Önkormányzati belépés | |
|
2010. Szeptember 30., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
6. napirendi pont:
Határozathozatal a kőszegi uszoda üzemeltetésében való részvételhez.
Tisztelt Képviselő-testület!
A kőszegi regionális gyógyterápiás uszoda 1999-ben létesült teljes egészében európai uniós pénzekből. A létesítmény kifejezetten gyógyterápiás uszodai szolgáltatási feladat ellátására kapott állami támogatást. A támogatási szerződés szerint ötéves kötelező feladat-ellátási kötelezettség terhelte a beruházó megyei önkormányzatot.
Az uszodát 2005-ig egy magántársaság (az Akarat DSE Kht.) üzemeltette a megyei önkormányzattal kötött megállapodás alapján. Ezen üzemeltetési szerződést a megyei önkormányzat felmondta, miután az üzemeltető kezdettől fogva jogvitákat kezdeményezett az üzemeltetési szerződésben foglalt megyei önkormányzati támogatás módosítása érdekében. Az uszodát ezt követően a Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény közvetlen üzemeltetésébe adta az önkormányzat azzal, hogy kötelező feladatként írta elő az intézmény alapító okiratában a gyógyterápiás uszodai szolgáltatáson túlmenően a kőszegi kistérség iskolás gyermekeinek kötelező úszásoktatásának az érdekelt önkormányzatokkal való megállapodás alapján történő ellátását, továbbá a létesítménynek Kőszeg Város Önkormányzatával kötendő megállapodás alapján nyílt városi uszodaként való működését.
Az elmúlt két évben a megyei önkormányzat romló pénzügyi helyzete következtében az intézmény költségvetési lehetőségei jelentősen beszűkültek. A felügyeleti szervi támogatás kényszerű csökkentését nem ellensúlyozta az uszoda szolgáltatását igénybevevő önkormányzatok támogatása, az OEP-től kapott támogatás, illetve a lakossági árbevétel.
Ennek következtében – figyelemmel arra is, hogy az elmúlt időszakban jelentősen nőttek az uszoda üzemeltetéséhez felhasznált energiák árai is – szűkített önköltségen számolva évente 8-10/M Ft vesztesség keletkezett.
Az elmúlt hónapban az intézmény vezetése jelezte, hogy a részére előírt költségvetési kiadás-megtakarítást csak úgy tudja többek közt teljesíteni, ha a felügyeleti szerv engedélyével bezárhatja az uszodát. Ezt elkerülendő, a megyei önkormányzat vezetősége tárgyalást kezdeményezett Kőszeg város vezetőivel, továbbá a Büki Gyógyfürdő ZRT. vezérigazgatójával és Bük város polgármesterével annak érdekében, hogy hajlandóak lennének-e egy az uszoda működtetését ellátó gazdasági társaság alapításában részt venni.
A tárgyaló felek nem zárkóztak el a kezdeményezéstől.
Ezt követően a lefolytatott egyeztetések figyelembevételével a megyei önkormányzat elkészítette az uszodát működtető gazdasági társaság alapító okiratának tervezetét.
Eszerint:
a) az uszoda továbbra is megyei önkormányzati tulajdonban marad, s a társaság – külön szerződés alapján – ingyenes használati jogot kap a vagyonra. (Ezt a jogot a tulajdonos önkormányzat mellékszolgáltatásként biztosítja a társaság részére.)
b) Az előzetes egyeztetések során felmerült az, hogy a gazdasági társaság alkalmazottai is kapjanak üzletrészt a cégben annak érdekében, hogy érdekeltek is legyenek a társaság nyereséges működtetésében. Ezt a legcélszerűbben – a jelenlegi jogszabályi környezetben - úgy lehet(ett) megoldani, hogy a társaság alkalmazottai a megyei önkormányzattal alkotnak tulajdonközösséget. Ez a formáció lehetővé teszi azt, hogy a megyei önkormányzat egyedi döntésekkel határozhat úgy, hogy az üzletrészből fakadó jogokat (osztalék), kötelezettségeket (jegyzett tőke befizetése, pótbefizetés teljesítése) milyen módon, mértékben osztja meg a tulajdonközösség tagjai között!
c) Tekintettel arra, hogy Kőszeg és kistérsége iskolásai, illetve lakossága veszi döntően igénybe az uszodát, célszerű és kívánatos, ha Kőszeg város az üzletrész 50 %-át jegyezze. Ez esetben a másik két tag részesedése 25-25 % lenne.
d) Nem kötelező könyvvizsgáló alkalmazása – a cég potenciális gazdasági forgalmára tekintettel – ezért a javaslat költségkímélés érdekében nem kezdeményezi könyvvizsgáló foglalkoztatását.
e) Mivel a cég köztulajdonban állónak minősül, felügyelő bizottság létrehozása kötelező, amely három természetes személyből állhat. Célszerű, ha minden üzletrész-tulajdonos delegál egy-egy tagot a felügyelő bizottságba. (A delegált személlyel mindhárom alapítónak egyet kell értenie !)
f) A javaslat – élve a törvény adta lehetőséggel – kijelöli az első ügyvezető igazgatót.
g) A javaslat nem határozza meg a társaság működésének megkezdésének időpontját. Ennek eldöntése az üzletrész-tulajdonosok külön (de egybehangzó) döntését igényli. Két időpont jöhet szóba:
ga) 2010. november 1. (ha és amennyiben az üzletrész-tulajdonosok legkésőbb október 15-ig meghozzák döntésüket a társaság alapításáról)
gb) 2011. január 1.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, szíveskedjenek a kőszegi uszoda további fennmaradása érdekében a határozati javaslatot elfogadni és az Alpokalja Gyógyterápiás Uszoda Korlátolt Felelősségű Társaságot alapítóként létrehozni.
Mindhárom bizottság tárgyalta és az előterjesztővel egyetértésben szándéknyilatkozatként támogatták az előterjesztést azzal, hogy az új képviselő-testület döntsön az uszoda további működtetésével kapcsolatos, az előterjesztésben is részletezett működtetés további feltételeiről, a bizottsági üléseken is elhangzott módosító indítványok figyelembe vételével.
Kőszeg, 2010. szeptember 24.
Dr. Zalán Gábor s. k.
aljegyző
HATÁROZATI JAVASLAT:
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete:
a) az előterjesztés mellékletét képező társasági szerződés tervezetével egyezően – részt vesz 50 %-os üzletrész jegyzésével az Alpokalja Gyógyterápiás Uszoda Korlátolt Felelősségű Társaság (továbbiakban: Kft.) alapításában.
b) Kőszeg Város Önkormányzatára eső 300 000 Ft összegű törzsbetétet a vagyonhasznosítási tartalék terhére biztosítja.
c) A Kft. Felügyelő Bizottságába:
1) ……………………………………..-t
2) ……………………………………..-t
3) ……………………………………..-t választja meg.
d) A Kft. működésének megkezdésének időpontját: ……………………………………….-i hatállyal állapítja meg.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő:
(Az előterjesztés további részleteit lsd. a letölthető formátumban.)
Határozathozatal a kőszegi uszoda üzemeltetésében való részvételhez.
Tisztelt Képviselő-testület!
A kőszegi regionális gyógyterápiás uszoda 1999-ben létesült teljes egészében európai uniós pénzekből. A létesítmény kifejezetten gyógyterápiás uszodai szolgáltatási feladat ellátására kapott állami támogatást. A támogatási szerződés szerint ötéves kötelező feladat-ellátási kötelezettség terhelte a beruházó megyei önkormányzatot.
Az uszodát 2005-ig egy magántársaság (az Akarat DSE Kht.) üzemeltette a megyei önkormányzattal kötött megállapodás alapján. Ezen üzemeltetési szerződést a megyei önkormányzat felmondta, miután az üzemeltető kezdettől fogva jogvitákat kezdeményezett az üzemeltetési szerződésben foglalt megyei önkormányzati támogatás módosítása érdekében. Az uszodát ezt követően a Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézmény közvetlen üzemeltetésébe adta az önkormányzat azzal, hogy kötelező feladatként írta elő az intézmény alapító okiratában a gyógyterápiás uszodai szolgáltatáson túlmenően a kőszegi kistérség iskolás gyermekeinek kötelező úszásoktatásának az érdekelt önkormányzatokkal való megállapodás alapján történő ellátását, továbbá a létesítménynek Kőszeg Város Önkormányzatával kötendő megállapodás alapján nyílt városi uszodaként való működését.
Az elmúlt két évben a megyei önkormányzat romló pénzügyi helyzete következtében az intézmény költségvetési lehetőségei jelentősen beszűkültek. A felügyeleti szervi támogatás kényszerű csökkentését nem ellensúlyozta az uszoda szolgáltatását igénybevevő önkormányzatok támogatása, az OEP-től kapott támogatás, illetve a lakossági árbevétel.
Ennek következtében – figyelemmel arra is, hogy az elmúlt időszakban jelentősen nőttek az uszoda üzemeltetéséhez felhasznált energiák árai is – szűkített önköltségen számolva évente 8-10/M Ft vesztesség keletkezett.
Az elmúlt hónapban az intézmény vezetése jelezte, hogy a részére előírt költségvetési kiadás-megtakarítást csak úgy tudja többek közt teljesíteni, ha a felügyeleti szerv engedélyével bezárhatja az uszodát. Ezt elkerülendő, a megyei önkormányzat vezetősége tárgyalást kezdeményezett Kőszeg város vezetőivel, továbbá a Büki Gyógyfürdő ZRT. vezérigazgatójával és Bük város polgármesterével annak érdekében, hogy hajlandóak lennének-e egy az uszoda működtetését ellátó gazdasági társaság alapításában részt venni.
A tárgyaló felek nem zárkóztak el a kezdeményezéstől.
Ezt követően a lefolytatott egyeztetések figyelembevételével a megyei önkormányzat elkészítette az uszodát működtető gazdasági társaság alapító okiratának tervezetét.
Eszerint:
a) az uszoda továbbra is megyei önkormányzati tulajdonban marad, s a társaság – külön szerződés alapján – ingyenes használati jogot kap a vagyonra. (Ezt a jogot a tulajdonos önkormányzat mellékszolgáltatásként biztosítja a társaság részére.)
b) Az előzetes egyeztetések során felmerült az, hogy a gazdasági társaság alkalmazottai is kapjanak üzletrészt a cégben annak érdekében, hogy érdekeltek is legyenek a társaság nyereséges működtetésében. Ezt a legcélszerűbben – a jelenlegi jogszabályi környezetben - úgy lehet(ett) megoldani, hogy a társaság alkalmazottai a megyei önkormányzattal alkotnak tulajdonközösséget. Ez a formáció lehetővé teszi azt, hogy a megyei önkormányzat egyedi döntésekkel határozhat úgy, hogy az üzletrészből fakadó jogokat (osztalék), kötelezettségeket (jegyzett tőke befizetése, pótbefizetés teljesítése) milyen módon, mértékben osztja meg a tulajdonközösség tagjai között!
c) Tekintettel arra, hogy Kőszeg és kistérsége iskolásai, illetve lakossága veszi döntően igénybe az uszodát, célszerű és kívánatos, ha Kőszeg város az üzletrész 50 %-át jegyezze. Ez esetben a másik két tag részesedése 25-25 % lenne.
d) Nem kötelező könyvvizsgáló alkalmazása – a cég potenciális gazdasági forgalmára tekintettel – ezért a javaslat költségkímélés érdekében nem kezdeményezi könyvvizsgáló foglalkoztatását.
e) Mivel a cég köztulajdonban állónak minősül, felügyelő bizottság létrehozása kötelező, amely három természetes személyből állhat. Célszerű, ha minden üzletrész-tulajdonos delegál egy-egy tagot a felügyelő bizottságba. (A delegált személlyel mindhárom alapítónak egyet kell értenie !)
f) A javaslat – élve a törvény adta lehetőséggel – kijelöli az első ügyvezető igazgatót.
g) A javaslat nem határozza meg a társaság működésének megkezdésének időpontját. Ennek eldöntése az üzletrész-tulajdonosok külön (de egybehangzó) döntését igényli. Két időpont jöhet szóba:
ga) 2010. november 1. (ha és amennyiben az üzletrész-tulajdonosok legkésőbb október 15-ig meghozzák döntésüket a társaság alapításáról)
gb) 2011. január 1.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, szíveskedjenek a kőszegi uszoda további fennmaradása érdekében a határozati javaslatot elfogadni és az Alpokalja Gyógyterápiás Uszoda Korlátolt Felelősségű Társaságot alapítóként létrehozni.
Mindhárom bizottság tárgyalta és az előterjesztővel egyetértésben szándéknyilatkozatként támogatták az előterjesztést azzal, hogy az új képviselő-testület döntsön az uszoda további működtetésével kapcsolatos, az előterjesztésben is részletezett működtetés további feltételeiről, a bizottsági üléseken is elhangzott módosító indítványok figyelembe vételével.
Kőszeg, 2010. szeptember 24.
Dr. Zalán Gábor s. k.
aljegyző
HATÁROZATI JAVASLAT:
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete:
a) az előterjesztés mellékletét képező társasági szerződés tervezetével egyezően – részt vesz 50 %-os üzletrész jegyzésével az Alpokalja Gyógyterápiás Uszoda Korlátolt Felelősségű Társaság (továbbiakban: Kft.) alapításában.
b) Kőszeg Város Önkormányzatára eső 300 000 Ft összegű törzsbetétet a vagyonhasznosítási tartalék terhére biztosítja.
c) A Kft. Felügyelő Bizottságába:
1) ……………………………………..-t
2) ……………………………………..-t
3) ……………………………………..-t választja meg.
d) A Kft. működésének megkezdésének időpontját: ……………………………………….-i hatállyal állapítja meg.
Felelős: Huber László polgármester.
Határidő:
(Az előterjesztés további részleteit lsd. a letölthető formátumban.)