleg eredménnyel zárul. Várhatóan október-novemberben indulnak meg a munkák. Akkor majd a lakosság felé történő kommunikáció miatt is keresni fogják a várost, mert vélhetően a tó környékét a munkák idejére le kell majd zárni. Előre is kéri ebben a lakosság türelmét.
Még egyszer megköszöni a város támogatását és kéri a beszámoló elfogadását.

Hozzászólások:

Básthy Béla elsőként azt jegyzi meg, hogy az előbbi napirend tárgyalása végén elhangzott gondolatai az önkéntes munkáról – természetesen a horgász egyesületre is érvényesek.

Kiss Péter szerint a városfejlesztési bizottság örömmel vette tudomásul, hogy a horgász egyesület taglétszámában és a tavak körüli munkájában is minden évben fejlődés tapasztalható. A bizottság további sok sikert kívánt az egyesületnek és a beszámolójukat egyhangúlag elfogadásra ajánlotta a képviselő-testületnek.

Csiki István úgy véli, hogy ha már a civil szervezetek önkéntességéről beszélünk, akkor ez a horgász egyesületre határozottan igaz. Külön ki kell emelni azt, hogy ez az egyesület komolyan foglalkozik az ifjúsággal. Népszerű nyári táborukat nagy lelkesedéssel, szívből szervezik meg, amelynek nagy sikere van a gyerekek körében. Remélhetőleg a jövőben is minél több gyermek tudja ezt élvezni.

Básthy Béla visszautal arra a helyzetre, amikor a tél folyamán olyan helyzet adódott, hogy a Malomárok és a Csónakázó tó között „nem kívánt módon” valósult meg a víz utánpótlása, azaz a Malomárokból a felszínen folyt át a tóba a víz. Ebben a helyzetben is helyt állt a horgász egyesület, továbbá az eset után a medertisztítás során is, ami ugyancsak jelentős beavatkozás volt. A megoldás érdekében egyeztetni kellett, hiszen a városüzemeltető kft. új vezetése is ismerkedett a helyzettel, nyilván vigyáz a drága pénzen vett eszközeire. Végül sok munkaórát fektettek a helyreállításba és jelenleg beállt az együttműködés a partnerek között. Remélhetőleg a jövőben is együtt tudják rendben tartani a város legnagyobb zöldterületét.


[10.10 órakor Sas Norbert visszaérkezett az ülésterembe, így a képviselő-testület létszáma ismét 11 fő lett.]


Terplán Zoltán az egyesület véleményére kíváncsi. Hogyan látják: a Malomárok vízszintje pozitív irányba mozdult-e el? Elősegítheti-e ez azt, hogy esetleg a Malomárokban újra halak jelenjenek meg?

Bálint Péter szerint amióta a tűzoltóság átvette a zsilip kezelését, azóta a vízszint határozottan stabil. Ez biztosítja a Csónakázó tóba a víz folyamatos utánpótlását. Ahhoz, hogy a Malomárokban hal legyen, ahhoz kotorni kellene. Ősszel a tó mögötti részen kiszedtek fákat, akkor kicsit megkotorták a medret és szembesültek vele, hogy legalább fél méter iszap van benne, ami nagyon sok.

Básthy Béla ehhez a témakörhöz hozzáfűzi: nem titok, hogy az önkormányzat készül Kőszeg „kék és zöld infrastruktúrájának” a megújítására. Remélhetőleg lesznek erre vonatkozó EU-s pályázatok. Számunkra nyilván a Malomárok rehabilitációja lesz az elsődleges, hiszen a Gyöngyös a vízügyi igazgatóság kezelésében van, meg ott meg is valósult egy nagy projekt.

Kiss Péter kérdezi még: a Csónakázó tónál a hódok megjelenésével mit lehet kezdeni?

Bálint Péter szerint szerencsére hódokkal a Csó tónál már három éve nem találkoztak, azokat a fákat, amelyeket megrágtak, eltávolították. Fent a Gyöngyösön vannak hódok, a Csó tónál viszont vidrákat lehet látni.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 11 igen szavazattal elfogadnak.


30/2024. (III. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2023. évi tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2023. évi szakmai beszámolója, 2024. évi munkaterve, valamint a Térségi TDM Szervezet és Tourinform Iroda 2023. évi munkájáról. szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Schrott Tamás elnök szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy egyesületük az un. „natúrparki rendelet” azaz a 6/2020. (III. 25.) AM rendelet 7.§ (1) bekezdése értelmében a natúrpark működtetésével és képviseletével kapcsolatos feladatokat látja el. Mint munkaszervezetnek a feladata a térségi natúrparki célú kezdeményezések összehangolása, a natúrpark képviselete a külvilág és az Agrárminisztérium felé.
Munkaszervezetük látja el a feladatátvállalási megállapodás alapján, támogatás ellenében a Tourinform valamint TDM feladatait is.
A személyi változások közül ki kell emelni, hogy tavaly 3 fő mondott fel, így a takarító kollégával együtt összesen 3-an maradtak a feladatok elvégzésére. Ezért az iroda 2,5 hónapig zárva is volt. Legnagyobb problémájuk tehát a fluktuáció.
A tavalyi év sajnos pályázat-mentes volt, és sajnos, ha nincsenek nagyobb pályázataik, akkor nehéz egyesületük élete. Ami biztos: náluk sok a munka, amit alacsony fizetéssel tudnak csak honorálni. Ennek ellenére sikerültaz év második felében 2 kollégát felvenni – mindkettőt a munkaügyi központ támogatásával - egyet a turisztikai területre, a másikat a TDM feladatok elvégzésére. (Azóta sajnos az egyik támogatást vissza kellett fizetni.)
A fenti feladatokra kapott támogatást minden esetben kiegészíti a natúrpark saját forrásból. Ezzel a kiegészítéssel együtt is a Tourinformos kolléga minimálbéren van, a TDM-es egy kicsit többet visz haza.
Pénzhiányos évet élt meg tehát az egyesület 2023-ban. Amióta Rieglerné Pimmer Izabella titkár 2023. novemberében felmondott, sajnos azóta sincs ez a tisztség betöltve, mert egyszerűen nem jut erre fizetés. Mindez rendkívül megnehezíti az elnök feladatait.
A natúrparknak megtörtént a terület bővítése, elfogadásra került a fejlesztési koncepciója, amit a közgyűlés 2023. májusában hagyott jóvá. Az Agrárminisztérium 5 éves felülvizsgálatát előkészítendő, az önkormányzatokkal és az egyes partnerekkel az együttműködési megállapodások aláírása megtörtént.
Az Írottkó Natúrpark további 5 évre megkapta a natúrparki névhasználatot.
A beszámolóból kimaradt, hogy tavaly egyesületük 2 sajtótájékoztatót tartott és 5 riportot adott.
A tavalyi „Hulladékcsökkentési Héten” az országos 1. helyezést érték el.
A népszerű „Miénk itt rét” az egyik legfontosabb rendezvényük. Szerencsére találtak rá pályázatot, így az idén is meg lesz tartva -a nemzeti parkkal karöltve.
Tavaly indult kezdeményezésük arra vonatkozóan, mely szerint a kistermelőket szeretnék bemutatni, összekapcsolni a turizmussal. Ezt agroturizmusnak hívják. Ennek jegyében az Aktív-Ökoturisztikai Fejlesztési Központtal együttműködve az egyesület részt vett az agroturisztikai fejlesztési stratégia kidolgozásában. Ez várhatóan az ősszel fog megjelenni, remélhetőleg mindez a helyi termelőket erősíteni fogja. E témakörben 3 konferencián vettek részt, államtitkárokkal egyeztettek, valamint konferenciákat, work-shopokat szerveztek.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter a városfejlesztési bizottság nevében megköszöni az egyesület tevékenységét és az elvégzett munkájukat. Remélhetőleg a jövőben mind a pénzügyi, mind a humánerőforrás területen meg fognak erősödni.
A bizottság a határozati javaslat valamennyi pontját elfogadásra ajánlotta.

Harkai Norbert gratulál az egyesület munkájához és elismeri azt. Sajnálatos, hogy az egyesület milyen emberhiánnyal kénytelen szembenézni a tennivalók terén.
Az Összefogás Kőszegért Egyesület a magasabb bevétel érdekében már Bakos György elnök idején felajánlotta, hogy használják Salamander kedves figuráját az egyesület rendezvényein. Hiszen a Kőszegi hegységben is előforduló foltos szalamandra egy védett, kihalásban lévő állat. Bakos György elnök úr akkor azt mondta, hogy ugyanez az állat szerepel az Aggteleki cseppkőbarlang logojában is, de nem szeretnék azt „plagizálni”. Pedig szerinte, ahol ez a védett állat előfordul, ott minden település, térség a zászlójára tűzhetné. Ugyanígy minden afrikai szafaripark használhatja az oroszlán agy a zsiráf képét- ez nem plagizálás.
Kérdezte volna elnök urat arról, hogy a natúrpark egyesület milyen szorosabb együttműködést tervez a többi kőszegi egyesülettel – de ezt inkább nem forszírozza.
Elnök úr említette az aktivistákat: őket talán jobban be lehetne vonni a magasabb bevételi források elérése érdekében. De korábban volt olyan városi nagyrendezvény is, amit a natúrpark szervezett.
A beszámoló alapján ha nem is kell még a natúrpark segítségére sietni, azért látható, hogy ember és pénzhiánnyal küzdenek. Az eddigi jól működő dolgokat kellene a városnak támogatni, az egyesületnek pedig felajánlásokat elfogadni. Ezekből kerekedhetnek ki jó dolgok. Ő már mondta Bakos Márton korábbi munkatársnak is, hogy Kőszegen turisztikai kerekasztal beszélgetést kellene szervezni, mert vannak olyan aktív egyesületek, akik jól tudnának a natúrparkkal együtt működni, ezzel további forrásokra tehetnének szert, még hatékonyabbá tudna a munkájuk válni.
Ismét megemlíti Salamander figuráját, bár az sajnálatos lenne, ha politikai célokra használnák fel. Attól még a használatától nem kellene elzárkózni. Ha ilyen segítség van, akkor azt el kell fogadni, erre jó példa a felajánlott négykerekű hintó is.
Mert ha jövőre is lesz ilyen beszámoló és elnök úr újra ezekat a problémákat ismerteti, amelyekkel a mindennapi munkája során szembeülnie kell – az sem elnök úrnak, sem a képviselő-testületnek nem jó. Egy titkár bérezése nem múlhat ezen. Sok sikert kíván az egyesületnek, remélhetőleg az említett külső segítségekkel sikerül a jelenlegi helyzeten változtatni.

Básthy Béla szerint a kőszegi önkormányzat minden szempontból messze a legnagyobb támogatója az Írottkő Natúrparkért Egyesületnek. Nincs tehát ebben Kőszegnek szégyellni valója. Az a 13 millió Ft, amit az egyesület az önkormányzattól kap, az csupán az idegenforgalmi adóbevételből származik, amely után az állam már nem adja hozzá az 1 Ft-ot, ez megszűnt. Nyilván a tagdíj alanyi jogon jár az egyesületnek, az adóbevételekből a támogatás pedig a hatályos megállapodás alapján.
Az idén egy Interreg pályázat sikeres volt, egy pedig be van adva, annak sorsáról még nem tudunk semmit. Sikerült tavaly év végén az adventi rendezvényhez is forrást szerezni és megvalósítani, pedig elsőre nem sok remény látszott erre.
Ő úgy látja, hogy az egyesület tevékenységében fókuszeltolódás tapasztalható, mert a környezet- és természetvédelem iránti tudatformálás irány nagyon megerősödött és fejlődött. A helyi termékek, az agrárturisztika kérdésköre is jóval jelentősebbek az egyesület életében, mint korábban. Tehát az egyesület a pénzügyi és humánpolitikai gondok ellenére bizonyos területen lépked előre. Fontos lenne, hogy a plusz pénz ne az adófizetőktől, hanem az ide látogató turistáktól és a tevékenységet támogató központi forrásokból lehessen megszerezni. Az önkormányzat továbbra is együtt fog működni a natúrparkkal mindenben, amiben csak lehet, de az a szándék, hogy a plusz pénzek ne adóforintokból származzanak - mert az kevés van.

Schrott Tamás megválaszol a felvetésekre. Az Írottkő natúrparknak a logójában a Kőszegi hegység szerepel, ezt szeretnék erősíteni, ennek a brandjét építik - más figurát nem kívánnak használni.

Harkai Norbert megjegyzi: ő sem azt javasolta, hogy a logoban legyen benne a foltos szalamandra, ő csak a korábbi elnök úr válaszát idézte.

Schrott Tamás folytatja. A felajánlott négykerekű hintót elfogadták, hirdették, bérbe adták., kihasználták a lehetőséget.
A városi nagyrendezvények szervezése jelenleg a művelődési központ és az Ostromnapok Egyesület kezében van. Az Orsolya Nap kezdeti szervezésére mindenki másképp emlékszik, így ő ezzel kapcsolatban egy kis kutatást végzett és kiderült, hogy azt a natúrpark egyesület kezdte el szervezni. Aztán lett egy pályázata a művelődési központnak és nyilván folytatják a mai napig. A natúrpark természetesen felajánlotta, – mindkét szervezetnek - hogy a továbbiakban szívesen vinné ezt a rendezvényt.
Egyesületi titkárra napi 4 órában lenne szükség.
Turisztikai kerekasztalt szándékukban áll szervezni, jelenleg a natúrpark tanács tölti be ezt a szerepet. Ennek tagjai a natúrpark települések polgármesterei, tavaly 18 alkalommal üléseztek.
Egyesületüknek jelenleg 77 önkéntese van, akik nagy lelkesedéssel, de ingyen és bérmentve dolgozik. Közülük 30-40 fő nagyon aktív. Valamennyi rendezvényre jönnek segíteni, nélkülük másképpen nézne ki a natúrpark egyesület.
Az adventi rendezvény először valóban 0 Ft-ból indult, tárgyaltak a helyi szereplőkkel, borászokkal, polgármester úrral, próbáltak összehozni mindent. Az Agrárminsztérium felé már korábban beadtak egy kérelmet, de sokáig nem jött erre válasz. Végül az utolsó pillanatban megjött a támogatás, így nem kellett se helypénzt, se áramhasználatot kérni a résztvevőktől.
Az együtt gondolkodás a részükről teljesen egyértelmű, ez lételemük. Hiszen csakis együtt lehet elérni eredményeket, és ők nem is akarnak e nélkül dolgozni.

Végül Básthy Béla lezárja a napirend tárgyalását, megköszöni a beszámolót. Az önkormányzat küzd tovább az egyesülettel, remélhetőleg az ez évre tervezett célokat sikerül megvalósítani és a lehetőségeket kihasználni.

Ezután a képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


31/2024. (III. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2023. évi tevékenységéről szóló beszámolóját, valamint a TDM Szervezet és a Tourinform Iroda 2023. évi tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2024. évi munkatervét elfogadja.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. A Vas Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztálya vármegyei szinten átfogó ellenőrzést tart a helyi önkormányzati rendeletek tekintetében. Ennek keretében felülvizsgálatra került a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet, valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet is.
Az önkormányzat helyi adóról szóló rendeletében jórészt technikai jellegű pontosításokra van szükség. A települési adóról szóló rendelet tekintetében egyértelműsíteni kell, hogy ki is az adó alanya, illetve a hivatal részéről is tettek egyéb módosításra javaslatot. Ilyen az, hogy a 86%-os adókedvezmény azt illesse meg, akinek a vízfogyasztása nem éri el a 3 m3-t - ami jelenleg 1 m3.
Ugyancsak módosítani kell a rendeletet azért, mert a VASIVÍZ Zrt. hosszú évek óta most módosított a leolvasási gyakorlatán és az eddig évi 2 leolvasás helyett évente csak egy lesz, előre láthatólag a tavaszi hónapokban. Ez azért indokolt, mert nem tudnak az adóalanyok a vízfogyasztásról tényleges adatokat szolgáltatni. Ezért a rendeletben a határidők is módosulnának: az adó bevallása augusztus 31-e, a befizetési határidő pedig szeptember 1. lenne.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksa olvasva a rendelettervezetet azt látja, hogy a kommunális adónál az „adóalap” szó helyett a „adótárgy alapterülete” megfogalmazás kerülne bevezetésre. Ez számára nem teljesen érthető, mert jelenleg a kommunális adót „darabszám” alapján kell fizetni.

Dr. Dömötör Ramóna szerint csupán a szó maga változna meg, a módszertan ugyanaz marad. A kormányhivatal javasolta ezt a kifejezést használni, amely egy pénzügyminisztériumi állásfoglaláson alapul.

Kiss Zoltán Miksa szerint akkor viszont az alapterületről szó kell, hogy essen az adó kivetésekor.

Dr. Dömötör Ramóna szerint ez eddig is meg volt határozva a rendeletben, ami változatlan marad. Azaz az, hogy hány m2 után, mekkora kommunális adót kell fizetni.

Kiss Zoltán Miksa szerint igen, de akkor ki kell venni azt a szót, hogy „alapterület”. Az előterjesztésben szereplő mondat második fele már érthető, az „alapterület” szó kivételével. Az adóalap szó helyett az adótárgy alapterülete nem azonosítható, illetve „nem tőrődik vele a rendelet” ezek szerint, de mégis be van írva. Ez a mondat így félreérthető. Egy rendeletnek pontosnak kell lennie, hogy az alapterület után mennyi adót kell fizetni.

Dr Dömötör Ramóna szerint azt, hogy mennyi adót kell fizetni, azt 2022-ben eldöntötte a képviselő-testület, hiszen az adó mértéke, ha az adó alapja nem haladja meg a 60 m2-t 15.000 Ft/év, ha az adó alapja meghaladja a 60 m2-t 18.000 Ft/év. Ez maradna, csupán szövegcserés módosítással az „adóalap” helyett a „adótárgy alapterülete” kerülne be a rendeletbe.

Dr. Zalán Gábor szerint az okozza képviselő úr félreértését, hogy az előterjesztésbe nincs becsatolva az alaprendelet teljes szövege. Azzal összevetve már érthető a módosítás szövege.

Kiss Zoltán Miksa szerint akkor is furcsa az említett mondat, mert az adótárgy az számszerűsíthető, annak nincs köze az alapterülethez.

Básthy Béla úgy látja, hogy a rendelet szövegével nincs gond, csupán az előterjesztés idézett mondata félreérthető a képviselő úr számára. Ennek tisztázása érdekében kéri, hogy dr. Dömötör Ramóna olvassa fel a rendelet 7. §-ának módosuló részét, aki ezt meg is teszi az alábbiak szerint:
„Az adó mértéke
a) lakás céljára szolgáló építmény és nem magánszemély tulajdonában álló lakás bérleti jogával rendelkezés esetén,
aa) ha az adótárgy alapterülete nem haladja meg a 60 m2-t 15.000 Ft/év,
ab) ha az adótárgy alapterülete meghaladja a 60 m2-t 18.000 Ft/év,
ac) ha az ingatlan-nyilvántartásban lakóház, lakóépület megnevezéssel került nyilvántartásba az ingatlan 18.000 Ft/év.”

Básthy Béla szerint a rendelet így rendben van: érthető és alkalmazható.

Kiss Zoltán Miksa látja a szándékot, de kéri, hogy a hivatal legközelebb figyeljen jobban az előterjesztés megfogalmazására is.

Ezután a polgármester lezárja a vitát. Megállapítja, hogy képviselő úr jelzése módosító indítványnak nem tekinthető. A két rendeletben az egy lényegi eltérés arra vonatkozik, hogy a VASIVÍZ Zrt. megváltozatta a leolvasások rendjét és ezt követni kell a települési adóról szóló rendeletben.

Ezután szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
4/2024.(III. 28.) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet
és a települési adóról szóló
13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)

[A szavazás után 10.51 órakor elhagyja az üléstermet Básthy Béla polgármester és Fekete-Pataki Edit képviselő is. Így a képviselő-testület létszáma 9 főre csökkent. Az ülés vezetését Terplán Zoltán alpolgármester veszi át.]


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A tavalyi évben eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását követően 2024. január 1. napjától az önkormányzat a Rózsakereszt Temetkezési és Kegyeleti Szolgáltató Kft.-vel 5 éves időtartamra temetőüzemeltetési és kegyeleti közszolgáltatási szerződést kötött.
Az új temetőüzemeltető üzemeltetésébe bekerült a 2022. év végén elkészült és a tavalyi évben használatbavételi engedélyt szerzett Lóránt Gyula utcai új köztemetőn kívül a Temető utcai és kőszegfalvi temető is.
Ennek okán is szükségessé vált a rendelet felülvizsgálata, továbbá a Vas Vármegyei Kormányhivatal Törvényességi Osztálya korábban javaslatokat fogalmazott meg a tekintetben, hogy a helyi rendelet ne tartalmazzon magasabb szintű jogszabályokkal ellentétes, vagy azokat megismétlő rendelkezéseket, így ezek a részek átvezetésre kerültek.
Korábban a vármegye népegészségügyi osztálya a Kőszeg Város népegészségügyi helyzetéről szóló tájékoztatóiban már évekkel ezelőtt felhívta a város figyelmét arra, amit a jelenlegi üzemeltető is jelzett: a Temető utcai köztemetőben, új sírhely kijelölésére már nincs lehetőség, hiszen a törvény értelmében a temetési helyek a temető területének legfeljebb 65 %-át foglalhatják el. A régi temetőben kizárólag hamvak elhelyezése, rátemetés, megváltott kettős sírhelybe történő mellétemetkezés lehetséges.
Az új köztemető átadásával megnyílt a lehetőség mind a koporsós, mind urnasírhelyes, vagy urnafülkés temetkezésre, így Kőszeg Város Önkormányzatának, mint a temető fenntartójának indokolt egy olyan döntés meghozatala, ahol az előbbiekben ismertetett új sírhelynyitás lehetőségét a Temető utcai köztemetőben megtiltja. Erre vonatkozik a határozati javaslat.

Hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy ugyanez volt a véleménye a pénzügyi bizottságnak is.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, az alpolgármester elsőként a határozati javaslatot bocsátja szavazásra.
A képviselő-testület 9 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


32/2024. (III. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, mint a kőszegi köztemetők fenntartója elrendeli, hogy a temetőüzemeltető a Kőszeg, Temető u. 30. (Hrsz.: 3525) köztemetőben nem jelölhet ki új sírhelyeket.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


Ezt követően Terplán Zoltán a rendelettervezetről várja a szavazatokat.

A képviselő-testület 9 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
5/2024. (III. 28.) önkormányzati rendelete
a köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 8. napirendi pont tárgyalása:

A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében ismét arra utal, hogy a választások közeledtével a Vas Vármegyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Osztálya felhívta az önkormányzatok figyelmét arra, hogy önkormányzati rendelet nem tartalmazhat szabályozást a választási plakátok elhelyezésére vonatkozóan. Azok elhelyezésére a továbbiakban a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 144. § (1) bekezdése az irányadó, egyéb jogszabály, így a helyi rendelet sem korlátozhatja a választási plakátok elhelyezését.
Mivel a közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet 19. §-a és a 11. melléklete ilyen tartalmaz, ezeket hatályon kívül kell helyezni.

[A szóbeli kiegészítés közben, 10.55 órakor Básthy Béla polgármester visszatért az ülésterembe, de az ülést továbbra is az alpolgármester vezeti. A képviselő-testület létszáma így 10 fő lett.]

Hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is teljes mértékben egyetértett a rendelet fenti módosításával.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, az alpolgármester szavazásra bocsátja a rendelettervezet. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
6/2024. (III. 28.) önkormányzati rendelete
a közterület-használatáról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A szavazás után az ülés vezetését újra Básthy Béla polgármester veszi át.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A kerékpáros pumpapálya megvalósítási helyszínének kijelöléséről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál tanácskozási joggal van jelen Bertók Sándor főépítész is.

Fekete Balázs fejlesztési irodavezető szóbeli kiegészítést tesz. A pumpapálya helyszínével kapcsolatos legutóbbi képviselő-testületi döntés után a hivatal megkezdte az új helyszín keresését az egyedi támogatási kérelemmel szemben támasztott elvárások szempontrendszere szerint.
A Kerékpáros Egyesülettel közösen összesen 10 helyszínt vizsgáltak meg. Ezek közül 7 helyszín nem tudott ide kerülni távhő-, gázvezeték, a pálya mérete vagy fakivágás nehézsége miatt. Így a képviselő-testületnek az előterjesztésben szereplő 3 helyszín közül kell kiválasztania kerékpáros pumpapálya helyét. Ezek a következők: a Csónakázó tó melletti terület, a régi vágóhíd területe, valamint a Deák Ferenc utcában a távhő épülete melletti ingatlan. Az előterjesztéshez mindhárom helyszínre vonatkozóan csatoltak be térképet.
Kéri, hogy a képviselő-testület döntsön a három helyszín közül a projekt tovább haladása érdekében.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a városfejlesztési bizottság a pumpapálya elhelyezését a Csónakázó tónál nem támogatta. A régi vágóhíd nagyon ingoványos terület, a környezetében a Malomárok pedig nagyon elhanyagolt állapotban van. A Deák Ferenc utcai, a távhő melletti területen lenne a legjobb helye a pumpapályának. Annak érdekében, hogy a Deák Ferenc utcát ne terhelje a forgalom, a régi gázcseretelep helyén parkolók kialakítására is lenne lehetőség. Az óvoda, az iskola közelsége, a lakótelepen élő nagyszámú gyerek miatt a bizottság ezt a változatot támogatja.


[11 órakor Fekete-Pataki Edit képviselő visszatért az ülésterembe és ezzel a képviselő-testület létszáma 11 fő lett.]


Básthy Béla hozzáfűzi: természetesen mindhárom helyszínről egyeztettek a kerekpáros egyesülettel. Az egyesület elnöke személy szerint a volt vágóhíd területét preferálja, de a többi javalatot is elfogadhatónak tartja.
Mindenki előtt ismert, hogy a pumpapálya helyszínének a kiválasztását feltettük az internetre, azaz megkérdeztük a lakosságot, hogy mit gondol erről és hol szeretné látni ezt a létesítményt. Érkeztek hozzászólások arra vonatkozóan is, hogy pld. az egész vágóhíd területét rehabilitálni kellene, ami jogos is, de az sok pénzbe kerül.
Végül is a helyszínt tekintve a Csónakázó tóhoz jöttek szomorú arcok is, de szemben a korábbi helyszín