Jegyzőkönyv: 2022. Március 31., Csütörtök, 08:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
2. - Tájékoztató a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2021. évi tevékenységéről.
3. - Beszámoló a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2021. évi tevékenységéről.
4.a - Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2021. évi szakmai beszámolója, 2022. évi munkaterve.
4.b - Beszámoló a Térségi TDM Szervezet és Tourinform 2021. évi tevékenységéről.
5. - A kőszegi Jurisics-vár épületegyüttesére és annak környezetében lévő ingatlanokra vonatkozó vagyonkezelési szerződés jóváhagyása.
6. - Új orvosi ügyeleti épület létrehozására vonatkozó pályázat benyújtása.
7. - Az LLY-346 forgalmi rendszámú gépjármű használatának szabályairól szóló önkormányzati szabályzat jóváhagyása, valamint önkormányzati tulajdonban lévő gépjárműre vonatkozóan üzembentartói megállapodás jóváhagyása a Kőszegfalvi Sportegyesülettel.
8. - Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2022/2023. nevelési évre.
9. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési terve.
10. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde továbbképzési programjának jóváhagyása.
11. - Beszámoló a közétkeztetés minőségellenőrzéséről.
12. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ által biztosított időskorúak nappali ellátására vonatkozó fenntartói nyilatkozat.
13. - A Kőszeg, 6755/4 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
15. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
16. - Rendkívüli előterjesztés: Az önkormányzat, valamint a Magyar Nemzeti Levéltár között kötendő, a Kőszeg, Jurisics tér 2. szám alatti ingatlanra vonatkozó haszonkölcsön szerződés jóváhagyása.
17. - Rendkívüli előterjesztés: A Csónakázó tavat érintő üzemeltetési jog átadásról, területhasználatról szóló szerződés módosítása.
K/468-6/2022. szám.



J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2022. március 31-én, 8 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Kiss Péter, Rába Kálmán, Takácsné Varga Ágnes, Táncsics Péter és Velkyné Ball Andrea képviselők (9 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette: Harkai Norbert képviselő (1 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Cserpánné dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető-helyettes, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető, valamint Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és Levéltár igazgatója, Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója valamint Guttmann Ferencné a Meseváros Óvoda vezetője.
Az ülésen jelen van még Maxim László városi rendőrkapitány, dr. Tiborcz János dandártábornok, megyei rendőr-főkapitány, dr. Kordé Csaba vezető ügyész, valamint Rába Attila a Kőszegi Polgárőr Egyesület részéről.

Básthy Béla polgármester üdvözli a 2022. márciusi rendes képviselő-testületi ülésen a megjelenteket, köszönti a jegyzőt, aljegyzőt, a hivatal munkatársait, az intézményvezetőket, továbbá megkülönböztetett figyelemmel üdvözli a rendőrség jeles képviselőit és a járási vezető ügyészt. Megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 9 fővel határozatképes. Sas Norbert jelezte, hogy később érkezik az ülésre.

A napirenddel kapcsolatban 3 rendkívüli előterjesztés felvételét kéri, amelyeket a tegnapi nappal kaptak meg a képviselők.
Ezek közül az az első: „A Csónakázó tavat érintő üzemeltetési jog átadásról, területhasználatról szóló szerződés módosítása.”
Ennek lényege az, hogy a csónakáztatást végző üzemeltető szeretné hamarabb (már április 1-től) kezdeni a csónakáztatást a tavon, mint amely a szerződésben szerepel.
A polgármester azonnal szavazásra is bocsátja ennek napirendre kerülését, amit a képviselők 9 igen szavazattal elfogadnak.

Másodikként „Az önkormányzat, valamint a Magyar Nemzeti Levéltár között kötendő, a Kőszeg, Jurisics tér 2. szám alatti ingatlanra vonatkozó haszonkölcsön szerződés” felvételét kéri a napirendre. Ez a levéltár – állami vagyoni körbe tartozó – épületének használatára vonatkozik.
A képviselők ennek a napirendre kerülését – 15. napirendi pontként – 9 igen szavazattal fogadják el.

Végül a polgármester a zárt ülés 2. napirendi pontjaként kéri „A Kőszeg, Rómer Flóris utca felső szakaszának (Űrhajósok útja – Velemi u. között) útburkolat felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítása.” c. előterjesztést felvenni, amit a képviselők szintén 9 igen szavazattal hagynak jóvá.

Ezután a képviselő-testület 9 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:


N A P I R E N D:

1. Beszámoló Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról.
Előterjesztő: Maxim László r. alezredes, kapitányságvezető.
2. Tájékoztató a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2021. évi tevékenységéről.
Előterjesztő: Méhes Attila elnök.
3. Beszámoló a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2021. évi tevékenységéről.
Előterjesztő: Horváth Ferenc elnök.
4/a. Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2021. évi szakmai beszámolója, 2022. évi munkaterve.
Előterjesztő: Schrott Tamás elnök.
4/b. Beszámoló a Térségi TDM Szervezet és Tourinform 2021. évi tevékenységéről.
Előterjesztő: Győrffy Gábor turisztikai menedzser.
5. A kőszegi Jurisics-vár épületegyüttesére és annak környezetében lévő ingatlanokra vonatkozó vagyonkezelési szerződés jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
6. Új orvosi ügyeleti épület létrehozására vonatkozó pályázat benyújtása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
7. Az LLY-346 forgalmi rendszámú gépjármű használatának szabályairól szóló önkormányzati szabályzat jóváhagyása, valamint önkormányzati tulajdonban lévő gépjárműre vonatkozóan üzembentartói megállapodás jóváhagyása a Kőszegfalvi Sportegyesülettel.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
8. Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2022/2023. nevelési évre.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
9. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde honvédelmi intézkedési terve.
Előterjesztő: Guttmann Ferencné intézményvezető.
10. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde továbbképzési programjának jóváhagyása.
Előterjesztő: Guttmann Ferencné intézményvezető.
11. Beszámoló a közétkeztetés minőségellenőrzéséről.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
12. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ által biztosított időskorúak nappali ellátására vonatkozó fenntartói nyilatkozat.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
13. A Kőszeg, 6755/4 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
14. A Csónakázó tavat érintő üzemeltetési jog átadásról, területhasználatról szóló szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
15. Az önkormányzat, valamint a Magyar Nemzeti Levéltár között kötendő, a Kőszeg, Jurisics tér 2. szám alatti ingatlanra vonatkozó haszonkölcsön szerződés jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.

Zárt ülés keretében:

1. A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház intézményvezetői pályázatának elbírálása.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
1. A Kőszeg, Rómer Flóris utca felső szakaszának (Űrhajósok útja – Velemi u. között) útburkolat felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.


A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja.
A képviselők mindkét dokumentumot 9-9 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pont tárgyalásánál jelen van az előterjesztő Maxim László városi rendőrkapitányon kívül dr. Tiborcz János megyei rendőr-főkapitány valamint dr. Kordé Csaba vezető ügyész is.

Maxim László szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a képviselők számára kiküldött előterjesztés rengeteg számadatot, %-ot, tartalmaz, amely a rendőrkapitányság „normál” munkáját mutatja be.
Tudni kell, hogy – a 2020-as évhez hasonlóan – a 2021-es év is rendhagyó volt, hiszen alapvetően meghatározta a munkájukat a covid19 járvány elleni védekezés. Ez jelentős erőket és eszközöket foglalt le a kapitányságuknál.
A másik fontos terület az illegális migráció megakadályozása volt. Ebben is több helyen is részt vettek: a déli határ megerősítéséhez mentek le a kollégái, régió-elfogói csoportokban vettek részt, osztrák-magyar közös akciókat szerveztek, valamint saját elfogásokat is hajtottak végre, ami szintén nagy leterheltséget jelentett a kapitányságuknak.
Emellett biztosították a nagyrendezvények helyszíneit, a schengeni külső határnál is besegítettek. De ezek a szerteágazó és bonyolult feladatok nem zavarták a rendőrség alapvető feladatainak az ellátását.
Nemrég áttekintett egy olyan statisztikát, amely azt mutatta be, hogy az elmúlt 10 évben hány bűnügyi ügy lett iktatva náluk. Büszkén számolhat be arról, hogy minden nehézség ellenére a 2021-es év volt az, amelyben a legkevesebb bűnügy szerepel a statisztikában. Ha ezekből azt is leveszi, amelyeket a kijelölés miatt végeztek, vagy a bíróságra tartozó ügy volt, akkor még jobb a helyzet.
Kirívó, erőszakos bűnügyi cselekmény nem történt, ez nem is jellemző Kőszeg városára.
A rendészet és a közlekedés terén a folyamatos szolgálat vezényléssel állandó ellenőrzés alatt tartják az utakat. Szűrik és szankcionálják azokat a személyeket, akik önmagukra vagy a közlekedésben résztvevő társukra közveszélyesek.
Ki kell azt is emelni, hogy az előző évhez hasonlóan 2021-ben sem történt halálos kimenetelű baleset Kőszegen.
Az ittas vezetőket kiemelten kezeli a kapitányságuk.
Azt gondolja, hogy összességében a rendőrség is hozzájárult ahhoz, hogy élhető és biztonságos város lehet Kőszeg. Ezen a helyi lakosságot is érti, de a nagyszámban ide látogató turistákat is.
Végül – konkrét megnevezés nélkül – köszönetet mond minden olyan személynek és szervezetnek, akik velük együtt a problémák megoldásán és a feladatok elvégzésén dolgoztak. Neki semmilyen negatív tapasztalata nincs ezzel kapcsolatban, bárkihez is fordulhatott, megtalálták a megoldást.

Kérdések és hozzászólások:

A pénzügyi bizottság elnökének a távollétében Takácsné Varga Ágnes ismerteti a bizottsági véleményt. A pénzügyi bizottság megtárgyalta a beszámolót és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Terplán Zoltán köszönetet mond a rendőrségnek a munkájáért. Amikor ő maga is a rendőrséghez fordult, maximális segítséget tapasztalt a részükről.
Az anyagot elolvasva 3 kérdés merült fel benne.
Ismert, hogy a szintetikus drogokkal folyamatosan trükköznek a terjesztők. Ami még hivatalosan nincs rajta a tiltó listán, azokat a rendőrség képes-e feltérképezni bizonyos jelek (pld. bódult fiatalok nyomán) alapján?
Örömmel olvasta, hogy a lakásbetörések száma 11-ről 1-re csökkent. De felmerül, hogy a kis kerti bungalók, nyaralók milyen biztonságban vannak? Mit tanácsol a rendőrség ezek védelme érdekében?
Az szerepel az anyagban, hogy az áldozatsegítő programot nem vette igénybe senki. Van-e ebben esetleg innovációs lehetőség, hogy az áldozatok ezt jobban kihasználják?

Gelencsér Attila kérdezi a következőket: mit jelent az, hogy „terjesztői magatartással elkövetett kábítószerrel való visszaélés” nem fordult elő?

Maxim László válaszában tisztázza, hogy az új pszichotrop anyagokkal kapcsolatban van egy lista és ők csak akkor tudnak eljárni, ha azon szerepel a szóban forgó drog. Ezek alkotóelemeit a gyártók gyakran megváltoztatják, és sajnos, ha olyan anyagot vonnak ellenőrzés alá, amely ezen a listán nem szerepel, akkor nem tudnak eljárást indítani kábítószer fogyasztás miatt. A terjesztői magatartásra az a jellemző, hogy általában máshol veszik a kábítószert, nem Kőszegen. Megnyugtató viszont, hogy Kőszeg kisváros és nagyon gyorsan eljutnak hozzájuk az ezzel kapcsolatos hírek.
A lakásbetörések visszaszorultak ugyan, de ez a statisztika nem kizárólag a lakásokra vonatkozik, ezért a jövő évi beszámolóban lesz majd emelkedés. A hétvégi házakra nem jellemző ugyan, de sikerült egy 2016. óta ezekbe betörő személyt beazonosítani, aki jelenleg meg van gyanúsítva, azaz ellene az eljárás folyamatban van.
Az áldozatsegítő munkával kapcsolatban a rendőrségnek kötelessége a sértett számára felvilágosítást adni, arról, hogy a kára hogyan térülhet meg, továbbá milyen segítséget tud igénybe venni. Azt látni kell, hogy a bűnügyek struktúrája is megváltozott: nincsenek olyan bűncselekmények tömegesen, ahol az áldozatnak lehetne segíteni, ezért nem is igénylik, de a rendőrség természetesen a szükséges felvilágosítást megadja.

Dr. Tiborcz János szerint a kábítószerrel való visszaélésre – és az illegális migrációra is – a járvány miatt talán kevesebb figyelem esett, de ez sajnos jelen van a megyében.
1990. előtt Magyarország tranzitország volt, de napjainkban már van a kábítószerre fizetőképes kereslet. Pozitívum, hogy nem a kemény drogok vannak jelen a megyében, hanem az ún. dizájner drogok, viszont az szomorú, hogy egyre fiatalabbak is élnek vele. El kell mondani, hogy fogyasztót találni ma már nem „nagy tudomány”, de terjesztők felderítése, szankcionálása már komoly feladat. A megyei főkapitányság felderítő osztálya nagyon szép eredményeket ér el ebben. Itt a megyében is megvannak azok a terjesztők, akikre oda kell figyelni, de alapvetően más megyéből, illetve Budapestről kerül ide a kábítószer.
A lakásbetörések ellen a tulajdonos tud tenni a legtöbbet riasztó rendszerek, megfelelő zárak beépítésével. Úgy tudja, hogy ezeket a biztosítók már meg is követelik. A hétvégi házaknál sem kizárt az ilyen felkészülés.
Az áldozatsegítést tekintve a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságnak van megállapodása az Igazságügyi Minisztériummal, mely szerint az Áldozatsegítő Központ rendszeresen jelen van a rendőrkapitányságokon és minden egyes sértettet az első kihallgatásakor tájékozatják arról, hogy milyen formában kaphat segítséget: pénzsegély, elhelyezés stb. Mindig a sértett dönti el, hogy ezzel él-e vagy sem.

Básthy Béla kérdezi a következőket: már mindenki szeretne a járvány végére érni, de a rendőrség számára van-e a járványnak bármilyen tanulsága? Változott-e a bűnelkövetői magatartás, illetve hozott-e a járvány a rendőrség számára előre mutató gondolatokat, lehetőségeket?

Dr. Tiborcz János szerint nincs ilyen, de járvány óriási erőket kötött le a rendőrségnél. Mindenki tudta a történelemből, hogy volt olyan, hogy spanyolnátha, aztán egyszer csak megjelent és bekopogott az ajtón a covid.
Nagyon fontos volt az állományuk egészségének a megőrzése is, mert mi lett volna, ha a rendőrség 30%-a lebetegszik? A karantén ellenőrzésekkor kezdetben voltak olyan hetek, amikor több ezer embert kellett naponta kétszer is ellenőrizni, hogy otthon van-e. Aztán ez a nyomás az elektronikus bejelentkezéssel enyhült.
11 közúti és két vasúti határátkelőt ellenőriztek. A Vas Megyei Rendőr-főkapitányság létszámát nem arra „találták ki”, hogy a zöldhatárt ellenőrizzék és határátkelőt működtessenek. Mindez óriási erőket kötött le, még úgy is, hogy a készenléti rendőrségtől komoly segítséget kaptak.
Az illegális migráció az elmúlt évben 350%-al növekedett az elfogott embercsempészek és migránsok számát tekintve. Ma már óriási üzlet az embercsempészet, nagyobb, mint a kábítószer.
Ez mellett sajnos háborús helyzet van a szomszédos országban. Ő naponta kap adatokat arról, hogy hány menekült érkezett be Vas megye területére. Kőszegen nem, de Sárváron, és máshol sok ukrán vendégmunkás dolgozik évek óta, és hozzájuk most megérkeztek a családtagjaik is.
Azt gondolja, hogy ezzel együtt is tudtak 2021-ben élhető közbiztonságot teremteni. Egyúttal ő is szeretne köszönetet mondani az önkormányzatnak a támogatásért és a segítségért, amit a Kőszegi Rendőrkapitányság kapott a várostól, kéri, hogy tegye ezt a jövőben is.

[A hozzászólás közben megérkezett az ülésterembe Sas Norbert képviselő, így a képviselő-testület létszáma 10 főre nőtt.]

Básthy Béla szerint kölcsönös volt az együttműködés, őrömmel veszi, hogy a tavalyi évben egy laptopot tudott vásárolni az önkormányzat a kőszegi rendőrkapitányságnak. Külön köszöni, hogy a sok útfelújítás révén a számos forgalom korlátozást, valamint a Kőszegi-hegységben a téli időszakban a turisták miatt közlekedési fennakadásokat a rendőrség koordinálta.

Dr. Kordé Csaba úgy véli: már elmondható, hogy az ő hozzászólása tradicionálisan szélesebb skálán mozog, mint a beszámoló. Neki meggyőződése és osztja polgármester úr véleményét a tekintetben, mely szerint nem baj, ha a képviselő-testület tisztában van azzal, hogy Kőszeg város területén nemcsak vagyon elleni bűncselekmények és ittas vezetés van, hanem olyan bűncselekmények is, amelyek bár nem befolyásolják negatívan az állampolgárok közérzetét, jelentős tárgyi súlyúak és létező bűncselekmények.
Ezek közül is kiemelkedik – amelyet már főkapitány úr is említett – az embercsempészet. Megdöbbentőek az erre vonatkozó adatok, mert míg 2020-ban 2 ilyen ügy volt (5 személyt szállítottak), addig 2021-ben 15 volt a hasonló ügyek száma és 125 fő szállításáról volt szó. Ezek az adatok jogerős bírói verdiktek alapján származnak, a számuk önmagukért beszélnek. Egy-egy migráns szállítása 500-1500 euró közötti bevételt jelent az adott szervezetnek, így egyetért főkapitány úrral abban, hogy az anyagi haszonszerzést illetően első helyre került az embercsempészet és II. helyre „szorult” a kábítószer.
Példaértékű az első olyan, szakmailag komoly ügy, mely szerint a megyében először Kőszeg város illetékességi területén fordult elő bűnszervezetben elkövetett embercsempészet. Ez az ügy jelenleg a II. fokon van, 6 évet kapott az elkövető, amelyet ő megfellebbezett, és a Törvényszék fog benne dönteni. Ezeknek az ügyeknek a vizsgálata a felderítési szakaszban nagyon próbára teszi a főkapitányság bűnügyi osztálya kollégáit, akiknek a munkáját – és ezt már jelezte más helyen is – példaértékűnek tartja. Viszont azt gondolja, hogy ezzel ezeknek az ügyeknek csupán a csúcsát kopogtatjuk.
Gelencsér Attila szakmailag telitalálatos kérdést tett fel, ugyanis ha valaki kábítószert fogyaszt, az valahol megvette, és akitől megvette, az terjeszti is. Nagy a látencia ezen a téren, a fogyasztók száma emelkedett. Kőszeg egyetemi város is, a fiatalok körében a Btk. 184/A §-aa és 184/B §-a által büntetendő, új pszichoaktív anyagok jelen vannak. Lista van, de több olyan szer is van, ami szintén bódultságot, kábultságot okoz, elég csak a nejlonzacskóba nyomott Technokol ragasztóra gondolni.
Nagyon fáj az ő szívének, amikor gyermekkorúak sérelmére követnek el bűncselekményt, sajnos a családon belüli erőszak jelen van Kőszeg város illetékességi területén is.
Az elmúlt évben a szexuális tartalmú bűncselekmények száma is nőtt: 7 volt ilyen, de még egy is sok! Itt is nagy a látencia, volt sértett nő is, férfi is, sőt fiúgyermekre is volt példa. Az áldozatok nem biztos, hogy feljelentést tesznek, lehet, hogy csak később, de utóbbi nagyban nehezíti meg a bizonyítást.
A társadalom alapja a család, ott rendben kell lennie mindennek, az élet minden szegmensét tekintve. Számára az ilyen ügyek sokkal fájóbbak, mint amikor XY elkövető erőszakkal behatol egy hétvégi házba és onnan elvisz egy televíziót. Ez is baj, de ha a családban megsérül egy gyermek vagy egy nő ellen szexuális jellegű bűncselekményt követnek el, annak a sértetti reparációja kétséges.
A kiskorú veszélyeztetése vonatkozó ügyek száma sem csökkent, 4 ügyben került sor elmarasztalásra. Ezek a bűncselekmények sem befolyásolják ugyan negatívan pld. a turisták közérzetét, de azért létező bűncselekmények.
2021-ben 4 kutyatámadás volt Kőszegen! Nem tudja, hogy az ebrendelet megszegése miatt hány eljárás keletkezett a hivatalban, de azok a kutyatámadások, amelyek már az ügyészség asztalán csapódnak le, ott már komoly sérülések keletkeztek. Volt olyan kutyatámadás, amely maradandó fogyatékosságot okozott az áldozatnak, volt gyermek sérelmére történt is, és volt olyan, ahol a sértett már 9 műtéten esett át és még nincs vége. Mindez a kutyatartók fegyelmezetlen magatartására vezethető vissza. Számára például elfogadhatatlan, ha városi rendezvényen nagytestű kutyát szájkosár nélkül lát sétáltatni, mert ez óriási veszélyforrás.
A közterületen elkövetett bűncselekmények – amelyekkel az utcán sétáló polgárok szembesülnek – száma is csökkent 36-ról 31-re, de ez is sok.
Közlekedésbiztonsági szempontból az ittasság és a szándékosság összefügg egymással. Azt nem tudjuk, hogy az ittas vezetésnél mekkora a látencia. Nyilván az valószínűsíthető, hogy az ellenőrzések számának emelésével ez a szám csökkenne.
Ezen gondolatok ellenére ő úgy gondolja, hogy Kőszeg élhető város, ahol a közbiztonság érzete jó, amely mind gazdasági, mind turisztikai szempontból fontos.
Megköszöni jegyző úrnak a szakhatóság keretében végzett jelzéseit, a szakmai álláspontok egyeztetését. Külön köszönet a rendőrség jeles képviselőinek, hiszen az ügyek számának csökkenése ellenére a sokkal nagyobb szakmai igényességet és kvalifikációt igénylő munkát végeznek a kollégáik.

Táncsics Péter örömmel hallotta a bizottsági ülésen, hogy a rendőrség kérésre és bejelentésre a gépjárművek súlykorlát ellenőrzést is végzi, mert erre is sok a panasz a lakosságtól, különös tekintettel a nagy munkagépekre.
Kiemeli, hogy a három nagyrendezvény (Orsolyanap, Ostromnapok, Szüret) megrendezése esetén a forgalmi rend megváltoztatása, lezárása, koordinálása mindig a rendező önkormányzat (vagy intézménye) feladata és felelőssége, de örömmel hallotta, hogy ebben a rendőrség szakhatóságként rendelkezésre áll – ha erre felkérést kap.
A csendháborítás is mindig szóba jön a lakosság körében. Nemcsak az esti lármákra, diszkóra kell gondolni, mert egy vasárnap délelőtti hangos munkavégzés is megzavarhatja a nyugalmat. Ki kell emelni, hogy ilyen ügyekben nemcsak a rendőrség járhat el, hanem bejelentés alapján a jegyző is, a közterület-felügyelő és a természetvédelmi őr is.
A Fő téri közlekedést tekintve örömmel tapasztalta a tavalyi rendőrségi beszámoló után, hogy kerékpáros rendőrök jelentek meg Kőszegen, de ez csak egy napos akció volt. Remélhetőleg az idei turisztikai szezonban állandóak lesznek a közterületen a rendőri jelenlétek.
Végül bízik benne és várja, hogy az idei fejlesztéseknek köszönhetően kiépítésre kerül majd a kamerarendszer, melynek következtében a közrend, a közbiztonság, a polgárok biztonságérzete növekedni fog, továbbá visszaszorul pld. az illegális hulladéklerakás is.
Köszöni a rendőrség munkáját.

Dr. Tiborcz János emlékeztet arra, hogy a tavalyi rendőrségi beszámolón ő ajánlotta fel, hogy a kerékpáros rendőrök átjönnek Bükről Kőszegre és ezzel a lakosság megismerheti a tevékenységüket. Akkor is elmondta, hogy ha az önkormányzatnak erre van igénye, akkor ennek a kiadásait biztosítania kell. Erre nincsen fedezete a rendőr-főkapitányságnak, de meg lehet oldani. Ő továbbra is partner abban, hogy erről megegyezés szülessen a várossal.

Végül a polgármester – a vitát lezárva – a lakosság nevében megköszöni a Kőszegi Rendőrkapitányságnak, hogy a számtalan bejelentésre, jelzésre intézkedtek és reményét fejezi ki arra vonatkozóan, hogy a közbiztonság helyzete a jövőben még tovább javuljon.

Ezt követően szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselő-testület 10 igen szavazattal el is fogad.


48/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város közbiztonságának helyzetéről, a közbiztonság érdekében tett intézkedésekről és az azzal kapcsolatos feladatokról szóló beszámolót elfogadja.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Polgárőr Egyesület 2021. évi tevékenységéről szóló tájékoztató csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Mivel Méhes Attila egyesületi elnök a déli határon teljesít szolgálatot, távollétében Rába Attila polgárőr tesz szóbeli kiegészítést.
A Kőszegi Polgárőr Egyesület 2021. évben is tovább folytatta az alapszabályzatban rögzített tevékenységét, melynek célja Kőszeg város közbiztonságának megszilárdítása, és a bűncselekmények megelőzése, a rendőrség, a helyi önkormányzat és a lakosság között bűnmegelőzési célú együttműködés összehangolása, a közterületi bűnmegelőzés mérséklése és visszaszorítása.
2021. évben a létszámunk 41 fő volt, sajnos 1 fő elhunyt, de új személyek is léptek be egyesületükbe.
Részletesen ismerteti a kapott pénzügyi támogatásokat, a 2021-es évben összesen mintegy 1,3 millió Ft-ból tudtak gazdálkodni.
2021-ben is folytatták a szakmai tevékenységüket, azaz bűnmegelőzési céllal figyelőszolgálatot, járőrszolgálatot jelzőőri feladatokat, rendezvény biztosítást és nem utolsó sorban új feladatként karitatív tevékenységet is elláttak.
Részletes tevékenységüket, szolgálati órák számát az előterjesztésben leírtak szerint ismerteti.
Végül köszönetet mond valamennyi támogatójuknak, külön kiemelve Kőszeg városát. Reméli, hogy továbbra is figyelemmel kísérik munkánkat és támogatják azt.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert tájékozatja a képviselő-testületet, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést. Elismerően szóltak a polgárőrség munkájáról, megköszönték azt. A bizottság egyhangúan elfogadásra ajánlotta a tájékoztatás elfogadását.

Fekete-Pataki Edit is minden évben megköszöni a polgárőrség munkáját, külön kiemelve az „Egy iskola – egy polgárőr” kezdeményezést. Ez jelenleg csak a szeptember hónapra vonatkozik, de jó lenne meghosszabbítani ezt a szolgálatot.

Terplán Zoltán is megköszöni a polgárőrség munkáját. Az új tagokat illetően kérdezi: van-e fokozatosság az ő betanításukat illetően, amíg „éles” polgárőrökké nem válnak?

Rába Attila szerint igen van, az első időszakban mindig egy rutinosabb polgárőr mellé vannak beosztva.

Básthy Béla is köszönetet mond a polgárőrségnek a tevékenységéért.
Külön megköszöni, hogy a Halottak Napja időszakában a temető körüli forgalmat irányítják. 2-3 év viszonylatában beigazolódott, hogy erre az ünnepre kialakított forgalmi rend bevált és a polgárőrök közreműködésével a temető körüli közlekedés már szinte zökkenőmentes.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja, a képviselők pedig 10 igen szavazattal elfogadják az alábbi határozatot:


49/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Kőszegi Polgárőr Egyesület 2021. évi munkájáról szóló tájékoztatót elfogadja.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2021. évi tevékenységéről szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Horváth Ferenc az egyesület elnöke szóbeli kiegészítést tesz. A 2021. évről szóló beszámolójukat elkészítették. Sajnálatos, hogy az előterjesztést véleményező városfejlesztési bizottság ülésére nem kaptak meghívót, ezért nem tudtak jelen lenni.
Egyesületüknek évről évre nő a taglétszáma, jelenleg 674 fő, amelyből 75 fő a gyermek.
2021-ben a covid miatt több programot sem tudtak megvalósítani, valamint a hatályban lévő intézkedések miatt a hagyományos gyermek horgásztábort sem tudták megszervezni.
Ettől függetlenül rengeteg horgászórát töltöttek a víz partján. Ez a látogatottságon is és a napijegyek növekedésében is meglátszott.
Bár a Malomárok vízellátása javult, de a vízellátás ennek ellenére nem volt elegendő. Ezért a nyári időszakban az oxigén ellátása lecsökkent, ezért egy vízforgató-szellőztető berendezést kellett beszerezniük, hogy a halállomány megmaradjon.
A problémák egyik sarkalatos pontja a part eróziója – ezt is minden évben elmondja. Most viszont adódott lehetőség ennek a megoldására egy TOP pályázat keretében, amely a vízparton kialakítandó horgászhelyeket támogatna. A pályázat beadása konzorciumban történne meg: a Vas Megyei Horgászok Egyesülete, a bucsui és a sorfaludi horgász egyesülettel közösen. A támogatás segítséget jelente az erózió megakadályozására, erre vonatkozóan egy egyszerűsített tanulmányterv készülne. A pályázat benyújtása áprilisban lesz időszerű, és az önkormányzat hozzájárulását is igényli majd.
Az önkormányzat tavalyi évben adott támogatását megköszöni.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság az előterjesztő távollétében megtárgyalta az előterjesztést és elfogadásra ajánlotta. A bizottság köszönetet mondott az egyesületnek, hiszen minden évben fejlődik a tó környéke, az egyesület munkája mindenen meglátszik, taglétszámuk pedig nő.

Fekete-Pataki Edit is megköszöni az egyesületnek a munkáját, mert gyönyörűen rendbe van tartva a tó környéke.
Kérdezi, hogy tagdíjat szed-e az egyesület?

Horváth Ferenc tisztázza, hogy természetesen igen: 8000 Ft az éves tagdíj, de létezik pártoló és egyéb tagság is.

Táncsics Péter felhívja a figyelmet arra, hogy a Csónakázó tó a legnagyobb összefüggő zöldterülete a városnak, ahol egyre több egyesület, szervezet tevékenykedik. Bár vannak olyan területek, amelyek éppen nem a legjobb karban vannak, ilyen a kutyatartók egyesülete által létrehozott kutyafuttató terület is.
Kérdezi, hogy a jövőbeni fejlesztésekre vonatkozóan van-e az önkormányzatnak, a vállalkozóknak, szervezeteknek valamiféle koncepciója? Gondolkodnak-e együtt további fejlesztéseken, pld. további parkolók szükségességén?
A téglagyári tóra vonatkozóan – bár az nem olyan frekventált helyen van mint a Csónakázó tó – ugyanez a kérdése. A téglagyári tó mellett Wienerberger üzem fejlesztése és a hulladékudvar érinti-e a horgász egyesület működését?

Horváth Ferenc tisztázza, hogy egyesületüknek közvetlenül csak a tó körüli rész rendben tartása a feladata. Az ebtartók egyesülete nem kereste meg őket még ilyen kéréssel.
A téglagyári tónál már érezhető a vízszint probléma, mert évek óta kevés a csapadék és a tónak ezen kívül – valamint a mezőről lefolyó vízen kívül – nincs más természetes utánpótlása. Egyébként a terület karbantartása ugyanúgy megtörténik, mint a Csónakázó tónál. A hulladékudvar tevékenysége zavaró a horgászok számára, mert a nagy gépjárművekkel beszállított anyag nagy port kavar.

Fekete-Pataki Edit kérdezi: a korábbi években probléma volt a Csónakázó tó körül keletkezett hulladék elszállítása. Ez megoldódott-e?

Horváth Ferenc szerint igen, kötöttek szerződést a szolgáltatóval, egyesületük gyűjti össze a szemetet és viszik ki arra a helyre, ahonnan el lesz szállítva.

Básthy Béla is csatlakozik a köszönő szavakhoz, azt gondolja, hogy az önkormányzat jó viszonyban van a horgász egyesülettel. A tónál a nagyobb zöldhulladékok elszállításában szükség volt a városüzemeltető kft. segítségére is.
A Csónakázó tónál több fejlesztés is megvalósult az utóbbi időben. A nyilvános WC éppen a horgász egyesület kérésére valósult meg, amely – egy Alpannóniás projektnek köszönhetően – össze lett kapcsolva a Vizek Házával. Az illemhely működtetését az egyesület végül nem tudta vállalni, de ez is megoldódott.
Egy másik pályázati fejlesztésből a játszótér létrehozása is megvalósult. Az bizonyos, hogy a skate pályának van megnövekedett hanghatása is, de talán nem elviselhetetlen a könyék számára. Úgy tűnik, hogy ezek az eltérő funkciók jól tudnak együtt működni.
Sikerült egy régi, nem túl sikeres együttműködés végére érni, amely a Vízerőmű Kft.-nek a nemezgyári zsilip kezelésére vonatkozott. A jövőben – egy átemeneti helyzet után – ezt az önkéntes tűzoltók fogják végezni egy tartós megállapodás alapján. Mind a nemezgyári zsilip, mind a Csó tó zsilipjei el vannak öregedve, nem beszélve a Csónakázó tó eróziójáról, ami miatt kétszer is volt vízelöntés. A nemezgyári zsilip kezelőhídját viszont sikerült az önkormányzatnak felújítani, de van még elég feladat a Csó tó kapcsán.
Tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakembereivel is volt egyeztető megbeszélés a város vízügyeinek a fejlesztése céljából, amely célja egy majdani pályázat benyújtása. Ebben részt vesz majd várhatóan a vízügyi igazgatóság, a katasztrófavédelem és a VASIVÍZ Zrt. is. Örülne, ha sikerülne mind a Csónakázó tó, mind a Malomárok vonatkozásában közelebb jutni a céljainkhoz. Ezek a tárgyalások még szélesebb társadalmi részvétel – azaz a horgász egyesület nélkül – zajlottak.
A Csónakázó tó mindenkinek szeme fénye. A Kőszegi Kutyások Egyesülete valóban jelezte, hogy felhagy a kutyafuttatóval, így erre a területre is keresni kell a lehetőségeket.

Fekete-Pataki Edit kérdezi még. a csónakáztatás és a sporthorgászat hogyan lesz a jövőben egymás mellett?

Horváth Ferenc elmondja, hogy a Csónakázó tavon ez mindig megfért egymás mellett, nem jelent gondot, ha a csónakok nem zavarják a horgászokat.
Jelzi még, hogy a 14. napirendi pontnál már nem tud jelen lenni, de a csónakáztatás április 1-i kezdésével egyetértenek.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.



50/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Sporthorgász Egyesület 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolóját elfogadja.


A 4/a és 4/b. napirendi pont tárgyalása:

Az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2021. évi szakmai beszámolója és 2022. évi munkaterve, valamint a Térségi TDM Szervezet és Tourinform 2021. évi tevékenységéről szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontok tárgyalásánál Schrott Tamás elnökön kívül titkár van jelen Rieglerné Pimmer Izabella projektmenedzser, megbízott titkár.

Schrott Tamás szóbeli kiegészítést tesz. Elsőként kiemeli, hogy az Írottkő Natúrparkért Egyesület az önkormányzattal 2017-ben kötött feladatellátási szerződés alapján kapott, 2021. évi támogatásáról elszámolt.
Részletesen ismerteti az egyesület életében, az előző évben történt személyi változásokat. 2021. februárjában Somogyiné Kati titkár 16 év után nyugdíjba ment és ezzel régi „csapatjátékosát” veszítette el az egyesület, aki szinte minden idejét a natúrparkra fordította. Az év végével aztán lemondott Bakos György elnök, így az egyesületnek egyszerre két alappillérjétől kellett búcsút mondania.
Kiemeli Győrffy Gábor turisztikai menedzser munkáját (aki a mai ülésen nem tud jelen lenni). A csapat tagjai még: Rieglerné Pimmer Izabella projektmenedzser, megbízott titkár, Rostonics Kinga turisztikai munkatárs, Bakos Márton részmunkaidős turisztikai munkatárs, Balázs Borbála és Horváthné Korom Zita projektmenedzserek.
Amikor ő elvállalta az elnökei tisztséget azt gondolta, hogy majd a tapasztalt kollégák segítik a munkáját, de aztán egy alelnök kivételével mindenki lemondott: a titkár, a gazdasági vezető is. Tehát úgy kezdte az évet az egyesület, hogy a teljes vezérkar megújulásra szorult.
2021. májusában átadásra került a TOP Turisztika pályázatból felújított Tourinform iroda és látogatóközpont. Sajnos a látogatók számában érezni lehetett a covid járvány hatását, de aztán visszaállt a rend.
A tervezett költségvetést szinte teljes egészében megvalósították. Nagy eredménynek tartják, hogy 2021-ben nem kellett munkatársat elbocsátani, sem bért, sem munkaidőt csökkentetni. A plusz munkákat a kollégák térítés nélkül végezték.
A natúrpark 2021. évi tevékenységét a leírtak szerint ismerteti. A munkaterv megvalósítása már gőzerővel folyik, ezek közül kiemeli a „Gyümölcsészet” új projektet. Ő azt kérte a munkatársaitól, hogy 100%-on teljesítsenek, de már most 130%-on dolgoznak. Az osztrák partnerrel folyamatban van a honlap átalakítása is.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta mindkét előterjesztést. Az ülésen részt vett Győrffy Gábor is, aki 2017. óta betölti a turisztikai menedzser szerepét és vezeti a TDM szervezetet. A bizottság úgy látta, hogy az egyesületre sok feladat hárult, de próbálnak a változások ellenére mindennek megfelelni. A bizottság mindkét anyagot elfogadásra ajánlotta.

Velkyné Ball Andrea örömmel olvasta a sok tervezett programot. Kérdezi, hogy az Alsó erdőben is terveznek-e bármilyen projektet, túrát mert azt a részt is sokan látogatják.

Rieglerné Pimmer Izabella válaszában elmondja, hogy vannak kijelölt túra útvonalak és körtúrák, amelyek az Alsó erdőt is érintik. A kirándulás tervezőbe is felkerültek útvonalak, amelyek szintén érintik az Alsó erdőt. Ezzel kicsit tehermentesítenék is a hegyet, hiszen nemcsak ott van látnivaló. Emlékezete szerint van tervezve vezetett túra is az Alsó erdőbe.

Velkyné Ball Andrea hozzáfűzi még: polgármester úrral is beszéltek már arról, hogy akik felkeresik az Alsó erdőt, általában gyerekekkel, kisállatokkal, nem tudják hova letenni az autójukat. Jó lenne parkolási lehetőséget kialakítani – esetleg a natúrparkkal együtt.

Básthy Béla jelzi, hogy elkezdte működését az Almafa rendezvényház is a közelben, amely elég jól felfutott már. A hivatallal is tervezik, hogy megnézik ezt a helyszínt. A Veloregio projekt is érintette ezt a részt, továbbá a Kőszeg-Csepreg közötti szakasz kerékpáros fejlesztésére is gondoltak.

Takácsné Varga Ágnes is köszöni a natúrpark egyesület eddigi munkáját és a sok program megvalósítását. A jövőben sok sikert, kitartást kíván az egyesületnek, remélhetőleg az idei évre tervezett programokat a fluktuáció ellenére sikerül majd megvalósítani.

Táncsics Péter kérdezi a következőket:
Milyen módon határozza meg az önkormányzat a tagdíj felhasználásra vonatkozó kérelmét?
Milyen fórumon dől el az, hogy egy Orsolya Napi vásárt – bár szeretné – de nem a natúrpark rendezheti meg?
Örömmel olvasta, hogy az alapszabály értelmében az egyesület fő tevékenysége nem a turizmus, hanem a környezet- és természetvédelem. Felmerült-e az új vezetőségben, hogy a natúrpark eltávolodjon a turizmustól és a „vissza irányváltás” jegyében az alakuláskor megfogalmazott célok irányába térjen rá?

Schrott Tamás és Rieglerné Pimmer Izabella tisztázza, hogy az önkormányzat által biztosított teljes támogatásról el kell számolni, de ennek 75%-át kell turizmusra fordítani. Ez a Tourinform működésére és rendezvények szervezésére fordítódik, ezen kívül tagdíjat is fizet a város.

Básthy Béla úgy véli, hogy a natúrpark életében vízválasztó fordulóponthoz ért. Olyan, vezető szerepet betöltő kulcsszemélyek vonultak vissza az aktív munkától, akik az elmúlt 15 évet jelentősen meghatározták és amely az egyesület teljes tisztújításához vezetett. Ő maga Somogyiné Kati nyugdíjba vonulásával számolt ugyan, de azt szívesen vette volna, ha Bakos György elnök úr még legalább a 25. jubileumi évfordulóig marad, de a döntését tudomásul kell venni. A leköszönő elnök úrnak is itt lenne a helye ma, remélhetőleg nem betegség miatt van távol.
Azt is ki kell emelni, hogy a natúrpark tevékenységét meghatározó két nagy pályázat lassan véget ér: ez az Alpannonia és a TOP Turisztika projekt. Nagyon megnyugtató a számára, hogy a natúrpark önállóan kezdte el és viszi végig a Puregreen projektet.
A pandémia miatt a város idegenforgalmi bevételei megcsappantak és ezzel a natúrparknak nyújtott finanszírozás korábbi dinamizmusa is megtört.
Van elég ok arra, – egyrészt a 25 év, másrészt a vezetőségváltás – hogy a város újra gondolja: merre, hogyan tovább natúrpark egyesülettel. Hiszen a natúrpark is kicsit olyan, mint Brüsszel: nem magától létezik, rajtunk kívül, hanem a tagok alkotják és ha a tagok szeretnének valamit, akkor azt valósítsa meg a natúrpark – természetesen lehetőségeihez mérten. Az alapításkori célokat tekintve az ő emlékezete szerint első helyen az szerepelt, hogy Kőszeg város turisztikai lehetőségei legyenek jobban kihasználva. Az tény, hogy ez nagyon hangsúlyos volt. Az az elmozdulás, amit képviselő úr említett, inkább újszerű, mint visszatérés a gyökerekhez. Ugyanakkor ez szintén összefügg a natúrpark lehetőségeivel, mert mind a hazai, mind az EU-s célok között első helyen áll pld. a klíma fenntarthatóság, a biodiverzitás, a környezeti nevelés és hasonlók. Lesz tehát olyan pálya, amin a natúrpark mozoghat és az még külön öröm, ha olyan régió partnerekkel tud együtt dolgozni, mint az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság, vagy a szombathelyi erdészet. Ő biztos benne, hogy lesz perspektívája a natúrparknak a jövőben is és az önkormányzat örömmel vesz ebben részt továbbra is.
A tagdíj kapcsán úgy gondolja, hogy – ha már Brüsszelt hozta fel példának – akkor a natúrparknál Németország szerepét tölti be az önkormányzat, azaz a legnagyobb befizető, ezáltal a legnagyobb együtt gondolkodásra kötelezett partner is. Mivel jelentős összeggel támogatja a város az egyesületet, sokszor számítunk az együttműködésére is. A megállapodás alapján az adott támogatásról kérhet az önkormányzat beszámolót, a tagdíjról meg a tag mivoltunk miatt is. A tagdíj kapcsán az egyesületnek nyilván a nem turisztikai jellegű kiadási vannak előtérbe helyezve – nincs ebben semmi rendkívüli.
Kéri, hogy a jövőt tekintve legyen mindenki derűlátó, a város mindent meg fog tenni a további jó együttműködésért. Az önkormányzat forszírozta a natúrparki tanács összehívását is, a tisztújítás az egyes szakterületeken azt is magával hozta, hogy komoly szakemberek alelnöki funkciót kaptak, azaz elnök úrnak lesz kire támaszkodnia.

Táncsics Péter két éve tagja a natúrpark egyesületnek, örömmel vett részt a – bár fura – közgyűléseken.
Sajnálatos módon a jelenlévők félreértették a kérdését, mert nem arra gondolt, hogy miért és mekkora önkormányzati támogatásról kell elszámolnia az egyesületnek, hanem az, hogy milyen módon tudja meghatározni a tagdíj felhasználását az, aki befizeti. Lehet, hogy rosszul fogalmazott, de a célok–finanszírozás körére irányult a kérdése. A támogatásnál teljesen természetes, hogy a szponzor – aki adja a pénzt – meghatározza, hogy azt mire kell költeni. A tagdíj ez alól kivétel, hiszen minden szervezetnek vannak működési kiadásai (székhely fenntartás, könyvelés, bankköltségek stb.), amelyeket nem lehet turisztikai célokra felhasználni.
Ő régóta azt gondolja, hogy a natúrparkért egyesület inkább intézményként működik, mint egy független, civil szervezetként. Talán azért, mert rengeteg olya célt és feladatot lát el, amelyek a legnagyobb szponzor, azaz az önkormányzatnak, mint alapítónak a feladata is és az ő pénzéből valósul meg. Viszont már a PTK szabályozza az egyesületek működését és ezzel tisztában kell lennie és tiszteletben kellene tartania a legnagyobb szponzornak is.
Örömmel vette volna, ha az anyag második részében olvasott volna a vendégek megtartásáról, az itt töltött idő növeléséről és a vízről. Tavaly nyáron történt ugyanis egy érdekes esemény, amikor egy sportnap kapcsán az Abért tónál vízmintavételre került sor és a győri vízügyi igazgatóság megállapította, hogy az fürdésre alkalmas. Emlékezete szerint 2009-ben az Abért tó nemcsak víztározói céllal jött létre, hanem részben jóléti, turisztikai célokat is szolgált volna. Örülne, ha majd az egyik ilyen turisztikai beszámolóban arról is olvashatna, hogy az egyesület tagsága, a szakemberek mit gondolnak a fürdési lehetőségekről, a vizes attrakciókról.
Összességében azt gondolja, hogy a natúrpark egyesület munkája tiszteletre méltó, nagyon alapos, széleskörű és köszönet jár érte.

Schrott Tamás elmondja, hogy az idei év első elnökségi ülésén határozatban fogalmazták meg, hogy Kőszeg város mellett több időt fognak fordítani minden tagtelepülésre. Az előterjesztésben talán nem szerencsésen írták le, de természetesen a turisztikai vonal is marad és azt is fejleszteni szeretnék – de mellette a zöld vonalat is.

Básthy Béla reagál az elhangzottakra. Táncsics Péter képviselő úr véleményétől – hagyományosan – eltérő az övé, mást gondolnak a független, civil szervezetekről is. Ő azt gondolja, hogy egy civil szervezet, egy egyesület soha nem lehet független, mert az a tagjaitól függ.
Ki kell hangsúlyozni, hogy Kőszeg Város Önkormányzata nem szponzora a natúrpark egyesületnek, hanem tagja. Van egy feladatátvállalási megállapodás a két fél között, azaz az önkormányzat a „feladat adó”, ugyanis konkrét turisztikai és környezetvédelmi célokat szeretne megvalósítani a natúrparkon keresztül – de ez nem befolyásolja az egyesület függetlenségét. Az önkormányzat súlya, jelentősége a natúrpark életében nyilván tény. Az egyesület többsége elvileg dönthetne úgy, hogy esetleg meg akar a várostól szabadulni – de ezzel talán nem kell foglalkozni.
Ő azt gondolja, hogy a natúrpark odafigyel a tagok véleményére, ahogyan egy település vezetősége is figyel a lakosság véleményére – hiszen tőlük kapta a megbízást.
A natúrparkban lévő tagtelepülésekkel kapcsolatban szerinte Kőszeg Városa nem gátja volt az együttműködésnek, hanem katalizátora, hiszen azokban a projektekben, amelyekben részt vett a natúrparkkal közösen, figyeltek arra, hogy a kistelepüléseket is bevonják. Ilyen volt az Alpannónia, vagy a TOP Turisztika projekt, tehát nem kell „megküzdenie” a natúrparknak azért, hogy a kistelepülések is szerepet kapjanak. Sőt, a pandémia időszakát éppen egy Leader pályázat révén sikerült átvészelni és ha ez a lehetőség folytatódik, az jó.
Sajnálatos, hogy képviselő úr itt, most, a natúrpark beszámoló kapcsán felhozta az Abért tó témáját. Képviselő úr által említett, az Abért tónál tervezett sportrendezvény azért hiúsult meg, mert a tulajdonostól nem kértek rá engedélyt. Az igazság az, – a facebookon megjelentekkel ellentétben – hogy a vízmintavétel arra vonatkozott, hogy azt a bizonyos triatlon versenyt meg lehetett volna rendezni, azaz át lehetett volna úszni a tavat, de ez nem jelenti azt, hogy fürdésre alkalmas.

Táncsics Péter kérdezi a jegyzőtől: az SZMSZ-ben rögzített, a hozzászólások minőségére és mennyiségére vonatkozó szabályok a polgármesterre is vonatkoznak?

Dr. Zalán Gábor szerint igen, az SZMSZ mindenkire vonatkozik. Viszont az ülés vezetésért a polgármester felelős, és ebbéli minőségében jogosult is eljárni, és ha ő hozzá kíván bármihez szólni mint ülésvezető, természetesen megteheti.

Táncsics Péter úgy véli, hogy az ő hozzászólása teljes mértékben a natúrpark működésére, a turisztikai koncepcióra, illetve egy vizes attrakcióra vonatkozott és nem egy olyan rendezvényre, amelyről vagy van valakinek teljes körű információja, vagy nincs. Ha egy egyesület vezetőjének tesz fel kérdést vagy véleményformálását vár, akkor tőle várná a választ, nem mástól.

Mivel további érdemi hozzászólás nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát.
Megköszöni az előterjesztést, a natúrpark új vezetőségének sok erőt, jó egészséget kíván az ambíciózus feladatok elvégzéséhez, majd szavazásra bocsátja a határozati javaslatokat. A képviselők 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


51/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolót elfogadja.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Írottkő Natúrparkért Egyesület és a Tourinform 2022. évi munkatervét elfogadja.

Ezután szintén 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


52/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a TDM Szervezet és a Tourinform 2021. évi tevékenységéről szóló beszámolót elfogadja.


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A kőszegi Jurisics-vár épületegyüttesére és annak környezetében lévő ingatlanokra vonatkozó vagyonkezelési szerződés tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető szóbeli kiegészítést tesz.
A Jurisics-vár épületegyüttesében, valamint a környezetében lévő közparkok, közutak a Magyar Állam tulajdonában és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. közvetlen kezelésében állnak.
A váron belül egyes épületrészekre, illetve a várat körülvevő közterületekre még az 1990-es években Kőszeg Város Önkormányzata javára ingyenes használati jog került bejegyzésre az akkor még Kincstári Vagyoni Igazgatósággal kötött használati megállapodások alapján.
2010 évben az egykori turistaszálló, jelenlegi KÖSZHÁZ épületére vagyonkezelési szerződés jött létre az MNV Zrt. és az önkormányzat között.
Ezen kívül a volt Marcipánmúzeum helyiségeire egy magánszemélyt illetett meg kezelői jog, azonban 2020 év végén az törlésre került.
A kistorony vonatkozásában pedig a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, valamint az Írottkő Natúrparkért Egyesület vagyonkezelői joga szerepel jelenleg a nyilvántartásban, amely vagyonkezelői szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését korábban már kezdeményezték az MNV Zrt.-nél.
A fenti változások következtében megfogalmazódott az igény a vár épületegyüttesének egységes kezelésbe kerülésére vonatkozóan.
Ennek érdekében a város tárgyalásokat kezdeményezett az MNV Zrt.-vel. Hosszas egyeztetések eredményeként megszületett a csatolt vagyonkezelési szerződés-tervezet, amely – a vár és történelmi egységéhez tartozó valamennyi ingatlant együtt kezelve – részletesen tartalmazza mindazon rendelkezéseket, amelyeket jogszabály kötelezően előír.
Az előkészített vagyonkezelési szerződés határozatlan időre szól, a benne foglaltak szerint a Jurisics Vár Művelődési Központ és Várszínházon keresztül tervezett közfeladatok ellátásának elősegítése érdekében díjmentes használatot biztosít az érintett ingatlanokra, ugyanakkor külön szabályozza azt az esetet amennyiben azok nem közfeladathoz kapcsolódó üzleti jellegű hasznosítására kerülne sor.
Nem közfeladathoz köthető hasznosítás esetén a várost, mint vagyonkezelőt díjfizetési kötelezettség terheli, amely során a hasznosítási szerződésekben megjelölésre kerülő nettó bevétel 30 %-a illeti meg az MNV Zrt.-t.
A szerződésben sikerült kitérni a vagyonkezelőt terhelő ingatlanok állagmegóvási, karbantartási kötelezettségére, szabályozza azt is, hogy mely esetekben szükséges az MNV Zrt. írásbeli hozzájárulásának beszerzése, illetve az engedély nélkül végezhető tevékenységeket is nevesíti.
A közüzemi órák jelenleg a művelődési központ nevén vannak, de ezek a jövőben át lesznek íratva az önkormányzatra.
A képviselő-testület egy korábbi döntését, amely a vár környezetében lévő közterületek ingyenes önkormányzati tulajdonba kerülését tartalmazza szükséges visszavonni, hiszen a jelen vagyonkezelési szerződéstervezet kitér ezen ingatlanokra is.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta az szerződés tervezetet és szintén egyhangúlag ajánlotta elfogadásra.

Táncsics Péter a bizottsági üléshez hasonlóan itt is megteszi a javaslatát. A vár különböző, már egy kézben lévő helyiségei, rendezvénytermeinek a hasznosításáról egy egységes tájékoztatást kellene készíteni a civil szervezetek, a vállalkozások számára. Ugyanis sokan azt gondolják, hogy a várba nem lehet bekerülni rendezvényt vagy közgyűlést tartani, másnak viszont ez ingyen jár, és mindig is járt. Hasonló szabályozás alapján minden kőszegi intézménynek és szervezetnek kell tudni erre lehetőséget biztosítani, de természetesen a közcélú és önkormányzati feladatot ellátó szervezetek elsőbbséget kell, hogy élvezzenek.
A szerződés tervezet értelmében a bevétel egy része itt marad, tehát bevétel szerzés miatt is érdemes elérhetővé tenni a tereket.

Básthy Béla az előterjesztés kapcsán elsőként megköszöni dr. Zalán Gábor jegyző úr, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető és Pócza Zoltán igazgató munkáját.
Bár viszonylag rövid az előterjesztés, már két éve foglalkozik ezzel a hivatal. Maga is nemcsak részese, alakítója is volt ennek a folyamatnak. Kereste a kapcsolatokat, személyesen tárgyalt illetékesekkel, amit el lehetett érni, az benne van ebben a szerződés tervezetben. Nagy lépés a vár körüli zöld felületek (Diáksétány stb.) hasznosítása, mert eddig ezekre az önkormányzatnak nem volt semmilyen jogosítványa.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, szavazásra bocsátja a két határozati javaslatot. A képviselők 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


53/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 72/2020. (VII.2.) képviselő-testületi határozatát visszavonja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Ezután a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


54/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata és a Magyar Állam képviseletében eljáró Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. között a kőszegi Jurisics vár épületegyüttesére és annak környezetében lévő ingatlanokra vonatkozó vagyonkezelési szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés és a jogügylethez kapcsolódó egyéb dokumentumok aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Új orvosi ügyeleti épület létrehozására vonatkozó pályázat benyújtásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Fekete Balázs szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a Széchenyi Terv Plusz (2021-2027) Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretében megjelent TOP PLUSZ-3.3.2-21 azonosító számú, Helyi egészségügyi és szociális infrastruktúra fejlesztése című konstrukcióra Kőszeg Város Önkormányzata pályázatot kíván benyújtani. A pályázat tárgya: új orvosi ügyeleti épület létrehozása, amelynek a helye a jelenlegi egészségház és a jégpálya közötti területen, a 2978/108 hrsz-ú ingatlanon valósulna meg.
Az új ügyelet egy téglalap alakú, földszintes, magastetős épület lenne. A személyzet a déli oldalon, a betegek az északi oldalról (azaz az egészségház felől) közelítenék meg. Az épületben lenne rendelőhelyiség, illemhelyek, a dolgozók számára vizesblokk, személyzeti öltöző és teakonyha, nővér és orvosi pihenő, valamint egy fűtött garázs is.
A tervezői költségbecslés 175 millió Ft, a tervezett összköltség 200 millió forint.
A pályázat benyújtásának határideje: 2022. április 8-a, melyhez kéri a képviselő-testület jóváhagyását.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás ülésén két felvetés hangzott el. Az egyik az, hogy 100%-os intenzitású-e a pályázat és mindent bekalkuláltak-e? A másik kérdés az volt, hogy az önkormányzat saját maga nyújtja-e be a pályázatot, vagy konzorciumi formában? Mivel az első kérdésre igen volt a válasz, a másodikra pedig az, hogy a város saját maga, önállóan nyújtja be a pályázatot, a bizottságuk elfogadásra ajánlotta a határozati javaslatot.

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság is megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert ismerteti, hogy a pénzügyi bizottság szintén ugyanilyen szavazati aránnyal támogatta a pályázat beadását.

Básthy Béla köszöni az előterjesztő munkáját. Előrelátó tervezésnek lehetett mindenki tanúja, hiszen 2020. júniusában érkezett meg az értesítés az új mentőállomás megépítésére vonatkozó támogatásról, és attól fogva a hivatal már arra gondolt, hogy az ügyelet is a közelben kapjon helyet, majd megkezdte az előkészítő munkát annak érdekében, hogy egy komplett egészségügyi egységet lehessen létrehozni. Ő nagy örömmel venné, ha ez a két fejlesztés két eltérő forrásból, de összehangoltan valósulhatna meg.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a pályázat benyújtását, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.


55/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a TOP Plusz-3.3.2-21 Helyi egészségügyi és szociális infrastruktúra fejlesztése című felhívás keretében új orvosi ügyeleti épület létrehozása tárgyában pályázat benyújtását és felhatalmazza a polgármestert a pályázati kérelem aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.



A 7. napirendi pont tárgyalása:

Az LLY-346 forgalmi rendszámú gépjármű használatának szabályairól szóló önkormányzati szabályzat, valamint a Kőszegfalvi Sportegyesülettel kötendő üzembentartói megállapodás tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál a sportegyesület megbízásából Gyarmati Kálmán volt önkormányzati képviselő van jelen.

Básthy Béla szóbeli kiegészítésében visszautal arra, hogy az elmúlt időszakban Velkyné Ball Andrea jelenlegi és Gyarmati Kálmán volt képviselővel folyamatosan gondolkodtak arról, hogyan lehetne a kőszegfalvi városrészt segíteni, hiszen az is Kőszeg része, de mégiscsak egy önálló identitású falu.
Az eddig használt un. civil kisbuszt a társadalmi szervezetek közül a kőszegfalvi sportegyesület kérte kölcsön, ezért merült fel, hogy az önkormányzat tulajdonában maradna ugyan, de az üzembentartó jogot átadná a város az egyesületnek azzal, a feltétellel, hogy az egyesület vállalja a városrészen felmerülő fenti igények, azaz közösségi feladatok ellátását is.



Hozzászólások:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Velkyné Ball Andrea nem szeretne hálátlan lenni, de az előterjesztésben is szerepel, hogy hányfajta célra lehetne használni Kőszegfalván ezt a kisbuszt. Kérdezi, hogy az önkormányzat tudná-e esetleg anyagilag támogatni a fenntartását, hogy ne a sportegyesület költségvetését terhelje mindez. Kiemeli, hogy az idősek orvoshoz való szállítása nem a jelenlegi orvosi rendelés kiváltását jelentené, hanem a szakorvosi rendelőbe történő utaztatást.

Gyarmati Kálmán háláját fejezi ki polgármester úr felé, amiért támogatta a kérésüket. Külön megköszöni polgármester úrnak, hogy mindig foglalkozik a városrésszel és rendszeresen eljön a kőszegfalvi rendezvényekre.
A kisbusz használatát illetően a gyermekek szállításához szükségük lesz még gyerekülésekre, továbbá létre fognak hozni egy, a kisbusz használatára vonatkozó szabályzatot is.

Básthy Béla kiemeli: Kőszegfalva a város része, és ezzel a kisbusz átadásával egyáltalán nincs vége az együttműködésnek. Nem az a cél, hogy ellehetetlenítsen bárkit is az önkormányzat, hanem hogy javítson a dolgokon. Látni fogjuk, hol az a pont, ahol segítségre lesz szükség, hiszen a busz tulajdonjoga továbbra is az önkormányzaté marad.

Dr. Zalán Gábor jelzi, hogy a bizottsági ülésen volt egy jelzése a városrész képviselőjének és ezt ő szeretné a megállapodás szövegén megjeleníteni. A sportegyesület más szervezetnek is átadhatja használatra a kisbuszt, de bérleti díjat természetesen nem kérhet érte. Ezért a megállapodás 4. pontja utolsó részét a következők szerint kéri kiegészíteni: „… más kőszegfalvi civil szervezetek számára ingyenesen használatba adhatja.”
A tankolás és az üzemben tartás költségei természetesen a sportegyesületet terhelik majd. A gyermekek szállítását az óvoda eddig mindig úgy oldotta meg, hogy a szülők kölcsön adták a gyereküléseket, így tehát ez nem fog a jövőben sem gondot okozni.

Básthy Béla hozzáfűzi: az előterjesztés részét képezi még az LLY-346 forgalmi rendszámú Volkswagen Transporter típusú gépjármű kisbusznak a használatára vonatkozó szabályzat jóváhagyása, ami a jövőben „civil kisbuszként” lehet kölcsön kérni a hivataltól. De ennek a kisbusznak a használatáért már nem kell a kőszegfalviaknak „versenyt futniuk”.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja mindhárom határozati javaslatot. A képviselők 10 igen az alábbi határozatot hozzák:


56/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 36/2018. (III. 1.) képviselő-testületi határozatát visszavonja.

Ezután szintén 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


57/2022. (III. 31.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata tulajdonában, és a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal üzemben tartásában álló LLY-346 forgalmi rendszámú Volkswagen Transporter típusú gépjármű használatára vonatkozó szabályzatát a mellékletben foglaltak szerinti tartalommal elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Végül a polgármester a III. határozati javaslatot bocsátja szava