Jegyzőkönyv: 2025. Február 13., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Az önkormányzati képviselők, a bizottságok elnökei és tagjai tiszteletdíjáról szóló 37/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - A bölcsőde intézményi térítési díjának megállapítása.
3. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetésének jóváhagyása.
4. - A 2026-2028. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
5. - Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött feladatátvállalási megállapodás módosítása (rendkívüli előterjesztés).
6. - Kőszeg Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló rendeletének megalkotása.
7. - A szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
8. - A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014 (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
9. - A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
10. - Vagyongazdálkodási koncepció.
11. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzat módosítása.
12. - A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde átszervezésével kapcsolatos döntések meghozatala.
13. - Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2025/2026. nevelési évre.
14. - A Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület ingyenes helyiséghasználati kérelme.
15. - A polgármester 2025. évi szabadságtervének jóváhagyása.
17. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
K/1416-2/2025. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2025. február 13-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester,
Bányai-Németh Gábor, Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Galambos Bence, Gelencsér Attila, Klobetzné Debrei Hajnalka, Kövesdi Andrea, Németh Balázs és Takácsné Varga Ágnes képviselő (10 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette:
Terplán Zoltán alpolgármester és Giczy József képviselő.

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető, Révész József a Városi Múzeum, Könyvár és Levéltár igazgatója, Raposa Helga a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ vezetője, Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde főigazgatója valamint Eső Attila a Kőszegi Városüzemeltető Kft. igazgatója.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testület ülésén megjelent képviselőket, megállapítja, hogy a megjelent 10 fővel az ülés határozatképes. Terplán Zoltán és Giczy József igazoltan van távol.
Köszönti dr. Zalán Gábor jegyzőt, dr. Nagy Edina aljegyzőt, az osztályvezetőket, az intézményvezetőket és mindenkit, aki nyomon követi a képviselő-testület munkáját.

Megkülönböztetett figyelemmel köszönti dr. Kapiller Saroltát, aki 2013. január 1-je óta a Kőszegi Járási Hivatal vezetője. A város számára ez azért is egy történelmi dátum, mert akkor alakult újjá a kőszegi járás, amivel visszakaptuk Kőszeg közigazgatási vonzásának és ilyen értelemben a történelmi tekintélyének jelentős részét.
Dr. Kapiller Sarolta 12 éven át volt a járási hivatal vezetője, itt a Jurisics téren, a Városházával szemben. Polgármesterként ő mindig örömmel és megtiszteltetéssel élte meg, hogy egy olyan vezető van a járási hivatal élén, aki ennek a feladatnak minden szempontból felkészülten meg tudott felelni, adminisztratív kihívásaival maximálisan, tettre készen eleget tudott tenni.
Az ő habitusa, hozzáállása, hazaszeretete példaértékű mindenki számára és megtisztelő volt Kőszeg Város Önkormányzata számára, hogy vele dolgozhattunk.
Dr. Kapiller Sarolta mosolya, az üdesége a régi, de eljött az az idő, amikor meghozhatta a nyugdíjba vonulásáról szóló döntést, aminek a családja nyilván rendkívül örül.
Pályája során egymásra épülő generációkkal volt kapcsolata, hiszen a Jurisics Miklós Gimnáziumban tanárként kezdte, ahol fiatalokkal, majd a megyei önkormányzat közművelődési titkárságvezetőjeként idősebb korosztályokkal is foglalkozott.
Számára felejthetetlen, az a 2015. évi március 15-i ünnepség, amikor Hölvényi György Európa Parlamenti képviselő hóvihar miatt nem tudott eljönni Kőszegre beszédet mondani és dr. Kapiller Sarolta „ugrott be” helyette. Mert neki soha nem kellett felkészülni egy-egy beszédre, annyira a szívében hordozza nemzeti ünnepeink üzeneteit. Bárhol, bármikor mindig örömmel hallgattuk gondolatait, de természetesen minden más témában is.

Az elköszönés alkalmából készültünk egy kis ajándékkal. Elsőként egy Emléklapot ad át a számára, melynek a szövegét a jelenlévők számára fel is olvas:

DR. KAPILLER SAROLTA
2013-2025 között a Kőszegi Járás hivatalvezetőjeként magas színvonalú szakmai munkájával és elkötelezettségével biztosította az államigazgatási feladatok zavartalan ellátását.
A Kőszegi Járás szolgálatában fáradhatatlan lelkesedéssel végzett hivatalvezetői munkáját a város lakosságának nevében is köszönöm!
Básthy Béla
polgármester


Átadja továbbá dr. Kapiller Sarolta számára Kamper Lajos kőszegi származású művész képét, hiszen dr. Kapiller Sarolta a vas vármegyei művészeket mindig szívén viselte. Remélhetőleg jó emlékeket fog idézni ez a Jurisics térről készült kép, amelyen a járási hivatal épülete, a Városháza, a Szentháromság szobor és a zenélő kút is látható.
Végül a nyugdíjas évekhez jó egészségez kívánva dr. Zalán Gábor jegyzővel együtt virágcsokorral köszönik meg dr. Kapiller Sarolta munkáját.

Dr. Kapiller Sarolta megköszöni a búcsúztató szavakat. Mindenkinek azt kívánja, hogy legyen ebben része. Nemcsak azért, mert ajándékot kap az ember, hanem azért is, mert kitör a szabadság és az ő forradalmár lelkének ez nagyon kell. 41 évet dolgozott le, ebből 40 év közszolgálat volt, egy évet pedig még Erdélyben, de arról nem kapta meg az igazolást, tehát az nem számít bele a nyugdíjába. Annak idején az átjövetel is két évig tartott, már házasként: a férje már itt volt, ő még egy ideig otthon maradt a szüleivel és akkor már megszületett a gyermekük is. Az akkori diktátor személyes aláírásával engedték át.
Ahhoz képest egy nagyszerű pályát tudhat magáénak, sok lehetőséget kapott. Két pályát futott meg: az egyik a tanári, a másik a közszolgálati volt. 23 évet tanult a magyar felsőoktatásban, aminek néhány nap múlva már semmi jelentősége nem lesz, mert azt tudjuk, hogy az emberből nem a diplomái száma meg a hivatali rangja marad meg, hanem maga az ember.
27 évet töltött Kőszegen. Azt kéri Kőszegtől, az összes ismerősétől, Önöktől, hogy az ember maradjon meg emlékezetükben. Köszöni a lehetőséget, hogy itt lehetett: a mindenkori képviselő-testületeknek és polgármestereknek, Básthy Béla polgármester úrnak, dr. Zalán Gábor jegyző úrnak, dr. Nagy Edina aljegyző asszonynak azt a sok segítséget, amit – mindig azonnal és mindig hibátlanul – kapott.
Köszöni az intézményeknek, hogy meghívták, ha kellett segítettek. Köszöni Pócza Zoltán rengeteg munkáját, aki egyébként az első volt, aki a covid idején maszkokat hozott a járási hivatalba.
Köszöni Raposa Helgának, hogy a közös, nehéz ügyeikben mindig helyt állt és mindig érzelemmel, de szilárdan, objektíven tudott hozzáállni a gyámügyekhez.
Köszöni Keszei Balázs igazgató úrnak, hogy bármikor a segítségére volt, egykori kollégaként is, továbbá később is, amikor szüksége volt rá az oktatásügyben.
Köszöni mindenkinek: az egyházi személyeknek, de Kőszeg város valamennyi lakójának, hogy itt lehetett és május elseje után nyugdíjasként is itt lehet.
Mindenkinek azt kívánja, hogy éljék meg ezt: legyen sikeres pályában részük és aztán éljenek a családjukért, ezzel együtt a városukért és a nemzetünkért.
Mindent köszönök!

Básthy Béla szerint dr. Kapiller Sarolta személyében megtestesíti a magyar történelemben számtalan remek példát adó erdélyi asszonyok sztereotípiáját. Ő volt talán az első Erdélyből származó személy, aki a városba, de legalábbis az oktatás területére, a gimnáziumba került tanárként. Pályafutása alatt aztán ezt tovább építette.
Mivel az elmúlt 41 esztendő valóban közszolgálati, nemzeti ügyekben eltöltött 41 esztendő volt, és bár dr. Kapiller Sarolta nem ebben a városban és nem ebben a teremben tette le állampolgári esküjét, de nagyon erős bizonyítékát adta annak, hogy milyen állampolgára tudott lenni Magyarországnak és annak, hogy milyen követe tudott lenni az erdélyi magyarságnak itt közöttünk. Ezért kéri, hogy a jelenlévők dr. Kapiller Sarolta tiszteletére énekeljék el a magyar himnuszt.

A himnusz eléneklése után a polgármester búcsúzóul jelzi, hogy dr. Kapiller Saroltát természetesen továbbra is várja Kőszeg városa a rendezvényein, aki még egyszer köszönetét fejezi ki, majd elhagyja az üléstermet.


A napirend előtt Takácsné Varga Ágnes, a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság – mint a vagyonnyilatkozatokat nyilvántartó bizottság – elnöke kér szót és tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a vonatkozó jogszabályokban előírtaknak megfelelően január 31-i időponttal polgármester úr, alpolgármester úr és minden képviselőtársunk eleget tett a képviselői vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségének, így a mai ülésen – és a továbbiakon is – érdemben részt vehet.

Ezután a polgármester kérdezi, hogy a meghívón jelzett napirenddel kapcsolatban van-e a képviselőknek észrevétele.
Mivel ilyen nem hangzik el, szavazásra bocsátja azt, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.


N A P I R E N D:

1. Az önkormányzati képviselők, a bizottságok elnökei és tagjai tiszteletdíjáról szóló 37/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
2. A bölcsőde intézményi térítési díjának megállapítása.
Előterjesztő: Kövesdi Gáborné főigazgató.
3. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetésének jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
4. A 2026-2028. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
5. Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött feladatátvállalási megállapodás módosítása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
6. Kőszeg Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló rendeletének megalkotása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
7. A szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
8. A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014 (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
9. A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
10. Vagyongazdálkodási koncepció.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
11. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal működési rendjéről szóló szabályzat módosítása.
Előadó a jegyző nevében: dr. Nagy Edina aljegyző.
12. A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde átszervezésével kapcsolatos döntések meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
13. Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2025/2026. nevelési évre.
Előadó a polgármester nevében: Dr. Dömötör Ramóna igazgatási osztályvezető.
14. A Fitt-Boksz Ökölvívó Egyesület ingyenes helyiséghasználati kérelme.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
15. A polgármester 2025. évi szabadságtervének jóváhagyása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.

Zárt ülés keretében:

1. Döntés lakásbérleti szerződéssel kapcsolatban.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.


A napirend megtárgyalása előtt a polgármester a lejárt határidejű határozatokra készült jelentésekről, valamint az átruházott döntésekről szóló beszámolóról várja az észrevételeket. Jelzi, hogy az előző ülésen elhangzottak értelmében ez a dokumentum az előterjesztésekkel egyidőben került kiküldésre, amit Bányai-Németh Gábor megköszön.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzati képviselők, a bizottságok elnökei és tagjai tiszteletdíjáról szóló 37/2014. (X. 22.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Básthy Béla szóbeli kiegészítésében emlékezeti a képviselő-testületet, hogy a legutóbbi ülésen megalkotásra került a hivatali köztisztviselők alapilletményének 10%-os emeléséről szóló önkormányzati rendelet, amely a 2025. évre szól.
A benyújtott előterjesztés – ezzel megegyezően – a képviselők, a bizottsági elnökök és tagok tiszteletdíjának módosítását tekintve is 10%-os emelést irányozza elő.
Ezzel az önkormányzati képviselők tiszteletdíja 72.000,- forint/hóról 79.200,- forint/hóra, a bizottsági elnökök tiszteletdíja 64.800,- forint/hóról 71.280,- forintra, míg a önkormányzati képviselők bizottsági tagságonként kapott tiszteletdíja a jelenlegi 21.600,- forint/hó összegről 23.760,- forint/hó összegre emelkedne.
A külső bizottsági tagok tiszteletdíját is 10 százalékkal javasolja megemelni, ezzel a jelenlegi 31.250,- forint/hóról 34.375,- forint/hóra emelkedne annak mértéke.
A mai ülésre kiküldött költségvetési rendelettervezet már ezekkel a tiszteletdíjakkal készült, azaz ezek a számok beépítésre kerültek.
Kéri a rendelettervezet jóváhagyását.

Hozzászólások:

Takácsné Varga Ágnes jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta. A bizottsági tagok nevében köszönik az előterjesztést.

Bányai-Németh Gábor azt gondolja, hogy a képviselő-testület valamennyi tagja mögött sikeres – jobb szó híján – karrier áll. Látva az önkormányzat költségvetési helyzetét, továbbá azt, hogy a zeneiskola milyen állapotban van, javasolja, hogy mondjon le a képviselő-testület erről az emelésről egy kőszegi közintézmény javára. Láttuk, hogy 1-2 millió Ft is milyen segítséget tud jelenteni, hogy optimálisabban tudjon egy-egy intézmény működni. Ő a zeneiskola alapítványát szeretné megjelölni e célra.

Básthy Béla felidézi, hogy az előző képviselői ciklusban volt hasonló javaslat, illetve a képviselői tiszteletdíjak teljes felajánlásra is. Nyilván az egyes képviselők pénzügyi helyzete adott esetben eltérő, de az bizonyos, hogy mindannyian tisztes munkát végeznek.
Bár nem szeretne ilyennel viccelődni, de azt szokta mondani: ha valaki lélegeztetőgépen van – de a zeneiskola nincs lélegeztetőgépen! – azzal nem tudnánk megmenteni, ha nem veszünk levegőt. Azt mindenkinek látnia kell, hogy minden képviselőnek eltérőek a saját körülményei és ezek meghatározhatják a saját döntését arról, hogy a tiszteletdíjával mit tesz. Ha képviselő úr úgy dönt, hogy a tiszteletdíját átadja bármilyen más célra, akkor azt ott bizonyára örömmel fogják fogadni, de ennek normatív szintre történő emelését nem tartja szerencsésnek. Ha mindenki megkapta a járandóságát, utána azt tesz vele, amit akar: bármilyen intézménynek, szervezetnek adja vagy a családjára költi – ezt hagyjuk meg mindenkinek a saját hatáskörében. A hivatal és az intézmények dolgozóinak a jövedeleméről sem szeretnénk hasonlóan dönteni, mert az is magánügy.
Az ilyen javaslatokat ő soha nem is szokta feltenni szavazásra, mert sokkal elegánsabb, ha ez minden képviselőnek a saját döntése marad. A jótékonykodást hagyjuk meg magának mindenkinek.

Bányai-Németh Gábor továbbra is fenntartja javaslatát, mert a költségvetés számaira való tekintettel egy szép gesztus lenne a képviselő-testület részéről. Nem is nagy összegről, 1,86 millió Ft-ról van szó. Ezzel csúsztatná egy évvel a képviselő-testület a tiszteletdíjak emelését.

Básthy Béla jelzi, hogy erről a módosító indítványról természetesen tudunk szavazni, ezt szavazásra fogja bocsátani.
Majd a költségvetés tárgyalása során lesz arról szó, hogy a város költségvetési pozíciója máris javult egy kicsit. Ugyanis a pénzügyi osztály a jogszabályok szerint állította össze a rendelettervezetet, de azóta megjelent az a tájékoztatás, mely szerint a 8 millió Ft szolidaritási adót nem kell Kőszegnek megfizetnie. (Ezt majd a vis maior keretbe javasolja átcsoportosítani.)
Egyébként a képviselői tiszteletdíjakat érdemes más településeken is megnézni. Egy ismert, közeli nagyvárosban 500 ezer Ft a képviselői tiszteletdíj összege és ott 4 milliárd Ft-ot kellene megtakarítania az önkormányzatnak.
Azt gondolja, hogy a kőszegi képviselők és bizottsági elnökök, tagok tiszteletdíja teljesen méltányos és a hasonló nagyságú városok körében sokkal inkább az alacsonyabb kategóriába tartozik, mint a magasabba. Ezt jó, ha tudjuk, főleg a 11 külső bizottsági tag tiszteletdíjára is gondolva.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a napirend tárgyalását és elsőként Bányai-Németh Gábor módosító javaslatát bocsátja szavazásra, mely szerint – ellentétben a hivatali és az intézményi dolgozókra jóváhagyott emeléssel – a képviselői tiszteletdíjak esetében ne legyen emelés. A képviselő javaslatát a képviselő-testület 2 igen, 8 nem szavazattal elveti.

Ezután a polgármester a beterjesztett rendelettervezetet bocsátja szavazásra.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
4/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete
az önkormányzati képviselők, a bizottságok elnökei és tagjai tiszteletdíjáról szóló 37/2014. (X. 22.) szóló önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A bölcsőde intézményi térítési díjának megállapításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kövesdi Gáborné szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a bölcsőde esetében a gyermek gondozására vonatkozó intézményi térítési díjat a képviselő-testület jogosult meghatározni és elfogadni.
A Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincses sziget Bölcsődéjében és a horvátzsidányi Tücsök Bölcsődéjében tavaly és azelőtt sem kellett intézményi térítési díjat fizetni. Kéri, hogy 2025. évre javasolt gondozási intézményi térítési díjat ismét 0 Ft-ban állapítsa meg a képviselő-testület.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság 6 igen szavazattal az előterjesztést elfogadásra ajánlotta.

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy ugyanez volt a véleménye a pénzügyi bizottságnak is: egyhangúlag elfogadásra ajánlották a határozati javaslatot.

Básthy Béla hozzáfűzi: ez a kérdéskör a város költségvetésében is visszaköszön. A kőszegi bölcsőde teltházzal működik, ezért az állami támogatásból többletet is tudunk realizálni, mivel szerencsére azt nem kell visszafizetni, hanem azt az intézmény fel tudja használni.
A horvátzsidányi bölcsődében ez nem így van, mert ott közel 8 millió Ft nagyságú hiány látszik a működésben. Ha jól emlékszik, 11 gyermek van a zsidányi bölcsődében és ott is jobb lenne a finanszírozás, ha telt ház lenne. Ráadásul abba a bölcsődébe két kőszegi gyermek is jár.
Ez egyrészt jó is, mert azok a kőszegi gyermekek, akiknek nem jutott hely az itteni bölcsődében, azok sem maradtak ellátás nélkül, másrész Horvátzsidánynak is jól jön a kőszegi normatíva, ugyanis Kőszeg mintegy 1,5 millió Ft-ot tesz hozzá az ellátott gyermekek után.
Megköszöni főigazgató asszonynak, hogy nagy körültekintéssel, a pénzügyi szempontokat is figyelembe véve vezeti az intézményt, amelynek következményeképpen megtakarítás is keletkezik.
Korábban más volt a helyzet, mert akkor nem a beíratott, hanem a megjelent létszám alapján finanszírozták a bölcsődéket. Szinte minden nap előfordult, hogy valamelyik szülő nem vitte bölcsibe a gyermeket, ami normatíva csökkentést eredményezett. A jelenlegi helyzet tehát Kőszegnek mindenképpen jobb.
Mivel Horvátzsidány sem kér a szülőktől intézményi térítési díjat, a képviselő-testült nyugodt szívvel dönthet arról, hogy egyik bölcsődében se kelljen intézményi térítési díjat fizetni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, a képviselő-testület pedig 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


11/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincses sziget Bölcsődéjében 2025. évre az intézményi térítési díjat 0 Ft-ban határozza meg.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tücsök Bölcsődéjében 2025. évre az intézményi térítési díjat 0 Ft-ban határozza meg.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetésének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésben elmondja, hogy 2013. január 1-jén alakult meg a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal Kőszeg város, Bozsok és Velem községek önkormányzatai részvételével. A közös hivatalt létrehozó megállapodásban rögzítésre került, hogy a hivatal költségvetésében az állami támogatás feletti különbözetet az önkormányzatok a lakosságszám arányában vállalják oly módon, hogy Bozsok és Velem község lakosságszámára eső részéhez Bozsok 40%-kal, Velem 60%-kal járul hozzá.
A közös hivatal költségvetésében a személyi kiadásokat a mindhárom képviselő-testület által elfogadott, 2025. évre szóló, a köztisztviselői illetményalapnak és illetménykiegészítésnek a megállapításáról szóló rendelet alapján számolták ki.
A dologi kiadásoknál jelentős előirányzat csökkentést hajtottak végre.
Ebben az évben több dolgozó is kap jubileumi jutalmat, amely jelentős összeget, közel 12 millió Ft-ot tesz ki.
A hivatal költségvetésének részleteit a melléklet tartalmazza.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést. Az előterjesztésben írtakkal ellentétben nem egyhangúlag támogatták, hanem 5 igen, 1 nem szavazati aránnyal.

Gelencsér Attila jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság egyhangúlag, 5 igen szavazattal ajánlotta elfogadásra a hivatal költségvetését.

Takácsné Varga Ágnes pedig a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti: a bizottság szintén egyhangúlag támogatta a határozati javaslatot.

Básthy Béla arra hívja fel a figyelmet, hogy a hivatal több mint 529 milliós költségvetéséről beszélünk, ami a város teljes, 4,7 milliárd Ft összegű költségvétésének a része. A személyi kiadások (járulékokkal együtt) 416 millió Ft-ot tesznek ki, a dologi kiadások 107 M Ft-ot. A kulcsszám az, hogy a közös hivatal 49 fő összlétszámmal működik.
Az állami támogatáson felüli finanszírozást lakosságszám alapján kell vállalni, a 60-40%-os arányt pedig a másik két község együtt fogadta el, arra való tekintettel, hogy Velemben kirendeltségi iroda működik.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.


12/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2025. évi költségvetését a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A 2026-2028. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámairól szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítést tesz. Az önkormányzatnak az államháztartásról szóló törvény alapján az éves költségvetési rendelete elfogadásáig határozatban kell megállapítania a középtávú tervezés keretszámait.
Az elmúlt év keretszámait felülvizsgálták, és minimális változtatást hajtottak végre a helyi adó és a saját bevételek vonatkozásában.
A stabilitási törvény értelmében az önkormányzatok a saját bevételeik 50%-áig tudnak hitelfelvétel esetén biztosítékot szerezni, azaz ez az az összeg, amit vissza tudnának fizetni. Kőszeg Város Önkormányzatának jelenleg nincs hitele, ilyen kötelezettségünk nincs.
Amennyiben a képviselő-testület elfogadja a középtávú tervezés keretszámait, az beépül a költségvetésbe.


Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a jelenlévő bizottsági tagok 6 igen szavazattal elfogadásra ajánlották a képviselő-testületnek.

Gelencsér Attila jelzi: ugyanez volt a városfejlesztési bizottság véleménye is: 5 igen szavazattal elfogadásra ajánlották.

Takácsné Varga Ágnes szerint a pénzügyi bizottság is egyhangúlag támogatta a határozati javaslatot.

Básthy Béla a számok hátteréről ad egy kis felvilágosítást a képviselő-testületnek. Ezek a keretszámok évről évre felülvizsgálatra kerülnek. Óvatos előrejelzésünk van abban a reményben, hogy a valós bevételeink magasabbak lesznek, mint amit a prognosztizált bevételek alapján most látunk. Mivel az esetleges pénzügyi vállalásunk felső határát is ezek a számok adják, szerinte helyes az az irány, hogy önkorlátozók vagyunk és visszafogottabban tervezünk. Inkább legyen magasabb a tényleges bevétel, mint fordítva.

További észrevétel nélkül, a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


13/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A.§-a alapján a 2026-2028. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámait elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött feladatátvállalási megállapodás módosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Básthy Béla elsőként az előterjesztés rendkívüliségét indokolja.
Schrott Tamással, az Irottkő Natúrparkért Egyesület elnökével már korábban volt egy tervezett megbeszélése, ami elnök úr betegsége miatt elmaradt, így nem tudta vele tisztázni az előterjesztésben foglaltakat. Ezért nem kerülhetett a bizottságok elé időben ez az anyag.
Az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel alapítása óta – már lassan 30 éve – együttműködik az önkormányzat. Az is ismert, hogy város turisztikai feladatait feladatátvállalási megállapodás alapján az egyesület látja el, az abban meghatározott finanszírozás szélső értékei szerint. Azért ez a megfogalmazás, mert a megállapodás szerint valójában az eddig évről évre átadott forrásnál többet irányozna elő a natúrpark számára. Már csak ezért is aktuális lesz majd hamarosan ennek a megállapodásnak a felülvizsgálata. Amikor ezt a megállapodást 2016. végén-2017. elején létrejött, akkor az önkormányzat még 1,55 Ft kiegészítő támogatást kapott minden beszedett idegenforgalmi adóforint után. Ez a finanszírozás aztán megszűnt, részben a covid időszak alatt, részben az államháztartás nehézségei miatt, de az önkormányzatok finanszírozásának a mikéntje is megváltozott. Hiszen vannak olyan települések – Vas vármegyében is –, ahol tudjuk, hogy mind az idegenforgalmi adó, mind az iparűzési adó magas bevételt jelent, így nem célszerű az államnak ezeket a településeket további idegenforgalmi hozzájárulással megtámogatni.
Mivel ez a korábbi támogatás mára már 0-ra redukálódott, az önkormányzat csak a saját bevételeire számíthat. Ez volt a fő oka annak, hogy a megállapodásban valamiért kikötött 13 millió Ft-os felső értékről nem tudtuk feljebb emelni a natúrpark turisztikai-marketing célú céltámogatását.
Ezt megtartanánk az idei költségvetésben is. Ugyanakkor elnök úr jelezte, hogy mind az egyesület, mind a TDM szervezet és a Tourinform iroda is nagyon a szélén jár a pénzügyi lehetőségeinek.
A jövőről már több tárgyalást is folyatott elnök úrral, továbbá a tavalyi év decemberében írásban is jelezte a számára, hogy mit tartana elképzelhetőnek.
A képviselő-testület évente tárgyalja a natúrpark éves beszámolóját és turisztikai feladatellátását. Neki meggyőződése, hogy az utolsó 2-3 évben gyengült az együttműködés a natúrpark és a város között – ezért született az a javaslat, ami az előterjesztésben megfogalmazódott.
Ha azt várjuk a natúrparktól, hogy a turisztikai feladatokat magasabb színvonalon végezze, akkor indokolt ehhez több forrást is adni. Továbbá, ha azt szeretnénk, hogy a turisztikai feladatellátásba együtt is tudjunk működni velük, akkor az is indokolt, hogy nagyobb beleszólásunk is legyen. Az is kívánatos, hogy a turisztika területén érintett intézményeinkkel (Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház, Kőszegi Városi Múzeum) is egy szorosabb, jobb együttműködés jöjjön létre.
Mindezeknek pedig az lehet az útja, amelyre az előterjesztés javaslatot tesz: az egyesület által foglalkozatott 1 fő Tourinform irodavezető és TDM menedzser munkakör 50%-át 2025. március 1-től vegye át az önkormányzat. A kolléga fél napot dolgozna itt a hivatalban, fél napot pedig továbbra is a natúrparkban. Így a munkabére felét az önkormányzat adná, a másik felét pedig a natúrpark, ami nyilván nagy pénzügyi segítség lenne a számukra.
A hatályos megállapodás módosításét elnök úr egy INTERREG AT-HU pályázatuk márciusban esedékes elbírálása után tartja időszerűnek. A megállapodás felülvizsgálata a felek megegyezése alapján lesz előterjesztve.
Jelen javaslat pénzügyi fedezetét a költségvetés tervezete már tartalmazza.

Hozzászólás:

Fekete-Pataki Edit értelmezni szeretné, hogy melyik létszám felének az átvételéről lenne szó. Az előterjesztés első hasábjában egy fő 8 órás TDM menedzser irodavezető szerepel, a határozati javaslatban pedig Tourinform irodavezető és TDM menedzser.

Básthy Béla tisztázza, hogy a Tourinform irodavezető egyben TDM menedzser is, tehát egy létszámról van szó, amely kettős munkakört egy személy tölt be. Ezen kívül dolgozik még a natúrparknál egy 8 órás Tourinform munkatárs is, de annak az átvételét nem tartja indokoltnak, hiszen ő maradjon meg ügyfélszolgálatban, álljon a turisták rendelkezésre. A vezetővel meg természetesen meg tudja beszélni az egyéb kérdéseket.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hagyja jóvá:


14/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli Kőszeg Város Önkormányzata létszámkeretének 1 fő 4 órás munkaviszonyban foglalkoztatottal történő emelését – Tourinform irodavezető és TDM menedzser munkakörre – 2025. március 1-től határozatlan időre. A szükséges fedezetet Kőszeg Város Önkormányzata a 2025. évi költségvetésében biztosítja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert az 1. pontban foglaltak tekintetében az Írottkő Natúrparkért Egyesülettel kötött feladatátvállalási megállapodás módosításának előkészítésére és a Képviselő-testület elé terjesztésére.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő:
az 1. pont vonatkozásában: értelemszerűen,
a 2. pont vonatkozásában: 2025. májusi képviselő-testületi ülés.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Básthy Béla polgármester szóbeli kiegészítést tesz. Kőszeg Város Önkormányzatának 2025. évi költségvetése van előttünk, amely 4,7 milliárd Ft-ot tesz ki. Ennek része az önkormányzat, a hivatal, valamennyi intézmény, valamint a különböző megállapodásokkal velünk együttműködő szervezetek támogatása is, ami az alrendszereken keresztül kifizetésre kerül.
Ebből 3,2 milliárd a működési kiadás és durván 1,5 milliárd Ft a fejlesztési (más néven felhalmozási) kiadás. Utóbbi a pályázatainkból tevődik össze. Egy elem van, ami a pályázatokat illetően ebben a költségvetésben nem jelenik meg: az ipari park pályázat fejlesztése, amit az önkormányzat 100%-os tulajdonú gazdasági társasága nyert el. De a projekt megvalósítása szorosan összefügg a hivatallal.
Mind a működési, mind a felhalmozási oldalon el kell mondani, hogy az év közbeni bevételeink (mind az államtól átengedett, mind a közhatalmi szerepünknél fogva, vagy bármilyen külső térítésből származó bevételünk) év közben nem fedezik a kiadásainkat.
A kiadásainkat úgy tudjuk majd fedezni, ha egyrészt jelentős maradványt hozunk át a tavalyi évről (ez egyébként évről évre így van), másrészt, ha a fejlesztési oldalon – de nem a pályázatok tekintetében – hanem a városüzemeltetés, illetve azzal kapcsolatos tételek bevételi oldalát vagyonhasznosításból tudjuk majd teljesíteni. Ez sem új, mert a költségvetés mindig is épített erre és a szándékaink megvalósítása miatt idén is nagyon fontos lesz az ingatlanértékesítés. Ki kell emelni, hogy ezek nem vagyonfelélés jellegűek, mert az eladni kívánt ingatlanok éppen az értékesítés során nyerik el a valós funkciójukat. Gondol pld. arra, hogy az építési telkeket, vagy az iparterülteket meghatározott célra alakítottuk ki, így ezen területek sorsa az, hogy gazdára találjanak.
Az tény, hogy az egyes – főleg városüzemeltetési feladatoknál – a tavalyi évben megfogalmazottaknál mintegy 10%-al nagyobb tervvel, viszont a tavalyi teljesülésekhez képest kevesebb összeggel indulunk.
Az év során remélhetőleg idén is majd változik a költségvetés és jobban alakul, mint most látszik.
Az állam finanszírozása – nem mindenhol – de alapvetően célhoz kötött. De van, ahol az alcélok közötti mozgás és bizonyos pénzügyi szabadság megengedett. Pld. a településüzemeltetési vagy a hivatali feladatok terén. A hivatal 49 fős létszámát illetően a finanszírozott 33 főt tekintve nincs az előírva, hogy mely személyeknek adjuk oda.
A legszigorúbb példa az oktatási-nevelési intézmények bérkerete. Az 100%-ban van megtervezve és ha ott bérmaradvány keletkezne, azt vagy ki kellene fizetni jutalomként, vagy vissza kellene fizetni. Kicsit más a szociális feladatoknál, ott rugalmasabb a támogatás, hogy mire használjuk fel és ezt a saját szociális rendeletünk bontja le.
Az iparűzési adóbevételünk továbbra is nagyon alacsony, sőt egy nagyon keveset, de csökkent is. Ennek is a következménye, hogy azt a bizonyos 8 millió Ft szolidaritási hozzájárulást idén nem kell megfizetnünk. Viszont az iparűzési adó esetén az adott évre lehetnek csúszások a feltöltések vagy a visszaigénylések miatt, de remélhetőleg ezek jó irányba alakulnak majd.
Az iparűzési adó egyébként nagyjából azonos szinten van tervezve, mint tavaly. Az idegenforgalmi adónál tavaly 10%-os emelkedés volt, ezt remélve terveztük meg az idei bevételt is.
Az intézmények működését tekintve nagyon szigorú gazdálkodást és a pénzügyi osztállyal intenzív együttműködést várunk el.
Talán mindenki számára evindens és a költségvetésből jól látszik, hogy főleg a kultúra és a közgyűjtemények tekintetében más hasonló nagyságú városokhoz képest Kőszeg jóval nagyobb terhet vállal. magára.
Mivel a kulturális normatíva emelkedését nem tapasztaltuk az elmúlt években, továbbra is szándékunkban áll külön utakon járni és forrásokat kivívni magunknak. mert ezek a területek nemcsak a lakosság igényei miatt fontosak, de meg kell felelni annak a kihívásnak is, mely szerint Kőszeg műemlékekben az ország egyik leggazdagabb városa. És nem szeretnénk elengedni az elért eredményeinket sem, hiszen a kőszegi múzeumnak a 32 millió Ft-os állami normatíva ellenére területi múzeumi státusza van, a várszínházunk pedig a magyarországi szabadéri színházak körében országosan is ismert. Ráadásul a várszínház pályázatai anyagilag is segítik az intézmény működését. Ez most a tervezéskor még nem látszik ugyan, de kívánjuk, hogy legyen a várszínháznak idén is sikeres évada. A művelődési központnak vannak áthúzódó pályázatai is.
A lakossági támogatásokat illetően, a szociális juttatások terén – és ez fontos üzenet a kőszegiek felé – idén először tervezzük a gyermekek születését köszöntő támogatást. Ez 30 ezer Ft gyermekekként, 3 millió Ft az erre tervezett keret. Mondhatná, hogy ez a kormány politikájával összhangban van, de saját meggyőződéséből is vallja, hogy aki gyermeket vállal, az nemcsak a saját családja boldogságához tesz hozzá, hanem az ország jövőjéhez is, hiszen tudjuk, hogy minden európai ország demográfiai gondokkal küzd. Senki nem gondolja, hogy 30 ezer Ft megoldja a családok gondjait, de a minden gyermek érkezését köszöntő pozitív visszajelzést a város részéről talán biztosítani tudja.
Köszöni, hogy a nehéz költségvetési keretszámok ellenére partner volt ebben a támogatás kidolgozásában mindenki és kilátásban van a megszervezése.
A költségvetés tételesen tartalmazza azt, hogy az állami források az intézményeknél, a hivatalnál és az önkormányzat cégét is tekintve milyen mértékben fedezik a valós működési költségeket. Még egyszer ki kell hangsúlyozni, hogy Kőszegen jelentős saját feladatellátás történik és ezért – nemcsak az idén – az alacsony adóbevétel miatt a városüzemeltetés területén csupán karbantartásra, állagmegóvásra tudunk gondolni.
Jelentősebb fejlesztésre csak akkor tudunk gondolni, ha külső forrást tudunk igénybe venni, ilyen volt pld. a több milliárd Ft-os útfelújítási program. Meg az is cél, hogy az önkormányzatok partnerei is tudjanak ilyent szerezni: az egyházakra vagy a tankerületre gondol. Utóbbi támogatása esetén a Balog iskola és a zeneiskola is jobb állapotba kerülhet. Az ilyen irányú együttműködéseinket továbbra is fenn kívánjuk tartani.
A költségvetés tételesen tartalmazza a tervezett fejlesztéseket, a TOP Plusz pályázatokat sem sorolja fel. Ezek megvalósulása a város lakói számára még az idén az utcákon látható lesz.
A helyi saját bevételeink 739 millió Ft-ot tesznek ki, ebből a tervezett iparűzési adó 490 millió Ft. Ennek a növelésén tovább kell dolgoznunk.
Talán kitűnt az eddigiekből, hogy minden szinten törekszünk a korrektségre. Nem tartanánk helyesnek azt, hogy a kőszegi hivatalban és intézményekben dolgozó kollégák jövedelme ne legyen összehasonlítható más önkormányzatoknál dolgozóknál. Ne érezze azt egy kőszegi munkavállaló sem, hogy máshová megy el dolgozni, de persze itt e szempontból közel van az osztrák határ is. Ezért nagyon fontosnak érzi, hogy a már említett 10%-ot hozzá tudtuk tenni a bérekhez.
Ahogy ma már elhangzott: az idén saját szabályzataink és a köztisztviselői törvény alapján járó jubileumi és a hűségjutalom közel 19 millió Ft-ot tesz ki, ezeket is természetesen ki fogjuk fizetni. Mert nem a munka leértékelése a célunk, hanem az, hogy működjön a város. Az a munkavállaló, aki itt dolgozik, az teljes erőforrásával itt legyen, ne kelljen neki azon gondolkodni, hova megy el másodállásba; találja meg itt a perspektíváját; tegyen javaslatot akár megtakarításra, akár bevétel növelésre, de az egyszerűbb feladatokat is végző dolgozók hatékonyan tudják végezni a feladataikat. Ehhez az kell, hogy mindenkinek korrekt jövedelme legyen. A képviselő-testület erre vonatkozó döntései a költségvetésen átvezetésre kerültek.
A rendelettervezet tartalmazza a civil szervezetek támogatását is. Az a változat, amit a bizottságok megtárgyaltak – a tűzoltókét kivéve – a tavalyihoz képest egységesen 5%-os emelést tartalmazott.
A tűzoltók támogatása ennél jelentősebb, 700 ezer Ft-tal többet adnánk nekik – bár ez a kértnél kevesebb. Ezt az indokolja, mert szerencsés helyzetben van Kőszeg: olyan tűzoltósága van, amelynek aktivitása nagyon jelentős a veszélyhelyzetek esetén és közösségként is mintaként tekinthetünk rájuk.
A többi civil szervezet közül kiemelkedő még a már említett natúrpark támogatása a 13 millió Ft-tal, valamint a sportegyesületek támogatása is jelentős. A civil szervezetek támogatása a költségvetésben összesen 75 millió Ft-ot tesz ki.
A bizottsági véleményezés során két bizottság tett arra javaslatot, hogy ezt az 5%-os emelést fontolja meg a képviselő-testület, tekintettel arra, hogy az eredeti költségvetés még tartalékot nem tartalmazott.
Fontos ugyan a tartalék, de egyébként a költségvetés éves megvalósítása során végig az lesz a feladatunk, hogy a kiadásainkat a befolyt bevételek tekintetében még akkor is megfontoljuk, ha az a költségvetésben szerepel.
Ahogyan már szó volt róla: mivel a bevételeink nem tudnak úgy emelkedni, ahogy a kiadásaink – elég csak ismét a személyi kiadások 10%-os növekedésére gondolni – csak akkor lesz tartható a költségvetés, ha mindenki körültekintően jár el. Ezzel tisztában vannak az intézményvezetők is, hiszen tudják, hogy a kiemelt előirányzatok tekintetében a képviselő-testülethez kell jönniük, de a nem kiemelt előirányzatok esetén is csak a nagyon indokolt költéseket fogják elindítani.
Ilyen értelemben tehát egész évben folyamatos odafigyelés és kontroll alatt kell dolgoznunk és a költségvetésre, mint bizonyos „pufferre” kell tekintenünk. Az sem kizárt, hogy a nagyobb költségigényű karbantartásokat az év második felében kell elindítani, ha már a bevételek realizálódtak.
A két bizottság javaslata szerint tehát az 1,8 millió Ft összeg többletként jelenne meg, de ma már tudjuk, hogy nem kell szolidaritási adót fizetni. Ezért neki – jegyző úrral egyeztetve – az a javaslata, hogy ezt a civileknek szánt + 5%-os többletet is tegye tartalékba a képviselő-testület azzal a kilátással, hogy ha a bevételeink a várakozásnak megfelelően teljesülnek, akkor a civil szervezetek rendelkezésére lehet bocsátani. De ezt a költségvetés módosítása során lehet majd mérlegelni.
A civil szervezetek támogatására a végösszeg talán soknak tűnik, de arra kell gondolni, hogy Kőszeg életében a civilek mit tesznek hozzá ahhoz, hogy valódi városi közösség legyünk. Ha ezt figyelembe veszük, akkor ez egy méltányolható és reális döntés.
Továbbá: az év során folyamatosan résen és munkában kell lennünk azokon a területeken, ahol további megtakarításokat tudunk elérni. Ha sikerülne pld. gyermekorvosi állást betölteni, az komoly megtakarítás lenne, hiszen e téren nagy veszteségek érik a várost, mert a helyettesítésnek teljesen más finanszírozása van, mint a betöltött praxisnak. Reméljük, hogy lesz ebben is előrehaladás.
Az átadott intézményeinket sem szeretnénk magukra hagyni. A legutóbbi ülésen jóváhagyott felújítási munkák már elkezdődtek a zeneiskolában, a tetőfelújítás is zajlik. De a tankerületet is tekintve forszírozzuk a minél nagyobb ráfordításokat. Mivel az iskolák az önkormányzat tulajdonában vannak, nekünk is részt kell venni az ingatlanok állagmegóvásában.

Kérdések és hozzászólások:

Dr. Zalán Gábor a polgármester kérésre hozzáfűzi: a 8 millió Ft szolidaritási adó összegnek a tartalékba helyezéséről a képviselő-testületnek szavaznia kell, ami aztán az elfogadott rendeletben átvezetésre kerül.
Javasolja, hogy a két bizottság által javasolt, 1,8 millió Ft-ot is helyezze tartalékba a képviselő-testület, majd rendelje el, hogy a májusi ülésre készüljön előterjesztés arról, hogy ez az összeg a második félévben a civileknek odaadható-e. Mindez a zárszámadásig ki fog derülni.

Császár Ildikó könyvvizsgáló a polgármester kérésére szóban is ismerteti a véleményét. A hivatal által rendelkezésére bocsátott rendelettervezet számait áttekintette, a javításokat elvégezték.
Már maga az állami költségvetési törvény is későn jött ki, de még napjainkban is jelennek meg olyan jogszabályok, amelyekkel később kalkulálni kell a munkatársaknak. Így egy kicsit gyors ütemben kellett beépíteni bizonyos számokat az anyagba. Ennek ellenére nagyon alapos tervezés előzte meg ennek a költségvetésnek az összeállítását.
Meggyőződése – ahogyan polgármester úr is említette – hogy ez egy nagyon szoros költségvetés, nagy odafigyelést igényel mind az intézmények, mind a hivatal részéről annak érdekében, hogy ezek a számok tarthatók legyenek. Sok helyen nem számol ez a költségvetés inflációval, nem számol fejlesztésekkel, tehát nem jut ingatlanfelújításokra pénz, de sajnos ez a nagy állami költségvetésben is jellemzően így van.
Mindezek ellenére nyugodt szívvel mondhatja, hogy ez a költségvetési rendelettervezet a törvényi előírásoknak megfelelően készült, jogszabállyal ellentétes rendelkezéseket nem tartalmaz és így rendeletalkotásra alkalmas.

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet. Látták, hogy a költségvetést szigorú és szoros tervezés előzte meg. Bizottságuk nem hagyta figyelmen kívül azt, hogy váratlan helyzetekre nem lett tartalék képezve, ezért javasolták, hogy a civil szervezetek támogatása a 2024. évi összegben legyen megállapítva – kivéve a tűzoltó egyesületet – és az így felszabaduló 1,8 millió Ft összeget vis maior keretbe javasolták helyezni. Ezt a módosító indítványt bizottságuk 5 igen, 1 nem szavazattal fogadta el.

Gelencsér Attila tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság magáévá tette a humánerőforrás bizottság javaslatát és ugyanezzel a módosító indítvánnyal elfogadásra javasolták a költségvetést. Tisztázza, hogy a tűzoltóság esetében nem az Önkéntes Tűzoltó Egyesület lesz a kedvezményezett, hanem a Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság, mert a kettő nem ugyanaz. A bizottságuk ezt a javaslatot 5 igen szavazattal fogadta el.

Takácsné Varga Ágnes a pénzügyi bizottság álláspontját ismerteti. A bizottság egyhangúlag, 8 igen szavazattal az eredeti rendelettervezetet ajánlotta a képviselő-testületnek elfogadásra.

Bányai-Németh Gábor megköveti polgármester urat, amikor akadékoskodtak a parkolási rendelet elfogadásakor, mert a költségvetés számaiból az olvasható ki, hogy minden olyan fillérre szüksége van a városnak és amit be lehet szedni és ami bevételt jelenthet. Őt ez a költségvetés egy olyan emberre emlékezteti, aki nagyon beteg és akit csöveken keresztül táplálnak. Éppen ezért nem érti, hogyan lehet lemondani egy olyan komoly bevételről, amit az egyházmegyétől kaphatnánk. Bár a januári ülésen a hozott döntést ők is megszavazták, de akkor még látták a város költségvetését. Ettől függetlenül, érthetetlen lemondani bármilyen bevételről, így ezt a kérdést újra át kell gondolni.

Galambos Bence elsőként megköszöni a hivatal munkatársainak azt a munkát, amit a költségvetés összeállításába fektettek, mert saját tapasztalatból is tudja, hogy mit jelent.
Viszont az előző képviselő-testületi üléseken volt olyan témakör, amin többször is vitázott a képviselő-testület és ez a parkolás. Ő már akkor is kíváncsi volt arra, hogy milyen plusz bevétellel számol az önkormányzat. Ennek ellenére a 2. infótáblában a 213. sorban 0 Ft szerepel, egy olyan évben, amikor bevétel növelést is várnánk a bérlet árak felemelése miatt meg kiadást is, új parkolóórák beállítása miatt.
A közfoglalkoztatásnál (240 sor) is 0 Ft szerepel, a pályázatok előkészítése sorban (245 sor) szintén.
Ezeknek az adatoknak a meg nem tervezése miatt ő ezt a költségvetést nem tudja elfogadni.

Cserkutiné Stipsics Edina tisztázza, hogy a parkolási feladatokat nem az önkormányzat végzi, hanem az önkormányzat 100%-os tulajdonában lévő városüzemeltető kft. Ezért a bevétel és a kiadás sem Kőszeg Város Önkormányzata költségvetésében jelenik meg, hanem náluk.
Közfoglalkoztatásra mindig van lehetőség, amit a kormányhivatal 100%-on finanszíroz meg. Átalában márciustól lehet szerződést kötni. Az elmúlt évben volt közfoglalkoztatottunk, jelenleg nincs. Mivel nincs érvényes szerződésünk, ezért kiadás sem kapcsolódik hozzá.
A pályázatok előkészítő kerete is meg van jelenítve, mint feladat, de ha szeretnénk erre kiadást tervezni, akkor át kellene hozzá csoportosítani.

Básthy Béla hozzáfűzi: pld. a lakbérek sem látszanak ebben a költségvetésben, mivel az is a városüzemeltető kft. bevétele. Egyedül az intézmények jegybevételei jelennek meg – mind a művelődési központnál, mind a múzeumnál. A kft. saját működéséről külön beszámoló fog készülni.
A pályázatok előkészítését jelenleg a Fejlesztési Iroda végzi, az ő munkabérük a hivatal személyi kiadásai között jelenik meg. Ha esetleg külsős pályázatírót szeretnénk megbízni plusz pénzért, akkor kellene ebbe a sorba kiadást tervezni.
Az egyházmegye által fizetendő közterület-használati díjakkal kapcsolatban ismét azt emeli ki, hogy az önkormányzati rendeletünk korábbi állapotában nem számolt azzal, hogy ilyen volumenű műemlék felújítás elképzelhető Kőszegen és nem volt felkészülve arra, hogy bárkitől is ilyen nagyságú díjat szedjen be. Még egyszer ki kell hangsúlyozni, hogy az egyházmegye korábban már 63 millió közterület-használati díjat befizetett. Valóban viselkedhetnénk velük szemben másképp, azaz „elvehetnénk” tőlük azt a pénzt, amit ők a templomok felújítására kaptak.
De az önkormányzat mindenkivel: munkatársaival alrendszereivel, együttműködő partnereivel, így az egyházzal is próbál méltányos lenni.
Egyébként jelenleg a többi közterületet használó ügyfél is kevesebbet fizet, mint amit az egyház már eddig is befizetett. Ezért is készült el a közterület-használati díjakról szóló új szabályozás, ami a mai ülésen napirendjén szerepel.
Ezzel együtt szerinte a képviselő-testület januári ülésén hozott döntése azt az üzenetet, ösztönzést is kifejezi, mely szerint Kőszeg szeretné már mihamarabb visszakapni a felújított templommal együtt a város teljes értékű látképét.
Végül – a vitát lezárva – emlékezetet arra, hogy a tavalyi meg az az előtti költségvetés is feszes volt. Megéltük már azt, hogy döbbenetes energiaár emelkedéssel kellett szembesülni, sőt a kormányhoz kellett menni egyeztetni annak érdekében, hogy túléljük egyáltalán azt az évet.
Ismét ki kell hangsúlyozni, hogy a kiadások (a bérszínvonal, az energiaárak vagy az extrém infláció miatt) évről évre nőnek. Sajnos a kiadási oldal intenzívebben emelkedik, mint a bevételi és ez az önkormányzat kulcskérdése. A költségvetés szűkössége már több éve jellemző Kőszegre.
Remélhetőleg az új képviselők rálátása a költségvetésre évről évre mélyebb lesz.

Ezután szavazásra bocsátja az elhangzott javaslatokat. Elsőként azt, hogy a költségvetésbe betervezett 8 millió Ft szolidaritási adó összege tartalékba kerüljön át. Ezt a képviselők 10 igen szavazattal fogadják el.

Ezután a polgármester a két bizottság által javasolt és jegyző úr által megfogalmazott határozati javaslatot bocsátja szavazásra, amely szerint a civil szervezetek 2025. évi támogatása a 2024. évi összegen kerüljön beépítésre a költségvetésbe – a Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság kivételével – és az így felszabaduló 1,885 millió Ft kerüljön a tartalékba azzal, hogy annak felhasználásról a képviselő-testület a zárszámadással egyidőben, külön előterjesztés alapján dönt.

Ezt a képviselő-testület 10 igen szavazattal – az alábbi határozatot hozva – el is fogadja.


15/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a civil szervezetek 2025. évi költségvetésben tervezett, a 2024. évi támogatásához viszonyított 5%-os többlet támogatását – a Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság kivételével – azaz 1.885.000 Ft-ot a tartalék alapba helyezi azzal, hogy annak felhasználásáról a 2024. évi zárszámadás ismeretében dönt.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: a képviselő-testület 2025. májusi ülése.


Ezután a polgármester a fenti módosításokkal együtt szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
5/2025.(II. 13.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)

A szavazás után Básthy Béla polgármester megköszöni a költségvetés összeállítását, legfőképpen Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezetőnek, továbbá a bizottságok, a képviselők együttműködését is.
Remélhetőleg – a szokott módon – a zárszámadásig jobban néz majd ki ez a költségvetés. Úgy érzi, hogy máris elindultak megtakarítási intézkedések. Kívánja, hogy legyen erőnk, egészségünk ezt a költségvetést végrehajtani – van rá 365 napunk.


A következő napirend tárgyalása előtt Básthy Béla tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy jegyző úr döntése értelmében dr. Dömötör Ramóna 2025. január 1. időponttól kezdve már nem megbízott, hanem kinevezett osztályvezetőként irányítja az igazgatási osztályt.
Munkájához sok sikert, jó egészséget kíván!


A 7. napirendi pont tárgyalása:

A szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. Felülvizsgálták az önkormányzat szociális rendeletét. A nyugdíjemelés, a minimálbér és a garantált bérminimum összegének ismeretében alakították ki javaslatukat a rendeletben meghatározott jövedelemhatárok, illetve a megállapítható támogatások tekintetében. Az általános települési támogatásra vonatkozó jövedelemhatárokat az előterjesztésben írtak szerint ismerteti.
Az általános települési támogatás, valamint a gyógyszertámogatás maximálisan nyújtható összegét 12.000,- Ft-ra javasolják emelni.
A gyógyszertámogatást jelenleg egy évben három alkalommal lehet igénybe venni, ezt javasolják kibővíteni négy alkalomra. A negyedik támogatási igénybevételére azonban csak annak a kérelmezőnek lenne lehetősége, aki egyedülélő és az öregségi nyugdíjkorhatárt betöltötte, vagy a kérelmező és házastársa egyaránt betöltötték az öregségi nyugdíjkorhatárt.
A lakfenntartási támogatás, valamint az önkormányzati bérlakások lakbéréhez nyújtható támogatás feltételeként meghatározott háztartás egy fogyasztási egységre jutó jövedelme is változna. Az elismert havi költség 15 %-át 20%-ra, a támogatás mértékének minimumát 6.000,- Ft-ra, maximumát pedig 13.000,- Ft-ra javasolják emelni.
A szociális étkeztetési támogatás összegét javasolják 60.000,- Ft-ra emelni.
A helyben szokásos temetésről idén is adatot kért osztályuk, ezt a temetkezési vállalkozás 366.432.- Ft-ban határozta meg. Az erre vonatkozó támogatás összege továbbra is a kérelmező egy főre jutó jövedelmétől függ.
Ahogy polgármester úr már említette, az idei évtől kezdődően szeretnék bevezetni a gyermekszületési támogatást, mely a gyermek születését vagy örökbefogadását követően járna gyermekenként 30 ezer Ft összegben. Ennek a támogatásnak az igénybevételére a 2024. december 31-et követően született vagy örökbefogadott gyermekek szülei lennének jogosultak. Erről a támogatási formáról a lakosságot a védőnőkön, a gyermekorvosokon és az aszisztenseken keresztül fogják tájékoztatni.
Kéri, hogy a képviselő-testület a rendelettervezet 8. § (3) bekezdését az alábbi mondattal egészítse ki: „A kérelemhez jövedelemnyilatkozat benyújtása szükséges.”

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit a humánerőforrás bizottság véleményét ismerteti. Bizottságuk üdvözölte a gyermekszületési támogatást, de mérlegelte ilyen szoros költségvetés mellett a bevezetését. Erre megnyugtató választ kaptak, mely szerint a fedezet kizárólag a szociális keretből biztosítható. Ezt másra átcsoportosítani nem lehet és ha maradvány keletkezik, azt az államnak vissza kell fizetni. Ezért bizottságuk elfogadásra ajánlotta a rendelettervezetet.

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is örömmel üdvözölte a gyermekszületési támogatás bevezetését. Mivel ez a támogatás kérelemre indul, náluk is kérdésként merült fel, hogy az érintettek hogyan kapnak erről felvilágosítást. Megnyugtató válaszként elhangzott, hogy a facebookon, a kőszegi újságban és a védőnőkön, gyermekorvosokon keresztül.

Gelencsér Attila kérdezi: mi a különbség az egyedülálló és az egyedülélő között?

Dr. Dömötör Ramóna tisztázza: egyedülálló pld. egy nyugdíjas, az egyedülálló esetében az, ha pld. a nyugdíjas a felnőtt gyermekével együtt lakik, de annak a jövedelmét nem lehet beszámítani.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a vitát és elsőként az előterjesztéshez csatolt határozati javaslatot bocsátja szavazásra., amelyben a horvátzsidányi Idősek Klubja intézményi térítési díját kell megállapítani.
A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


16/2025. (II. 13.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ Idősek klubja Horvátzsidány intézményi térítési díját 2025. április 1-től 40 Ft/ ellátási nap összegben határozza meg. Az Idősek klubja Horvátzsidány szolgáltatásának igénybevételéért személyi térítési díjat nem kell fizetni.

Felelős: Básthy Béla polgármester és Raposa Helga Erzsébet intézményvezető.
Határidő: 2025. április 1.

Ezután a polgármester a rendelettervezetet bocsátja szavazásra a kért kiegészítéssel együtt. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
6/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról szóló
21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)

A 8. napirendi pont tárgyalása:

A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014 (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A Vas Vármegyei Kormányhivatal 2024. évben célellenőrzést folytatott a helyi természeti védettség tárgyú önkormányzati rendeletekre vonatkozóan.
A célellenőrzés tapasztalatai alapján kibocsátott útmutatójában felhívta az önkormányzatok figyelmét arra, hogy a helyi önkormányzati rendeleti szabályozásnak meg kell felelnie a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény fogalmi rendszerének, az ott szabályozott két konkrét védettségi kategória, a „természetvédelmi terület” vagy „természeti emlék” valamelyikének alkalmazásával.
A fentiekből következően jogsértő az említett két törvényi kategórián kívüli bármely más megnevezés (pl. a „helyi jelentőségű védett természeti terület”, mint törvényi gyűjtőfogalom, valamint a központi hatáskörbe tartozó „természeti érték”) használata.
A kormányhivatal jelzése nyomán megvizsgálták az önkormányzat természetvédelmi rendeletét. Megállapításra került, hogy a rendeletet módosítani szükséges tekintettel arra, hogy az a törvényi kategóriáktól eltérő megnevezéseket használ a védettség megjelölésére.
A rendelettervezet elkészítését követően kikérték az Őrségi Nemzeti Park Igazgatóság előzetes állásfoglalását is a tervezett módosítások jogszabályi megfelelőségről.
A rendelet módosítását követően lesz feladat is: azon túl, hogy meg kell küldeni a nemzeti park igazgatóságnak, gondoskodni kell a jogszerű fogalomhasználatnak megfelelő táblák cseréjéről, illetve kihelyezéséről. Továbbá a kormányhivatal felhívta a figyelmet az adatmódosítások ingatlannyilvántartásba történő átvezetés szükségességére is.

Hozzászólások:

Gelencsér Attila jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Takácsné Varga Ágnes pedig a pénzügyi bizottság véleményét ismerteti. A bizottság is megtárgyalta az előterjesztést és szintén egyhangúlag ajánlotta elfogadásra a rendelet módosítását.

Básthy Béla szerint rengeteg szép természeti emlék és természetvédelmi terület van Kőszegen, majd mivel további hozzászólás nem hangzik el, szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
7/2025. (II. 13.) önkormányzati rendelete
a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló
17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosításáról


(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A közterület-használatról és a városkép védelméről szóló 1/2000. (II. 1.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó elsőként visszautal a januári ülésre, amikor a képviselő-testület az egyházmegye által végzett templomfelújítások kapcsán igényelt ingyenes közterület-használatról döntött.
A Szent Jakab és Szent Imre templom felújítása céljából elfoglalt közterület ingyenes használatát a képviselő-testület az egyházmegye részére 2025 évben a felújítási munkák befejeződéséig, de legfeljebb 2025. december 31. napjáig engedélyezte.
A Fő téren a Jézus Szíve templom előtt igénybe vett közterület használatára 2025. június 30. napjáig ugyancsak ingyenes közterület használati lehetőséget biztosított a képviselő-testület, viszont a döntés értelmében az év