2007. Április 11., Szerda, 11:00 óra, Városháza 137. számú tanácskozóterme: Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg város Önkormányzata 2006. évi gazdálkodásának beszámolója
2. - Beszámoló a gyermekvédelmi munkáról
3. - Kőszeg város közérdekű hírműsorainak, tudósításainak helyi érdekeltségű hirdetéseinek elkészítésére és sugárzására egyszerűsített közbeszerzési eljárás ajánlati felhívása
2. napirendi pont:
Beszámoló a gyermekvédelmi munkáról

ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2007. április 17-i ülése . napirendi pontjához

Beszámoló
a városban 2006. évben végzett gyermekvédelmi munkáról




Tisztelt Képviselő-testület!

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (Gyvt.) 96. § (6) bekezdése és annak végrehajtását szabályozó 15/1998.
(IV. 30.) NM rendelet 15. § (7) bekezdése előírja, hogy évente legalább egy alkalommal át kell tekinteni a település gyermekvédelmi rendszerének működését és erről átfogó értékelést kell készíteni, amit a képviselő-testület megtárgyal. A beszámoló tartalmi követelményét a 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet 10. számú melléklete határozza meg. Az elmúlt évi feladatellátást a Gyermekjóléti Szolgálat szervezésében 2007. március 22-én rendezett tanácskozás is áttekintette az összes intézmény részvételével. Ezek alapján az Szociális és Egészségügyi Bizottság nevében az alábbi beszámolót terjesztem a Tisztelt Képviselő-testület elé.
Az önkormányzat és a városban működő intézmények gyermekvédelmi feladatait a Gyvt. és annak végrehajtási rendeletei, egyes közoktatási jogszabályok, valamint Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló többször módosított 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet (Szr.) határozzák meg.
A gyermekek védelme családban való nevelkedésük elősegítésére, veszélyeztetettségük megelőzésére és megszüntetésére, valamint a szülői vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerülő gyermekek családot helyettesítő ellátásának biztosítására, gyermekkorukból eredő különleges jogaik védelmére irányuló tevékenység.
A Gyvt. a települési önkormányzat részére a törvényben foglaltak szerint 2006-ban a rászoruló gyermekek és családtagjaik számára rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény, pénzbeli támogatás, kiegészítő gyermekvédelmi támogatás, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, egyéb kiegészítő pénzbeli és természetbeni támogatások biztosítását, gyermektartásdíj megelőlegezését, a személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében gyermekjóléti szolgáltatást, a gyermekek napközbeni ellátását (étkeztetését, felügyeletét), átmeneti gondozását és a máshol igénybe vehető ellátásokhoz való hozzájutás szervezését, a gyermekvédelmi gondoskodás keretébe tartozó egyes hatósági intézkedéseket (védelembe vétel, ideiglenes hatályú elhelyezés, egyéb gyámhatósági ügyek) írja elő.
Kőszeg Város Önkormányzata csaknem maradéktalanul eleget tett gyermekvédelmi kötelezettségeinek. A város költségvetési rendeletében biztosította a támogatások, segélyek folyósításához, a személyes gondoskodás működtetéséhez és a gyermekintézményekben az e célra szükséges forrásokat.

1. A város lakónépessége: a beszámolási időszakban (2006) 11 999 fő, ebből 18 éven aluli 2 281 fő (19,0%), ezen belül a 14 év alatti gyermekek száma 1 795 fő. Kőszeg iskolaváros lévén a tanév során a diákotthonokban, kollégiumokban lakó tanulókkal ez az arány magasabb, ami gyermekvédelmi szempontból főleg az oktatási intézményekre ró feladatokat (napközbeni ellátás, prevenció stb.).


2. Az önkormányzat által nyújtott pénzbeli, természetbeni ellátások biztosítása:

A beszámolási időszakban a gyermekek védelmét biztosító pénzbeli és természetbeni ellátások rendszere a korábbi évekhez képest átalakult.
A rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény célja, hogy az anyagi okok miatt veszélyeztetett gyermeket a családja képes legyen a saját otthonában nevelni, gondozni. A gyermekek főként a 14 év alatti korosztályból és elsősorban a két- és többgyermekes családokból kerülnek ki. Ezekben a családokban többnyire a szülő egyedül neveli a gyermeket, valamelyik szülő GYES-en van, rokkantnyugdíjas vagy munkanélküli. Az ellátási forma a gyermek napközbeni ellátását biztosító intézményben a jogszabályban meghatározott étkeztetés normatív kedvezményének , külön jogszabályban meghatározott egyéb kedvezményeknek és a pénzbeli támogatás igénybevételére jogosít. 2006-ban 279 gyermek volt rá jogosult, ahol a családban az egy főre jutó jövedelem nem haladta meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 110, illetve 120 %-át ( jelenleg 29 843 Ft, illetve 32 556 Ft. )
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosultak pénzbeli támogatására két alkalommal, júliusban és novemberben kerül sor a Gyvt. alapján. Eszerint júliusban 161, novemberben 265 gyermek részesült benne, összesen 2 130 E Ft összegben.
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatásra a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő gyermek gyámjául rendelt hozzátartozó jogosult a Gyvt-ben meghatározott feltétel szerint. Havi összege az öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének 22 %-a, jelenleg 5969 Ft. 2006-ban 3 család 5 gyermeke részére állapítottuk meg.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás: Az alkalmanként többletkiadások miatt anyagi segítségre szoruló, gyermeket nevelő családok részére került megállapításra 290 gyermekre 2 181 E Ft összegben, akik e nélkül létfenntartásukat veszélyeztető helyzetbe kerültek volna.
Az ellátás megállapításához a polgármesteri hivatal a Gyermekjóléti Szolgálat környezettanulmánnyal megalapozott véleményét is kikéri .
Gyermektartásdíj megelőlegezés: A beszámolási időszakban 17 gyermek részére 1 344 E Ft került folyósításra.

Egyéb, a Gyvt-ben nem szabályozott juttatások: A Szr. szerint rászorult gyermekek iskolai étkezésükhöz és tankönyveikhez kaptak támogatást vagy részesültek azokban térítés nélkül az intézmények gyermekvédelmi felelőseinek javaslata alapján. Térítési díj átvállalásban 132 gyermek 2 673 E Ft értékben részesült. Az ellátások költségeit közvetlenül az oktatási intézményekbe utaltuk, biztosítotva ezzel a célnak megfelelő felhasználásukat.

Krízissegély: A Családsegítő Szolgálat az általa kezelt 1 600 E Ft krízissegély keretből 615 E Ft-ot fordított gyermekjóléti célokra 58 családban lévő 126 gyermek részére 149 esetben.

Közgyógyellátás: Alanyi jogon 192 gyermek részesült közgyógyellátási igazolványban.

Felsőoktatási hallgatók támogatása: A tárgyében 48 fő részesült összesen 1 563 E Ft támogatásban.

Bursa Hungarica: 26 felsőfokú tanulmányokat folytató kőszegi hallgató kapott a várostól 1 000 E Ft ösztöndíj kiegészítést.



1. számú táblázat

Pénzbeli és természetbeni juttatások 2006.

Ellátás Fő Összes kiadás E Ft
Rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény 279 -
Rendszeres gyermekvédelmi kiadás 1 x kiegészítés 426 2 130
Kiegészítő gyermekvédelmi támogatás 5 196
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás 290 2 181
Gyermektartásdíj megelőlegezés 17 1 344
Intézményi térítési díj átvállalása 132 2 673
Tankönyvtámogatás 14 118
Krízissegély (Családsegítő Szolgálat) 126 615
Felsőoktatási hallgatók támogatása 48 1 563
Bursa Hungarica 26 1 000
Otthonteremtési támogatás - -
Karácsonyi segély - -
Összesen: 11 820



Elutasításra összesen 7 támogatási kérelem esetében került sor. 4 rendkívüli gyermekvédelmi támogatás esetében nem állt fenn rendkívüli élethelyzet, 2 térítési díj átvállalás és 1 Bursa Hungarica ösztöndíj kiegészítésre pályázó családja esetében a jövedelem a megállapított értékhatár felett volt.
3. Az önkormányzat által biztosított személyes gondoskodást nyújtó ellátások
A gyermekjóléti alapellátások a helyettes szülői hálózat kivételével biztosítottak. 2006-ban is több alkalommal kerestek hirdetés útján helyettes szülői feladat ellátására alkalmas házaspárokat, de ismét nem voltak megfelelő jelentkezők, illetve a feladat ellátásához szükséges feltételeket nem tudták vállalni (tanfolyam elvégzése kötelező!). Ezért halaszthatatlan esetben a gyermekek átmeneti gondozását továbbra is az SOS Gyermekfalu és a Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény segítségével oldjuk meg.
A Gyermekjóléti Szolgálat az elmúlt évben 76 nyilvántartott veszélyeztetett kiskorút gondozott (a korcsoport 3%-a). Ebből dec. 31-én 9 fő védelembe vétel, hatósági gyermekvédelmi intézkedés hatálya alatt áll. 49 gyermek részesült rendszeres alapellátásban, 1 gyermek utógondozott. Átmeneti nevelésben 15 fő volt a tárgyévben, közülük 1 családból 1 gyermek a beszámolás időszakában került felvételre. A város területén végzett gyermekjóléti feladatok tekintetében minden szinten érzékelhető fejlődés tapasztalható. Mind a Gyermekjóléti Szolgálat, mind az intézményi jelzőrendszer tagjai megtalálták az együttműködés formáit és területeit, kapcsolatuk minden téren javult, eredményesebb lett. Szakmailag is jó munkakapcsolat alakult ki az egészségügyi, oktatási, hatósági területen dolgozók között. Tárgyi feltételek közül a Családsegítő Szolgálattal közösen használt helyiség és a technikai eszközök (számítógép, fax, másoló, telefon) közös használata okoz problémát. Ennek ellenére munkájukat a feladatellátás minden szakmai tartalmára kiterjedően jó színvonalon látják el. Ezt az ellenőrzések jegyzőkönyvei is alátámasztják.
Kőszeg és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társuláshoz tartozó 15 településen a kőszegi Szociális Gondozási Központ szakmai egységeként működő Gyermekjóléti Szolgálat látja el a szolgáltatást 2005. január 1-től a Társulás és Kőszeg Város Önkormányzata által kötött megállapodásnak megfelelően. A feladatellátást az intézmény vezetője a Gyermekjóléti Szolgálat vezetőjén keresztül irányítja területfelelősi rendszerben, négy területen: Kőszeg, Hegyalja térsége, Gyöngyösfalu térsége, Horvátzsidány térsége. Így az ellátott gyermekek, családok a lakóhelyükön juthatnak hozzá a szolgáltatáshoz. (A közölt statisztikai adatok csak Kőszeg város területén ellátott feladatokra vonatkoznak.)



2. számú táblázat


A gyermekjóléti alapellátás adatai 2006.

Egység Összesen
Felsőfokú végzettségű foglalkoztatottak fő 3
A szolgáltatást igénybevevő gyermekek fő 90
A szolgáltatást igénybevevő családok család 58
Gyermekvédelmi szakellátásban is részesül család 19
Rendszeres gyermekvédelmi és családgondozás gyermek 76
Rendszeres gyermekvédelmi és családgondozás család 42
Alapellátásban gondozott gyermek 49
Alapellátásban gondozott család 27
Védelembe vett gyermek 9
Védelembe vett család 7
Utógondozott gyermek 1




3. számú táblázat

A gyermekek veszélyeztetettségének okai 2006.
Probléma típusok szerint


A probléma jellege Eset Gyakoriság %
Anyagi (megélhetési, lakhatással összefüggő) 423 38
Gyermeknevelési 446 40
Beilleszkedési nehézség 47 4
Magatartási és teljesítményzavar 80 8
Családi konfliktus 35 3
Szülők vagy család életvitele 22 2
Szülői elhanyagolás 29 4,
Fogyatékosság, retardáció 21 1
Szenvedélybetegség 11 1
Összesen 1114 100,0



A gyermekek napközbeni ellátása 1 bölcsődében, 4 óvodában, 4 általános iskolában és 2 középiskolában történik. Ezek közül 4 óvoda, 2 általános iskola kistérségi, 1 középiskola önkormányzati fenntartású intézmények. Az igénybevételre vonatkozó adatokat a 4. számú táblázat mutatja. Az ellátás az azt igénylő gyermekek mindegyike részére biztosított.




4. számú táblázat

Ellátási forma Beiratottakszáma Étkező Ingyenes étkező
Bölcsőde 12 12 1
Óvodák 378 351 70
Általános iskolák 1092 528 47
Középiskolák 449 284 -
Összesen 1 629 1 062 59




Gyermekvédelmi szakellátás: Nem városi fenntartású intézményekben (Gyógypedagógiai Intézmény, SOS Gyermekfalu), mint gyermekotthonokban átmeneti és tartós nevelésbe vett gyermekek ellátása, utógondozása mellett szükség esetén kőszegi gyermekeket is fogadnak.


4-5. Jegyzői hatáskörben tett gyámhatósági intézkedések – Városi Gyámhivatal hatósági intézkedései
A hatósági feladatokat a Gyvt. és a gyámhatóságokról szóló 149/1997. (IX. 10.) Korm. rendelet szerint a jegyző és a Városi Gyámhivatal 2 munkatársa látta el. Tevékenységük során a Korm. rendeletben ide telepített 14 község (a statisztikai kistérség) gyámügyeit is ellátták (az 5. számú táblázat adatai között ezek is szerepelnek).
Tárgyévben a jegyző 10, a Városi Gyámhivatal 484 határozatot hozott. Ebből államigazgatási úton 2 került megtámadásra, de mindkettő helybenhagyással végződött, jogorvoslati eljárás nincs folyamatban. Felügyeleti intézkedésre, ügyészi óvásra nem került sor.
A kezelt 76 veszélyeztetettségi eset 42 családot érintett. A gyámhivatal 2006-ban 2 esetben kezdeményezett büntető eljárást kiskorú sérelme miatt veszélyeztetés jogcímén. Új átmeneti és tartós nevelésbe vételére 2 családból 2 gyermek esetében került sor. Ideiglenes elhelyezés nem volt. A beszámolási időszakban 3 gyermek került védelembe vételre a Gyermekjóléti Szolgálat jelzése alapján. Védelembe vétel felülvizsgálatára 11 esetben került sor, aminek során 4 kiskorú védelembe vétele szűnt meg eredményes gondozás miatt.



5. számú táblázat

Hatósági gyermekvédelmi tevékenység

Eljárás Jegyző Gyámhivatal
Nyilvántartásba vett veszélyeztetett kiskorú 10 -
Nyilvántartott veszélyeztetett kiskorú 88 -
Nyilvántartott védelembe vett kiskorú 24 -
Gyermek családi jogállásának rendezése 3 33
Családba fogadott kiskorúak - 14
Kapcsolattartási ügyek - 34
Nyilvántartott átmeneti neveltek száma - 31
Tartós nevelésbevettek száma - 3
Utógondozási esetek száma - 7
Kiskorúak vagyoni ügyeinek száma - 15
Gyámság alatt állók - 51
Gyermektartásdíj megelőlegezése - 2
Otthonteremtési támogatás - -



6. A felügyeleti szervek és hatóságok ellenőrzései
A beszámolási időszakban a Közigazgatási Hivatal és a módszertani intézmény végzett törvényességi és szakmai ellenőrzést. A feltárt hiányosságok ( tárgyi feltételek, működési engedély, szupervízió)egy részét már megszüntettük. A Városi Gyámhivatalnál a Megyei Gyámhivatal a kiskorúak vagyoni ügyeinek intézését és a kapcsolattartás szabályozását vizsgálta és a jegyzőkönyvek szerint azokat rendben találta.


7. Jövőre vonatkozó javaslatokat, célok
a) A gyermekek családban történő átmeneti gondozásának biztosításához szükséges a helyettes szülői ellátás megszervezése.
b) Javítani szükséges a Gyermekjóléti Szolgálat tárgyi feltételeit (elhelyezési körülmények, eszközállomány).
c) A nevelési tanácsadó szolgálat további fejlesztésre szorul, mert mindösszesen heti 2 órában működik és ellátja a kistérségi feladatokat is.
d) A megjelenő pályázatok figyelésével és felhasználásával meg kell teremteni a gyermekek nyári felügyeletének, étkeztetésének, táboroztatásának anyagi alapjait.


8. Bűnmegelőzési program főbb gyermekvédelmi pontjai
A város képviselőtestülete 2006. júniusi ülésén elfogadta a Közbiztonsági és Bűnmegelőzési Koncepciót, melyben meghatározott feladatok egy része teljesült, a többi folyamatban van.
A bűnmegelőzési, bűnüldözési szervek gyermekvédelmi tevékenysége összehangoltan működik.
A rendőrség kapcsolata, együttműködése a Gyermekjóléti Szolgálattal és a Gyámhivatallal jó, eredményes. Kőszeg város területén az ismertté vált bűncselekmények (354) közül 9-et (2,5 %) követtek el fiatalkorúak, 5 gyermekkorúval szemben szüntettek meg nyomozást büntethetőséget kizáró ok miatt. A gyermekkorú sértettek száma 1 fő, a fiatalkorú sértetteké 15 fő. A velük kapcsolatos bűncselekmények és szabálysértések körét továbbra is főleg a vagyon elleni bűncselemények, lopás (pl. mobiltelefon) vagy jármű (kerékpár) eltulajdonítás teszik ki. 2006. évben 2 esetben merült fel az, hogy gyerekkorúak bolti lopásra illetve zsebpénzének átadására kényszerítették társukat. Kábítószerrel való visszaélés miatt 2 esetben került sor fiatalkorúval szemben intézkedésre. 68 esetben kiskorú személy eltűnése miatt vált szükségessé intézkedni, többségük bentlakásos intézményből távozott engedély nélkül. Az ismertté vált bűncselekmények alapján Kőszeg nem tartozik a kábítószerrel fertőzött és veszélyeztetett települések közé. 2006. évben az előző évihez képest 8-al csökkent a fiatalkorúak által elkövetett bűncselekmények száma, ami az ismertté vált bűncselekmények arányában 1,9 %-os csökkenést jelent. Az iskolákban 2005/2006-os tanév végéig folytak a DADA és Ellen-szer programok, jelenleg átdolgozás alatt vannak, konkrét végrehajtásuk a Megyei Bűnmegelőzési osztályok feladata lesz. A rendőrség, határőrség és a tűzoltóság aktívan közreműködött a gyermekjóléti szolgálat által szervezett nyári táborban is.( önvédelmi, tűzoltási bemutatókon Az oktatási intézmények kábítószerek mellett foglalkoznak a dohányzás, alkoholfogyasztás hatásaival és ezeket az egészséges táplálkozás, helyes magatartás és életvezetés, konfliktuskezelési képességek kialakításával kötik össze, ami hatékonyságukat növeli.


9. A települési önkormányzat és a civil szervezetek közötti együttműködés a gyermekvédelem területén
A gyermekek szabadidős programjának szervezését az oktatási intézményeken (sportolási lehetőségek, szakkörök, felzárkóztató foglalkozások, napközi otthon) kívül a közművelődési intézmények (Művelődési Központ, Városi Könyvtár) és a Kőszegi Sportegyesület látják el – felsorolásuk meghaladja a beszámoló kereteit.
Évek óta jelentős szerepet tölt be a Tűzoltó Egyesület a város ifjúsági életében. Amellett, hogy év közben rendszeres foglalkozásokat tartanak, nyáron Békésen 1 hetes, Csobánkán pedig 3 napos tábort szerveztek, ahol 20 fiatal vett részt.
2006-ban 121 általános iskolás vett részt az iskolák által szervezett táborokban a Balatonnál.
Egyre jelentősebb az egyházi részvétel a gyermekek és fiatalok szabadidő eltöltésének szervezésében. Állandó csoportokat működtetnek, nyári táborokat, kulturális rendezvényeket szerveznek. A hátrányos helyzetben lévőkre és nagycsaládosokra kiemelt figyelmet fordítanak.
A Karitász az elmúlt évben is tankönyv, írószer, ruha és karácsonyi csomagokkal támogatott esetenként 80-100 nagycsaládos háztartást.
A beszámolási időszak alatt 15 rászoruló gyermek részére biztosítottunk minden hétvégén hidegcsomag formájában élelmet a " Mindenki ebédel" pályázati program keretében.
A nyári szünetben július 21-től augusztus 31-ig a nyári gyermekétkeztetés keretén belül ingyenesen, 83 gyermek részére hétköznapokon meleg élemet biztosítottunk a Szociális Gondozási Központban.
Pályázati pénzből megvalósítottuk meg a gyermekjóléti szolgálat által szervezett nyári tábort június 20-július 4-ig. Kézműves foglalkozásokon, egészségügyi felvilágosításon, közlekedési, önvédelmi, tűzoltó bemutatón vehettek részt a gyerekek.


Összességében megállapítható, hogy a város gyermekvédelmi rendszerében jelentősebb hiányosságok nincsenek. Az önkormányzat a szociálisan hátrányos helyzetben lévő családokban nevelkedő gyermekekért széleskörű ellátási formák és jelentős támogatási összegek biztosításával igyekszik megfelelni az elvárásoknak. A gyermek- és ifjúságvédelem területén tevékenykedők elkötelezetten, jó színvonalon látják el munkájukat.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a beszámolót vitassa meg és fogadja el.


Kőszeg, 2007. április 17

Raposa Helga s. k.
a bizottság elnöke


HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a városban 2006-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót elfogadja.