Önkormányzati belépés | |
|
2021. Február 12., Péntek, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: veszélyhelyzetben a képviselő-testület feladat- és hatáskörének gyakorlása
7. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
INDOKOLÁS
Kőszeg Város Önkormányzata
2021. évi költségvetésének elfogadásához
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2021. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság újraindítása és az ország működőképességének megőrzése áll. A gazdaság teljesítményének általános visszaesése és a COVID helyzetben hozott kormányzati intézkedések következtében az Önkormányzati helyi adó bevételei és átengedett bevételei jelentősen csökkennek. A Kulturális szféra munkajogi átszervezése 2020. november 01-jén megtörtént. A 6 %-os béremelést megkapták az ott dolgozók. A 2021. évben a minimálbér, valamint a garantált bérminimum emelése február 01-től lett bevezetve.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2021. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2019. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2020.évhez képest emelkedett és jelentős összeget tesz ki (47 623 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi gyermekjóléti feladatokra bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképesség 20.298.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség nem terheli az Önkormányzatot Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020.évi XC. törvény 2. melléklet II/56. pontja alapján.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (67 026 960 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (84 410 434 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 4 %-át kell hozzátennie (kb. 10 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok a veszélyhelyzet idején nem szedhetik be, így a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás sem kapcsolódik. Helyette a szállásadók által bevallott vendégéjszaka után az államtól lehet igényelni a szállásadók által meg nem fizetett idegenforgalmi adó megtérítését.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illetti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évinél magasabb összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján - 1 251 Ft/fő helyett 2 170 Ft/fő - összesen 24 955 000 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évinél 69 000 Ft-tal alacsonyabb összegű (32 300 000 Ft).
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 461 914 460 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét a kulturális szférában tartalmazzák.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Magyarország 2021. évi költségvetéséről szóló 2020.évi CX. törvény 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 25 000 Ft-tal emelkedett (5.475.000.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. Nem rendelkezik a költségvetési törvény arra vonatkozóan külön többlet számítással, hogy adott Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Polgármesteri vagy Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki vagy intézményrendszere gazdálkodási feladatait is maga látja el.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében minimális csökkenést tartalmaz. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2021. évtől minimálisan emelkednek. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 406 650 000 Ft, amely 130 000 000 Ft-tal marad el a 2020. évi tervhez képest. A gépjármú súlyadó nélkül számított elmaradás 98 000 000 Ft.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 12 fő lesz jubileumi jogosult, erre 14 688 915 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
2020. évben intézményátszervezéseket hajtottunk végre az intézményrendszer még gazdaságosabb és hatékonyabb legyen. működése érdekében. Összevontunk a Központi Óvoda és Bölcsőde Többcélú Közoktatási Intézményt és az Újvárosi Óvodát, jogutódként a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde komplex intézményként működik tovább. A beíratott gyermeklétszám ismeretében 1 óvodai csoportot megszüntettünk. Egyesítettük 2021. január 01-től a Kőszegi Városi Múzeumot és a Chernel Kálmán Városi Könyvtárat, mely Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár néven él tovább. 2021-ben várhatóan a levéltár működtetése is az Intézmény feladataihoz fog kapcsolódni. A levéltárral kibővített intézményhez történő hozzájárulás összege a terv szerint 5 181 054 Ft-tal haladja meg az elmúlt évi összeget. Elmondható, hogy az átszervezések pozitív gazdasági hatással is bírtak.
2021-ben időközi választást is kell tartani Kőszegen, mivel képviselőtársunk Kiss Zoltán egészségi okokra hivatkozva lemondott a mandátumáról. A veszélyhelyzet feloldásáig nem lehet kitűzni a választásokat, így ennek időpontja még nem ismert. Ehhez az Állam támogatást nem biztosít, ezt saját erőből kell megoldania az Önkormányzatnak a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal történő megállapodás kötésével. Időközi választás csak a Helyi Választási Irodán keresztül bonyolítható.
Az SZSZB tagjainak, jegyzőkönyvvezetőknek, a HVB tagjainak valamint a HVI dolgozóinak juttatásai és járulékai valamint a szavazólapok és választási értesítők nyomtatása és az egyéb dokumentumok elkészítése várhatóan egy szavazókörre vetítve 2 000 000 Ft-ot tesz ki. Erre a költségvetésben a forrást biztosítani kell.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezi.
2020. év és a 2021. év a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2020. év végén utak felújítására és parkoló építésére kapott 2 805 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztések, 2020. év végén kapott 800 000 000 Ft-ból új temető megvalósítása. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, a Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, a Bölcsőde fejlesztése, a Dózsa György utca felújítása, a Turisztikai pályázat, a Zöld Városka pályázat, a Gyógyító Klíma pályázat, az Alpannónia projekt és az ERASMUS projektek, illetve az előkészítés alatt álló „Csapadékvíz 2” pályázat.
A TOP-5.2.1 Helyi foglalkoztatási együttműködés pályázathoz (Foglalkoztatási paktum) 2017. év elején megérkezett előfinanszírozásként a támogatás összege. A projekt 2020. december 31-én lezárult, de a decemberre jutó bérek és azok járulékai a 2021. évi költségvetésben jelennek meg.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a kulturális intézmények dolgozóinak foglalkoztatási jogviszonya munkaviszonnyá való változása és a kötelező 6%-os béremelésük valamint a minimálbér 2021. február 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, ahol a tervezése 95%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.
A köztisztviselők illetményalapja 2021-es évre az 35/2020.(XII.01.) számú Önkormányzati rendelet alapján 46.380 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
A képviselői tiszteletdíjakra vonatkozóan a COVID veszélyhelyzet fennállásáig a külső bizottsági tagok tiszteletdíjának megszüntetését és a képviselői és bizottsági tagok tiszteletdíjának megfelezését javaslom.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2021. évre 179 991 523 Ft került beépítésre, amely közel 36,7 M Ft-tal alacsonyabb a 2020.évi 216 657 270 Ft-nál. Ugyanakkor a Kft. éves költségvetése nem változik, de az utakkal és a játszótéri eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz került 36,7 M Ft beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2021. évi díjakat.
A dologi kiadások között nem emelkedtek a vásárolt élelmezés kiadásai, mivel az étkezők száma az elmúlt évihez képest lecsökkent, a szolgáltató általános nyersanyagnorma emelését a képviselőtestület elfogadta 2020. október 29-én. Ezeket figyelembe véve fogadta el a 10 %-os nyersanyagnorma emelést. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.
A 2021. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest - 1 450 000 Ft-tal) 30 550 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladat átvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. Az önkormányzati saját bevételek várható visszaesése miatt a szervezetek támogatása és a polgármesteri keret a tavaly eredeti szinthez képest 75%-on kerültek tervezésre. A jubiláló szervezetek évfordulós rendezvényeinek támogatása is tervezésre került.
A Tűzoltóság támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása nem csökkent, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt szélső értékeke között, a tavalyinál alacsonyabb összegben került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. A 2019. decemberében bekövetkezett vis Maior esemény helyreállítási kiadásai is a 2021. évet terheli. Költségvetésünkben biztosítottuk ezt a forrást. A pályázaton 10 680 000 Ft-ot nyertünk támogatásként, amit 30%-os önrész biztosításával kell megvalósítani.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 1 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kell emelni, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kell venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 18 000 000 Ft-ot terveztünk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. A KRAFT forrás utófinanszírozása miatt nem kizárt, hogy éven belüli áthidaló hitel igénybevételére lesz szükség.
A fejlesztések összege 4 078 193 452 FT, melyek között szerepel:
- TOP-7.1.1-16-H-ERFA-2020-00568 "Zöld Városka" projekt (33 337 535 Ft)
- TOP-1.2.1-16-VS1-2017-00003 "Turisztika" projekt (80 462 976 Ft)
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épület energetika pályázatból (103 431 069 Ft)
- ATHU-064 VELOREGIO (3 363 858 Ft)
- TOP-1.1.1-1-VS1-208-00003 "Ipari Park fejlesztése" projektből (53 171 350 Ft)
- TOP-1.4.1-19-VS1-2019-00001 "Bölcsőde bővítése" projektből (65 794 623 Ft)
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (319 077 531 Ft)
- Belterületi útépítések BMÖGF/1004-1/2020 (965 715 301 Ft)
- Belterületi útfelújítások BMÖGF/1004-1/2020 (1 554 787 168 Ft)
- Temető létesítése BMÖGF/1005-1/2020 (592 269 921 Ft)
- Szent Lénárd utca BMÖFT/334-10/2020. Támogatói okirat szerinti (53 953 999 Ft)
- Dózsa György utca felújítása BMÖGF/604-2/2020. pályázatból (92 595 796 Ft)
- VIS MAIOR támfal helyreállítása (17 748 272 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
A fenti támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 91,5 %-át. A fentieken túl 11 700 971 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (91 600 000 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási valamint a játszótér felújítási feladatok 47 100 000 Ft értékben. A Kft-val áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.
Itt került tervezésre a Kőszegfalvi Sportegyesület TAO önerő támogatása 1 600 000 Ft összegben.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2021-2023. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2021-2023. évre vonatkozó – előző évben elfogadott – adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek csökkennek az előző évek középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegéhez képest, így a tervezett helyi adó bevétel minden évben csökkentésre került a 2022-2024. évi középtávú tervezésben. Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2021. évben.
Kőszeg, 2021. február 09.
Básthy Béla s. k.
polgármester
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2021.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdés alapján, a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében eljárva Kőszeg Város Önkormányzata Polgármestere a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2021. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja
2. §
A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2021. évi költségvetését
2 390 836 292 Ft költségvetési bevétellel
6 913 800 403 Ft költségvetési kiadással
4 522 964 111 Ft hiánnyal
40 477 592 Ft finanszírozási kiadással
4 563 441 703 Ft belső finanszírozási bevétellel
0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. §
Működési célú költségvetési bevételek:
működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 367 089 772 Ft
közhatalmi bevételek 406 650 000 Ft
működési bevételek 241 953 335 Ft
működési célú átvett pénzeszköz 3 150 000 Ft
Működési célú költségvetési bevételek összesen: 2 018 843 107 Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek:
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 268 692 214 Ft
Felhalmozási bevételek 91 600 000 Ft
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 11 700 971 Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek összesen: 371 993 185 Ft
Költségvetési bevételek összesen: 2 390 836 292 Ft
Működési célú költségvetési kiadások:
a személyi jellegű kiadások 859 230 452 Ft
a munkaadókat terhelő járulékok 148 438 736 Ft
a dologi jellegű kiadások 1 599 220 119 Ft
ellátottak pénzbeli juttatásai 30 550 000 Ft
egyéb működési célú kiadások 103 026 848 Ft
Működési költségvetési kiadások összesen: 2 740 466 155 Ft
Felhalmozási célú kiadások:
beruházások 2 344 125 001 Ft
felújítások 1 779 800 947 Ft
egyéb felhalmozási célú kiadások 49 408 300 Ft
Felhalmozási kiadások összesen: 4 173 334 248 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 6 913 800 403 Ft
Költségvetési egyenleg (bevételek és kiadások különbözete)
működési bevételek és kiadások egyenlege - 721 623 048 Ft
felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege - 3 801 341 063 Ft
Költségvetési egyenleg: - 4 522 964 111 Ft
Belső finanszírozás bevételei
működési célú 2020. évi pénzmaradvány 762 100 640 Ft
fejlesztési célú 2020. évi pénzmaradvány 3 801 341 063 Ft
Külső finanszírozás bevételei
működési célú hitelfelvétel 0 Ft
fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
Külső finanszírozás kiadásai
fejlesztési hitelek törlesztése
államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 40 477 592 Ft
Külső finanszírozás egyenlege(bevétel-kiadás): 40 477 592 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 4 522 964 111 Ft
Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. §
(1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. §
(1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.
6. §
(1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.
7. §
Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. §
Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. §
(1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. §
A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. §
(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. §
(1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2021. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2021. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. §
Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.
Básthy Béla Dr. Zalán Gábor
polgármester jegyző
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2021. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2021. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.
(Valamennyi mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
Kőszeg Város Önkormányzata 2021. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
INDOKOLÁS
Kőszeg Város Önkormányzata
2021. évi költségvetésének elfogadásához
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2021. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság újraindítása és az ország működőképességének megőrzése áll. A gazdaság teljesítményének általános visszaesése és a COVID helyzetben hozott kormányzati intézkedések következtében az Önkormányzati helyi adó bevételei és átengedett bevételei jelentősen csökkennek. A Kulturális szféra munkajogi átszervezése 2020. november 01-jén megtörtént. A 6 %-os béremelést megkapták az ott dolgozók. A 2021. évben a minimálbér, valamint a garantált bérminimum emelése február 01-től lett bevezetve.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2021. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2019. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2020.évhez képest emelkedett és jelentős összeget tesz ki (47 623 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi gyermekjóléti feladatokra bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképesség 20.298.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség nem terheli az Önkormányzatot Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020.évi XC. törvény 2. melléklet II/56. pontja alapján.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (67 026 960 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (84 410 434 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 4 %-át kell hozzátennie (kb. 10 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok a veszélyhelyzet idején nem szedhetik be, így a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás sem kapcsolódik. Helyette a szállásadók által bevallott vendégéjszaka után az államtól lehet igényelni a szállásadók által meg nem fizetett idegenforgalmi adó megtérítését.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illetti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évinél magasabb összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján - 1 251 Ft/fő helyett 2 170 Ft/fő - összesen 24 955 000 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évinél 69 000 Ft-tal alacsonyabb összegű (32 300 000 Ft).
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 461 914 460 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét a kulturális szférában tartalmazzák.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Magyarország 2021. évi költségvetéséről szóló 2020.évi CX. törvény 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 25 000 Ft-tal emelkedett (5.475.000.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. Nem rendelkezik a költségvetési törvény arra vonatkozóan külön többlet számítással, hogy adott Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Polgármesteri vagy Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki vagy intézményrendszere gazdálkodási feladatait is maga látja el.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében minimális csökkenést tartalmaz. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2021. évtől minimálisan emelkednek. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 406 650 000 Ft, amely 130 000 000 Ft-tal marad el a 2020. évi tervhez képest. A gépjármú súlyadó nélkül számított elmaradás 98 000 000 Ft.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 12 fő lesz jubileumi jogosult, erre 14 688 915 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
2020. évben intézményátszervezéseket hajtottunk végre az intézményrendszer még gazdaságosabb és hatékonyabb legyen. működése érdekében. Összevontunk a Központi Óvoda és Bölcsőde Többcélú Közoktatási Intézményt és az Újvárosi Óvodát, jogutódként a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde komplex intézményként működik tovább. A beíratott gyermeklétszám ismeretében 1 óvodai csoportot megszüntettünk. Egyesítettük 2021. január 01-től a Kőszegi Városi Múzeumot és a Chernel Kálmán Városi Könyvtárat, mely Kőszegi Városi Múzeum és Könyvtár néven él tovább. 2021-ben várhatóan a levéltár működtetése is az Intézmény feladataihoz fog kapcsolódni. A levéltárral kibővített intézményhez történő hozzájárulás összege a terv szerint 5 181 054 Ft-tal haladja meg az elmúlt évi összeget. Elmondható, hogy az átszervezések pozitív gazdasági hatással is bírtak.
2021-ben időközi választást is kell tartani Kőszegen, mivel képviselőtársunk Kiss Zoltán egészségi okokra hivatkozva lemondott a mandátumáról. A veszélyhelyzet feloldásáig nem lehet kitűzni a választásokat, így ennek időpontja még nem ismert. Ehhez az Állam támogatást nem biztosít, ezt saját erőből kell megoldania az Önkormányzatnak a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal történő megállapodás kötésével. Időközi választás csak a Helyi Választási Irodán keresztül bonyolítható.
Az SZSZB tagjainak, jegyzőkönyvvezetőknek, a HVB tagjainak valamint a HVI dolgozóinak juttatásai és járulékai valamint a szavazólapok és választási értesítők nyomtatása és az egyéb dokumentumok elkészítése várhatóan egy szavazókörre vetítve 2 000 000 Ft-ot tesz ki. Erre a költségvetésben a forrást biztosítani kell.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezi.
2020. év és a 2021. év a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2020. év végén utak felújítására és parkoló építésére kapott 2 805 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztések, 2020. év végén kapott 800 000 000 Ft-ból új temető megvalósítása. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, a Hivatal épületének energetikai korszerűsítése, a Bölcsőde fejlesztése, a Dózsa György utca felújítása, a Turisztikai pályázat, a Zöld Városka pályázat, a Gyógyító Klíma pályázat, az Alpannónia projekt és az ERASMUS projektek, illetve az előkészítés alatt álló „Csapadékvíz 2” pályázat.
A TOP-5.2.1 Helyi foglalkoztatási együttműködés pályázathoz (Foglalkoztatási paktum) 2017. év elején megérkezett előfinanszírozásként a támogatás összege. A projekt 2020. december 31-én lezárult, de a decemberre jutó bérek és azok járulékai a 2021. évi költségvetésben jelennek meg.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a kulturális intézmények dolgozóinak foglalkoztatási jogviszonya munkaviszonnyá való változása és a kötelező 6%-os béremelésük valamint a minimálbér 2021. február 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, ahol a tervezése 95%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.
A köztisztviselők illetményalapja 2021-es évre az 35/2020.(XII.01.) számú Önkormányzati rendelet alapján 46.380 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
A képviselői tiszteletdíjakra vonatkozóan a COVID veszélyhelyzet fennállásáig a külső bizottsági tagok tiszteletdíjának megszüntetését és a képviselői és bizottsági tagok tiszteletdíjának megfelezését javaslom.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 15,5 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2021. évre 179 991 523 Ft került beépítésre, amely közel 36,7 M Ft-tal alacsonyabb a 2020.évi 216 657 270 Ft-nál. Ugyanakkor a Kft. éves költségvetése nem változik, de az utakkal és a játszótéri eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz került 36,7 M Ft beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft. által részletesen, feladatonként kidolgozott 2021. évi díjakat.
A dologi kiadások között nem emelkedtek a vásárolt élelmezés kiadásai, mivel az étkezők száma az elmúlt évihez képest lecsökkent, a szolgáltató általános nyersanyagnorma emelését a képviselőtestület elfogadta 2020. október 29-én. Ezeket figyelembe véve fogadta el a 10 %-os nyersanyagnorma emelést. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagnorma összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.
A 2021. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest - 1 450 000 Ft-tal) 30 550 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladat átvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. Az önkormányzati saját bevételek várható visszaesése miatt a szervezetek támogatása és a polgármesteri keret a tavaly eredeti szinthez képest 75%-on kerültek tervezésre. A jubiláló szervezetek évfordulós rendezvényeinek támogatása is tervezésre került.
A Tűzoltóság támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása nem csökkent, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt szélső értékeke között, a tavalyinál alacsonyabb összegben került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. A 2019. decemberében bekövetkezett vis Maior esemény helyreállítási kiadásai is a 2021. évet terheli. Költségvetésünkben biztosítottuk ezt a forrást. A pályázaton 10 680 000 Ft-ot nyertünk támogatásként, amit 30%-os önrész biztosításával kell megvalósítani.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 1 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kell emelni, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kell venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 18 000 000 Ft-ot terveztünk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított. A KRAFT forrás utófinanszírozása miatt nem kizárt, hogy éven belüli áthidaló hitel igénybevételére lesz szükség.
A fejlesztések összege 4 078 193 452 FT, melyek között szerepel:
- TOP-7.1.1-16-H-ERFA-2020-00568 "Zöld Városka" projekt (33 337 535 Ft)
- TOP-1.2.1-16-VS1-2017-00003 "Turisztika" projekt (80 462 976 Ft)
- TOP-3.2.1-16 Önkormányzati épület energetika pályázatból (103 431 069 Ft)
- ATHU-064 VELOREGIO (3 363 858 Ft)
- TOP-1.1.1-1-VS1-208-00003 "Ipari Park fejlesztése" projektből (53 171 350 Ft)
- TOP-1.4.1-19-VS1-2019-00001 "Bölcsőde bővítése" projektből (65 794 623 Ft)
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (319 077 531 Ft)
- Belterületi útépítések BMÖGF/1004-1/2020 (965 715 301 Ft)
- Belterületi útfelújítások BMÖGF/1004-1/2020 (1 554 787 168 Ft)
- Temető létesítése BMÖGF/1005-1/2020 (592 269 921 Ft)
- Szent Lénárd utca BMÖFT/334-10/2020. Támogatói okirat szerinti (53 953 999 Ft)
- Dózsa György utca felújítása BMÖGF/604-2/2020. pályázatból (92 595 796 Ft)
- VIS MAIOR támfal helyreállítása (17 748 272 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
A fenti támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 91,5 %-át. A fentieken túl 11 700 971 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (91 600 000 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási valamint a játszótér felújítási feladatok 47 100 000 Ft értékben. A Kft-val áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.
Itt került tervezésre a Kőszegfalvi Sportegyesület TAO önerő támogatása 1 600 000 Ft összegben.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2021-2023. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2021-2023. évre vonatkozó – előző évben elfogadott – adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek csökkennek az előző évek középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegéhez képest, így a tervezett helyi adó bevétel minden évben csökkentésre került a 2022-2024. évi középtávú tervezésben. Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre. Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2021. évben.
Kőszeg, 2021. február 09.
Básthy Béla s. k.
polgármester
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2021.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdés alapján, a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében eljárva Kőszeg Város Önkormányzata Polgármestere a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2021. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja
2. §
A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2021. évi költségvetését
2 390 836 292 Ft költségvetési bevétellel
6 913 800 403 Ft költségvetési kiadással
4 522 964 111 Ft hiánnyal
40 477 592 Ft finanszírozási kiadással
4 563 441 703 Ft belső finanszírozási bevétellel
0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. §
Működési célú költségvetési bevételek:
működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 367 089 772 Ft
közhatalmi bevételek 406 650 000 Ft
működési bevételek 241 953 335 Ft
működési célú átvett pénzeszköz 3 150 000 Ft
Működési célú költségvetési bevételek összesen: 2 018 843 107 Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek:
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 268 692 214 Ft
Felhalmozási bevételek 91 600 000 Ft
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök 11 700 971 Ft
Felhalmozási célú költségvetési bevételek összesen: 371 993 185 Ft
Költségvetési bevételek összesen: 2 390 836 292 Ft
Működési célú költségvetési kiadások:
a személyi jellegű kiadások 859 230 452 Ft
a munkaadókat terhelő járulékok 148 438 736 Ft
a dologi jellegű kiadások 1 599 220 119 Ft
ellátottak pénzbeli juttatásai 30 550 000 Ft
egyéb működési célú kiadások 103 026 848 Ft
Működési költségvetési kiadások összesen: 2 740 466 155 Ft
Felhalmozási célú kiadások:
beruházások 2 344 125 001 Ft
felújítások 1 779 800 947 Ft
egyéb felhalmozási célú kiadások 49 408 300 Ft
Felhalmozási kiadások összesen: 4 173 334 248 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 6 913 800 403 Ft
Költségvetési egyenleg (bevételek és kiadások különbözete)
működési bevételek és kiadások egyenlege - 721 623 048 Ft
felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege - 3 801 341 063 Ft
Költségvetési egyenleg: - 4 522 964 111 Ft
Belső finanszírozás bevételei
működési célú 2020. évi pénzmaradvány 762 100 640 Ft
fejlesztési célú 2020. évi pénzmaradvány 3 801 341 063 Ft
Külső finanszírozás bevételei
működési célú hitelfelvétel 0 Ft
fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
Külső finanszírozás kiadásai
fejlesztési hitelek törlesztése
államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 40 477 592 Ft
Külső finanszírozás egyenlege(bevétel-kiadás): 40 477 592 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 4 522 964 111 Ft
Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. §
(1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. §
(1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.
6. §
(1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.
7. §
Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. §
Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. §
(1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. §
A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. §
(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. §
(1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2021. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2021. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. §
Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2021. január 1. napjától kell alkalmazni.
Básthy Béla Dr. Zalán Gábor
polgármester jegyző
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2021. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2021. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.
(Valamennyi mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)