2017. Október 26., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A rendezési terv Déli városrészre vonatkozó módosításával kapcsolatos javaslatok, vélemények elfogadásáról szóló döntés meghozatala. (rendkívüli előterjesztés).
2. - A 2018. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
3. - A Szombathelyi Médiaközpont Nonprofit Kft.-vel kötendő megállapodás jóváhagyása.
4. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
5.a - Belterületbe vonási kérelmek: a 6648/4 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
5.b - Belterületi vonási kérelmek: a 6648/5 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
5.c - Belterületbe vonási kérelmek: a 6648/3 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
5.d - Belterületbe vonási kérelmek: a 0205/44 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
6.a - Vagyonügyek: a Kőszeg, Rákóczi u. 1. alatti üzlethelyiségre érkezett vételi szándék.
6.b - Vagyonügyek: a Kőszeg, 0186/184 hrsz-ú ingatlan ingyenes felajánlása.
6.c - Vagyonügyek: a Kőszeg, 4406/2 hrsz-ú ingatlan felajánlása.
7. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
8. - Egy mappában a 2017. október 26-i képviselő-testületi ülés anyagai.
4. napirendi pont:
Jelentés a város környezeti állapotáról.

Jelentés a város környezeti állapotáról - 2017.



Tisztelt Képviselő-testület!

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) a helyi önkormányzatok részére környezetvédelmi feladatokat is megállapít, melyeknek megoldására önkormányzatunk is rendeleteket alkotott:

• 1/2000. (II. 1.) a közterület-használatról és a városkép védelméről
• 16/2015. (VI.26.) a fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről
• 12/2014. (III. 28.) a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről
• 38/2013. (XII. 20.) a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről
• 17/2014. (IV. 30.) a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól
• 19/2014. (IV. 30.) a talajterhelési díjról
• 35/2005. (XI.1.) a történelmi belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól
• 33/2014. (X. 3.) Kőszeg város helyi építési szabályzatáról és a város szabályozási tervéről
• 25/2014. (VI. 25.) a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről

Az 1995. évi LIII tv. 46. § (1) bek. e) pontja értelmében a város környezeti állapotáról évente tájékoztatni kell a lakosságot. Ez évi tájékoztatást ezen előterjesztéssel teszem meg.

a) Települési környezet tisztasága
A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft.-nek (a továbbiakban: Városüzemeltető Kft.) köszönhetően a közterületek többnyire tiszták. Az utcai hulladékgyűjtők állapota csak részben mutat pozitív változást. A történelmi belváros területén az utcabútorokkal harmonizáló gyűjtők kerültek beszerzésre és kihelyezésre. Ebben az évben 682 e Ft értékben 12 db új kültéri hulladékgyűjtő edényt helyezett el a Városüzemeltető Kft. a város Fő terén.

A 2016. év egyeztetéseinek eredményeként a Fő tér melletti közterületen elhelyezett konténerek – melyek tartalma rendszeresen mellettük volt - áthelyezésre kerültek az Írottkő parkoló nyugati oldalán található füves területre, ahol az elhelyezés zárttá és takarttá vált.

A volt posztógyár területe évek óta problémát okoz. Az olajjal szennyezett területre vonatkozóan a Nyugat-Dunántúli Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség (a továbbiakban: KÖF) 2015. április 01-től a Vas Megyei Kormányhivatal (a továbbiakban: VM KH) a beruházó Innovációs Park Kőszeg Kft-t szennyezés-mentesítésre kötelezte, azonban a Kft. még az eljárás ideje alatt felszámolásra került. A felszámoló a 2014. év során értékesítette a telkeket a „Kőszegi Aluker Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.” valamint a „Kőszegi „Címerpajzs” Plusz Kft.” (2917/27 hrsz) illetve a „Pannon Konstruktor Kft.” (2917/28 hrsz.) részére. A KÖF 2014. október 13. napján helyszíni szemlét tartott a területeken (2917/27, 2917/28 hrsz.), ahol megállapítást nyert, hogy az új tulajdonosok megkezdték a terület rendezését.
A terület olajszennyezettségére vonatkozóan a VM KH 2016. május 25-én helyszíni szemlét tartott, mely során megállapította, hogy a területen (2917/28, 0183/32, 0183/34, 0183/147 hrsz) a szennyezés továbbra is jelen van, mely megszüntetésére a szükséges beavatkozási munkákat a kötelezett Pannon Konstruktor Kft. megkezdte. A kötelezés alapján az aktív mentesítés határideje 2018. augusztus 31. napja. Tájékoztatásuk szerint a környezetvédelmi hatóság előző évi beszámolónk óta nem végzett ellenőrzést a területen, annak várható időpontja 2017 novembere, mely eredményéről írásban tájékoztatja Kőszeg Város Önkormányzatát.

2017-ben több jelzés érkezett illegális hulladék-elhelyezésre nézve, melyek eredménye változatos képet mutat:

• Azokban az esetekben, ahol a hulladék elhelyezőjének személye nem volt megállapítható önkormányzati terület esetén a tulajdonos önkormányzat a Városüzemeltető Kft-n keresztül elszállíttatta a hulladékot. Magánterületen elhelyezett, nem azonosítható forrású hulladék esetén az ingatlan tulajdonosa került felszólításra a hulladék elszállítására.
• Egy esetben személyazonosításra alkalmas okmányokkal együtt került a hulladék közterületre. A magánszemély bejelentése és a Közterület – felügyelő helyszíni felvétele alapján a Kőszegi Városi Rendőrkapitányságon büntető eljárást kezdeményeztünk. Az eljárás folyamatban van.

b) Zöldterület gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás
A munkát a Városüzemeltető Kft. végzi 1 fő kertészmérnök csoportvezetővel és 6 fő állandó fizikai dolgozóval. A feladatok ellátásában a közhasznú foglalkoztatottak segítséget jelentettek. A karbantartandó területek, parkok, fasorok gondozottsága biztosított. 2017 májusában 9 ezer tő egynyári, októberben 6 ezer tő kétnyári virág került kiültetésre. Márciusban 60 db, októberben 19 db fát ültettek ki a csoport dolgozói.
Februárban és márciusban 62 db fa kivágása vált szükségessé. Az év során összesen 1800 db fa metszését és törzstisztítását végezték el.
A zöldfelület-gondozás és parkfenntartás turisztikai szempontból is rendkívül fontos. Feladatuk e tárgykörben a zöldfelületek, parkok, fasorok létesítése, fenntartása, kulturált, egészséges környezet kialakítása, közterek, utcák, épületek, intézmények virágosítása, növénykiültetések a lakosság bevonásával, részvételével, továbbá a település műemlékeinek, épületeinek, turisztikai és kulturális tárgyi értékeinek megőrzése, megfelelő környezetben történő bemutatása.
A parkfenntartást végző csoport számára a szükséges géppark rendelkezésre áll, azok használhatósága azonban koruk és avultságuk miatt, már problémákat vet fel.
Jelentős energiát emészt fel a gondatlanságból, szemetelésből, rongálásból eredő károk helyreállítása.

Közterület-felügyelőink több alkalommal hívták fel az ingatlantulajdonosok figyelmét területeik gazosságára.
Ezen ügytípusban 110 ügy keletkezett, melyek 111 ingatlant, és 189 ügyfelet érintettek.
Az ügyfelek jelentős része a felhívásnak eleget tett, és elvégezte területe gazmentesítését.
A felhívásnak határidőre eleget nem tevők esetében indult közigazgatási eljárás a Képviselő-testület 2017 márciusában módosított környezet- és természetvédelem szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján, mely 20 ügyet jelent. Azon 5 ügyfél esetében, akik az első felhívást követően vagy azzal párhuzamosan zöldfelület-karbantartási kötelezettségüknek eleget tettek, az eljárás megszüntetésre került. Négy ügyben közigazgatási bírság került kiszabásra, míg a többi esetben folyamatban van az eljárás.

A Közterület –felügyelők munkája hivatalunk és a Városüzemeltető Kft-vel való szorosabb kapcsolattartás eredményeként esetlegesen önkormányzati tulajdonú ingatlanjainkon felmerült problémákra is ráirányítja figyelmünket.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 25/2014. (VI. 25.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdése kimondja: „(1) Zöldterületre, vendégjárdára gépjárművel való ráhajtás, illetve a zöldterületen, vendégjárdán való várakozás tilos. Zöldterületre, vendégjárdára való ráhajtásnak, megállásnak, várakozásnak minősül, ha a gépjármű legalább egy kerékkel a zöldterületre, vendégjárdára hajt, illetve azon megáll, várakozik.”
2017. évben a helyi rendelet alapján a Közterület-felügyelők 5 esetben jártak el a helyszínen és szabtak ki helyszíni bírságot, 18 esetben kezdeményezték közigazgatási eljárás lefolytatását. A hivatkozott ügyekben a közigazgatási bírság határozat megszületett, egy kivételével jogerőre emelkedett. A jogerős határozatok közül 13 esetében járt le a fizetési határidő, melynek egy fő nem tett eleget, esetében a bírság közadók módjára történő behajtása érdekében járunk el.

c) Csapadékvíz-elvezetés
A város csapadékvíz elvezető rendszerének egy része elavult. A belvárosi zárt csapadékelvezető-rendszer több szakasza a mai napig több száz éves korú, falazott, helyenként kőből rakott csatorna, aminek karbantartása gépesítetten nem megoldható, így funkcióját csak részben tölti be. Intenzív esőzések esetén a csatornák telítődnek, a rendszer nem bírja elvezetni a csapadékot.
Európai Unió 2014-2020–as költségvetési időszakában megjelenő pályázatok közül kiemelt területként kezeljük a csapadékvíz elvezetésre vonatkozó kiírásokat. A város csapadékvíz-elvezető rendszer felülvizsgálatának terveztetése, további szakaszok előkészítése folyik.

Az elnyert projekt I. ütemének tartalma:
Puskapor - Auguszt János utcai csapadék főgyűjtő a várost érintő egyik legnagyobb vízgyűjtő-területének, a Király-völgy csapadékának akadálytalan levezetését szolgálja. A néhány éve kiépült Puskapor utcai főgyűjtő szakasz vizét új nyomvonalon (Dózsa Gy. utca helyett/mellett az Auguszt János utcán) vezeti a Gyöngyösbe. A projekt megakadályozza a 2009-es Árpád tér és környezetének elöntését okozó villámárvizekhez hasonló károk kialakulását.
A hegylábi területeken nyílt rendszerű árkok kialakítása, hordalékfogók létesítése. Ezen felül két további zárt csapadékcsatorna szakasz épül a Hunyadi utcai vezeték tehermentesítése érdekében. (Chernel kert mellett 5 méteres szakasz, Szent György utca Park utcai torkolat 30 méteres szakasz). A tervezett létesítmények összesített hossza 705 fm, beruházás helyszínei: Puskapor u. – Bajcsy Zs - Auguszt J. u; Park és Hunyadi utcák, Hosszúlövészárok dűlő. TOP-s pályázatunkat pozitívan bírálták el, a bruttó kb. 150 millió Ft-os összköltségű projekt támogatási intenzitása 100,0 %. A projekt várhatóan 2018-ban valósul meg.

A kormányhatározat szerinti kiegészítő forrás – II. ütem - tartalmazza a Királyvölgyi-patak szabályozását, aminek műtárgyai lelassítják a vízgyűjtőterületről a városra érkező hirtelen nagy mennyiségű csapadékot, amit utána a Puskapor utcai főgyűjtő már biztonsággal le tud vezetni a Gyöngyösig. A II. ütem részét képezi több helyszínen a hegylábi területek csapadékelvezetésének fejlesztése, hordalékfogók létesítése, nyílt burkolt árkok kialakítása átereszekkel. Megvalósítási helyszínek: Mohás utca - nyílt árok burkolása, Szabóhegyi út - hordalékfogók építése a Tamás-árokba folyó vizek hordalékának ülepítése érdekében, Kálvária, Postásrét és Szent György utcák egy része - hordalékfogók, nyílt árok átereszekkel, Szőlőskert utca - nyílt árok és zárt csapadékcsatorna, Kőszegfalva - burkolt és burkolatlan nyílt árkok, új átereszek a településrész északi területein, Gábor Áron utca – zárt nagyátmérőjű csapadékcsatorna építése.
A projekt előkészítés alatt áll, várható megvalósítása 2019.

d) Kommunális szennyvízkezelés, gyűjtés, elvezetés, tisztítás
A szennyvíz tisztítása a szombathelyi szennyvíztisztítóban történik. A szennyvíztisztító a környező települések közös beruházásában valósult meg.
A 2017. év során 161 fm hosszban, 4 db beton tisztító akna kialakításával megvalósult a Szelestey László utca csatornahálózatának bővítése, mely 9 db bekötést tett lehetővé. A terveket a korábbi években a város készíttette el, míg a beruházás nettó 3,1 millió Ft bekerülési költségét a szakaszra csatlakozó igénybevevők vállalták. A létrejött közműszakasz Kőszeg Város Önkormányzat tulajdonába került.
A szennyvízcsatorna-hálózatba nem juttatott háztartási szennyvíz megfelelő kezelésének elérése érdekében Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló 12/2014. (III. 28.) önkormányzati rendeletét, mely 2014. április 01. napján lépett hatályba. Az új helyi szabályozás jelentős visszhangot váltott ki, mely ráirányította a figyelmet a csatornával el nem látott vagy csatornázott, de a hálózatra rá nem csatlakozott ingatlanokon keletkező háztartási szennyvíz elhelyezésére. A rendelet szabályozása szerint az ingatlantulajdonos köteles szükség szerint, de minimum évi egy alkalommal elszállíttatni az ingatlanon keletkező háztartási szennyvizet és igazolni, hogy a befolyt ivóvíz minimum 60 %-át a kijelölt kötelező közszolgáltatóval szállíttatta el.
A kijelölt kötelező közszolgáltató a Városüzemeltető Kft., mely rendelkezik egy db MTZ gyártmányú, BELORUS-820 típusú traktorral, mely vontatmánya 1 db AGROGÉP gyártmányú, DETK-128 típusú tartály. Az alkalmazott dolgozói létszám 1 fő, ill. további 2 fő rendelkezik a szükséges végzettséggel.

Kimutatás a szolgáltatás igénybevételéről (naturáliák)
Megnev. 2014. 2015. 2016. 2017.*
1. 91 140 204 147
2. 164 232 348 304
3. 629 1227 1974 1553

A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis a 2014. év)
Meg-
nev. 2015/2014 % 2016/2014 % 2017/2014 % **
1. 153,9 224,2 242,3
2. 141,5 212,2 278,1
3. 195,1 313,8 370,4

A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis az előző év)
Meg-
nev. 2015/2014
% 2016/2015 % 2017//2016 % **
1. 153,9 145,7 108,1
2. 141,5 150,0 131,0
3. 195,1 160,9 118,0

1.) Igénybevevő háztartások száma-ingatlan (db)
2.) Szállítási alkalmak (db)
3.) Szállított menny. (m3)
*2017.08.31-ig
** Időarányos adatok éves szintre emelésével számított adat
(A 2013-ban nem történt folyékonyhulladék- szállítás.)

A kötelezésről ill. az új eljárásról az érintettek a több fórumon is tájékozódhattak. A rendeletben foglaltaknak megfelelően a 2014. évi vízfogyasztás alapján, a nem közművel szállított háztartási szennyvíz tengelyen történő szállítása tárgyában megtörtént az ellenőrzés. A kb. 1100 ügyfélből kb. 800 fő érintett (vételezet ivóvizet) kapott levélben tájékoztatást és felhívást.
A 2015. évi vízfogyasztási és szennyvíz szippantási adatok alapján megtörtént az adott év ellenőrzése is, 480 db levél került kiküldésre. Az ellenőrzések (levelek) számának jelentős csökkenését okozta, hogy sok ingatlan tulajdonos fényképek csatolásával igazolta a telek beépítetlenségét, vagy csak a kerticsap meglétét. Az érintett ügyfelek száma a csatornarákötéseknek, szikkasztó létesítéseknek köszönhetően az előző évihez képest további csökkenést mutat.
Azon ügyfelek, akik engedéllyel telepített egyedi tisztító vagy szikkasztó berendezéssel rendelkeznek, évi egy szippantás igénybevételére kötelezettek.
Vélhetően a területre irányuló nagyobb figyelem eredménye, hogy Kőszeg város területén emelkedett az egyedi szennyvíztisztító berendezések telepítésének engedélykérelme. Jelentésünk elkészítéséig mindösszesen 31 db kőszegi ingatlan rendelkezik használatbavételi engedéllyel. Több létesítési engedély, ill. használatbavételi engedély kiadása is folyamatban van.
Egy esetben fennmaradási engedély került kiadásra.
Ebben az évben a vízfogyasztások alapján az önkormányzat a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. Törvény alapján közszolgáltatási bírság kiszabását kezdeményezte a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál, mint Vízügyi Hatóságnál, azokban az esetekben, ahol a korábbi felszólításaink eredménytelenek voltak. Az eddig lezárult 32 ügyből 6 esetében került az eljárás megszüntetésre, a legtöbb esetben korábban engedélyezett egyedi szennyvíztisztítók létesítése miatt. A két éves vízfogyasztások alapján a kiszabott bírságok mértéke 20 000 Ft és 40 000 Ft között mozog.
Jelenleg a hatóságnál 34 ügy van folyamatban, előreláthatólag még az idei év folyamán további esetekben kezdeményezünk eljárás megindítását.

A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. e témakörben küldött részletes tájékoztatója az előterjesztés mellékletét képezi.

e) Ivóvízellátás
A város belterületén, és az üdülőövezetekben 95%-ban megoldott az ivóvízellátás.
Kőszeg ivóvizét a szolgáltató Vasivíz Zrt. két vízbázisról biztosítja. Kőszeg Rőti-völgyi vízbázis 2016-ban 37,8 %, 2017-ben 30,9 %-ban, a perenyei 2016-ban 62,2%-ban, 2017-ben 66,1 %-ban biztosította a város ivóvizét.
2017. szeptember 30. napjáig 144 250 m3 ivóvizet a kőszegi, 323 267 m3-t a perenyei kút szolgáltatta.

Tárolókapacitások:
- Rőti – völgy 2 x 200 m3
- Hunyadi utca 1x 500m3 és 1x 50m3
- Erdő utca 1x400m3
- Szabóhegy 1x100m3 és 1x50m3-s medence.

A településen 2 db gépház üzemel: a központi telepen és a Rőti-völgyben. A rendszerbe 3 db nyomásfokozó került beépítésre: 1-1 a Hunyadi utcában, a Szabóhegyen és a Királyvölgyben.

Az ivóvizet öntöttvas, azbesztcement, KMPVC és KPE csövek szállítják a felhasználóhoz. Európában, hazánkban és Kőszegen is az 50-es évektől a vízellátó hálózatokban egyre nagyobb mértékben használtak azbesztcement csöveket. Magyarországi vízhálózatokban jelen pillanatban is 40% körüli az említett csőtípus részesedése, jelentős részük 40 évnél öregebb, így lassan megközelítik tervezési élettartamuk végét.

2014-ben 57, 2015-ben 38, 2016-ban 44 db, 2017-ben (09.30-ig) 26 db vízmérőhely meghibásodás történt. A bekötések meghibásodásának száma változó: 2014-ben 24, 2015-ben 31, 2016-ban 15 db, 2017- ben (09.30-ig) 19 db javítása vált szükségessé. Közterületen, gerincvezetéken 2013-ban 15, 2014-ben 20, 2015-ben 22 db, 2016-ban 140, 2017-ben (09.30-ig) 16 db csőtörés volt.
2016-ban 7 db, 2017-ben 5 db tűzcsap hibásodott meg.

Az egészséges ivóvízzel való ellátás a Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pontja, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. § (1)-(2) bekezdése, valamint a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. tv. 1. § (1) bekezdés c) pontja valamint 5/F § (5) bekezdésében foglaltak alapján továbbra is kötelező önkormányzati feladat.
Az emberi fogyasztásra szolgáló víz minőségére vonatkozóan előírásokat fogalmaz meg az EU. Kőszeg település ivóvize megfelel az Unió szigorított előírásainak.

f) Kommunális hulladékkezelés
A hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény alapján Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a hatályos jogszabályoknak megfelelő 38/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendeletét, egyben kijelölte a kötelező közszolgáltatást nyújtó gazdasági társaságot a Városüzemeltető Kft-t.
2016. április 01. napját követően a Nemzeti Hulladékgazdálkodási és Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. (a továbbiakban: Koordináló Szerv) jogosult kiszámlázni a közszolgáltatási díjakat, beszedni a kintlévőségeket, valamint koordinálja a fejlesztéseket, gondoskodik a begyűjtött szelektív hulladék kereskedelméről.
A Koordináló Szerv 2017. április 3. napi hatállyal visszavonta a Városüzemeltető Kft. megfelelőségi véleményét, melyre tekintettel Kőszeg Város Önkormányzata 2017. május 01. napjától 2017. december 31. napjáig az STKH Sopron és Térsége Nonprofit Kft-vel hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést kötött. A közszolgáltatást alvállalkozóként továbbra is a Városüzemeltető Kft. végzi.

A Városüzemeltető Kft. a keletkező hulladékot a Kőszeghegyaljai hulladéklerakón helyezi el. A lerakón inert hulladék feldolgozó, komposztáló telep és hulladékudvar is működik. Ez utóbbin történik a szelektíven gyűjtött hulladék utóválogatása, csomagolása. Itt fogadják a lakosságnál keletkező veszélyes hulladékot is.

A Kft. 2016 évben 12 településen látta el hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződések alapján a települési hulladék begyűjtését, szállítását, illetve kezelését. Ellátott lakosság szám kb. 15000 fő.
Peresznye, Kiszsidány és Ólmod községekben a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság határozata alapján ideiglenes ellátás keretében végezték a hulladékgyűjtési közszolgáltatást.

A szolgáltatási terület 2017.01.01-től Lukácsháza, Gyöngyösfalu, Perenye településekkel, 2017.04.18-tól Horvátzsidánnyal bővült.

Kommunális csoport létszáma: 18 fő
1 fő telepvezető és szállításvezető
1 fő ügyfélszolgálatos, hulladékgazdálkodási üi.
2 fő mérlegkezelő hulladéklerakón
6 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)

Pénzügyi adatok:
A közszolgáltatás 2016. évi árbevétele: 134 908 E Ft
A közszolgáltatás 2016. évi ktg+ráf.: 108 036 E Ft
Eredmény: 26 872 E Ft

Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2016. évi árbevétele: 11 197 E Ft
Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2016. évi ktg+ráf.: 21 863 E Ft
Eredmény: -10 666 E Ft

A hulladékgyűjtés, -kezelés 2016. évi összesített árbevétele: 146 105 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2016. évi összesített ktg + ráf.: 129 899 E Ft Eredmény: 16 206 E Ft


Tájékoztatásul a 2015 évi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2015. évi árbevétele: 119 544 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2015. évi ktg + ráf.: 148 870E Ft
Eredmény: - 29 326 E Ft

2016 évben befolyt összesen 41.293 E Ft támogatás a 2015 évi veszteségeink kompenzációja volt. Mivel ez a támogatás csak 2016 évben realizálódott, ezért a 2016 év bevételei között kell szerepeltetni a mérlegben és az eredmény kimutatásban is. Emiatt az eredmény kimutatás számvitelileg helyes, de nem tükrözi a tevékenység tényleges eredményességét.

Az eszközállomány elöregedett, műszaki állapotuk miatt folyamatosan nőnek a javítási, karbantartási költségek. 2016 évben a kommunális csoport gépeinek felújítási, javítási költsége 5.913 E Ft-t volt.
Az Önkormányzat 5 millió Ft támogatásával 11 millió Ft + ÁFA értékben 1 db jó állapotú Mercedes típusú hulladékgyűjtő jármű került beszerzésre. A különbözetet a Városüzemeltető Kft-t finanszírozta.

1.1. A hulladéklerakóban lerakott hulladék mennyisége és fajtái:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2016 év Mennyiség (t)
2015 év
20 03 07 Lom hulladék 1131,98 1123,91
20 03 01 Egyéb települési hulladék, ideértve a kevert települési hulladékot is 4341,93 4472,55
20 03 03 Úttisztításból származó hulladék 20,13 47,9
17 09 04 Kevert építkezési és bontási hulladékok 0,61 37,99

A lomhulladék növekedését egyrészt az évi lomtalanítás alkalmával begyűjtött hulladékok növekedése, másrészt a lerakón átvett hulladékok szigorúbb minősítése és kategóriába sorolása eredményezte.

1.2. A hulladékudvarba beszállított, előkezelt és hulladékkezelőnek átadott nem veszélyes hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2016 év Mennyiség (t)
2015 év
15 01 02 Műanyag csomagolási hulladékok 26,585 17,68
15 01 01 Papír és karton 47,873 45,68
15 01 07 Üveg 49,628 59,68
15 01 06 egyéb kevert csomagolási hulladék (zsákos) 68,33 48,66
16 01 03 Termékként tovább nem használható gumiabroncsok 23,2 24,94
16 02 14 kiselejtezett berendezés - 0,24
02 0202 Hulladékká vált állati szövetek 0,777 1,04
20 01 36 kiselejtezett elektromos és elektronikus berendezés 12,39 6,23

A szelektív hulladékok begyűjtött mennyisége nőtt az előző évihez képest, azonban még mindig sok nem hasznosítható kommunális hulladékot (szennyező anyagot) tartalmaznak a szigeten begyűjtött hulladékok, illetve a zsákos szelektív hulladékok is. A nem újrahasznosítható kommunális hulladék aránya eléri a 30%-ot.

1.3. A hulladékudvarban begyűjtött és átmenetileg tárolt veszélyes hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2016 év Mennyiség (t)
2015 év
20 01 27 Vesz. ag-ot tartalmazó festékek, tinták, ragasztók 0,36 1,01
20 01 33 Elemek és akkumulátorok 0,21 0,24
20 01 26 Olaj és zsír, amely kül. 20 01 25-től 0,04 0,45
15 01 10 Hajtógázas spray 0,358 -

A veszélyes hulladékok érvényes kezelési engedéllyel rendelkező cégek részére került átadásra.

1.4. Beszállított és komposztált hulladék mennyisége:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2016 év Mennyiség (t)
2015 év
20 02 01 Biológiailag lebomló hulladékok 449,52 565,68
02 01 03 Hulladékká vált növényi szövetek 144,28 43,57
20 01 08 Biológiailag lebomló konyhai hulladék 100,09 -
A komposztot a hulladéklerakó takarására használtuk fel.

1.5. Begyűjtött inert hulladékok:
azonosító Megnevezés Mennyiség (t)
2016 év Mennyiség (t)
2015 év
17 01 01 Beton 445,67 696,12
17 01 02 Téglák 486,57 1251,45
17 01 03 Cserép és kerámiák 56,69 245,1
17 03 02 Bitumen keverékek 5,65 2,31
17 05 04 Föld és kövek 1,112,02 2410,91
20 02 02 Talaj és kövek 507,1 1234,34

g) Lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-, rezgés- és légszennyezés elleni védelem
Városunkban 2011-ben 61, 2012-ben 47, 2013-ban 52, 2014-ben 57, 2015-ben 58, 2016-ben 60, 2017-ban 63 telepengedéllyel rendelkező, ill. bejelentett teleppel működő vállalkozást tartottunk nyilván. Ezeket a zaj- és légszennyezés szempontjából az érintett szakhatóságok az engedélyek kiadása előtt megvizsgálták és azokat működésre alkalmasnak találták.

Zajkibocsátási ügyben 2016. évben három, 2017-ben két lakossági panasz érkezett, melyre nézve az ügyfelek eljárást - egyelőre - nem kezdeményeztek.

Jelenleg 20 vállalkozás rendelkezik zajkibocsátási határérték megállapítással, melyből 1 üzemi jellegű, 19 pedig szabadidős zajforrás. Utóbbiból 1 az idei év során került megállapításra.

Bejelentés-kötelezett légszennyező forrás kevés van, és mindenhol határértéken belüli az emisszió.
Lakossági bejelentés alapján egy esetben kezdeményeztünk eljárását az illetékes Kőszegi Járási Hivatalnál.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014.(IV.30.) önkormányzati rendelete összesen 27 terület számára biztosít helyi védelmet, melyből 10 pontszerűen védett, 3 vonalas jellegű, míg 14 egybefüggő természetvédelmi terület.
A rendelet tartalmazza a védett területek kezelési terveit. A helyi szabályozás 58 utca ill. tér ingatlanhasználói számára tilalmazza a hulladék égetéssel történő megsemmisítését.

Míg a 2014. évben nem indult eljárás parlagfű elleni védekezés elmulasztása miatt, a 2015. esztendőben három, 2016-ban egy esetben indult kőszegi ingatlan esetében. A 2017. évben Kőszeg város belterületi közigazgatási területére nézve nem indult eljárás.
Belterületen a jegyző, külterületi ingatlan esetében kezdeményezett eljárás esetén a Kormányhivatal rendelkezik hatáskörrel. A külterületi ingatlantulajdonosok az ellenőrzés lefolytatása előtt elvégezték a szükséges gazmentesítését.

h) Helyi közlekedésszervezés
A város jó színvonalú közlekedéséhez jó állapotú utakra, megfelelő számú parkolóra, jó tömegközlekedésre, és a megváltozott igényekhez igazodó forgalmi rendre lenne szükség.

A 2006/2015. (XII. 29.) számú Kormányhatározatban biztosított forrásból megvalósult a Temető utca középső szakaszának felújítása, harmadik üteme az idei év során 2017. november 30-ig fejeződik be.

A belvárosban fizetőparkoló rendszer működik. A központi szabályozásnak megfelelően Kőszeg városában is biztosításra került a mobilparkolás.

Jelenleg a Liszt Ferenc utcában, valamint a Petőfi téren parkoló építés van folyamatban a Képviselő-testület tavalyi évben meghozott döntése alapján. A kivitelező Kőszegi „Címerpajzs” Plusz Kft. a Liszt F. u. 23-29. előtti közterületen legalább 7 db, míg a Petőfi téren a Mol kút melletti területen legalább 18 db személygépkocsi várakozására alkalmas parkolóhelyet alakít ki, amelynek határideje 2017. december 20.
Kőszeg város célja – amit az Integrált Településfejlesztési Stratégiában és a Településfejlesztési Koncepcióban is megfogalmazott – egy korszerű, biztonságos, környezetbarát és fenntartható közlekedési rendszer kialakítása, amiben fő cél a személygépkocsival szemben a kerékpáros és a közösségi közlekedés népszerűsítése. A kerékpáros hálózat célja a fő városi „célállomások” összekötése, a városba érkező térségi kerékpárutakhoz való csatlakozás megteremtése, a forgalmas útszakaszok, szűk, rosszul belátható utcák helyett alternatív útvonalak kijelölése, új településszerkezeti kapcsolatok megnyitása. A közlekedésbiztonsági fejlesztések – forgalomcsillapítás, elválasztott közlekedés, új kerékpárutak, kijelölt útvonalak, átkelők - egy megfelelő kerékpáros hálózat létrehozása a belvárosi parkolási terheltség csökkentésének elengedhetetlen feltétele. A város nevezetességein túl fontos az iskolák, munkahelyek, kereskedelmi egységek és a lakóterületek biztonságos megközelítése.
A Kiss János Lakótelep, a Balog iskola, az Egészségház, posta és több élelmiszerüzlet a kiépült Egészségház- kerékpárút megvalósítása óta biztonságosabban és kényelmesebben megközelíthető.
A Területi Operatív Program keretein belül pályázatot nyújtottunk be és támogatást nyertünk „Déli Városrész Fenntartható Közlekedésfejlesztése” címen, aminek elemei a Forintos Mátyás utca és a Gábor Áron utca kerékpáros-barát felújítása - utóbbi kinyitása a Tesco felé - valamint egy megfelelő gyalogos és kerékpáros átkelő kialakítása a Rákóczi úton. A projekt legfőbb része a Pogányi út hiányzó szakaszának kiépítése (a Tesco parkoló és a lakótelepi körgarázsok között),ami csökkenteni fogja a Rákóczi és a Rohonci utcák forgalmát, biztonságosabbá teszi azok kereszteződését.
Szintén támogatást nyert a Vas Megyei Önkormányzattal konzorciumban benyújtott „Kőszeg várost és Kőszegfalva településrészt összekötő kerékpárforgalmi létesítmény fejlesztése” című pályázat. A projekt tartalmazza a Kőszegfalvi kerékpárút meghosszabbítását a vasúti megállóig, Abért-tóig, valamint a város déli területein több biztonságos kerékpáros átkelőt, és kerékpár-sávot. (TOP-3.1.1-15, 105.800.000 Ft, 100 %-os támogatási intenzitás)
- A TOP turisztikai fejlesztések részeként benyújtásra került a régóta tervezett Kőszeget Ausztriával (határátkelővel) összekötő kerékpárút a régi vasúti töltésen. (TOP-1.2.1-15)
- Interreg forrású pályázatot nyújtott be önkormányzatunk Szombathely, Vas megye és több Ausztriai partner részvételével egy kerékpáros turisztikai minta-régió kialakítása érdekében, ami kerékpáros pihenő- és információs pontok kialakításán túl különböző kerékpáros útvonalak kijelölését, turisztikai kiadványok, térképek, applikáció készítését is tartalmazza.
- A Zöld Város Programra (TOP-2.1.2-15) beadott és támogatásban részesített „Kőszegi Városmajor környezettudatos rehabilitációja” projekt a Piac és környezetének megújítását, „zöldítését” tartalmazza a kerékpáros közlekedés magas-fokú kiszolgálásával.
A komplex, fenntartható közlekedési hálózat több más eleme, szakasza is előkészítés alatt áll, a TOP forrásokon túl figyelemmel követjük hazai és határon átnyúló források pályázatait is.
- A 1337/2016. (VII.4.) Kormányhatározatban nevesített forrásból a buszpályaudvar vasútállomáshoz költöztetésével intermodális csomópont jön létre. A beruházás során a közösségi és egyéni közlekedés megfelelő összekapcsolásával egyesített vasúti, helyi és helyközi autóbusz pályaudvar, elválasztott gyalogos és a kerékpáros közlekedés, P+R és B+R rendszer valósulhat meg. Az elválasztott közlekedés a közlekedés-biztonságot szolgálja, csökkenti az átszállási időt, a minden igényt kielégítő személygépkocsi várakozóhelyek és kerékpártárolók növelik a közösségi közlekedést igénybe vevők arányát. A személygépjármű várakozóhelyek megvalósításával és a helyi közösségi közlekedés megteremtésével egyúttal létre jön Kőszeg korszerű közlekedési rendszerének bázisa, csökkenthető a városi szintű parkolási hiány és zsúfoltság is. A projekt előkészítés alatt áll, szorosan kapcsolódik a GYSEV Zrt. Kőszeg-Szombathely vonali fejlesztéséhez.
- A Kraft kormányhatározat alapján a TOP projektek kiegészítéseként adott támogatásokból kerülhet megvalósításra az Észak-déli „zöldfolyosó” részeként egy Gyöngyös-parti kerékpárút (uszoda és a Kiss János utca között), a Várkör egyes szakaszainak forgalomcsillapítása és zöldítése, valamint a Kiss János utca felújítása.
- Szintén a kormányhatározat szerint a Máv-Campus fejlesztés részeként a Felső körút és az Ólmodi út újulhat meg kerékpáros-barát módon.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta és a jelentést egyhangúlag elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására.

Kőszeg, 2017. október 18.

A polgármester nevében és megbízásából:

Németh Ildikó s. k.
mb. városüzemeltetési osztályvezető







HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról- 2017” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Határidő: azonnal.
Felelős: Huber László polgármester

(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)