2012. Február 16., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Egészségügyi koncepció.
2. - Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletei felső határának megállapítása.
3.a - Kőszeg Város Önkormányzata 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
3.b - Támogatási kérelmek elbírálása.
4. - Az önkormányzat 2012. évi vagyongazdálkodási koncepciója.
5.a - Az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 8/2007. (IV. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
5.b - A polgármesteri hivatal új alapító okiratának jóváhagyása.
5.c - A polgármesteri hivatal működési rendjéről szóló szabályzat módosítása.
8. - A köztemetők üzemeltetésére vonatkozó, megismételt ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
9. - Az Alpannónia II. ütem építésére vonatkozó ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
3.a napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Kőszeg Város Önkormányzata
2012. évi költségvetési rendeletéhez




Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-a, alapján az önkormányzat 2012. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete 202/2011. (XII. 6.) számú képviselő-testületi határozatában a költségvetés kidolgozásához meghatározta az alapelveket.
Mindezeket, valamint a törvényi előírásokat figyelembe véve készítettük el a rendelettervezetet az alábbiak szerint:
Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény elfogadásra került.
A Kormány elképzelése szerint a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 0,5-1,0% körüli, a fogyasztói árszínvonal 4,2%-os növekedése mellett. Az államháztartás hiánya a GDP 2,5%-ra tervezett.

A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása áll. Az államadósság tartós csökkentése növekedésorientált, munkahelyeket teremtő gazdaságpolitikával lehetséges. Magyarország célja 2012-ben az elrugaszkodás az euróválság-zónától. Az ország cél megvalósulását szolgáló intézkedések: az arányos adórendszer kiterjesztése, az adócsalási kiskapuk bezárása, munkahelyteremtés a Start-munka program keretében, a nyugdíjkassza lábra állítása, és az egészségügyi kassza helyzetének rendezése.

Ezen központi törekvések önkormányzatunknál a következők szerint érvényesülnek:
Az itt képződött SZJA bevétel helyben maradó része (8%), amely 100 278 E Ft-ot jelent (8 707,70 Ft/fő).
Ehhez számítandó hozzá az adóerő-képesség miatti kiegészítés, amely önkormányzati adatszolgáltatás alapján kerül meghatározásra. Ezen összeg önkormányzatunknál 12 524,22 Ft/fő.
Együttes összegüket a 10 000 fő feletti városok esetében 40 400 Ft/főre egészíti ki a központi költségvetés. Az önként ellátott megyei kötelező feladatok miatt további kiegészítés illeti meg önkormányzatunkat.
Ezen számítások szerint SZJA bevételünk
352 657 E Ft, amely 5,96%-os (22 331 E Ft) csökkenést jelent az előző évihez képest.

A gépjárműadó összegének számításánál a tapasztalati adatokat vettük figyelembe, 71 468 E Ft bevétellel számoltunk.
A központi bevételek a koncepcióhoz képest 35 800 E Ft-tal csökkentek.
A központi szabályozásba tartozó működési források az előző évhez viszonyítva összességében 45 468 E Ft-tal csökkentek, levonva az Arany J. Tehetséggondozó Program finanszírozási rendszerének változása miatt 2011-ben még kapott támogatást (35 280 E Ft). Jelentősen (16 723 E Ft) csökkent a pénzbeli szociális juttatások előirányzata is.
A rendelkezésre álló forrásokból célhoz kötötten kell felhasználni 75 696 E Ft-ot.

A költségvetési törvény, valamint a 202/2011. (XII.6.) számú képviselő-testületi határozatban foglaltak figyelembe vételével az intézmények elkészítették a költségvetési javaslataikat, melyek egyeztetésre kerültek.

Az államháztartásról szóló jogszabályok 2012. január 1-jei hatállyal jelentősen megváltoztak, így a költségvetés szerkezete az új előírásoknak megfelelően átalakult. A költségvetési rendelettervezetben az önkormányzat önálló költségvetési szervként szerepel, amely a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. szerinti önkormányzati feladatokat látja el. A tervezetben ezen feladatok ellátásának előirányzatai szerepelnek az önkormányzat során (részletesen a 3. számú információs táblában).
A fentieket is figyelembe véve azonban az önkormányzat, mint intézmény, ellátó szervezettel nem rendelkezik, így ezen feladatellátás személyi és tárgyi feltételei a hivatal során szerepelnek.

A kistérségi fenntartásba adott közoktatási intézmények, és a gondozási központ részletes költségvetését az előző évekkel megegyezően a társulási tanács fogadja el, amely átadott pénzeszközként beépül az önkormányzat költségvetésébe.

A koncepció alapelveit követve, az igényelt központi támogatást összesítve a működésben mutatkozó forráshiány 167 835 E Ft, amely megfelel az elfogadott koncepciónak.

A működési hiány belső forrásokból nem finanszírozható, ezért a forráshiány fedezetének biztosítására működési hitel felvétele szükséges.


Saját bevételek tervezése

A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működésbe bevont kamatbevételeknél 11 500 E Ft-tal számoltunk, amely az előző évinél alacsonyabb. A tervezésnél az önkormányzat likvid pénzeszközeit vettük figyelembe, amely a beinduló nagy beruházások saját erő szükségletének biztosítása, valamint a bérlakás számlán lévő összegek csökkenése miatt várhatóan alacsonyabb lesz.
A helyi adó bevételek körénél a koncepcióhoz képest 32 591 E Ft-tal magasabb összeggel számoltunk, az elfogadott adórendelet szerinti adónemekkel és mértékkel, a tavalyi teljesítést is figyelembe véve.
A működési célú támogatás értékű bevételek között szerepel az Arany J. Tehetséggondozó Program támogatása (53 655 E Ft), amellyel a forrás igénylés módjának változása miatt az önkormányzatnál kalkuláltunk.

Személyi juttatások tervezése

A személyi juttatásoknál a központi bértábla nem emelkedett, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján, a minimálbér emelkedésével szintén számoltunk. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok körét nem bővítettük. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2011. évi szinten tervezettek.

A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2011. évi mértékkel számoltunk.

A személyi juttatások kalkulált összege önkormányzati szinten 429 678 E Ft-ot tesz ki.

Munkaadót terhelő járulékok tervezése

A járulékok mértéke változatlanul 27%. A törvényi mértéket figyelembe véve önkormányzati szinten 114 395 E Ft kiadással számoltunk.

Dologi kiadások tervezése

A dologi kiadásoknál az intézmények az egyedi sajátosságok egyeztetésével az előző évi tényleges teljesítést vették figyelembe, amelyben az élelmezési kiadások tervezését normatív létszámra, az elfogadott élelmezési normákkal készítettük el. Az általános forgalmi adónál a törvényi mértékkel (25%-ról 27%-ra emelkedett). Az állami költségvetés dologi kiadások emelésére nem nyújt támogatást.

Néhány területen azonban szükséges a kiadási szint emelése, ezek megegyeznek a koncepcióban elfogadott tételekkel.
Ilyenek a következők:
- Az önkormányzat folyószámla vezetési szerződését 2012-ben ismételten meg kell újítani, az egész évben forintban biztosított hitelkeret miatt a kamatkiadások, és a számlavezetési költségek emelkedése várható (6 000 E Ft).
- A városgazdálkodás területén a csapadékcsatorna rendszer felülvizsgálatára kötött szerződés végszámlájának teljesítése 2012. évre húzódik át (összesen 1 854 E Ft), amely egyszeri kiadást jelent.
- A Volán Zrt-nek fizetendő hozzájárulás összegét az önkormányzat határozta meg a jegyárak megállapításával, amely az előző évinél magasabb összegű (6 600 E Ft).
- A Városüzemeltetési Kft-nek fizetendő szolgáltatási díjak nettó összege változatlan, az áfa mértékének változása miatt viszont emelkedik.

Az úszásoktatás finanszírozásánál a 2011/12. tanév végéig 5 500 E Ft-ot vettünk figyelembe.

A rendezvényekhez kapcsolódó, illetve kulturális kapcsolatokra, kitüntetésekre szánt előirányzatok összességében a 2011. évi szinten tervezettek, az Ottlik év, valamint a sportegyesület 100. évfordulójának méltó megünneplése viszont egyszeri 1 000 E Ft-1 000 E Ft kiadást jelent.

Támogatások

A kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatot ellátó egyesületek, civil szervezetek, nem önkormányzati intézmények támogatását a dologi kiadásokhoz hasonlóan az előző évi szinten vettük figyelembe. A gyermeküdültetési keret, valamint a polgármesteri támogatási keret összege megegyezik a 2011. évi összeggel.
Az egyházi óvodára kötött új közoktatási megállapodás alapján az intézmény támogatása 2012-ben 2 611 E Ft-tal emelkedik.

A többcélú társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni. A 2012. évi költségvetés tervezése a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával történt, azaz az alapilletmények előirányzata 95%-on, a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezettek. A nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek. A társulás a fenti egységes elveket figyelembe véve 230 514 E Ft támogatást igényel (koncepcióban 220 707 E Ft) az intézmények működéséhez.

A kisebbségi önkormányzatok önkormányzatunktól 600 E Ft támogatásban részesülnek kisebbségi önkormányzatonként.

A turisztikai feladatok támogatása szintén előző évi szinten tervezett.


A szociális ellátásoknál figyelembe vettük a támogatott kör változását, valamint az önkormányzati rendelet változásait is az ezzel összefüggő ellátásoknál. Közfoglalkoztatásra támogatás a munkaügyi központon keresztül igényelhető, az önkormányzatnál csak a kifizetések saját erő hozzájárulása szerepel.

Céltartalék

Az év közben felmerülő esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 4 280 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges. Szintén tartalékot kell képezni a vár felújítási projekt befejeződése után az intézmény működtetésének fedezetére (bevétel-kiadás különbözete 720 E Ft).

A turisztikai feladatok esetében 1 300 E Ft-ot tartalékként különítettünk el.

Fejlesztési bevételek és kiadások (5. és 6. számú melléklet)

A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). A fejlesztési bevételek és kiadások összhangja a tervezetben fejlesztési hitel felvételével biztosított. A vagyonhasznosítás bevételére tervezett összeg tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül.

A fejlesztési kiadások (5. számú melléklet) között a koncepcióban elfogadott célok szerepelnek. A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a kötvénykibocsátás bevételéből fedezhető beruházások szerepelnek elsődlegesen. Az önkormányzat forrásai egyéb célok megvalósításához elégtelenek, csak az előző évekről áthúzódó feladatok megvalósítására nyújtanak fedezetet.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel a belterületi vízrendezés pályázat saját erő része, amelyre 2011-ben történt kötelezettségvállalás. Továbbá szerepel egy új egészségház építésére vonatkozó pályázat saját erő része is, hiszen az egészségügyi alapellátás megfelelő elhelyezése égető kérdés a városban.
Az önkormányzat jelenleg futó nagy beruházásainak saját erejére a pénzmaradvány nyújt fedezetet.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztését, amely ez évben kb. 21 500 E Ft lesz (a CHF árfolyamtól függően). A tőketörlesztés az első öt évet követően progresszíven növekszik.
A céltartalékok között a vagyonhasznosítással összefüggő kiadások fedezetére 5 100 E Ft-ot terveztünk. A rendelettervezetben szerepel a teniszpálya öltöző építése (12 600 E Ft céltartalék), amelynek fedezetét a vagyonhasznosítási bevételek képezik.

A hiány nagyságrendje miatt nélkülözhetetlen folyószámla-hitel igénybevétele a továbbiakban is a gazdálkodás zavartalanságának biztosítása céljából.
A fentieken túl szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.

Az előterjesztést valamennyi bizottság megtárgyalta, és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja.

Kőszeg, 2012. február 10.

Huber László s. k.
polgármester

(A rendelettervezetet, a mellékleteit és a könyvizsgálói véleményt lsd. a letölthető formátumban.)