Önkormányzati belépés | |
|
2021. Február 12., Péntek, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: veszélyhelyzetben a képviselő-testület feladat- és hatáskörének gyakorlása
8. napirendi pont:
Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló és az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása.
INDOKOLÁS
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló és
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
önkormányzati rendelet módosításához
A koronavírus járvány következtében fellépő gazdasági helyzet különleges intézkedések megtételét teszi szükségessé. Az önkormányzat részéről gyors, rugalmasabb és rövid határidőn belüli döntéseket vár el a veszélyhelyzet kezelése. A kialakult helyzet rávilágított arra, hogy a jelenlegi lakáscsere rendszer nem tudja hatékonyan kezelni a felmerülő igényeket, hónapok telhetnek el a döntések között, hiszen a bizottság mindig csak egy-egy kérelemről tud dönteni, holott a lakáscserék során összetetten lehetne vizsgálni, kezelni a kéréseket.
Fentiek miatt felülvizsgálatra került az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. l.) önkormányzati rendelet.
A rendelet-tervezet szerint a lakáscserékkel kapcsolatos döntések a polgármester hatáskörébe kerülnek. A lakáscserék lehetősége kibővül, mert nemcsak a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Lakástörvény) meghatározott esetekben lesz engedélyezhető. Lakáscsere létrejöhet úgy, hogy önkormányzati lakást bérlő személy cserél egy másik önkormányzati lakást bérlővel vagy üres önkormányzati lakás bérleti jogára cserél. Ezzel a rendszerrel egyszerre akár többes cserék is megvalósíthatók, mely segíti azt, hogy az önkormányzati lakások minél rövidebb ideig álljanak üresen. Ez azért is fontos, mert az önkormányzati lakásokra nagy az igény és a lakbérből befolyó bevételekből sincs akkora kiesés.
A tervezet szerint lakáscsere során kijelölt új lakásnál semmilyen korábbi jog nem automatikus, például határozatlan idejű bérleti szerződésből is lehet határozott idejű bérleti szerződést csinálni. Ez alól kivételt csak azok a Lakástörvényben meghatározott esetek jelentenek, ahol a lakáscserét nem lehet megtagadni.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Kőszeg, 2021. február 8.
A polgármester nevében:
Kovács-Mezei Virág s.k.
igazgatási osztályvezető
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Meggyorsítja az önkormányzati bérlő számára a lakáscsere lehetőségét.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezetnek gazdasági, költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A tervezet elfogadása gyorsítja a lakáscsere folyamatát.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A lakáscserékkel kapcsolatos döntések polgármester hatáskörébe kerülésével, egyszerre akár többes cserék is megvalósíthatók, mely segíti azt, hogy az önkormányzati lakások minél rövidebb ideig álljanak üresen, illetve a bérlői igényekre való gyors reagálási lehetőséget is maga után vonja.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezetnek gazdasági, költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
Bérlői és önkormányzati igények egyaránt indokolttá teszik a lakások bérleti jogának cseréjével kapcsolatos döntéseknek egy rugalmasabb, gyorsabb ügyintézést eredményező, polgármesterre átruházott hatáskörbe helyezését.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2021. ( ) önkormányzati rendelete
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet és
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1. alcím tekintetében a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében, 19. § (1) bekezdésében és 23. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2. alcím tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdés alapján, a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében eljárva Kőszeg Város Polgármestere a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló önkormányzati rendelet módosítása
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Lakásr.) 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„18. § (1) Lakáscsere a bérlő kérelmére a korábbi lakásbérleti jogviszony Ltv. 23. § (3) bekezdése szerinti megszüntetése mellett engedélyezhető.
(2) A lakáscsere iránti kérelmet indokolni kell, meg kell jelölni és igazolni kell minden olyan lényeges körülményt, melynek az elbírálásánál jelentősége van.
(3) A cserélő fél tényleges körülményeit az Igazgatási Osztály környezettanulmány útján vizsgálhatja. A lakáscsere iránti kérelem elbírálásánál a 3. § (4)-(5) bekezdését alkalmazni kell.
(4) A döntésben meg kell határozni a bérbeadás módját, időtartamát, valamint az egyéb feltételeket, különösen a tartozás kiegyenlítésére és a felújításra vonatkozó kitételeket.”
2. §
Hatályát veszti a Lakásr. a 2. § (1) és (3) bekezdésében, a 3. § (1)-(2) és (7) bekezdésében az „és Építéshatósági” szövegrész.
2. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása
3. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 5. melléklete a következő 26. ponttal egészül ki:
„26. Dönt az önkormányzati lakás bérleti jogának cseréjéről.”
4. §
Hatályát veszti az SZMSZ 4. melléklet 2. pont 2.5. alpontja.
3. Záró rendelkezések
5. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
Básthy Béla s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)
Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló és az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása.
INDOKOLÁS
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló és
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
önkormányzati rendelet módosításához
A koronavírus járvány következtében fellépő gazdasági helyzet különleges intézkedések megtételét teszi szükségessé. Az önkormányzat részéről gyors, rugalmasabb és rövid határidőn belüli döntéseket vár el a veszélyhelyzet kezelése. A kialakult helyzet rávilágított arra, hogy a jelenlegi lakáscsere rendszer nem tudja hatékonyan kezelni a felmerülő igényeket, hónapok telhetnek el a döntések között, hiszen a bizottság mindig csak egy-egy kérelemről tud dönteni, holott a lakáscserék során összetetten lehetne vizsgálni, kezelni a kéréseket.
Fentiek miatt felülvizsgálatra került az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. l.) önkormányzati rendelet.
A rendelet-tervezet szerint a lakáscserékkel kapcsolatos döntések a polgármester hatáskörébe kerülnek. A lakáscserék lehetősége kibővül, mert nemcsak a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvényben (a továbbiakban: Lakástörvény) meghatározott esetekben lesz engedélyezhető. Lakáscsere létrejöhet úgy, hogy önkormányzati lakást bérlő személy cserél egy másik önkormányzati lakást bérlővel vagy üres önkormányzati lakás bérleti jogára cserél. Ezzel a rendszerrel egyszerre akár többes cserék is megvalósíthatók, mely segíti azt, hogy az önkormányzati lakások minél rövidebb ideig álljanak üresen. Ez azért is fontos, mert az önkormányzati lakásokra nagy az igény és a lakbérből befolyó bevételekből sincs akkora kiesés.
A tervezet szerint lakáscsere során kijelölt új lakásnál semmilyen korábbi jog nem automatikus, például határozatlan idejű bérleti szerződésből is lehet határozott idejű bérleti szerződést csinálni. Ez alól kivételt csak azok a Lakástörvényben meghatározott esetek jelentenek, ahol a lakáscserét nem lehet megtagadni.
A katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdése alapján veszélyhelyzetben a települési önkormányzat képviselő-testületének feladat- és hatáskörét a polgármester gyakorolja.
Kőszeg, 2021. február 8.
A polgármester nevében:
Kovács-Mezei Virág s.k.
igazgatási osztályvezető
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
Meggyorsítja az önkormányzati bérlő számára a lakáscsere lehetőségét.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezetnek gazdasági, költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
A tervezet elfogadása gyorsítja a lakáscsere folyamatát.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelet-tervezethez
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. társadalmi hatásai:
A lakáscserékkel kapcsolatos döntések polgármester hatáskörébe kerülésével, egyszerre akár többes cserék is megvalósíthatók, mely segíti azt, hogy az önkormányzati lakások minél rövidebb ideig álljanak üresen, illetve a bérlői igényekre való gyors reagálási lehetőséget is maga után vonja.
II-III. gazdasági, költségvetési hatásai:
A tervezetnek gazdasági, költségvetési hatása nincs.
IV. környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti következményei nincsenek.
V. egészségi következményei:
A tervezet a jelenlegi egészségi helyzeten nem változtat.
VI. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezet adminisztratív terhet nem jelent.
VII. megalkotásának szükségessége:
Bérlői és önkormányzati igények egyaránt indokolttá teszik a lakások bérleti jogának cseréjével kapcsolatos döntéseknek egy rugalmasabb, gyorsabb ügyintézést eredményező, polgármesterre átruházott hatáskörbe helyezését.
VIII. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A helyi szabályozás elmaradása törvénysértést nem eredményez.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…./2021. ( ) önkormányzati rendelete
az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló
önkormányzati rendelet módosításáról szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet és
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló
27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az 1. alcím tekintetében a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1) bekezdésében, 19. § (1) bekezdésében és 23. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 2. alcím tekintetében az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotó hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdés alapján, a Képviselő-testület feladat- és hatáskörében eljárva Kőszeg Város Polgármestere a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló önkormányzati rendelet módosítása
1. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzati tulajdonban lévő lakások és helyiségek bérletéről szóló 26/2004. (X. 1.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Lakásr.) 18. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„18. § (1) Lakáscsere a bérlő kérelmére a korábbi lakásbérleti jogviszony Ltv. 23. § (3) bekezdése szerinti megszüntetése mellett engedélyezhető.
(2) A lakáscsere iránti kérelmet indokolni kell, meg kell jelölni és igazolni kell minden olyan lényeges körülményt, melynek az elbírálásánál jelentősége van.
(3) A cserélő fél tényleges körülményeit az Igazgatási Osztály környezettanulmány útján vizsgálhatja. A lakáscsere iránti kérelem elbírálásánál a 3. § (4)-(5) bekezdését alkalmazni kell.
(4) A döntésben meg kell határozni a bérbeadás módját, időtartamát, valamint az egyéb feltételeket, különösen a tartozás kiegyenlítésére és a felújításra vonatkozó kitételeket.”
2. §
Hatályát veszti a Lakásr. a 2. § (1) és (3) bekezdésében, a 3. § (1)-(2) és (7) bekezdésében az „és Építéshatósági” szövegrész.
2. Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet módosítása
3. §
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 27/2013. (IX. 27.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 5. melléklete a következő 26. ponttal egészül ki:
„26. Dönt az önkormányzati lakás bérleti jogának cseréjéről.”
4. §
Hatályát veszti az SZMSZ 4. melléklet 2. pont 2.5. alpontja.
3. Záró rendelkezések
5. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
Básthy Béla s. k. Dr. Zalán Gábor s. k.
polgármester jegyző
(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)