Önkormányzati belépés | |
![]() | |
![]() | |
|
Képviselő-testületi ülések
2025. Április 23., Szerda, 09:00
Jegyzőkönyv: 2024. Szeptember 26., Csütörtök, 19:00 óra, Városháza tanácskozó terme: rendkívüli, nyilvános ülés
|
K/734-10/2024. szám.
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2024. szeptember 26-án, a Városháza tanácskozó termében 19 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.
Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (10 fő).
Távolmaradását előzetesen bejelentette:
Kiss Zoltán Miksa és Rába Kálmán képviselő (2 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető,
Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója, valamint Révész József a Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója.
Básthy Béla köszönti jelen önkormányzati ciklus utolsó ülésén megjelent képviselőket, dr. Zalán Gábor jegyzőt, dr. Nagy Edina aljegyzőt, a hivatal osztályvezetőt, valamint az intézményvezetőket.
Eredetileg csak a Város Bora választás és a közbeszerzési döntés szerepelt volna a mai nap napirendjén, de közbejött egy rendkívüli előterjesztés is, amelynek tárgya: a köznevelési törvény végrehajtási rendelete értelmében iskoláztatási támogatásra fedezet biztosítása a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére.
Kérdezi, hogy a napirenddel kapcsolatban van-e bárkinek észrevétele. Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja a meghívón szereplő napirendet, amit a képviselők 10 igen szavazattal jóváhagynak.
N A P I R E N D:
1. Kőszeg költségvetési előirányzat átcsoportosítás óvoda személyi juttatások fedezetének biztosítására.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
Zárt ülés keretében:
2. Városkörnyéki közösségi közlekedés-fejlesztés – Buszöblök, megállók és közvetlen környezetük kialakítására vonatkozó közbeszerzési eljárásban eredményhirdetés.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
3. A „Város Bora” cím 2024. évi odaítélése.
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzatainak átcsoportosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A pénzügyi osztályvezető távollétében dr. Zalán Gábor tesz szóbeli kiegészítést.
A Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója levélben fordult a fenntartóhoz, mivel egy köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló dolgozója iskoláztatási támogatás folyósítása érdekében kérelemmel fordult hozzá.
A pedagógusi új életpályáról szóló 2023.évi LII. törvény végrehajtási rendelete 401/2023. (VIII. 30.) Korm.rendelet 105. § és 106. §-ai rendelkezik arról, hogy a köznevelési foglalkoztatott szeptember 30-ig kérelmezheti ennek a juttatásnak a folyósítását.
A jogszabály alapján gyermekenként az augusztus 1-jén érvényes minimálbér – jelenleg 266.800 Ft – bruttó összege 45%-ának megfelelő összeget (azaz 120.060 Ft-ot) kell kifizetni gyermekenként, amelyet még további 13%-os szociális hozzájárulási adó is terhel.
Az intézmény a 2024. évi költségvetés összeállításakor ilyen kiadással nem tervezett, így a kérelmezett összeget sem tudja a saját személyi juttatásai keretéből kifinanszírozni.
Főigazgató asszony felmérte az intézményben a gyermekek létszámát: összesen 47 olyan gyermek van, amelyik után iskoláztatási támogatás járna.
A fentieket is figyelembe véve 6 376 387 Ft-os többlettámogatást kellene átcsoportosítani az intézmény részére, amelynek forrásaként a tartalék keret van megjelölve. Ez az önkormányzat számára többletkiadást jelent.
Egyelőre a hivatal javaslata az, hogy lehetőség szerint biztosítsa a fenntartó a kifizetéshez szükséges összeget, de a végleges felhasználásáig egy kis türelmet kértek főigazgató asszonytól. Ugyanis van egy Magyar Államkincstártól származó – BM állásfoglalással megerősített – állásfoglalás, mely szerint ez alanyi jogon jár a dolgozóknak. A fenti jogszabály értelmezésétől itt a hivatalban is ugyanerre az álláspontra jutottunk, hiszen a „jogosult” szó szerepel benne, azaz mindenkinek jár, aki a feltételeknek megfelel.
Ugyanakkor főigazgató asszony rendelkezésére áll a köznevelési államtitkár asszony által kiadott olyan állásfoglalás is, mely szerint az iskoláztatási támogatás adható, azaz munkáltatói döntéstől függő kategória.
Tudni kell, hogy minden szakmai állásfoglalás után annak aláírója kihangsúlyozza, hogy az nem jogértelmezésnek minősül.
Ezért az a javaslatuk, hogy a fedezetet biztosítsa a képviselő-testület az intézménynek a határozati javaslat szerint, de egyelőre az ne legyen felhasználva a kérdés végleges eldöntéséig.
Kérdések és hozzászólások:
Básthy Béla emlékezete szerint korábban maradvány felhasználásról volt szó, most pedig a tartalékból lenne biztosítva a fedezet.
Dr. Zalán Gábor szerint a tartalékból kell elkülöníteni. Összesen mintegy 8 millió Ft-ra lenne szükség – mert annyi a szumma összesen – de a különbség azért van, mert az intézményben van bérmaradvány.
Básthy Béla szerint 8 millió Ft nem kevés pénz. Főleg azt is figyelembe véve, hogy a tanév elején a képviselő-testület már külön támogatta az óvodát a kötelező laptopok beszerzésének a fedezetével.
Ezeket a pénzeket valahonnan el kell venni, valamilyen más feladatot el kell napolni. Mindez csökkenti az ez évi maradványokat, amit át szoktunk vinni a következő évre, úgyhogy nem egyszerű a kérdés.
Jogértelmezések futnak tehát egymás mellett. Sajnálatos, hogy az az álláspont, mely szerint nem kötelező az iskoláztatási támogatás, azt éppen a szakmai államtitkárság adta ki, a másik oldalon viszont a jogszabály szövegét másképpen nem lehet értelmezni.
A másik dolog az idő intervallum, ami szeptember 30-val lezárul. Ez nyilván jogvesztő határidő, ami már a következő hétfőn le is telik.
A legszerencsétlenebb az lenne, ha az a dolgozó, aki kér, az kapna támogatást, aki meg nem kért, az nem. Ezért ő megkérte főigazgató asszonyt, hogy készítsen egy nyomtatványt és ossza ki mindenkinek. Ha már mindenképpen el kell könyvelni egy 8 millió Ft-os kiadást, akkor legalább mindenki kapjon támogatást.
Az önkormányzat lehetséges mozgásterét vizsgálva, meg kell állapítani, hogy szívesen biztosítjuk ezt az összeget az intézmény számára – ha muszáj. De akkor lenne ez megfelelő folyamat, ha beépülne a jövő évi költségvetésbe, főleg azt is figyelembe véve, hogy mindenki örömére a pedagógusoknál megtörtént a nem kis bérfejlesztés.
Neki is az a javaslata, hogy különítse el a képviselő-testület a határozati javaslatban szereplő összeget, de várjuk meg azt a végleges álláspontot, amikor kiderül, hogy adható ez a támogatási forma, vagy kötelező. Hiszen ez a város, sőt az egész ország más intézményeiben fel fog merülni kérdésként és lehetnek máshonnan származó információink is.
Szerinte ezek védhető álláspontok.
Dr. Zalán Gábor tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy főigazgató asszony tegnap éjszaka kapta meg az államtitkár asszony állásfoglalását, amit ma délelőtt hozott be a hivatalba. Megnézték az ebben szereplő hivatkozást, amely szerint ez a támogatás mérlegelési jogkörben szerepel. Viszont a jogszabály és a MÁK szerint is kötelező adni. Véleménye szerint nem volt szerencsés ezeknek a szakaszoknak a megfogalmazása, ezért van két ellentétes értelmezés.
Básthy Béla ismét arra hívja fel a figyelmet, hogy a 8 millió Ft komoly összeg. Ez nagyságrendileg egy hivatali dolgozó bérét teszi ki, tehát olyan, mintha egy fő létszám leépítésről döntene a képviselő-testület.
Ő megvárná a többi intézményt, mert a tankerületnél pld. óriási összeget tehet ki az iskolakezdési támogatás.
Takácsné Varga Ágnes kérdezi: volt-e érdeklődés arról, hogy más városokban adnak-e iskolakezdési támogatást? Pld. Sárváron, vagy Szombathelyen?
Dr. Zalán Gábor szerint néhány iskolaigazgatóval beszélt, azokban az intézményekben még nem volt szó róla. Itt az óvoda főigazgatója is eddig elsiklott felette, hiszen az átállás miatt rengeteg más fontos dolga is volt.
Információi szerint a tankerület elutasította a támogatást, mert a törvény plusz forrást nem rendel hozzá. A jogszabály értelmében viszont fenntartótól függetlenül – legyen az állami vagy egyházi – biztosítani kellene.
A hivatal meg fogja keresni a minisztériumot, be fogjuk csatolni a két ellentétes állásfoglalást és kérjük a kérdés eldöntését, hiszen csak a jogszabály alkotója jogosult a saját maga által alkotott jogszabályt értelmezni, azaz mondja ki ő, mi volt a szándéka. Ezért az a javaslata, hogy amíg nem tisztázódik a jogi környezet pontos mivolta, addig ne legyen kifizetés.
Harkai Norbert szerint egy óvoda kérését mindig egyértelműen támogatni kell, a két ellentétesnek vélt vélemény ellenére. Mert szerinte ez a két állásfoglalás nem mond egymásnak ellent. A minisztérium azt mondja, hogy adható az iskolakezdési támogatás, a jogalkotónak sem kellene ebben a kérdésben megfelelni.
Amit polgármester úr javasolt, azzal ő 100%-ban egyetért: az összeg elkülönítésével és a visszatartásával is. Jószerint nem tud erről most a képviselő-testület dönteni, ő maga nem pénzügyi, sem jogi szakember sem. Kicsit előkészítetlen volt az előterjesztés, mert hol 8 millióról, hol 6 millióról van szó, illetve felmerült, hogy maradvány vagy tartalék terhére lesz biztosítva.
Viszont, ha ezt a képviselő-testület megszavazza, elképzelhető, hogy a következő képviselő-testület felülbírálja ezt a döntést és félő, hogy akkor elveszíthetjük ezt a pénzt.
Básthy Béla kihangsúlyozza: ehhez nem ad az állam pénzt, ez az önkormányzat saját adóbevételéből menne. Azt is el kell mondani, hogy ha ez „adható” kategória, akkor csak a képviselő-testületen múlik, hogy alkot-e egy szabályzatot és annak alapján a hivatali dolgozóknak, a művelődési központnak, a múzeumnak, a Kőszegi Család és Gyermekjóléti Központnak és akár a városüzemeltető kft. dolgozónak is lehetne adni iskolakezdési támogatást. Mindez azt jelentené, hogy az az önkormányzat, amelyiknek van pénze az tudna adni, akinek nincs, az nem.
Ő továbbra is azt javasolja, hogy különítse el a képviselő-testület a tartalékból ezt az összeget, de nem engedje meg a kifizetést, amíg a jogi környezet nem tisztázódik.
Dr. Zalán Gábor ismét tisztázza: ha mind a 47 gyermekre számolva lenne kifizetve az iskolakezdési támogatás, plusz a járuléka, akkor abból az intézményvezető 1,6 millió Ft-ot be tud vállalni. Ezért van csak 6,3 millió Ft átcsoportosításáról szó a határozati javaslatban.
Básthy Béla kérdezi: kell-e döntenie a képviselő-testületnek arról, hogy az intézményvezető a maradványt nem költheti el, azaz kell-e képviselő-testülettől felhatalmazás, hogy azt az iskoláztatási támogatásra fordítsa?
Dr. Zalán Gábor szerint nem. A személyi előirányzaton belül az intézményvezető önállóan gazdálkodhat. A maradványt akár jutalomként is kioszthatná. Annak, hogy ezt egyetlen intézményvezető sem teszi meg, annak az az oka, hogy fegyelmezettek és tudják, hogy ez hogyan működik. Az önállóan gazdálkodó intézmények a megszavazott előirányzaton belül gazdálkodhatnak – ahogyan polgármester úr is gazdálkodik az önkormányzat előirányzatain belül. Ebben a tárgykörben az intézményvezető szabályosan kifizethetne 8 millió Ft-ot – ha lenne neki.
Gelencsér Attila kérdezi: a köznevelési foglalkoztatási jogviszonyba ki tartozik bele? A dajka, a takarító, az iskolatitkár is?
Dr. Zalán Gábor szerint a törvény alapján igen. Kivéve, ha pld. az óvodában van közfoglalkoztatott, mert az nem.
Hasonló ez az egészségügyi szolgálati jogviszonyhoz, ahol az orvos, az aszisztens, a takarító is az, kivéve pld. ha a takarítást megbízási szerződés alapján látják el.
Básthy Béla végül lezárja a hosszúra nyúlt vitát. Amennyiben kötelező az iskolakezdési támogatása az óvodában dolgozóknak, akkor arról nem is kell többet beszélni.
Számára továbbra is kérdés, hogy hogy a tankerület vagy más fenntartók adnak-e a dolgozóknak ilyen juttatást.
Ha nem kötelező és nem adjuk, akkor szerinte senkiben nem okozunk nagy csalódást, hiszen biztosan nem ez miatt írta alá a munkaszerződését.
Ez a helyzet mindenki számára új.
Viszont a városnak más szempontokat is figyelembe kell venni. Egy REKI pályázatban például minden kifizetést megnéznek, főleg azt, hogy adunk-e az intézményeknek nem kötelező támogatást. És ha azt látják, hogy 8 millió Ft-ot adtunk, akkor feltehetik a kérdést: akkor miért is kérünk kötelező feladatok ellátására segítséget?
Annak örüljünk, hogy az óvónők jelentős fizetésemelést kaptak , sőt, az állam azt is szigorúan vizsgálta, hogy valóban megkapták-e.
Javasolja, hogy képviselő-testület különítsen el az iskolakezdési támogatásra 6,3 millió Ft-ot a határozati javaslat szerint, majd annak végleges felhasználásáról akkor döntsön, ha a jogi környezet tisztázódik.
Ezután elsőként a határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.
140/2024. (IX. 26.)
képviselő-testületi határozat
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére a 2024.évi finanszírozását 6 376 387 Ft-tal megemeli a tartalék terhére.
2. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde bevételi előirányzatát 6 376 387 Ft-tal megemeli, a kiadási előirányzatát a személyi juttatások előirányzatát 5 642 820 Ft-tal, a munkáltatókat terhelő járulékok előirányzatát 733 567 Ft-tal megemeli.
Felelős: Básthy Béla polgármester és Kövesdi Gáborné főigazgató.
Határidő: azonnal.
Ezután szintén 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:
141/2024. (IX. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 140/2024. (IX. 26.) határozatában a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére jóváhagyott előirányzat átcsoportosítás végleges felhasználásról az iskolakezdési támogatásról szóló állásfoglalás kikérése után, a későbbiek során dönt.
Felelős: Básthy Béla polgármester és Kövesdi Gáborné főigazgató.
Határidő: azonnal.
A határozat meghozatala után 19.40 órakor a polgármester megköszöni mindenkinek a türelmet, bezárja a nyilvánost ülést, majd a képviselők zárt ülés keretében folytatják a munkát.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2024. szeptember 26-án, a Városháza tanácskozó termében 19 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.
Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (10 fő).
Távolmaradását előzetesen bejelentette:
Kiss Zoltán Miksa és Rába Kálmán képviselő (2 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető,
Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója, valamint Révész József a Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója.
Básthy Béla köszönti jelen önkormányzati ciklus utolsó ülésén megjelent képviselőket, dr. Zalán Gábor jegyzőt, dr. Nagy Edina aljegyzőt, a hivatal osztályvezetőt, valamint az intézményvezetőket.
Eredetileg csak a Város Bora választás és a közbeszerzési döntés szerepelt volna a mai nap napirendjén, de közbejött egy rendkívüli előterjesztés is, amelynek tárgya: a köznevelési törvény végrehajtási rendelete értelmében iskoláztatási támogatásra fedezet biztosítása a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére.
Kérdezi, hogy a napirenddel kapcsolatban van-e bárkinek észrevétele. Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja a meghívón szereplő napirendet, amit a képviselők 10 igen szavazattal jóváhagynak.
N A P I R E N D:
1. Kőszeg költségvetési előirányzat átcsoportosítás óvoda személyi juttatások fedezetének biztosítására.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
Zárt ülés keretében:
2. Városkörnyéki közösségi közlekedés-fejlesztés – Buszöblök, megállók és közvetlen környezetük kialakítására vonatkozó közbeszerzési eljárásban eredményhirdetés.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
3. A „Város Bora” cím 2024. évi odaítélése.
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszeg Város Önkormányzata költségvetési előirányzatainak átcsoportosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A pénzügyi osztályvezető távollétében dr. Zalán Gábor tesz szóbeli kiegészítést.
A Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója levélben fordult a fenntartóhoz, mivel egy köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban álló dolgozója iskoláztatási támogatás folyósítása érdekében kérelemmel fordult hozzá.
A pedagógusi új életpályáról szóló 2023.évi LII. törvény végrehajtási rendelete 401/2023. (VIII. 30.) Korm.rendelet 105. § és 106. §-ai rendelkezik arról, hogy a köznevelési foglalkoztatott szeptember 30-ig kérelmezheti ennek a juttatásnak a folyósítását.
A jogszabály alapján gyermekenként az augusztus 1-jén érvényes minimálbér – jelenleg 266.800 Ft – bruttó összege 45%-ának megfelelő összeget (azaz 120.060 Ft-ot) kell kifizetni gyermekenként, amelyet még további 13%-os szociális hozzájárulási adó is terhel.
Az intézmény a 2024. évi költségvetés összeállításakor ilyen kiadással nem tervezett, így a kérelmezett összeget sem tudja a saját személyi juttatásai keretéből kifinanszírozni.
Főigazgató asszony felmérte az intézményben a gyermekek létszámát: összesen 47 olyan gyermek van, amelyik után iskoláztatási támogatás járna.
A fentieket is figyelembe véve 6 376 387 Ft-os többlettámogatást kellene átcsoportosítani az intézmény részére, amelynek forrásaként a tartalék keret van megjelölve. Ez az önkormányzat számára többletkiadást jelent.
Egyelőre a hivatal javaslata az, hogy lehetőség szerint biztosítsa a fenntartó a kifizetéshez szükséges összeget, de a végleges felhasználásáig egy kis türelmet kértek főigazgató asszonytól. Ugyanis van egy Magyar Államkincstártól származó – BM állásfoglalással megerősített – állásfoglalás, mely szerint ez alanyi jogon jár a dolgozóknak. A fenti jogszabály értelmezésétől itt a hivatalban is ugyanerre az álláspontra jutottunk, hiszen a „jogosult” szó szerepel benne, azaz mindenkinek jár, aki a feltételeknek megfelel.
Ugyanakkor főigazgató asszony rendelkezésére áll a köznevelési államtitkár asszony által kiadott olyan állásfoglalás is, mely szerint az iskoláztatási támogatás adható, azaz munkáltatói döntéstől függő kategória.
Tudni kell, hogy minden szakmai állásfoglalás után annak aláírója kihangsúlyozza, hogy az nem jogértelmezésnek minősül.
Ezért az a javaslatuk, hogy a fedezetet biztosítsa a képviselő-testület az intézménynek a határozati javaslat szerint, de egyelőre az ne legyen felhasználva a kérdés végleges eldöntéséig.
Kérdések és hozzászólások:
Básthy Béla emlékezete szerint korábban maradvány felhasználásról volt szó, most pedig a tartalékból lenne biztosítva a fedezet.
Dr. Zalán Gábor szerint a tartalékból kell elkülöníteni. Összesen mintegy 8 millió Ft-ra lenne szükség – mert annyi a szumma összesen – de a különbség azért van, mert az intézményben van bérmaradvány.
Básthy Béla szerint 8 millió Ft nem kevés pénz. Főleg azt is figyelembe véve, hogy a tanév elején a képviselő-testület már külön támogatta az óvodát a kötelező laptopok beszerzésének a fedezetével.
Ezeket a pénzeket valahonnan el kell venni, valamilyen más feladatot el kell napolni. Mindez csökkenti az ez évi maradványokat, amit át szoktunk vinni a következő évre, úgyhogy nem egyszerű a kérdés.
Jogértelmezések futnak tehát egymás mellett. Sajnálatos, hogy az az álláspont, mely szerint nem kötelező az iskoláztatási támogatás, azt éppen a szakmai államtitkárság adta ki, a másik oldalon viszont a jogszabály szövegét másképpen nem lehet értelmezni.
A másik dolog az idő intervallum, ami szeptember 30-val lezárul. Ez nyilván jogvesztő határidő, ami már a következő hétfőn le is telik.
A legszerencsétlenebb az lenne, ha az a dolgozó, aki kér, az kapna támogatást, aki meg nem kért, az nem. Ezért ő megkérte főigazgató asszonyt, hogy készítsen egy nyomtatványt és ossza ki mindenkinek. Ha már mindenképpen el kell könyvelni egy 8 millió Ft-os kiadást, akkor legalább mindenki kapjon támogatást.
Az önkormányzat lehetséges mozgásterét vizsgálva, meg kell állapítani, hogy szívesen biztosítjuk ezt az összeget az intézmény számára – ha muszáj. De akkor lenne ez megfelelő folyamat, ha beépülne a jövő évi költségvetésbe, főleg azt is figyelembe véve, hogy mindenki örömére a pedagógusoknál megtörtént a nem kis bérfejlesztés.
Neki is az a javaslata, hogy különítse el a képviselő-testület a határozati javaslatban szereplő összeget, de várjuk meg azt a végleges álláspontot, amikor kiderül, hogy adható ez a támogatási forma, vagy kötelező. Hiszen ez a város, sőt az egész ország más intézményeiben fel fog merülni kérdésként és lehetnek máshonnan származó információink is.
Szerinte ezek védhető álláspontok.
Dr. Zalán Gábor tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy főigazgató asszony tegnap éjszaka kapta meg az államtitkár asszony állásfoglalását, amit ma délelőtt hozott be a hivatalba. Megnézték az ebben szereplő hivatkozást, amely szerint ez a támogatás mérlegelési jogkörben szerepel. Viszont a jogszabály és a MÁK szerint is kötelező adni. Véleménye szerint nem volt szerencsés ezeknek a szakaszoknak a megfogalmazása, ezért van két ellentétes értelmezés.
Básthy Béla ismét arra hívja fel a figyelmet, hogy a 8 millió Ft komoly összeg. Ez nagyságrendileg egy hivatali dolgozó bérét teszi ki, tehát olyan, mintha egy fő létszám leépítésről döntene a képviselő-testület.
Ő megvárná a többi intézményt, mert a tankerületnél pld. óriási összeget tehet ki az iskolakezdési támogatás.
Takácsné Varga Ágnes kérdezi: volt-e érdeklődés arról, hogy más városokban adnak-e iskolakezdési támogatást? Pld. Sárváron, vagy Szombathelyen?
Dr. Zalán Gábor szerint néhány iskolaigazgatóval beszélt, azokban az intézményekben még nem volt szó róla. Itt az óvoda főigazgatója is eddig elsiklott felette, hiszen az átállás miatt rengeteg más fontos dolga is volt.
Információi szerint a tankerület elutasította a támogatást, mert a törvény plusz forrást nem rendel hozzá. A jogszabály értelmében viszont fenntartótól függetlenül – legyen az állami vagy egyházi – biztosítani kellene.
A hivatal meg fogja keresni a minisztériumot, be fogjuk csatolni a két ellentétes állásfoglalást és kérjük a kérdés eldöntését, hiszen csak a jogszabály alkotója jogosult a saját maga által alkotott jogszabályt értelmezni, azaz mondja ki ő, mi volt a szándéka. Ezért az a javaslata, hogy amíg nem tisztázódik a jogi környezet pontos mivolta, addig ne legyen kifizetés.
Harkai Norbert szerint egy óvoda kérését mindig egyértelműen támogatni kell, a két ellentétesnek vélt vélemény ellenére. Mert szerinte ez a két állásfoglalás nem mond egymásnak ellent. A minisztérium azt mondja, hogy adható az iskolakezdési támogatás, a jogalkotónak sem kellene ebben a kérdésben megfelelni.
Amit polgármester úr javasolt, azzal ő 100%-ban egyetért: az összeg elkülönítésével és a visszatartásával is. Jószerint nem tud erről most a képviselő-testület dönteni, ő maga nem pénzügyi, sem jogi szakember sem. Kicsit előkészítetlen volt az előterjesztés, mert hol 8 millióról, hol 6 millióról van szó, illetve felmerült, hogy maradvány vagy tartalék terhére lesz biztosítva.
Viszont, ha ezt a képviselő-testület megszavazza, elképzelhető, hogy a következő képviselő-testület felülbírálja ezt a döntést és félő, hogy akkor elveszíthetjük ezt a pénzt.
Básthy Béla kihangsúlyozza: ehhez nem ad az állam pénzt, ez az önkormányzat saját adóbevételéből menne. Azt is el kell mondani, hogy ha ez „adható” kategória, akkor csak a képviselő-testületen múlik, hogy alkot-e egy szabályzatot és annak alapján a hivatali dolgozóknak, a művelődési központnak, a múzeumnak, a Kőszegi Család és Gyermekjóléti Központnak és akár a városüzemeltető kft. dolgozónak is lehetne adni iskolakezdési támogatást. Mindez azt jelentené, hogy az az önkormányzat, amelyiknek van pénze az tudna adni, akinek nincs, az nem.
Ő továbbra is azt javasolja, hogy különítse el a képviselő-testület a tartalékból ezt az összeget, de nem engedje meg a kifizetést, amíg a jogi környezet nem tisztázódik.
Dr. Zalán Gábor ismét tisztázza: ha mind a 47 gyermekre számolva lenne kifizetve az iskolakezdési támogatás, plusz a járuléka, akkor abból az intézményvezető 1,6 millió Ft-ot be tud vállalni. Ezért van csak 6,3 millió Ft átcsoportosításáról szó a határozati javaslatban.
Básthy Béla kérdezi: kell-e döntenie a képviselő-testületnek arról, hogy az intézményvezető a maradványt nem költheti el, azaz kell-e képviselő-testülettől felhatalmazás, hogy azt az iskoláztatási támogatásra fordítsa?
Dr. Zalán Gábor szerint nem. A személyi előirányzaton belül az intézményvezető önállóan gazdálkodhat. A maradványt akár jutalomként is kioszthatná. Annak, hogy ezt egyetlen intézményvezető sem teszi meg, annak az az oka, hogy fegyelmezettek és tudják, hogy ez hogyan működik. Az önállóan gazdálkodó intézmények a megszavazott előirányzaton belül gazdálkodhatnak – ahogyan polgármester úr is gazdálkodik az önkormányzat előirányzatain belül. Ebben a tárgykörben az intézményvezető szabályosan kifizethetne 8 millió Ft-ot – ha lenne neki.
Gelencsér Attila kérdezi: a köznevelési foglalkoztatási jogviszonyba ki tartozik bele? A dajka, a takarító, az iskolatitkár is?
Dr. Zalán Gábor szerint a törvény alapján igen. Kivéve, ha pld. az óvodában van közfoglalkoztatott, mert az nem.
Hasonló ez az egészségügyi szolgálati jogviszonyhoz, ahol az orvos, az aszisztens, a takarító is az, kivéve pld. ha a takarítást megbízási szerződés alapján látják el.
Básthy Béla végül lezárja a hosszúra nyúlt vitát. Amennyiben kötelező az iskolakezdési támogatása az óvodában dolgozóknak, akkor arról nem is kell többet beszélni.
Számára továbbra is kérdés, hogy hogy a tankerület vagy más fenntartók adnak-e a dolgozóknak ilyen juttatást.
Ha nem kötelező és nem adjuk, akkor szerinte senkiben nem okozunk nagy csalódást, hiszen biztosan nem ez miatt írta alá a munkaszerződését.
Ez a helyzet mindenki számára új.
Viszont a városnak más szempontokat is figyelembe kell venni. Egy REKI pályázatban például minden kifizetést megnéznek, főleg azt, hogy adunk-e az intézményeknek nem kötelező támogatást. És ha azt látják, hogy 8 millió Ft-ot adtunk, akkor feltehetik a kérdést: akkor miért is kérünk kötelező feladatok ellátására segítséget?
Annak örüljünk, hogy az óvónők jelentős fizetésemelést kaptak , sőt, az állam azt is szigorúan vizsgálta, hogy valóban megkapták-e.
Javasolja, hogy képviselő-testület különítsen el az iskolakezdési támogatásra 6,3 millió Ft-ot a határozati javaslat szerint, majd annak végleges felhasználásáról akkor döntsön, ha a jogi környezet tisztázódik.
Ezután elsőként a határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.
140/2024. (IX. 26.)
képviselő-testületi határozat
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére a 2024.évi finanszírozását 6 376 387 Ft-tal megemeli a tartalék terhére.
2. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde bevételi előirányzatát 6 376 387 Ft-tal megemeli, a kiadási előirányzatát a személyi juttatások előirányzatát 5 642 820 Ft-tal, a munkáltatókat terhelő járulékok előirányzatát 733 567 Ft-tal megemeli.
Felelős: Básthy Béla polgármester és Kövesdi Gáborné főigazgató.
Határidő: azonnal.
Ezután szintén 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:
141/2024. (IX. 26.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 140/2024. (IX. 26.) határozatában a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde részére jóváhagyott előirányzat átcsoportosítás végleges felhasználásról az iskolakezdési támogatásról szóló állásfoglalás kikérése után, a későbbiek során dönt.
Felelős: Básthy Béla polgármester és Kövesdi Gáborné főigazgató.
Határidő: azonnal.
A határozat meghozatala után 19.40 órakor a polgármester megköszöni mindenkinek a türelmet, bezárja a nyilvánost ülést, majd a képviselők zárt ülés keretében folytatják a munkát.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester