Önkormányzati belépés | |
|
2021. December 16., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
4. napirendi pont:
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Módosult a Településképi Arculati Kézikönyv és a településképi rendelet (a továbbiakban: Tkr.) tartalmára, készítésének, egyeztetésének és elfogadásának eljárásrendjére vonatkozó szabályozás, valamint Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat között új Együttműködési Megállapodás került elfogadásra, és ez felveti a SZMSZ módosításának szükségességét.
Indokolás
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. (a továbbiakban: Tktv.) 8. § 2021. július 1-től hatályos módosítása értelmében a településkép-érvényesítési eszközök (tájékoztatás, szakmai konzultáció a településképi követelményekről, településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezés) vonatkozásában a hatáskör 2021. július 1-től az önkormányzaté (képviselő-testület/közgyűlés). Eddig az időpontig az önkormányzat polgármestere volt a hatáskör címzettje.
A Tktv. 8/A. § rendelkezése szerint a képviselő-testület a 8. §-ban foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben ruházhatja át.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdés b) pontja szerint a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben (a továbbiakban: Szabályzat) rendelkezik a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról.
A Vas Megyei Kormányhivatal a Miniszterelnökség Építészeti, Építésügyi és Örökségvédelmi Helyettes Államtitkárságával egyeztetett szakmai vélemény alapján amennyiben a képviselő-testület a hatáskört a továbbiakban is a polgármesterre kívánja átruházni az Szabályzat módosítása szükséges az Mötv. hivatkozott jogszabályhelyére tekintettel. Amennyiben a képviselő-testület a hatáskörét fenntartja magának, vagy azt nem a polgármesterre, hanem más szervére kívánja átruházni, az Szabályzat és a Tkr. módosítása is szükséges.
Az Mötv. 41. § (4) bekezdése szerint a képviselő-testület - e törvényben meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
E feladatok ellátását jelentősen nehezítené, lényegesen lassítaná, ha a képviselő-testület járna el az egyedi ügyekben, különös tekintettel az eljárási határidőkre, hiszen mind a településképi véleményezési eljárás, mind a településképi bejelentési eljárás lefolytatására 15 nap az ügyintézési határidő. Jelenleg e feladatokat a főépítész közreműködésével látja el a polgármester. Javasoljuk, hogy fenti hatásköröket továbbra is a polgármester gyakorolja.
Ennek megfelelően készítettük el Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) módosítását, és az 5. mellékletben a polgármester átruházott hatáskörébe tettük e hatáskörök gyakorlását.
Hogy mely építésügyi hatósági engedélykérelemhez kell településképi véleményezéi eljárást lefolytatni, illetve mely esetekben kell településképi bejelentési eljárást lefolytatni arról a Tkr. és a Tktv. rendelkezik.
A 2021. november 25-i ülésen 110/2021. (XI. 25.) képviselő-testületi határozattal elfogadott, Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat között létrejövő Együttműködési Megállapodást a nemzetiségi önkormányzat is jóváhagyta, az Együttműködési Megállapodás mindkét fél részéről aláírásra került. Mivel a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján a megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül, ezért az SZMSZ 63. § (2) bekezdésében át kell vezetnünk a roma önkormányzat részére közösségi célokra biztosított Kőszeg, Árpád tér 2. fszt. 3. szám alatti helyiség használatának biztosítását.
A nyári táborozásokhoz kapott támogatások elszámolásáról benyújtandó szakmai és pénzügyi beszámolót évek óta a támogatási szerződések alapján a Humánerőforrás Bizottság fogadja el.
A 18/2021. (VIII.26.) képviselő-testületi határozattal elfogadott, a „Jó tanuló és jó sportoló” elismerő-rendszerről szóló új Szabályzat szerint a polgármester a Humánerőforrás Bizottság javaslata alapján dönt az elismerésben részesülő tanulókról.
Fentiek alapján az SZMSZ 1. és 4. mellékletét ezekkel a pontokkal is ki kellett egészítenünk.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjék.
Kőszeg, 2021. december 10.
A jegyző nevében:
Dr. Nagy Edina s.k.
aljegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
../2021. (XII. ...) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 1. melléklete a következő 3.4. ponttal egészül ki:
„3.4. Javaslatot tesz a „Jó tanuló és jó sportoló” elismerésben részesítendő tanulókra.”
2. §
Az SZMSZ 4. melléklete a következő 2.5. ponttal egészül ki:
„2.5. Dönt a gyermekek nyári táborozásához nyújtott támogatás elszámolásához benyújtott szakmai és pénzügyi beszámoló elfogadásáról.”
3. §
Az SZMSZ 5. melléklete a következő 27. ponttal egészül ki:
„27. Gyakorolja a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában meghatározott településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos hatásköröket.”
4. §
Az SZMSZ 63. § (2) bekezdésében a „Kőszeg, Rákóczi F. u. 91.” szövegrész helyébe a „Kőszeg, Árpád tér 2. fszt. 3.” szöveg lép.
5. §
Az SZMSZ 5. melléklet 23. pontjában a „Jó tanuló, jó sportoló” szövegrész helyébe a „Jó tanuló és jó sportoló” szöveg lép.
6. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Amennyiben a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatáskör átruházásra kerül a polgármester részére, úgy a lakosság ezen kérelmei továbbra is az eddigiekhez hasonló rugalmassággal, gyorsasággal kerülnek elintézésre. Egyben az SZMSZ-ben átvezetésre kerül a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat helyiséghasználata.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. módosítása értelmében a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatáskör képviselő-testülethez kerülésével az eddigi szabályozáshoz képest a feladatok ellátása kevésbé rugalmas, lassabb lenne és a képviselő-testületi ülések gyakori összehívását eredményezné. Ezért tartjuk indokoltnak az SZMSZ-ben a hatáskör átruházásáról rendelkezni. Másrészt a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásának elmaradása azt eredményezné, hogy a továbbiakban a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatásköröket közvetlenül a képviselő-testület gyakorolná. Másrészt amennyiben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket nem kerülnének rögzítésre mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában, az a Vas Megyei Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonná maga után.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Módosult a Településképi Arculati Kézikönyv és a településképi rendelet (a továbbiakban: Tkr.) tartalmára, készítésének, egyeztetésének és elfogadásának eljárásrendjére vonatkozó szabályozás, valamint Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat között új Együttműködési Megállapodás került elfogadásra, és ez felveti a SZMSZ módosításának szükségességét.
Indokolás
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. (a továbbiakban: Tktv.) 8. § 2021. július 1-től hatályos módosítása értelmében a településkép-érvényesítési eszközök (tájékoztatás, szakmai konzultáció a településképi követelményekről, településképi véleményezési eljárás, településképi bejelentési eljárás, településképi kötelezés) vonatkozásában a hatáskör 2021. július 1-től az önkormányzaté (képviselő-testület/közgyűlés). Eddig az időpontig az önkormányzat polgármestere volt a hatáskör címzettje.
A Tktv. 8/A. § rendelkezése szerint a képviselő-testület a 8. §-ban foglalt önkormányzati hatósági hatásköröket a településképi rendeletben ruházhatja át.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. tv. (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdés b) pontja szerint a képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletben (a továbbiakban: Szabályzat) rendelkezik a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról.
A Vas Megyei Kormányhivatal a Miniszterelnökség Építészeti, Építésügyi és Örökségvédelmi Helyettes Államtitkárságával egyeztetett szakmai vélemény alapján amennyiben a képviselő-testület a hatáskört a továbbiakban is a polgármesterre kívánja átruházni az Szabályzat módosítása szükséges az Mötv. hivatkozott jogszabályhelyére tekintettel. Amennyiben a képviselő-testület a hatáskörét fenntartja magának, vagy azt nem a polgármesterre, hanem más szervére kívánja átruházni, az Szabályzat és a Tkr. módosítása is szükséges.
Az Mötv. 41. § (4) bekezdése szerint a képviselő-testület - e törvényben meghatározott kivételekkel - hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a részönkormányzat testületére, a jegyzőre, a társulására ruházhatja át. E hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskört visszavonhatja.
E feladatok ellátását jelentősen nehezítené, lényegesen lassítaná, ha a képviselő-testület járna el az egyedi ügyekben, különös tekintettel az eljárási határidőkre, hiszen mind a településképi véleményezési eljárás, mind a településképi bejelentési eljárás lefolytatására 15 nap az ügyintézési határidő. Jelenleg e feladatokat a főépítész közreműködésével látja el a polgármester. Javasoljuk, hogy fenti hatásköröket továbbra is a polgármester gyakorolja.
Ennek megfelelően készítettük el Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) módosítását, és az 5. mellékletben a polgármester átruházott hatáskörébe tettük e hatáskörök gyakorlását.
Hogy mely építésügyi hatósági engedélykérelemhez kell településképi véleményezéi eljárást lefolytatni, illetve mely esetekben kell településképi bejelentési eljárást lefolytatni arról a Tkr. és a Tktv. rendelkezik.
A 2021. november 25-i ülésen 110/2021. (XI. 25.) képviselő-testületi határozattal elfogadott, Kőszeg Város Önkormányzata és a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat között létrejövő Együttműködési Megállapodást a nemzetiségi önkormányzat is jóváhagyta, az Együttműködési Megállapodás mindkét fél részéről aláírásra került. Mivel a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján a megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül, ezért az SZMSZ 63. § (2) bekezdésében át kell vezetnünk a roma önkormányzat részére közösségi célokra biztosított Kőszeg, Árpád tér 2. fszt. 3. szám alatti helyiség használatának biztosítását.
A nyári táborozásokhoz kapott támogatások elszámolásáról benyújtandó szakmai és pénzügyi beszámolót évek óta a támogatási szerződések alapján a Humánerőforrás Bizottság fogadja el.
A 18/2021. (VIII.26.) képviselő-testületi határozattal elfogadott, a „Jó tanuló és jó sportoló” elismerő-rendszerről szóló új Szabályzat szerint a polgármester a Humánerőforrás Bizottság javaslata alapján dönt az elismerésben részesülő tanulókról.
Fentiek alapján az SZMSZ 1. és 4. mellékletét ezekkel a pontokkal is ki kellett egészítenünk.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság megtárgyalta és egyhangúlag elfogadásra ajánlja.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megtárgyalni, és a rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjék.
Kőszeg, 2021. december 10.
A jegyző nevében:
Dr. Nagy Edina s.k.
aljegyző
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
../2021. (XII. ...) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: SZMSZ) 1. melléklete a következő 3.4. ponttal egészül ki:
„3.4. Javaslatot tesz a „Jó tanuló és jó sportoló” elismerésben részesítendő tanulókra.”
2. §
Az SZMSZ 4. melléklete a következő 2.5. ponttal egészül ki:
„2.5. Dönt a gyermekek nyári táborozásához nyújtott támogatás elszámolásához benyújtott szakmai és pénzügyi beszámoló elfogadásáról.”
3. §
Az SZMSZ 5. melléklete a következő 27. ponttal egészül ki:
„27. Gyakorolja a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ában meghatározott településkép-érvényesítési eszközökkel kapcsolatos hatásköröket.”
4. §
Az SZMSZ 63. § (2) bekezdésében a „Kőszeg, Rákóczi F. u. 91.” szövegrész helyébe a „Kőszeg, Árpád tér 2. fszt. 3.” szöveg lép.
5. §
Az SZMSZ 5. melléklet 23. pontjában a „Jó tanuló, jó sportoló” szövegrész helyébe a „Jó tanuló és jó sportoló” szöveg lép.
6. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Zalán Gábor s.k. Básthy Béla s.k.
jegyző polgármester
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Amennyiben a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatáskör átruházásra kerül a polgármester részére, úgy a lakosság ezen kérelmei továbbra is az eddigiekhez hasonló rugalmassággal, gyorsasággal kerülnek elintézésre. Egyben az SZMSZ-ben átvezetésre kerül a Kőszegi Roma Nemzetiségi Önkormányzat helyiséghasználata.
II. gazdasági hatásai:
A tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezetnek egészségi következményei nincsenek.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
Adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. módosítása értelmében a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatáskör képviselő-testülethez kerülésével az eddigi szabályozáshoz képest a feladatok ellátása kevésbé rugalmas, lassabb lenne és a képviselő-testületi ülések gyakori összehívását eredményezné. Ezért tartjuk indokoltnak az SZMSZ-ben a hatáskör átruházásáról rendelkezni. Másrészt a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában is rögzíteni kell a megállapodás megkötésétől számított 30 napon belül.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásának elmaradása azt eredményezné, hogy a továbbiakban a településkép-érvényesítési eszközök vonatkozásában a hatásköröket közvetlenül a képviselő-testület gyakorolná. Másrészt amennyiben a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény alapján 80. § (2) bekezdése alapján megkötött megállapodás szerinti működési feltételeket nem kerülnének rögzítésre mindkét önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában, az a Vas Megyei Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonná maga után.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
(A mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)