Önkormányzati belépés | |
|
2016. Október 27., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
5.a napirendi pont:
Az Állami Számvevőszék hulladékgazdálkodásra vonatkozó jelentése.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. Törvény (a továbbiakban ÁSZ tv.) 5. § (3) – (5) bekezdése, alapján, az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) középtávú stratégiájában megfogalmazott célok megvalósítása érdekében elrendelte az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenysége szabályszerűsé-gének ellenőrzése keretében a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft (a továbbiakban: Kft) gazdálkodására vonatkozó ellenőrzést.
A konkrét ellenőrzés célja annak értékelése, hogy az önkormányzat a jogszabályi előírások figyelembevételével döntött-e az ellenőrzésre kerülő közfeladat megszervezéséről; a tulajdonosi joggyakorló önkormányzat szabályszerűen gyakorolta-e tulajdonosi jogokat; a gazdasági társaság közfeladat-ellátása bevételeinek, ráfordításainak el-számolása, és vagyongazdálkodási tevékenysége megfelelt-e a jogszabályi, ill. a közszolgáltatási valamint a vagyonkezelési szerződésben foglalt tulajdonosi előírásoknak, azok végrehajtása szabályszerű volt-e; a gazdasági társaság kötelezettség állománya jelent-e kockázatot a működésre, ill. a közfeladat ellátására; a közfeladatok átlátha-tósága és elszámolhatósága érdekében biztosítva volt-e a közszolgáltatás díjának megalapozottsága, szabályszerű önköltségszámítással.
Az ellenőrzés típusa szabályszerűségi, megfelelőségi jellegű ellenőrzés, az ellenőrzött időszak a 2011. január 01- jétől 2014. december 31. napja.
Az ellenőrzött szervezet a Kft és a kizárólagos tulajdonosi jogokat gyakorló Kőszeg Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormány-zat).
Az ÁSZ az ellenőrzést 2016. I. negyedévében folytatta le, mely alapján elkészítette jelentéstervezetét.
A tervezet a vizsgálat megállapításai alapján ja-vaslatokat fogalmazott meg tizenhárom pont-ban a Kft ügyvezetője, két pontban az Önkormányzat polgármestere, egy pontban az Önkormányzat jegyzője számára.
A javaslatokra nézve Polgármester úr és a Kft ügyvezetője észrevétellel élt.
Az ÁSZ Polgármester úr által benyújtott észrevételt nem vette figyelem be, a Kft által benyújtott, észrevételt elutasította.
Az ÁSZ végleges jelentése, az észrevételek és a reagálás jelen előterjesztés mellékletét képezik.
Polgármester úr által, az első számú javaslatra nézve tett észrevételét az ÁSZ annak ellenére nem vette figyelembe, hogy ugyanezen tartalommal Dunakeszi Város Önkormányzata esetében lefolytatott vizsgálat eredménye, majd a polgármester észrevétele alapján a megállapítást és a javaslatot az ellenőrző hatóság arra tekintettel vonta vissza, hogy a könyvvizsgálói függetlenséget a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 2007. évi LXXV. törvény (továbbiakban Kk tv.) egyértelműen megfogal-mazza, továbbá a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Etikai szabályzata részletes tájékoztatást ad a kérdésben, mely alapján megállapítható, hogy a polgármester jogsértést követett volna el, ha a könyvvizsgálóval szemben, a javaslatban megfogalmazott figyelemfelhívással élt volna.
Az ÁSZ Polgármester úr számára levélben további négy kérdésben elnöki figyelemfelhívással élt, mely jelen előterjesztés mellékletét képezi.
Az ÁSZ tv. 33. § (1) bekezdésében foglaltak értelmében az ellenőrzött szervezet vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani, és azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az ÁSZ részére megküldeni.
Kőszeg Város Jegyzője az ÁSZ által számára előírt javaslatok végrehajtása érdekében elkészítette a Városgondnokság tulajdonából az Önkormányzat tulajdonába került eszközök listáját. Az azóta eltel 11 év során az önkormányzat számviteli nyilvántartásában szereplő eszközöket a Kft, illetve jogelődje használta a Közszolgáltatási szerződés alapján. Mára azonban már az eszközöknek csak a töredéke használható – elsősorban a természetes elhasználódás és egyéb okok miatt – így szükséges volt a Kft tájékoztatása alapján elavult, meg nem lévő, 0 Ft értékben nyilvántartott eszközök selejtezése.
Ezt követően kell majd sort keríteni a megmaradó eszközöknek, illetve az Önkormányzat által korábban beszerzett gépjárműveknek és egyéb vagyonelemeknek - a közfeladat ellátása érdekében – a Kft részére történő tulajdonba adására megszűntetve ezzel az ÁSZ által kifogásolt térítésmentes használatot.
Az ellenőrzött Önkormányzat és a Kft. elkészítette intézkedéséi tervét, mely a határozattervezet mellékletét képezi.
A belső ellenőrnek a jelentéshez kapcsolódva az a véleménye, hogy a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről kialakított kockázatkezelési rendszerbe épüljön be a Kft –nek a tulajdonosi kontroll érvényesítése is. Így a belső ellenőr javasolja, hogy az önállóan gazdálkodó Kft kockázatkezelési szabályzatát – a képviselő-testület mint tulajdonos hagyja jóvá.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a határozat tervezetet elfogadni szíveskedjék.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenfor-galmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi, vala-mint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatokat mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2016. október 21.
Huber László s. k
polgármester
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) V-1022-188/2016. iktatószámon kelt, 2056 témaszámú, V-070734 ellenőrzés azonosítójú, a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft (a továbbiakban: Kft) gazdálkodására vonatkozó ellenőrzés során tett megállapításokra és javaslatokra nézve az alábbiakat hagyja jóvá.
I.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, hogy
1. A) hívja fel a Kft könyvvizsgálója figyelmét, az éves beszámoló kiegészítő melléklete valamint a leltár tartalmi megfelelőségének ellenőrzésére és annak könyvvizsgálói záradékban való megjelenítésére, valamint a követelések értékvesztésének elszámolásával összefüggésben a felülvizsgálati feladatának megfelelő végrehajtására.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
1.B) ismételten forduljon levélben az ÁSZ elnökéhez, hogy a könyvvizsgáló tevékenységére vonatkozóan tett javaslatnál vegye figyelembe az általa korábban írt észrevételeket.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
2. utasítsa a Kft ügyvezetőjét, hogy az ÁSZ jelentés 3.1 megállapítása alapján, a 2013-2014. évi díjhátralékok kezelésével kapcsolatos szabálytalanságok tekintetében, a felelősség tisztázása érdekében készítsen tájékoztatást a hátralékkezelés belső szabályozásáról, annak végrehajtásáról, a felelősség megállapíthatósága, a feltárt szabálytalanság megszüntetése és a felelős megállapíthatósága érdekében.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
II.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete felkéri a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjét, hogy kezdeményezze a Kft térítésmentes használatában álló közfeladatot szolgáló eszközökkel való felelős gazdálkodás feltételeinek megteremtését, készíttesse el a használatba adott eszközök beazonosítására alkalmas tételes jegyzékeit.
Határidő: A jegyzék elkészítésére 2016. november 30.
A további szükséges eljárások lefolytatására 2017. június 30.
Felelős: Dr Zalán Gábor jegyző
III.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete az ÁSZ elnökének figyelemfelhívása alapján jelen előterjesztés 1. mellékletét képező intézkedési tervet jóváhagyja.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, az intézkedési tervben foglaltak végrehajtására, az abban foglalt határidők betartása mellett az arról szóló beszámolók benyújtására.
Határidő: Intézkedési terv szerint
Felelős: Huber László polgármester ill. az intézkedési tervben foglaltak szerint
IV.
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az ÁSZ, Kft gazdálkodására vonatkozó ellenőrzés során, a Kft ügyvezetője számára tett megállapításokra és javaslatokra nézve jelen előterjesztés 2. mellékletét képező a Kft ügyvezetője által készített intézkedési tervet jóváhagyja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, az intézkedési tervben foglaltak végrehajtására, az abban foglalt határidők betartása mellett az arról szóló beszámolók Képviselő – testület számára történő benyújtására.
Határidő: Intézkedési terv szerint, ill. folyamatos
Felelős: Ellenőrzésért Huber László polgármester
Intézkedési tervben foglaltak végrehajtásáért Kovács István ügyvezető igazgató
V.
A. 1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja jelen előterjesztés 3. mellékletét képező selejtezési jegyzőkönyvet.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a selejtezési jegyzőkönyv 2. mellékletében szereplő eszközöket térítésmentesen a Kft .-nek adja a közfeladat ellátása érdekében.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az átadáshoz szükséges dokumentumok aláírására.
Határidő: azonnal
Felelős: Huber László polgármester
B. 1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg, 0117/3 hrsz-ú kivett anyagbánya, szántó megnevezésű 119 608 m2 nagyságú, valamint a Kőszeg, 0118/2 hrsz-ú kivett anyagbánya megnevezésű, 49 958 m2 nagyságú ingatlanokat térítésmentesen átadja a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. tulajdonába a közszolgáltatás ellátása érdekében.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az átadáshoz szükséges dokumentumok aláírására.
Határidő: azonnal
Felelős: Huber László polgármester
VI.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja jelen előterjesztés 4. mellékletében foglaltak szerint a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.-ra vonatkozó kockázatkezelési szabályzatát.
(Valamennyi csatolt mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
Az Állami Számvevőszék hulladékgazdálkodásra vonatkozó jelentése.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Állami Számvevőszékről szóló 2011. évi LXVI. Törvény (a továbbiakban ÁSZ tv.) 5. § (3) – (5) bekezdése, alapján, az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) középtávú stratégiájában megfogalmazott célok megvalósítása érdekében elrendelte az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok közfeladat ellátását érintő gazdálkodási tevékenysége szabályszerűsé-gének ellenőrzése keretében a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft (a továbbiakban: Kft) gazdálkodására vonatkozó ellenőrzést.
A konkrét ellenőrzés célja annak értékelése, hogy az önkormányzat a jogszabályi előírások figyelembevételével döntött-e az ellenőrzésre kerülő közfeladat megszervezéséről; a tulajdonosi joggyakorló önkormányzat szabályszerűen gyakorolta-e tulajdonosi jogokat; a gazdasági társaság közfeladat-ellátása bevételeinek, ráfordításainak el-számolása, és vagyongazdálkodási tevékenysége megfelelt-e a jogszabályi, ill. a közszolgáltatási valamint a vagyonkezelési szerződésben foglalt tulajdonosi előírásoknak, azok végrehajtása szabályszerű volt-e; a gazdasági társaság kötelezettség állománya jelent-e kockázatot a működésre, ill. a közfeladat ellátására; a közfeladatok átlátha-tósága és elszámolhatósága érdekében biztosítva volt-e a közszolgáltatás díjának megalapozottsága, szabályszerű önköltségszámítással.
Az ellenőrzés típusa szabályszerűségi, megfelelőségi jellegű ellenőrzés, az ellenőrzött időszak a 2011. január 01- jétől 2014. december 31. napja.
Az ellenőrzött szervezet a Kft és a kizárólagos tulajdonosi jogokat gyakorló Kőszeg Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormány-zat).
Az ÁSZ az ellenőrzést 2016. I. negyedévében folytatta le, mely alapján elkészítette jelentéstervezetét.
A tervezet a vizsgálat megállapításai alapján ja-vaslatokat fogalmazott meg tizenhárom pont-ban a Kft ügyvezetője, két pontban az Önkormányzat polgármestere, egy pontban az Önkormányzat jegyzője számára.
A javaslatokra nézve Polgármester úr és a Kft ügyvezetője észrevétellel élt.
Az ÁSZ Polgármester úr által benyújtott észrevételt nem vette figyelem be, a Kft által benyújtott, észrevételt elutasította.
Az ÁSZ végleges jelentése, az észrevételek és a reagálás jelen előterjesztés mellékletét képezik.
Polgármester úr által, az első számú javaslatra nézve tett észrevételét az ÁSZ annak ellenére nem vette figyelembe, hogy ugyanezen tartalommal Dunakeszi Város Önkormányzata esetében lefolytatott vizsgálat eredménye, majd a polgármester észrevétele alapján a megállapítást és a javaslatot az ellenőrző hatóság arra tekintettel vonta vissza, hogy a könyvvizsgálói függetlenséget a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról és a könyvvizsgálói tevékenységről szóló 2007. évi LXXV. törvény (továbbiakban Kk tv.) egyértelműen megfogal-mazza, továbbá a Magyar Könyvvizsgálói Kamara Etikai szabályzata részletes tájékoztatást ad a kérdésben, mely alapján megállapítható, hogy a polgármester jogsértést követett volna el, ha a könyvvizsgálóval szemben, a javaslatban megfogalmazott figyelemfelhívással élt volna.
Az ÁSZ Polgármester úr számára levélben további négy kérdésben elnöki figyelemfelhívással élt, mely jelen előterjesztés mellékletét képezi.
Az ÁSZ tv. 33. § (1) bekezdésében foglaltak értelmében az ellenőrzött szervezet vezetője köteles a jelentésben foglalt megállapításokhoz kapcsolódó intézkedési tervet összeállítani, és azt a jelentés kézhezvételétől számított 30 napon belül az ÁSZ részére megküldeni.
Kőszeg Város Jegyzője az ÁSZ által számára előírt javaslatok végrehajtása érdekében elkészítette a Városgondnokság tulajdonából az Önkormányzat tulajdonába került eszközök listáját. Az azóta eltel 11 év során az önkormányzat számviteli nyilvántartásában szereplő eszközöket a Kft, illetve jogelődje használta a Közszolgáltatási szerződés alapján. Mára azonban már az eszközöknek csak a töredéke használható – elsősorban a természetes elhasználódás és egyéb okok miatt – így szükséges volt a Kft tájékoztatása alapján elavult, meg nem lévő, 0 Ft értékben nyilvántartott eszközök selejtezése.
Ezt követően kell majd sort keríteni a megmaradó eszközöknek, illetve az Önkormányzat által korábban beszerzett gépjárműveknek és egyéb vagyonelemeknek - a közfeladat ellátása érdekében – a Kft részére történő tulajdonba adására megszűntetve ezzel az ÁSZ által kifogásolt térítésmentes használatot.
Az ellenőrzött Önkormányzat és a Kft. elkészítette intézkedéséi tervét, mely a határozattervezet mellékletét képezi.
A belső ellenőrnek a jelentéshez kapcsolódva az a véleménye, hogy a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről kialakított kockázatkezelési rendszerbe épüljön be a Kft –nek a tulajdonosi kontroll érvényesítése is. Így a belső ellenőr javasolja, hogy az önállóan gazdálkodó Kft kockázatkezelési szabályzatát – a képviselő-testület mint tulajdonos hagyja jóvá.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a határozat tervezetet elfogadni szíveskedjék.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenfor-galmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi, vala-mint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta. A határozati javaslatokat mindkét bizottság elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2016. október 21.
Huber László s. k
polgármester
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, az Állami Számvevőszék (a továbbiakban: ÁSZ) V-1022-188/2016. iktatószámon kelt, 2056 témaszámú, V-070734 ellenőrzés azonosítójú, a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft (a továbbiakban: Kft) gazdálkodására vonatkozó ellenőrzés során tett megállapításokra és javaslatokra nézve az alábbiakat hagyja jóvá.
I.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, hogy
1. A) hívja fel a Kft könyvvizsgálója figyelmét, az éves beszámoló kiegészítő melléklete valamint a leltár tartalmi megfelelőségének ellenőrzésére és annak könyvvizsgálói záradékban való megjelenítésére, valamint a követelések értékvesztésének elszámolásával összefüggésben a felülvizsgálati feladatának megfelelő végrehajtására.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
1.B) ismételten forduljon levélben az ÁSZ elnökéhez, hogy a könyvvizsgáló tevékenységére vonatkozóan tett javaslatnál vegye figyelembe az általa korábban írt észrevételeket.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
2. utasítsa a Kft ügyvezetőjét, hogy az ÁSZ jelentés 3.1 megállapítása alapján, a 2013-2014. évi díjhátralékok kezelésével kapcsolatos szabálytalanságok tekintetében, a felelősség tisztázása érdekében készítsen tájékoztatást a hátralékkezelés belső szabályozásáról, annak végrehajtásáról, a felelősség megállapíthatósága, a feltárt szabálytalanság megszüntetése és a felelős megállapíthatósága érdekében.
Határidő: 2016. november 30.
Felelős: Huber László polgármester
II.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete felkéri a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Jegyzőjét, hogy kezdeményezze a Kft térítésmentes használatában álló közfeladatot szolgáló eszközökkel való felelős gazdálkodás feltételeinek megteremtését, készíttesse el a használatba adott eszközök beazonosítására alkalmas tételes jegyzékeit.
Határidő: A jegyzék elkészítésére 2016. november 30.
A további szükséges eljárások lefolytatására 2017. június 30.
Felelős: Dr Zalán Gábor jegyző
III.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete az ÁSZ elnökének figyelemfelhívása alapján jelen előterjesztés 1. mellékletét képező intézkedési tervet jóváhagyja.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő – testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, az intézkedési tervben foglaltak végrehajtására, az abban foglalt határidők betartása mellett az arról szóló beszámolók benyújtására.
Határidő: Intézkedési terv szerint
Felelős: Huber László polgármester ill. az intézkedési tervben foglaltak szerint
IV.
1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az ÁSZ, Kft gazdálkodására vonatkozó ellenőrzés során, a Kft ügyvezetője számára tett megállapításokra és javaslatokra nézve jelen előterjesztés 2. mellékletét képező a Kft ügyvezetője által készített intézkedési tervet jóváhagyja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Kőszeg Város Polgármesterét, az intézkedési tervben foglaltak végrehajtására, az abban foglalt határidők betartása mellett az arról szóló beszámolók Képviselő – testület számára történő benyújtására.
Határidő: Intézkedési terv szerint, ill. folyamatos
Felelős: Ellenőrzésért Huber László polgármester
Intézkedési tervben foglaltak végrehajtásáért Kovács István ügyvezető igazgató
V.
A. 1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja jelen előterjesztés 3. mellékletét képező selejtezési jegyzőkönyvet.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a selejtezési jegyzőkönyv 2. mellékletében szereplő eszközöket térítésmentesen a Kft .-nek adja a közfeladat ellátása érdekében.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az átadáshoz szükséges dokumentumok aláírására.
Határidő: azonnal
Felelős: Huber László polgármester
B. 1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg, 0117/3 hrsz-ú kivett anyagbánya, szántó megnevezésű 119 608 m2 nagyságú, valamint a Kőszeg, 0118/2 hrsz-ú kivett anyagbánya megnevezésű, 49 958 m2 nagyságú ingatlanokat térítésmentesen átadja a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. tulajdonába a közszolgáltatás ellátása érdekében.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az átadáshoz szükséges dokumentumok aláírására.
Határidő: azonnal
Felelős: Huber László polgármester
VI.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete jóváhagyja jelen előterjesztés 4. mellékletében foglaltak szerint a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.-ra vonatkozó kockázatkezelési szabályzatát.
(Valamennyi csatolt mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)