Jegyzőkönyv: 2012. Február 16., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Egészségügyi koncepció.
2. - Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletei felső határának megállapítása.
3.a - Kőszeg Város Önkormányzata 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
3.b - Támogatási kérelmek elbírálása.
4. - Az önkormányzat 2012. évi vagyongazdálkodási koncepciója.
5.a - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
5.b - A polgármesteri hivatal új alapító okiratának jóváhagyása.
5.c - A polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló szabályzat módosítása.
8. - A köztemetők üzemeltetésére vonatkozó, megismételt ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
9. - Az Alpannónia II. ütem építésére vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
353-3/2012. szám

J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2012. február 16-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Giczy József, Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, Kiss Zoltán, Simonits Zsolt, Táncsics András és Váradi Szilárd képviselő (10 fő).

Igazoltan van távol:
Dr. Mátrai István és Rába László képviselő (2 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, dr. Nagy Edina hatósági osztályvezető valamint Takács Istvánné a gyámügyi és szociális osztály vezető-helyettese.

Huber László üdvözli a képviselő-testületi ülés résztvevőit. Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése határozatképes. Dr. Mátrai István betegsége miatt, Rába László képviselő úr is igazoltan. van távol.
A napirenddel kapcsolatban javasolja, hogy két közbeszerzési ügyet: a temető üzemeltetése és az Alpannónia projekttel kapcsolatos előterjesztéseket is tárgyalja meg a képviselő-testület. Ezek pótlólag lettek kiküldve, csak technikai okok miatt maradt le a meghívóról.

Hozzászólások a napirendhez:

Giczy József nem igazán javasolja a temető üzemeltetésével kapcsolatos előterjesztés megvitatását, annál is inkább, mert ezt a Bíráló Bizottság nem véleményezte.

Dr. Zalán Gábor emlékezteti a képviselő urat arra, hogy a legutóbbi ülésen fogadta el a képviselő-testület az új közbeszerzési szabályzatot és ezzel már ez a fajta véleményezés már nem a pénzügyi bizottság hatáskörébe tartozik. A szabályszerűen összeült Bíráló Bizottság megtárgyalta az előterjesztést, így javasolja, hogy vegye fel a képviselő-testület a napirendjére mindkét előterjesztést.

Ennek kapcsán Huber László tájékoztatja a jelenlévőket, hogy az új Bíráló Bizottság tagjait a bizottságok külső, szakértő tagjaiból jelölte ki. Így Petkovits Sándor, Schwahofer Péter, Preininger Ferenc, Szima Andrea és dr. Markovits Tibor lesznek majd a Bíráló Bizottság tagjai.

Simonits Zsolt bejelenti, hogy valamennyi önkormányzati képviselő és a polgármester úr is eleget tett a vagyon nyilatkozat tételi kötelezettségének.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a két közbeszerzési előterjesztéssel együtt, amit a képviselő-testület 10 igen szavazattal el is fogad.

N A P I R E N D:

1. Egészségügyi koncepció.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Tóthné Dolgos Zsanett, a gyámügyi és szociális osztály vezetője.
2. Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletei felső határának megállapítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
3/a. Kőszeg Város Önkormányzata 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
3/b. Támogatási kérelmek elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
4. Az önkormányzat 2012. évi vagyongazdálkodási koncepciója.
Előterjesztő: Simonits Zsolt, a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizottság elnöke.
5/a. Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előterjesztő: Simonits Zsolt, a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizottság elnöke.
5/b. A polgármesteri hivatal új alapító okiratának jóváhagyása.
Előadó a jegyző nevében: Dr. Zalán Gábor aljegyző.
5/c. A polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló szabályzat módosítása.
Előadó a jegyző nevében: Dr. Zalán Gábor aljegyző.
6. A köztemetők üzemeltetésére vonatkozó, megismételt ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
Előterjesztő: Ujvári Csaba az előkészítő munkacsoport vezetője.
7. Az Alpannónia II. ütem építésére vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása
Előterjesztő: Ujvári Csaba az előkészítő munkacsoport vezetője.



Zárt ülés keretében:

1. A Chernel Kálmán Városi Könyvtár és a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatói pályázatának kiírása.
Előadó a polgármester nevében: Szabó Marianna közművelődési ügyintéző.


A napirend megtárgyalása előtt Huber László polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:
• A Kőszegi Polgári Kaszinó január 27-én a művelődési központba várta az érdeklődőket dr. Csontos Eszter „Barangolás a Biblia földjén” című előadására.
• Január 28-án a Balog Iskola ismét megrendezte hagyományos SzM Bálját.
• Az Európafórum Vas Megye Egyesület január 31-én szintén a művelődési központban tartotta meg a „Kőszegi emberek – kőszegi borok” című előadását.
• Február 1-jén helyi védelmi bizottsági ülést kellett tartani a rendkívül hideg időjárás miatt. Felhívták a kőszegi és a környéki lakosság figyelmét, hogy a veszélyhelyzetek és a tragédiák elkerülése érdekében milyen tanácsokat fogadjanak meg. Szerencsére a térségben nem kellett semmilyen intézkedést ezzel kapcsolatban hozni.
• Kőszeg Város Fúvószenekara az idei évben is nagy sikerrel rendezte meg farsangi bálját, melyen több mint 700 ember szórakozhatott február 4-én.
• Szintén február 4-én kerül sor a Horvát Bálra a Hotel Írottkőben – idén egy kicsit mérsékeltebb létszámmal.
• Ugyanezen a szombaton még egy bál is volt, ugyanis a Mécses Alapítvány a Dr. Nagy László EGYMI javára jótékonysági bált rendezett az intézmény dísztermében.
• Február 7-én a Társulási Tanács rendkívüli ülést tartott, amelynek napirendjén a Balog iskola felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás lezárása volt.
• Február 8-án „Az év természetfotósa” című kiállítás megnyitójára került sor a Bechtold István Látogatóközpontban.
• A Csók István Baráti Kör szervezésében február 11-én nyílt Palcsó Julianna születésnapi kiállítása a Hotel Írottkőben „Kezek játéka avagy 696 hónap” címmel.
• Február 11-én tartotta farsangi mulatságát a művelődési központban a Hajnalcsillag Néptáncegyüttes.
• Február 13-án Fatimai engesztelő szentmise keretében áldotta meg dr. Veres András szombathelyi megyéspüspök a Jézus Szíve Templom megújított színes ólomüveg ablakait, melyhez Kőszeg Város Önkormányzata 10 millió forintos támogatást nyújtott. A szentmise után a Jurisics téri restaurált Mária szobrot is megáldotta a püspök úr.
• Tegnapelőtt pedig a Társulási Tanács rendes ülést tartott, melynek fő napirendi pontja a költségvetés elfogadása volt. Szó volt még a beíratásokról, az óvodák nyári leállásáról is.
• Zajlik az előkészítő munka a „Kőszegi Sport 100 éve” című rendezvény és az Ottlik Géza születésének 100 évfordulója alkalmából rendezendő programokkal kapcsolatban. Tegnap egy sajtótájékoztató keretében tájékoztatták a médiát a sportegyesület jubileumi programjairól. A rendkívül gazdag programsorozat most hétvégén indul a Fitt-Boksz Egyesület sportrendezvényével, de minden szakosztálynak lesz programja. A Lóránt Gyula Sporttelep felújítása várhatóan áprilisban elkészül, melynek május 19-én lesz az átadása. A részletes programot a hivatal ki fogja küldeni a képviselőknek is.
• Talán már észrevették a kőszegi honlap látogatói, hogy a Jurisics teret bemutató kép egy új, nagyobb felbontású webkamerának köszönhetően megváltozott, megszépült. A kamerát a városnak Kulich Károly svájci lakos ajánlotta fel, akinek az édesanyja Kőszegen lakik. A polgármester a város nevében ezúton is köszöni a felajánlást.
• Szlogen pályázat indult a művelődési központ és a natúrpark közös akciója révén. Kőszegen az idei évben meghatározó projektek fejeződnek be, megváltoztatva a város hagyományos értékeinek megjelenését, állapotát. A megújuló területek: a Jurisics tér, a Jurisics vár, a Kőszegi-hegység kirándulóhelyei és pihenői (az Alpannonia® projekt révén). 2012. így egy olyan év lehet, amikor a város marketingkommunikációjában hangsúlyosan fel kell hívni a figyelmet a turisztikai beruházások megvalósulására. A marketingkommunikáció hatásossá tételéhez keresi a művelődési központ azt a szlogent, vagy jelmondatot, mely Kőszeg neve mellett mindenki számára közérthetővé teszi, hogy megújultunk, megszépültünk, de hagyományos értékeinkben nem tolódtak el a hangsúlyok, ma is a város épített és természeti környezete, hagyományai a fontosak, csupán megújult formában várjuk a látogatókat. A rövid jelmondatokat (esetleg indoklással, több nyelven és a marketingstratégiára utaló javaslatokkal) szeretettel várja a művelődési központ a jurisics@koszeg.hu címre. A legjobb javaslatokat díjazzák, a győztes pedig 50.000.-Ft értékű ajándékot vehet át.
• A művelődési központ és a Kőszegért Egyesület felhívja Kőszeg polgárait, hogy a nemes civil kezdeményezést folytassák és zenével, tánccal, mulatsággal búcsúztassák a farsangot. Február 21-én, Farsangfarkán kérik az üzleteket, vendéglátóhelyeket, munkahelyeket, hogy jelmezben dolgozzanak, ezáltal is hozzájárulva a jó hangulathoz.

Hozzászólás a beszámolóhoz:

Básthy Béla tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy február 2-án az Írottkő Natúrpark kibővített elnökségi ülést tartott, melyen a város képviseletében ő vett részt. Ennek fő témája a mai napirenden szereplő téma is volt, mely szerint kormányszintről is, meg az idegenforgalmi desztinációk részéről is elvárt kívánalom a jelenlegi tagdíjrendszer átalakítása.
Február 10-11. között a Mária-út fejlesztésével volt két napos rendezvény Gencsapátiban. Az eredményes egyeztetésen főleg a natúrpark területéről vettek részt.
Február 14-én Csepregen volt a Kőszeg és a Felső-Répcementi kistérségek foglalkoztatási paktumának következő ülése, amelyen áttekintették az elkövetkezendő időszak feladatait. Beíratási időszak évén, főleg az általános iskolákkal foglalkoztak és azzal, hogy a térség 6 középiskoláját helyzetbe kell hozni. A Régiónet is megkereste a paktumot abból a célból, hogy a gazdaságfejlesztés érdekében milyen projekteket lehet generálni.
A tegnapi napon pedig, február 15-én sikeresen feltöltöttek két olyan EU-s pályázatot, ami a város két fontos jubileumához kapcsolódik. Az egyik a KSE 100 éves évfordulójára vonatkozik, a másik pedig a jövőre aktuális Kőszegfalva alapításának 300 éves évfordulójára. Remélhetőleg Brüsszelben támogatást fognak ezekre biztosítani.
Az elmúlt időszakban személyesen és e-mailon is többször egyeztetet Csepregi György professzorral, az ELTE Társadalomtudományi Kara doktori iskolájának a vezetőjével. Az ISES Alapítvánnyal kapcsolatos napirendnél el fogja mondani, hogy mit terveznek Kőszegen a Sgafittós-házban. Azt is tudni kell, hogy az ELTE, a Corvinus és a Pázmány Péter Egyetem kötött egy megállapodást, amely szerint a doktori képzésükre itt, Kőszegen kerülne sor.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 10 igen szavazattal elfogadja a két ülés között történt fontosabb eseményeket.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Az egészségügyi koncepcióról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett osztályvezető betegsége miatt van távol, így őt Takács Istvánné helyettesíti.

Takács Istvánné szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az előterjesztés bemutatja az egészségügyi alapellátás rossz helyzetét és problémáit. Felvázol néhány alternatívát is ezek megoldására.
A humánerőforrás bizottság valamennyi határozati javaslattal egyetértett, míg a pénzügyi bizottság az I. határozati javaslatot nem támogatta.

Kérdések és hozzászólások:

Dr. Mátrai István betegsége miatt a bizottsági véleményt Keszei Balázs mondja el. Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a bizottság hosszasan tárgyalta az előterjesztést. Dr. Pusztai Gergő külső bizottsági tag pontos tájékoztatásával konstatálta a helyzetet és elmondta, hogy még enné nagyobb támogatásra is szükség lenne a kőszegi egészségügyi ellátás megfelelő biztosításához. A bizottság – ahogy elhangzott – támogatta valamennyi javaslatot, és azzal is egyetértett, hogy további erőfeszítésekre van szükség az egészségügyi ellátás stabillá tétele érdekében.

Simonits Zsolt a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti. Az I. határozati javaslat valóban 4 igen, 2 nem, 2 tartózkodás mellett nem kapott kellő számú megerősítést. Volt olyan vélemény, amely szerint ez olyan üzenetet hordozna, ami nem a praxisváltást ösztönözné, hanem inkább azt, hogy megmerevedjenek a jelenlegi státuszok. A bizottság teljes mértékben egyetértett azzal, hogy a 24. órában van az önkormányzat, mind a humán, mind a tárgyi feltételeket tekintve, ezért lépni kell az egészségügy területén.

Básthy Béla felhívja a figyelmet arra, hogy az utolsó határozati javaslatból látható, hogy az aszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatásának csupán a vizsgálatáról van szó. De ki foglalkoztatná őket: a város vagy az orvosok?

Takács Istvánné elmondja, hogy erre több megoldás is lehet. Maradhatnának a praxisjoggal rendelkező háziorvosoknál, vagy a városnál is – de ezt majd a képviselő-testület dönti el.

Básthy Béla megerősíti, hogy döntés előkészítő anyagot kell majd tehát kidolgozni.

Keszei Balázs jelzi, hogy a humánerőforrás is foglalkozott a közalkalmazotti „lét” esetleges problémáival, főleg a bérezés került célkeresztbe. A bizottság határozottan azt kérte, hogy kerüljön kidolgozásra több alternatíva. A tényleges jogi közalkalmazotti alkalmazás majd későbbi kérdés lesz.

Huber László úgy véli, hogy bizony olyan nagy problémák halmozódtak fel, amely azt mutatja, hogy már a 24. órán is túl van az önkormányzat. Tulajdonképpen az ÁNTSZ jóindulatán múlik a jelenlegi működés, mert nincsenek meg az alapvető feltételek sem. Az egészségház építésére vonatkozó elképzelés meghiúsult a gyógyszertárakra vonatkozó változások miatt. A korábbi pályázati lehetőség a járóbeteg ellátásra helyezte volna a hangsúlyt, ugyanis nagy elvárások voltak, többek között 200 órát kötelezően vállalni kellett volna. Mivel információi szerint a régióban még jelenleg viszonylag jelentős összeg áll rendelkezésre e célra, várhatóan lesz pályázat is kiírva. Ez először úgy volt, hogy a múlt év végén megtörténik, aztán januárban, de sajnos még most sem jelent meg. Ennek a pályázatnak a tartalmi részéről nincs pontos információ, sajnos úgy tűnik, hogy nehéz lesz megfelelni neki, mert a kiíró ismét a járóbeteg ellátást fogja preferálni. Megpróbáltak már lobbizni is ez ügyben. A régiós szint rendben is van, de sajnos az országos eljáró hatóság hozza majd meg a végső döntést. Remélhetőleg lesz olyan pályázat majd, ami meg fog felelni Kőszeg számára, illetve célzottan lesz kiírva 3 pályázó számára. Vasvár, Kőszeg és Letenye ugyanis az a három település, ahol inkább az alapellátás korszerűsítése a legfontosabb. Az lenne a jó, ha a mintegy 560 M Ft nagyságú összeget ez a 3 település kaphatná. De az a lényeg, hogy még semmi biztosat nem lehet tudni. Igaz, hogy most az önkormányzat betervezte a saját erő összegét, meg az út kialakításához, közművekhez is, de mindez csak akkor teljesülhet, ha ki lesz írva pályázat és olyan, amire Kőszeg is pályázhat. Nagyon fontos volna, mert nincsen olyan szegmense a kőszegi egészségügynek, ami rendben lenne. A legújabb, a napokban felmerült probléma az, hogy a Jurisics tér 5. alatti épület elfagyás következtében teljesen elázott, használhatatlan, ezért a védőnői szolgálatot ideiglenesen el kell máshol helyezni. De erről a jegyző úr tud bővebben beszélni, mert ő vette a kezébe ezt a dolgot.

Dr. Tóth László elmondja, hogy a beázást valóban az elfagyás okozta. Szerencsére úgy néz ki, hogy a gyermekorvosi rendelő használható lesz, ott csak az internetkapcsolat szakadt meg. Erre viszont folyamatosan szükség van a rendelésen, ugyanis minden kis páciens esetében a TB felé interneten kell lejelenteni az adatokat. Ezért mikrohullámú alapú összeköttetésről máris gondoskodtak. A védőnői szolgálatnál viszont sokkal nagyobb a probléma. Összesen 7 helyiség került szóba, hol lehetne őket ideiglenesen elhelyezni. Az ÁNTSZ közölte, hogy ha a szolgálat új helyiségbe költözik, akkor a mostani jogszabályoknak kell megfelelni (akadálymentesség, külön személyzeti, külön ügyfél WC, biztonságos iratkezelés megoldása stb.) és erre működési engedélyt kell kérni. A 7 helyiségcsoportból végül is 1 olyan maradt, ahol megfelelőek lennének a körülmények, ez pedig az SOS Gyermekfalu volt óvodája. Az még függőben van, hogy bérleti díjat vagy rezsiköltséget kellene mindezért fizetni, és várhatóan itt kellene maradnia a védőnőknek az egészségház megépüléséig. Mert ha most kiköltözik a védőnői szolgálat, akkor már a Jurisics tér 5.-be visszaköltözni biztosan nem tud, mert ott ugyanúgy megkövetelné az ÁNTSZ a működés feltételeit, azok pedig ott nincsenek meg, jelenleg is szerzett jog alapján működik.
A városgondnokság ipari szárítókkal elkezdte a jelenlegi helyiségek kiszárítását. Ő bízik abban, hogy ez eredményes lesz és akkor mégsem kell kiköltözniük, és ezt a jogi procedúrát végigjárni. Jelenleg itt tart az ügy, de a szolgálat működését mindenképpen meg fogják oldani.

Váradi Szilárd kérdezi, hogy a Jurisics tér 5. alatti épület kinek a „gondoksága” alatt van?

Dr. Tóth László szerint az épület az önkormányzat tulajdonában van, alapvetően a városüzemeltető kft. köteles gondoskodni az alapvető közmű szolgáltatásokról. A helyzet azért bonyolult, mert a védőnői szolgálat a kistérség fenntartása alatt van, az viszont nem tud lépni, mert ők nem tudnak más helyiséget biztosítani. Az alapfeladat az önkormányzaté, így most a városnak kell felelősséget vállalni. A költségekből viszont (pld. festés, internet stb.) természetesen a többcélú kistérségi társulásnak is ki kell vennie majd a részét.

Váradi Szilárd szeretne felelőst találni abban, hogy mi okozta az egész beázást.

Huber László szerint jogos a felvetés, de kéri, hogy ezzel most ne foglalkozzon a képviselő-testület, mert csak részinformációk vannak a birtokában. Az biztos, hogy most cselekedni kell a szolgálat működése érdekében.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat.
Ezekről a képviselők az alábbiak szerint szavaznak:
I. határozati javaslat: 8 igen, 1 nem szavazat, 1 tartózkodás,
II. határozati javaslat: 10 igen szavazat,
III. határozati javaslat: 9 igen, 1 nem szavazat,
IV. határozati javaslat: 10 igen szavazat.

Ezzel az alábbi határozat született:

8/2012. (II. 16.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a felnőtt-, illetve gyermek háziorvosokkal 1993. december 23.-án, illetve 2007. április 1-jén kötött, a háziorvosi feladatok egészségügyi vállalkozás formájában történő ellátásáról szóló szerződést 2012. január 1-jétől úgy módosítja, hogy a működésükhöz szükséges rezsiköltségek közül a víz, villany és fűtés költségeinek – a felnőtt háziorvosok tekintetében évi 300.000,-Ft-ig, a gyermek háziorvosok tekintetében évi 400.000,-Ft-ig – megtérítése az önkormányzat kötelezettsége. Az e feletti rész megfizetése a háziorvos kötelezettsége. Egyben felhatalmazza a polgármestert a szerződés-módosítások aláírására.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető,
Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: 2012. március 1.

2 Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2.(1782 hrsz.), illetve a Várkör 110.(3505/A/4 hrsz) szám alatti bérlakások orvosi szolgálati lakásként történő kijelölését.

Felelős: Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető.
Határidő: 2012. március havi képviselő-testületi ülés.

3. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, hogy a Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. készítsen részletes költségvetést a Kőszeg, Schneller I. utca 1. I/2., illetve a Várkör 110. szám alatti bérlakások teljes felújításáról és ezt terjessze a képviselő-testület elé.

Felelős: Kovács István igazgató.
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés.

4. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli, az asszisztensek közalkalmazottként történő foglalkoztatása, valamint a háziorvosok eszközfejlesztési támogatása feltételrendszerének kidolgozását.

Felelős:
Dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető.
Határidő: 2012. szeptember havi képviselő testületi ülés


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletei felső határának a megállapításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Sőbér Aurélia elmondja, hogy új jogszabályi előírások alapján kell elfogadni a képviselő-testületnek az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteinek felső határát.

Hozzászólások:

Simonits Zsolt tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a pénzügyi bizottság a határozati javaslatot elfogadásra ajánlotta.

Kiss Péter szerint a városfejlesztési bizottság szintén.

Keszei Balázs elmondja, hogy ugyanezt tette a humánerőforrás is.


Ezután a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


9/2012. (II. 16.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteinek felső határát a 2012-2015. évekre az 1. számú melléklet szerint állapítja meg.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető
Határidő: 2012. február 24.


A 3/a. és 3/b. napirendi pontok tárgyalása:

Az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelettervezet (3/a.) és támogatási kérelmekről szóló előterjesztés (3/b) csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirend tárgyalásánál tanácskozási joggal vannak jelen: Kőhalminé Major Judit könyvvizsgáló, Szász Gabriella az ISES Alapítvány képviseletében, Terplán Zoltán, a Kőszegi Asztalitenisz Kör vezetője, Kondics Sándor, a Kőszegi Utánpótlás Futball Klub elnöke, az Írottkő Natúrparkért Egyesület részéről pedig Bakos György elnök és Somogyi Györgyné titkár.

Huber László jelzi, hogy két alpont kapcsolódik a 2012. évi költségvetéshez. A támogatási kérelmekről való döntéssel kellene kezdeni, mert az befolyásolhatja a költségvetés számait. Mivel a két előterjesztés elválaszthatatlan, javasolja, hogy a két anyag közösen legyen megtárgyalva.

Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy az önkormányzat költségvetési rendelettervezete a központi költségvetési törvény és a képviselő-testület költségvetési koncepcióról szóló határozata alapján készült. Komoly jogszabályváltozások léptek életbe 2012. január 1-től e területen: új államháztartási törvény van, és ennek a végrehajtási rendelete is változott. Ennek megfelelően állították össze a rendelettervezetet, ezért ennek szerkezete is kicsit eltér a korábbi években megszokottól. Teljesen elkülönülnek ugyanis a hivatal és az önkormányzat bevételei és kiadásai (3. sz. inform. tábla).
Az önkormányzat működési hiánya 167 835 M Ft, amely alatta van ugyan a koncepcióban elfogadott szintnek, de még így is nagyon magas. A fejlesztéseknél is követték a költségvetési koncepcióban elfogadottakat.

Kérdések és hozzászólások:

Simonits Zsolt tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a pénzügyi bizottság elfogadásra ajánlja a költségvetést. A támogatási kérelmek közül egyik sem kapott többséget. Ez azzal indokolható, hogy a pénzügyi osztályvezető ismertette a hiány összegét, a könyvvizsgáló is kifejtette a véleményét az írásos anyagban. Bármelyik támogatás biztosítása a költségvetés felpuhítását jelentette volna. Ezért a bizottság próbált következetes magatartást tanúsítani. Véleményük szerint a kérelmeket nem is lehet egy kalap alá venni, mert mindegyik szervezetnek, sportegyesületnek egyedi a kérelme. Ennek ellenére a bizottság úgy döntött, hogy egyik kérelmet sem támogatja.

Kiss Péter a városfejlesztési bizottság véleményét ismerteti. A bizottság megköszönte a pénzügyi osztályvezetőnek a részletes indoklást. Az ő bizottságuk sem támogatta a kérelmeket az önkormányzat különösen pénzszűkös helyzete miatt. A költségvetési rendelettervezetben szereplő számokat a bizottság tudomásul vette és úgy gondolta, hogy az év folyamán mindenkinek önmérsékletet kell tanúsítani.

Keszei Balázs elmondja, hogy a táblázatok a humánerőforrás bizottság szempontjából átláthatóak voltak, így a bizottság a képviselő-testületnek a költségvetést elfogadásra ajánlotta.

Kőhalminé Major Judit könyvvizsgáló tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a költségvetési rendelettervezet összeállításában azt vizsgálták, hogy a törvényi előírásokkal, a jogszabályokkal összhangban van-e. Véleményezték az előirányzatok megalapozottságát, a költségvetés egyensúlyáról alkottak véleményt. Készítettek egy könyvvizsgálói jelentést és annak a kiegészítését is. Ez utóbbiban kitértek a költségvetés teljesíthetőségének kockázatára, kritikus pontjaira is. Tették ezt számadatok nélkül, mert – ellentétben az önkormányzati beszámolóval, a könyvvizsgáló jogköre, hatásköre nem terjed ki arra, hogy bizonyos előirányzatokat mozgasson, azokra javaslatot tegyen. Nyilván a beszámolónak elengedhetetlen feltétele, hogy mielőtt elfogadásra kerül, a könyvvizsgáló kimondjon bizonyos számokat, de itt ez nem így van van.
Megerősíti, hogy a rendelettervezet megfelel a jogszabályi előírásoknak, így rendelet alkotásra alkalmas.

Kiss Zoltán a támogatási kérelmekkel kapcsolatban javasolja, hogy az asztalitenisz klub és az utánpótlás foci egyesület a kért összegnek a felét kapja meg. Ezek jelképes összegek lennének ugyan, de mégis: ezzel az egyesületek úgy éreznék, hogy mögöttük van a város.

Huber László kérdezi, hogy ez a javaslat a Fitt-Boksz Egyesületre is vonatkozik-e? Kiss Zoltán válasza szerint nem.

Gyarmati Kálmán nagyon sajnálja, hogy ilyen szoros a költségvetés és ez miatt kimaradt belőle az utak felújítása. Pedig sürgős lenne az Alsó körút és a hozzá csatlakozó utcák felújítása, meg a Gábor Áron utca is. Ezek állapotán a kátyúzás sem segített. Ezt a fogadóórákon, magánbeszélgetések során a lakosság nagyon kifogásolja nála. Kéri, hogy a hivatal figyeljen oda a pályázati lehetőségekre. Sajnálja, hogy ismét elmarad a Tamás-árkon átvezető gyaloghíd építése is, ami már két éve szerepelt a költségvetésben. Ha ez végre megépülne, akkor a gyalogosoknak nem kellene a főútra kimenni az átkeléshez.

Huber László is egyetért az utak felújításának szükségességével. Tavaly is elmaradtak a tervezett útfelújítások, mert a vagyonhasznosítási bevételek nagyon lecsökkentek és így nem volt rá fedezet. TEUT-os pályázat mostanában nem is várható, nincs róla információ. Az előző évben sem volt, meg előtte sem. Sajnos ez nagyon meg is látszik az utak állapotán.

Giczy József szerint az ország gazdasági helyzete ugyanolyan rossz, mint a városé. Ennek ellenére, ez a költségvetés még papíron sem néz jól ki, nemhogy a gyakorlatban. Lehet, hogy szerkezetileg más, de egyéb tekintetben semmivel sem különbözik az előző évek költségvetéseitől, aminek a következményeként a város ilyen helyzetbe jutott. Viszont sokkal több a bizonytalanság, ami miatt ezt a költségvetést nem lehet jó szívvel támogatni. Nem tudni mi lesz az intézmények sorsa. Az uszodánál a gyerekek úszásoktatására meg van az I. félévi pénz, de azt nem tudni, hogy a II. félévben ezt miből lehet biztosítani.
A támogatási kérelmeket tekintve, ő szíve szerint az összes kérelmezőt támogatná, ami mintegy 6 M Ft-ot tenne ki. Egy ekkora város számára ez nem szabadna, hogy problémát okozzon. Ennek ellenére úgy gondolja, – látva a város anyagi helyzetét – hogy ezekre nincsen fedezet. A hiányból nem lehet támogatást adni. A város még a saját kötelezettségeinek sem tud eleget tenni, ezért nem is szabadott volna behozni ezeket a kérelmeket a képviselő-testület elé. Ha a hiány meg lesz majd szüntetve, akkor igen. Vállalkozóként hozzá is jönnek hasonló kérések, amelyeknek egyre kevésbé tud már eleget tenni. A sport, a turizmus, az ISES tevékenysége – ezeket mind támogatni kellene, de ő nem tudja megmondani, melyik húz a szívéhez jobban, ezért egységesen, egyiket sem fogja támogatni.
Viszont hiányolja a költségvetésből a gazdaság fejlesztésére és az idegenforgalmi infrastruktúra fejlesztésére irányuló javaslatokat. Ez a költségvetés a meglévő tartalékok felélésről szól. El kellene gondolkodni egy új alapokra helyezett költségvetés készítéséről, ami elindíthatná Kőszeget új irányba.

Keszei Balázs jelzi, hogy az idei költségvetésben nem találta annak a 100 M Ft-nak a nyomát, amit korábban egyházi kártalanítás címén tartottak nyilván.

Sőbér Aurélia elmondja, hogy évek óta hiánnyal tervezte a város a költségvetését. Működési hitelt erre nem vett fel az önkormányzat, így tulajdonképpen felélte ezeket a pénzeket. Ahogyan a könyvvizsgáló is leírta, az önkormányzat nem rendelkezik tartalékokkal.

Keszei Balázs kérdezi: mi lesz akkor, ha a gimnázium pályázata nyer, ugyanis annál jelentős önrészt kell biztosítani.

Sőbér Aurélia szerint akkor meg fogják keresni rá a forrást.

Keszei Balázs szerint ez a válasz remélhetőleg nem azt jelenti, hogy a kollégák ne folytassák tovább azt a heroikus munkát, amit ez a pályázat jelent.

Sőbér Aurélia ő nem ezt mondta. Ha nyer a pályázat, akkor meg kell keresni a saját erőre a forrást, ami valószínűleg külső forrás lesz, mert más nincs.

Huber László kiemeli: fel sem merülhet az, hogy ha ez a pályázat nyer, akkor nem valósulhat meg, mert ez nem szerepel a költségvetésben. Ennek technikai oka van, de erről már volt szó. Mindent meg fog tenni az önkormányzat annak érdekében, hogy ez a projekt sikeresen megvalósuljon.

Kiss Zoltán megjegyzi: a város közgazdaságilag abban érdekelt, hogy ez a pályázat ne nyerjen.

Básthy Béla ezt máshogyan közelíti meg. Az elmúlt években számos sikeres projektet valósított meg a város, amelynek a forrását hitelből teremtette meg. Tetszik –nem tetszik de hitelből – kötvény formájában. Ezek között van a vár, a belváros felújítása és számos más. Ezek a pályázatok mellett a gimnáziumé is van olyan fontos, hogy ha másként nem megy, akkor hitelből kell finanszírozni. A város egyáltalán nem közgazdasági érdekek miatt akarja felújítani a gimnáziumot – hiszen iskoláról van szó. Számára egyáltalán nem kérdés, hogy mit kell tenni, ha nyer a pályázat.

Huber László szerint is ez így megnyugtató lehet. Technikai okai vannak, hogy ez így alakult, de nem kell aggódni a pályázat sikere esetén.

Simonits Zsolt kénytelen reagálni Giczy József szavaira, aki a turisztikai fejlesztések hiányát ecsetelte. Ő szeretné, ha tudatosulna minden kőszegiben, hogy éppen az idegenforgalom miatt az önkormányzat 800 M Ft-ot költött a vár felújítására, 600 M Ft-ot a belvárosra és 700 M Ft-ot az Alpannónia projektre.
Ha pedig már az egyházi kártalanítást boncolgatja a képviselő-testület, akkor arra is emlékezni kell, hogy más jellegű visszapótlási kötelezettsége is van a városnak, tehát kb. 300 M Ft-ot tesz ki ez az összeg.

Huber László szerint igen, ez a könyvvizsgáló jelentésében is le van írva. Évek óta, a pénztelenség és objektív körülmények miatt halmozódtak fel ezek a problémák. Volt, amikor fojtogatta az állam az önkormányzatot a támogatási elégtelenségével, volt amikor ez nem volt olyan nyomasztó. A jövő évre várható, hogy olyan költségvetést lehet tervezni, ahol elvileg nem lehet működési hiány. Kikerülnek ugyanis az oktatási intézmények, nem kell őket pluszban finanszírozni. Sokkal többet fordított erre a város eddig, mint amekkora a hiány összege – a hiány tehát ebből fakadt.
Az idegenforgalommal kapcsolatban kiemeli, hogy szerinte sincs még egy ilyen település, amelyik az idegenforgalmi adóból származó bevételt 100%-ban közvetlenül visszaforgatja a turizmusra, az idegenforgalomba. Ez a natúrpark egyesületen keresztül valósul meg. Ezen felül, ott vannak a projektek, amelyek megint csak az idegenforgalom fejlesztését szolgálják. Nem tudja, hogy ennél mit lehetne még többet tenni.

Giczy József visszautal az általa elmondottakra, mert ő idegenforgalmi „infrastruktúrát” említett. Sokkal több bevételre lenne szükség az idegenforgalomból, ha egy hasonló adottságú, de kevésbé jó fekvésű várost vesz is összehasonlításul. Nem a projektek megvalósulása a gond, hanem a környezet, a körülmények, tehát az idegenforgalom „infrastruktúrája”.

Básthy Béla szerint azt mindenki szeretné, hogy ebből több bevételre tegyen szert a város és eredményesebb legyen e terület, de kérdezi, hogy mire gondol pontosan a képviselő úr?

Giczy József szerint rengeteg hiányosság van Kőszegen. Nincsen strand, nincs egy minőségi szálloda, rossz az utak állapota. A turisták bejönnek a belvárosba, aztán meg megbüntetik őket a parkolás miatt.

Huber László szerint van igazság a képviselő úr szavaiban, de mindig meg kell nézni az érem másik oldalát is, továbbá arra is gondolni kell, hogy mire van lehetősége a városnak. A strandot például soha nem ez a városvezetés ígérte, rossz helyen kopogtat az, aki ezt náluk keresi.

Básthy Béla szerint a képviselő úr által elmondott hiányosságok jórészt magántőkés befektetések révén valósulhatnának meg, az önkormányzat saját beruházásában biztosan nem. Ezen kívül, vannak bizonyítékok arra, hogy ez a városvezetés akár önkormányzati, akár más tulajdonában lévő értékek hasznosítása érdekében hányszor tárgyalt és keresett kapcsolatokat, de ezekről keveset lehet hallani. Elég csak a lukácsházi víztározóra gondolni.

Keszei Balázs visszatér az egyházi kártalanításra. Ő régóta képviselő, de sohasem szavaztak arról, hogy az egyházi kártalanítás terhére bármilyen pénzt is elköltsön a képviselő-testület. Tudja, hogy a város nagy gondokkal küzd, de ezek szerint a jogszabályi kötelezettségét nem teljesítette az önkormányzat 2011-ig. A pályázat be lett adva, de nincs meg az a pénz, aminek az ő számítása szerint 130 M Ft-nak kellene lenni. Az egyházi kártalanítás összege 168 M Ft volt, amit mindig is úgy tartottak számon, hogy azt a kollégium fejlesztésére, korszerűsítésre kell fordítani és nem is szavaztak soha arról, hogy bármi másra fordítja a képviselő-testület. És most egyik napról a másikra azzal kell szembesülni, hogy nincs meg ez a pénz.

Huber László szerint ez olyan, mint a lakásprivatizációs számlán szereplő összeg. Ezek virtuális összegek, amelyek átmenetileg felhasználásra kerültek – mintegy belső hitelezésként – a működési hiány finanszírozásához. Átmenetileg más célra lett ugyan felhasználva, de amikor majd a megvalósítás stádiumába kerül az önkormányzat, akkor ezt elő kell keríteni. Ezen nincsen vita. De nem 130 M Ft-ról van szó, mert abból a város már fordított már a gimnázium fejlesztésére, ezt ki lehet mutatni. Kiemeli, hogy a kártalanítási pénzt az önkormányzat, mint fenntartó kapta. Egyúttal örömmel tölti el, hogy az intézmény dolgozói aggódva figyelik az intézmény fejlesztési lehetőségeit.
Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a Társulási Tanács tegnapelőtt ülésezett és mint intézményfenntartó úgy határozott, hogy 1,5%-al csökkenteni kell az intézmények költségvetését. Ez a működési előirányzatokra vonatkozik és nincs meghatározva, hogy miből legyen a csökkentés: a dologiból vagy a személyiből. Az intézményvezetőnek az lesz a feladata, hogy kidolgozza, mennyit vesz le a dologiból és mennyit a személyiből.
Ezzel a lépéssel a kőszegi önkormányzat támogatása a kistérség felé 9 M Ft-tal csökkenne, tehát ennyivel kevesebb támogatást kellene átadni, ennyivel csökkenhetne a hiány. Mivel a költségvetés kapcsán mindig is egységes elvekről volt szó, ő javasolja az önkormányzati intézmények esetében is ezt az elvet elfogadni. A Társulási Tanács döntése természetesen egyáltalán nem kötelező érvényű a képviselő-testületre, ezt csak az egységesség miatt javasolja. Az önkormányzati intézmények (polgármesteri hivatal, vár, könyvtár) esetében ez 12 M Ft mínuszt eredményezne.
Növelné viszont a hiányt a következő javaslata. Amikor a költségvetési koncepcióról döntött a képviselő-testület, úgy határozott, hogy 2012-ben egyáltalán nem biztosít fedezetet a televíziós szolgáltatásra. A jelenlegi szerződés március végén jár le. A vállalkozó megkereste őt egy olyan ajánlattal, mely szerint az eddigi havi 130 000 Ft-os összegért cserébe megduplázza a szolgáltatását, bár eddig is kimutatták, hogy éves szinten 89%-al teljesítették túl a vállalásaikat. Ő javasolja ezt az ajánlatot elfogadni, hiszen ez egy olyan minimális összeg, ami a nyilvánosság miatt mégiscsak szükséges. A televíziós szolgáltatás havi díja maradna tehát 130 000 Ft összegben, nem emelnének és a szerződés többi feltétele is maradna. Ismeri a kritikákat a helyi televízióval kapcsolatban, de aki nézi, az mégiscsak örül, hogy láthat kőszegi híradást a tévében. A szombathelyi tévét egyáltalán nem lehet fogni, a Trió TV viszont legalább a kőszegi eseményekről tudósít. A televíziós műsorszolgáltatás összesen 1 170 E Ft kiadást jelentene a költségvetésben.
Csatlakozik továbbá ő is Kiss Zoltán javaslatához, és kéri, hogy a sportegyesületek közül a Fitt-Boksz Egyesület is a kért támogatásának az 50%-át kapja meg.

Dr. Tóth László jegyző több szempontból is a legcélszerűbbnek tartaná, ha ismét a Trió TV-vel lenne megkötve a televíziós szolgáltatásról szóló szerződés. Egyrészt valóban tételesen kimutatták, hogy többet nyújtottak, mint amit vállaltak. Másrészt: a közigazgatási változások következtében kialakításra kerülő járások létrehozása után várhatóan az egész leendő kőszegi járás területén fogható lesz majd a Trió Tv adása, hiszen Kőszeg mellett Bük és Csepreg fog majd ide tartozni. Így a települések tudnak majd egymásról, össze tudnak kovácsolódni, e szempontból is előnyös lenne. Anyagilag ennél kedvezőbb megoldást nem lehet találni az egész járás területére vonatkozóan. A Trió TV adása az interneten is folyamatos, már akinek ez rendelkezésére áll. A lakosság nagy része viszont inkább a televízión keresztül jut el az információkhoz, eseményekhez. A kőszegi képviselő-testület döntéseit is mindig ő szokta ismerteti. Ezt is, meg a Kőszeg és Vidéke újságot is szívesen vállalja, mert a demokráciához hozzátartozik az, hogy a lakosság az alapvető tájékoztatásokat megkapja. Mivel a Trió Tv többet vállal 2012-re, mint eddig és ilyen áron, ennél kedvezőbb ajánlat pedig biztosan nincs, ő is ezt javasolja elfogadni.

Básthy Béla költségvetésre vonatkozó módosító javaslatai a következők:
A rendelettervezet indoklásában a „Személyi juttatások tervezése” c. résznél az alábbi szöveg olvasható:
„A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2011. évi szinten tervezettek.”
Ezt a következők szerint javasolja megváltozatni, illetve kiegészíteni:
„A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb kötelező juttatások a 2011. évi szinten tervezettek. A személyi juttatások terén a képviselő-testület kizárólag kötelező juttatások teljesítését engedélyezi.”
Innentől nem kell bogarászni senkinek, mi az adható, mi nem az, mert ki lenne mondva, hogy csak a kötelezőt kell megadni.
Neki már neuralgikus pontja a rendelettervezet 13. §-ában megfogalmazott szöveg, de a félreértések elkerülése végett, erre is van módosító javaslata.
A 13. § 2. mondata a következő legyen:
„A polgármesteri hivatal igazgatási vonatkozású költségvetésének személyi kiadások kiemelt előirányzatán belül 2012. évben jutalomra, valamint következő évre áthúzódó, kötelezettséget nem eredményező kiadásra a tervezett jutalomkereten (adóprémium) felül a rendszeres személyi juttatások eredeti előirányzatának 2%-a használható fel, a személyi kiadások év közbeni megtakarítása terhére.”
Mivel szerinte már korábban is szó volt arról, hogy ne legyen jutalom, ezt a következők szerint javasolja jóváhagyni:
„A polgármesteri hivatal igazgatási vonatkozású költségvetésének személyi kiadások kiemelt előirányzatán belül 2012. évben jutalomra, valamint következő évre áthúzódó, kötelezettséget nem eredményező kiadásra a tervezett jutalomkereten (adóprémium) felüli pénzeszköz felhasználást a képviselő-testület nem engedélyezi.”
A polgármester úr intézményekkel kapcsolatos javaslatát ő úgy módosítaná, hogy nem az intézmények teljes költségvetésére szabná ki a 1,5% csökkentést. Mivel az állami támogatás is eltérő, ez az egyes intézményekre is eltérően hatna. Neki az a javaslata, hogy az önkormányzat által nyújtott támogatásból legyen érvényesítve ez a 1,5%. Ebben lényeges szempont a gimnázium, mint intézmény léte, ugyanis az állami támogatásból levenni nem célszerű. Ez szerinte cizelláltabb, kevésbé fűnyíró-szerű megoldás lenne.

Keszei Balázs köszöni az alpolgármester konstruktív javaslatát. Az előző években voltak próbálkozások az egységesség jegyében, de aztán ennek mindig anomália lett a vége. A polgármester úr javaslata számára nem elfogadható. Tapasztalatai szerint az egységesség szlogenje nyomán csak kiskapuk és kibúvók jöttek létre és egyáltalán nem egységesség. Viszont az alpolgármester úr javaslatában is benne van az erre való törekvés.

Huber László szerint ha ezt az elvet alkalmazná a képviselő-testület a kistérség felé, akkor 4%-ot kellene csökkenteni, mert a 230 M Ft-nak a 9,3 M Ft a 4%-a. Természetesen más a támogatás csökkentése és más az intézmények teljes költségvetésének a csökkentése.

Básthy Béla nem gondolja, hogy a kistérségi társulásban a polgármesterek átfogó kötelezettséget tettek volna arra, hogy hasonló döntést hoznak. A gimnázium sincs benne a közös fenntartásban, meg más intézmények sem. Az, hogy impulzusként és irányként jelenik meg egy kistérségi döntés a költségvetésben az jó, de az nem azt jelenti, hogy egy az egyben át kell venni. A gimnáziumot ő azért emelte ki, mert ott van olyan volumenű költségvetés, ahol ez a megvonás komoly következményekkel járhat, hiszen a képviselő-testület tudása szerint amilyen elvonás lehetséges volt – az már mind megtörtént.

Huber László ezzel egyetért. Ő csupán tájékoztatásnak szánta a kistérségi döntést a képviselő-testület felé, hiszen említette is, hogy nem kötelező azt átvenni. Ha nem említi meg, akkor joggal kifogásolhatta volna ezt a képviselő-testület.

Básthy Béla ezután két olyan támogatási kérelemre hívja fel a figyelmet, amely szervezetekkel a kapcsolattartásra a polgármester úr őt bízta meg.
A natúrpark egyesület kapcsán már lehangzott, hogy elindult a turisztikai desztináció menedzsment szervezetté való válásának folyamata, tehát ennek a regisztrációját natúrpark elkezdheti. Ez akkor következhet be, ha a natúrparkot továbbra is turisztikai célterületként kívánja a képviselő-testület meghagyni, de éppen ez miatt, az országos szabályozás is előír bizonyos feltételeket. Az egyik feltétel, hogy az idegenforgalmi adónak a tagdíjban meg kell jelennie. A térség 14 települése közül jelenleg egyedül Kőszeg ad támogatást a tagdíjon felül a natúrparknak. Ezzel a változtatással elérhetővé válik az is, hogy a többi település is az eddiginél nagyobb támogatást adjon, hiszen ők is élvezik az előnyöket, így tehát ez Kőszeg igazságérzete szempontjából is indokolt. Nyilván felmerülhetne – de ő ezt egyáltalán nem javasolja – ,hogy a kőszegi önkormányzat úgy növelje a tagdíjat, hogy mellette a támogatást csökkenti. Ez azért nem járható út, mert 3 évvel ezelőtt már amúgy is jelentősen csökkentette a képviselő-testület a natúrpark támogatását, meg a natúrparknál is végre kell hajtani a bérelemelésre vonatkozó kormánydöntéseket, mert különben ha ez nem valósul meg, (ami mintegy 700 000 Ft-ot tesz ki) akkor a natúrpark nem lesz jogosult pályázatokban való részvételre.
Ezért ő javasolja a 800 E Ft-ot átadni a natúrpark részére – amennyiben a képviselő-testület is úgy gondolja, hogy az elmúlt évek munkája a natúrparknál nem volt hiábavaló és folytatni kell a sikereket.
Az ISES Alapítvány kapcsán elsőként arra hívja fel a figyelmet, hogy egy megállapodás köttetett az alapítvány és az önkormányzat között arról, hogy az alapítvány részletekben kívánja az adósságait törleszteni a város felé. Azt mindenki tudja, hogy egy iskolától bevételre szert tenni irreális elvárás. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ez az egész tartozás, ez az egész állapot egy hatósági előírás miatt jött létre. Az utóbbi időszakban pedig megjelent egy külső szereplő is, egy nagy egyetem is, amely révén a Sgrafittós-ház hasznosítására is lehetőség nyílt. Ő meg van arról győződve, hogy az ISES Alapítvány szeretné törleszteni a város felé az adósságát és ezt meg is fogja tenni. De ha ezt teszi, akkor a működésére nem marad, tehát meg fog szűnni. Ezért javasolja, hogy az ISES Alapítványnak a működésére adjon támogatást a város – amennyiben nem mondja a képviselő-testület azt, hogy az elmúlt 15 évi együttműködés felesleges volt. Tájékoztatást ad az idei tervekről is. Az idén két nyári egyetem is lesz várhatóan, új képzések indulnak Kőszegen. Mindez indokolja az önkormányzat támogatását, de ez csak akkor legyen az alapítvány számára elérhető, ha a tárgyévben teljesíti az önkormányzat felé a követeléseit.

Dr. Tóth László szerint törvényesen csak úgy lehet támogatást adni, ha az kifejezetten működési célú és azzal a feltétellel, ha az alapítvány kifizeti a város felé a kötelezettségét.

Giczy József ismét a támogatási kérelmekre tér vissza. Ha ő népszerű akarna lenni, akkor az összes kérelmet dupla összeggel támogatná, de ez sajnos nem megy a mostani költségvetés alapján.
Kérdezi, hogy az intézmények mikor és milyen kondíciókkal kerülnek majd el?
Az uszoda II. félévi támogatásával kapcsolatban sem kapott választ. Semmi garancia nincs arra, hogy az állam ezt felvállalja.

Huber László szerint az uszodát az intézménnyel együtt jelenleg a kormányhivatal tartja fenn. Egyelőre semmilyen álláspontról ő nem tud ezzel kapcsolatban, semmilyen megkeresés nem érkezett. Valószínűleg most vizsgálhatják az egész intézmény kondícióit, és szerinte az még csak a kisebb rossz lenne, ha az uszoda esne áldozatul. Ha megmarad az uszoda, akkor valószínűleg meg kell keresni a II. félévi támogatásra a forrást.

Keszei Balázs teljesen megérti Giczy József képviselő érzését, amely szinte már a „meghasonulás” felé mutat. Ő is szívesen támogatná ezeket a kérelmeket, de a költségvetés annyira szoros, hogy két módosító javaslat is elhangzott arra, hogy az intézmények költségvetése meg legyen kurtítva. Ezzel együtt, a másik oldalon mégis támogatások juttatásról van szó. Ez a helyzet sajnos minden képviselő fejében „gondot” okoz.

Huber László szerint ezt minden képviselő mérlegelje magában, mert bár teljesen „más és más műfaj”, mégis ugyanabból a kosárból megy. Az intézmények fenntartása fontos, alapvető és kötelező feladat, a civil szervezetek támogatása nem. Ennek ellenére ez utóbbinak nagy hagyományai vannak Kőszegen és már korábban sok szó esett arról, hogy mitől város a város. Akik a legtöbbet teszik, azokat el kell ismerni, legyen az sport, művészeti egyesület, de a zeneiskola sem kötelező feladat. Egy Bük pld. megteheti azt, hogy a bevételeiből sokkal többet áldoz mindezekre, de Kőszegen sajnos más a helyzet.

Keszei Balázs egyetért a polgármester úrral, de egy kisarkított gondolat jutott az eszébe: Azzal együtt, hogy a város erején felül támogatja a civileket, továbbá pld. „Kőszeg” feliratú pólóban fognak focizni a gyerekek, – hiszen ennek nagy hagyománya is van –, félő, hogy a város éppen ezen gyerekek szülei kezéből csavarja ki ezzel a kenyeret.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, Huber László megkérdezi a jelenlévő szervezetek képviselőit, kívánnak-e hozzászólni a vitához, de senki sem kér szót.
Ezután a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a költségvetéssel kapcsolatos módosító indítványokat.
Básthy Béla azon módosító indítványát, – mely szerint a rendelettervezet indoklásában a „Személyi juttatások tervezése” c. résznél az alábbi szöveg legyen elfogadva: „A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb kötelező juttatások a 2011. évi szinten tervezettek. A személyi juttatások terén a képviselő-testület kizárólag kötelező juttatások teljesítését engedélyezi.”– 10 igen szavazattal elfogadja a képviselő-testület.
A 13. § 2. mondatának a módosítására vonatkozó alpolgármesteri javaslatot a képviselők 9 igen, 1 tartózkodás mellett fogadják el, az alábbiak szerint: „A polgármesteri hivatal igazgatási vonatkozású költségvetésének személyi kiadások kiemelt előirányzatán belül 2012. évben jutalomra, valamint következő évre áthúzódó, kötelezettséget nem eredményező kiadásra a tervezett jutalomkereten (adóprémium) felüli pénzeszköz felhasználást a képviselő-testület nem engedélyezi.”

Azzal, hogy a 2012. évi költségvetésben az 1,5% elvonás legyen az önkormányzati támogatások tekintetében, 8 igen, 2 tartózkodás mellett egyetért a képviselő-testület.

Ezután a támogatási kérelmek elbírálásáról szavaz a képviselő-testület. Az ISES Alapítványnak a 2 M Ft biztosítását azzal a kikötéssel javasolja Básthy Béla megszavazni, hogy az erről szóló megállapodás jöjjön vissza a képviselő-testület elé. Huber László szerint nem is szükséges a külön megállapodás, viszont dr. Tóth László úgy látja, hogy az alapítvány is vállal kötelezettséget, tehát szükség van a külön megállapodásra. Básthy Béla szerint a költségvetés arra teremt lehetőséget, hogy legyen rá forrás, de a feltételeket nyilván itt nem lehet szabályozni. Giczy József megjegyzi, hogy már annyi trükközés volt az ISES Alapítvány részéről, hogy sajnos az ő bizalma elveszett.
Ezután a polgármester szavazásra bocsátja az ISES Alapítvány számára a 2 M Ft támogatást, de azt a képviselő-testület 4 igen, 6 nem szavazattal elutasítja.

Ezután a natúrpark tagdíjemelésére vonatkozó 848 E Ft biztosítását bocsátja szavazásra a polgármester, amit a képviselők 7 igen, 2 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogad a képviselő-testület.

Azzal, hogy 2012. évben újabb 9 hónapra biztosítsa az önkormányzat a jelenlegi televíziós szolgáltatást a Trió Tv-vel – ami 1,170 E Ft-ot jelent – 7 igen, 1 nem szavazattal egyetért a képviselő-testület –2 tartózkodás mellett.

Kiss Zoltán javasolta azt, hogy a Kőszegi Utánpótlás Futball Club számára a kért 298 000 Ft összeg fele legyen megállapítva. Ezt a javaslatot a képviselő-testület 5 igen, 4 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elveti, tehát a javaslat nem kapott kellő számú megerősítést.

A Fitt-Boksz Egyesület által kért 400 000 Ft támogatás 50%-ának a biztosítását Huber László javasolta. A képviselő-testület ezt szintén 4 igen, 5 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett utasítja el.

Az asztaliteniszezők 250 ezer Ft-os kérelmének az 50%-ának a biztosítását szintén 4 igen, 5 nem szavazattal utasítja el a képviselő-testület, 1 tartózkodás mellett.

Gyarmati Kálmán az utánpótlás foci csapatnak javasolja, hogy a Kőszegi Sportklubbal vegyék fel a kapcsolatot, dolgozzanak együtt, a nagy egyesület támogassa őket, hiszen az utánpótlás egyesület nem saját magának, hanem a kőszegi felnőtt focicsapatnak neveli ki a gyerekeket. Az új szabályok szerint a megyei bajnokságban – ahol a kőszegi futballisták is szerepelnek – amúgy is mindenképpen kell U 13-as korosztályt szerepeltetni.
Huber László szerint valóban, önálló egyesület mindkettő, az együttműködésük pedig csak rajtuk múlik: ezt megállapodással vagy esetleg egyesüléssel valósítják meg. Mindenesetre most van folyamatban az öltözők építése, ott is figyelnek arra, hogy a gyerekeknek legyen megfelelő helyiség kialakítva.

A szavazások után, dr. Zalán Gábor jelzi, hogy a költségvetés végleges elfogadása a mai napon nem lehetséges, ugyanis a 1,5%-os önkormányzati támogatás csökkentéssel megváltoztak a kiemelt irányzatok is. Ezt még a mai napon tudatják az intézményvezetőkkel, akiknek ez alapján át kell dolgozniuk a költségvetésüket. Mivel március 1-jén lesz a következő képviselő-testületi ülés, javasolja, hogy az addig átdolgozott költségvetési rendeletet akkor fogadja el a képviselő-testület, mert a kiemelt előirányzatokról a fenntartónak kell döntenie. Előtte lesznek bizottsági ülések, amelyeken véleményezni is lehet újra a költségvetést.

A szavazásokat tekintve az alábbi határozat született:

10/2012. (II. 16.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli az önkormányzat 2012. évi költségvetési rendelettervezetébe az alábbiak beépítését:
1/a. A rendelettervezet indoklásában a „Személyi juttatások tervezése” c. résznél az alábbi szöveg szerint legyen a rendelettervezet összeállítva: „A személyi juttatások között a képviselő-testület kizárólag kötelező juttatások teljesítését engedélyezi.”
1/b. A rendelettervezet 13. § 2. mondata a következő legyen:
„A polgármesteri hivatal költségvetésének személyi kiadások kiemelt előirányzatán belül 2012. évben jutalom kifizetését a tervezett jutalomkereten (adóprémium) felül a képviselő-testület nem engedélyez.”
2. A képviselő-testület elrendeli a költségvetési rendelettervezeten az alábbi tételek átvezetését:
– az Írottkő Natúrparkért Egyesület számára tagdíjemelésére 848 E Ft biztosítását,
– televíziós műsorszolgáltatásra 1 170 E Ft biztosítását,
– működési hiány csökkentésére az önkormányzati támogatás 1,5%-ában (5 649 E Ft).

3. A képviselő-testület:
– az Utánpótlás Futball Club Kőszeg,
– a Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület,
– a Kőszegi Asztalitenisz Kör,
– az ISES Alapítvány,
– az Írottkő Natúrparkért Egyesület támogatási többletre vonatkozó,
2012. évi kérelmét nem támogatja.

Felelős: Huber László polgármester.
Hivatali felelős: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
Határidő: azonnal.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat 2012. évi vagyon hasznosítási koncepciójának tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Simonits Zsolt szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a korábbi évekhez hasonlóan, hasonló elvek alapján készült el az idei vagyonhasznosítási koncepció.

Kérdések és hozzászólások:

Gyarmati Kálmán szerint a városfejlesztési bizottság ülésén több kifogás is érkezett Szima Andrea főépítész részéről. Ezek átvezetésre kerültek-e?

Rimányi Krisztina szerint igen, a főépítész asszony ezeket átküldte és az anyagba beépítették, átsorolták őket, tehát a bizottsági ülésen elhangzottaknak az anyag megfelel.

Básthy Béla tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a foglalkoztatási paktum keretében elkészült az értékesítésre váró ingatlanok gyűjteménye, amelyben vannak természetesen nem önkormányzati tulajdonú ingatlanok is. Várhatóan Gyöngyösfalun letelepszik majd egy cég, amellyel ők is tárgyaltak és majdnem Kőszegre jött, de sajnos a gyöngyösfalusi ingatlanárakkal nem lehet versenyezni.
A kht. telephelye mögötti terület értékesítésre vár, de annak a kinézete mindenre alkalmas, csak arra nem, hogy vonzó legyen egy érdeklődő számára. Tudja, hogy nem könnyű karban tartani területeket, de azért ezzel kell törődni, le kell kaszálni stb. A Régiónet szempontjából is vannak még lehetőségek a bővítésre, ugyanis a tavalyi munka összegyűjtését is ő finanszírozta. Ezek a kiajánlható ingatlanok nyilvánosak, az interneten is fenn vannak, de a polgármester úr számára is hasznos, ha érdeklődnek nála kiajánlható ingatlanok iránt. Ezért kéri, hogy az osztály és a bizottság közösen tekintse át, vannak-e további lehetőségek a lista bővítésére.

Giczy József szerint valóban hasonló elvek vannak, mint korábban – ebben igaza van az elnök úrnak. Ezért aztán az önkormányzat el is akar adni mindent, amit nem szabadna. Az alpolgármester úr felvetését viszont maximálisan támogatja: ha valaki véletlenül idetéved ilyen céllal, akkor nem szabad elhanyagolt területeket mutatni. Ezen kívül, az árakat is lejjebb kellene vinni, hogy a városi ingatlanok állják a versenyt a környező településekkel.
Az állami vagyon megszerzését ő biztosan támogatná, kérdés, hogy miből lehetne ezeket rendbe tenni, fenntartani.

Rimányi Krisztina szerint az állami ingatlanok önkormányzati tulajdonba kerülése nagyon hosszadalmas folyamat. Amikor a képviselő-testület döntött ilyenekről, akkor azt is megadta, hogy mi a célja vele. Hogy miből fordítana erre, az sajnos még egyáltalán nem időszerű, mert az igényeket 2008-ban, 2009-ben és 2010-ben is újra meg kellett újítani és szerinte néhány hónap múlva ismét várható hasonló megkeresés.

Simonits Zsolt nem szereti a szócsatákat, de azért a következetességre felhívja a figyelmet. A koncepcióban szerepelő valamennyi ingatlan értékesítése csak egyedi döntés alapján lesz lehetséges. De ha már az ingatlan árakról van szó, akkor emlékezteti Giczy József képviselő arra, hogy a decemberi ülésen éppen az ő javaslatára emelte fel a Mohás úti telkek árát a képviselő-testület a licit előtt. Ezekre korábban volt jelentkező, de a licites, magasabb áron már nem kellett neki, így az értékesítés meghiúsult.

Giczy József szerint a kettő teljesen más, különböző dolog.

Huber László úgy véli, hogy biztosan a jószándék vezette a képviselő urat ebben. Ha komoly befektetői szándék érkezne, akkor ő azt egészen biztosan a képviselő-testület elé vinné, és a képviselő-testület egészen biztosan méltányolná a pozitív szándékot. Sajnos ez ügyben „nem dörömbölnek” az ajtaján, érdeklődés sincs igazán, inkább csak „puhatolózás”.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 9 igen szavazattal, 1 tartózkodás mellett az alábbi határozatot hozza:

11/2012. (II. 16.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2012. évi vagyongazdálkodási koncepciót elfogadja és elrendeli a végrehajtáshoz szükséges intézkedések megtételét.

Felelős: Huber László polgármester, Simonits Zsolt bizottsági elnök.
Hivatali felelős:
Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető
Határidő: folyamatos.


Az 5/a, 5/b és 5/c. napirendi pontok tárgyalása:

Az önkormányzat SZMSZ-ének módosításáról, a polgármesteri hivatal alapító okiratáról és a hivatal működési szabályzatának módosításáról szóló előterjesztések csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Simonits Zsolt az előterjesztője a bizottság nevében az SZMSZ módosításának: Az új államháztartási törvény és a végrehajtásáról szóló kormányrendelet jelentős változásokat írt elő a feladatellátás és a gazdálkodás tekintetében. E tekintetben került átdolgozásra az SZMSZ, amihez kapcsolódik a hivatal alapító okirata és a hivatalról szóló szabályzat is.

Kérdések és hozzászólások:

Básthy Béla az adókkal kapcsolatos hatáskörökről kérdez. Az már nyilvánvaló számára, hogy az adó kiszabása nem azonos a mértéke megállapításával. A hivatalnál benne van az erre utaló rész, de az önkormányzatnál nem találta, hogy a képviselő-testület állapíthatja meg az adó mértékét.

Dr. Tóth László szerint azért, mert ezt a törvény pontosan leszabályozza. Sőbér Aurélia pedig elmondja, hogy az új Áht. és az Ávr. előírásaira utal. Az önkormányzati és a jegyzői államigazgatási feladatok személyi és tárgyi feltételeit a hivatalnál kell biztosítani.

További észrevétel nem hangzik el, így a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:

Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
2/2012. (II. 16.)
önkormányzati rendelete
az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege a jegyzőkönyv melléklete.)

További észrevétel nélkül a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


12/2012. (II. 16.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Kőszeg Város Polgármesteri Hivatalának alapító okiratát hatályon kívül