Önkormányzati belépés | |
|
Képviselő-testületi ülések
2024. November 28., Csütörtök, 09:00
2016. Március 31., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
1. napirendi pont:
Beszámoló Kőszeg város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedéseiről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Szám: 18050-2890/2015. ált.
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2016. március31-i ülése
1. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontja szerepelteti a közrend-, közbiztonság fenntartását is. Ezzel összhangban a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg a rendőrkapitány részére, hogy beszámoljon a település képviselő-testületének a közbiztonság helyzetéről, az annak érdekében tett intézkedésekről és az azokhoz kapcsolódó feladatok végrehajtásáról.
A jogszabályok meghatározzák azokat a közös feladatokat a Rendőrség és a képviselő-testület részére, amelyek eredményeként megteremtik és fenntartják a közbiztonságot az itt élő polgárok, az itt gazdasági tevékenységet folytatók, valamint az ide látogató turisták, továbbá átutazók számára.
A célok megvalósítása szükségessé teszi az Önök részletes tájékoztatását annak érdekében, hogy a közös munkát továbbra is hatékonyan tervezhessük és végezhessük.
Kőszeg Város Képviselő-testülete legutóbb az elmúlt év március 26-i ülésén tűzte napirendjére és értékelte Kőszeg város 2014. évi közbiztonságának helyzetét.
A most sorra kerülő képviselő-testületi ülésre készített beszámoló Kőszeg város területének a 2015. évi kriminalitását, közbiztonsági és közlekedési helyzetét és az ehhez szorosan kapcsolódó rendőri munkát mutatja be.
Rendőrkapitányságunk működési területén – így Kőszegen is – a közrend kiegyensúlyozott és stabil, a rendőri intézkedések törvényesek, színvonalasak, jól szolgálják a köznyugalmat és a félelemtől mentes életet.
Kedvező, hogy az elmúlt évben sem fordultak elő területünkön olyan jelentős jogsértések, amelyek erőszakosságuk, vagy kiemelkedő kárértékük miatt hátrányosan befolyásolták volna a lakosság közbiztonságát, a szubjektív biztonságérzetet, továbbá a gazdaság működésének rendjét.
Tevékenységünk számszerűsített mutatóit a Rendőrkapitányság teljes illetékességi, valamint Kőszeg város területére vonatkozóan a beszámolóhoz csatolt 1-2. számú mellékletek, illetve diagramok tartalmazzák.
I. A közbiztonsági helyzet értékelése
1. A bűnügyi helyzet bemutatása.
1.1. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
Rendőrkapitányságunk működési területén – három város és a tizenhat község – az ismertté vált bűncselekmények száma – ENYÜBS országos adatai alapján – a 2015. évben 469 volt, ami 8,6 %-os emelkedés az előző évi 432-höz képest.
A bűnözés súlypontjai illetékességi területünkön lévő három városra koncentrálódnak.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 2015. évben elkövetett jogsértések 64 %-át, 300-at Kőszegen követték el. Ezen érték a földrajzi helyzet, a lakosság, az intézmények, a vendéglátóhelyek számarányát tekintve külön indoklásra nem szorul. Az elmúlt évben a bűncselekmények száma 17-el több volt, mint az előző évben, így 6 %-os növekedést tapasztalhatunk. A jövőre nézve is igényként jelentkezik úgy a Rendőrség, mint a lakosság részéről, hogy Kőszegen a fenti számokban jelentős növekedés ne következzen be.
1.2. A közterületen elkövetett regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
A közterületen elkövetett bűncselekmények tekintetében 87,7 %-os emelkedés volt tapasztalható. A 2015. évben 92, míg a 2014. évben 49 közterületen elkövetett bűncselekmény történt Kőszeg városban.
1.3. A regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya, változása (bűnügyi fertőzöttség).
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 100 ezer lakosra vetített bűncselekmények száma a 2015. évben 1852, amely mutató alapján kapitányságunk illetékességi területe – öt évet tekintve - megyénkben a közepesen fertőzöttek közé sorolható. Ez az arányszám hosszabb távon csökkenést mutat.
1.4. Kőszeg város területén regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények számának alakulása.
A kiemelten kezelt bűncselekmények számában a vizsgált időszakban 16,7 %-os növekedés volt tapasztalható. Az elmúlt évben az esetek száma a 2014. évi 167-ről 195-re nőtt.
A bűnözés összetételében és szerkezetében az enyhén emelkedő esetszám mellett lényeges változás nem történt az elmúlt időszakban. Az elkövetett bűncselekmények nagyobb részét továbbra is a vagyon elleni jogsértések teszik ki.
A kiemelt kategóriájú bűncselekmények körében Kőszegen a 2015. évben tizenöt testi sértés történt, amelyből hét súlyos sérüléssel járt. Ez az előző évhez – tíz eset – viszonyítva 50 %-os növekedést jelent. Az élet és testi épség elleni támadások körében örvendetes tény, hogy a 2015. évben sem volt emberölés városunkban.
A garázdaság bűncselekmény elkövetésének száma 38,8 %-al nőtt, 2014. évben tizennyolc, míg a 2015. évben huszonöt e kategóriájú bűncselekmény miatt fejeztünk be nyomozást. E jogsértések esetenként szórakozóhelyekhez és problémás, deviáns magatartást tanúsító személyekhez kötődtek, ahol az alkoholfogyasztás szerepe is többször megmutatkozott.
Önbíráskodás bűncselekmény elkövetése miatt egy esetben fejeztünk be nyomozást a 2015. évben. Azt megelőző évben nem folytattunk ilyen bűncselekmény miatt eljárást.
Kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt a 2014. évhez képest egyel kevesebb, három nyomozás került befejezésre a 2015. évben.
Az előző évekkel megegyezően van néhány család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
A családon belüli erőszak megakadályozására, megszüntetésére minden körülményre kiterjedő mérlegelést követően eredményesen alkalmaztuk az ideiglenes megelőző távoltartást, amire a tárgyévben Kőszegen három alkalommal került sor.
Az intézkedéseink során nem vált szükségessé a kiskorú ideiglenes elhelyezése.
Rendőreink a 2015. évben huszonhárom esetben intézkedtek illetékességi területünkön családon belüli erőszak témaköréhez kapcsolódóan családi veszekedések során. Vizsgáltuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását és mindannyiszor jelzéssel éltünk a gyámhivatal felé.
Terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés miatti büntetőeljárást a 2014. évhez hasonlóan a 2015. évben sem fejeztünk be Kőszeg városában.
Érdemes megemlíteni az új pszichoaktív anyaggal visszaélés bűncselekményt, amelynél csak a terjesztői magatartást rendeli büntetni a törvény, de hatásuk miatt jelentős veszélyt okozhatnak a fogyasztóknál. A továbbiakban is koncentrálunk e jogsértésre. Mindenképpen meg kívánjuk akadályozni, hogy a terjesztők célpontjává váljanak fiataljaink. A kábítószer nem kerülhet be az iskolákba és a kollégiumokba, továbbá megelőzendő az is, hogy a fogyasztók a napi adagjuk megszerzése érdekében kövessenek el jogsértéseket.
Fontos itt megemlíteni az évek óta végzett megelőző és felvilágosító munkát, amit a fiatalok körében folytatunk. Az „Iskola Rendőre” és más programokkal ezt a tevékenységet tovább erősítjük.
A lopások száma 123-ról 137-re növekedett. Ezen belül a személygépkocsi lopások száma eggyel nőtt, a 2015. évben két személygépkocsit tulajdonítottak el. Itt megjegyzem, hogy mindkettő forgalomból kivont, csak fémhulladék-értékű személygépjármű volt. Gépjármű feltörésünk a 2015-évben sem volt.
Kőszeg városában a lakásbetörések száma huszonháromról tizenötre csökkent.
A lopások döntő többsége kisebb értékű kárt okozott. E bűncselekményeket Kőszegen megítélésem szerint hatékonyan derítettük fel. Jelenleg is sikeres nyomozásokat folytatunk több olyan gyanúsítottal szemben, akik városunkban követtek el lopásokat.
A múlt évet tekintve is megállapítható, hogy a bűncselekményekkel támadott objektumok és értékek széles skálán mozognak, üzlethelyiségek, lakások, telephelyek, a mobiltelefontól a kerékpárokon keresztül, a műszaki cikkeken át a készpénzig és az ékszerekig.
A bűncselekmények elkövetését elősegítő okok között változatlanul meghatározó az óvatosság hiánya, a környezet közömbössége és a szükséges vagyonvédelem hiánya, a lakatlan ingatlanok és őrizetlen telephelyek.
A betöréses lopások helyszínein alapvetően nem találkoztunk új módszerekkel.
Az értékelt időszakban egy rablás kísérlet nyomozását fejeztük be. Kifosztás, zsarolás bűncselekmények nem történtek.
Rongálás miatt kilenc, az előző időszaknál egyel több büntetőeljárást kellett lefolytatnunk.
Jármű önkényes elvétele miatt egy eredményes nyomozást zártunk le.
A vagyon elleni jogsértések megelőzése és felderítése kiemelt figyelmet kapott a munkánk során, a társszervekkel folytatott közös tevékenységünkben is fókuszáltunk a területre és véleményem szerint pozitív eredményeket értünk el.
1.5. A kiemelten kezelt bűncselekmények körén kívüli fontosabb bűncselekmények szöveges értékelése.
Meg kell említeni, hogy az internet egyre szélesebb körű használatával megszaporodtak az annak segítségével elkövetett jogsértések, jellemzően a csalások és a zaklatások. Feladatként merül fel a fiatalok, diákok körében elvégzendő felvilágosító munka az internet veszélyeit illetően.
Szervezett bűnözés ismérveit mutató jogsértések továbbra sem valósultak meg területünkön.
A bűncselekmények többsége az előző évekkel egyezően kisebb súlyú, a lakosság szubjektív biztonságérzetét nem veszélyeztető.
Idegenforgalmunk, lakosságunk nyugalma feltétlenül megköveteli, hogy a legveszélyeztetettebb területek folyamatos rendőri ellenőrzés alá essenek, aminek eleget is tettünk. Célunk, hogy továbbra is megakadályozzuk az utazó bűnözők térnyerését.
1.6. Esetlegesen a helyi közbiztonság szempontjából kiemelt érdeklődést kiváltó bűncselekmény nyomozásával összefüggő – személyes adatot nem tartalmazó – nyilvános információk rövid összefoglalása.
A 2015. év nyarán egy, már korábban is hasonló bűncselekményeket elkövető helybéli személy kezdte el fosztogatni a becsületkasszákat, több kerékpárt tulajdonított el, illetve augusztus hónapban egy nagy értékű személygépkocsit is kinyitott a saját kulcsával, amit a tulajdonos elhagyott, majd azzal kb. 200 km-t „sétakocsikázott”. A kirándulás végén az autóval egy árokba hajtott.
A nyomozást 17 rendbeli vagyon elleni bűncselekmény tekintetében fejeztük be 2015. októberben.
A gyanúsított személy anyagi téren csak minimális anyagi kárt okozott, bűnös tevékenységével okozott kár inkább eszmei, hiszen az országban egyedülálló olyan értéket támadott, amelyre Kőszeg polgárai joggal büszkék.
2. A bűnüldöző munka értékelése.
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása.
Rendőrkapitányságunk nyomozáseredményessége az összes általunk folytatott büntetőeljárásban 60,3%-os, ami értékelésünk szerint jó eredmény.
2.2. A közterületen elkövetett, regisztrált bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
E mutatót a közterületen elkövetett bűncselekmények nyomozása során az előző évi 65,6 %-ról 76,4 %-ra javítottuk.
2.3. Az eljárásokban regisztrált, egyes kiemelten kezelt bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
A testi sértések nyomozáseredményességét 90,9%-ra, a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményekét pedig 50 %-ra teljesítettük.
A garázdaság miatt folytatott nyomozások 87,9 %-ában eredményesen megállapítottuk az elkövetők kilétét.
A lopások miatt indított büntetőeljárások 39,3 %-át, a rongálások 50 %-át, az önbíráskodás, orgazdaság és a jármű önkényes elvétele bűncselekmények 100 %-át eredményesen teljesítettük.
A büntetőeljárások nyomozásában nélkülözhetetlen segítőtársunk a lakosság, az eljárást kezdeményező sértett. A sértettektől a késedelemtől mentes bejelentéseket, a lakosságtól pedig az általuk észleltek jelzését várjuk el. A sértetti jogok érvényesülésére eljárásaink során kiemelt figyelmet fordítottunk.
3. A tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatos tapasztalatok, adatok.
A Kőszegi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztálya 2014-ben 168, míg az előző évben 156 szabálysértési előkészítő eljárást folytatott. A tulajdon elleni szabálysértések – melyekből 119 ügy indult - túlnyomó része az ötvenezer forintot meg nem haladó kárértékű lopás, rongálás és csalás volt. A rangsorban ezeket követi a jogtalan elsajátítás, és a nem gépi meghajtású jármű önkényes elvétele.
Az elkövetési magatartásokat tekintve a tulajdon elleni szabálysértések esetén az elkövetők részéről szinte kizárólag a szándékos elkövetési magatartás fordult elő.
A sértettek többsége felnőtt korú. Kisebb számban fordulnak elő fiatalkorúak, akiktől jellemzően mobiltelefont lopnak el.
A sértettek felvilágosítást kapnak az áldozatsegítő program lehetőségeiről, továbbá átadjuk nekik az Áldozatsegítő Szolgálat tájékoztatóját is.
A tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek 65%-a felnőtt korú férfi, 30%-a felnőtt korú nő, 5%-a pedig fiatalkorú magyar állampolgár.
Fiatalkorú elkövetők előfordulása elsősorban a mobiltelefon készülékek eltulajdonítás, jogtalan elsajátítás esetén figyelhető meg.
A nők által elkövetett cselekmények elsősorban bolti és egyéb lopások.
Az általunk vizsgált csalás szabálysértések esetében csak férfi elkövetők kerültek felderítésre.
Az „internetes vásárláshoz” kapcsolódó csalások többnyire üzletszerűségük miatt átminősültek bűncselekménnyé.
Összegezve a tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek többsége vagyonnal, jövedelemmel nem vagy csak szerény mértékben rendelkező személyek, illetve olyan fiatalok, akik tetteiknek következményeit nem, vagy nem kellő mértékben (pl. jogtalan elsajátítás esetén) ismerik fel.
A bolti lopás kategóriába tartozó esetek elkövetői, ugyan nem túl gyakran, de tetten érhetőek városunk üzleteiben. Felelősségre vonásuk nem marad el, ennek következményeként megállapítható, hogy számuk csökkenő tendenciát mutat.
A vizsgált tulajdon elleni szabálysértések többségében az eltulajdonított tárgy mobiltelefon készülék, kerékpár, élelmiszer, kozmetikum, szeszes ital.
Az illetékességi területünkön élőállat lopás ez idáig nem fordult elő, termény- és növénylopás miatt néhány esetben intézkedtünk. A falopás a téli időszakhoz köthető cselekmény, számuk elenyésző volt.
Az összes tulajdon elleni szabálysértés tekintetében a felderítési eredményesség 37,68 % volt. A hátráltató tényező a sértetti gondatlanság, a nyomszegény helyszín, valamint az észlelésig, majd a rendőrségre történő bejelentésig eltelt hosszú idő.
4. A közlekedésbiztonsági helyzet, az abban bekövetkezett változások.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén összesen 55 személyi sérüléses közlekedési baleset történt a korábbi 53-mal szemben, a sérültek száma 68 fő, ami 2014-ben 63 fő volt. Halálos kimenetelű közlekedési baleset kettő esetben történt, mely során kettő fő vesztette életét, 2014-ben három esetben négy fő halt meg ilyen körülmény következtében.
A súlyos balesetek száma tizenkilenc, amelyben húsz fő szenvedett nyolc napon túli sérüléseket. Az előző, 2014-es évben huszonhárom esetben huszonnégy fő szenvedett ilyen sérülést. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma harmincnégy, melyek során 46 fő szenvedett nyolc napon belüli sérüléseket. A 2014-es évben huszonhét esetben, harmincöt fő szenvedett könnyű sérülést. Az anyagi kárral járó esetek száma 61-ról 96-ra nőtt.
Kőszeg város közigazgatási területén az értékelt időszakban tizenhét esetben tizenkilenc fő szenvedett személyi sérüléses közlekedési balesetet, míg 2014-ben tizenhat esetben húsz fő. Halálos közlekedési baleset 2015-ben nem történt, 2014-ben egy esetben következett be. A súlyos sérüléssel járó balesetek során négy estben négy fő, az előző évben nyolc esetben nyolc fő sérült meg. Könnyű sérüléses balesetek száma az értékelt évben tizenhárom esetben tizenöt főt, 2014-ben hét esetben tizenegy főt érintett. A sérülés nélküli, de anyagi kárral járó esetek száma huszonkilencről harmincnégyre nőtt.
Kiemelt, egyértelműen behatárolható gócpontok nincsenek. A városban jellemzőek a kisebb koccanások, a súlyosabb esetek pedig külterületeken történnek.
5. Az illegális migráció helyzete.
Magyarország 2007. december 21.-i schengeni csatlakozását követően a határellenőrzés a belső határokon, így az osztrák határszakaszon is megszűnt. Kiegyenlítő intézkedésként biztosítani kellett a Rendőrkapitányság illetékességi területén az illegális migráció megfelelő kontrollját, valamint a magyar-osztrák államhatáron átlépni szándékozó személyek és gépjárművek közbiztonsági és migrációs szempontból történő ellenőrzését.
A hatékony fellépés mélységi ellenőrzésekkel, valamint a határmenti közös magyar-osztrák járőrszolgálattal valósult meg.
Az elmúlt évben különböző akciók kerültek végrehajtásra, magyar-osztrák közös járőrszolgálatok, kompenzációs ellenőrzések, kétoldalú súlyponti akciókat hajtottunk végre.
Kőszeg térségében tömeges illegális migráció felfedésére sem a magyar, sem az osztrák határterületen nem került sor. Elemzések arra utalnak, hogy az embercsempészek a hegyes vidék helyett tőlük északra és délre a síkabb területeket választják.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 2015. évben egy (magyar állampolgárságú) embercsempészen kívül hét tiltott határátlépést, illetve öt külföldiek rendészetével kapcsolatos szabálysértést elkövető került elfogásra.
6. A határrendészeti tevékenység helyzete.
Az Oberpullendorfi Járási Rendőrparancsnoksággal közös határrendészeti tevékenységet látunk el. A bűnügyi együttműködés is példaértékű. A közös intézkedéseink jól szolgálják a közterületek és a közlekedés biztonságát.
E tevékenységhez tartozó hatósági feladatainknak – pl. határjelek ellenőrzése – maradéktalanul eleget tettünk.
II. A rendőrkapitányság által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek, nyilvános helyek, valamint a kiemelt idegenforgalmi területek biztonsága.
A Rendőrkapitányságon a szolgálat ellátására alapvetően egy gépkocsizó járőrt vezénylünk a reagálások végrehajtására, illetve a második félévtől a „19/24 program” keretében végrehajtjuk a települések ellenőrzését, Kőszegen 24 órás ellenőrzés, Csepreg és Bük városokban napszakonkénti visszatérően, a többi településen pedig négynaponta végzünk ellenőrzést. Az „Használattal arányos útdíj” ellenőrzés végett folyamatos járőr szolgálatot kell biztosítanunk a 87-es főútvonalon, a volt Kőszegi határátkelőhely és Lukácsháza közti útszakaszon.
A rendőri jelenlét szervezettségét elsősorban a rendelkezésre álló létszám határozza meg, az optimalizálás érdekében folyamatosan értékeltük az illetékességi terület bűnügyi és közbiztonsági helyzetét és a veszélyeztetett helyek, időszakok figyelembe vételével terveztük a szolgálat szükség szerinti megerősítését.
Az idegenforgalmi szempontból jelentős területnek mondható Kőszeg belvárosa és Kőszeg-hegyalja, ami állandó rendőri ellenőrzés alatt volt az elmúlt években is. A főszezonban ez Bükön is megoldott, részben a kerékpáros rendőrökkel.
A külföldiek és turisták által látogatott területeken a rendőrségi jelenlétet igyekeztünk folyamatos jelleggel fenntartani. Ezeken a helyeken több esetben kerültek szervezésre akciók, fokozott ellenőrzések, abból a célból, hogy a felbukkanó bűnözőket, bűnözői csoportokat kiszűrjük, távol tartsuk.
2. A közrendvédelmi szolgálatteljesítés gyakorlata.
Területünkön a közterületek, közösségi életterek és nyilvános helyek közrendje, közbiztonsága szilárd. A közterületen az állandó rendőri jelenlét biztosított. A szolgálatot ellátó rendőri állomány intézkedési készsége és aktivitásuk színvonala az elvárásoknak és a követelményeknek megfelelő. A bejelentésekre az azonnali reagáló képesség a kapitányság teljes illetékességi területén minden esetben biztosított volt.
Közterületeinkre 2.412 esetben, 3.616 főt 36.975 órában vezényeltünk.
Az egyenruhás állomány Kőszegen és térségében 90 főt fogott el, 129 személyt állított elő, biztonsági intézkedéssel 62 embernek nyújtott segítséget. Elrendelt 68 elővezetésből negyven eredményesen végrehajtásra került, 60 bűntető és 195 szabálysértési feljelentést kezdeményeztünk, 465 fővel szemben szabtunk ki helyszíni bírságot, huszonkettő esetben volt pozitív eredményű az alkoholszonda alkalmazás. Kényszerítő eszközt 124 esetben alkalmaztunk. A rendőri intézkedések során lőfegyver használatra nem került sor.
3. A 19 megyére kiterjedő 24 órás közterületi jelenlétet biztosító, úgynevezett „19/24 program” végrehajtásának tapasztalatai.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „a közbiztonság és a közrend további erősítését elősegítő bűnügyi és rendészeti intézkedések egységes megtételére készített” intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek.
A fokozott közterületi ellenőrzések, melyek végrehajtásába a Készenléti Rendőrség bevetési csoportjai is bevonásra kerültek, továbbá a közös osztrák-magyar járőrszolgálat pozitívan hatottak városunk és környékének közrendjére, az itt élők biztonságérzetére. A működési területen található településeket az elvégzett közbiztonsági és bűnügyi elemzések alapján a veszélyeztetettnek nem tekinthető kategóriába soroltuk. Havonta felülvizsgáljuk döntésünket. Megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó. A „19/24 megyés program” keretében Kőszegen a rendőri jelenlét folyamatos, lefedi a nap 24 óráját.
4. A rendezvénybiztosítások.
A jelentősebb csoportokat, tömegeket vonzó rendezvények biztosítására minden esetben alaposan felkészültünk, szükség szerint igénybe vettük más rendőri szervek és a polgárőrök segítségét, valamint a feladat végrehajtásában közreműködő biztonsági szolgálatokat. Megítélésem szerint az együttműködés konstruktív, a feladatok összehangolt végrehajtása pedig eredményes volt. A biztosítások során rendkívüli esemény nem történt.
Városunk hagyományos kulturális- és sport rendezvényei az elmúlt évben is rendbontás nélkül kerültek lebonyolításra. A népszerű és kedvelt programok rendjére Rendőrkapitányságunk a polgárőr szervezettel karöltve megkülönböztetett figyelmet fordított. Kiemelendő, hogy ezen alkalmakkor a pihenő, szórakozó személyek biztonsága garantált volt. Fontosnak tartjuk, hogy mindenki jó érzésekkel és biztonságosan térhessen haza, azok a pozitív benyomások maradjanak meg, melyek később a visszatérésre ösztönöznek. E gondolat jegyében végzett munkánkkal szolgáljuk a város turisztikai és idegenforgalmi céljait.
5. Az esetleges rendkívüli, illetve veszélyhelyzettel kapcsolatban végrehajtott rendőri feladatok.
A szélsőséges időjárási viszonyokból adódó rendőri feladatokra felkészültünk. Az esetlegesen bekövetkező rendkívüli helyzetek alkalmával a hatékony és szakszerű rendőri intézkedések feltételei biztosítottak voltak..
6. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése.
Városunkban két körzeti megbízotti státusz teljesít szolgálatot.
A lakosság részéről panasz, elmarasztaló bejelentés nem érkezett munkájukkal összefüggésben. A körzeti megbízottak együttműködnek a helyi önkormányzat képviselőivel, munkatársaival és a társadalmi szervezetekkel, a polgárőrökkel. Rendőreink a területüket, az ott lakókat, a gazdasági tevékenységet folytatókat, az iskolákat, az intézményeket ismerik, problémáikat konstruktívan kezelik a kialakított kapcsolatok jól működnek.
Az elvégzett közös munka jól szolgálja a közbiztonság fenntartását.
7. Az ügyeleti tevékenység, a tevékenység-irányítási központ működése.
Az ügyeletes tiszthelyettesi beosztások állománytábla szerint 2013. február 01-jével megszűntetésre kerültek, helyette a kapitányságon a szolgálatirányító parancsnoki rendszer került bevezetésre. Alárendeltségükbe tartoznak a rendőrkapitányság körzeti megbízottjai, járőrei, hivatali munkaidőn kívül a bűnügyi készenlétet ellátók. Az ügyeleti tevékenységet a megyében a Tevékenység Irányító Központ vette át, közvetlen kapcsolatot tartva a szolgálatirányítókkal. A Rendőrség időszerű reagáló képessége maradéktalanul biztosított volt.
8. Igazgatásrendészeti tevékenység.
Rendőrhatóságunk igazgatásrendészeti alegysége 253 szabálysértési eljárást folytatott le 2015-ben, ami huszonöttel kevesebb az előző évi 278 esetnél.
Nem kiemelt szabálysértések elkövetése miatt 68 esetben jártunk el.
A szabálysértések elbírálása során 69 helyi lakossal szemben hoztunk elmarasztaló határozatot.
A kiemelt közlekedési szabálysértések elkövetése miatt húsz esetben, amelyből engedély nélküli vezetés szabálysértés miatt hat esetben, érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés szabálysértés miatt öt esetben, a közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés kilenc esetben jártunk el.
Nem kiemelt szabálysértések miatt összesen 73 esetben intézkedtünk, amelyből közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés 41 esetben, közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése szabálysértés tíz esetben, vasúti szabálysértés miatt egy esetben, jogszerű intézkedéssel szembeni engedetlenség szabálysértés miatt tizenhat esetben, lőfegyverrel kapcsolatos szabálysértés miatt kettő esetben, közbiztonságra különösen veszélyes eszközzel kapcsolatos szabálysértés miatt szintén kettő esetben, valamint személyazonosság igazolásával kapcsolatos kötelességek megszegése miatt egy esetben.
A járművezetéstől eltiltott személyek száma hét volt.
Az ügyek elbírálása során, az elkövetett cselekmény súlyát vettük figyelembe. Mérlegeltük az elkövetők szociális körülményeit, továbbá főként a járművezetéstől eltiltottaknál ügyeltünk arra, hogy ezen intézkedéssel a munkahelyét ne veszítse el a szabályokat megszegő. A közlekedési szabályszegőkkel szemben négy esetben 22 bűntető pontot szabtunk ki.
Lőfegyver ügyintézés során összesen 174 fő ügyében jártunk el 2015-ben, ebből 51 fő volt kőszegi lakos.
Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység engedélyezésére 2015. évben tizenegy esetben került sor, ebből kilenc fő volt a helybeli.
9. A bűn- és baleset-megelőzés.
9.1. A bűnmegelőzési tevékenység helyzete, folyamatban lévő programjai.
Az elmúlt évben is folytattuk a kialakult gyakorlat szerint a felvilágosító, megelőző tevékenységünket, melynek hatása pozitív volt. E feladatunknak önkormányzati-, kistérségi üléseken, lakossági fórumokon, különböző rendezvényeken, „klubokban” és a tanintézetekben tettünk eleget. A közterületeken és szórakozóhelyeken elsősorban megelőzési céllal ellenőrzéseket szervezünk. Bűnmegelőzési programjainkat tovább folytattuk.
9.2. Gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység értékelése.
Az illetékességi területen működő gyermekjóléti szolgálatokkal a kapcsolatunk jó, jelzéssel élnek, ha bűncselekményre utaló jeleket találnak családlátogatás alkalmával, a rendelkezésükre álló információkat közlik velünk.
Az eljárás alá vont gyermek és fiatalkorú személyekről tájékoztatjuk a szolgálatot, gyermekkorú elkövető esetén nyomozást megszüntető vagy elutasító határozatot küldünk részükre a szükséges további intézkedések megtétele céljából.
A kiskorúak eltűnését kiemelten kezeltük.
A tárgyévben tizennégy kiskorú személy eltűntként körözését rendeltük el összesen harmincöt alkalommal. Ezeknek a nagy része – tizenegy esetben - a Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézetből történő engedély nélküli eltávozások miatt történtek. Az intézetből hét személy többször is engedély nélkül távozott, ezért esetünkben újbóli körözéseket kellett elrendelnünk. Családból eltűnt kiskorú személyt három eseten köröztünk. Az eltűnt személyek általában pár napon belül előkerülnek. Meghallgatásuk alkalmával arra hivatkoznak, hogy az intézeti normákhoz nem tudnak alkalmazkodni, és visszamennek abba a családba ahonnan nevelési szempontból az illetékes gyámhatóság kiemelte őket.
9.3. A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem.
Az előző évekkel megegyezően van néhány, elsősorban nehéz élethelyzetbe lévő család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására az illetékes hivatallal a szükséges intézkedéseket megtettük.
Illetékességi területünkön a 2015. évben huszonhárom esetben – ebből Kőszegen tizennégy esetben - intézkedtünk családon belüli erőszak miatt. A családon belüli erőszak körébe tartozóan a vizsgált időszakban kényszerintézkedésként három előállítását hajtottuk végre, egy esetben könnyű testi sértés, három esetben zaklatás vétség miatt kezdeményeztünk eljárást. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésére három esetben került sor, melyekben Kőszegen kellett intézkednünk.
Nem törekedtünk arra, hogy mindenáron alkalmazzuk ezt a jogintézményt, csak azokban az esetekben, amikor nem látszott más megoldás eredményesnek.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére öt esetben - melyből négy kőszegi - került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy nem a sérelmére követték el az erőszakot.
Az előző évekhez hasonlóan, azon sértettek részére segítséget nyújtottunk, akik igénybe kívánták venni az Áldozatsegítő Szolgálat közreműködését.
9.4. Kábítószer prevenció helyzete.
Osztályfőnöki óra keretében előadások tartására került sor a középfokú tanintézetekben a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről a Vas MRFK Bűnmegelőzési Osztálytól kapott bemutató táska és videó anyagok felhasználásával. A Kőszegen található oktatási intézményekben igényeiknek megfelelően végeztük a megelőző, felvilágosító munkát. A 2014. év szeptember 01-től a Rendőrség új drogprevenciós programot indított, amely a 12-16 év közötti iskolás gyermekek szüleinek nyújt elsősorban tájékoztatást szülői értekezletek keretében. A program felelőseként kijelölt előadó az illetékességi területünkön lévő iskolákkal
9.5. A baleset-megelőzési tevékenység, a városi baleset-megelőzési bizottság tevékenységének és programjainak bemutatása.
A Kőszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság munkája az elmúlt évben is aktív volt. Fő feladatnak és célnak tartottuk a közlekedési balesetek megelőzését, számuk és súlyossági fokuk csökkentését, a helyes közlekedésre való nevelést, a közlekedési magatartás alakítását, a közlekedők informálását, a baleseti okok értékelését és megszüntetését.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordítunk a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.
A Baleset-megelőzési Bizottság a munkaterv szerint végrehajtotta programjait. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban és óvodákban.
Voltak programjaink – pl. autómentes nap, triatlon verseny, kerékpáros ill. futóversenyek –, melyeket városi vagy különböző egyesületi rendezvényekhez kapcsolódóan valósítottunk meg. Természetesen a folyamatos közterületi szolgálat során foganatosított rendőri intézkedések keretében is hangsúlyoztuk a szabályos és biztonságos közlekedés fontosságát.
9.6. „Az Iskola Rendőre” program értékelés.
Korábbi időszakban kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, amelyet az értékelt időszakban is sikeresen folytattunk. A programban „az iskola rendőre” feladatokat a körzeti megbízottak látják el. Az intézmények igazgatóival, tanáraikkal személyes kapcsolatban vannak, ismerik elérhetőségeiket.
Az iskolarendőrök még a tanév megkezdése előtt felvették a kapcsolatot az oktatási intézmények vezetőivel és tájékoztatják őket „Az Iskola Rendőre” program folytatásáról. Ellenőrizték az iskolákban kihelyezett plakátok állapotát, valamint új, aktualizált plakátok kihelyezésére is intézkedtek.
A balesetek szempontjából a gyermek gyalogosok és kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a program keretében a baleset-megelőzési bizottság közreműködésével több, a gyermekek közlekedését segítő rendezvényre került sor. Az Európai Mobilitási Hét és Európai Autómentes Nap, a „Rendőrnap”, illetve a Gyermeknap rendezvényein közlekedési versenyt, valamint rendőrségi bemutatót szerveztünk. Segítettük a közlekedők őszi-téli „átállását”.
A programban résztvevő rendőrök osztályfőnöki órákon előadást tartanak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtanak a baleset és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vesznek a KRESZ illetve a DADA oktatásban.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítik a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdet előtt megvizsgáltuk az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottunk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtünk a közutak kezelőivel.
10. Együttműködés.
A Kőszegi Polgárőr Egyesülettel új együttműködési megállapodást kötöttünk. Az egyesület működőképes, hatékony, a bűnmegelőzésben aktívan részt vesz. A „250x100 BIZTONSÁG” kiemelt bűnmegelőzési mintaprogramban aktívak, melynek során közbiztonsági járőr-, és figyelő szolgálatot, rendőrrel közös szolgálatot látnak el. A rendezvénybiztosításokban is készségesen segítik munkánkat.
A hatósági jogkörrel felruházott szervekkel, döntő részt központilag kötött együttműködési megállapodások alapján végeztük munkánkat, az azokban meghatározottak teljesítése is hozzájárult a közrend biztosításához és annak pozitív megítéléséhez. Kiemelésre érdemes az elsősorban preventív jellegű ellenőrzés a közterület-felügyelőkkel, az erdészeti, munkavédelmi, természetvédelmi és más szakhatósági szervek munkatársaival. Álláspontunk szerint ezen együttműködési lehetőségekben még a továbbiakban kihasználható tartalékok vannak.
A közbiztonság és a közrend fenntartásáért végzett munkához konstruktívan és eredményesen járultak hozzá a járási, önkormányzati vezetők és képviselők, szakbizottságok, az önkormányzat szakhatóságai, valamint a katasztrófavédelem munkatársai. Polgármester Úrral rendszeresen értékeltük a város közrendjét, a felmerülő igényeket, melyek alapján a szükséges döntéseket és intézkedéseket megtettük. Közbiztonsági fórumon tájékoztatást adtunk munkánkról, a közrend állapotáról, annak alakulásáról. Meghallgattuk a véleményeket és kéréseket, azokat figyelembe vettük a rendőri tevékenység tervezésekor.
A lakosság, az önkormányzat és a képviselőtestület tagjainak bejelentéseit és észrevételeit munkánk során minden esetben a konstruktivitást előtérbe helyezve figyelembe vettük, a szükségessé váló reagálásaink nem maradtak el. Több képviselő személyesen is fordult hozzánk, hogy az aktuális közbiztonsági helyzetről tájékozódjék. Ezek az egyeztetések jól szolgálták, hogy objektív képet kapjanak e témakört illetően.
A Kőszegi Cigány Kisebbségi Önkormányzattal szükség szerint végzünk egyeztetést az aktuálisan felmerülő kérdések megoldása végett. Álláspontunk szerint a kommunikáció konstruktív, segíti a hétköznapok problémáinak kezelését.
Megállapodásunkban foglaltak keretei között együttműködünk, a Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel a természeti értékek és épített vagyontárgyak védelme és az ifjúság e szellemben történő nevelése, továbbá a szabadidős tevékenységet végzők biztonságának szavatolása céljából. Az egyesület vezetőivel rendszeresen koordinációs megbeszéléseket folytattunk.
Az értékelt időszakra is a törvényesség, az ügyészség, a bíróság és a többi bűnüldöző szerv, az önkormányzat, a járási hivatal céltudatos együttműködése volt a jellemző, közös munkánk társadalmi támogatottsága jól érzékelhető volt.
III. Összegzés, kitűzött feladatok a következő időszakra
Kőszeg város és a környező települések rendjéért végzett munka tárgyi- és személyi feltételei biztosítva voltak, azok gazdaságos és hatékony felhasználásával tettünk eleget feladatainknak. Megítélésünk szerint célkitűzéseinket megvalósítottuk.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve járási szinten mutatkozó igényekre figyelemmel – leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedéseket” meghatározó, az intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. Összegzésként megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
1. Az állampolgárok szubjektív közbiztonságérzetét befolyásoló jogsértések elleni hatékony fellépés biztosítása, a településeken a közterületi térfigyelő rendszerek fejlesztéséből adódó lehetőségek kihasználása. A fürdő körzetében a demonstratív, preventív jellegű közterületi jelenlét növelése, a szolgálati ágak feladatainak fokozott összehangolásával. A jelentős tömegeket vonzó kulturális rendezvények szakszerű biztosításának végrehajtása.
2. A büntető eljárások és a szabálysértési eljárások lefolytatásának további gyorsítása, az eredményes befejezések arányának növelése. A lakosság szubjektív biztonságérzetének javítása érdekében a nyomozáseredményességi és a felderítési mutató javítása a kiemelt bűncselekmények vonatkozásában, különösen a rablások és lakásbetörések tekintetében. Törvényes, eredményes és hatékony fellépés a bűncselekményeket elkövetőkkel szemben. A bűnmegelőzési módszerekkel történő intenzív fellépés az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzése és megakadályozása érdekében.
3. Az erők, eszközök összehangolt alkalmazásával, a polgárőr egyesületek, valamint az egyes rendészeti feladatokat ellátó szervezetekkel és személyekkel történő hatékony együttműködéssel a települések és külterületek közbiztonságának további erősítése.
4. A közlekedésbiztonság területén elért eredmények megtartása, a közlekedésbiztonság erősítése. A közlekedésbiztonság javítása érdekében a balesetveszélyesnek ítélt útszakaszokon fokozott rendőri ellenőrzés, a rendelkezésre álló technikai eszközök használatával. Az ittas járművezetés visszaszorítása érdekében célirányos ellenőrzések végrehajtása, a passzív biztonsági eszközök használatának rendszeres ellenőrzése.
5. Követelmény a rendőri intézkedések törvényessége, szakszerűsége és eredményessége.
6. A tulajdon elleni jogsértések elkövetésének megelőzése és a prevenció erősítése érdekében a jogszabályi feltételek fennállása esetén, széles körben élni kell – különösen a tettenért fa-, termény- és állatlopásokat, hétvégi ház és pince feltöréseket elkövető személy(ek) esetében - a bíróság elé állítás, valamint a gyorsított bírósági eljárás kezdeményezésének lehetőségével.
7. A jogszabályváltozásokra reagálva folytatni kell az állomány szakmai ismereteinek bővítését, elméleti és gyakorlati képzését.
8. Kiemelt feladatként kell kezelni a parancsnoki, vezetői munkában a beosztotti állománnyal való törődést, az egyéni, illetve a szervezett és szakmai célok összehangolását, az etikai normák állománnyal történő elfogadtatását és betartatását, a fegyelemsértések szigorú vizsgálatát, következetes ellenőrzési tevékenységet.
Kérem a beszámoló elfogadását.
Kőszeg, 2016. március 10.
Stubán Tamás r. ezredes
kapitányságvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámolót elfogadja.
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)
Beszámoló Kőszeg város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedéseiről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Szám: 18050-2890/2015. ált.
Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
ELŐTERJESZTÉS
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete
2016. március31-i ülése
1. napirendi pontjához
Tisztelt Képviselő-testület!
A 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 17. pontja szerepelteti a közrend-, közbiztonság fenntartását is. Ezzel összhangban a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény 8. § (4) bekezdése határozza meg a rendőrkapitány részére, hogy beszámoljon a település képviselő-testületének a közbiztonság helyzetéről, az annak érdekében tett intézkedésekről és az azokhoz kapcsolódó feladatok végrehajtásáról.
A jogszabályok meghatározzák azokat a közös feladatokat a Rendőrség és a képviselő-testület részére, amelyek eredményeként megteremtik és fenntartják a közbiztonságot az itt élő polgárok, az itt gazdasági tevékenységet folytatók, valamint az ide látogató turisták, továbbá átutazók számára.
A célok megvalósítása szükségessé teszi az Önök részletes tájékoztatását annak érdekében, hogy a közös munkát továbbra is hatékonyan tervezhessük és végezhessük.
Kőszeg Város Képviselő-testülete legutóbb az elmúlt év március 26-i ülésén tűzte napirendjére és értékelte Kőszeg város 2014. évi közbiztonságának helyzetét.
A most sorra kerülő képviselő-testületi ülésre készített beszámoló Kőszeg város területének a 2015. évi kriminalitását, közbiztonsági és közlekedési helyzetét és az ehhez szorosan kapcsolódó rendőri munkát mutatja be.
Rendőrkapitányságunk működési területén – így Kőszegen is – a közrend kiegyensúlyozott és stabil, a rendőri intézkedések törvényesek, színvonalasak, jól szolgálják a köznyugalmat és a félelemtől mentes életet.
Kedvező, hogy az elmúlt évben sem fordultak elő területünkön olyan jelentős jogsértések, amelyek erőszakosságuk, vagy kiemelkedő kárértékük miatt hátrányosan befolyásolták volna a lakosság közbiztonságát, a szubjektív biztonságérzetet, továbbá a gazdaság működésének rendjét.
Tevékenységünk számszerűsített mutatóit a Rendőrkapitányság teljes illetékességi, valamint Kőszeg város területére vonatkozóan a beszámolóhoz csatolt 1-2. számú mellékletek, illetve diagramok tartalmazzák.
I. A közbiztonsági helyzet értékelése
1. A bűnügyi helyzet bemutatása.
1.1. A regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
Rendőrkapitányságunk működési területén – három város és a tizenhat község – az ismertté vált bűncselekmények száma – ENYÜBS országos adatai alapján – a 2015. évben 469 volt, ami 8,6 %-os emelkedés az előző évi 432-höz képest.
A bűnözés súlypontjai illetékességi területünkön lévő három városra koncentrálódnak.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 2015. évben elkövetett jogsértések 64 %-át, 300-at Kőszegen követték el. Ezen érték a földrajzi helyzet, a lakosság, az intézmények, a vendéglátóhelyek számarányát tekintve külön indoklásra nem szorul. Az elmúlt évben a bűncselekmények száma 17-el több volt, mint az előző évben, így 6 %-os növekedést tapasztalhatunk. A jövőre nézve is igényként jelentkezik úgy a Rendőrség, mint a lakosság részéről, hogy Kőszegen a fenti számokban jelentős növekedés ne következzen be.
1.2. A közterületen elkövetett regisztrált bűncselekmények számának alakulása.
A közterületen elkövetett bűncselekmények tekintetében 87,7 %-os emelkedés volt tapasztalható. A 2015. évben 92, míg a 2014. évben 49 közterületen elkövetett bűncselekmény történt Kőszeg városban.
1.3. A regisztrált bűncselekmények 100 ezer lakosra vetített aránya, változása (bűnügyi fertőzöttség).
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 100 ezer lakosra vetített bűncselekmények száma a 2015. évben 1852, amely mutató alapján kapitányságunk illetékességi területe – öt évet tekintve - megyénkben a közepesen fertőzöttek közé sorolható. Ez az arányszám hosszabb távon csökkenést mutat.
1.4. Kőszeg város területén regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények számának alakulása.
A kiemelten kezelt bűncselekmények számában a vizsgált időszakban 16,7 %-os növekedés volt tapasztalható. Az elmúlt évben az esetek száma a 2014. évi 167-ről 195-re nőtt.
A bűnözés összetételében és szerkezetében az enyhén emelkedő esetszám mellett lényeges változás nem történt az elmúlt időszakban. Az elkövetett bűncselekmények nagyobb részét továbbra is a vagyon elleni jogsértések teszik ki.
A kiemelt kategóriájú bűncselekmények körében Kőszegen a 2015. évben tizenöt testi sértés történt, amelyből hét súlyos sérüléssel járt. Ez az előző évhez – tíz eset – viszonyítva 50 %-os növekedést jelent. Az élet és testi épség elleni támadások körében örvendetes tény, hogy a 2015. évben sem volt emberölés városunkban.
A garázdaság bűncselekmény elkövetésének száma 38,8 %-al nőtt, 2014. évben tizennyolc, míg a 2015. évben huszonöt e kategóriájú bűncselekmény miatt fejeztünk be nyomozást. E jogsértések esetenként szórakozóhelyekhez és problémás, deviáns magatartást tanúsító személyekhez kötődtek, ahol az alkoholfogyasztás szerepe is többször megmutatkozott.
Önbíráskodás bűncselekmény elkövetése miatt egy esetben fejeztünk be nyomozást a 2015. évben. Azt megelőző évben nem folytattunk ilyen bűncselekmény miatt eljárást.
Kiskorú veszélyeztetése bűncselekmény miatt a 2014. évhez képest egyel kevesebb, három nyomozás került befejezésre a 2015. évben.
Az előző évekkel megegyezően van néhány család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Valamennyi esetben vizsgáljuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását.
A családon belüli erőszak megakadályozására, megszüntetésére minden körülményre kiterjedő mérlegelést követően eredményesen alkalmaztuk az ideiglenes megelőző távoltartást, amire a tárgyévben Kőszegen három alkalommal került sor.
Az intézkedéseink során nem vált szükségessé a kiskorú ideiglenes elhelyezése.
Rendőreink a 2015. évben huszonhárom esetben intézkedtek illetékességi területünkön családon belüli erőszak témaköréhez kapcsolódóan családi veszekedések során. Vizsgáltuk a cselekmények kiskorúakra gyakorolt hatását és mindannyiszor jelzéssel éltünk a gyámhivatal felé.
Terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel visszaélés miatti büntetőeljárást a 2014. évhez hasonlóan a 2015. évben sem fejeztünk be Kőszeg városában.
Érdemes megemlíteni az új pszichoaktív anyaggal visszaélés bűncselekményt, amelynél csak a terjesztői magatartást rendeli büntetni a törvény, de hatásuk miatt jelentős veszélyt okozhatnak a fogyasztóknál. A továbbiakban is koncentrálunk e jogsértésre. Mindenképpen meg kívánjuk akadályozni, hogy a terjesztők célpontjává váljanak fiataljaink. A kábítószer nem kerülhet be az iskolákba és a kollégiumokba, továbbá megelőzendő az is, hogy a fogyasztók a napi adagjuk megszerzése érdekében kövessenek el jogsértéseket.
Fontos itt megemlíteni az évek óta végzett megelőző és felvilágosító munkát, amit a fiatalok körében folytatunk. Az „Iskola Rendőre” és más programokkal ezt a tevékenységet tovább erősítjük.
A lopások száma 123-ról 137-re növekedett. Ezen belül a személygépkocsi lopások száma eggyel nőtt, a 2015. évben két személygépkocsit tulajdonítottak el. Itt megjegyzem, hogy mindkettő forgalomból kivont, csak fémhulladék-értékű személygépjármű volt. Gépjármű feltörésünk a 2015-évben sem volt.
Kőszeg városában a lakásbetörések száma huszonháromról tizenötre csökkent.
A lopások döntő többsége kisebb értékű kárt okozott. E bűncselekményeket Kőszegen megítélésem szerint hatékonyan derítettük fel. Jelenleg is sikeres nyomozásokat folytatunk több olyan gyanúsítottal szemben, akik városunkban követtek el lopásokat.
A múlt évet tekintve is megállapítható, hogy a bűncselekményekkel támadott objektumok és értékek széles skálán mozognak, üzlethelyiségek, lakások, telephelyek, a mobiltelefontól a kerékpárokon keresztül, a műszaki cikkeken át a készpénzig és az ékszerekig.
A bűncselekmények elkövetését elősegítő okok között változatlanul meghatározó az óvatosság hiánya, a környezet közömbössége és a szükséges vagyonvédelem hiánya, a lakatlan ingatlanok és őrizetlen telephelyek.
A betöréses lopások helyszínein alapvetően nem találkoztunk új módszerekkel.
Az értékelt időszakban egy rablás kísérlet nyomozását fejeztük be. Kifosztás, zsarolás bűncselekmények nem történtek.
Rongálás miatt kilenc, az előző időszaknál egyel több büntetőeljárást kellett lefolytatnunk.
Jármű önkényes elvétele miatt egy eredményes nyomozást zártunk le.
A vagyon elleni jogsértések megelőzése és felderítése kiemelt figyelmet kapott a munkánk során, a társszervekkel folytatott közös tevékenységünkben is fókuszáltunk a területre és véleményem szerint pozitív eredményeket értünk el.
1.5. A kiemelten kezelt bűncselekmények körén kívüli fontosabb bűncselekmények szöveges értékelése.
Meg kell említeni, hogy az internet egyre szélesebb körű használatával megszaporodtak az annak segítségével elkövetett jogsértések, jellemzően a csalások és a zaklatások. Feladatként merül fel a fiatalok, diákok körében elvégzendő felvilágosító munka az internet veszélyeit illetően.
Szervezett bűnözés ismérveit mutató jogsértések továbbra sem valósultak meg területünkön.
A bűncselekmények többsége az előző évekkel egyezően kisebb súlyú, a lakosság szubjektív biztonságérzetét nem veszélyeztető.
Idegenforgalmunk, lakosságunk nyugalma feltétlenül megköveteli, hogy a legveszélyeztetettebb területek folyamatos rendőri ellenőrzés alá essenek, aminek eleget is tettünk. Célunk, hogy továbbra is megakadályozzuk az utazó bűnözők térnyerését.
1.6. Esetlegesen a helyi közbiztonság szempontjából kiemelt érdeklődést kiváltó bűncselekmény nyomozásával összefüggő – személyes adatot nem tartalmazó – nyilvános információk rövid összefoglalása.
A 2015. év nyarán egy, már korábban is hasonló bűncselekményeket elkövető helybéli személy kezdte el fosztogatni a becsületkasszákat, több kerékpárt tulajdonított el, illetve augusztus hónapban egy nagy értékű személygépkocsit is kinyitott a saját kulcsával, amit a tulajdonos elhagyott, majd azzal kb. 200 km-t „sétakocsikázott”. A kirándulás végén az autóval egy árokba hajtott.
A nyomozást 17 rendbeli vagyon elleni bűncselekmény tekintetében fejeztük be 2015. októberben.
A gyanúsított személy anyagi téren csak minimális anyagi kárt okozott, bűnös tevékenységével okozott kár inkább eszmei, hiszen az országban egyedülálló olyan értéket támadott, amelyre Kőszeg polgárai joggal büszkék.
2. A bűnüldöző munka értékelése.
2.1. A nyomozáseredményességi mutató alakulása.
Rendőrkapitányságunk nyomozáseredményessége az összes általunk folytatott büntetőeljárásban 60,3%-os, ami értékelésünk szerint jó eredmény.
2.2. A közterületen elkövetett, regisztrált bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
E mutatót a közterületen elkövetett bűncselekmények nyomozása során az előző évi 65,6 %-ról 76,4 %-ra javítottuk.
2.3. Az eljárásokban regisztrált, egyes kiemelten kezelt bűncselekmények nyomozáseredményességi mutatója.
A testi sértések nyomozáseredményességét 90,9%-ra, a kiskorú veszélyeztetése bűncselekményekét pedig 50 %-ra teljesítettük.
A garázdaság miatt folytatott nyomozások 87,9 %-ában eredményesen megállapítottuk az elkövetők kilétét.
A lopások miatt indított büntetőeljárások 39,3 %-át, a rongálások 50 %-át, az önbíráskodás, orgazdaság és a jármű önkényes elvétele bűncselekmények 100 %-át eredményesen teljesítettük.
A büntetőeljárások nyomozásában nélkülözhetetlen segítőtársunk a lakosság, az eljárást kezdeményező sértett. A sértettektől a késedelemtől mentes bejelentéseket, a lakosságtól pedig az általuk észleltek jelzését várjuk el. A sértetti jogok érvényesülésére eljárásaink során kiemelt figyelmet fordítottunk.
3. A tulajdon elleni szabálysértésekkel kapcsolatos tapasztalatok, adatok.
A Kőszegi Rendőrkapitányság Rendészeti Osztálya 2014-ben 168, míg az előző évben 156 szabálysértési előkészítő eljárást folytatott. A tulajdon elleni szabálysértések – melyekből 119 ügy indult - túlnyomó része az ötvenezer forintot meg nem haladó kárértékű lopás, rongálás és csalás volt. A rangsorban ezeket követi a jogtalan elsajátítás, és a nem gépi meghajtású jármű önkényes elvétele.
Az elkövetési magatartásokat tekintve a tulajdon elleni szabálysértések esetén az elkövetők részéről szinte kizárólag a szándékos elkövetési magatartás fordult elő.
A sértettek többsége felnőtt korú. Kisebb számban fordulnak elő fiatalkorúak, akiktől jellemzően mobiltelefont lopnak el.
A sértettek felvilágosítást kapnak az áldozatsegítő program lehetőségeiről, továbbá átadjuk nekik az Áldozatsegítő Szolgálat tájékoztatóját is.
A tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek 65%-a felnőtt korú férfi, 30%-a felnőtt korú nő, 5%-a pedig fiatalkorú magyar állampolgár.
Fiatalkorú elkövetők előfordulása elsősorban a mobiltelefon készülékek eltulajdonítás, jogtalan elsajátítás esetén figyelhető meg.
A nők által elkövetett cselekmények elsősorban bolti és egyéb lopások.
Az általunk vizsgált csalás szabálysértések esetében csak férfi elkövetők kerültek felderítésre.
Az „internetes vásárláshoz” kapcsolódó csalások többnyire üzletszerűségük miatt átminősültek bűncselekménnyé.
Összegezve a tulajdon elleni szabálysértések elkövetőinek többsége vagyonnal, jövedelemmel nem vagy csak szerény mértékben rendelkező személyek, illetve olyan fiatalok, akik tetteiknek következményeit nem, vagy nem kellő mértékben (pl. jogtalan elsajátítás esetén) ismerik fel.
A bolti lopás kategóriába tartozó esetek elkövetői, ugyan nem túl gyakran, de tetten érhetőek városunk üzleteiben. Felelősségre vonásuk nem marad el, ennek következményeként megállapítható, hogy számuk csökkenő tendenciát mutat.
A vizsgált tulajdon elleni szabálysértések többségében az eltulajdonított tárgy mobiltelefon készülék, kerékpár, élelmiszer, kozmetikum, szeszes ital.
Az illetékességi területünkön élőállat lopás ez idáig nem fordult elő, termény- és növénylopás miatt néhány esetben intézkedtünk. A falopás a téli időszakhoz köthető cselekmény, számuk elenyésző volt.
Az összes tulajdon elleni szabálysértés tekintetében a felderítési eredményesség 37,68 % volt. A hátráltató tényező a sértetti gondatlanság, a nyomszegény helyszín, valamint az észlelésig, majd a rendőrségre történő bejelentésig eltelt hosszú idő.
4. A közlekedésbiztonsági helyzet, az abban bekövetkezett változások.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén összesen 55 személyi sérüléses közlekedési baleset történt a korábbi 53-mal szemben, a sérültek száma 68 fő, ami 2014-ben 63 fő volt. Halálos kimenetelű közlekedési baleset kettő esetben történt, mely során kettő fő vesztette életét, 2014-ben három esetben négy fő halt meg ilyen körülmény következtében.
A súlyos balesetek száma tizenkilenc, amelyben húsz fő szenvedett nyolc napon túli sérüléseket. Az előző, 2014-es évben huszonhárom esetben huszonnégy fő szenvedett ilyen sérülést. A könnyű sérüléssel járó balesetek száma harmincnégy, melyek során 46 fő szenvedett nyolc napon belüli sérüléseket. A 2014-es évben huszonhét esetben, harmincöt fő szenvedett könnyű sérülést. Az anyagi kárral járó esetek száma 61-ról 96-ra nőtt.
Kőszeg város közigazgatási területén az értékelt időszakban tizenhét esetben tizenkilenc fő szenvedett személyi sérüléses közlekedési balesetet, míg 2014-ben tizenhat esetben húsz fő. Halálos közlekedési baleset 2015-ben nem történt, 2014-ben egy esetben következett be. A súlyos sérüléssel járó balesetek során négy estben négy fő, az előző évben nyolc esetben nyolc fő sérült meg. Könnyű sérüléses balesetek száma az értékelt évben tizenhárom esetben tizenöt főt, 2014-ben hét esetben tizenegy főt érintett. A sérülés nélküli, de anyagi kárral járó esetek száma huszonkilencről harmincnégyre nőtt.
Kiemelt, egyértelműen behatárolható gócpontok nincsenek. A városban jellemzőek a kisebb koccanások, a súlyosabb esetek pedig külterületeken történnek.
5. Az illegális migráció helyzete.
Magyarország 2007. december 21.-i schengeni csatlakozását követően a határellenőrzés a belső határokon, így az osztrák határszakaszon is megszűnt. Kiegyenlítő intézkedésként biztosítani kellett a Rendőrkapitányság illetékességi területén az illegális migráció megfelelő kontrollját, valamint a magyar-osztrák államhatáron átlépni szándékozó személyek és gépjárművek közbiztonsági és migrációs szempontból történő ellenőrzését.
A hatékony fellépés mélységi ellenőrzésekkel, valamint a határmenti közös magyar-osztrák járőrszolgálattal valósult meg.
Az elmúlt évben különböző akciók kerültek végrehajtásra, magyar-osztrák közös járőrszolgálatok, kompenzációs ellenőrzések, kétoldalú súlyponti akciókat hajtottunk végre.
Kőszeg térségében tömeges illegális migráció felfedésére sem a magyar, sem az osztrák határterületen nem került sor. Elemzések arra utalnak, hogy az embercsempészek a hegyes vidék helyett tőlük északra és délre a síkabb területeket választják.
A Rendőrkapitányság illetékességi területén a 2015. évben egy (magyar állampolgárságú) embercsempészen kívül hét tiltott határátlépést, illetve öt külföldiek rendészetével kapcsolatos szabálysértést elkövető került elfogásra.
6. A határrendészeti tevékenység helyzete.
Az Oberpullendorfi Járási Rendőrparancsnoksággal közös határrendészeti tevékenységet látunk el. A bűnügyi együttműködés is példaértékű. A közös intézkedéseink jól szolgálják a közterületek és a közlekedés biztonságát.
E tevékenységhez tartozó hatósági feladatainknak – pl. határjelek ellenőrzése – maradéktalanul eleget tettünk.
II. A rendőrkapitányság által a közbiztonság érdekében tett intézkedések és az azzal kapcsolatos feladatok
1. A közterületi jelenlét mértéke, a közterületek, nyilvános helyek, valamint a kiemelt idegenforgalmi területek biztonsága.
A Rendőrkapitányságon a szolgálat ellátására alapvetően egy gépkocsizó járőrt vezénylünk a reagálások végrehajtására, illetve a második félévtől a „19/24 program” keretében végrehajtjuk a települések ellenőrzését, Kőszegen 24 órás ellenőrzés, Csepreg és Bük városokban napszakonkénti visszatérően, a többi településen pedig négynaponta végzünk ellenőrzést. Az „Használattal arányos útdíj” ellenőrzés végett folyamatos járőr szolgálatot kell biztosítanunk a 87-es főútvonalon, a volt Kőszegi határátkelőhely és Lukácsháza közti útszakaszon.
A rendőri jelenlét szervezettségét elsősorban a rendelkezésre álló létszám határozza meg, az optimalizálás érdekében folyamatosan értékeltük az illetékességi terület bűnügyi és közbiztonsági helyzetét és a veszélyeztetett helyek, időszakok figyelembe vételével terveztük a szolgálat szükség szerinti megerősítését.
Az idegenforgalmi szempontból jelentős területnek mondható Kőszeg belvárosa és Kőszeg-hegyalja, ami állandó rendőri ellenőrzés alatt volt az elmúlt években is. A főszezonban ez Bükön is megoldott, részben a kerékpáros rendőrökkel.
A külföldiek és turisták által látogatott területeken a rendőrségi jelenlétet igyekeztünk folyamatos jelleggel fenntartani. Ezeken a helyeken több esetben kerültek szervezésre akciók, fokozott ellenőrzések, abból a célból, hogy a felbukkanó bűnözőket, bűnözői csoportokat kiszűrjük, távol tartsuk.
2. A közrendvédelmi szolgálatteljesítés gyakorlata.
Területünkön a közterületek, közösségi életterek és nyilvános helyek közrendje, közbiztonsága szilárd. A közterületen az állandó rendőri jelenlét biztosított. A szolgálatot ellátó rendőri állomány intézkedési készsége és aktivitásuk színvonala az elvárásoknak és a követelményeknek megfelelő. A bejelentésekre az azonnali reagáló képesség a kapitányság teljes illetékességi területén minden esetben biztosított volt.
Közterületeinkre 2.412 esetben, 3.616 főt 36.975 órában vezényeltünk.
Az egyenruhás állomány Kőszegen és térségében 90 főt fogott el, 129 személyt állított elő, biztonsági intézkedéssel 62 embernek nyújtott segítséget. Elrendelt 68 elővezetésből negyven eredményesen végrehajtásra került, 60 bűntető és 195 szabálysértési feljelentést kezdeményeztünk, 465 fővel szemben szabtunk ki helyszíni bírságot, huszonkettő esetben volt pozitív eredményű az alkoholszonda alkalmazás. Kényszerítő eszközt 124 esetben alkalmaztunk. A rendőri intézkedések során lőfegyver használatra nem került sor.
3. A 19 megyére kiterjedő 24 órás közterületi jelenlétet biztosító, úgynevezett „19/24 program” végrehajtásának tapasztalatai.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „a közbiztonság és a közrend további erősítését elősegítő bűnügyi és rendészeti intézkedések egységes megtételére készített” intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek.
A fokozott közterületi ellenőrzések, melyek végrehajtásába a Készenléti Rendőrség bevetési csoportjai is bevonásra kerültek, továbbá a közös osztrák-magyar járőrszolgálat pozitívan hatottak városunk és környékének közrendjére, az itt élők biztonságérzetére. A működési területen található településeket az elvégzett közbiztonsági és bűnügyi elemzések alapján a veszélyeztetettnek nem tekinthető kategóriába soroltuk. Havonta felülvizsgáljuk döntésünket. Megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó. A „19/24 megyés program” keretében Kőszegen a rendőri jelenlét folyamatos, lefedi a nap 24 óráját.
4. A rendezvénybiztosítások.
A jelentősebb csoportokat, tömegeket vonzó rendezvények biztosítására minden esetben alaposan felkészültünk, szükség szerint igénybe vettük más rendőri szervek és a polgárőrök segítségét, valamint a feladat végrehajtásában közreműködő biztonsági szolgálatokat. Megítélésem szerint az együttműködés konstruktív, a feladatok összehangolt végrehajtása pedig eredményes volt. A biztosítások során rendkívüli esemény nem történt.
Városunk hagyományos kulturális- és sport rendezvényei az elmúlt évben is rendbontás nélkül kerültek lebonyolításra. A népszerű és kedvelt programok rendjére Rendőrkapitányságunk a polgárőr szervezettel karöltve megkülönböztetett figyelmet fordított. Kiemelendő, hogy ezen alkalmakkor a pihenő, szórakozó személyek biztonsága garantált volt. Fontosnak tartjuk, hogy mindenki jó érzésekkel és biztonságosan térhessen haza, azok a pozitív benyomások maradjanak meg, melyek később a visszatérésre ösztönöznek. E gondolat jegyében végzett munkánkkal szolgáljuk a város turisztikai és idegenforgalmi céljait.
5. Az esetleges rendkívüli, illetve veszélyhelyzettel kapcsolatban végrehajtott rendőri feladatok.
A szélsőséges időjárási viszonyokból adódó rendőri feladatokra felkészültünk. Az esetlegesen bekövetkező rendkívüli helyzetek alkalmával a hatékony és szakszerű rendőri intézkedések feltételei biztosítottak voltak..
6. A körzeti megbízotti státuszok feltöltöttsége és tevékenységük értékelése.
Városunkban két körzeti megbízotti státusz teljesít szolgálatot.
A lakosság részéről panasz, elmarasztaló bejelentés nem érkezett munkájukkal összefüggésben. A körzeti megbízottak együttműködnek a helyi önkormányzat képviselőivel, munkatársaival és a társadalmi szervezetekkel, a polgárőrökkel. Rendőreink a területüket, az ott lakókat, a gazdasági tevékenységet folytatókat, az iskolákat, az intézményeket ismerik, problémáikat konstruktívan kezelik a kialakított kapcsolatok jól működnek.
Az elvégzett közös munka jól szolgálja a közbiztonság fenntartását.
7. Az ügyeleti tevékenység, a tevékenység-irányítási központ működése.
Az ügyeletes tiszthelyettesi beosztások állománytábla szerint 2013. február 01-jével megszűntetésre kerültek, helyette a kapitányságon a szolgálatirányító parancsnoki rendszer került bevezetésre. Alárendeltségükbe tartoznak a rendőrkapitányság körzeti megbízottjai, járőrei, hivatali munkaidőn kívül a bűnügyi készenlétet ellátók. Az ügyeleti tevékenységet a megyében a Tevékenység Irányító Központ vette át, közvetlen kapcsolatot tartva a szolgálatirányítókkal. A Rendőrség időszerű reagáló képessége maradéktalanul biztosított volt.
8. Igazgatásrendészeti tevékenység.
Rendőrhatóságunk igazgatásrendészeti alegysége 253 szabálysértési eljárást folytatott le 2015-ben, ami huszonöttel kevesebb az előző évi 278 esetnél.
Nem kiemelt szabálysértések elkövetése miatt 68 esetben jártunk el.
A szabálysértések elbírálása során 69 helyi lakossal szemben hoztunk elmarasztaló határozatot.
A kiemelt közlekedési szabálysértések elkövetése miatt húsz esetben, amelyből engedély nélküli vezetés szabálysértés miatt hat esetben, érvénytelen hatósági engedéllyel vagy jelzéssel való közlekedés szabálysértés miatt öt esetben, a közúti közlekedés rendjének megzavarása szabálysértés kilenc esetben jártunk el.
Nem kiemelt szabálysértések miatt összesen 73 esetben intézkedtünk, amelyből közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértés 41 esetben, közúti közlekedési igazgatási szabályok megsértése szabálysértés tíz esetben, vasúti szabálysértés miatt egy esetben, jogszerű intézkedéssel szembeni engedetlenség szabálysértés miatt tizenhat esetben, lőfegyverrel kapcsolatos szabálysértés miatt kettő esetben, közbiztonságra különösen veszélyes eszközzel kapcsolatos szabálysértés miatt szintén kettő esetben, valamint személyazonosság igazolásával kapcsolatos kötelességek megszegése miatt egy esetben.
A járművezetéstől eltiltott személyek száma hét volt.
Az ügyek elbírálása során, az elkövetett cselekmény súlyát vettük figyelembe. Mérlegeltük az elkövetők szociális körülményeit, továbbá főként a járművezetéstől eltiltottaknál ügyeltünk arra, hogy ezen intézkedéssel a munkahelyét ne veszítse el a szabályokat megszegő. A közlekedési szabályszegőkkel szemben négy esetben 22 bűntető pontot szabtunk ki.
Lőfegyver ügyintézés során összesen 174 fő ügyében jártunk el 2015-ben, ebből 51 fő volt kőszegi lakos.
Személy- és vagyonvédelmi, valamint magánnyomozói tevékenység engedélyezésére 2015. évben tizenegy esetben került sor, ebből kilenc fő volt a helybeli.
9. A bűn- és baleset-megelőzés.
9.1. A bűnmegelőzési tevékenység helyzete, folyamatban lévő programjai.
Az elmúlt évben is folytattuk a kialakult gyakorlat szerint a felvilágosító, megelőző tevékenységünket, melynek hatása pozitív volt. E feladatunknak önkormányzati-, kistérségi üléseken, lakossági fórumokon, különböző rendezvényeken, „klubokban” és a tanintézetekben tettünk eleget. A közterületeken és szórakozóhelyeken elsősorban megelőzési céllal ellenőrzéseket szervezünk. Bűnmegelőzési programjainkat tovább folytattuk.
9.2. Gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység értékelése.
Az illetékességi területen működő gyermekjóléti szolgálatokkal a kapcsolatunk jó, jelzéssel élnek, ha bűncselekményre utaló jeleket találnak családlátogatás alkalmával, a rendelkezésükre álló információkat közlik velünk.
Az eljárás alá vont gyermek és fiatalkorú személyekről tájékoztatjuk a szolgálatot, gyermekkorú elkövető esetén nyomozást megszüntető vagy elutasító határozatot küldünk részükre a szükséges további intézkedések megtétele céljából.
A kiskorúak eltűnését kiemelten kezeltük.
A tárgyévben tizennégy kiskorú személy eltűntként körözését rendeltük el összesen harmincöt alkalommal. Ezeknek a nagy része – tizenegy esetben - a Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézetből történő engedély nélküli eltávozások miatt történtek. Az intézetből hét személy többször is engedély nélkül távozott, ezért esetünkben újbóli körözéseket kellett elrendelnünk. Családból eltűnt kiskorú személyt három eseten köröztünk. Az eltűnt személyek általában pár napon belül előkerülnek. Meghallgatásuk alkalmával arra hivatkoznak, hogy az intézeti normákhoz nem tudnak alkalmazkodni, és visszamennek abba a családba ahonnan nevelési szempontból az illetékes gyámhatóság kiemelte őket.
9.3. A családon belüli erőszak helyzete, áldozatvédelem.
Az előző évekkel megegyezően van néhány, elsősorban nehéz élethelyzetbe lévő család, ahol rendszeresek a bántalmazások és az erre reagáló rendőri intézkedések. Ezekben az esetekben a családon belüli erőszak megakadályozására az illetékes hivatallal a szükséges intézkedéseket megtettük.
Illetékességi területünkön a 2015. évben huszonhárom esetben – ebből Kőszegen tizennégy esetben - intézkedtünk családon belüli erőszak miatt. A családon belüli erőszak körébe tartozóan a vizsgált időszakban kényszerintézkedésként három előállítását hajtottuk végre, egy esetben könnyű testi sértés, három esetben zaklatás vétség miatt kezdeményeztünk eljárást. Ideiglenes megelőző távoltartás elrendelésére három esetben került sor, melyekben Kőszegen kellett intézkednünk.
Nem törekedtünk arra, hogy mindenáron alkalmazzuk ezt a jogintézményt, csak azokban az esetekben, amikor nem látszott más megoldás eredményesnek.
A Gyermekjóléti Szolgálat értesítésére öt esetben - melyből négy kőszegi - került sor, mivel a családon belüli erőszak ténye megalapozta a kiskorú veszélyeztetettségét, függetlenül attól, hogy nem a sérelmére követték el az erőszakot.
Az előző évekhez hasonlóan, azon sértettek részére segítséget nyújtottunk, akik igénybe kívánták venni az Áldozatsegítő Szolgálat közreműködését.
9.4. Kábítószer prevenció helyzete.
Osztályfőnöki óra keretében előadások tartására került sor a középfokú tanintézetekben a kábítószerrel kapcsolatos bűncselekményekről a Vas MRFK Bűnmegelőzési Osztálytól kapott bemutató táska és videó anyagok felhasználásával. A Kőszegen található oktatási intézményekben igényeiknek megfelelően végeztük a megelőző, felvilágosító munkát. A 2014. év szeptember 01-től a Rendőrség új drogprevenciós programot indított, amely a 12-16 év közötti iskolás gyermekek szüleinek nyújt elsősorban tájékoztatást szülői értekezletek keretében. A program felelőseként kijelölt előadó az illetékességi területünkön lévő iskolákkal
9.5. A baleset-megelőzési tevékenység, a városi baleset-megelőzési bizottság tevékenységének és programjainak bemutatása.
A Kőszegi Városi Baleset-megelőzési Bizottság munkája az elmúlt évben is aktív volt. Fő feladatnak és célnak tartottuk a közlekedési balesetek megelőzését, számuk és súlyossági fokuk csökkentését, a helyes közlekedésre való nevelést, a közlekedési magatartás alakítását, a közlekedők informálását, a baleseti okok értékelését és megszüntetését.
A végrehajtott fokozott ellenőrzések a céljukat minden esetben elérték. Kiemelt figyelmet fordítunk a jogsértések megelőzésére, a gyermek- és ifjúságvédelemre, az idősek és a turisták biztonságára.
A Baleset-megelőzési Bizottság a munkaterv szerint végrehajtotta programjait. A rendezvények jól szolgálták a megelőzést és felvilágosítást, elsősorban az iskolákban és óvodákban.
Voltak programjaink – pl. autómentes nap, triatlon verseny, kerékpáros ill. futóversenyek –, melyeket városi vagy különböző egyesületi rendezvényekhez kapcsolódóan valósítottunk meg. Természetesen a folyamatos közterületi szolgálat során foganatosított rendőri intézkedések keretében is hangsúlyoztuk a szabályos és biztonságos közlekedés fontosságát.
9.6. „Az Iskola Rendőre” program értékelés.
Korábbi időszakban kialakításra került „Az Iskola Rendőre” program, amelyet az értékelt időszakban is sikeresen folytattunk. A programban „az iskola rendőre” feladatokat a körzeti megbízottak látják el. Az intézmények igazgatóival, tanáraikkal személyes kapcsolatban vannak, ismerik elérhetőségeiket.
Az iskolarendőrök még a tanév megkezdése előtt felvették a kapcsolatot az oktatási intézmények vezetőivel és tájékoztatják őket „Az Iskola Rendőre” program folytatásáról. Ellenőrizték az iskolákban kihelyezett plakátok állapotát, valamint új, aktualizált plakátok kihelyezésére is intézkedtek.
A balesetek szempontjából a gyermek gyalogosok és kerékpárosok a legvédtelenebbek, ezért a program keretében a baleset-megelőzési bizottság közreműködésével több, a gyermekek közlekedését segítő rendezvényre került sor. Az Európai Mobilitási Hét és Európai Autómentes Nap, a „Rendőrnap”, illetve a Gyermeknap rendezvényein közlekedési versenyt, valamint rendőrségi bemutatót szerveztünk. Segítettük a közlekedők őszi-téli „átállását”.
A programban résztvevő rendőrök osztályfőnöki órákon előadást tartanak a tanulóknak közlekedési és bűnmegelőzési témakörökben, továbbá segítséget nyújtanak a baleset és bűnmegelőzés érdekében kiadott nyomtatványok, közlemények terjesztésében, valamint részt vesznek a KRESZ illetve a DADA oktatásban.
Az iskola rendőrei a tanév első hónapjaiban a polgárőrökkel a napi oktatás kezdetének és befejezésének időszakában segítik a biztonságos közlekedést és a szabálytalankodók kiszűrését.
A tanév kezdet előtt megvizsgáltuk az iskolák bejáratainál lévő védőkorlátok, a közelben lévő kijelölt gyalogos-átkelőhelyek, a közúti veszélyt jelző táblák állapotát. Kiemelt figyelmet fordítottunk a kijelölt gyalogos-átkelőhelyek és azok közvetlen közelében található közúti jelzések láthatóságára, ennek érdekében együttműködtünk a közutak kezelőivel.
10. Együttműködés.
A Kőszegi Polgárőr Egyesülettel új együttműködési megállapodást kötöttünk. Az egyesület működőképes, hatékony, a bűnmegelőzésben aktívan részt vesz. A „250x100 BIZTONSÁG” kiemelt bűnmegelőzési mintaprogramban aktívak, melynek során közbiztonsági járőr-, és figyelő szolgálatot, rendőrrel közös szolgálatot látnak el. A rendezvénybiztosításokban is készségesen segítik munkánkat.
A hatósági jogkörrel felruházott szervekkel, döntő részt központilag kötött együttműködési megállapodások alapján végeztük munkánkat, az azokban meghatározottak teljesítése is hozzájárult a közrend biztosításához és annak pozitív megítéléséhez. Kiemelésre érdemes az elsősorban preventív jellegű ellenőrzés a közterület-felügyelőkkel, az erdészeti, munkavédelmi, természetvédelmi és más szakhatósági szervek munkatársaival. Álláspontunk szerint ezen együttműködési lehetőségekben még a továbbiakban kihasználható tartalékok vannak.
A közbiztonság és a közrend fenntartásáért végzett munkához konstruktívan és eredményesen járultak hozzá a járási, önkormányzati vezetők és képviselők, szakbizottságok, az önkormányzat szakhatóságai, valamint a katasztrófavédelem munkatársai. Polgármester Úrral rendszeresen értékeltük a város közrendjét, a felmerülő igényeket, melyek alapján a szükséges döntéseket és intézkedéseket megtettük. Közbiztonsági fórumon tájékoztatást adtunk munkánkról, a közrend állapotáról, annak alakulásáról. Meghallgattuk a véleményeket és kéréseket, azokat figyelembe vettük a rendőri tevékenység tervezésekor.
A lakosság, az önkormányzat és a képviselőtestület tagjainak bejelentéseit és észrevételeit munkánk során minden esetben a konstruktivitást előtérbe helyezve figyelembe vettük, a szükségessé váló reagálásaink nem maradtak el. Több képviselő személyesen is fordult hozzánk, hogy az aktuális közbiztonsági helyzetről tájékozódjék. Ezek az egyeztetések jól szolgálták, hogy objektív képet kapjanak e témakört illetően.
A Kőszegi Cigány Kisebbségi Önkormányzattal szükség szerint végzünk egyeztetést az aktuálisan felmerülő kérdések megoldása végett. Álláspontunk szerint a kommunikáció konstruktív, segíti a hétköznapok problémáinak kezelését.
Megállapodásunkban foglaltak keretei között együttműködünk, a Kőszegi Sporthorgász Egyesülettel a természeti értékek és épített vagyontárgyak védelme és az ifjúság e szellemben történő nevelése, továbbá a szabadidős tevékenységet végzők biztonságának szavatolása céljából. Az egyesület vezetőivel rendszeresen koordinációs megbeszéléseket folytattunk.
Az értékelt időszakra is a törvényesség, az ügyészség, a bíróság és a többi bűnüldöző szerv, az önkormányzat, a járási hivatal céltudatos együttműködése volt a jellemző, közös munkánk társadalmi támogatottsága jól érzékelhető volt.
III. Összegzés, kitűzött feladatok a következő időszakra
Kőszeg város és a környező települések rendjéért végzett munka tárgyi- és személyi feltételei biztosítva voltak, azok gazdaságos és hatékony felhasználásával tettünk eleget feladatainknak. Megítélésünk szerint célkitűzéseinket megvalósítottuk.
Értékelésünk szerint sikeresen eleget tettünk „A lakosság szubjektív biztonságérzetét – a települési, illetve járási szinten mutatkozó igényekre figyelemmel – leginkább javító, a prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedéseket” meghatározó, az intézkedési tervben előírtaknak és a schengeni övezethez tartozásból adódó kötelezettségeinknek. Összegzésként megállapítható, hogy Kőszegen a közterületek rendje stabil, a lakosság közbiztonság érzete jó.
1. Az állampolgárok szubjektív közbiztonságérzetét befolyásoló jogsértések elleni hatékony fellépés biztosítása, a településeken a közterületi térfigyelő rendszerek fejlesztéséből adódó lehetőségek kihasználása. A fürdő körzetében a demonstratív, preventív jellegű közterületi jelenlét növelése, a szolgálati ágak feladatainak fokozott összehangolásával. A jelentős tömegeket vonzó kulturális rendezvények szakszerű biztosításának végrehajtása.
2. A büntető eljárások és a szabálysértési eljárások lefolytatásának további gyorsítása, az eredményes befejezések arányának növelése. A lakosság szubjektív biztonságérzetének javítása érdekében a nyomozáseredményességi és a felderítési mutató javítása a kiemelt bűncselekmények vonatkozásában, különösen a rablások és lakásbetörések tekintetében. Törvényes, eredményes és hatékony fellépés a bűncselekményeket elkövetőkkel szemben. A bűnmegelőzési módszerekkel történő intenzív fellépés az időskorúak sérelmére elkövetett bűncselekmények megelőzése és megakadályozása érdekében.
3. Az erők, eszközök összehangolt alkalmazásával, a polgárőr egyesületek, valamint az egyes rendészeti feladatokat ellátó szervezetekkel és személyekkel történő hatékony együttműködéssel a települések és külterületek közbiztonságának további erősítése.
4. A közlekedésbiztonság területén elért eredmények megtartása, a közlekedésbiztonság erősítése. A közlekedésbiztonság javítása érdekében a balesetveszélyesnek ítélt útszakaszokon fokozott rendőri ellenőrzés, a rendelkezésre álló technikai eszközök használatával. Az ittas járművezetés visszaszorítása érdekében célirányos ellenőrzések végrehajtása, a passzív biztonsági eszközök használatának rendszeres ellenőrzése.
5. Követelmény a rendőri intézkedések törvényessége, szakszerűsége és eredményessége.
6. A tulajdon elleni jogsértések elkövetésének megelőzése és a prevenció erősítése érdekében a jogszabályi feltételek fennállása esetén, széles körben élni kell – különösen a tettenért fa-, termény- és állatlopásokat, hétvégi ház és pince feltöréseket elkövető személy(ek) esetében - a bíróság elé állítás, valamint a gyorsított bírósági eljárás kezdeményezésének lehetőségével.
7. A jogszabályváltozásokra reagálva folytatni kell az állomány szakmai ismereteinek bővítését, elméleti és gyakorlati képzését.
8. Kiemelt feladatként kell kezelni a parancsnoki, vezetői munkában a beosztotti állománnyal való törődést, az egyéni, illetve a szervezett és szakmai célok összehangolását, az etikai normák állománnyal történő elfogadtatását és betartatását, a fegyelemsértések szigorú vizsgálatát, következetes ellenőrzési tevékenységet.
Kérem a beszámoló elfogadását.
Kőszeg, 2016. március 10.
Stubán Tamás r. ezredes
kapitányságvezető
HATÁROZATI JAVASLAT
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámolót elfogadja.
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)