2014. Február 6., Csütörtök, 10:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzat saját bevételei valamint adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő kötelezettségei összegének megállapítása.
2.a - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2014. évi költségvetésének jóváhagyása.
2.b - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal megállapodásának módosítása.
3. - Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
4. - Az önkormányzatok adósságkonszolidációjával kapcsolatos képviselő-testületi nyiltakozat.
5. - A Jurisics-vár turisztikai fejlesztése I. ütem III. rész beruházás kivitelezői feladatainak ellátására vonatkozó közbeszerzési eljárás eredményhirdetése.
6. - Egy mappában a 2014. február 6-i képviselő-testületi ülés anyagai.
3. napirendi pont:
Az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2014. évi költségvetéséről






Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete, valamint az önkormányzat 176/2013. (X. 31.) képviselő-testületi határozata alap-ján az önkormányzat 2014. évi költségvetését az aláb-biak szerint terjesztem elő:

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány 2014. évben a háztartások fogyasztásának 1,9%-os bővülésével, 2%-os reálkereset-emelkedéssel, és 2,4%-os inflációval számol. Az államháztartás hiá-nya a GDP 2,9%-ában tervezett.

A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és Ma-gyarország növekedési pályára állítása áll. A 2014. évi központi költségvetési törvényben kiemelt szerepet kap a rezsicsökkentés folytatása, a családi adókedvez-mények kiterjesztése, a munkahelyvédelmi akcióterv intézkedései, illetve a köznevelésben résztvevők illet-ményalapjának növelése.

Központi forrásból származó bevételek:
A 2014. évben az önkormányzati feladatellátás finan-szírozási rendszere az előző évit követi, lényeges vál-tozás a finanszírozási struktúrában nem várható.

A 2014. évi központi támogatásokat az alábbiak szerint vettük figyelembe:
- Az általános működési támogatáson belül a telepü-lésüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvi-lágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó tá-mogatás az önkormányzat 2012. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik. A központi költségvetés továbbra sem biztosít támogatást például a településtisztasági feladatokra.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hi-vatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hoz-zá.
- A pénzbeli szociális ellátások hozzájárulása főként a beszámítás levonása miatt jelentősen csökken, az egyes jövedelempótló támogatások kiegészítésénél a tervezett kiadásokat vettük figyelembe.
- A fenti támogatásokat csökkenti a beszámítás ösz-szege, amelynél figyelembe veszik az önkormányzat adóerő-képességét is, így a beszámítás összege 61 729 E Ft-ról 39 852 E Ft-ra csökken. Új szabály, hogy a be-számítás összegét a költségvetési törvényben meghatá-rozott jogcímek szerinti sorrendben kell figyelembe venni.
- Az önkormányzat közvetlenül biztosítja a gimnázi-umban és a Dr. Nagy L. EGYMI-ben a gyermekek napközbeni étkeztetését, amelynél a köznevelési in-tézményekbe járó, gyermekotthonban elhelyezett gyer-mekek napközbeni étkezésével, valamint a kollégiu-mok esetében az összes étkezéssel számolni kellett. A gyermekétkeztetés támogatási rendszere megváltozott, a feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámo-gatás, illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik.
- A tartózkodás utáni idegenforgalmi adó bevételéhez forintonként 1,5 Ft támogatás kapcsolódik.
- A gépjárműadónál az átengedés mértéke továbbra is 40%.
- Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik. A múzeum támogatása az előző évihez képest emelkedett.

- A többcélú társulás 2013. június 30-ával átalakult az új önkormányzati törvénynek megfelelő társulássá.
A központi törvénytervezet továbbra is tartalmaz ki-egészítő támogatást a jelenleg is társulásban ellátott szociális feladatok tekintetében, a költségvetésben a je-lenlegi intézményrendszerrel számoltunk. A feladatel-látásokhoz kapcsolódó támogatásokat a székhely ön-kormányzat, azaz Kőszeg igényelheti. A társulás in-tézményeire és feladataira igényelt támogatás 352 796 E Ft, amelyet az önkormányzat támogatás értékű bevé-telként ad át a társulás részére. A költségvetés tartal-mazza az intézmények normatíva feletti támogatásának átadását is a társulási megállapodásnak megfelelően megosztva.

A társulásnál tervezett feladatok finanszírozása:
- A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszíro-zás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásá-val a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagó-gusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező il-letményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében (a pedagógusok új illetmény és előmeneteli rendszerét figyelembe vé-ve) és a közvetlen segítő esetében is jelentősen emel-kedett. Emellett kötött felhasználású támogatás igé-nyelhető az óvodák működtetéséhez.
- A szociális területen az átmeneti és a napközbeni el-látásokhoz társult feladatellátás esetén ellátott arányo-san többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos ellátá-sok esetében a szakmai jogszabályokban előírt kötelező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek járuléka-it, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az in-tézményeknek egységes szempontrendszert határoz-tunk meg.

A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem vár-ható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel 359 900 E Ft, amely tar-talmazza a kedvezmények, mentességek összegét is (Koncepcióban: 358 308 E Ft). Az iparűzési adóalap 2012-ről 2013-ra jelentősen csökkent (12 345 725 E Ft-ról 11 386 362 E Ft-ra).

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intéz-ményrendszer és az önkormányzat működőképessé-gének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet az eddig teljesített kötelező és önként vállalt feladatokra.
A működés egyensúlya az előző év végén folyósí-tott rendkívüli támogatás felhasználásával biztosít-ható.
A működési mérleg a kötelező és az önként vállalt feladatokat is tartalmazza.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla emelke-dése nem várható, kivéve a pedagógus munkaköröket, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetmé-nyekkel számoltunk. A pedagógusok illetményemelke-dését, amely a minimálbér összegéhez kötött, a terve-zésnél figyelembe vettük.
A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapilletmé-nyek előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten sze-repel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsoro-lásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatáso-kat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi jut-tatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2013. évi szinten tervezettek.

1. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadá-sainál az átsorolásokkal számoltunk, az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2013. évi mértékkel számoltunk.

A hivatalnál a képviselő-testület döntése értelmében a költségvetésben a létszám következő bővülésével számoltunk:

- 1 fő átvételét terveztük a társulástól, aki továbbra is munkaszervezeti feladatokat lát el (jelenleg is pénz-ügyi területen dolgozik, de 2014-ben már pályázatból nem finanszírozott).
- A társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására pénzügyi területen további 1 fő foglalkoztatásával, továbbá 0,5 fő foglalkoztatásával a szervezési felada-tok tekintetében. A munkaszervezeti feladatokhoz a települési önkormányzatok részéről a társulás hozzá-járulást nem kér, azokat az előző években megvalósí-tott és elszámolt pályázatok befolyó pénzeszközeiből finanszírozza.
- A közterületek felügyeletére további 1 fő közterület felügyelő kerül felvételre, és 0,5 fővel biztosítható a titkárnői feladatok ellátása (osztott munkakörben a társulás szervezési ügyintézője lenne).


2. Az önkormányzatnál a TÁMOP pályázat kereté-ben foglalkoztatott 5 fő további 6 havi foglalkoz-tatását vettük figyelembe. A vár esetében pedig a pályázat és a tovább foglalkoztatás lezárulásával szükség van 3 fő foglalkoztatására az addig a pá-lyázatból fedezett munkakörökben.

A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal terhe-lik a munkaadókat.

3. A dologi kiadásoknál a teljesített kiadásokat vet-tük figyelembe, a források elégtelensége nem te-szi lehetővé a dologi kiadások emelését. A vá-rosüzemeltetési feladatoknál a 2012. évi kiadás-sal terveztünk (106 680 E Ft).

4. A közvilágítás esetében a kiadások csökkenését vettük figyelembe, mivel a versenyeztetés ered-ményeképpen az energia díja jelentősen csökken.

5. A társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás a tár-sulásnál marad. A 2014. évi költségvetést a kő-szegi önkormányzat által fenntartott és finanszí-rozott intézményeknél egységes elvek alkalma-zásával terveztük, azaz az alapilletmények elői-rányzatának tervezése 95%-on történt, nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelhetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezettek.

6. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával számoltunk, amely jelen-tősen bővült a gyermekotthonos gyermekek nap-közbeni étkeztetésének kötelezettsége miatt, to-vábbá a kiadások emelkedtek a kollégiumban el-helyezett tanulók további étkeztetésének (a déli meleg és két további étkezésen felül) biztosítása miatt is. Az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével terveztünk az ön-kormányzati körben ellátott feladatoknál, illetve a társulásban finanszírozott intézményeknél is.


7. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását vettük figyelembe.

8. A civil szervezetek, önkormányzati feladatot el-látó egyesületek támogatásánál kismértékű emelkedéssel számoltunk.

9. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek ke-zelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 25 000 E Ft összegű céltartalékot ter-veztünk.


10. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 9 000 E Ft összegű céltartalék kép-zése szükséges.


11. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. Fejlesztések forrá-sául az év végén kapott rendkívüli támogatás ma-radványából 105 000 E Ft-ot használhatunk fel. Szintén segíti az egyensúly biztosítását az Alpannónia pályázatból idén befolyó bevétel is.

A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési ki-adások területén a már megkezdett beruházások szere-pelnek elsődlegesen.
A további tételek is fontos fejlesztéseket, felújításo-kat jelentenek, például az Ambró Gy. utca csapadékvíz és talajvíz elvezetési rendszerének kiépítése, amelynek megvalósítása támogatás nélkül nem lehetséges, vagy a temetőben a ravatalozó épület felújítása.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szere-pel az új egészségház építése, valamint a hozzá kap-csolódó közművek és út kiépítése.
Kistérségi közlekedési fejlesztések megvalósításához tervezzük pályázat (100 %-os támogatási aránnyal) be-nyújtását, amelynek keretében többek közt a gyalogát-kelőhelyek kiépítése is megtörténhet.

A Magyarország 2014. évi központi költségvetéséről szóló 2013. évi CCCXXX. törvény 67.§-a és 68.§-a alapján az állam az önkormányzat adósságállományá-nak átvállalására 2014. február 28-ig kötelezettséget vállal, így az önkormányzat költségvetésében hiteltör-lesztés és kamatfizetés nem szerepel. A 2014. január 1-jén fennálló és átvállalással érintett adósságállomány a 6. mellékletben szerepel.



Kőszeg, 2014. január 30.

Huber László s. k.
polgármester

(A rendelettervezetet, a mellékleteket valamint az információs táblákat lsd. a letölthető formátumban.)