2018. Augusztus 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1.a - Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendelet módosítása.
1.b - Beszámoló az önkormányzat gazdálkodásának 2018. I. félévi teljesítéséről.
2. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - A köztemetőkről és a temetkezésről szóló 6/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
5. - Beszámoló a hulladékgazdálkodás helyzetéről.
6. - A KSE Birkózó Szakosztályának kérelme.
7. - Tájékoztató a vagyonhasznosítás időarányos teljesítéséről.
8. - A Sárvári Tankerülettel kötendő megállapodás.
9. - Ügyeleti autó használatáról szóló megállapodás megkötése.
10. - A Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázathoz való csatlakozás.
11. - A Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíjpályázatról szóló szabályzat módosítása.
12. - A 0147/15 hrszú ingatlan elővásárlási jogáról szóló nyilatkozat.
13. - A VASIVÍZ Zrt. ivóvíz és szennyvíz ágazatra vonatkozó gördülő fejlesztési tervének jóváhagyása.
14. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ által végzendő óvodai és iskolai szociális segítő tevékenységgel kapcsolatos döntések meghozatala.
15.a - Vagyonügyek: A Kőszeg, Rákóczi u. 79. I/4. lakás hasznosítása.
15.b - Vagyonügyek: A Kőszeg, Űrhajósok u 19/D I/4. alatti lakás hasznosítása.
18. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
19. - Rendkívüli előterjesztés: Szüreti rendezvényekre ideiglenes forgalmi rend jóváhagyása.
5. napirendi pont:
Beszámoló a hulladékgazdálkodás helyzetéről.

Tisztelt Képviselő-testület!

Munkaprogramjuknak megfelelően tájékoztatom Önöket a hulladékgazdálkodás aktuális helyzetéről.
A tájékoztatómban 3 témakörrel kívánok részletesebben foglalkozni:
1. A feladatellátás folyamatossága és biztonsága, az üzemeltetés során tapasztalt problémák, a változások hatása a lakosság szolgáltatás igénybe vételére
2. A szolgáltatás finanszírozása
3. Feladatellátás átadása az alvállalkozói szerződés lejártával

1. Üzemeltetés
A kommunális hulladék és a szelektív hulladék gyűjtési rendszere nem változott az idei évben. A lakosság az előző évben kialakított rendszerben vehette igénybe a szolgáltatást.
2018 évben a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást a régióra kijelölt közszolgáltató, a Soproni STKH Kft. alvállalkozójaként végezzük. Ellátott települések száma: 16, ellátott lakosság száma kb. 20000 fő. A kb. 20%-kal megnövekedett szolgáltatási területen a szolgáltatást ugyanazzal a személyi és tárgyi feltételekkel kell elvégeznünk, mint korábban, amely a rendelkezésre álló kapacitás minimum 95 %-át leköti. Tekintettel arra, hogy folyamatosan biztosítandó és kötelező közszolgáltatásról van szó, ez a folyamatosan öregedő eszközállomány mellett rendkívüli felelősséget ró a szolgáltatóra. Különösen gondot jelent a hulladéklerakó üzemeltetése, mivel jelenleg a hulladék dózerolását, tömörítését és takarását egy 19 éves kompaktorral és egy 30 év fölötti lánctalpas dózerral végezzük. Ez utóbbi rendszeres meghibásodása, javítása, illetve helyette bérgép igénybevétele rendkívül magas költségekkel jár. Új vagy viszonylag fiatal gép beszerzését a Kft. nem tudja finanszírozni. Így egyre nehezebb a megnövekedett hulladék mennyiséget kezelni a lerakón. 2018.06.30-ig lerakóra beszállított települési szilárd hulladék mennyisége: 2324,93 tonna, lomhulladék mennyisége: 918,93 tonna. Ebből a falvakban történő térítésmentes lomtalanítás során 165,15 tonnát, Kőszegen 173,12 tonna lomot gyűjtöttünk össze, további 91,33 tonnát a városban a kommunális és szelektív gyűjtőkonténerek mellett illegálisan lerakott lomhulladék tett ki, a maradékot a lakosság szállította ki a lerakóra.
A lerakott hulladékok után fizetendő lerakási járulék két negyedévre összesen: 19.132.740 Ft volt, melyből az I. negyedévi 7.709.340 Ft-ot tudtuk befizetni. A II. negyedéves 11.423.400 Ft-ot csak akkor tudjuk teljesíteni, ha a II. negyedéves finanszírozást megkapjuk.
Az üzemeltetés során, ahogy azt már többször jeleztük, és a fenti számokból is kitűnik, jelentős problémát és többletköltséget okoz a konténertároló helyek és szelektív szigetekre illegálisan kihelyezett hulladék összegyűjtése, elszállítása és kezelése.
Mióta a szolgáltatást alvállalkozóként végezzük, a szerződések nyomon követése nem megoldott a matricás vagy helyette más jelölőrendszer hiánya miatt, megnőtt a „potyautasok” száma. A Soproni STKH Kft. az utóbbi időben folyamatos járatellenőrzést végez ezeknek a kiszűrésére. Az előre látható, hogy ha az STKH Kft. átveszi a szolgáltatást, a lakosság jelentős szigorításokra számíthat.
Összességében az üzemeltetéssel kapcsolatban elmondható, hogy a lakosság részére a változások jelentős hátránnyal nem jártak, a szolgáltatás folyamatosságát és biztonságát jelenleg még – egyre növekvő terhek és költségek mellett – biztosítani tudjuk. Az üzemeltetéssel kapcsolatos műszaki problémákat az STKH Kft. felé jeleztük azzal a véleményünkkel, hogy a biztonságos szolgáltatás ellátásához nagyon rövid időn belül 1 db új hulladékgyűjtő jármű és 1 db kompaktor lesz szükséges.
Az STKH igazgatójának 2018.08.13-i tájékoztatása alapján gyűjtőjármű beszerzését kezdeményezték az NHKV Zrt-nél, azonban az ott történt vezetőváltás miatt ennek beszerzése egyelőre meghiúsult.
Kompaktorral kapcsolatos igényünket elvileg néhány hónapon belül egy használt gép átadásával tudnák teljesíteni.


2. Finanszírozás
Továbbra is problémát jelent a szolgáltatás folyamatos finanszírozása. A Soproni STKH Kft. a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás 2017 évi közvetlen költségeit 2018.05.31-én utalta csak a számlánkra.
Az idei évben 4 alkalommal kaptunk szolgáltatási díj előleget, összesen 25.278.936 Ft + ÁFA értékben az I. negyedévre vonatkozóan. A II. negyedévre vonatkozóan még nem utalt előleget az STKH Kft., miközben már a III. negyedév közepén járunk, a szolgáltatást el kell végeznünk, a béreket ki kell fizetnünk, a járműveket tankolni kell, stb.
Sajnos alvállalkozóként sem jobb a helyzetünk, mint korábban közszolgáltatóként. A soproni közszolgáltató továbbra is az NHKV Zrt-től kapja a szolgáltatási díjat, de amíg közöttük nem történnek meg a negyedéves elszámolások, addig a közszolgáltató sem tud az alvállalkozónak fizetni.


Ugyancsak az STKH igazgatójának 2018.08.13-i tájékoztatása alapján tudjuk, hogy a Müllex Kft. késedelmes adatszolgáltatása miatt a II. negyedéves elszámolás az NHKV Zrt. felé nem történt meg, ezért sem az I. negyedéves zárást nem tudják elvégezni, sem előleget nem tudnak biztosítani a II. negyedév elvégzett szolgáltatásaira.
Az igazgató úrnak jeleztem, hogy forrásaink kimerültek. Amennyiben a finanszírozást nem tudják rövid időn belül, legkésőbb augusztus végéig megoldani, a szolgáltatást fel kell függesztenünk.
Tekintettel arra, hogy Kőszeg város Önkormányzatának és a településeknek a Soproni STKH Kft-vel van közszolgáltatási szerződésük, az ellátási kötelezettség az STKH-t terheli.


3. Szolgáltatás átadása
Önök előtt is ismert, hogy a Soproni STKH Kft-vel kötött alvállalkozói szerződés 2018.10.31-én lejár.
Ezen időpontig végleges döntést kellene hozni a szolgáltatás átadásáról.
A Képviselő-testület felhatalmazása alapján az alábbi lépések történtek a szolgáltatás átadásával kapcsolatban:
- Az STKH részére elküldtünk egy tájékoztató ajánlatot, amelyben az általunk elképzelt átadási feltételeket közöltük (személyi állomány átadása, ingatlan és műszaki eszközállomány átadása).
- Átadni kívánt eszközök, ingatlanok értékbecslése megtörtént, melyet az STKH részére megküldtünk.
- Elkészült az átadni kívánt terület földhivatali rendezése, telekmegosztása.
- Az STKH Kft. saját szakembereivel is készíttetett értékbecslést, melynek eredményét nem ismerjük, illetve geodéziai felmérést is a hulladéklerakó szabad kapacitásának meghatározására. Ezzel kapcsolatban augusztus elején kértek még pontosítást, a kérésre a válaszokat megküldtük.

Az augusztus 13-án STKH Kft. igazgatójával folytatott telefonbeszélgetés során ismét megerősítette, hogy a szolgáltatást a hozzá kapcsolódó személyi és eszközállománnyal át kívánják venni, de ennek finanszírozását csak a NHKV Zrt-n keresztül, illetve annak pénzügyi támogatásával tudja elképzelni.

A Városüzemeltető véleménye az, hogy amennyiben a finanszírozás nem rendeződik, illetve a műszaki eszközpótláshoz legalább a kompaktor vonatkozásában a szerződés lejártáig nem kapunk segítséget, a szolgáltatást – az ingatlan- és eszközállomány átadásától függetlenül – meg kell szüntetni. Ebben az esetben csak a személyi állomány átadása történne meg és az általuk a szolgáltatáshoz folytatásához használt ingatlanokat és eszközöket bérleti konstrukcióban bocsátanánk az STKH Kft. rendelkezésére.


Az előterjesztést megtárgyalta a városfejlesztési bizottság és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a tájékoztatót elfogadni szíveskedjenek, és alakítsák ki véleményüket.

Kőszeg, 2018. augusztus 24.

Tisztelettel:

Kovács István
igazgató




HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városüzemeltető Nonprofit Kft. hulladékgazdálkodás helyzetéről szóló beszámolóját elfogadja.