Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
Jegyzőkönyv: 2014. Február 6., Csütörtök, 10:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
665-2/2014. szám.
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2014. február 6-án, 9 órai kezdettel, a kőszegi Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.
Jelen vannak:
Huber László polgármester,
Giczy József, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, Kiss Zoltán, dr. Mátrai István, Rába László, Simonits Zsolt, Váradi Szilárd és Táncsics András képviselő (11 fő).
Igazoltan van távol: Básthy Béla alpolgármester (1 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója, Révész József a kőszegi múzeum igazgatója valamint dr. Méri Sándor könyvvizsgáló.
Huber László üdvözli a képviselő-testületi ülés résztvevőit és megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése határozatképes.
A napirenddel kapcsolatban jelzi a következőket: egy rendkívüli előterjesztés lett utólag kiküldve, ami az önkormányzatok adósságkonszolidációjához kapcsolódik: az önkormányzat által kibocsátott „Kőszeg 2027” kötvények törlése. Ezt b) pontként javasolja a napirendbe felvenni. Javasolja továbbá a meghívón 4. pontként jelzett napirend („A Jurisics-vár turisztikai fejlesztése I. ütem III. rész beruházás kivitelezői feladatainak ellátására vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményhirdetése”) törlését, ennek szükségességét a jegyző úr indokolja. Kéri még, hogy valamennyi napirend a költségvetés előtt legyen megtárgyalva, mert logikailag így tartoznak össze.
Dr. Zalán Gábor jegyző elmondja, hogy a vár turisztikai fejlesztésének következő szakaszáról van szó (volt turistaszálló felújítása, küldő-belső udvar és hidak, stb.). Ennek a megvalósítására a képviselő-testület közbeszerzési eljárást indított. A kiírt munkákra viszont nem áll rendelkezésre annyi fedezet, mint amire a ténylegesesen szükséges lenne. A Kbt. értelmében ilyenkor eredménytelennek kell nyilvánítani az eljárást. Ehhez viszont szükség van a Miniszterelnöki Hivatal Közbeszerzési Osztálya szabályossági engedélyére, ez viszont még nem érkezett meg.
Ezen engedély megérkezés után célszerű csak a képviselő-testületnek döntenie az eljárás eredménytelenségéről.
A polgármester kérdezi, hogy a napirenddel kapcsolatban van-e a képviselőknek más észrevétele, de ilyen nem hangzik el, így szavazásra bocsátja a javasolt változtatásokkal együtt a napirendet.
A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:
N A P I R E N D:
1. Az önkormányzat saját bevételei valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő kötelezettségei összegének megállapítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2/a. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetésének jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2/b. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal megállapodásának módosítása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.
3/a. Az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos nyilatkozat.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
3/b. Az önkormányzat által kibocsátott kötvények törlése.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
4. Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
Az önkormányzat saját bevételei valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő kötelezettségei összegéről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia elmondja, hogy az un. kitekintő határozat meghozatalát az Áht. 29/A. §-a kötelezően írja elő az önkormányzatok számára. A mellékletből kiderül, hogy a tárgyévet követően nem lesz adósságból keletkező fizetési kötelezettsége a városnak.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság az anyagot megtárgyalta és természetesen elfogadásra ajánlotta.
A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
16/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2015-2017. évekre az önkormányzat jogszabályban meghatározott saját bevételeinek, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összegét az 1. számú melléklet szerint állapítja meg.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A 2/a. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetésének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy mindhárom társult önkormányzatnak jóvá kell hagynia a közös hivatal finanszírozását. A társulás munkaszervezetének feladataira a hivatal 11,5 M Ft-ot kap. Az állami támogatás összege 160 M Ft, a saját bevétel 1,270 M Ft, és a fennmaradó részt kell a lakosságszám arányosan a három településnek elosztani és megfinanszírozni.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság az anyagot megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.
A képviselő-testület további kérdés, felvetés nélkül, 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
17/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetését a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: folyamatos.
Az 2/b. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal megállapodásának módosítása.
Dr. Nagy Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a költségvetési koncepció határozatának elfogadásakor döntött a képviselő-testület a hivatal létszámemeléséről is. Ezt vezették át a közös hivatalról szóló megállapodásban.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság ezt az előterjesztést is vita nélkül ajánlotta elfogadásra.
A képviselő-testület szintén 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
18/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja Bozsok Község Önkormányzatával és Velem Község Önkormányzatával kötendő, közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás módosítását az 1. melléklet szerinti tartalommal.
A képviselő-testület felhatalmazza a Huber László polgármestert a megállapodás aláírására.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A 3/a. és 3/b. napirendi pontok tárgyalása:
Az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos nyilatkozat-tervezet, továbbá az önkormányzat által kibocsátott kötvények törlésére vonatkozó előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia elmondja, hogy a város adósságkonszolidációjához szükséges, előírt tartalmú képviselő-testületi nyilatkozatot a MÁK közvetítésével kell feltölteni az informatikai rendszerbe. Ezt követi majd az állammal kötendő megállapodás.
A másik a „Kőszeg 2027” kötvény törlésével kapcsolatos, ugyanis ez ügyben is el kell járni a banknál.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság mind az a)., mind a b) pontra vonatkozó határozatot is vita nélkül, egyhangúlag ajánlotta elfogadásra.
Ezután a képviselő-testület ugyancsak vita nélkül, 11-11 igen szavazattal az alábbi határozatokat hozza:
19/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
1. A képviselő-testület Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 67-68. §-aiban foglaltakra figyelemmel kinyilvánítja, hogy a 2014. évi költségvetési törvényben írt feltételekkel az adósságállománya Magyar Állam által történő átvállalását igénybe kívánja venni.
2. A képviselő-testület kijelenti, hogy az önkormányzat 2013. december 5-én nem rendelkezett olyan betéttel vagy egyéb számlaköveteléssel, ami kifejezetten egy adott adósságelemhez kapcsolódott, és annak fedezetére, teljesítésének biztosításául szolgált.
3. A képviselő-testület kijelenti, hogy amennyiben az önkormányzat egy átvállalással érintett ügylete az ügylethez kapcsolódóan befolyó támogatás, illetve egyéb bevétel miatt bevétel megelőlegezésére szolgáló ügyletté válik, úgy a befolyt bevétel összegét, legfeljebb az érintett adósságból átvállalásra került összeg erejéig, a bevétel beérkezését követő 3 munkanapon belül átutalja a kincstár által megjelölt fizetési számlára.
4. A képviselő-testület kinyilvánítja, hogy a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 332. § alapján megállapodást kíván kötni a Magyar Állammal az önkormányzatot terhelő, az adósságátvállalással érintett adósságállománya átvállalásáról.
5. A képviselő-testület az adósságátvállalással összefüggésben felhatalmazza a polgármestert, hogy:
a) megtegye a 2014. évi költségvetési törvény 67-68. §-ai szerinti nyilatkozatokat és intézkedéseket;
b) az átvállalással érintett adósság részét képező ügyleteket a 2014. évi költségvetési törvény 67-68. §-a szerinti átvállalás érdekében átalakítsa;
c) a 2014. évi költségvetési törvény 68. § (4) bekezdése szerinti megállapodásokat megkösse.
6. A képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy az adósságátvállalással kapcsolatos intézkedéseiről a soron következő ülésén tájékoztassa a testületet.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
20/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
a) Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 67-68. §-aiban foglaltakra figyelemmel kinyilvánítja, hogy a 2014. évi költségvetési törvényben írt feltételekkel az adósságállománya Magyar Állam által történő átvállalását igénybe kívánja venni.
b) Kőszeg Város Önkormányzata a konszolidáció és az érintett „Kőszeg 2027” kötvények tekintetében felhatalmazza Huber László polgármestert és Dr. Zalán Gábor jegyzőt, hogy:
a) a Magyar Állam és Kőszeg Város Önkormányzata valamint az OTP Bank Nyrt. közötti az adósságállomány átvállalásáról szóló szerződést aláírja
b) az önkormányzat nevében aláírja a lebonyolítóval kötött megbízási szerződés módosítását, megszüntetését, és kapcsolódó egyéb szerződéseket
c) megtegye a szükséges intézkedéseket a kötvények törlésének átvezetésére a kapcsolódó dokumentumokban, illetve a KELER Zrt-nél a kötvények törlés ügyében eljárjon.
c) A képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy az adósságátvállalással kapcsolatos intézkedéseiről a soron következő ülésén tájékoztassa a testületet.
Felelős: Huber László polgármester,
Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos
A 4. napirendi pont tárgyalása:
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelettervezet és mellékletei csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen dr. Méri Sándor könyvvizsgáló.
Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a 2014. évi költségvetés összeállítását a központi jogszabályok és a képviselő-testület által elfogadott koncepció alapján végezték.
Az intézményi struktúrában változás nem volt, a feladatok finanszírozásában sincs lényeges változás. A társulás tekintetében az összes központi előirányzatot a székhely település, azaz Kőszeg igényelheti.
A rendelettervezet első változatához képest javítottak a szöveges indokláson, továbbá a fejlesztéseknél is van van változás. A vár felújításnál szakaszolni kell a munkálatokat, a projekt I. részére 103 M Ft-ot jelöltek meg. Ez úgy lehetséges, ha kimarad az új temető területének megvásárlása, a fennmaradó összeg pedig a tartalékot növelné.
Hozzászólások:
Dr. Méri Sándor jelzi, hogy a könyvvizsgálói kötelezettségüknek eleget tettek, ahogy azt a kiküldött írásos anyaguk is tartalmazza.
A költségvetési rendelettervezetet három irányból közelítették meg: Elsőként azt vizsgálták, hogy a rendelettervezet a vonatkozó jogszabályoknak megfelel-e. Ennek keretében megnézték a tervezés menetét, a határidők betartásra kerültek-e. Vizsgálták, hogy a tervezet szerkezete megfelel-e annak a számos előírásnak, amit az Áht. és annak végrehajtási rendeletei előírnak. Ezeken mind végig mentek és megállapították, hogy ezeket a rendelettervezet mind érvényesíti.
Rendkívül pozitívnak tartják, hogy a rendelettervezet szerkezete a korábbi formával azonos, ami az átláthatóságot biztosítja, így a változások jól követhetők.
Aztán megnézték, hogy az elfogadott költségvetési koncepcióval milyen kapcsolata van. Végül természetesen vizsgálták a pénzügyi megalapozottságát, a költségvetés egyensúlyát is. A koncepció idején még sokkal negatívabb volt a kép, és hiány volt tervezve: olyan hiány amely fedezetlen kiadás volt. Annak ellenére, hogy a mostani rendelettervezet és a koncepció egymásra épül – valamint a hiány jelenleg is fennáll – viszont abban a kedvező helyzetben van város, hogy ez a hiány az év végén kapott kormányzati támogatással teljesen lefedhető, így a költségvetés egyensúlya biztosított lesz.
Akár a bevételi, akár a kiadási oldalt tekinti, a működés javára tolódtak el az arányok. Más önkormányzatoknál sajnos nem ezt tapasztalta, ez mindig mostoha terület volt, mert itt lehetett spórolni. Itt viszont a kiadás növekedésével együtt mérsékelten nőtt a dologi előirányzatok nagysága is.
A fejlesztési kiadásokat tekintve jó néven vették, hogy nemcsak a fejlesztésekre fordít gondot a város, hanem a felújításokat is jelentős összeggel támogatja.
A rendelettervezet összességét tekintve: a benne szereplő számok megalapozottak, a központi előírásoknak mind jogszabályi, mind pénzügyi szempontból megfelelnek, így rendelet alkotására alkalmas.
Simonits Zsolt a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti. Elsőként azokat a módosító javaslatokat részletezi, amelyeket a bizottság jóváhagyott, ezek a következők:
– az új temető területvásárlása valóban kerüljön ki,
– a vár felújítás összege legyen megemelve, a különbözet pedig a tartalékot növelje,
– a natúrpark támogatása 6,5 M Ft-ra emelkedjen,
– a mentőszolgálat gépkocsi beállójának építéséhez fejlesztési támogatásként 1,5 M Ft-ot adjon a város a fejlesztési tartalék terhére,
– a Rajnis utca meghosszabbításában készüljön el az a bizonyos új gyalogátkelő a kőszegfalvi ravatalozó terhére,
A II. határozati javaslathoz a bizottság a következők figyelembe vételét javasolja: a közüzemi órák ne kerüljenek át a városüzemeltető kft. részére, ne a cég kínlódjon velük, ez maradjon meg a KSK-nál, legyen az ő feladatuk. Viszont ezt valóban ellentételezni kell. Mindenki tudja, hogy a tekepálya bérlőjének bérbeszámítása van, ezért a KSK 10 hónapnyi bérleti díjtól esik el, ez mintegy 2,7 M Ft-ot jelent. A bizottság javasolta a civil szervezetek támogatásának a megemelését 20%-al, ez is mintegy 1,7 M Ft pluszt jelente nekik. Ezzel összesen az önkormányzat 4,4 M Ft-tal emelné meg a szervezet támogatását.
A pénzügyi bizottság javasolta, hogy a februári rendes ülésre kerüljön be a KSK-val kötendő új középtávú támogatási szerződés. De a bizottság azt is kiemelte, hogy az egyesület életébe az önkormányzat nem szóljon bele, de azért a megállapodás-tervezetben szigorúan jelenjen meg, hogy közpénzeket használ fel.
A költségvetés egészét tekintve a bizottsági tagok részéről elhangzott, hogy az idei büdzsé jó pozícióban van. Mindenki tisztában van vele, hogy ez az év végi 330 M Ft támogatás segítségével valósulhatott meg.
Ő már a harmadik képviselői ciklus végén van, de ilyen jó pozíciójú költségvetést még nem látott. Eltűnt Kőszeg hitelállománya, adóssága. Ez szerinte példátlan. Ezen felül, továbbra is jut olyan dolgokra, amitől város a város: lehet támogatni a civil szervezeteket, egyesületeket 20%-kal megemelt összeggel is.
Dr. Mátrai István tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás és a városfejlesztési bizottság együttes ülésen tárgyalta a költségvetést. Az ott elhangzottak több ponton is összhangban vannak a pénzügyi bizottsággal.
Egyetértettek azzal, hogy a Rajnis utcánál a gyalogátkelőhely legyen megvalósítva az 5. melléklet IV/4. pont terhére (kőszegfalvi ravatalozó építése). Gyalogátkelő építésére vonatkozó pályázat ugyanis az idén biztosan nem lesz. Ezt mindkét bizottság elfogadásra ajánlotta.
A turisztikai feladatokra mindkét bizottság javasolta a jelenlegi összeg +1,5 M Ft-tal történő megnövelését (3. infó tábla, 162. sor). Ennek hiányában bizonyos kifutó pályázatok miatt nagyon nehéz helyzetbe kerülne a natúrpark.
Ugyancsak kardinális kérdés volt a sport. Mindkét bizottság egyetértett vele, hogy a tisztánlátás miatt szigorítani kell az elszámolásokat. Sem a humánerőforrás bizottság, sem a városfejlesztési bizottság nem javasolta a városüzemeltető kft. számára a Lóránt Gyula Sporttelep ingatlanjainak az átadását. A pénzügyi bizottsághoz hasonlóan ők sem szeretnék a közüzemi számlákat „átfuttatni” a kft.-n. Mindkét bizottság javasolta, hogy ez az összeg kerüljön át a KSK-hoz (3,3 M Ft).
Ugyancsak mindkét bizottság elfogadta a kommunális adó csökkentésre vonatkozó javaslatot, hiszen fontos a lakosság terheit csökkenteni. Kérdés, hogy nem lett volna-e jobb ezt az összeget valami látványosra felhasználni.
Van egy módosító javaslata is a humánerőforrás bizottságnak: kérik, hogy a költségvetés 1. módosításakor a közalkalmazottak részére is legyen un. kártyapénz elkülönítve, hiszen erre lehetőség van. Technikailag azért nem lehet ezt most azonnal megoldani, mert a költségvetést a Társulási Tanács már elfogadta. Ebben a korábbi évekhez képest semmi változás nincs, neki szokásos a „tyúk-tojás”a problémája: kid dönt előbb? A társulás vagy a város?
A költségvetési vitában előkerült még, hogy a bevételi oldalon az orvosi rendelő eladásának vajon lesz-e realitása. Előkerült még a kőszegi mentőszolgálattal kapcsolatos probléma is. Ebben a városnak is lenne szerepe, hiszen Kőszeg érdeke, hogy a kőszegi mentőautók felkészülten tudjanak kimenni minden esetben. Ők ugyan nem hoztak erről határozatot, de Szima Andrea főépítész elmondta, hogy az új rendezési terv szerint már lehet kocsi beállót építeni. De azért a város ne akarja más feladatát átvállalni, mert ez a mentőszolgálat dolga. Az is igaz: a város érdeke is az, hogy ha egy kőszegi mentőautónak ki kell mennie sürgős esethez, akkor ne kelljen a sofőrnek először jeget kaparnia, mert utána be tudja-e kötni az infúziót.
Összességében a humánerőforrás és a városfejlesztési bizottság is elfogadta a költségvetést.
Gyarmati Kálmán a városfejlesztési osztálytól kérdezné, hogy a korábbi években jóváhagyott energia-racionalizálási program, főleg az intézmények terén hogyan áll?
Huber László szerint természetesen lesz majd erre lehetőség, az Új Operatív Programok keretében. Amit eddig a város és a környék megtehetett, azt megtette: a megyei önkormányzathoz eljuttatta a javaslatait, amit majd a megyei önkormányzatnak kell koncepcióba öltenie. Ágazati operatív programokra is lehet majd pályázni. Ezzel a márciusi ülésén foglalkozik majd külön a képviselő-testület. A költsége azért nem szerepel még a költségvetésben mert egyrészt nem tudni az anyagiakat sem, meg azt sem, hogy mikorra várható – meg az is valószínű, hogy 100%-os támogatottságú lesz.
Táncsics András felveti a következőket: nem probléma-e az, hogy a pénzügyi bizottság meghívóján a költségvetés „első olvasata” szerepel? Ez azért lehet megtévesztő, mert a bizottsági tagok úgy gondolták, hogy lesz egy második kör is.
Huber László szerint ha a képviselő-testület ma nem fogadja el a költségvetést, akkor természetesen újra elő lesz terjesztve. A határidő annyiban szorító, hogy ma mindenképpen meg kellett tárgyalni, de elfogadni nem kötelező.
Simonits Zsolt szerint ő ezt tisztázta már a pénzügyi bizottság ülésének elején is.
Tavaly egyébként az önkormányzat kölcsönt adott egy bizonyos összeget a város az ISES Alapítványnak a nyári egyetem miatt, amit év végéig kell visszafizetnie. Nyilván, ha ezt az alapítvány visszafizeti, akkor a költségvetést ezzel módosítani kell.
Táncsics András felhívja a figyelmet a fejlesztésekre. Ennek keretén belül nagy hangsúlyt kellene fektetni a parkoló építésre, az új parkolók kialakításának a megvizsgálására. Pld. a Kiskakasnál van egy zöldterület, ahol szerinte még 3-4 parkolót ki lehetne alakítani. Aztán: az SOS Gyermekfalu alatti utcában a parkoló autók csak párhuzamosan tudnak most megállni, ezzel csak egy nyomsávon haladhat a forgalom. Ha esetleg be lenne ez a rész „halszálkázva”, akkor azért jobb lenne a közlekedési helyzet.
Huber László szerint e témakörben több mindent meg lehet említeni, akár az útfelújítást is. Arra kell törekedni, hogy ami most még nem biztos, az a tartalékból legyen megvalósítva. Ha a képviselő-testület úgy gondolja, akkor egy határozattal lehet ilyen feladatot kitűzni a hivatal számára. Elő lehet készíteni, meg lehet terveztetni Táncsics András javaslatát, majd később forrást is kell rá találni. Az biztos, hogy a parkolás kardinális probléma Kőszegen, nagyon nyomasztó – de más városokban is ugyanez a helyzet.
Dr. Mátrai István úgy véli, hogy tartalék nem biztos, hogy rendelkezésre fog majd állni, nagyon is kétséges szerinte pld. a jelenlegi orvosi rendelő eladása, ha megépül az egészségház. De ha mégis lesz tartalék, annak a felhasználására jó lenne tervet készíteni, nehogy elsikkadjon néhány dolog. Ő pld. ilyen fontosnak látja, hogy az egészségház elkészülte után a lakosság hogyan tud eljutni majd az északi városrészből a Balog iskola mögötti területre, tömegközlekedés hiányában.
Huber László felhívja a figyelmet, hogy a tartalékot senki sem használhatja fel a képviselő-testület jóváhagyása nélkül.
Rába László kéri, hogy jól gondolja meg a képviselő-testület a civil szervezetek számára a 20%-os emelést, mert most kapott ugyan a város támogatást, de jövőre nem ez korántsem biztos, hiszen most „választási költségvetést” készítettek. Ha most megemeli a képviselő-testület az egyesületek számára juttatandó pénzt, akkor azt jövőre nagyon nehéz lesz visszavenni.
A mentőszolgálat problémájával meg kellene őket keresni közvetlenül, persze nem a kőszegi részleget, hanem a központjukat. Üzletpolitikusan ki kellett volna puhatolózni, hogy mi erről a szándékuk, van-e a kőszegi mentőállomásra fejlesztési elképzelésük?
A Várkörön lévő gyalogátkelőhely létesítést tekintve ő továbbra is fenntartja az álláspontját. Készült-e erre vonatkozóan tanulmány? Megnézte-e valaki, hogy jó ötlet-e egy lejtő után közvetlenül zebrát felfesteni? Ő tudna más, ennél sokkal fontosabb helyet is, ahol gyalogátkelőt kellene létesíteni. Egyébként a statisztika szerint a legtöbb baleset mindig a gyalogátkelőhelyeken történik, itt ráadásul lejtős is a terep.
Huber László szerint a már említett kistérségi fejlesztési tervekben mintegy 10 gyalogátkelőt lehet majd biztonságosabbá tenni. Ez, a Várkör – Rajnis utcánál lévő átkelő szerinte a turizmus által az egyik legjobban érintett rész, itt van a vár parkolója is. Van ugyan egy 30-as tábla a közelben, de ezt inkább nem tartják be az autósok. Ha egy gyalogos itt most át akar menni az egyik járdáról a másikra, csak szabálytalanul teheti meg. Szerinte pontosan meg kell vizsgálni a lehetőségeket és ezt prioritásként kell kezelni.
Kiss Zoltán szerint nagyon sokan közlekednek ezen a részen, a Pék utcán át jön be az Ausztriából is a forgalom. Ő nem közlekedési szakember ugyan, de a Rába László által említett statisztikát nem helyes így kommunikálni.
Huber László kéri, hogy a részletekbe ne menjenek bele a képviselők.
Gyarmati Kálmán sajnálatosnak tartja, hogy a kőszegfalvi ravatalozó elvetése a téma. Azzal ő is egyetért, hogy a jelenlegi helye nem a legmegfelelőbb. Szerinte legjobb lenne a kápolna elé vagy mellé egy nyitott, csak tetővel fedett színt építeni. Ennek a pontos helyét meg kell keresni, ezért az lenne a legjobb, ha félévkor erre visszatérne a képviselő-testület. Azt ő nem támogatja, hogy Kőszegfalvától elkerüljön ez a 2 M Ft, mert akkor inkább vagy csatornára kellene fordítani, vagy a víznyelők tisztítására, mert utóbbiak már „évszázadok” óta nem lettek kipucolva.
Kőszegen a Gábor Áron utcában melyik részt érintené a csatorna fejlesztés? Remélhetőleg a Tamás árok felett tervezett „aranyhíd” az idén végre elkészül.
Dr. Mátrai István kihangsúlyozza, hogy ezt a gyalogátkelőt ő először a tartalék terhére javasolta megvalósítani. Utána merült fel, hogy a kőszegfalvi ravatalozó terhére kellene, amit aztán mindkét bizottság egyhangúlag meg is szavazott.
Rába Lászlónak válaszolva el kell mondani, hogy a civil szervezetek évek óta ugyanazt az összeget kapták. Mára már felélték a tartalékaikat. Ha van lehetőség a támogatás pótlására, akkor ezt mindenképpen tegye meg a képviselő-testület. Ezen kívül több szervezet is az idén jubileumot ünnepel. Ő reméli, hogy most nem „választási” év van és jövőre is kap támogatást a város. Valóban, számára is – mintegy 20 évre visszamenőleg – ez az a költségvetés, ami nem okoz fejfájást.
Rába László Gyarmati Kálmánnal ért egyet, mert ő sem tudja elképzelni, hogy a Tamás árokra tervezett, 3 méteres, kizárólag gyalogos közlekedésre szánt híd bekerülési költsége hogyan jött ki 7 M Ft-ra. Nem tudja, ki tervezte ezt ilyen drágára. Ehhez képest a Kiss János utcai híd a 35 M Ft-jával nem is sok.
Huber László szerint a képviselő úr fáradjon be a városfejlesztési osztályra, nézze meg a terveket és a költségvetést – mert ehhez joga van. Ha bármilyen kételye van vagy visszásságot talál, akkor jelezze, vesse fel, interpelláljon stb.
Amikor korábban az önkormányzat nem tudott több pénzt adni a civil szervezeteknek, akkor az volt a képviselő úr baja. A 20%-os növeléssel egy kissé karban lehet tartani a támogatásukat, el lehet vele ismerni a munkájukat. Pontosan most kell ezt tenni, amikor az önkormányzat kissé jobb helyzetben van. Ez a „sok” támogatás összegszerűen a kis szervezeteknek csupán 900 Ft-ot jelent, a natúrparkkal és a KSK-val együtt is csak 5,3 M Ft pluszt – ha elfogadja a képviselő-testület.
Kiemeli, hogy ez a 15 M Ft-nak a lakosság felé „továbbadása” azért indokolt, mert számításaik szerint az állam adósság átvállalása ennyit jelent ebben az évben. Kommunális adó csökkentésből 9,5 M adódik, a civil szervezetek többlettámogatása pedig az 5,3 M – tehát ez így tevődik össze.
A 330 M Ft állami támogatás azért indokolt és „nem csoda”, mert ez mutatja, hogy a feladatalapú finanszírozás még nem működik tökéletesen. Nem csak Kőszeg, más önkormányzat is kapott ilyen kiegészítő támogatást.
Tájékoztatást ad a többi fejlesztésről is: ilyen a Dr. Ambró Gyula utcában a csapadékvíz elvezetés megoldása, a Kiss János utcai hídfelújítás már át lett tervezve. Idén a legnagyobb fejlesztés az egészségház megépítése, amihez a pályázaton kívül 150 M Ft-ot kért a város és meg is kapta. Bizonyára azért, mert nincs szerencsés helyzetben Kőszeg, ezért szorul rá a kiegészítő állami támogatásra. 2006. évtől nem kapja a város az ÖNKIKI-t, azóta önsanyargató módon kellett mindig a költségvetést készíteni, csak a megszorításokon lehetett gondolkodni. Ezért szerinte a civil szervezeteknek ez komoly előre lépés. Az adónál is fontos, hogy ne csak akkor emeljen az önkormányzat, ha szorít a cipő és ha nem olyan súlyos a helyzet, akkor csökkenjen.
Hogy jövőre kap-e a város ilyen támogatást, azt nem tudni, de ha rajta múlik majd, akkor ennek érdekében mindent meg fog tenni.
Ez a költségvetés az intézmények működéséhez, fenntartásához szükséges kiadásokat és azokat a fejlesztéseket tartalmazza, amelyek már nem odázhatók el.
Ehhez kéri a képviselő-testület támogatását.
Giczy József a kommunális adó csökkentésével kapcsolatban kiegészítő javaslatot tesz. Meglepődve tapasztalta, hogy milyen magas a városban a 80 év feletti egyedülállók száma. Ezek közül őt többen is megkeresték ez ügyben, ezért az a kérése, hogy számukra teljes mentesség legyen a kommunális adónál. Ez nem nagy összeget tenne ki, de azért az időseknek sokat jelentene.
Másik felvetése a következő: van a Fő téren két olyan társasház is, amely nagyon elhanyagolt állapotban van. Tudomása szerint az önkormányzatnak van arra már lehetősége, hogy ezek állapotába beleavatkozzon: felújíttassa őket saját pénzén, aztán a társasházon jogi úton „bevasalja”. Ezt szerinte meg kellene lépni, hogy a városkép szép legyen.
Huber László tudomása szerint a 75 éven felüliek amúgy is kérhetik a kommunális adó csökkentését. Mivel ez egy határozat lesz ha elfogadja a képviselő-testület, akkor a februári rendes ülésre lesz beterjesztve, így a rendelettervezet tárgyalásakor ismételje meg a képviselő úr a javaslatát.
A műemlék házak felújítására az NKA-hoz lehet pályázatot beadni a tulajdonosoknak. Amennyiben nem műemléki épületről van szó (a Fő téren lévő 2 ház is ilyen), akkor a városrehabilitációs kölcsön jöhet szóba, mert az a városkép szempontjából fontos épületekre is vonatkozik.
Táncsics András emlékezet arra, hogy amikor nemrég volt javaslat a kommunális adó 11.000 Ft-ról 12.000 Ft-ra történő megemelésére, az volt az elvetés oka, hogy a határozatok kipostázása elvinné a tényleges emelést. Nem érti, hogy most ez a csökkentésénél miért nem probléma.
Egyébként ő nagyon meggondolná az adó csökkentését, mert egyrészt nincs olyan jó helyzetben az önkormányzat, másrészt egy újabb emelést nagyon nehezen fogadna a lakosság. Sőt, ő úgy érzi, hogy nem folytat felelős gazdálkodást az önkormányzat pénzügyi szinten. Az rendben van, hogy kevés a befolyó adó, de állami segítség nélkül a mai napid nem boldogulna a város. Szerinte a képviselő-testület nem végzi jól a munkáját, nem következetes. A polgármester úr munkájában sem látja, hogy kialakult elv lenne: melyik pontból melyikbe szeretne eljutni.
Huber László a kritikai észrevételhez hozzáfűzi a következőket: ők is számoltak azzal, hogy az adócsökkentésnél a postaköltség elvisz 1 M Ft-ot. Vannak önkormányzatok, ahol nincs is kommunális adó. Kőszegen van, mert muszáj volt bevezetni. Sőt, valóban, nemrég, amikor még nem lehetett tudni, hogy az iskolák működetése miatt beadott kérelmet pozitívan bírálják el, akkor valóban felmerült, hogy esetleg ismét meg kellene emelni. Természetesen nagy megkönnyebbülés volt, amikor elismerték a város erre vonatkozó indokait.
Ő változatlanul azt vallja, hogy kell az adócsökkentéssel foglalkozni. Nem politikai, hanem morális okok miatt. Amikor súlyos a helyzet, akkor emelni kell az adót, amikor nem olyan vészes, akkor enyhíteni kell rajta. Ez az államnál is így van. Az is igaz, hogy másra is lehetne fordítani ezt az összeget: pld. az utak javítására, de ahhoz ez az összeg nagyságrendekkel kevesebb. Nincs is ilyen jellegű pályázat, utoljára 2008-ban volt, amikor a Velemi út megújult.
Sajnos tetszik - nem tetszik, Kőszeg mindig is állami támaszra szorult, annyira csekély a saját bevétele. Csupán a költségvetés öt-hatod része.
Ismerteti még, hogy a várfelújítás következő szakasza (volt turistaszálló felújítás, külső-belső udvarok és hidak, csapadékvíz stb.) ekkora összegből nem oldható meg, mint ami a költségvetésben szerepel, csak egy része. A fennmaradó részre az un. norvég pályázat keretében szeretnének támogatást nyerni.
A Balog iskola járda és közösségi tér felújítását a szülői munkaközösség kérte. Ez tulajdonképpen az udvar, az osztálytermekhez tartozó teraszok és a játszótér felújítása, mert ezek már nagyon-nagyon régen épültek. Ehhez várható a tankerület és a szülők hozzájárulása is, de akkor az a tartalékba kerül.
Keszei Balázs kérdezi még, hogy a gimnázium könyvtárához kapott pályázati pénz megérkezett-e már az önkormányzat számlájára a KLIK-től? Dr. Zalán Gábor szerint ez folyamatban van.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és elkezdődik a szavazás.
Elsőként a határozati javaslat 1. pontját bocsátja szavazásra a polgármester, amelyet a képviselők 10 igen, 1 nem szavazattal el is fogadnak.
21/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításának előterjesztését a kommunális adó csökkentésére vonatkozóan.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: 2014. februári képviselő-testületi ülés.
A határozati javaslat 2. pontjával kapcsolatban a polgármester jelzi: mivel egyik bizottság sem javasolta, hogy a sporttelep ingatlanjai a városüzemeltető kft.-hez kerüljenek, ezért csak azt bocsátja szavazásra hogy a februári ülésre készüljön el a KSK-val a jelenlegi középtávú és az ingatlanhasználati megállapodás módosítása a kívánt változtatások miatt.
A képviselő-testület ezt 11 igen szavazattal hagyja jóvá.
22/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Sportklubbal fennálló ingatlan-használati szerződés és középtávú megállapodás módosítását.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: 2014. februári képviselő-testületi ülés.
Ezután a polgármester a sportegyesület finanszírozásáról várja a szavazatokat a pénzügyi bizottság javaslata szerint. A tekepálya bérlőjének bérbeszámítása miatt kiesett összeg 10 hónapra eső része (2,7 M Ft), + a civil szervezetek támogatásának az emelésére vonatkozó 20%-(+1,7 M Ft), így összesen az önkormányzat 4,4 M Ft-tal emelné meg a szervezet támogatását. A képviselők ezt 11 igen szavazattal fogadják el (rendeletbe beépítve).
A natúrpark támogatása 4,5 M Ft volt tavaly, de az idén oda kerülhet az a bérleti díj, amit eddig a város fizetett, de a saját ingatlanba költözés miatt erre már nincs szükség. A támogatás növelésével 6,5 M Ft-ot kapna idén a natúrpark. A képviselők ezt 9 igen, 2 nem szavazattal fogadják el (rendeletbe beépítve).
Ezután ismét a mentőszolgálat gépkocsi beállója kerül szóba. A polgármester szerint ez valóban nem önkormányzati feladat ugyan, de az városi érdek, hogy a kőszegi mentőautó bármikor rendelkezésre álljon.
Dr. Mátrai István ismerteti, hogy dr. Pusztai Gergő a bizottsági ülésen pontosan vázolta a helyzetet. A régi kőszegi mentőautók lefutottak és helyette szintén használt, de jobb állapotban lévő mentőket kapott a kőszegi részleg. Ezekkel viszont nem lehet beállni a mentőállomás épületébe a boltívek miatt. Korábban nem is lehetett az udvarra beállót tervezni, mert a rendezési terv nem engedte meg, ebben változás történt. De ez nem is a város feladata. Ezért gondolta a bizottság, hogy bízzák meg a polgármester urat azzal, tárgyaljon ez ügyben a mentőszolgálattal. Szerinte, amíg a mentősök nem jelzik, hogy szükség van a város segítségére, addig nem kell az összeget sem biztosítani.
Váradi Szilárd szerint a bizottsági elnök úr jól vázolta a helyzetet, csak a vége nem stimmel. A mentősök már 1,5 évvel ezelőtt megkeresték a polgármester urat, csak éppen akkor a városnak erre nem volt anyagi lehetősége, meg a rendezési terv se engedte meg. Egyébként felajánlották hozzá még a saját munkájukat is.
Kiss Péter hozzáfűzi: pályázati lehetőség csak új mentőállomásra van, olyanra ahol még nincs mentőállomás. Szombathelyen, Bükön is van esetkocsi, Kőszegnek más lehetősége nem lesz: tehát a város patthelyzetben van. Váradi Szilárddal együtt ő is azt kéri, biztosítsa ezt az összeget a képviselő-testület.
A polgármester szavazásra bocsátja a 1,5 M Ft összegű, fejlesztési célú átadást a mentőszolgálat részére, amit a képviselők 11 igen szavazattal el is fogadnak (rendeletbe beépítve).
Ezután a polgármester a két bizottság azon módosító javaslatát bocsátja szavazásra, mely szerint a Várkör-Rajnis utcai új gyalogátkelőhely legyen megvalósítva az 5. melléklet IV/4. pont terhére (kőszegfalvi ravatalozó építése). A képviselők ezt 6 igen, 5 nem szavazattal hagyják jóvá (rendeletbe beépítve).
Huber László jelzi: ez természetesen nem azt jelenti, hogy a kőszegfalvi ravatalozó nem fog megvalósulni.
Azzal, hogy az új az új temető területvásárlása kerüljön ki, és egy részével a vár felújítás összege legyen megemelve, a különbözet pedig a tartalékot növelje, 10 igen, 1 nem szavazattal egyetért a képviselő-testület (rendeletbe beépítve).
A polgármester jelzi még, a városfejlesztő kft. nincs fényes anyagi helyzetben, a 2012-es szinten van a támogatásuk. Ez nem garantálja, hogy az egész év zökkenőmentes lesz.
Végül Táncsics András képviselő javaslata van még hátra a parkoló bővítésekre vonatkozóan. Ennek lehetőségeit meg kell nézni, ki kell dolgozni költségigényét és az áprilisi ülésre kell előterjeszteni.
A képviselők 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:
23/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a városban lévő parkolóhelyek számának a növelése érdekében újabb területek bevonásának megvizsgálását, különös tekintettel az un. Kiskakas vendéglő melletti parkoló bővítésére, valamint az SOS Gyermekfalu alatti részen új parkolóhelyek kialakítására.
A parkolóhely bővítés lehetőségeiről a képviselő-testület 2014. áprilisi ülésére előterjesztést kell készíteni, ami tartalmazza az új parkolóhelyek kialakításának a költségigényét is.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: 2014. áprilisi képviselő-testületi ülés.
A humánerőforrás bizottság kérte, hogy a költségvetés első módosításakor a közalkalmazottak részére is legyen un. kártyapénz elkülönítve, hiszen erre lehetőség van. A polgármester ezt is szavazásra bocsátja, a képviselők pedig 11 igen szavazattal jóvá is hagyják.
24/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a 2014. évi költségvetésről szóló 5/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet első módosítását tartalmazó rendelettervezetbe legyen beépítve a bankkártya költségtérítés fedezete a közalkalmazotti körre vonatkozóan is.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: értelemszerűen.
A rendeletről szóló szavazás előtt dr. Zalán Gábor kér szót és jelzi, hogy a rendelettervezet „vegyes rendelkezései” közül törölni kell a köztisztviselői illetményalap megállapításáról szóló rész [12. § (1) bekezdés 1. mondata] mivel ez magasabb jogszabály ismétlését jelenti, továbbá a rendelet bevezető szakaszát is módosítani kell.
Ezzel a képviselők 11 igen szavazattal értenek egyet.
Végül a képviselő-testület 7 igen, 4 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2014.(II. 6.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
(A rendelet a jegyzőkönyv melléklete.)
A szavazás után Huber László polgármester megköszöni a képviselők részvételét, majd 11.55 órakor bezárja a képviselő-testület mai ülését.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor Huber László
jegyző polgármester
J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2014. február 6-án, 9 órai kezdettel, a kőszegi Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.
Jelen vannak:
Huber László polgármester,
Giczy József, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, Kiss Zoltán, dr. Mátrai István, Rába László, Simonits Zsolt, Váradi Szilárd és Táncsics András képviselő (11 fő).
Igazoltan van távol: Básthy Béla alpolgármester (1 fő).
Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója, Révész József a kőszegi múzeum igazgatója valamint dr. Méri Sándor könyvvizsgáló.
Huber László üdvözli a képviselő-testületi ülés résztvevőit és megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése határozatképes.
A napirenddel kapcsolatban jelzi a következőket: egy rendkívüli előterjesztés lett utólag kiküldve, ami az önkormányzatok adósságkonszolidációjához kapcsolódik: az önkormányzat által kibocsátott „Kőszeg 2027” kötvények törlése. Ezt b) pontként javasolja a napirendbe felvenni. Javasolja továbbá a meghívón 4. pontként jelzett napirend („A Jurisics-vár turisztikai fejlesztése I. ütem III. rész beruházás kivitelezői feladatainak ellátására vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményhirdetése”) törlését, ennek szükségességét a jegyző úr indokolja. Kéri még, hogy valamennyi napirend a költségvetés előtt legyen megtárgyalva, mert logikailag így tartoznak össze.
Dr. Zalán Gábor jegyző elmondja, hogy a vár turisztikai fejlesztésének következő szakaszáról van szó (volt turistaszálló felújítása, küldő-belső udvar és hidak, stb.). Ennek a megvalósítására a képviselő-testület közbeszerzési eljárást indított. A kiírt munkákra viszont nem áll rendelkezésre annyi fedezet, mint amire a ténylegesesen szükséges lenne. A Kbt. értelmében ilyenkor eredménytelennek kell nyilvánítani az eljárást. Ehhez viszont szükség van a Miniszterelnöki Hivatal Közbeszerzési Osztálya szabályossági engedélyére, ez viszont még nem érkezett meg.
Ezen engedély megérkezés után célszerű csak a képviselő-testületnek döntenie az eljárás eredménytelenségéről.
A polgármester kérdezi, hogy a napirenddel kapcsolatban van-e a képviselőknek más észrevétele, de ilyen nem hangzik el, így szavazásra bocsátja a javasolt változtatásokkal együtt a napirendet.
A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:
N A P I R E N D:
1. Az önkormányzat saját bevételei valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő kötelezettségei összegének megállapítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2/a. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetésének jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
2/b. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal megállapodásának módosítása.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.
3/a. Az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos nyilatkozat.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
3/b. Az önkormányzat által kibocsátott kötvények törlése.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
4. Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester
Az 1. napirendi pont tárgyalása:
Az önkormányzat saját bevételei valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő kötelezettségei összegéről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia elmondja, hogy az un. kitekintő határozat meghozatalát az Áht. 29/A. §-a kötelezően írja elő az önkormányzatok számára. A mellékletből kiderül, hogy a tárgyévet követően nem lesz adósságból keletkező fizetési kötelezettsége a városnak.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság az anyagot megtárgyalta és természetesen elfogadásra ajánlotta.
A képviselő-testület 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
16/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2015-2017. évekre az önkormányzat jogszabályban meghatározott saját bevételeinek, valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek várható összegét az 1. számú melléklet szerint állapítja meg.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A 2/a. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetésének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy mindhárom társult önkormányzatnak jóvá kell hagynia a közös hivatal finanszírozását. A társulás munkaszervezetének feladataira a hivatal 11,5 M Ft-ot kap. Az állami támogatás összege 160 M Ft, a saját bevétel 1,270 M Ft, és a fennmaradó részt kell a lakosságszám arányosan a három településnek elosztani és megfinanszírozni.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság az anyagot megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.
A képviselő-testület további kérdés, felvetés nélkül, 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
17/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetését a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: folyamatos.
Az 2/b. napirendi pont tárgyalása:
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal megállapodásának módosítása.
Dr. Nagy Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a költségvetési koncepció határozatának elfogadásakor döntött a képviselő-testület a hivatal létszámemeléséről is. Ezt vezették át a közös hivatalról szóló megállapodásban.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság ezt az előterjesztést is vita nélkül ajánlotta elfogadásra.
A képviselő-testület szintén 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:
18/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja Bozsok Község Önkormányzatával és Velem Község Önkormányzatával kötendő, közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodás módosítását az 1. melléklet szerinti tartalommal.
A képviselő-testület felhatalmazza a Huber László polgármestert a megállapodás aláírására.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
A 3/a. és 3/b. napirendi pontok tárgyalása:
Az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos nyilatkozat-tervezet, továbbá az önkormányzat által kibocsátott kötvények törlésére vonatkozó előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Sőbér Aurélia elmondja, hogy a város adósságkonszolidációjához szükséges, előírt tartalmú képviselő-testületi nyilatkozatot a MÁK közvetítésével kell feltölteni az informatikai rendszerbe. Ezt követi majd az állammal kötendő megállapodás.
A másik a „Kőszeg 2027” kötvény törlésével kapcsolatos, ugyanis ez ügyben is el kell járni a banknál.
Hozzászólás:
Simonits Zsolt jelzi, hogy a pénzügyi bizottság mind az a)., mind a b) pontra vonatkozó határozatot is vita nélkül, egyhangúlag ajánlotta elfogadásra.
Ezután a képviselő-testület ugyancsak vita nélkül, 11-11 igen szavazattal az alábbi határozatokat hozza:
19/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
1. A képviselő-testület Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 67-68. §-aiban foglaltakra figyelemmel kinyilvánítja, hogy a 2014. évi költségvetési törvényben írt feltételekkel az adósságállománya Magyar Állam által történő átvállalását igénybe kívánja venni.
2. A képviselő-testület kijelenti, hogy az önkormányzat 2013. december 5-én nem rendelkezett olyan betéttel vagy egyéb számlaköveteléssel, ami kifejezetten egy adott adósságelemhez kapcsolódott, és annak fedezetére, teljesítésének biztosításául szolgált.
3. A képviselő-testület kijelenti, hogy amennyiben az önkormányzat egy átvállalással érintett ügylete az ügylethez kapcsolódóan befolyó támogatás, illetve egyéb bevétel miatt bevétel megelőlegezésére szolgáló ügyletté válik, úgy a befolyt bevétel összegét, legfeljebb az érintett adósságból átvállalásra került összeg erejéig, a bevétel beérkezését követő 3 munkanapon belül átutalja a kincstár által megjelölt fizetési számlára.
4. A képviselő-testület kinyilvánítja, hogy a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 332. § alapján megállapodást kíván kötni a Magyar Állammal az önkormányzatot terhelő, az adósságátvállalással érintett adósságállománya átvállalásáról.
5. A képviselő-testület az adósságátvállalással összefüggésben felhatalmazza a polgármestert, hogy:
a) megtegye a 2014. évi költségvetési törvény 67-68. §-ai szerinti nyilatkozatokat és intézkedéseket;
b) az átvállalással érintett adósság részét képező ügyleteket a 2014. évi költségvetési törvény 67-68. §-a szerinti átvállalás érdekében átalakítsa;
c) a 2014. évi költségvetési törvény 68. § (4) bekezdése szerinti megállapodásokat megkösse.
6. A képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy az adósságátvállalással kapcsolatos intézkedéseiről a soron következő ülésén tájékoztassa a testületet.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: azonnal.
20/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
a) Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCXXX. törvény (továbbiakban: 2014. évi költségvetési törvény) 67-68. §-aiban foglaltakra figyelemmel kinyilvánítja, hogy a 2014. évi költségvetési törvényben írt feltételekkel az adósságállománya Magyar Állam által történő átvállalását igénybe kívánja venni.
b) Kőszeg Város Önkormányzata a konszolidáció és az érintett „Kőszeg 2027” kötvények tekintetében felhatalmazza Huber László polgármestert és Dr. Zalán Gábor jegyzőt, hogy:
a) a Magyar Állam és Kőszeg Város Önkormányzata valamint az OTP Bank Nyrt. közötti az adósságállomány átvállalásáról szóló szerződést aláírja
b) az önkormányzat nevében aláírja a lebonyolítóval kötött megbízási szerződés módosítását, megszüntetését, és kapcsolódó egyéb szerződéseket
c) megtegye a szükséges intézkedéseket a kötvények törlésének átvezetésére a kapcsolódó dokumentumokban, illetve a KELER Zrt-nél a kötvények törlés ügyében eljárjon.
c) A képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy az adósságátvállalással kapcsolatos intézkedéseiről a soron következő ülésén tájékoztassa a testületet.
Felelős: Huber László polgármester,
Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos
A 4. napirendi pont tárgyalása:
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelettervezet és mellékletei csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen dr. Méri Sándor könyvvizsgáló.
Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a 2014. évi költségvetés összeállítását a központi jogszabályok és a képviselő-testület által elfogadott koncepció alapján végezték.
Az intézményi struktúrában változás nem volt, a feladatok finanszírozásában sincs lényeges változás. A társulás tekintetében az összes központi előirányzatot a székhely település, azaz Kőszeg igényelheti.
A rendelettervezet első változatához képest javítottak a szöveges indokláson, továbbá a fejlesztéseknél is van van változás. A vár felújításnál szakaszolni kell a munkálatokat, a projekt I. részére 103 M Ft-ot jelöltek meg. Ez úgy lehetséges, ha kimarad az új temető területének megvásárlása, a fennmaradó összeg pedig a tartalékot növelné.
Hozzászólások:
Dr. Méri Sándor jelzi, hogy a könyvvizsgálói kötelezettségüknek eleget tettek, ahogy azt a kiküldött írásos anyaguk is tartalmazza.
A költségvetési rendelettervezetet három irányból közelítették meg: Elsőként azt vizsgálták, hogy a rendelettervezet a vonatkozó jogszabályoknak megfelel-e. Ennek keretében megnézték a tervezés menetét, a határidők betartásra kerültek-e. Vizsgálták, hogy a tervezet szerkezete megfelel-e annak a számos előírásnak, amit az Áht. és annak végrehajtási rendeletei előírnak. Ezeken mind végig mentek és megállapították, hogy ezeket a rendelettervezet mind érvényesíti.
Rendkívül pozitívnak tartják, hogy a rendelettervezet szerkezete a korábbi formával azonos, ami az átláthatóságot biztosítja, így a változások jól követhetők.
Aztán megnézték, hogy az elfogadott költségvetési koncepcióval milyen kapcsolata van. Végül természetesen vizsgálták a pénzügyi megalapozottságát, a költségvetés egyensúlyát is. A koncepció idején még sokkal negatívabb volt a kép, és hiány volt tervezve: olyan hiány amely fedezetlen kiadás volt. Annak ellenére, hogy a mostani rendelettervezet és a koncepció egymásra épül – valamint a hiány jelenleg is fennáll – viszont abban a kedvező helyzetben van város, hogy ez a hiány az év végén kapott kormányzati támogatással teljesen lefedhető, így a költségvetés egyensúlya biztosított lesz.
Akár a bevételi, akár a kiadási oldalt tekinti, a működés javára tolódtak el az arányok. Más önkormányzatoknál sajnos nem ezt tapasztalta, ez mindig mostoha terület volt, mert itt lehetett spórolni. Itt viszont a kiadás növekedésével együtt mérsékelten nőtt a dologi előirányzatok nagysága is.
A fejlesztési kiadásokat tekintve jó néven vették, hogy nemcsak a fejlesztésekre fordít gondot a város, hanem a felújításokat is jelentős összeggel támogatja.
A rendelettervezet összességét tekintve: a benne szereplő számok megalapozottak, a központi előírásoknak mind jogszabályi, mind pénzügyi szempontból megfelelnek, így rendelet alkotására alkalmas.
Simonits Zsolt a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti. Elsőként azokat a módosító javaslatokat részletezi, amelyeket a bizottság jóváhagyott, ezek a következők:
– az új temető területvásárlása valóban kerüljön ki,
– a vár felújítás összege legyen megemelve, a különbözet pedig a tartalékot növelje,
– a natúrpark támogatása 6,5 M Ft-ra emelkedjen,
– a mentőszolgálat gépkocsi beállójának építéséhez fejlesztési támogatásként 1,5 M Ft-ot adjon a város a fejlesztési tartalék terhére,
– a Rajnis utca meghosszabbításában készüljön el az a bizonyos új gyalogátkelő a kőszegfalvi ravatalozó terhére,
A II. határozati javaslathoz a bizottság a következők figyelembe vételét javasolja: a közüzemi órák ne kerüljenek át a városüzemeltető kft. részére, ne a cég kínlódjon velük, ez maradjon meg a KSK-nál, legyen az ő feladatuk. Viszont ezt valóban ellentételezni kell. Mindenki tudja, hogy a tekepálya bérlőjének bérbeszámítása van, ezért a KSK 10 hónapnyi bérleti díjtól esik el, ez mintegy 2,7 M Ft-ot jelent. A bizottság javasolta a civil szervezetek támogatásának a megemelését 20%-al, ez is mintegy 1,7 M Ft pluszt jelente nekik. Ezzel összesen az önkormányzat 4,4 M Ft-tal emelné meg a szervezet támogatását.
A pénzügyi bizottság javasolta, hogy a februári rendes ülésre kerüljön be a KSK-val kötendő új középtávú támogatási szerződés. De a bizottság azt is kiemelte, hogy az egyesület életébe az önkormányzat nem szóljon bele, de azért a megállapodás-tervezetben szigorúan jelenjen meg, hogy közpénzeket használ fel.
A költségvetés egészét tekintve a bizottsági tagok részéről elhangzott, hogy az idei büdzsé jó pozícióban van. Mindenki tisztában van vele, hogy ez az év végi 330 M Ft támogatás segítségével valósulhatott meg.
Ő már a harmadik képviselői ciklus végén van, de ilyen jó pozíciójú költségvetést még nem látott. Eltűnt Kőszeg hitelállománya, adóssága. Ez szerinte példátlan. Ezen felül, továbbra is jut olyan dolgokra, amitől város a város: lehet támogatni a civil szervezeteket, egyesületeket 20%-kal megemelt összeggel is.
Dr. Mátrai István tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás és a városfejlesztési bizottság együttes ülésen tárgyalta a költségvetést. Az ott elhangzottak több ponton is összhangban vannak a pénzügyi bizottsággal.
Egyetértettek azzal, hogy a Rajnis utcánál a gyalogátkelőhely legyen megvalósítva az 5. melléklet IV/4. pont terhére (kőszegfalvi ravatalozó építése). Gyalogátkelő építésére vonatkozó pályázat ugyanis az idén biztosan nem lesz. Ezt mindkét bizottság elfogadásra ajánlotta.
A turisztikai feladatokra mindkét bizottság javasolta a jelenlegi összeg +1,5 M Ft-tal történő megnövelését (3. infó tábla, 162. sor). Ennek hiányában bizonyos kifutó pályázatok miatt nagyon nehéz helyzetbe kerülne a natúrpark.
Ugyancsak kardinális kérdés volt a sport. Mindkét bizottság egyetértett vele, hogy a tisztánlátás miatt szigorítani kell az elszámolásokat. Sem a humánerőforrás bizottság, sem a városfejlesztési bizottság nem javasolta a városüzemeltető kft. számára a Lóránt Gyula Sporttelep ingatlanjainak az átadását. A pénzügyi bizottsághoz hasonlóan ők sem szeretnék a közüzemi számlákat „átfuttatni” a kft.-n. Mindkét bizottság javasolta, hogy ez az összeg kerüljön át a KSK-hoz (3,3 M Ft).
Ugyancsak mindkét bizottság elfogadta a kommunális adó csökkentésre vonatkozó javaslatot, hiszen fontos a lakosság terheit csökkenteni. Kérdés, hogy nem lett volna-e jobb ezt az összeget valami látványosra felhasználni.
Van egy módosító javaslata is a humánerőforrás bizottságnak: kérik, hogy a költségvetés 1. módosításakor a közalkalmazottak részére is legyen un. kártyapénz elkülönítve, hiszen erre lehetőség van. Technikailag azért nem lehet ezt most azonnal megoldani, mert a költségvetést a Társulási Tanács már elfogadta. Ebben a korábbi évekhez képest semmi változás nincs, neki szokásos a „tyúk-tojás”a problémája: kid dönt előbb? A társulás vagy a város?
A költségvetési vitában előkerült még, hogy a bevételi oldalon az orvosi rendelő eladásának vajon lesz-e realitása. Előkerült még a kőszegi mentőszolgálattal kapcsolatos probléma is. Ebben a városnak is lenne szerepe, hiszen Kőszeg érdeke, hogy a kőszegi mentőautók felkészülten tudjanak kimenni minden esetben. Ők ugyan nem hoztak erről határozatot, de Szima Andrea főépítész elmondta, hogy az új rendezési terv szerint már lehet kocsi beállót építeni. De azért a város ne akarja más feladatát átvállalni, mert ez a mentőszolgálat dolga. Az is igaz: a város érdeke is az, hogy ha egy kőszegi mentőautónak ki kell mennie sürgős esethez, akkor ne kelljen a sofőrnek először jeget kaparnia, mert utána be tudja-e kötni az infúziót.
Összességében a humánerőforrás és a városfejlesztési bizottság is elfogadta a költségvetést.
Gyarmati Kálmán a városfejlesztési osztálytól kérdezné, hogy a korábbi években jóváhagyott energia-racionalizálási program, főleg az intézmények terén hogyan áll?
Huber László szerint természetesen lesz majd erre lehetőség, az Új Operatív Programok keretében. Amit eddig a város és a környék megtehetett, azt megtette: a megyei önkormányzathoz eljuttatta a javaslatait, amit majd a megyei önkormányzatnak kell koncepcióba öltenie. Ágazati operatív programokra is lehet majd pályázni. Ezzel a márciusi ülésén foglalkozik majd külön a képviselő-testület. A költsége azért nem szerepel még a költségvetésben mert egyrészt nem tudni az anyagiakat sem, meg azt sem, hogy mikorra várható – meg az is valószínű, hogy 100%-os támogatottságú lesz.
Táncsics András felveti a következőket: nem probléma-e az, hogy a pénzügyi bizottság meghívóján a költségvetés „első olvasata” szerepel? Ez azért lehet megtévesztő, mert a bizottsági tagok úgy gondolták, hogy lesz egy második kör is.
Huber László szerint ha a képviselő-testület ma nem fogadja el a költségvetést, akkor természetesen újra elő lesz terjesztve. A határidő annyiban szorító, hogy ma mindenképpen meg kellett tárgyalni, de elfogadni nem kötelező.
Simonits Zsolt szerint ő ezt tisztázta már a pénzügyi bizottság ülésének elején is.
Tavaly egyébként az önkormányzat kölcsönt adott egy bizonyos összeget a város az ISES Alapítványnak a nyári egyetem miatt, amit év végéig kell visszafizetnie. Nyilván, ha ezt az alapítvány visszafizeti, akkor a költségvetést ezzel módosítani kell.
Táncsics András felhívja a figyelmet a fejlesztésekre. Ennek keretén belül nagy hangsúlyt kellene fektetni a parkoló építésre, az új parkolók kialakításának a megvizsgálására. Pld. a Kiskakasnál van egy zöldterület, ahol szerinte még 3-4 parkolót ki lehetne alakítani. Aztán: az SOS Gyermekfalu alatti utcában a parkoló autók csak párhuzamosan tudnak most megállni, ezzel csak egy nyomsávon haladhat a forgalom. Ha esetleg be lenne ez a rész „halszálkázva”, akkor azért jobb lenne a közlekedési helyzet.
Huber László szerint e témakörben több mindent meg lehet említeni, akár az útfelújítást is. Arra kell törekedni, hogy ami most még nem biztos, az a tartalékból legyen megvalósítva. Ha a képviselő-testület úgy gondolja, akkor egy határozattal lehet ilyen feladatot kitűzni a hivatal számára. Elő lehet készíteni, meg lehet terveztetni Táncsics András javaslatát, majd később forrást is kell rá találni. Az biztos, hogy a parkolás kardinális probléma Kőszegen, nagyon nyomasztó – de más városokban is ugyanez a helyzet.
Dr. Mátrai István úgy véli, hogy tartalék nem biztos, hogy rendelkezésre fog majd állni, nagyon is kétséges szerinte pld. a jelenlegi orvosi rendelő eladása, ha megépül az egészségház. De ha mégis lesz tartalék, annak a felhasználására jó lenne tervet készíteni, nehogy elsikkadjon néhány dolog. Ő pld. ilyen fontosnak látja, hogy az egészségház elkészülte után a lakosság hogyan tud eljutni majd az északi városrészből a Balog iskola mögötti területre, tömegközlekedés hiányában.
Huber László felhívja a figyelmet, hogy a tartalékot senki sem használhatja fel a képviselő-testület jóváhagyása nélkül.
Rába László kéri, hogy jól gondolja meg a képviselő-testület a civil szervezetek számára a 20%-os emelést, mert most kapott ugyan a város támogatást, de jövőre nem ez korántsem biztos, hiszen most „választási költségvetést” készítettek. Ha most megemeli a képviselő-testület az egyesületek számára juttatandó pénzt, akkor azt jövőre nagyon nehéz lesz visszavenni.
A mentőszolgálat problémájával meg kellene őket keresni közvetlenül, persze nem a kőszegi részleget, hanem a központjukat. Üzletpolitikusan ki kellett volna puhatolózni, hogy mi erről a szándékuk, van-e a kőszegi mentőállomásra fejlesztési elképzelésük?
A Várkörön lévő gyalogátkelőhely létesítést tekintve ő továbbra is fenntartja az álláspontját. Készült-e erre vonatkozóan tanulmány? Megnézte-e valaki, hogy jó ötlet-e egy lejtő után közvetlenül zebrát felfesteni? Ő tudna más, ennél sokkal fontosabb helyet is, ahol gyalogátkelőt kellene létesíteni. Egyébként a statisztika szerint a legtöbb baleset mindig a gyalogátkelőhelyeken történik, itt ráadásul lejtős is a terep.
Huber László szerint a már említett kistérségi fejlesztési tervekben mintegy 10 gyalogátkelőt lehet majd biztonságosabbá tenni. Ez, a Várkör – Rajnis utcánál lévő átkelő szerinte a turizmus által az egyik legjobban érintett rész, itt van a vár parkolója is. Van ugyan egy 30-as tábla a közelben, de ezt inkább nem tartják be az autósok. Ha egy gyalogos itt most át akar menni az egyik járdáról a másikra, csak szabálytalanul teheti meg. Szerinte pontosan meg kell vizsgálni a lehetőségeket és ezt prioritásként kell kezelni.
Kiss Zoltán szerint nagyon sokan közlekednek ezen a részen, a Pék utcán át jön be az Ausztriából is a forgalom. Ő nem közlekedési szakember ugyan, de a Rába László által említett statisztikát nem helyes így kommunikálni.
Huber László kéri, hogy a részletekbe ne menjenek bele a képviselők.
Gyarmati Kálmán sajnálatosnak tartja, hogy a kőszegfalvi ravatalozó elvetése a téma. Azzal ő is egyetért, hogy a jelenlegi helye nem a legmegfelelőbb. Szerinte legjobb lenne a kápolna elé vagy mellé egy nyitott, csak tetővel fedett színt építeni. Ennek a pontos helyét meg kell keresni, ezért az lenne a legjobb, ha félévkor erre visszatérne a képviselő-testület. Azt ő nem támogatja, hogy Kőszegfalvától elkerüljön ez a 2 M Ft, mert akkor inkább vagy csatornára kellene fordítani, vagy a víznyelők tisztítására, mert utóbbiak már „évszázadok” óta nem lettek kipucolva.
Kőszegen a Gábor Áron utcában melyik részt érintené a csatorna fejlesztés? Remélhetőleg a Tamás árok felett tervezett „aranyhíd” az idén végre elkészül.
Dr. Mátrai István kihangsúlyozza, hogy ezt a gyalogátkelőt ő először a tartalék terhére javasolta megvalósítani. Utána merült fel, hogy a kőszegfalvi ravatalozó terhére kellene, amit aztán mindkét bizottság egyhangúlag meg is szavazott.
Rába Lászlónak válaszolva el kell mondani, hogy a civil szervezetek évek óta ugyanazt az összeget kapták. Mára már felélték a tartalékaikat. Ha van lehetőség a támogatás pótlására, akkor ezt mindenképpen tegye meg a képviselő-testület. Ezen kívül több szervezet is az idén jubileumot ünnepel. Ő reméli, hogy most nem „választási” év van és jövőre is kap támogatást a város. Valóban, számára is – mintegy 20 évre visszamenőleg – ez az a költségvetés, ami nem okoz fejfájást.
Rába László Gyarmati Kálmánnal ért egyet, mert ő sem tudja elképzelni, hogy a Tamás árokra tervezett, 3 méteres, kizárólag gyalogos közlekedésre szánt híd bekerülési költsége hogyan jött ki 7 M Ft-ra. Nem tudja, ki tervezte ezt ilyen drágára. Ehhez képest a Kiss János utcai híd a 35 M Ft-jával nem is sok.
Huber László szerint a képviselő úr fáradjon be a városfejlesztési osztályra, nézze meg a terveket és a költségvetést – mert ehhez joga van. Ha bármilyen kételye van vagy visszásságot talál, akkor jelezze, vesse fel, interpelláljon stb.
Amikor korábban az önkormányzat nem tudott több pénzt adni a civil szervezeteknek, akkor az volt a képviselő úr baja. A 20%-os növeléssel egy kissé karban lehet tartani a támogatásukat, el lehet vele ismerni a munkájukat. Pontosan most kell ezt tenni, amikor az önkormányzat kissé jobb helyzetben van. Ez a „sok” támogatás összegszerűen a kis szervezeteknek csupán 900 Ft-ot jelent, a natúrparkkal és a KSK-val együtt is csak 5,3 M Ft pluszt – ha elfogadja a képviselő-testület.
Kiemeli, hogy ez a 15 M Ft-nak a lakosság felé „továbbadása” azért indokolt, mert számításaik szerint az állam adósság átvállalása ennyit jelent ebben az évben. Kommunális adó csökkentésből 9,5 M adódik, a civil szervezetek többlettámogatása pedig az 5,3 M – tehát ez így tevődik össze.
A 330 M Ft állami támogatás azért indokolt és „nem csoda”, mert ez mutatja, hogy a feladatalapú finanszírozás még nem működik tökéletesen. Nem csak Kőszeg, más önkormányzat is kapott ilyen kiegészítő támogatást.
Tájékoztatást ad a többi fejlesztésről is: ilyen a Dr. Ambró Gyula utcában a csapadékvíz elvezetés megoldása, a Kiss János utcai hídfelújítás már át lett tervezve. Idén a legnagyobb fejlesztés az egészségház megépítése, amihez a pályázaton kívül 150 M Ft-ot kért a város és meg is kapta. Bizonyára azért, mert nincs szerencsés helyzetben Kőszeg, ezért szorul rá a kiegészítő állami támogatásra. 2006. évtől nem kapja a város az ÖNKIKI-t, azóta önsanyargató módon kellett mindig a költségvetést készíteni, csak a megszorításokon lehetett gondolkodni. Ezért szerinte a civil szervezeteknek ez komoly előre lépés. Az adónál is fontos, hogy ne csak akkor emeljen az önkormányzat, ha szorít a cipő és ha nem olyan súlyos a helyzet, akkor csökkenjen.
Hogy jövőre kap-e a város ilyen támogatást, azt nem tudni, de ha rajta múlik majd, akkor ennek érdekében mindent meg fog tenni.
Ez a költségvetés az intézmények működéséhez, fenntartásához szükséges kiadásokat és azokat a fejlesztéseket tartalmazza, amelyek már nem odázhatók el.
Ehhez kéri a képviselő-testület támogatását.
Giczy József a kommunális adó csökkentésével kapcsolatban kiegészítő javaslatot tesz. Meglepődve tapasztalta, hogy milyen magas a városban a 80 év feletti egyedülállók száma. Ezek közül őt többen is megkeresték ez ügyben, ezért az a kérése, hogy számukra teljes mentesség legyen a kommunális adónál. Ez nem nagy összeget tenne ki, de azért az időseknek sokat jelentene.
Másik felvetése a következő: van a Fő téren két olyan társasház is, amely nagyon elhanyagolt állapotban van. Tudomása szerint az önkormányzatnak van arra már lehetősége, hogy ezek állapotába beleavatkozzon: felújíttassa őket saját pénzén, aztán a társasházon jogi úton „bevasalja”. Ezt szerinte meg kellene lépni, hogy a városkép szép legyen.
Huber László tudomása szerint a 75 éven felüliek amúgy is kérhetik a kommunális adó csökkentését. Mivel ez egy határozat lesz ha elfogadja a képviselő-testület, akkor a februári rendes ülésre lesz beterjesztve, így a rendelettervezet tárgyalásakor ismételje meg a képviselő úr a javaslatát.
A műemlék házak felújítására az NKA-hoz lehet pályázatot beadni a tulajdonosoknak. Amennyiben nem műemléki épületről van szó (a Fő téren lévő 2 ház is ilyen), akkor a városrehabilitációs kölcsön jöhet szóba, mert az a városkép szempontjából fontos épületekre is vonatkozik.
Táncsics András emlékezet arra, hogy amikor nemrég volt javaslat a kommunális adó 11.000 Ft-ról 12.000 Ft-ra történő megemelésére, az volt az elvetés oka, hogy a határozatok kipostázása elvinné a tényleges emelést. Nem érti, hogy most ez a csökkentésénél miért nem probléma.
Egyébként ő nagyon meggondolná az adó csökkentését, mert egyrészt nincs olyan jó helyzetben az önkormányzat, másrészt egy újabb emelést nagyon nehezen fogadna a lakosság. Sőt, ő úgy érzi, hogy nem folytat felelős gazdálkodást az önkormányzat pénzügyi szinten. Az rendben van, hogy kevés a befolyó adó, de állami segítség nélkül a mai napid nem boldogulna a város. Szerinte a képviselő-testület nem végzi jól a munkáját, nem következetes. A polgármester úr munkájában sem látja, hogy kialakult elv lenne: melyik pontból melyikbe szeretne eljutni.
Huber László a kritikai észrevételhez hozzáfűzi a következőket: ők is számoltak azzal, hogy az adócsökkentésnél a postaköltség elvisz 1 M Ft-ot. Vannak önkormányzatok, ahol nincs is kommunális adó. Kőszegen van, mert muszáj volt bevezetni. Sőt, valóban, nemrég, amikor még nem lehetett tudni, hogy az iskolák működetése miatt beadott kérelmet pozitívan bírálják el, akkor valóban felmerült, hogy esetleg ismét meg kellene emelni. Természetesen nagy megkönnyebbülés volt, amikor elismerték a város erre vonatkozó indokait.
Ő változatlanul azt vallja, hogy kell az adócsökkentéssel foglalkozni. Nem politikai, hanem morális okok miatt. Amikor súlyos a helyzet, akkor emelni kell az adót, amikor nem olyan vészes, akkor enyhíteni kell rajta. Ez az államnál is így van. Az is igaz, hogy másra is lehetne fordítani ezt az összeget: pld. az utak javítására, de ahhoz ez az összeg nagyságrendekkel kevesebb. Nincs is ilyen jellegű pályázat, utoljára 2008-ban volt, amikor a Velemi út megújult.
Sajnos tetszik - nem tetszik, Kőszeg mindig is állami támaszra szorult, annyira csekély a saját bevétele. Csupán a költségvetés öt-hatod része.
Ismerteti még, hogy a várfelújítás következő szakasza (volt turistaszálló felújítás, külső-belső udvarok és hidak, csapadékvíz stb.) ekkora összegből nem oldható meg, mint ami a költségvetésben szerepel, csak egy része. A fennmaradó részre az un. norvég pályázat keretében szeretnének támogatást nyerni.
A Balog iskola járda és közösségi tér felújítását a szülői munkaközösség kérte. Ez tulajdonképpen az udvar, az osztálytermekhez tartozó teraszok és a játszótér felújítása, mert ezek már nagyon-nagyon régen épültek. Ehhez várható a tankerület és a szülők hozzájárulása is, de akkor az a tartalékba kerül.
Keszei Balázs kérdezi még, hogy a gimnázium könyvtárához kapott pályázati pénz megérkezett-e már az önkormányzat számlájára a KLIK-től? Dr. Zalán Gábor szerint ez folyamatban van.
Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és elkezdődik a szavazás.
Elsőként a határozati javaslat 1. pontját bocsátja szavazásra a polgármester, amelyet a képviselők 10 igen, 1 nem szavazattal el is fogadnak.
21/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosításának előterjesztését a kommunális adó csökkentésére vonatkozóan.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: 2014. februári képviselő-testületi ülés.
A határozati javaslat 2. pontjával kapcsolatban a polgármester jelzi: mivel egyik bizottság sem javasolta, hogy a sporttelep ingatlanjai a városüzemeltető kft.-hez kerüljenek, ezért csak azt bocsátja szavazásra hogy a februári ülésre készüljön el a KSK-val a jelenlegi középtávú és az ingatlanhasználati megállapodás módosítása a kívánt változtatások miatt.
A képviselő-testület ezt 11 igen szavazattal hagyja jóvá.
22/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszegi Sportklubbal fennálló ingatlan-használati szerződés és középtávú megállapodás módosítását.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: 2014. februári képviselő-testületi ülés.
Ezután a polgármester a sportegyesület finanszírozásáról várja a szavazatokat a pénzügyi bizottság javaslata szerint. A tekepálya bérlőjének bérbeszámítása miatt kiesett összeg 10 hónapra eső része (2,7 M Ft), + a civil szervezetek támogatásának az emelésére vonatkozó 20%-(+1,7 M Ft), így összesen az önkormányzat 4,4 M Ft-tal emelné meg a szervezet támogatását. A képviselők ezt 11 igen szavazattal fogadják el (rendeletbe beépítve).
A natúrpark támogatása 4,5 M Ft volt tavaly, de az idén oda kerülhet az a bérleti díj, amit eddig a város fizetett, de a saját ingatlanba költözés miatt erre már nincs szükség. A támogatás növelésével 6,5 M Ft-ot kapna idén a natúrpark. A képviselők ezt 9 igen, 2 nem szavazattal fogadják el (rendeletbe beépítve).
Ezután ismét a mentőszolgálat gépkocsi beállója kerül szóba. A polgármester szerint ez valóban nem önkormányzati feladat ugyan, de az városi érdek, hogy a kőszegi mentőautó bármikor rendelkezésre álljon.
Dr. Mátrai István ismerteti, hogy dr. Pusztai Gergő a bizottsági ülésen pontosan vázolta a helyzetet. A régi kőszegi mentőautók lefutottak és helyette szintén használt, de jobb állapotban lévő mentőket kapott a kőszegi részleg. Ezekkel viszont nem lehet beállni a mentőállomás épületébe a boltívek miatt. Korábban nem is lehetett az udvarra beállót tervezni, mert a rendezési terv nem engedte meg, ebben változás történt. De ez nem is a város feladata. Ezért gondolta a bizottság, hogy bízzák meg a polgármester urat azzal, tárgyaljon ez ügyben a mentőszolgálattal. Szerinte, amíg a mentősök nem jelzik, hogy szükség van a város segítségére, addig nem kell az összeget sem biztosítani.
Váradi Szilárd szerint a bizottsági elnök úr jól vázolta a helyzetet, csak a vége nem stimmel. A mentősök már 1,5 évvel ezelőtt megkeresték a polgármester urat, csak éppen akkor a városnak erre nem volt anyagi lehetősége, meg a rendezési terv se engedte meg. Egyébként felajánlották hozzá még a saját munkájukat is.
Kiss Péter hozzáfűzi: pályázati lehetőség csak új mentőállomásra van, olyanra ahol még nincs mentőállomás. Szombathelyen, Bükön is van esetkocsi, Kőszegnek más lehetősége nem lesz: tehát a város patthelyzetben van. Váradi Szilárddal együtt ő is azt kéri, biztosítsa ezt az összeget a képviselő-testület.
A polgármester szavazásra bocsátja a 1,5 M Ft összegű, fejlesztési célú átadást a mentőszolgálat részére, amit a képviselők 11 igen szavazattal el is fogadnak (rendeletbe beépítve).
Ezután a polgármester a két bizottság azon módosító javaslatát bocsátja szavazásra, mely szerint a Várkör-Rajnis utcai új gyalogátkelőhely legyen megvalósítva az 5. melléklet IV/4. pont terhére (kőszegfalvi ravatalozó építése). A képviselők ezt 6 igen, 5 nem szavazattal hagyják jóvá (rendeletbe beépítve).
Huber László jelzi: ez természetesen nem azt jelenti, hogy a kőszegfalvi ravatalozó nem fog megvalósulni.
Azzal, hogy az új az új temető területvásárlása kerüljön ki, és egy részével a vár felújítás összege legyen megemelve, a különbözet pedig a tartalékot növelje, 10 igen, 1 nem szavazattal egyetért a képviselő-testület (rendeletbe beépítve).
A polgármester jelzi még, a városfejlesztő kft. nincs fényes anyagi helyzetben, a 2012-es szinten van a támogatásuk. Ez nem garantálja, hogy az egész év zökkenőmentes lesz.
Végül Táncsics András képviselő javaslata van még hátra a parkoló bővítésekre vonatkozóan. Ennek lehetőségeit meg kell nézni, ki kell dolgozni költségigényét és az áprilisi ülésre kell előterjeszteni.
A képviselők 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:
23/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a városban lévő parkolóhelyek számának a növelése érdekében újabb területek bevonásának megvizsgálását, különös tekintettel az un. Kiskakas vendéglő melletti parkoló bővítésére, valamint az SOS Gyermekfalu alatti részen új parkolóhelyek kialakítására.
A parkolóhely bővítés lehetőségeiről a képviselő-testület 2014. áprilisi ülésére előterjesztést kell készíteni, ami tartalmazza az új parkolóhelyek kialakításának a költségigényét is.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: 2014. áprilisi képviselő-testületi ülés.
A humánerőforrás bizottság kérte, hogy a költségvetés első módosításakor a közalkalmazottak részére is legyen un. kártyapénz elkülönítve, hiszen erre lehetőség van. A polgármester ezt is szavazásra bocsátja, a képviselők pedig 11 igen szavazattal jóvá is hagyják.
24/2014. (II. 6.)
képviselő-testületi határozat
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a 2014. évi költségvetésről szóló 5/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet első módosítását tartalmazó rendelettervezetbe legyen beépítve a bankkártya költségtérítés fedezete a közalkalmazotti körre vonatkozóan is.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő: értelemszerűen.
A rendeletről szóló szavazás előtt dr. Zalán Gábor kér szót és jelzi, hogy a rendelettervezet „vegyes rendelkezései” közül törölni kell a köztisztviselői illetményalap megállapításáról szóló rész [12. § (1) bekezdés 1. mondata] mivel ez magasabb jogszabály ismétlését jelenti, továbbá a rendelet bevezető szakaszát is módosítani kell.
Ezzel a képviselők 11 igen szavazattal értenek egyet.
Végül a képviselő-testület 7 igen, 4 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
5/2014.(II. 6.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről
(A rendelet a jegyzőkönyv melléklete.)
A szavazás után Huber László polgármester megköszöni a képviselők részvételét, majd 11.55 órakor bezárja a képviselő-testület mai ülését.
Kelt, mint az első oldalon.
Dr. Zalán Gábor Huber László
jegyző polgármester