Önkormányzati belépés | |
|
2017. Október 26., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
2. napirendi pont:
A 2018. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
KŐSZEGI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL 2018. ÉVI
BELSŐ ELLENŐRZÉSI TERVE
Tisztelt Képviselő-testület!
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (3)-(5) bekezdése értelmében: „(3) A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(4) A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
(5) A helyi önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a képviselő-testület az előző év december 31-éig hagyja jóvá.”
A 2018. évi belső ellenőrzési terv készítésekor az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.
Kőszeg Város Önkormányzatának 2018. évre összeállított belső ellenőrzési tervének célja, hogy segítse a képviselő-testület által kitűzött önkormányzati célok elérését. Ennek érdekében tevékenységével járuljon hozzá a működésre és gazdálkodásra vonatkozó előírások betartásához, a tulajdonosi szemléletű, takarékos, de ésszerű gazdálkodás érvényesítéséhez.
A belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy megvalósuljanak a következő célok:
• a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen hajtsák végre,
• az elszámolási kötelezettségeket teljesítsék, és
• megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, károktól és a nem rendeltetésszerű használattól.
A költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer, vagyis a – szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő
• kontrollkörnyezet,
• kockázatkezelési rendszer,
• kontrolltevékenységek,
• információs és kommunikációs rendszer, és
• nyomon követési rendszer (monitoring) kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.
A kockázati tényezők és értékelésük, prioritások:
Nagyobb kockázatot jelentenek a magasabb összegű pályázati pénzből megvalósuló beruházások, valamint a szervezeti változások.
Az önkormányzati bevételek megalapozottsága érdekében nagy hangsúlyt kell fektetni a normatív állami támogatások igénylésére és elszámolására. A támogatások alapját képező mutatószámok, létszámok helyes megállapítása az alapja a támogatások lehívásának. A kötött felhasználású támogatások elszámolását külön kell vizsgálni.
A közbeszerzési eljárások során különös figyelmet kell fordítani a szabályszerűségre, valamint az eljárás átláthatóságának biztosítására. A gyorsan változó jogszabályi környezet miatt ez a terület kiemelkedő figyelmet igényel, ezért a fokozott ellenőrzésre is szükség van.
Az EU-s pályázatokból megvalósuló beruházások esetében szintén kiemelkedő figyelmet kell fordítani a beruházások szabályszerű lebonyolítására, hiszen csak így lehet megfelelően elszámolni és a pályázattal megnyert összeget lehívni.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2018. évi belső ellenőrzési feladatainak tervezésénél a következő prioritásokat határoztuk meg:
• a pénzkezelés és a könyvvezetés szabályszerűsége,
• közbeszerzések lebonyolítása
• belső kontrollok működése (kötelezettségvállalás, gazdaságos anyag és eszköz felhasználás)
• az irányított/felügyelt szervek ellenőrzése,
• az ellenőrzési nyomvonalak alkalmazhatóságának ellenőrzés.
2018. évi belső ellenőri terv nem tartalmaz 2017. évről áthúzódó belső ellenőrzést.
A belsőellenőrzési vezető feladatai közé tartozik a 2017. évi belső ellenőrzés tapasztalatairól tájékoztató készítése a Képviselő testület részére, továbbá 2018. októberében a 2019. évi ellenőrzési terv összeállítása.
Az ellenőrzési tervezetet összeállította: Kőszegfalviné Pajor Klára belsőellenőrzési vezető.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2017. október 19.
Dr. Zalán Gábor
jegyző
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2018. évi ellenőrzési tervet a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző
Határidő: folyamatos
A 2018. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
KŐSZEGI KÖZÖS ÖNKORMÁNYZATI HIVATAL 2018. ÉVI
BELSŐ ELLENŐRZÉSI TERVE
Tisztelt Képviselő-testület!
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 119. § (3)-(5) bekezdése értelmében: „(3) A jegyző köteles - a jogszabályok alapján meghatározott - belső kontrollrendszert működtetni, amely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
(4) A jegyző köteles gondoskodni - a belső kontrollrendszeren belül - a belső ellenőrzés működtetéséről az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók és a belső ellenőrzési standardok figyelembevételével. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
(5) A helyi önkormányzatra vonatkozó éves ellenőrzési tervet a képviselő-testület az előző év december 31-éig hagyja jóvá.”
A 2018. évi belső ellenőrzési terv készítésekor az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) kormányrendelet előírásait kell alkalmazni.
Kőszeg Város Önkormányzatának 2018. évre összeállított belső ellenőrzési tervének célja, hogy segítse a képviselő-testület által kitűzött önkormányzati célok elérését. Ennek érdekében tevékenységével járuljon hozzá a működésre és gazdálkodásra vonatkozó előírások betartásához, a tulajdonosi szemléletű, takarékos, de ésszerű gazdálkodás érvényesítéséhez.
A belső kontrollrendszer a kockázatok kezelése és tárgyilagos bizonyosság megszerzése érdekében kialakított folyamatrendszer, amely azt a célt szolgálja, hogy megvalósuljanak a következő célok:
• a működés és gazdálkodás során a tevékenységeket szabályszerűen, gazdaságosan, hatékonyan, eredményesen hajtsák végre,
• az elszámolási kötelezettségeket teljesítsék, és
• megvédjék az erőforrásokat a veszteségektől, károktól és a nem rendeltetésszerű használattól.
A költségvetési szerv vezetője felelős a belső kontrollrendszer, vagyis a – szervezet minden szintjén érvényesülő – megfelelő
• kontrollkörnyezet,
• kockázatkezelési rendszer,
• kontrolltevékenységek,
• információs és kommunikációs rendszer, és
• nyomon követési rendszer (monitoring) kialakításáért, működtetéséért és fejlesztéséért.
A kockázati tényezők és értékelésük, prioritások:
Nagyobb kockázatot jelentenek a magasabb összegű pályázati pénzből megvalósuló beruházások, valamint a szervezeti változások.
Az önkormányzati bevételek megalapozottsága érdekében nagy hangsúlyt kell fektetni a normatív állami támogatások igénylésére és elszámolására. A támogatások alapját képező mutatószámok, létszámok helyes megállapítása az alapja a támogatások lehívásának. A kötött felhasználású támogatások elszámolását külön kell vizsgálni.
A közbeszerzési eljárások során különös figyelmet kell fordítani a szabályszerűségre, valamint az eljárás átláthatóságának biztosítására. A gyorsan változó jogszabályi környezet miatt ez a terület kiemelkedő figyelmet igényel, ezért a fokozott ellenőrzésre is szükség van.
Az EU-s pályázatokból megvalósuló beruházások esetében szintén kiemelkedő figyelmet kell fordítani a beruházások szabályszerű lebonyolítására, hiszen csak így lehet megfelelően elszámolni és a pályázattal megnyert összeget lehívni.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2018. évi belső ellenőrzési feladatainak tervezésénél a következő prioritásokat határoztuk meg:
• a pénzkezelés és a könyvvezetés szabályszerűsége,
• közbeszerzések lebonyolítása
• belső kontrollok működése (kötelezettségvállalás, gazdaságos anyag és eszköz felhasználás)
• az irányított/felügyelt szervek ellenőrzése,
• az ellenőrzési nyomvonalak alkalmazhatóságának ellenőrzés.
2018. évi belső ellenőri terv nem tartalmaz 2017. évről áthúzódó belső ellenőrzést.
A belsőellenőrzési vezető feladatai közé tartozik a 2017. évi belső ellenőrzés tapasztalatairól tájékoztató készítése a Képviselő testület részére, továbbá 2018. októberében a 2019. évi ellenőrzési terv összeállítása.
Az ellenőrzési tervezetet összeállította: Kőszegfalviné Pajor Klára belsőellenőrzési vezető.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kőszeg, 2017. október 19.
Dr. Zalán Gábor
jegyző
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2018. évi ellenőrzési tervet a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.
Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző
Határidő: folyamatos