Önkormányzati belépés | |
|
2017. Február 23., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
5. napirendi pont:
A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Plechl Tibor és Tóth Gábor képviselők a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát kérték az alábbiakra tekintettel.
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet (továbbiakban OTÉK) módosítása során 2016. március 10-től hatályba lépett az az előírás, hogy az újonnan kialakult parkolókat úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozóhely után legalább 10 várakozóhely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül, továbbá minden megkezdett 100 várakozóhelyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni.
A képviselők javasolják az OTÉK fenti rendelkezéseinek a Kőszegen folyamatban lévő Városmajor és akár Térségi Közösségi Közlekedés (Intermodális csomópont) projektekre történő alkalmazását is. A Fejlesztési Iroda a tervező bevonásával megvizsgálja a kiépítés lehetőségét és ennek következtében az előírásoknak megfelelően járunk el. Kőszegen eddig egyedül a Gyöngy Szolgáltatóház rendelkezik elektromos autó töltőállomással.
Az elektromos autók megjelenésével több település különféle kedvezményt, akár ingyenes parkolást biztosít az ilyen környezetkímélő gépjárművek részére, amelyet a képviselő urak is javasolnak, mint a turistákat a település meglátogatására vonzó szempontként bevezetni.
Az ilyen típusú - egyébként magas árkategóriájú - autók elterjedése jelenleg még oly kismértékű a térségben, hogy rövid- és középtávon nem várható érzékelhető turizmust ösztönző hatása a javaslatnak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a döntését meghozni szíveskedjen.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta.
Az I. határozati javaslatot mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja, míg a II. határozati javaslatot a Városfejlesztési Bizottság egyhangúlag ajánlja elfogadni, a Pénzügyi Bizottság 2 igen, 2 nem szavazat mellett nem támogatja.
Kőszeg, 2017. február 16.
A polgármester nevében:
Németh Ildikó s.k.
Városüzemeltetési mb. osztályvezető
I. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városmajor Környezettudatos Rehabilitációja, valamint a Térségi Közösségi Közlekedés projektek előkészítésénél elrendeli, hogy az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendeletben foglaltak szerint kerüljön megvizsgálásra az elektromos gépjárművek részére töltőállomás kiépítésének lehetősége.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: értelemszerű
II. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem javasolja az elektromos gépjárművek vonatkozásában a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát.
Tisztelt Jegyző Úr!
Az 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelete, mely a helyi parkolási rendről került megalkotásra 2014. augusztus 28.-án került utoljára napirendre. Az elfogadott éves munkatervünkben szerepel ennek felülvizsgálata a novemberi képviselő testületi ülésen.
Mint az gondolom Önök előtt is ismert, időközben 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet módosításra került, beiktatta: 10/2016.( II. 9.) Korm. rendelet 1.§ (2).
Hatályos :2016. III. 10.-től.
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása
1. § (1) Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 42. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A 10 gépjárműnél nagyobb befogadóképességű felszíni várakozó- (parkoló) helyet fásítani kell. A parkoló felületek árnyékolását biztosító fásítást − helyi építési szabályzat eltérő rendelkezésének hiányában − minden megkezdett 6 db várakozó- (parkoló) hely után 1 db, nagy lombkoronát nevelő, környezettűrő, túlkoros, allergén pollent nem termelő lombos fa telepítésével kell megoldani, minimum 1 m2 szabad földterület biztosításával, amely 1 m2 alatti területei a telek zöldfelületébe nem számíthatók be.”
(2) Az R. 42. §-a a következő (14)-(17) bekezdésekkel egészül ki:
„(14) A (10) bekezdés a) pontjában meghatározott újonnan létesített várakozó- (parkoló) helyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozó- (parkoló) hely után legalább 10 várakozó- (parkoló) hely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül.
(15) A meglévő, (10) bekezdés a) pontjában meghatározott minden megkezdett 100 várakozó- (parkoló) helyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni
a) 1500 m2 nettó árusítóteret meghaladó árusítótér felett 2019. január 1-jéig,
b) 300-1500 m2 közötti nettó árusítótér esetében
ba) ha az 50 000 lakosnál nagyobb településen található 2019. január 1-jéig,
bb) 20 001-50 000 lakosú településen 2020. január 1-jéig,
bc) 20 000 lakosnál kisebb településen 2026. január 1-jéig.
(16) Az ellenérték fejében várakozó- (parkoló) hely értékesítésére szolgáló építmények létesítése esetén a várakozó- (parkoló) helyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozó- (parkoló) hely után legalább 10 várakozó- (parkoló) hely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül.
(17) Az ellenérték fejében várakozó- (parkoló) hely értékesítését szolgáló, meglévő építmények esetén minden megkezdett 100 várakozó- (parkoló) helyből 2017. január 1-jéig legalább egyet, 2019. január 1-jéig legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni.
A fentiek megvalósítása érdekében javasoljuk, hogy a Piac fejlesztés kapcsán a TOP-2.1.2-15 pályázatra beadott (2016. június 30.) anyag kerüljön kiegészítésre a fenti szempontok figyelembe vételével, valamint a rendeletünk felülvizsgálata során az illetékes bizottságok határozzák meg, mely pontokon kell a rendeletet módosítani, hogy a törvényi előírások betarthatók legyenek. Továbbá vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a fenti, elektromos autók töltését és parkolását lehetővé tevő parkolóhelyek tekintetében milyen parkolási kedvezmény adható, (ez csak a tisztán elektromos hajtású autókra vagy a hibrid hajtást megvalósítókra is kiterjesztésre kerüljön-e? ) a törvény szellemének és várospolitikai turisztikai célok elősegítése érdekében! Javaslom ezt annál is inkább mert egyre több település ezt már korábban vagy a közelmúltban megtette, ezzel is elősegítve a környezettudatos közlekedés elterjedését és egy további pozitív, a turistákat a település meglátogatására ösztönző szempontot beiktatva ezzel.
Javaslatunkhoz egy rövid áttekintést is mellékelünk a teljesség igénye nélkül arról, hogy más települések milyen rendeletbe foglalt kedvezményeket biztosítanak a kormány által meghirdetett, Jedlik Ányos terv szellemében!
Kőszeg, 2016. október 25.
Plechl Tibor, Tóth Gábor önkormányzati képviselők
Összefoglaló:
Az idei március jelentős előrelépést hozott: Magyarország mind több városában válik ugyanis lehetővé, hogy a zöld rendszámmal ellátott környezetkímélő járművek ingyenesen parkolhassanak a belső övezetekben.
A 2015 nyarán meghirdetett Jedlik Ányos Terv egyik célja az volt, hogy ösztönzőkkel szolgáljon az elektromos járművek elterjedése érdekében. A nemzetközi trendekkel összhangban így a magyar elektromobilitási stratégiában is nagy hangsúly került arra, hogy környezettudatos döntésük eredményeként a használók bizonyos előnyöket élvezzenek. A Jedlik Ányos Klaszter így a terv keretében azt javasolta, hogy a hazai jogrendben legyen egyértelmű új kategória a környezetkímélő járműveké, amelyeket az év szeptemberétől zöld rendszám alapján lehetett azonosítani. Ilyen rendszámot a tisztán elektromos, a növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos, a külső töltésű hibrid elektromos, valamint egyéb „zéró emissziós” gépkocsik kaphatnak, mint például a hidrogénmaghajtással működő járművek. Az intézkedés ösztönző jellegét pedig az adta, hogy a zöld rendszám a helyi önkormányzatok döntése alapján az ingyenes parkolóhely-használatot is lehetővé teheti.
Budapest
A Fővárosi Közgyűlés 2015. december 2-ai ülésén fogadta el azt a javaslatot, hogy a zöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsik Budapest teljes területén ingyenesen parkolhassanak. A parkolási szabályozásról szóló közgyűlési rendelet módosítását Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP), az I. kerület polgármestere kezdeményezte. A budavári önkormányzat emellett – az elsők között az országban – nem csak a várakozást, de az elektromos töltést is térítésmentessé tette a kerületben. Ehhez a kezdeményezéshez azóta más kerület is csatlakozott.
Debrecen
Az alföldi nagyváros közgyűlése elfogadta azt a rendeletmódosítást, amely szerint márciustól a világoszöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsikkal díjmentesen lehet parkolni. A helyi rendelet értelmében a díjmentes parkolás a tisztán elektromos, valamint a külső töltésű és a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsikra vonatkozik. Noha a közgyűlés döntésének időpontjában négy darab világoszöld alapszínű különleges rendszámmal rendelkező gépjármű volt Debrecenben, az önkormányzat a környezetkímélő gépkocsik erőteljesebb terjedésére számít. A nagyerdei mélygarázsban egyelőre egy nyilvános töltőállomás működik, amelyet jelenleg ingyen használhatnak az autósok. A városvezetés ugyanakkor már rövid távú tervei között tartja számon a töltőállomások számának növelése. A buszsáv használatának engedélyezését viszont nem tartják indokoltnak a debreceni döntéshozók.
Kaposvár
Márciustól már a somogyi megyeszékhelyen is díjmentesen parkolhatnak a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik. A város közgyűlése legutóbbi ülésén úgy módosította a fizetőparkolók rendjéről szóló önkormányzati rendeletet, hogy a környezetkímélő járművekkel várakozóknak nem kell fizetniük, függetlenül attól, hogy helyi lakosok vagy sem. A kaposvári buszsávot a zöld rendszámú gépkocsik nem használhatják, de folyamatban van egy olyan komplex beruházás, amely a gázüzemű helyi járatú autóbuszok mellett az elektromos autók töltésére is lehetőséget biztosít a közeljövőben. A rendelet módosításával Kaposvár azt kívánta bizonyítani, hogy elkötelezett a klímavédelem és környezettudatosság mellett, valamint szeretné, ha a városban is nagyobb arányban nőne a környezetkímélő gépjárművek száma, csökkentve a környezeti terhelést.
Pécs
A pécsi közgyűlés januárban határozott arról, hogy a kizárólag elektromos meghajtással rendelkező, nulla emissziós gépkocsik díjmentesen vehetik igénybe a baranyai megyeszékhely önkormányzata által fenntartott fizető parkolóhelyeket. Tehát zöld rendszámuk ellenére a külső töltésű hibrid autókra nem vonatkozik a parkolási kedvezmény. A megszavazott előterjesztés szerint az önkormányzat helyi szinten így kívánja ösztönözni a valóban környezettudatos gépkocsihasználatot. A rendelet február 3-án lépett hatályba.
Szolnok
Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyén az elektromos autózás ösztönzését szintén úgy szabályozták, hogy csak a kizárólag villamos energia felhasználásával működő autók tulajdonosainak nem kell díjat fizetniük a várakozásért. Az erről szóló rendeletet 2015 végén fogadták el a képviselők. Szintén ösztönzőnek számít, hogy az elektromos autók tulajdonosainak a járműveik töltéséért sem kell fizetniük a 2015 októberében átadott, Sólyom úti nyilvános elektromos töltőállomáson, amit az E.ON közérdekű kötelezettségvállalása tesz lehetővé. Az energiacég két évig biztosítja ingyen a villamosenergia-felhasználást a töltőállomáson. Ez a létesítmény egyben Jász-Nagykun-Szolnok megyében az első, az Alföldön pedig a harmadik nagy teljesítményű villámtöltő. A töltéshez regisztráció és zöld rendszám is szükséges.
Hódmezővásárhely
A város közgyűlése még 2007 decemberében döntött úgy, hogy Hódmezővásárhelyen a regisztrációval összekötött fizetőparkolási rendszer bevezetésével ingyenesen parkolhatnak az elektromos és a hibrid személygépkocsik. Jelenleg négy hibrid és két elektromos autó veszi igénybe ezt a lehetőséget. Az alföldi városban nem működik nyilvános elektromos töltőállomás.
Kecskemét
Akárcsak Hódmezővásárhelyen, Kecskeméten is lehetséges volt az ingyenes várakozás a Városrendészetnél történő előzetes regisztráció után. Bács-Kiskun megye székhelye azonban tervezi a zöld rendszám alapú ingyenes parkolás bevezetését is.
Szeged
Csongrád megye székhelye egyelőre nem követte sem Debrecen, sem Hódmezővásárhely példáját az ingyenes parkolás ügyében, mert a Tisza-parti nagyvárosban közlekedő egyetlen elektromos autó ezt nem tette indokolttá. Az önkormányzat viszont arra számít, hogy az átutazó vagy turistaforgalomban hamarosan megszaporodhat a környezetkímélő járművek száma. Így Szegeden most tervezik parkolóhellyel egybekötött gyors töltőállomások kialakítását, amelyhez szeretnék felhasználni a Jedlik Ányos Tervben megjelölt támogatási lehetőségeket is.
Szombathely
Vas megye székhelyén nemrég avattak fel egy hazai fejlesztésű töltőberendezést, és értesüléseink szerint az önkormányzat megkezdte a szakmai egyeztetést a környezetkímélő járműveknek szánt parkolási kedvezményekről.
Székesfehérvár
Székesfehérváron egyáltalán nem kell parkolási díjat fizetni a környezetkímélő gépkocsikra. Az önkormányzat évekkel korábban hozott döntésének végrehajtását jelentősen könnyítette és egyértelműsítette a zöld rendszámtáblák bevezetése.
Győr
A hazai autóipar egyik fellegvárának számító, és az e-mobilitásban régóta jeleskedő város már 2007-ben úgy döntött, hogy az elektromos járművek térítésmentesen várakozhatnak a belső övezetben. A zöld rendszám itt is megkönnyíti, hogy az autósok éljenek ezzel a kedvezménnyel. A nyugati határszélen ugyancsak sikeres ösztönzőnek számít, hogy a belvárosban is működnek nyilvános töltőállomások.
Tatabánya
A megyeszékhely a fizetős parkolás 2012-es bevezetésekor lehetővé tette a tisztán elektromos járművek ingyenes parkolását, de a könnyítés a hibridekre nem vonatkozott.
A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata.
Tisztelt Képviselő-testület!
Plechl Tibor és Tóth Gábor képviselők a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát kérték az alábbiakra tekintettel.
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendelet (továbbiakban OTÉK) módosítása során 2016. március 10-től hatályba lépett az az előírás, hogy az újonnan kialakult parkolókat úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozóhely után legalább 10 várakozóhely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül, továbbá minden megkezdett 100 várakozóhelyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni.
A képviselők javasolják az OTÉK fenti rendelkezéseinek a Kőszegen folyamatban lévő Városmajor és akár Térségi Közösségi Közlekedés (Intermodális csomópont) projektekre történő alkalmazását is. A Fejlesztési Iroda a tervező bevonásával megvizsgálja a kiépítés lehetőségét és ennek következtében az előírásoknak megfelelően járunk el. Kőszegen eddig egyedül a Gyöngy Szolgáltatóház rendelkezik elektromos autó töltőállomással.
Az elektromos autók megjelenésével több település különféle kedvezményt, akár ingyenes parkolást biztosít az ilyen környezetkímélő gépjárművek részére, amelyet a képviselő urak is javasolnak, mint a turistákat a település meglátogatására vonzó szempontként bevezetni.
Az ilyen típusú - egyébként magas árkategóriájú - autók elterjedése jelenleg még oly kismértékű a térségben, hogy rövid- és középtávon nem várható érzékelhető turizmust ösztönző hatása a javaslatnak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni és a döntését meghozni szíveskedjen.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta.
Az I. határozati javaslatot mindkét bizottság egyhangúlag elfogadásra ajánlja, míg a II. határozati javaslatot a Városfejlesztési Bizottság egyhangúlag ajánlja elfogadni, a Pénzügyi Bizottság 2 igen, 2 nem szavazat mellett nem támogatja.
Kőszeg, 2017. február 16.
A polgármester nevében:
Németh Ildikó s.k.
Városüzemeltetési mb. osztályvezető
I. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városmajor Környezettudatos Rehabilitációja, valamint a Térségi Közösségi Közlekedés projektek előkészítésénél elrendeli, hogy az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Kormányrendeletben foglaltak szerint kerüljön megvizsgálásra az elektromos gépjárművek részére töltőállomás kiépítésének lehetősége.
Felelős: Huber László polgármester
Határidő: értelemszerű
II. HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem javasolja az elektromos gépjárművek vonatkozásában a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI.26.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatát.
Tisztelt Jegyző Úr!
Az 5/2001. (IV. 1.) önkormányzati rendelete, mely a helyi parkolási rendről került megalkotásra 2014. augusztus 28.-án került utoljára napirendre. Az elfogadott éves munkatervünkben szerepel ennek felülvizsgálata a novemberi képviselő testületi ülésen.
Mint az gondolom Önök előtt is ismert, időközben 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet módosításra került, beiktatta: 10/2016.( II. 9.) Korm. rendelet 1.§ (2).
Hatályos :2016. III. 10.-től.
Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet módosítása
1. § (1) Az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 42. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(7) A 10 gépjárműnél nagyobb befogadóképességű felszíni várakozó- (parkoló) helyet fásítani kell. A parkoló felületek árnyékolását biztosító fásítást − helyi építési szabályzat eltérő rendelkezésének hiányában − minden megkezdett 6 db várakozó- (parkoló) hely után 1 db, nagy lombkoronát nevelő, környezettűrő, túlkoros, allergén pollent nem termelő lombos fa telepítésével kell megoldani, minimum 1 m2 szabad földterület biztosításával, amely 1 m2 alatti területei a telek zöldfelületébe nem számíthatók be.”
(2) Az R. 42. §-a a következő (14)-(17) bekezdésekkel egészül ki:
„(14) A (10) bekezdés a) pontjában meghatározott újonnan létesített várakozó- (parkoló) helyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozó- (parkoló) hely után legalább 10 várakozó- (parkoló) hely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül.
(15) A meglévő, (10) bekezdés a) pontjában meghatározott minden megkezdett 100 várakozó- (parkoló) helyből legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni
a) 1500 m2 nettó árusítóteret meghaladó árusítótér felett 2019. január 1-jéig,
b) 300-1500 m2 közötti nettó árusítótér esetében
ba) ha az 50 000 lakosnál nagyobb településen található 2019. január 1-jéig,
bb) 20 001-50 000 lakosú településen 2020. január 1-jéig,
bc) 20 000 lakosnál kisebb településen 2026. január 1-jéig.
(16) Az ellenérték fejében várakozó- (parkoló) hely értékesítésére szolgáló építmények létesítése esetén a várakozó- (parkoló) helyeket úgy kell kialakítani, hogy 100 várakozó- (parkoló) hely után legalább 10 várakozó- (parkoló) hely vonatkozásában elektromos gépjármű töltőállomás kiépíthető legyen a burkolat megbontása nélkül.
(17) Az ellenérték fejében várakozó- (parkoló) hely értékesítését szolgáló, meglévő építmények esetén minden megkezdett 100 várakozó- (parkoló) helyből 2017. január 1-jéig legalább egyet, 2019. január 1-jéig legalább kettőt elektromos gépjármű töltőállomással kell ellátni.
A fentiek megvalósítása érdekében javasoljuk, hogy a Piac fejlesztés kapcsán a TOP-2.1.2-15 pályázatra beadott (2016. június 30.) anyag kerüljön kiegészítésre a fenti szempontok figyelembe vételével, valamint a rendeletünk felülvizsgálata során az illetékes bizottságok határozzák meg, mely pontokon kell a rendeletet módosítani, hogy a törvényi előírások betarthatók legyenek. Továbbá vizsgálják meg annak lehetőségét, hogy a fenti, elektromos autók töltését és parkolását lehetővé tevő parkolóhelyek tekintetében milyen parkolási kedvezmény adható, (ez csak a tisztán elektromos hajtású autókra vagy a hibrid hajtást megvalósítókra is kiterjesztésre kerüljön-e? ) a törvény szellemének és várospolitikai turisztikai célok elősegítése érdekében! Javaslom ezt annál is inkább mert egyre több település ezt már korábban vagy a közelmúltban megtette, ezzel is elősegítve a környezettudatos közlekedés elterjedését és egy további pozitív, a turistákat a település meglátogatására ösztönző szempontot beiktatva ezzel.
Javaslatunkhoz egy rövid áttekintést is mellékelünk a teljesség igénye nélkül arról, hogy más települések milyen rendeletbe foglalt kedvezményeket biztosítanak a kormány által meghirdetett, Jedlik Ányos terv szellemében!
Kőszeg, 2016. október 25.
Plechl Tibor, Tóth Gábor önkormányzati képviselők
Összefoglaló:
Az idei március jelentős előrelépést hozott: Magyarország mind több városában válik ugyanis lehetővé, hogy a zöld rendszámmal ellátott környezetkímélő járművek ingyenesen parkolhassanak a belső övezetekben.
A 2015 nyarán meghirdetett Jedlik Ányos Terv egyik célja az volt, hogy ösztönzőkkel szolgáljon az elektromos járművek elterjedése érdekében. A nemzetközi trendekkel összhangban így a magyar elektromobilitási stratégiában is nagy hangsúly került arra, hogy környezettudatos döntésük eredményeként a használók bizonyos előnyöket élvezzenek. A Jedlik Ányos Klaszter így a terv keretében azt javasolta, hogy a hazai jogrendben legyen egyértelmű új kategória a környezetkímélő járműveké, amelyeket az év szeptemberétől zöld rendszám alapján lehetett azonosítani. Ilyen rendszámot a tisztán elektromos, a növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos, a külső töltésű hibrid elektromos, valamint egyéb „zéró emissziós” gépkocsik kaphatnak, mint például a hidrogénmaghajtással működő járművek. Az intézkedés ösztönző jellegét pedig az adta, hogy a zöld rendszám a helyi önkormányzatok döntése alapján az ingyenes parkolóhely-használatot is lehetővé teheti.
Budapest
A Fővárosi Közgyűlés 2015. december 2-ai ülésén fogadta el azt a javaslatot, hogy a zöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsik Budapest teljes területén ingyenesen parkolhassanak. A parkolási szabályozásról szóló közgyűlési rendelet módosítását Nagy Gábor Tamás (Fidesz-KDNP), az I. kerület polgármestere kezdeményezte. A budavári önkormányzat emellett – az elsők között az országban – nem csak a várakozást, de az elektromos töltést is térítésmentessé tette a kerületben. Ehhez a kezdeményezéshez azóta más kerület is csatlakozott.
Debrecen
Az alföldi nagyváros közgyűlése elfogadta azt a rendeletmódosítást, amely szerint márciustól a világoszöld rendszámtáblás, környezetkímélő gépkocsikkal díjmentesen lehet parkolni. A helyi rendelet értelmében a díjmentes parkolás a tisztán elektromos, valamint a külső töltésű és a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsikra vonatkozik. Noha a közgyűlés döntésének időpontjában négy darab világoszöld alapszínű különleges rendszámmal rendelkező gépjármű volt Debrecenben, az önkormányzat a környezetkímélő gépkocsik erőteljesebb terjedésére számít. A nagyerdei mélygarázsban egyelőre egy nyilvános töltőállomás működik, amelyet jelenleg ingyen használhatnak az autósok. A városvezetés ugyanakkor már rövid távú tervei között tartja számon a töltőállomások számának növelése. A buszsáv használatának engedélyezését viszont nem tartják indokoltnak a debreceni döntéshozók.
Kaposvár
Márciustól már a somogyi megyeszékhelyen is díjmentesen parkolhatnak a zöld rendszámmal ellátott gépkocsik. A város közgyűlése legutóbbi ülésén úgy módosította a fizetőparkolók rendjéről szóló önkormányzati rendeletet, hogy a környezetkímélő járművekkel várakozóknak nem kell fizetniük, függetlenül attól, hogy helyi lakosok vagy sem. A kaposvári buszsávot a zöld rendszámú gépkocsik nem használhatják, de folyamatban van egy olyan komplex beruházás, amely a gázüzemű helyi járatú autóbuszok mellett az elektromos autók töltésére is lehetőséget biztosít a közeljövőben. A rendelet módosításával Kaposvár azt kívánta bizonyítani, hogy elkötelezett a klímavédelem és környezettudatosság mellett, valamint szeretné, ha a városban is nagyobb arányban nőne a környezetkímélő gépjárművek száma, csökkentve a környezeti terhelést.
Pécs
A pécsi közgyűlés januárban határozott arról, hogy a kizárólag elektromos meghajtással rendelkező, nulla emissziós gépkocsik díjmentesen vehetik igénybe a baranyai megyeszékhely önkormányzata által fenntartott fizető parkolóhelyeket. Tehát zöld rendszámuk ellenére a külső töltésű hibrid autókra nem vonatkozik a parkolási kedvezmény. A megszavazott előterjesztés szerint az önkormányzat helyi szinten így kívánja ösztönözni a valóban környezettudatos gépkocsihasználatot. A rendelet február 3-án lépett hatályba.
Szolnok
Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelyén az elektromos autózás ösztönzését szintén úgy szabályozták, hogy csak a kizárólag villamos energia felhasználásával működő autók tulajdonosainak nem kell díjat fizetniük a várakozásért. Az erről szóló rendeletet 2015 végén fogadták el a képviselők. Szintén ösztönzőnek számít, hogy az elektromos autók tulajdonosainak a járműveik töltéséért sem kell fizetniük a 2015 októberében átadott, Sólyom úti nyilvános elektromos töltőállomáson, amit az E.ON közérdekű kötelezettségvállalása tesz lehetővé. Az energiacég két évig biztosítja ingyen a villamosenergia-felhasználást a töltőállomáson. Ez a létesítmény egyben Jász-Nagykun-Szolnok megyében az első, az Alföldön pedig a harmadik nagy teljesítményű villámtöltő. A töltéshez regisztráció és zöld rendszám is szükséges.
Hódmezővásárhely
A város közgyűlése még 2007 decemberében döntött úgy, hogy Hódmezővásárhelyen a regisztrációval összekötött fizetőparkolási rendszer bevezetésével ingyenesen parkolhatnak az elektromos és a hibrid személygépkocsik. Jelenleg négy hibrid és két elektromos autó veszi igénybe ezt a lehetőséget. Az alföldi városban nem működik nyilvános elektromos töltőállomás.
Kecskemét
Akárcsak Hódmezővásárhelyen, Kecskeméten is lehetséges volt az ingyenes várakozás a Városrendészetnél történő előzetes regisztráció után. Bács-Kiskun megye székhelye azonban tervezi a zöld rendszám alapú ingyenes parkolás bevezetését is.
Szeged
Csongrád megye székhelye egyelőre nem követte sem Debrecen, sem Hódmezővásárhely példáját az ingyenes parkolás ügyében, mert a Tisza-parti nagyvárosban közlekedő egyetlen elektromos autó ezt nem tette indokolttá. Az önkormányzat viszont arra számít, hogy az átutazó vagy turistaforgalomban hamarosan megszaporodhat a környezetkímélő járművek száma. Így Szegeden most tervezik parkolóhellyel egybekötött gyors töltőállomások kialakítását, amelyhez szeretnék felhasználni a Jedlik Ányos Tervben megjelölt támogatási lehetőségeket is.
Szombathely
Vas megye székhelyén nemrég avattak fel egy hazai fejlesztésű töltőberendezést, és értesüléseink szerint az önkormányzat megkezdte a szakmai egyeztetést a környezetkímélő járműveknek szánt parkolási kedvezményekről.
Székesfehérvár
Székesfehérváron egyáltalán nem kell parkolási díjat fizetni a környezetkímélő gépkocsikra. Az önkormányzat évekkel korábban hozott döntésének végrehajtását jelentősen könnyítette és egyértelműsítette a zöld rendszámtáblák bevezetése.
Győr
A hazai autóipar egyik fellegvárának számító, és az e-mobilitásban régóta jeleskedő város már 2007-ben úgy döntött, hogy az elektromos járművek térítésmentesen várakozhatnak a belső övezetben. A zöld rendszám itt is megkönnyíti, hogy az autósok éljenek ezzel a kedvezménnyel. A nyugati határszélen ugyancsak sikeres ösztönzőnek számít, hogy a belvárosban is működnek nyilvános töltőállomások.
Tatabánya
A megyeszékhely a fizetős parkolás 2012-es bevezetésekor lehetővé tette a tisztán elektromos járművek ingyenes parkolását, de a könnyítés a hibridekre nem vonatkozott.