Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. December 9., Hétfő, 17:00
2024. Március 28., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
5. napirendi pont:
A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
A Vas Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály vármegyei szinten átfogó ellenőrzést tart a helyi önkormányzati rendeletek tekintetében, figyelembe véve a Pénzügyminisztérium által tett javaslatokat.
A javaslatra tekintettel felülvizsgálatra került Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelete, valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete.
Indokolás
A Vas Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztályának ellenőrzésére tekintettel szükségessé vált Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Adórendelet), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Rendelet) felülvizsgálata a Pénzügyminisztérium javaslatainak figyelembevételével.
Fentiek értelmében az Adórendeletünkben hatályon kívül kell helyezni a mentességi szabályok azon rendelkezéseit, ahol az adóalany vállalkozó és az adótárgy üzleti célt szolgál. Erre az esetre a mentesség nem vonatkozik továbbra sem, de mivel magasabb szintű jogszabály ezeket a szabályokat már tartalmazza, így a helyi Adórendeletünkben nem ismételhető meg.
A magánszemélyek kommunális adójánál az adóalap szó helyett az adótárgy alapterülete megfogalmazást célszerű használni, tekintettel arra, hogy ezen adónem esetében adóalapként az adótárgyak száma azonosítható.
Szükséges továbbá módosítani az Adórendelet nyilvántartásokra vonatkozó részét, ugyanis a 2023. év folyamán hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény, mely bizonyos szállásadói körnek nyilvántartási kötelezettséget ír elő. Az ő részükre az Adórendeletünk már nem írhat elő további nyilvántartási kötelezettséget. Fentiek értelmében tehát a nyilvántartási kötelezettség az Adórendeletünk szerint már csak azon szálláshely szolgáltatókra vonatkozik, akik nem tartoznak e törvény hatálya alá.
A Rendeletben a javaslat alapján a normavilágosság elérése érdekében az adózásra kötelezettek körét pontosítani kellett, ez technikai jellegű módosítás, az adózásra kötelezettek körén nem kívánunk módosítani.
Fentiek mellett a 2023. január 1-től hatályba lépett Rendeletünk esetében -figyelembe véve a gyakorlatot - javaslunk még néhány pontosítást.
86%-os adókedvezményt biztosítanánk azon adóalanynak, akinek vízfogyasztása nem éri el a 3 m3-t és ezt okirattal igazolja. (Ez jelenleg 1 m3.)
Az előleg befizetésére továbbra is tárgyév március 15., az adóbevallás benyújtására augusztus 31., a befizetésre pedig szeptember 30. lenne a határidő. Ezen módosítások indoka az, hogy a Vasivíz Zrt. jelzése alapján a vízórák leolvasása a jövőben évente egy alkalommal történik április-június között. Emiatt az adózónak nincs rendelkezésre álló adata a vízfogyasztásáról. A vizsgált időszak tehát a Vasivíz Zrt. által történő mérőóraleolvasások közötti vízfogyasztás lenne.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet -tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Kőszeg, 2024. március 21.
A jegyző nevében:
dr. Dömötör Ramóna s.k.
mb. igazgatási osztályvezető
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet és a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A tervezet elfogadása jogbiztonságot növeli, a jogértelmezést segíti.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
Gazdasági, költségvetési hatásai az eredeti rendelethez képest nem változnának.
IV. környezeti, egészségi következményei:
A tervezet elfogadásának nincsenek környezeti, egészségi következményei.
V. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet minimális adminisztratív terhet jelent.
VI. megalkotásának szükségessége:
A rendeletek módosítása a törvényességi felügyelet ellenőrzése miatt szükséges.
VII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendeletekben található módosítások főként a törvényességi felügyelet észrevételei alapján történtek, így ezen módosítás elmaradása törvényességi intézkedést eredményez.
VIII. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
……/2024.(III…) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló
35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet és a települési adóról szóló
13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A helyi adókról szóló
35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet módosítása
1.§
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Adórendelet) bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
„Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”
2.§
Az Adórendelet V. fejezete a következő 10/B.§-sal egészül ki:
„10/B.§ A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben (a továbbiakban: Htv.) meghatározott adómentesség igénybevétele esetén annak feltételeit utólag ellenőrizhető módon igazolni kell. Munkavégzés miatt igénybevett adómentesség esetén a nyilvántartás mellé csatolni kell a munkáltató igazolását, mely tartalmazza a Htv.-ben meghatározott adómentesség feltételeit – a vállalkozó neve, székhelye, adószáma és a munkavégzés helye -, ennek hiányában az adót meg kell fizetni.”
3.§
(1) Az Adórendelet 7.§ aa) és ab) pontjában az „adó alapja” szövegrész helyébe az „adótárgy alapterülete” szöveg lép.
(2) Az Adórendelet 10/A.§ (1) bekezdésében az „A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 34.§ (1) bekezdése alapján adóbeszedésre kötelezett” szövegrész helyébe az „A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény hatálya alá nem tartozó szálláshely-szolgáltató” szöveg lép.
(3) Az Adórendelet 10/A.§ (8) bekezdésében a „2003. évi XCII. tv. 47.§ (3) bekezdésében” szövegrész helyébe a „2017. évi CL. törvény 78.§-ában” szöveg lép.
4.§
Hatályát veszti az Adórendelet 4.§ (3) bekezdése, az 5/A.§ (4) bekezdése, a 6.§ (4) bekezdése, valamint a 10/A.§ (6) bekezdése.
2. A települési adóról szóló
13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
5.§
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) 2.§ (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Nem terheli adófizetési kötelezettség azon műtárgyat, ahol az elhelyezésére szolgáló ingatlan közcsatornára van kötve.
(3) Nem terheli adófizetési kötelezettség azon műtárgyat, ahol az elhelyezésére szolgáló ingatlan a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nincs rákötve és utána talajterhelési díjfizetési kötelezettség áll fenn.”
6.§
A Rendelet 5.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) 86 % adókedvezményben részesül az az adóalany, aki a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott közszolgáltató által kiállított számlával igazolja, hogy a Vasivíz Zrt. által kibocsátott, az éves fogyasztási időszakra vonatkozó vízfogyasztás elszámolt mennyiség legalább 60%-ának megfelelő háztartási szennyvizet a közszolgáltatóval elszállíttatott az ingatlanról. Az éves vízfogyasztás csökkenthető a locsolási célú vízhasználat elkülönített mérés alapján történő elszámolásával, melyet az adóalany köteles igazolni.”
7.§
A Rendelet 8.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8.§ Az 5.§ szerinti adókedvezmény akkor vehető igénybe, ha az adóalany a tárgyévet követő év augusztus 31-ig a 2. melléklet szerinti nyomtatványon adóbevallást nyújt be és mellékletként csatolja a számlákat és a Vasivíz Zrt. által kibocsátott, az éves fogyasztási időszakra vonatkozó vízfogyasztás elszámolt mennyiségének igazolását, valamint ezen időszakra vonatkozóan a háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló, a közszolgáltató által kiállított igazoltást.”
8.§
A Rendelet 2.§-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Nem terheli adófizetési kötelezettség a helyi vízgazdálkodási hatósági engedéllyel rendelkező egyedi szennyvíztisztító berendezést.”
9.§
(1) A Rendelet 5.§ (2) bekezdésében a „az 1 m3-t” szövegrész helyébe az „a 3 m3” szöveg lép.
(2) A Rendelet 9. § (3) bekezdésében a „március 15-ig” szövegrész helyébe a „szeptember 30-ig” szöveg lép.
3. Záró rendelkezés
10.§
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
A Vas Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály vármegyei szinten átfogó ellenőrzést tart a helyi önkormányzati rendeletek tekintetében, figyelembe véve a Pénzügyminisztérium által tett javaslatokat.
A javaslatra tekintettel felülvizsgálatra került Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelete, valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete.
Indokolás
A Vas Vármegyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztályának ellenőrzésére tekintettel szükségessé vált Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Adórendelet), valamint a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendeletének (a továbbiakban: Rendelet) felülvizsgálata a Pénzügyminisztérium javaslatainak figyelembevételével.
Fentiek értelmében az Adórendeletünkben hatályon kívül kell helyezni a mentességi szabályok azon rendelkezéseit, ahol az adóalany vállalkozó és az adótárgy üzleti célt szolgál. Erre az esetre a mentesség nem vonatkozik továbbra sem, de mivel magasabb szintű jogszabály ezeket a szabályokat már tartalmazza, így a helyi Adórendeletünkben nem ismételhető meg.
A magánszemélyek kommunális adójánál az adóalap szó helyett az adótárgy alapterülete megfogalmazást célszerű használni, tekintettel arra, hogy ezen adónem esetében adóalapként az adótárgyak száma azonosítható.
Szükséges továbbá módosítani az Adórendelet nyilvántartásokra vonatkozó részét, ugyanis a 2023. év folyamán hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény, mely bizonyos szállásadói körnek nyilvántartási kötelezettséget ír elő. Az ő részükre az Adórendeletünk már nem írhat elő további nyilvántartási kötelezettséget. Fentiek értelmében tehát a nyilvántartási kötelezettség az Adórendeletünk szerint már csak azon szálláshely szolgáltatókra vonatkozik, akik nem tartoznak e törvény hatálya alá.
A Rendeletben a javaslat alapján a normavilágosság elérése érdekében az adózásra kötelezettek körét pontosítani kellett, ez technikai jellegű módosítás, az adózásra kötelezettek körén nem kívánunk módosítani.
Fentiek mellett a 2023. január 1-től hatályba lépett Rendeletünk esetében -figyelembe véve a gyakorlatot - javaslunk még néhány pontosítást.
86%-os adókedvezményt biztosítanánk azon adóalanynak, akinek vízfogyasztása nem éri el a 3 m3-t és ezt okirattal igazolja. (Ez jelenleg 1 m3.)
Az előleg befizetésére továbbra is tárgyév március 15., az adóbevallás benyújtására augusztus 31., a befizetésre pedig szeptember 30. lenne a határidő. Ezen módosítások indoka az, hogy a Vasivíz Zrt. jelzése alapján a vízórák leolvasása a jövőben évente egy alkalommal történik április-június között. Emiatt az adózónak nincs rendelkezésre álló adata a vízfogyasztásáról. A vizsgált időszak tehát a Vasivíz Zrt. által történő mérőóraleolvasások közötti vízfogyasztás lenne.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a rendelet -tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Kőszeg, 2024. március 21.
A jegyző nevében:
dr. Dömötör Ramóna s.k.
mb. igazgatási osztályvezető
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet és a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A tervezet elfogadása jogbiztonságot növeli, a jogértelmezést segíti.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
Gazdasági, költségvetési hatásai az eredeti rendelethez képest nem változnának.
IV. környezeti, egészségi következményei:
A tervezet elfogadásának nincsenek környezeti, egészségi következményei.
V. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet minimális adminisztratív terhet jelent.
VI. megalkotásának szükségessége:
A rendeletek módosítása a törvényességi felügyelet ellenőrzése miatt szükséges.
VII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendeletekben található módosítások főként a törvényességi felügyelet észrevételei alapján történtek, így ezen módosítás elmaradása törvényességi intézkedést eredményez.
VIII. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
……/2024.(III…) önkormányzati rendelete
a helyi adókról szóló
35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet és a települési adóról szóló
13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A helyi adókról szóló
35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelet módosítása
1.§
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. I.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Adórendelet) bevezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
„Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C törvény 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 13. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:”
2.§
Az Adórendelet V. fejezete a következő 10/B.§-sal egészül ki:
„10/B.§ A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben (a továbbiakban: Htv.) meghatározott adómentesség igénybevétele esetén annak feltételeit utólag ellenőrizhető módon igazolni kell. Munkavégzés miatt igénybevett adómentesség esetén a nyilvántartás mellé csatolni kell a munkáltató igazolását, mely tartalmazza a Htv.-ben meghatározott adómentesség feltételeit – a vállalkozó neve, székhelye, adószáma és a munkavégzés helye -, ennek hiányában az adót meg kell fizetni.”
3.§
(1) Az Adórendelet 7.§ aa) és ab) pontjában az „adó alapja” szövegrész helyébe az „adótárgy alapterülete” szöveg lép.
(2) Az Adórendelet 10/A.§ (1) bekezdésében az „A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 34.§ (1) bekezdése alapján adóbeszedésre kötelezett” szövegrész helyébe az „A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény hatálya alá nem tartozó szálláshely-szolgáltató” szöveg lép.
(3) Az Adórendelet 10/A.§ (8) bekezdésében a „2003. évi XCII. tv. 47.§ (3) bekezdésében” szövegrész helyébe a „2017. évi CL. törvény 78.§-ában” szöveg lép.
4.§
Hatályát veszti az Adórendelet 4.§ (3) bekezdése, az 5/A.§ (4) bekezdése, a 6.§ (4) bekezdése, valamint a 10/A.§ (6) bekezdése.
2. A települési adóról szóló
13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelet módosítása
5.§
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a települési adóról szóló 13/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: Rendelet) 2.§ (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
„(2) Nem terheli adófizetési kötelezettség azon műtárgyat, ahol az elhelyezésére szolgáló ingatlan közcsatornára van kötve.
(3) Nem terheli adófizetési kötelezettség azon műtárgyat, ahol az elhelyezésére szolgáló ingatlan a műszakilag rendelkezésre álló közcsatornára nincs rákötve és utána talajterhelési díjfizetési kötelezettség áll fenn.”
6.§
A Rendelet 5.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(1) 86 % adókedvezményben részesül az az adóalany, aki a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló önkormányzati rendeletben meghatározott közszolgáltató által kiállított számlával igazolja, hogy a Vasivíz Zrt. által kibocsátott, az éves fogyasztási időszakra vonatkozó vízfogyasztás elszámolt mennyiség legalább 60%-ának megfelelő háztartási szennyvizet a közszolgáltatóval elszállíttatott az ingatlanról. Az éves vízfogyasztás csökkenthető a locsolási célú vízhasználat elkülönített mérés alapján történő elszámolásával, melyet az adóalany köteles igazolni.”
7.§
A Rendelet 8.§-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„8.§ Az 5.§ szerinti adókedvezmény akkor vehető igénybe, ha az adóalany a tárgyévet követő év augusztus 31-ig a 2. melléklet szerinti nyomtatványon adóbevallást nyújt be és mellékletként csatolja a számlákat és a Vasivíz Zrt. által kibocsátott, az éves fogyasztási időszakra vonatkozó vízfogyasztás elszámolt mennyiségének igazolását, valamint ezen időszakra vonatkozóan a háztartási szennyvíz begyűjtéséről szóló, a közszolgáltató által kiállított igazoltást.”
8.§
A Rendelet 2.§-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
„(4) Nem terheli adófizetési kötelezettség a helyi vízgazdálkodási hatósági engedéllyel rendelkező egyedi szennyvíztisztító berendezést.”
9.§
(1) A Rendelet 5.§ (2) bekezdésében a „az 1 m3-t” szövegrész helyébe az „a 3 m3” szöveg lép.
(2) A Rendelet 9. § (3) bekezdésében a „március 15-ig” szövegrész helyébe a „szeptember 30-ig” szöveg lép.
3. Záró rendelkezés
10.§
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)