2025. Január 28., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A Helyi Építészeti Tervtanácsról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
2. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselői 2025. évi illetményalapjának és illetménykiegészítésének megállapításáról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
3. - A fizető parkolók működésének és igénybevételének rendjéről szóló 16/2015. (VI. 26.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - Városi főkertész alkalmazása.
5. - A Szombathelyi Egyházmegye kérésére vonatkozó döntés.
6. - A Kőszeg, 4323 hrsz.-ú ingatlanra vonatkozó vételi szándék.
7. - Általános iskolai körzethatárok véleményezése.
8. - A képviselő-testület 2025. évi munkatervének jóváhagyása.
9. - A polgármester cafetéria juttatásának megállapítása.
11. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
1. napirendi pont:
A Helyi Építészeti Tervtanácsról szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.

Tisztelt Képviselő-testület!

A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (továbbiakban: Tktv.) megalkotásának célja az építési beruházások támogatása, egyúttal a hazai városok és községek sajátos településképének védelme és alakítása volt társadalmi bevonás és konszenzus által.
A Tktv. 12.§ (2) bekezdésében adott felhatalmazás alapján alkotta meg Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendeletét (a továbbiakban: TKR), mely 2017. decemberében lépett hatályba.
Az önkormányzati rendeletben a felhatalmazás alapján meghatározásra került azon építmények köre, amelyek településkép véleményezési eljárás kötelezettek. Az elmúlt időszakban a településkép véleményezési eljárások során a településképi véleményt a Polgármester a településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII.15.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 45.§ (4) bekezdése alapján az önkormányzati Főépítész szakmai véleménye alapján adta ki.
Az önkormányzati rendelet az elmúlt időszakban megfelelően biztosította Kőszeg Város építészeti értékeinek védelmét, az abban foglalt előírásoknak megfelelő településképi eljárások folyamatosan zajlanak.
A magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban. Méptv.) alapvetően alakította át az építészeti szabályozást Magyarországon.
A Méptv. jelentős része 2024. október 01-től lépett hatályba.
A jogalkotók szándéka az volt, hogy az építészeti törvény átláthatóbb és korszerűbb, egyszerűbb és egységesebb szabályozást hozzon létre, miközben tükrözi az építészeti szakterület kiemelt fontosságát.
Ezen elhatározások jegyében az építészettel összefüggő több törvényt helyeztek hatályon kívül, és ebben az új törvényben kerültek egységesítésre.
A megszűnő törvények között van a Tktv. is, az új Méptv. átalakította az önkormányzati településkép-érvényesítési eszközökre vonatkozó előírásokat is.
A Méptv. 63.§ (1) bekezdése szerint:
„(1) Helyi építészeti tervtanács működik a járásszékhely városokban, a fővárosban és a fővárosi kerületekben, kivéve, ha a világörökségi területen való elhelyezkedés miatt a tervtanácsi feladatokat a területi építészeti tervtanács látja el. Egyéb település esetében helyi építészeti tervtanács akkor működik, ha az önkormányzat a helyi építési szabályzatban helyi építészeti tervtanácsot állít fel.”
A Méptv. 63.§ (2) bekezdése szerint:
„(2) A helyi építészeti tervtanács szakmailag előkészíti a településképi véleményezési eljárás során a településképi véleményt, kivéve, ha a település közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel nem működik helyi építészeti tervtanács.”
A Méptv. 63.§ (3) bekezdése tartalmazza azon építési tevékenységek körét, melyre kötelező tervtanácsi eljárást lefolytatni:
„(3) A helyi építészeti tervtanács véleményezi a helyi emlékkel és telkével kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárást, valamint a helyi védelemben részesített épületek egyszerű bejelentési eljárását megelőzően a kérelem kötelező mellékletét képező építészeti-műszaki dokumentációt.”
A Méptv. V. fejezete tartalmazza a főépítészi szervezetrendszerre vonatkozó előírásokat, míg a VI. fejezet a tervtanácsi szervezetrendszer előírásait tartalmazza.
A Méptv. 56.§ tartalmazza az önkormányzati főépítészek feladatkörét, a (10) bekezdés d) pontja szerint az önkormányzati főépítész szakmailag előkészíti a településképi véleményezési eljárás során a véleményt, kivéve ha a település közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel működik helyi építészeti tervtanács, és az önkormányzat rendeletében a településképi véleményezés szakmai előkészítését – a főépítész helyett – a helyi építészeti tervtanács hatáskörébe utalja.
Ezen jogszabályi helynek megfelelően szükséges a TKR 28.§-t is felülvizsgálni, amely a településképi véleményezési eljárással érintett építmények körét tartalmazza.
2024. október 1. hatállyal ugyancsak módosult a Korm.rendelet, melynek 44.§ (2) bekezdés szerint:
„(2) Az önkormányzat építmény építésére, bővítésére irányuló építési vagy fennmaradási engedélyezési eljáráshoz, helyi emlék bontási engedélyezési eljárásához, egyszerű bejelentéssel épülő új épület hatósági eljárásához, valamint az összevont telepítési eljárás integrált építési engedélyezési szakaszához adhat településképi véleményt.”
Ezen felhatalmazás alapján lehetőség nyílik az elmúlt időszakban önkormányzati hozzájárulás nélkül épített olyan lakóépületek terveinek ellenőrzésére, melyek jelentősen rombolták Kőszeg város építészeti hagyományait.
Az építészeti és településrendezési tervtanácsokról szóló 283/2024. (IX.30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Tervtr.) részletes előírásokat tartalmaz a tervtanácsban részt vevő személyek végzettségéről, a helyi építészeti tervtanács összetételéről, a tervtanácsi eljárásrendről, a tervtanácsra benyújtandó dokumentáció tartalmi követelményeiről, a dokumentáció minősítésének szempontjairól, a tervtanács finanszírozásáról.
A Tervtr. értelmében a tervtanácsi eljárás díj- és illetékmentes. Kőszeg Város Főépítészének, mint a Tervtanács elnökének a feladat elvégzéséért nem jár külön díjazás. A Tervtanács a településtervezésben vagy az építészeti-műszaki tervezésben, valamint az örökségvédelem területén kiemelkedő, magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező természetes személyekből áll, elnöke a városi főépítész. A tervtanácsi ülésen az elnök és tagok szavazati joggal rendelkeznek.
Ezen rendelkezéseket az általunk alkotott helyi építészeti tervtanácsról szóló rendeletben jogszabályi előírások szerint nem lehet megismételni.
A Tervtr. 4.§ f) pontja szerint „a tervtanács elnöke kiadmányozza a tervtanács ügyrendjét.”
A tervtanács működésével kapcsolatos részletes előírásokat a tervtanács ügyrendje fogja tartalmazni.
A Tervtr. 5.§ (3) bekezdése szerint:
„(3) A helyi építészeti tervtanács tagjait a polgármester kéri fel, és vonja vissza felkérésüket.”
Az előzetes egyeztetések szerint Kőszeg Város helyi építészeti tervtanácsát 8 taggal alakítjuk meg. A tervtanács ülésére a tárgyalandó dokumentáció tartalmától függően a tervtanács elnöke az ügyrendjében meghatározott eltérő számú tagot hív meg.

A helyi építészeti tervtanács működése biztosíthatja Kőszeg építészeti hagyományainak még magasabb szintű védelmét, valamint a városban történő meghatározó fejlesztésekhez készített építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának biztosítását.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, valamint a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és azt egyhangúlag elfogadásra ajánlja.

Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem az előterjesztést megtárgyalni és a mellékelt, a helyi építészeti tervtanácsról szóló önkormányzati rendelet tervezetét elfogadni szíveskedjen.


Kőszeg, 2024. január 23.

A polgármester nevében:


Bertók Sándor s.k.
Kőszeg Város Főépítésze



Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
/2025. (I. ….) önkormányzati rendelete
Kőszeg Város Helyi Építészeti Tervtanácsáról



[1] E rendelet célja Kőszeg Város épített környezetének alakítása, építészeti örökségének védelme szempontjából meghatározó építészeti-műszaki tervek szakszerűségének és magas színvonalának biztosítása, a települési környezet, a táj- és településkép, a helyi építészeti jellegzetesség és látvány érvényre juttatásának elősegítése a magyar építészetról szóló 2023. évi C. törvény iránymutatása alapján.
[2] Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225.§ (8) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

1.§
Kőszeg Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvényben (a továbbiakban: Méptv.) meghatározott feladatok ellátására „Kőszeg Város Helyi Építészeti Tervtanácsa” elnevezéssel helyi építészeti tervtanácsot (a továbbiakban: Tervtanács) hoz létre és működtet.

2.§
(1) A Tervtanács minden olyan építészeti-műszaki tervdokumentációt megtárgyal, amit a Méptv. 63.§ (3) bekezdése a hatáskörébe utal, valamint Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének Kőszeg Város településkép védelméről szóló 27/2017. (XII. 22.) önkormányzati rendelete előír.
(2) A Tervtanács Kőszeg Polgármestere által felkért tagjainak száma legfeljebb 8 fő.
(3) A Tervtanács a tárgyalandó dokumentáció tartalmától függően az ügyrendjében meghatározott eltérő számban és összetételben, de legalább három taggal ülésezik, amely létszám a Tervtanács határozatképességének feltétele.
(4) A Tervtanács az ügyrendjében rögzített időpontokban ülésezik, mely időpontok biztosítják a jogszabályokban meghatározott határidők betartását.
(5) A Tervtanács működéséhez szükséges iratkezelési, nyilvántartási feladatok ellátásáról, adminisztrációs feltételekről – ideértve az ülésről készült jegyzőkönyv elkészítését és közzétételét is – a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Városüzemeltetési Osztálya gondoskodik.

3.§
(1) A Tervtanács tagját ülésenként, mindazon napirendi pont tekintetében amelynek tárgyalásán jelenléti ív szerint részt vett, az ügyrendben rögzített összegű tiszteletdíj illeti meg. A tiszteletdíj kifizetése a Főépítész által kiadott teljesítés igazolás alapján történik.
(2) A Tervtanács működéséhez szükséges források – így különösen a tagok tiszteletdíjának – fedezetét az Önkormányzat a mindenkori éves költségvetésében biztosítja.
(3) Amennyiben a Tervtanács összehívását az építtető vagy a tervező olyan esetben kéri, amikor azt jogszabály nem teszi kötelezővé, a tervtanácsi ülés és állásfoglalás költségeit a kérelmezőnek kell megtéríteni az Önkormányzat számára az ügyrendben foglaltak alapján.

4. §
Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.



Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester






ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének ..…/2025. (I. …..) számú,
Kőszeg Város Helyi Építészeti Tervtanácsáról szóló önkormányzati rendelet megalkotásához
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Kőszeg Város Helyi Építészeti Tervtanácsáról szóló rendelet megalkotása magasabb szintű jogszabály előírása miatt szükséges, megalkotása elősegíti Kőszeg Város épített környezetének alakításának és építészeti örökségének védelmének magasabb színvonalú ellátását, ezzel élhetőbb környezetet teremtve az itt élőknek.
II. gazdasági hatásai:
A rendelet megalkotásának gazdasági hatása abban jelentkezhet, hogy egy élhetőbb környezet vonzza a városban a befektetni szándékozókat.
III. költségvetési hatásai:
A rendelet megalkotásával létrejövő helyi építészeti tervtanács működési költségeit a mindenkori éves költségvetésben kell biztosítani, a működés biztosításához normatív támogatást nem kap az Önkormányzat.
IV. környezeti következményei:
A rendelet megalkotása az épített környezet fejlődését segíti elő.
V. egészségi következményei:
A lakosságnak jobb építészeti környezetet biztosít, Kőszeg Város területe élhetőbbé válik.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendelet megalkotása jelentős adminisztratív terheket ró az Városüzemelési Osztály dolgozóira, a kéthetente megtartandó tervtanácsi ülésekhez kapcsolódó jegyzőkönyvvezetői, iratkezelési és nyilvántartási feladatok ellátása jelentős plusz energiát igényel.
VII. megalkotásának szükségessége:
A rendelet megalkotásával létrehozandó helyi építészeti tervtanács működtetése Járási székhelyeken kötelező.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Ha rendelet megalkotásának elmaradása miatt nem alakul meg a helyi építészeti tervtanács, az a Vas Vármegyei Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály előírása szerint létrejövő tervtanács többlet személyi és pénzügyi feltételt kíván, valamint a tárgyi feltételek biztosítása is vizsgálandó, mivel lehetőséget kell biztosítani a tervtanácsi ülésen való részvételre interaktív kommunikációt lehetővé tevő, képi megjelenítésű információ-technikai eszközzel is.