Jegyzőkönyv: 2023. Június 1., Csütörtök, 08:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Házi gyermekorvos alkalmazásával kapcsolatos önkormányzati döntések meghozatala.
2. - Kőszeg Város Önkormányzata és a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász között kötendő ellátási szerződés.
3. - Vagyonügy: Üres lakások további hasznosításával kapcsolatos döntések meghozatala.
4. - Egy mappában a 2023. június 1-jei, rendkívüli ülés anyagai.
K/684-7/2023. szám.

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2023. június 1-jén, a Városháza tanácskozó termében 8 órai kezdettel megtartott rendkívüli, nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Sas Norbert és Takácsné Varga Ágnes képviselő (8 fő).

Távol maradását előzetesen bejelentette:
Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Rába Kálmán és Velkyné Ball Andrea képviselő (4 fő.)

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető,
Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője, Eső Attila a Kőszegi Városüzemeltetési Kft. igazgatója, Tuczainé Régvári Marietta a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász vezetője, valamint dr. Sámsonné Sándor Ágota a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász intézményeinek igazgatója.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testületi ülésen megjelent képviselőket, a jegyzőt, aljegyzőt, az osztályvezetőket, a megjelent intézményvezetőket és a vendégeket.
Köszöni, hogy a képviselők megjelenésükkel hozzájárultak az önkormányzat ügyeinek viteléhez.
Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 8 fővel határozatképes.
Az ülés előtt kiosztásra került egy rendkívüli előterjesztés: a Pusztai-Medical Kft. között létrejött feladat-ellátási szerződés módosításának tervezete.
Ennek indoka az, hogy az áprilisi ülésén felülvizsgálatra kerültek a háziorvosi szerződések, amely előkészítése előtt egyedül dr. Varga István kért módosítását, amit a képviselő-testület el is fogadott.
A Pusztai-Medical Kft. képviselője, a tegnapi napon – miután áttekintette szerződését – jelezte, hogy ő is kér abban egy hasonló módosítást.
Ezt az előterjesztést rögtön 1. napirendi pontként javasolja megtárgyalni.

A képviselő-testület ezt 8 igen szavazattal elfogadja, majd 8 igen szavazattal az alábbi napirendet fogadja el.


N A P I R E N D:

1. A Pusztai-Medical Kft. között létrejött feladat-ellátási szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
2. Házi gyermekorvos alkalmazásával kapcsolatos önkormányzati döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
3. Kőszeg Város Önkormányzata és a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász között kötendő ellátási szerződés.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
4. Vagyonügy: Üres lakások további hasznosításával kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.6.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A Pusztai-Medical Kft. között létrejött feladat-ellátási szerződés módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz.
A képviselő-testület az április ülésén felülvizsgálta és megtárgyalta a felnőtt háziorvosi szerződéseket, amelyeket aláírásra kiküldtek valamennyi háziorvos részére. A Pusztai- Medical Kft. (képviseli: Pusztai Gergő) miután áttekintette szerződését, a tegnapi napon jelezte, hogy nem kívánja azt aláírni, mert ő is kéri dr. Varga István szerződéséhez hasonlóan a következő mondat rögzítését a szerződésében. „Az ügyelet átszervezése esetén egyéni döntése alapján vesz részt az OMSZ által szervezett ügyeletben.”
Véleménye szerint ennek a változtatásnak akadálya nincs, mert ha az állam fogja átvenni az ügyeleti feladatokat, akkor várhatóan egyénileg fognak a háziorvosokkal szerződést kötni.
Tehát ez az önkormányzatnak semmit nem jelent, ha a doktor úrnak megnyugtatás, akkor legyen benne az ő szerződésében is.

Básthy Béla megjegyzi: ha bármely orvos nem fog részt venni az ügyeletben, az nyilván nem fogja érinteni a háziorvosi praxisát.

Mivel az elhangzottakkal kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 8 igen szavazattal el is fogadnak.


97/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a közte és a Pusztai-Medical Kft. között létrejött feladat-ellátási szerződés 3. c) pontját 2023. június 1. napjától „Az ügyelet átszervezése esetén egyéni döntése alapján vesz részt az OMSZ által szervezett ügyeletben” szövegrésszel kiegészíti és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Házi gyermekorvos alkalmazásával kapcsolatos önkormányzati döntések tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. 2023. március 1. napjától dr. Abdul Gafor Faris gyermekorvos látja el egyelőre helyettesítéssel a Kőszeg Város 1. és 2. számú körzetben a házi gyermekorvosi feladatokat egészségügyi szolgálati jogviszonyban.
Előzetes tárgyalások alapján 2023. július 1. napjától dr. Nagy Erika vállalja a 2. számú körzetben a házi gyermekorvosi feladatok elvégzését szintén egészségügyi szolgálati jogviszony keretében. Így továbbra is az önkormányzat marad az egészségügyi szolgáltató mindkét körzetben.
A doktornő teljes munkaidőben látná el a feladatokat, az alkalmazásához szükséges az önkormányzatnál foglalkoztatottak létszámának emelése 1 fővel 2023. július 1-től, határozatlan időtartamra. Ezt tartalmazza az I. határozati javaslat.
A vonatkozó jogszabályok szerint önálló orvosi tevékenységet csak praxisjogot engedélyező határozat véglegessé válásától végezhet a háziorvos. A doktornőnek így praxisjogot kell szereznie. Amennyiben az önkormányzat a praxist betölteni kívánó háziorvossal feladata-ellátási szerződést kíván kötni, akkor előzetesen ki kell kérni a praxisjog engedélyezésére jogosult Országos Kórházi Főigazgatóság (továbbiakban: OKFŐ) véleményét. A praxisengedély iránti kérelemhez a doktornőnek csatolnia szükséges a feladat-ellátási szerződést vagy előszerződést.
Az OKFŐ véleményét osztályuk megkérte ugyan, de az még nem érkezett meg. A praxisjog engedélyezési eljárás ügyintézési ideje minimum 8 nap, hiányosan érkezett kérelem esetén 60 nap. Amennyiben az OKFŐ véleménye nem érkezik meg időben, akkor a doktornővel egyelőre helyettesítési szerződést kell kötni annak érdekében, hogy megkezdhesse a munkát. (II. határozati javaslat.)
Dr. Nagy Erika alkalmazásával mindkét körzetben teljes munkaidős orvos fog dolgozni, akik egymás helyettesítését el tudják látni.
Mivel eddig a két körzetet dr. Abdul Gafor Faris gyermekorvos látta el, külön szerződéssel dr. Masát Péter látta el a helyettesítését. A vele kötött megbízási szerződést módosítani szükséges annyiban, hogy mindkét gyermekorvost, mindkét körzetben helyettesíti abban az esetben, ha egyikük sem tudja ellátni a feladatot. Erre vonatkozik a III. határozati javaslat.
A rendelési időket az előterjesztés szerint látná el a két gyermekorvos. Ezeket úgy állították össze, hogy a tanácsadást is figyelembe vették. Ezt tartalmazza a IV. határozati javaslat.

Básthy Béla hozzáfűzi: gyorsan zajlottak az események a doktornő alkalmazásával kapcsolatban. Úgy tűnik, hogy dr. Nagy Erika készült a szerepvállalásra a kőszegi gyermekgyógyításban, csak azt várta, hogy legyen egy másik orvos is, és így szívesen vállalta a másik körzetet. Ő örömmel veszi, hogy így alakult ez a történet.
Jó lett volna, ha már a múlt heti ülésre is bekerülhetett volna az előterjesztés, de alapos előkészítést igényelt.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit a tervezett rendelési időkkel kapcsolatban kérdezi: az 1. körzetben egyedül hétfőn van délután rendelés, akkor is 14 óráig. Megoldható lenne-e, hogy ez akár 13-tól 16 óráig tartson?

Dr. Dömötör Ramóna tisztázza, hogy a rendelési időt a képviselő-testület fogadja el, tehát van rá lehetőség, hogy javaslattal éljen. Viszont ezt a beosztást nagyon sok egyeztetés előzte meg. azaz többkörös történet volt. A doktor úr, a doktornő is megírta, hogy hogyan szeretné tartani a rendelési időket, nem egyszerű ennek kialakítása, a tanácsadást is figyelembe kell venni.
De nyilván, ha a képviselő-testület úgy dönt, akkor a gyermekorvosoknak is figyelembe kell ezt venni.

Dr. Zalán Gábor úgy véli, hogy egyelőre induljon el a két körzet rendelése a tervezet szerint, aztán ha lesz rá igény, illetve visszajelzés érkezik a szülőktől, arra vonatkozóan, hogy jó lenne délutáni rendelés is, akkor 2-3 hónap múlva vissza lehet térni rá.
Akkor majd mindkét gyermekorvost tájékoztatni lehet a lakossági igényről.

Básthy Béla pedig arra hívja fel figyelmet, hogy a védőnői ellátás is el fog kerülni az önkormányzattól és esetleg az is módosíthatja a felállást. Nem tudni, hogy az képviselő-testületi döntést fog-e igényelni.

Dr. Zalán Gábor szerint mindenképpen, hiszen ingyenes használatot kell biztosítani a védőnőknek, a közös helyiségekről, a rezsi megosztásáról stb. meg kell állapodni.

Básthy Béla ennek ismeretében azt javasolja, hogy fogadja el rendelési időket a képviselő-testület most azzal, hogy a védőnői átadás-átvétellel egy csomagban felül lesz vizsgálva, hiszen a tanácsadásban a védőnők is részt vesznek.

Csiki István ezt most így ugyan meg tudja szavazni, de örömmel hallja, hogy ezek a rendelési időket újra fogja tárgyalni a képviselő-testület.
Kérdés, hogy mennyire ragaszkodtak ezekhez az orvosok: kifejezetten így kérték-e, hogy minden nap más-más időpontban legyen a rendelés, vagy rugalmasak-e esetleg benne.
Mert a szülőknek nem mindegy, hogy tudják: mikor van rendelés és jó lenne, ha délelőtt és délután is el tudnák vinni a gyerekeket az orvoshoz. Hosszú távon újra kell mindezt gondolni, mert a szülőknek nem egyszerű szervezés az orvoshoz való eljutás.

Takácsné Varga Ágnes szerint az előtte szóló képviselőtársa nagyon finoman fogalmazott, mert szerinte ez a rendelési idő vállalhatatlan.
Az orvosok minden nap más időpontban rendelnének, jelenleg Faris doktor is minden nap máskor rendel. Délután nem lehet odaérni a rendelőbe 14 óráig. Ennek nagy visszhangja van a városban. Megérti, hogy sok egyeztetés van mögötte, de a betegek és a szülők érdekeit is szem előtt kell tartani.

Básthy Béla köszöni a képviselők felvetéseit. Tekintettel arra, hogy csak július 1-től kezd dr. Nagy Erika doktornő, semmi akadálya, hogy a június végén tartandó ülésén visszakerüljön ez a kérdés a képviselő-testület elé.

Dr. Dömötör Ramóna kéri a képviselő-testületet, hogy alakítsa ki az álláspontját: melyek legyenek a rendelési idők fő irányai.

Básthy Béla szerint a szülők számára megjegyezhetőbb és kiszámíthatóbb legyen, ne minden nap más és más. Elhangzott, hogy mindkét körzetben legyen délután is rendelés.

Takácsné Varga Ágnes pedig azt ajánlja, hogy a korábbi, jól bevált rendhez kellene igazodni: 8-11, majd 14-és 17 között, felváltva. Ebbe bele tudott férni a tanácsadás is.
A város lakói ehhez szoktak hozzá, ő azt gondolja, hogy az orvosok is alkalmazkodhatnának ehhez egy kicsit.

Dr. Dömötör Ramóna jelzi, hogy ezzel a csatolt előszerződés 4. pontja is módosul úgy, hogy most általános megfogalmazás lesz beleírva, és utána lehet a konkrét rendelési időket beleírni.

Ezután a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat.

Azzal, hogy az az önkormányzat létszáma 1 fő egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkozatottal emelkedjen valamennyi képviselő egyetért (8 igen szavazat).


98/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli Kőszeg Város Önkormányzata létszámának 1 fő, 8 órás egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatottal történő emelését – orvos munkakörre – 2023. július 1-től határozatlan időre. A szükséges fedezetet Kőszeg Város Önkormányzata a NEAK támogatásból biztosítja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete tudomásul veszi, hogy 2023. július 1. napjától Kőszeg Város Önkormányzata Dr. Nagy Erikával egészségügyi szolgálati munkaszerződést létesít a 2. számú házi gyermekorvosi körzet házi gyermekorvosi feladatainak ellátására, egyben felhatalmazza a polgármestert az ezzel kapcsolatos dokumentumok aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

A II. határozati javaslatot – amely dr. Nagy Erika házi gyermekorvossal kötendő feladat-ellátási szerződés jóváhagyásáról szól szintén 8 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.


99/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Dr. Nagy Erika házi gyermekorvossal a 2. számú házi gyermekorvosi körzet tekintetében feladat-ellátási szerződést kíván kötni, amennyiben a praxisjog engedélyezésére jogosult Országos Kórházi Főigazgatóság véleménye alapján a praxisjogot megszerezni kívánó házi gyermekorvos a jogszabályi feltételeknek megfelel.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata, valamint Dr. Nagy Erika között kötendő feladat-ellátási előszerződést – amennyiben a praxisjog engedélyezésére jogosult Országos Kórházi Főigazgatóság véleménye alapján a praxisjogost megszerezni kívánó házi gyermekorvos a jogszabályi feltételeknek megfelel – a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.
3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert, hogy a 2. pont szerinti előszerződésben foglaltak teljesülése esetén Kőszeg Város Önkormányzata és Dr. Nagy Erika gyermekorvos között kötendő feladat-ellátási szerződést aláírja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Ezután a dr. Masát Péterrel kötendő, házi gyermekorvosi feladatok helyettesítéséről szóló III. határozati javaslatról szavaznak a képviselők, amit szintén 8 igen szavazattal fogadnak el.


100/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2023. július 1. napjától a közte és Dr. Masát Péter között 2023. március 27-én létrejött, a házi gyermekorvosi feladatok helyettesítésére szóló megbízási szerződést módosítja azzal, hogy dr. Masát Péter a helyettesítést az 1. számú, illetve a 2. számú körzetben helyettesítő gyermekorvosok együttes akadályoztatása esetén látja el.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


Végül a polgármester az előterjesztett IV. határozati javaslat helyett azt bocsátja szavazásra, mely szerint a képviselő-testület – mint megbízó és mint finanszírozó is – kéri a rendelési idők tekintetében a gyermekorvosokkal történő további egyeztetést, és lehetőség szerint a lakosság által megszokott, délelőtti és délutáni időpontokban történő visszaállítását, valamint ennek a június 29-én tartandó ülésre való előterjesztését.

8 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


101/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város 1. és 2. számú házi gyermekorvosi körzetek rendelési idejét a korábbi időszakhoz hasonlóan, a lakosság által megszokott délelőtti és délutáni időszakban határozza meg.
A képviselő-testület elrendeli a házi gyermekorvosokkal történő egyeztetések lefolytatását, továbbá a rendelési idők pontos meghatározásának a 2023. júniusi képviselő-testületi ülésre történő előterjesztését.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: értelemszerűen.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata és a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász között kötendő ellátási szerződés tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál Tuczainé Régvári Marietta a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász vezetője, valamint dr. Sámsonné Sándor Ágota a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász intézményeinek igazgatója.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz.
Az önkormányzat 2013-ban kapta meg ingyenes tulajdonba a Magyar Államtól a Kőszeg, Meskó utca 1. szám alatti ingatlant. Erre az ingatlanra vonatkozóan az önkormányzat és a Szombathelyi Egyházmegye között 2021. november 1 napjától határozatlan időre szóló haszonkölcsön szerződés jött létre. A szerződés szerint az ingatlant a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász olyan módon kívánja hasznosítani, hogy abban egy 80 fős befogadóképességű, integrált, szenvedélybetegeket ellátó szociális intézményt alakítana ki.
A Szombathelyi Egyházmegyei Karitász, mint fenntartó jelezte, hogy 2024. január 1-től lenne szükségük a jelenleg felújítás alatt álló épületre, ugyanis ott kerülne elhelyezésre a Szent Erzsébet Szociális Központ. Erre nézve az önkormányzattal feladat-ellátási szerződést szeretnének kötni, mely szerint szenvedélybetegek nappali ellátását és szenvedélybetegek közösségi gondozását szeretnék végezni.
A feladat ellátási szerződés rögzíti ezeket a tevékenységeket és amelyhez a működési engedélyük megszerzése érdekében van szükség. Mindez az önkormányzattól finanszírozást nem igényel.

Kérdések és hozzászólások:

Básthy Béla tisztázza, hogy a 80 fős befogadóképesség azt jelenti, hogy 2 x 40 fős ellátásról van szó az épületben, többről nem is lehet szó a mérete miatt.

Tuczainé Régvári Marietta elmondja, hogy az egyházmegyei karitász intézményeinek az igazgatójával együtt sokat egyeztettek a kőszegi hivatallal a szerződés tartalmáról.
Nekik ez az ellátási szerződés teljesen megfelel. Számukra fontos, hogy ennek a befogadása megtörténjen.

Básthy Béla megerősíti, hogy a működési engedély megszerzése az egyéb támogatási formák igénybevételéhez szükséges ez az ellátási szerződés.
Mindenki láthatja a városban, hogy az ingatlan felújítása milyen látványosan halad előre, megszépül, megújul az egész épületegyüttes. Nemcsak a volt szegényház, hanem az egész Meskó utca bejárata, ami eddig elég lepusztult látványt mutatott a városba érkezőknek. Sokat dolgoztak azon, hogy ez elindulhasson, köszöni a karitásznak is, hogy belevágtak.
Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy az önkormányzat a hasonló felújításoknál természetesen közterület-használati díjakat is szed. Itt nem, hiszen a Meskó u. saját, önkormányzati tulajdon.
Egy közlekedéstervezővel megnézették a helyszínt és arra kapott javaslatot a város, hogy fontolja meg egy gyalogátkelő kialakítását. A Kálvária utca tekintetében ezt nem tartja indokolnak a kevesebb forgalom miatt, de itt hasznos lenne, mivel az Árpád tértől kifelé nincs lehetőség gyalogos átkelésre. Ezt a gyalogátkelőt az önkormányzat saját forrásból – esteleg közterület-használati díjakból kívánja majd megvalósítani.

Fekete-Pataki Edit kérdezi: a parkolási lehetőség hogyan lesz majd az intézmény előtt megoldva?

Básthy Béla szerint a jogszabály által előírtak szerint, a jelenlegi park területén történhet majd. Épül egy kis út is közvetlenül a volt szegényház előtt, de az nem mindenkinek biztosít áthaladási lehetőséget, inkább az intézmény megközelítése, az ellátottak szállítása céljából. De magas járművekkel nem lesz szerencsés ott parkolni.

Németh Ildikó hozzáfűzi: az épület felújításának és funkciójának megfelelően lettek megtervezve a parkolók is. A már említett gyalogátkelő tervezésekor a korábbi buszöböl területével is számolnak. Ez a közlekedéstervezési vizsgálat jelenleg is folyamatban van.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát.
Jelen pillanatban ilyen irányú ellátás nincs Kőszegen, viszont az eddigi tapasztalatok alapján erre szükség van, mert rászorulók bizony vannak. Ez az ellátási szerződés a Magyar Állammal kötött, korábbi megállapodásban foglaltaknak megfelel és azzal összhangban van. Köszöni a karitásznak, hogy részt vesz ebben a feladat ellátásban és jó munkát kíván nekik.

Ezután szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 8 igen szavazattal el is fogadnak.


102/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete 2024. január 1. hatállyal a közte és a Szombathelyi Egyházmegyei Karitász között kötendő ellátási szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A Vagyonügy:4. napirendi pont tárgyalása:

Az üres lakások további hasznosításával kapcsolatos döntések tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. Az előterjesztés két lakás további sorsának meghatározására tesz javaslatot.
Az ingatlankezelő jelezte, hogy a Várkör 58. I. emelet 9. sz. alatti, 31 m2 nagyságú lakás megüresedett.
Az ingatlankezelő által dokumentált állapotfelmérés alapján a lakás felújítási költsége hozzávetőleg 2,5 M Ft lenne, ezért az értékesítést helyezik előtérbe.
A 10 lakásos társasházban a fenti ingatlanon kívül egy önkormányzati tulajdonú lakás van, amely bérlővel rendelkezik.
Az előzetesen megkért értékbecslés szerint a lakás értéke 14 M Ft. Eladásának támogatása esetén a vagyonrendeletben foglalt szabályozás szerint újabb szakvéleményt készíttetnének.
A másik lakás a Kőszeg, Rákóczi F. u. 78. fsz. 16. alatt lévő, 43 m2 nagyságú komfortos lakás, amelyről a képviselő-testület tavaly a liciteljárás útján történő értékesítéséről döntött.
Az ingatlanra kiírt pályázati hirdetmények ajánlattevők hiányában rendre eredménytelenül zárultak, érdeklődő sem volt erre a lakásra. Nehezítette az értékesítést a társasházra jelenleg érvényben lévő, a Nemzeti Vám- és Adóhivatalnál végrehajtási szakaszba lépett azon egyetemleges kötelezése, amely a lakóépület állékonyságának és rendeltetésszerű használatának biztosítását írja elő mintegy 300 millió Ft értékben. Ennek késedelme miatt akár 50 millió Ft-os bírság is elképzelhető.
A társasházat ezen túl további problémák is érintik. A katasztrófavédelem még 2021. évben 28 lakást érintően tiltotta meg a kémények használatát a hiba elhárításáig. Ebben mind a 10 önkormányzati lakás érintett volt. Sajnos tavaly novemberben kiégett a kapuszínben lévő 15 lakáshoz tartozó villanyóraszekrény is, az érintett lakások villanyellátása ideiglenes áram biztosításával megoldott. Az új mérőhely kialakítására az engedélyes tervek elkészültek, a kivitelezésére kellene mielőbb a forrást a társasháznak megteremtenie, amely meghaladja a 10 M Ft-ot.
Sajnos a közös képviselő is felmondta a megbízatását.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testület felé elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksának az a véleménye, hogy a Rákóczi u. 78. alatti épületet teljesen külön kellene kezelni az eddigi koncepcióktól.
Jegyző úrtól megtudták ugyanis, hogy nemcsak a tető helyreállítására vonatkozó egyetemleges kötelezés a probléma a társasházban, hanem az 50 millió Ft-os büntetés ódiuma is ott lóg az önkormányzat feje felett, hiszen nem lehet a lakókon behajtani azt.
Az a javaslata, hogy valós értékbecslést kellene készíteni, mert a 8,6 M Ft-os nem az – ugyanis az értékbecslőnek bizonyára nem volt tudomása az épülettel kapcsolatos gondokról.

Németh Ildikó azonnal jelzi, hogy ez nem így van, természetesen osztályuk köteles volt tájékoztatni az értékbecslőt minden, birtokukban lévő információról.

Kiss Zoltán Miksa szerint a várható 50 millió Ft-os bírságot biztosan nem számolta fel az értékbecslő.
Kéri, hogy a Rákóczi u. 78. alatti társasházban lévő 10 lakásra az önkormányzat külön koncepciót hozzon létre, mert ha 0 Ft-ért szabadulna meg ezektől a lakásoktól, akkor is jól járna. De valóban 10 önkormányzati bérlő lakik ezekben a lakásokban, rájuk is gondolva kellene kialakítani a megfelelő stratégiát. Nem szabad görgetni magunk előtt ezeket a döntéseket, mert csak újabb vizet öntünk a lyukas hordóba.
Szerinte ezt a lakást semmiképpen nem kellene most egy új bérlővel megterhelni. Egy átgondolt, a 10 lakásra vonatkozó koncepció alapján inkább üresen kellene hagyni. Vagy egy olyan áron meghirdetni, ami megmozdítja az állóvizet a társasházban. Mert ha az önkormányzat által kapott értékbecslés a fele lenne a vételár, akkor a ház lakói tudomásul vennék, hogy lépni kell, mert elértéktelenedik a lakásuk – ez tény.
Amíg az önkormányzat maga is generálja ezeket az árakat – hiszen több lakás tulajdonosa is a város – addig ez így fog maradni, továbbá újabb és újabb emberek fognak csapdába kerülni. Mindenki ragaszkodik a korábbi értékhez és ez tovább viszi azt, hogy a lakók nem hajlandók részt venni a társasház fejlesztésében, nem jelennek meg a közgyűlésen, szöknek a közös képviselők stb. Sajnos – amint megtudtuk – a büntetést is a város fogja kapni, mert a NAV azon fogja a végrehajtást eszközölni, aki fizetőképes.

Básthy Béla szerint képviselő úr gondolatai megegyeznek a hivatal által, szinte minden vezetői értekezleten elhangzott felvetésekkel, ebben egyetértés van.
Ez az előterjesztés arról szól, hogy a korábbi, értékesítést elrendelő határozat legyen visszavonva. Most nem döntene arról a képviselő-testület, hogy bérbe legyen adva.
Ugyanakkor semmiképpen sem szeretnénk belemenni egy olyan adásvételi helyzetbe, ami során az önkormányzatot el lehetne marasztalni elhallgatott tények miatt. Másrészt mivel ez egy földszinti lakás, remélhetőleg a tető miatt nem, de a rekonstrukciós munkák miatt a katasztrófavédelem dönthet úgy, hogy a szükséges lakásokra vonatkozóan várható átmeneti elhelyezésre az önkormányzatot jelöli ki.
Ez a határozati javaslat tehát összhangban van azzal, amit képviselő úr mond: nem indít el értékesítést, folyatni lehet a felújítási folyamatot, földszinti lakás révén használható is lesz.
Az önkormányzat a tulajdonosi kötelezettségének mindenképpen eleget kíván tenni, amennyiben intenzív szakaszba ér a ház sorsa. Nem titok: az önkormányzat azt szeretné, hogy leszűkítse a kötelezettségét a saját tulajdonára. Nem teljesen korrekt ugyanis, hogy bárki is az önkormányzattól várja el a magántulajdonban lévő 80%-os részt is. Ez jogilag lehetséges konstrukció ugyan, de semmiképpen nem igazságos. Bízunk abban, hogy ez változik.

Kiss Zoltán Miksa szerint az előző alkalommal az jött ki, hogy meg kell szabadulni ezektől az önkormányzati lakásoktól.

Básthy Béla pontosít: inkább arról volt szó, hogy jobb lenne megszabadulni ettől a 10 lakástól.

Kiss Zoltán Miksa ezen a gondolatmeneten haladva, azt javasolja, hogy érdemesebb lenne ezt a lakást most nem kiadni, hanem léket verve ebbe az áldatlan állapotba, lépésre kellene kényszeríteni a társasházat az összefogás érdekében.
Az is lépéskényszer lehet, ha egy lakás ára adott esetben nem 8 millió Ft, hanem kevesebb. Ezzel nem az értékbecslőre lenne hárítva a felelősség –hiszen ő nem tehetett mást – mint kiemelve egy lakásra ilyen árat állapított meg.
Tehát az a kérése: a város – mint tulajdonos – vállalja fel azt a döntést, ami vagyonvesztésnek tűnik ugyan, de nem az, mert alá lehet támasztani: azaz jóval alacsonyabb áron értékesítse ezeket az ingatlanokat.
Ezt el lehetne kezdeni ezzel a lakással, a következő pedig az lenne, hogy a többi 9 lakásra egy tervet kellene kidolgozni.
Az lehetne pld. az is, hogy raktárként adjuk el őket. Mert polgármester úr hasonlata helytálló: ezek kívülről lakásnak látszanak, de belülről nem azok.
Ha a bérlők akár a bérleti díjnál egy kicsit magasabb összeget fizetve, részletfizetéssel vásárolnák meg őket, (olyan szerződéssel, amelyben tájékoztatva lennének minden lényeges tényről), akkor a város nem lenne ilyen helyzetben. Mert tulajdonképpen olyan lakásokban laknak a bérlőink, amelyek majdnem életveszélyesek. Az elhelyezésük se lenne egyszerű dolog és sajnos az is igaz, hogy lenne olyan bérlő, aki még ebbe a lakásba se költözne be.

Básthy Béla szerint biztosan lenne, aki igent mondana erre a lakásra, meg olyan is lenne, aki azt gondolja, hogy az önkormányzat majd úgyis biztosít másikat, ha nagy lesz a baj. Szerinte a bérlők tisztában vannak azzal, hogy komoly problémákat vennének a nyakukba a lakásvásárlással.
Most a határozati javaslatban csupán arról van szó, hogy visszavonnánk az értékesítés elrendeléséről szóló korábbi döntést – ezt szerinte lehet támogatni. A bérbeadásról most nincs szó, azt amúgy is a humánerőforrás mérlegelné.
Ugyanakkor előfordulhat az is, hogy jobban járna a város, ha bérbe adná ezt a lakást. Van ugyanis még olyan társasház a városban, ahol az önkormányzat kisebbségi tulajdonban van, a többség viszont fel szeretné újítani az ingatlant, ami a városnak nagyon jelentős összegbe kerülne. Nem akarja ezt az ügyet most részletezni, de ezt a felújítást az önkormányzat nem tudná miből finanszírozni. Az ilyen közös tulajdonból viszont ki kell vonulni és ezen bérlőket is el kell helyezni.

Kiss Zoltán Miksa ezt a helyzetet üzletpolitikailag a részvényforgalmazáshoz hasonlítaná: nem lehet előre tudni, mi fog történni, mozog a világ. Ha ezt a 10 lakást eladná a város, nem jelentené azt, hogy nem lehetne a helyzeten javítani, de ahol már egyértelműen látszik, hogy nincs értelme, ott vagy léket kell verni a társasházba, vagy kiszállni belőle.

Básthy Béla kihangsúlyozza az önkormányzat fő célkitűzéseit a Rákóczi u. 78. alatti társasházzal kapcsolatban: az önkormányzatra háruló terheket mindenképpen csökkenteni kell. Ha lenne egy olyan érdeklődő, aki a 10 lakást szeretné megvenni bérlővel együtt, azzal nagyon szívesen tárgyalna a város – de ilyent nem ismerünk, nem is fogunk erre vonatkozóan hirdetményt megjelentetni.
Hogy tényleg éltveszélyes-e ez az épület, azt nem mondaná ki. Mert nem szabad elfelejteni: a kezdet kezdetén két szakvélemény állt rendelkezésre az épület állapotára vonatkozóan: egy igazságügyi szakértői vélemény (amely azt nem mondta ki, hogy életveszélyes) és volt egy helyi statikus véleménye, aki azt mondta ki, hogy életveszélyes az épület. Az önkormányzat meglepetésére a katasztrófavédelem nem az igazságügyi szakértő véleményét vette figyelembe, hanem a másikat. Tehát még ez is vitatott. A részvényekhez való hasonlat nem állja meg egészen a helyét, mert van, aki tudja forgatni a pénzét, meg a részvényeit, de az önkormányzatnak egyrészt, nagyon kevés a pénze, amit forgathatnánk, meg azt sem szabad elfelejteni, hogy a szociális bérlőinkre is vannak kötelezettségeink, róluk is gondoskodni kell.
Egyébként ő a BM felé is jelezte ezt a helyzetet, de azt a választ adták, hogy itt egy 100%-osan önkormányzati problémáról van szó, így a bankok és az építőipar felé irányították. Az önkormányzat most tulajdonképpen egy önként vállalt feladatban találta magát, mert minden a társasház kezelőjének a feladata lenne. De sajnos nincs közös képviselő. A NAV és a katasztrófavédelem felé is jeleztük ezzel kapcsolatos fenntartásainkat. A NAV direkt az önkormányzathoz címezte a levelét, jóllehet nem mi vagyunk a közvetlen ügyfele, hanem a társasház és ezt jeleztük is a számukra.
Az épületet tekintve a város szerinte aktív volt mindenben: a kéményfelújításra előre megszavazta a képviselő-testület az önkormányzat lakásokra eső részt 2021-ben, segítettünk vállalkozót találni a kéményfelújításra, a statikai gondok megoldására. Bár valóban komplikált és zűrös feladat lenne az épület rendbetétele, máig érthetetlen, hogy miért szállt ki az társasház kezelő In-Ga Kft.

Kiss Zoltán Miksa szerint konklúzióként rögzíteni kell: ennek a társasháznak soha nem lesz közös képviselője. Eddig mindenki megszökött, de nem az anyagiak miatt, hanem azért, mert idegileg nem lehet bírni azt, hogy a lakók – néhányat kivéve – nem állnak szóba vele, nem partnerek semmiben.
Ezért valamennyi tényezőt figyelembe véve, kéri a képviselő-testületet: döntsön arról, hogy erre az egy lakásra nézve kérjen egy újabb értékbecslést. Egy olyant, aminek átütő ereje lenne, azaz biztosan megvegyék a lakást. Ugyanis van olyan lakás is, amit akkor is megvesznek, ha rájuk dől a tető.
Ez lenne az a pszichológiai tényező, ami a ház minden lakóját megérintené és várhatóan összefognának. Nemcsak a tetővel, a szennyvízzel is gondok vannak. De a lakók most inkább a homokba dugják a fejüket.
Szerinte ezt az önkormányzatnak fel kellene vállalnia, mert csak görgeti maga előtt a problémát.

Básthy Béla azzal egyetért, hogy el lehet mindent adni, de mindent el lehet adni jó áron is. Itt szerinte nem az ár a fő kérdés. Az önkormányzat csak értékbecslésben foglalt érték alapján értékesíthet önkormányzati vagyont, a vagyonrendelet értelmében nem lehet egy bizonyos szint alá lemenni.
Ha fél év múlva megveszik ezt a lakást tisztességes áron, korrekt tájékoztatás mellett, akkor nem érheti szó a ház elejét. Tehát egy gyors leárazásba ő nem menne bele jó szívvel.
Megismétli: bérlakásokra továbbra is szükség van, pld. arra, amit már említett: egy másik társasházból bérlő ideiglenes elhelyezésére.

Ezután a polgármester lezárja a hosszú vitát azzal, hogy bizonyára fog még a képviselő-testület a Rákóczi u. 78. alatti társasházzal foglalkozni.

Elsőként a Várkör 58. I/9. alatti lakás értékesítéséről szóló I. határozati javaslatot bocsátja szavazásra a várható jó bevétel reményében.

A képviselő-testület 7 igen, 1 nem szavazattal az alábbi határozatot hozza:


103/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Várkör 58. I/9. (1693/A/9 hrsz.) alatti 31 m2 alapterületű lakás Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II.2.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerinti liciteljárás útján történő értékesítését az értékbecslésben szereplő induló vételáron.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert a jogtanácsos által készített adásvételi szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Végül a képviselő-testület a Rákóczi u. 78. alatti 16. sz. lakás értékesítését elrendelő határozat visszavonásáról szóló II. határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amit a képviselők 8 igen szavazattal fogadnak el.


104/2023. (VI. 1.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 129/2022. (VI.30.) képviselő-testületi határozatát visszavonja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A napirend megtárgyalása után Básthy Béla polgármester mindenkinek megköszöni az ülésen való részvételt, jó munkát, tartalmas napot kíván, majd 9.10 órakor bezárja a képviselő-testület mai, rendkívüli ülését.


Kelt, mint az első oldalon.





Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester



(A jegyzőkönyvet és mellékletetit lsd. a letölthető formátumban.)