Önkormányzati belépés | |
![]() | |
![]() | |
|
2025. Február 13., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
6. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló rendeletének megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján az önkormányzat 2025. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Indokolás:
A Magyarország Kormánya által meghirdetett gazdaságpolitika fókuszában a gazdaság újbóli növekedési pályára állítása, a recesszió elkerülése, a családok védelme és az ország működőképességének megőrzése áll. A háború és az Oroszország ellen foganatosított brüsszeli szankciók okozta energiaválság legyengítették Európa és Magyarország gazdaságát. A 2025-ös
évben végre belátható közelségbe kerülő béke Európa és Magyarország gazdaságára is pozitív hatással lesz. Béke esetén reális cél, hogy a 2025-ös költségvetésben több pénzt fordítsunk, béremelésre, családtámogatásra, a gazdaság fejlesztésére és otthonteremtésre!
Az Önkormányzat teherviselő képessége a bevételek és a kiadások óvatos tervezését teszi szükségessé. Az Önkormányzat helyi adó bevételei az elmúlt évihez képest kissé emelkedtek, a közterületfoglalási díjak egyéb közhatalmi bevételek közé való átsorolása és változása miatt. A minimálbér 2025. január 01-től 266 800-ról 290 800 Ft-ra, a garantált bérminimum 326 000-ről 348 800 Ft-ra emelkedett, a közfoglalkoztatás bére 133 400 Ft-ról emelkedett145 400 Ft-ra.
A szociális hozzájárulási adó összege 13 % maradt.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2025. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
A Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényt (továbbiakban: Kvtv.) 2024. december 20-án fogadták el.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2024. január 01-jei statisztikai adatai, a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege és az iparűzési adóerőképesség figyelembevétele alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Kőszeg mellett Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2024. évhez képest csökkent, így is jelentős összeget tesz ki (31 980 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ által ellátott gyermekvédelmi, gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
A települési támogatásokra fordítható összeget ettől függetlenül nem csökkentettük a Város költségvetésében. Saját forrásból pótóljuk ki, ezzel is segítve a rászoruló lakosság megélhetésének terheit.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzatok iparűzési adóerő-képessége alapján központilag kiegészítik vagy az ún. szolidaritási hozzájárulás összegével csökkentik. Kőszeg Város Önkormányzatának az iparűzési adóerő-képessége 27 967 Ft/lakosról 27 544 Ft/lakosra csökkent, így is közel 8 000 000 Ft szolidaritási hozzájárulási kötelezettség terheli, a Kvtv. 2. melléklet II/57. pontja alapján.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (101 043 000 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (90 534 016 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű, a gyermekétkezésben résztvevők létszámának függvényében. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 13,9 %-át kell hozzátennie (kb. 50 millió Ft), melynek egy része elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére. A szülők által fizetendő gyermekétkeztetési térítési díjak 2023.szeptember 01-től nem emelkedtek, az árak viszont 2025. január 01-től az új szolgáltatási szerződés alapján emelkedtek. 2025. szeptember 01-től várhatóan emelni szükséges a nyersanyagnorma árát, mely a szülők által fizetendő térítési díj alapja, ebből és a várható többlettámogatás igényléséből 25 000 000 Ft-ot várunk az Önkormányzat részére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok már beszedhetik, a bevételhez korábban kapott forintonként 1 Ft támogatás továbbra sem kapcsolódik.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illeti, 2021-től már közvetlenül a NAV szedi be.
2023-tól az iparűzési adó minden esetben 2 %-os bevétellel tervezhető.
A helyi adók tervezett bevétele az előző évihez hasonló.
2022. évtől kezdve a közterületfoglalásból származó önkormányzati saját bevétel az egyéb közhatalmi bevételekhez tartozik.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján – 2 213 Ft/fő - összesen 25 097 633 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel megegyezik, 32 300 000 Ft.
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak bérjellegű támogatására 25 000 000 Ft összegű támogatás várható az Önkormányzat részére.
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ, illetve a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 681 220 819 Ft.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér és garantált bérminimum emelkedésének fedezetét nem tartalmazzák.
Az elmúlt évben is támogatást biztosított a Kormány a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésének fedezetére, erre az idei évben is várunk támogatást 60 000 000 Ft összegben.
A pedagógusi életpálya bevezetésével a pedagógusi bérek emelkedtek, ehhez 2025-ben is kaptunk bértámogatást 61 665 500 Ft-ot.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Kvtv. 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 994 000,- Ft-tal emelkedett (6 994 000 Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. A Hivatal kiegészítő támogatása még nem ismert. A 2024. évi választások után a közös hivatalok átalakulása miatt csak később kerül megállapításra.
A költségvetés tartalmazza az intézmények állami normatíva feletti önkormányzati támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) 2022-ben jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
2024. szeptember 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegfalvi Tagóvodája 1 csoporttal bővült.
2023. szeptember 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tagóvodája 1 csoporttal bővült.
2022. február 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincsessziget Bölcsődéje további 1 csoporttal bővült, 2022. szeptember 01-től pedig további 1 telephelyen (Horvátzsidány) a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Tücsök Bölcsődéje néven működik.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2023. szeptember 01-től emelkedtek. Bár a szülőkre kisebb összeg hárult, mert az Önkormányzat a rezsikulcsot is emelte 2022. szeptember 01-től +15%-kal (72%-ról 87%), 2023. január 01-től pedig 100%-ra. A megemelkedett rezsiköltséget így a szülők helyett az Önkormányzat vállalta át.
2024. december 31-én a régi szolgáltató szerződése lejárt. Beszerzési eljárás keretében az új szolgáltatóval 2025. január 01-től került megkötésre a szerződés 1 évre. Ebben már egységárakat állapított meg a szolgáltató, mely a korábbi év áraihoz képest magasabb. 2025. szeptember 01-től a gyermekétkeztetés térítési díjait emelni kell a szolgáltatás minőségének megőrzése érdekében.
A Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ működési bevételei az idősek otthona kiszervezése és a hajléktalan átmeneti szállás megszüntetése miatt már nem az Intézménynél jelentkeznek.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 739 200 000 Ft, amely 9 739 530 Ft-tal kevesebb a 2024. évi tervhez képest.
2025-ben már nincs kieső 1% iparűzési adó, előre tervezhető a teljes összeg, melynél figyelembe vettük a ténylegesen befolyt adó összegeket.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 9 fő lesz jubileumi jutalomra és 9 fő hűségjutalomra jogosult, erre összesen 18 781 368 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezik.
A 2025. év is a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a Kőszegi iskolák épületenergetikai fejlesztésének megvalósítása 391 591 184 Ft-ból, A Kőszeg Város Története TOP-PLUSZ projekt keretében a Hősök tornya épületének megújítása 315 417 192 Ft-ból, a TOP-PLUSZ-1.2-3-21 Belterületi utak fejlesztése 366 395 000 Ft-ból. Folytatódik a Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése 158 320 955 Ft összeggel. A Jurisics Miklós Ipari Park fejlesztése 208.381.959 Ft összeggel a konzorciumi partner, Kőszegi Városüzemeltetési Kft. költségvetésében szerepel.
A személyi juttatásoknál a pedagógusi életpálya szerinti bértábla alapján a köznevelési intézményben foglalkoztatott pedagógusok és bölcsődei kisgyermeknevelők bére jelentősen emelkedett, a minimálbér 2025. január 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt.
A köztisztviselők illetményalapja 2025-ös évre a 2/2025.(I.29.) számú Önkormányzati rendelet alapján 62 700 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
2024. március 1-től 4 órás sofőrt foglalkoztat az Önkormányzat, személyi juttatásai és munkáltatókat terhelő járulékai tervezére kerültek.
2024. december 01-től a Polgármester munkáját közvetlenül segítő főállású polgármesteri irodavezetőt alkalmazunk, személyi juttatásai és munkáltatókat terhelő járulékai tervezésre kerültek.
2025. március 01-től turisztikai munkatársat is foglalkoztatnánk 4 órában.
Így összességében 1,5 fővel emelkedett az Önkormányzat létszámkerete.
A képviselői tiszteletdíjak és a bizottsági tagok tiszteletdíjának 10 %-os emelésével számoltunk.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 13,0 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2025. évre 307 181 599 Ft került beépítésre, amely 26 520 000 Ft-tal több a 2024. évi 290 661 999 Ft-nál. A Kft. részére a felhalmozási kiadásokhoz 61 043 500 Ft került beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2025. évi díjakat.
A gyermekétkeztetési térítési díjak 2023. szeptember 01-től emelkedtek. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagköltség összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerint egységárakkal számoltuk a kiadásokat.
2025. február 01-től főkertészt alkalmaz Kőszeg Város Önkormányzata, havi 400 000 Ft szolgáltatási díjért.
A 2025. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
A hivatalon kívül minden Intézményi dolgozónak havi 8000 Ft-os cafetéria juttatás került betervezésre Szép Kártyára való utalással.
A köztisztviselők cafeteria juttatását jogszabály szabályozza, az elfogadott szabályzat alapján nettó évi 400 000 Ft-ban került megállapításra.
Az ellátottak pénzbeli és természetbeni juttatásait (a tavalyihoz képest 2 269 500 Ft-tal több) 41 766 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladatátvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra.
A Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság támogatása 700 000 Ft-tal emelkedett. A Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása nem emelkedett, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt minimum értéken került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére vis maior tartalékot nem tudtunk képezni.
Bányai-Németh Gábor, önkormányzati képviselő 2024.10.07-én érkezett beadványában az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának módosítását kezdeményezte a képviselői keret bevezetése érdekében. Dr. Zalán Gábor Jegyző Úr írásban 2024.10.21-én tájékoztatta a képviselő Urat arról, hogy ennek tárgyalására a 2025. évi költségvetés tárgyalásakor kerül sor.
Mint az előbbiekben is megfogalmazásra került a kötelező feladatok ellátása is feszített költségvetéssel valósul meg. A képviselő javaslata az Önként vállalt feladatok közé tartozna, a forráshiányos költségvetés nem teszi lehetővé egy ilyen eszköz bevezetését.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 6 800 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 4 000 000 Ft éves összegre kellett emelni tavaly, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kellett venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 17 000 000 Ft-ot terveztünk.
2022. január 01-től a Gyermekorvosi ellátás Kőszeg Város feladata, mivel a házi gyermekorvosok nyugdíjba vonultak.
Az Önkormányzat szerződést kötött a NEAK-kal, alkalmazottként egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatja a két körzet asszisztensét és 4 órában a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó takarítónőt.
A két körzetben továbbra is hirdetjük egészségügyi szolgálati jogviszony keretében a jogszabályban meghatározott illetménnyel foglalkoztatható gyermekorvosi állásokat. Az álláshelyek az Önkormányzatnál kerültek feltüntetésre. Ezen kiadásokra a NEAK-tól tudunk támogatást lehívni, de csak a betöltött állásokra. Az orvosi ellátást jelenleg helyettesítéssel oldjuk meg, erre NEAK támogatás nem hívható le, ennek fedezetét az Önkormányzat kiadásainak tervezésénél figyelembe vettük.
Az elmúlt év tapasztatai alapján terveztük a lomtalanítás kiadásait. Az STKH lakosonként 10 kg-ot szállít el ingyenesen, a felette lévőt az Önkormányzatnak ki kell fizetnie, erre 3 000 000 Ft kerül betervezésre. Bízunk abban, hogy a 2021-ben bevezetett Lomi- Lottó akcióval ez tovább csökkenthető. 2024-ben a sikeres Lomi- Lottó akció után a 10 kg/fő keretbe bele is fértünk, bár a lomtalanításra nem kirakható közterületen maradt hulladékot továbbra is el kellett szállítani, ezzel a Városüzemeltető Kft-t bíztuk meg.
A Mentőszolgálat 2023. december 01-től átvette az orvosi ügyeleti ellátást, így erre a kiadásra már nem terveztünk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított.
A fejlesztések összege 1 333 871 875 Ft, melyek között szerepel:
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (158 320 955 Ft)
- Jurisics Miklós Ipari Park fejlesztése (3 556 000 Ft)
- TOP-PLUSZ-2.1.1-21-VS1-2022 Kőszegi Általános Iskolák energetikai korszerűsítése (391 591 184 Ft)
- Posztógyár utca ívóvízelvezetés 157/2023.(IX.21.) Képviselő-testületi döntés alapján (4 362 259 Ft) saját erő
- Posztógyár utca ívóvízelvezetés 157/2023.(IX.21.) Képviselő-testületi döntés alapján (5 440 000 Ft) különbözet lakossági befizetéssel
- TOP-PLUSZ-1.1.3-21-VS1-2022-00004 Kőszeg Város története (315 417 192 Ft)
- TOP-PLUSZ-1.2.3-21 Belterületi utak fejlesztése (366 395 000 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek egy része elkülönített számlán rendelkezésre állnak, egy részük támogatásként biztosított és lehívható, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainál az Önkormányzati ingatlanokra és az Önkormányzat fenntartásában lévő Intézményekre, felújítási keretösszeget állítottunk be.
Beépítésre került a Chernel 12. Zeneiskola tető javítása, valamint a szennyvíz és csapadékvíz elvezető rendszerek cseréje és az Ó-ház tető javítása..
A fejlesztési kiadásoknál felsorolt támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 42,8 %-át. A fentieken túl 313 880 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel.
A vagyonhasznosítási bevételek (216 435 522 Ft) teljesítése rendkívül fontos, a bevételek teljesülése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-részére 61 043 500 Ft értékben kiadás, a Református templom felújítási támogatására 1 000 000 Ft és TAO támogatásra 600 000 Ft, ezek csak vagyonhasznosítási bevétel teljesülésekor finanszírozhatóak.
A Kft-vel áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat is, amennyiben többletbevételhez jutunk.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2026-2028. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2025-2027. évre vonatkozó - előző évben elfogadott - adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a tényleges bevételek alapján az előző évek középtávú tervezésében szerepeltetett bevételek összegéhez képest a tervezett helyi adó bevétel minden évben megemelésre került a 2026-2028. évi középtávú tervezésben.
Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlya váratlan események és kiadások esetén veszélybe kerülhet, mivel nem került sor tartalék képzésére.
A rendelettervezet szerinti költségvetés keretösszegei az Önkormányzat működésének és megkezdett fejlesztéseinek fedezetét a 2025. évben csak nagyon fegyelmezett gazdálkodás mellett tudják biztosítani.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tárgyalta és módosítási javaslattal élt. Kérték a civil szervezetek támogatását a 2024. évi összegen tervezni a Kőszegi Önkéntes Tűzoltóság támogatásának kivételével és az így felszabadult 1 858 000 Ft-ot a VIS MAIOR tartalékra helyeznék át. A bizottság a módosító javaslattal együtt 5 igen szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság tárgyalta és módosító javaslattal élt. Kérték a civil szervezetek támogatását a 2024. évi összegen tervezni a Kőszegi Önkéntes Tűzoltóság támogatásának kivételével és az így felszabadult 1 858 000 Ft-ot a VIS MAIOR tartalékra helyeznék át. A bizottság 5 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság tárgyalta és 8 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Kőszeg, 2025. február 07.
Básthy Béla s. k.
polgármester
(Valamennyi mellékeltet lsd. a letölthető formátumban.)
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2025.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] A rendelet megalkotásának célja az Önkormányzat 2025. évi gazdálkodásának biztosítása.
[2] Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2025. évi költségvetését
a) 3 813 318 756 Ft költségvetési bevétellel,
b) 4 725 884 237 Ft költségvetési kiadással,
c) 912 565 481 Ft hiánnyal,
d) 45 576 497 Ft finanszírozási kiadással,
e) 958 141 978 Ft belső finanszírozási bevétellel,
f) 0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) A képviselő-testület a működési célú költségvetési bevételeket 2 944 443 642 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 825 340 284 Ft,
b) közhatalmi bevételek 760 700 000 Ft,
c) működési bevételek 285 853 358 Ft,
d) működési célú átvett pénzeszköz 2 550 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési bevételeket 868 875 114 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 645 681 611 Ft,
b) felhalmozási bevételek 216 435 522 Ft,
c) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 313 380 Ft.
(3) A képviselő-testület a működési célú költségvetési kiadásokat 3 259 871 028 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) a személyi jellegű kiadások 1 437 8000 168 Ft,
b) a munkaadókat terhelő járulékok 213 480 413 Ft,
c) a dologi jellegű kiadások 1 499 336 071 Ft,
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 27 900 000 Ft,
e) egyéb működési célú kiadások 81 354 376 Ft.
(4) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési kiadásokat 1 466 013 209 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) beruházások 1 358 957 014 Ft,
b) felújítások 44 099 315 Ft,
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 62 956 880 Ft.
(5) A képviselő-testület a költségvetési egyenlegét –912 565 481 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési bevételek és kiadások egyenlege –315 427 386 Ft,
b) felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege –597 138 095 Ft.
(6) A képviselő-testület a finanszírozási egyenlegét 912 565 481 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) belső finanszírozás bevételei
aa) működési célú 2024. évi pénzmaradvány: 308 543 883 Ft
ab) fejlesztési célú 2024. évi pénzmaradvány: 649 598 095 Ft
b) külső finanszírozás bevételei
ba) működési célú hitelfelvétel 0 Ft
bb) fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
c) külső finanszírozás kiadásai
ca) fejlesztési hitelek törlesztése 0 Ft
cb) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 45 576 497 Ft.
(7) Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
(8) Az (1)-(6) bekezdésben megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
(9) A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
6. § (1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(3) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(4) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, szeptember 15-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(5) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(6) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(7) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(8) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(9) A személyi juttatások terhére jutalom az év végén, a képviselő-testület döntése alapján fizethető ki.
7. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. § (1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és -vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2025. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2025. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. § Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembevételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2025. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.
Kőszeg Város Önkormányzata 2025. évi költségvetéséről szóló rendeletének megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény és a végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet alapján az önkormányzat 2025. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Indokolás:
A Magyarország Kormánya által meghirdetett gazdaságpolitika fókuszában a gazdaság újbóli növekedési pályára állítása, a recesszió elkerülése, a családok védelme és az ország működőképességének megőrzése áll. A háború és az Oroszország ellen foganatosított brüsszeli szankciók okozta energiaválság legyengítették Európa és Magyarország gazdaságát. A 2025-ös
évben végre belátható közelségbe kerülő béke Európa és Magyarország gazdaságára is pozitív hatással lesz. Béke esetén reális cél, hogy a 2025-ös költségvetésben több pénzt fordítsunk, béremelésre, családtámogatásra, a gazdaság fejlesztésére és otthonteremtésre!
Az Önkormányzat teherviselő képessége a bevételek és a kiadások óvatos tervezését teszi szükségessé. Az Önkormányzat helyi adó bevételei az elmúlt évihez képest kissé emelkedtek, a közterületfoglalási díjak egyéb közhatalmi bevételek közé való átsorolása és változása miatt. A minimálbér 2025. január 01-től 266 800-ról 290 800 Ft-ra, a garantált bérminimum 326 000-ről 348 800 Ft-ra emelkedett, a közfoglalkoztatás bére 133 400 Ft-ról emelkedett145 400 Ft-ra.
A szociális hozzájárulási adó összege 13 % maradt.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2025. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
A Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvényt (továbbiakban: Kvtv.) 2024. december 20-án fogadták el.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2024. január 01-jei statisztikai adatai, a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege és az iparűzési adóerőképesség figyelembevétele alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Kőszeg mellett Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2024. évhez képest csökkent, így is jelentős összeget tesz ki (31 980 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ által ellátott gyermekvédelmi, gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
A települési támogatásokra fordítható összeget ettől függetlenül nem csökkentettük a Város költségvetésében. Saját forrásból pótóljuk ki, ezzel is segítve a rászoruló lakosság megélhetésének terheit.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzatok iparűzési adóerő-képessége alapján központilag kiegészítik vagy az ún. szolidaritási hozzájárulás összegével csökkentik. Kőszeg Város Önkormányzatának az iparűzési adóerő-képessége 27 967 Ft/lakosról 27 544 Ft/lakosra csökkent, így is közel 8 000 000 Ft szolidaritási hozzájárulási kötelezettség terheli, a Kvtv. 2. melléklet II/57. pontja alapján.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (101 043 000 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (90 534 016 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű, a gyermekétkezésben résztvevők létszámának függvényében. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 13,9 %-át kell hozzátennie (kb. 50 millió Ft), melynek egy része elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére. A szülők által fizetendő gyermekétkeztetési térítési díjak 2023.szeptember 01-től nem emelkedtek, az árak viszont 2025. január 01-től az új szolgáltatási szerződés alapján emelkedtek. 2025. szeptember 01-től várhatóan emelni szükséges a nyersanyagnorma árát, mely a szülők által fizetendő térítési díj alapja, ebből és a várható többlettámogatás igényléséből 25 000 000 Ft-ot várunk az Önkormányzat részére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok már beszedhetik, a bevételhez korábban kapott forintonként 1 Ft támogatás továbbra sem kapcsolódik.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illeti, 2021-től már közvetlenül a NAV szedi be.
2023-tól az iparűzési adó minden esetben 2 %-os bevétellel tervezhető.
A helyi adók tervezett bevétele az előző évihez hasonló.
2022. évtől kezdve a közterületfoglalásból származó önkormányzati saját bevétel az egyéb közhatalmi bevételekhez tartozik.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján – 2 213 Ft/fő - összesen 25 097 633 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel megegyezik, 32 300 000 Ft.
Települési önkormányzatok kulturális feladatainak bérjellegű támogatására 25 000 000 Ft összegű támogatás várható az Önkormányzat részére.
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Család- és Gyermekvédelmi Központ, illetve a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 681 220 819 Ft.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér és garantált bérminimum emelkedésének fedezetét nem tartalmazzák.
Az elmúlt évben is támogatást biztosított a Kormány a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésének fedezetére, erre az idei évben is várunk támogatást 60 000 000 Ft összegben.
A pedagógusi életpálya bevezetésével a pedagógusi bérek emelkedtek, ehhez 2025-ben is kaptunk bértámogatást 61 665 500 Ft-ot.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Kvtv. 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 994 000,- Ft-tal emelkedett (6 994 000 Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. A Hivatal kiegészítő támogatása még nem ismert. A 2024. évi választások után a közös hivatalok átalakulása miatt csak később kerül megállapításra.
A költségvetés tartalmazza az intézmények állami normatíva feletti önkormányzati támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) 2022-ben jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
2024. szeptember 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegfalvi Tagóvodája 1 csoporttal bővült.
2023. szeptember 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tagóvodája 1 csoporttal bővült.
2022. február 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincsessziget Bölcsődéje további 1 csoporttal bővült, 2022. szeptember 01-től pedig további 1 telephelyen (Horvátzsidány) a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Tücsök Bölcsődéje néven működik.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2023. szeptember 01-től emelkedtek. Bár a szülőkre kisebb összeg hárult, mert az Önkormányzat a rezsikulcsot is emelte 2022. szeptember 01-től +15%-kal (72%-ról 87%), 2023. január 01-től pedig 100%-ra. A megemelkedett rezsiköltséget így a szülők helyett az Önkormányzat vállalta át.
2024. december 31-én a régi szolgáltató szerződése lejárt. Beszerzési eljárás keretében az új szolgáltatóval 2025. január 01-től került megkötésre a szerződés 1 évre. Ebben már egységárakat állapított meg a szolgáltató, mely a korábbi év áraihoz képest magasabb. 2025. szeptember 01-től a gyermekétkeztetés térítési díjait emelni kell a szolgáltatás minőségének megőrzése érdekében.
A Kőszegi Család-és Gyermekvédelmi Központ működési bevételei az idősek otthona kiszervezése és a hajléktalan átmeneti szállás megszüntetése miatt már nem az Intézménynél jelentkeznek.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 739 200 000 Ft, amely 9 739 530 Ft-tal kevesebb a 2024. évi tervhez képest.
2025-ben már nincs kieső 1% iparűzési adó, előre tervezhető a teljes összeg, melynél figyelembe vettük a ténylegesen befolyt adó összegeket.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 9 fő lesz jubileumi jutalomra és 9 fő hűségjutalomra jogosult, erre összesen 18 781 368 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezik.
A 2025. év is a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a Kőszegi iskolák épületenergetikai fejlesztésének megvalósítása 391 591 184 Ft-ból, A Kőszeg Város Története TOP-PLUSZ projekt keretében a Hősök tornya épületének megújítása 315 417 192 Ft-ból, a TOP-PLUSZ-1.2-3-21 Belterületi utak fejlesztése 366 395 000 Ft-ból. Folytatódik a Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése 158 320 955 Ft összeggel. A Jurisics Miklós Ipari Park fejlesztése 208.381.959 Ft összeggel a konzorciumi partner, Kőszegi Városüzemeltetési Kft. költségvetésében szerepel.
A személyi juttatásoknál a pedagógusi életpálya szerinti bértábla alapján a köznevelési intézményben foglalkoztatott pedagógusok és bölcsődei kisgyermeknevelők bére jelentősen emelkedett, a minimálbér 2025. január 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt.
A köztisztviselők illetményalapja 2025-ös évre a 2/2025.(I.29.) számú Önkormányzati rendelet alapján 62 700 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
2024. március 1-től 4 órás sofőrt foglalkoztat az Önkormányzat, személyi juttatásai és munkáltatókat terhelő járulékai tervezére kerültek.
2024. december 01-től a Polgármester munkáját közvetlenül segítő főállású polgármesteri irodavezetőt alkalmazunk, személyi juttatásai és munkáltatókat terhelő járulékai tervezésre kerültek.
2025. március 01-től turisztikai munkatársat is foglalkoztatnánk 4 órában.
Így összességében 1,5 fővel emelkedett az Önkormányzat létszámkerete.
A képviselői tiszteletdíjak és a bizottsági tagok tiszteletdíjának 10 %-os emelésével számoltunk.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 13,0 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2025. évre 307 181 599 Ft került beépítésre, amely 26 520 000 Ft-tal több a 2024. évi 290 661 999 Ft-nál. A Kft. részére a felhalmozási kiadásokhoz 61 043 500 Ft került beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2025. évi díjakat.
A gyermekétkeztetési térítési díjak 2023. szeptember 01-től emelkedtek. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagköltség összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerint egységárakkal számoltuk a kiadásokat.
2025. február 01-től főkertészt alkalmaz Kőszeg Város Önkormányzata, havi 400 000 Ft szolgáltatási díjért.
A 2025. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
A hivatalon kívül minden Intézményi dolgozónak havi 8000 Ft-os cafetéria juttatás került betervezésre Szép Kártyára való utalással.
A köztisztviselők cafeteria juttatását jogszabály szabályozza, az elfogadott szabályzat alapján nettó évi 400 000 Ft-ban került megállapításra.
Az ellátottak pénzbeli és természetbeni juttatásait (a tavalyihoz képest 2 269 500 Ft-tal több) 41 766 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladatátvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra.
A Kőszegi Önkormányzati Tűzoltóság támogatása 700 000 Ft-tal emelkedett. A Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása nem emelkedett, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt minimum értéken került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére vis maior tartalékot nem tudtunk képezni.
Bányai-Németh Gábor, önkormányzati képviselő 2024.10.07-én érkezett beadványában az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatának módosítását kezdeményezte a képviselői keret bevezetése érdekében. Dr. Zalán Gábor Jegyző Úr írásban 2024.10.21-én tájékoztatta a képviselő Urat arról, hogy ennek tárgyalására a 2025. évi költségvetés tárgyalásakor kerül sor.
Mint az előbbiekben is megfogalmazásra került a kötelező feladatok ellátása is feszített költségvetéssel valósul meg. A képviselő javaslata az Önként vállalt feladatok közé tartozna, a forráshiányos költségvetés nem teszi lehetővé egy ilyen eszköz bevezetését.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 6 800 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 4 000 000 Ft éves összegre kellett emelni tavaly, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kellett venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 17 000 000 Ft-ot terveztünk.
2022. január 01-től a Gyermekorvosi ellátás Kőszeg Város feladata, mivel a házi gyermekorvosok nyugdíjba vonultak.
Az Önkormányzat szerződést kötött a NEAK-kal, alkalmazottként egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatja a két körzet asszisztensét és 4 órában a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó takarítónőt.
A két körzetben továbbra is hirdetjük egészségügyi szolgálati jogviszony keretében a jogszabályban meghatározott illetménnyel foglalkoztatható gyermekorvosi állásokat. Az álláshelyek az Önkormányzatnál kerültek feltüntetésre. Ezen kiadásokra a NEAK-tól tudunk támogatást lehívni, de csak a betöltött állásokra. Az orvosi ellátást jelenleg helyettesítéssel oldjuk meg, erre NEAK támogatás nem hívható le, ennek fedezetét az Önkormányzat kiadásainak tervezésénél figyelembe vettük.
Az elmúlt év tapasztatai alapján terveztük a lomtalanítás kiadásait. Az STKH lakosonként 10 kg-ot szállít el ingyenesen, a felette lévőt az Önkormányzatnak ki kell fizetnie, erre 3 000 000 Ft kerül betervezésre. Bízunk abban, hogy a 2021-ben bevezetett Lomi- Lottó akcióval ez tovább csökkenthető. 2024-ben a sikeres Lomi- Lottó akció után a 10 kg/fő keretbe bele is fértünk, bár a lomtalanításra nem kirakható közterületen maradt hulladékot továbbra is el kellett szállítani, ezzel a Városüzemeltető Kft-t bíztuk meg.
A Mentőszolgálat 2023. december 01-től átvette az orvosi ügyeleti ellátást, így erre a kiadásra már nem terveztünk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított.
A fejlesztések összege 1 333 871 875 Ft, melyek között szerepel:
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (158 320 955 Ft)
- Jurisics Miklós Ipari Park fejlesztése (3 556 000 Ft)
- TOP-PLUSZ-2.1.1-21-VS1-2022 Kőszegi Általános Iskolák energetikai korszerűsítése (391 591 184 Ft)
- Posztógyár utca ívóvízelvezetés 157/2023.(IX.21.) Képviselő-testületi döntés alapján (4 362 259 Ft) saját erő
- Posztógyár utca ívóvízelvezetés 157/2023.(IX.21.) Képviselő-testületi döntés alapján (5 440 000 Ft) különbözet lakossági befizetéssel
- TOP-PLUSZ-1.1.3-21-VS1-2022-00004 Kőszeg Város története (315 417 192 Ft)
- TOP-PLUSZ-1.2.3-21 Belterületi utak fejlesztése (366 395 000 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek egy része elkülönített számlán rendelkezésre állnak, egy részük támogatásként biztosított és lehívható, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainál az Önkormányzati ingatlanokra és az Önkormányzat fenntartásában lévő Intézményekre, felújítási keretösszeget állítottunk be.
Beépítésre került a Chernel 12. Zeneiskola tető javítása, valamint a szennyvíz és csapadékvíz elvezető rendszerek cseréje és az Ó-ház tető javítása..
A fejlesztési kiadásoknál felsorolt támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 42,8 %-át. A fentieken túl 313 880 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel.
A vagyonhasznosítási bevételek (216 435 522 Ft) teljesítése rendkívül fontos, a bevételek teljesülése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-részére 61 043 500 Ft értékben kiadás, a Református templom felújítási támogatására 1 000 000 Ft és TAO támogatásra 600 000 Ft, ezek csak vagyonhasznosítási bevétel teljesülésekor finanszírozhatóak.
A Kft-vel áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat is, amennyiben többletbevételhez jutunk.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2026-2028. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2025-2027. évre vonatkozó - előző évben elfogadott - adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a tényleges bevételek alapján az előző évek középtávú tervezésében szerepeltetett bevételek összegéhez képest a tervezett helyi adó bevétel minden évben megemelésre került a 2026-2028. évi középtávú tervezésben.
Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlya váratlan események és kiadások esetén veszélybe kerülhet, mivel nem került sor tartalék képzésére.
A rendelettervezet szerinti költségvetés keretösszegei az Önkormányzat működésének és megkezdett fejlesztéseinek fedezetét a 2025. évben csak nagyon fegyelmezett gazdálkodás mellett tudják biztosítani.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tárgyalta és módosítási javaslattal élt. Kérték a civil szervezetek támogatását a 2024. évi összegen tervezni a Kőszegi Önkéntes Tűzoltóság támogatásának kivételével és az így felszabadult 1 858 000 Ft-ot a VIS MAIOR tartalékra helyeznék át. A bizottság a módosító javaslattal együtt 5 igen szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság tárgyalta és módosító javaslattal élt. Kérték a civil szervezetek támogatását a 2024. évi összegen tervezni a Kőszegi Önkéntes Tűzoltóság támogatásának kivételével és az így felszabadult 1 858 000 Ft-ot a VIS MAIOR tartalékra helyeznék át. A bizottság 5 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság tárgyalta és 8 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Kőszeg, 2025. február 07.
Básthy Béla s. k.
polgármester
(Valamennyi mellékeltet lsd. a letölthető formátumban.)
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2025.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] A rendelet megalkotásának célja az Önkormányzat 2025. évi gazdálkodásának biztosítása.
[2] Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2025. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2025. évi költségvetését
a) 3 813 318 756 Ft költségvetési bevétellel,
b) 4 725 884 237 Ft költségvetési kiadással,
c) 912 565 481 Ft hiánnyal,
d) 45 576 497 Ft finanszírozási kiadással,
e) 958 141 978 Ft belső finanszírozási bevétellel,
f) 0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) A képviselő-testület a működési célú költségvetési bevételeket 2 944 443 642 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 825 340 284 Ft,
b) közhatalmi bevételek 760 700 000 Ft,
c) működési bevételek 285 853 358 Ft,
d) működési célú átvett pénzeszköz 2 550 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési bevételeket 868 875 114 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 645 681 611 Ft,
b) felhalmozási bevételek 216 435 522 Ft,
c) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 313 380 Ft.
(3) A képviselő-testület a működési célú költségvetési kiadásokat 3 259 871 028 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) a személyi jellegű kiadások 1 437 8000 168 Ft,
b) a munkaadókat terhelő járulékok 213 480 413 Ft,
c) a dologi jellegű kiadások 1 499 336 071 Ft,
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 27 900 000 Ft,
e) egyéb működési célú kiadások 81 354 376 Ft.
(4) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési kiadásokat 1 466 013 209 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) beruházások 1 358 957 014 Ft,
b) felújítások 44 099 315 Ft,
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 62 956 880 Ft.
(5) A képviselő-testület a költségvetési egyenlegét –912 565 481 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési bevételek és kiadások egyenlege –315 427 386 Ft,
b) felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege –597 138 095 Ft.
(6) A képviselő-testület a finanszírozási egyenlegét 912 565 481 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) belső finanszírozás bevételei
aa) működési célú 2024. évi pénzmaradvány: 308 543 883 Ft
ab) fejlesztési célú 2024. évi pénzmaradvány: 649 598 095 Ft
b) külső finanszírozás bevételei
ba) működési célú hitelfelvétel 0 Ft
bb) fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
c) külső finanszírozás kiadásai
ca) fejlesztési hitelek törlesztése 0 Ft
cb) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 45 576 497 Ft.
(7) Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
(8) Az (1)-(6) bekezdésben megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
(9) A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
6. § (1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(3) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(4) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, szeptember 15-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(5) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(6) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(7) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(8) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(9) A személyi juttatások terhére jutalom az év végén, a képviselő-testület döntése alapján fizethető ki.
7. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. § (1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és -vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2025. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2025. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. § Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembevételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2025. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2025. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.