Jegyzőkönyv: 2022. Április 28., Csütörtök, 09:30 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról.
2. - Beszámoló a „Kőszeg és Vidéke” lap elmúlt két évi munkájáról.
3. - Beszámoló a Kőszeg Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról.
4. - Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2021. évi szakmai munkájáról.
5. - Beszámoló a 2021. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
6. - Bölcsődei ellátással kapcsolatos döntések.
7. - TOP Plusz pályázatok benyújtása.
8. - A 2021. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés.
9. - A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház nézőtér pályázat költségvetési előirányzat átcsoportosítása.
10. - Az önkormányzatok 2022. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtása.
11.a - Vagyonügyek: Megüresedett önkormányzati bérlakások értékesítésére vonatkozó döntések meghozatala (Kálvária u. 69. fsz. 2, Ady E. u. 10. fsz. 1.).
11.b - Vagyonügyek: A Munkácsy M. u. 9. és a Várkör 35-37. alatti ingatlanok cseréjére vonatkozó döntés meghozatala.
12. - Bizottsági tagok megválasztása.
15. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
17. - Rendkívüli előterjesztés: Szakszervezeti vagyonról szóló megállapodás tervezet.
K/468-7/2022. szám.


J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2022. április 28-án, 9.30 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselők (10 fő).

Távolmaradását előzetesen bejelentette: Kiss Péter képviselő (1 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző, Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető, Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető, valamint Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvár és Levéltár, Pócza Zoltán a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház igazgatója. Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője és mint a Helyi Választási Bizottság elnöke, továbbá Guttmann Ferencné a Meseváros Óvoda vezetője.
Az ülésen jelen van még Kámán Zoltán, a Kőszeg és Vidéke lap felelős szerkesztője.

Básthy Béla polgármester üdvözli a képviselő-testületi ülésen megjelenteket: köszönti a jegyzőt, aljegyzőt, a hivatal munkatársait, az intézményvezetőket, továbbá külön köszönti Kiss Zoltán Miksát. Ezután átadja a szót dr. Zalán Gábor jegyzőnek.

Dr. Zalán Gábor jegyző emlékezteti a képviselő-testületet, hogy a március 31-i ülésen – az ülésről készült jegyzőkönyvbe is foglalt nyilatkozata alapján – Táncsics Péter lemondott képviselői mandátumáról, amelyet az Összefogás Kőszegért Egyesület kompenzációs listájáról szerzett meg. A választójogi törvény értelmében a jelölő szervezetének 30 napja van arra, hogy megnevezze azt a személyt, akit a listán szereplő jelöltek közül helyette képviselőnek jelöl. Harkai Norbert, a jelölő szervezet képviselője megtette ezt, mely szerint Kiss Zoltán Miksa számára kérte a megüresedett mandátum kiosztását. A Helyi Választási Bizottság április 11-i ülésén a 2/2022. (IV. 11.) határozatával kiadta a képviselői mandátumot Kiss Zoltán Miksa részére.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény értelmében az önkormányzati képviselő akkor kezdheti meg a tevékenységét, ha megkapja a megbízólevelét és leteszi képviselői esküjét. Onnantól fogva az új képviselő teljes jogú tagja a képviselő-testületnek.

Ezután Raposa Helga a HVB elnöke gratulál Kiss Zoltán Miksának és átadja számára a megbízólevelét.

Majd Básthy Béla polgármester kéri, hogy Kiss Zoltán Miksa tegye le képviselői esküjét.

Kiss Zoltán Miksa az alábbi esküt teszi:

„Én, Kiss Zoltán Miksa becsületemre és lelkiismeretemre fogadom, hogy Magyarországhoz és annak Alaptörvényéhez hű leszek; jogszabályait megtartom és másokkal is megtartatom; önkormányzati képviselői tisztségemből eredő feladataimat Kőszeg Város fejlődésének előmozdítása érdekében lelkiismeretesen teljesítem, tisztségemet a magyar nemzet javára gyakorlom.
Isten engem úgy segéljen!

Az eskütétel után a polgármester is gratulál az új képviselőnek, majd megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése a megjelent 10 fővel határozatképes. Kiss Péter képviselő egészségügyi okok miatt van távol.

A napirenddel kapcsolatban egy rendkívüli előterjesztés felvételét kéri, amelyet a tegnapi nappal kaptak meg a képviselők és amelyet 13. napirendi pontként javasol megtárgyalni. A hivatal szakszervezete megszűnt, és ennek kapcsán a vagyonáról szükséges döntést hozni.
A polgármester azonnal szavazásra is bocsátja a rendkívüli ülés napirendre kerülését, amit a képviselők 10 igen szavazattal elfogadnak.


Ezután a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi napirendet hagyja jóvá:


N A P I R E N D:

1. Beszámoló a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról.
Előterjesztő: Pócza Zoltán igazgató.
2. Beszámoló a „Kőszeg és Vidéke” lap elmúlt két évi munkájáról.
Előterjesztő: Pócza Zoltán felelős kiadó, Kámán Zoltán felelős szerkesztő.
3. Beszámoló a Kőszeg Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról.
Előterjesztő: Révész József igazgató.
4. Beszámoló a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2021. évi szakmai munkájáról.
Előterjesztő: Raposa Helga intézményvezető.
5. Beszámoló a 2021. évben végzett gyermekvédelmi munkáról.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
6. Bölcsődei ellátással kapcsolatos döntések.
Előadó a polgármester nevében: Kovács-Mezei Virág igazgatási osztályvezető.
7. TOP Plusz pályázatok benyújtása.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
8. A 2021. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.
9. A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház nézőtér pályázat költségvetési előirányzat átcsoportosítása.
Előterjesztő: Pócza Zoltán igazgató.
10. Az önkormányzatok 2022. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtása.
Előadó a polgármester nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.


11. Vagyonügyek:
a) Megüresedett önkormányzati bérlakások értékesítésére vonatkozó döntések meghozatala (Kálvária u. 69. fsz. 2, Ady E. u. 10. fsz. 1.).
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
b) A Munkácsy M. u. 9. és a Várkör 35-37. alatti ingatlanok cseréjére vonatkozó döntés meghozatala.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
12. Bizottsági tagok megválasztása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
13. Szakszervezeti vagyonról szóló megállapodás tervezet.
Előterjesztő: Dr. Zalán Gábor jegyző.

Zárt ülés keretében:

1. Az „Új kőszegi köztemető építése II.” tárgyú közbeszerzési eljárásban eredményhirdetés
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.
2. A Kőszeg, Rómer Flóris utca felső szakaszának (Űrhajósok útja – Velemi u. között) útburkolat felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárásban eredményhirdetés.
Előadó a polgármester nevében: Fekete Balázs fejlesztési irodavezető.


A lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja.
A képviselők mindkét dokumentumot 10-10 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.


Pócza Zoltán igazgató szóbeli kiegészítést tesz. Egy kihívásokkal terhes időszak után van az intézmény, amikor is megpróbáltak ebben a helyzetben is helytállni, továbbá kihasználni a pályázati lehetőségeket. Másrészt a járvány alatt a szabad kapacitásukat a közjó szolgálatába állították. Bár megkapta már, hogy az intézményi beszámoló túl hosszúra sikerült, most derült ki, hogy mégiscsak sok minden történt az elmúlt két évben.
Lehet, hogy az intézmény életében a színházi tevékenység túlreprezentálnak tűnik, de sokáig csak szabadtérben lehetett találkozni, rendezvényeket tartani. Éppen ma este is van egy ősbemutató, Weöres Sándor életéről, színházi munkásságáról – akit érdekel, szívesen várják.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet arról, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla egyetért vele, hogy valóban rendkívüli időszakon van túl a művelődési központ – ahogy a többi intézmény is. Köszöni a helytállást és az együttműködést. A hivatal többször kérte a járványhelyzet alatt az intézmény segítségét és meg is kapta – ahogyan a többi intézménytől is.
Az a döntés, hogy Pócza Zoltán igazgató úr a legutóbbi testületi ülésen újabb 5 évre kapott megbízást az intézmény vezetésére, már önmagában azt jelzi, hogy a képviselő-testület az intézmény munkájával, pályázati aktivitásával, forrásteremtő képességével meg van elégedve. Jelentős tételt jelentenek ezek a pénzek az intézmény életében, de az éves költségvetés készítésekor megelőlegezett bizalmon alapul. Az intézménynek általános rendezvényszervezői küldetése is van. Ugyanakkor sikeresen bonyolította le a TOP CLLD pályázatot is.
Tájékoztatást ad arról, hogy a heti vezetői értekezletek mellett havonta 1-2 alkalommal a két kulturális feladatot ellátó intézmény számára is tart egyeztetéseket, amelyeket ő előre mutatónak érez, kéri ezeket a jövőben is.
Az idén 40 éves a várszínház, élvezze mindenki a kibővített kínálatot. Az intézménynek pedig jó munkát, a csapatnak erősödést kíván.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a beszámoló jóváhagyását, amit a képviselők 10 igen szavazattal fogadnak el.


69/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház intézményi beszámolóját elfogadja.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A „Kőszeg és Vidéke” lap elmúlt két évi munkájáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Pócza Zoltán szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy felelős kiadóként is nehéz időszakon vannak túl. A pandémia a Kőszeg és Vidéke újságot is nagyban befolyásolta. Még az is felmerült, hogy a költségvetési megszorítások miatt esetleg ne jelenjen meg a lap. De végül szerinte helyes döntés volt az önkormányzat részéről, hogy karcsúsítva ugyan, de tudósíthatta az olvasókat. Ezt a hirdetők is visszaigazolták.
Az anyag végén lévő, gazdasági beszámoló büszkeségre adhat okot. Kámán Zoltán ugyanis nemcsak a lap főszerkesztője, hanem hirdetésszervezője is, amely komoly munkát jelent. Ismerve a megye több hasonló lapját, az a fajta függetlenség, ami a Kőszeg és Vidékében megjelenhet, a hirdetőktől is visszaigazolást kapott. Nagyon sok forintot sikerül így megspórolni az önkormányzatnak. Mára már a Kőszeg és Vidéke a térség lapja lett. Ezúton is köszöni Kámán Zoltán főszerkesztőnek az elkötelezettségét.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy bizottságuk megtárgyalta az előterjesztést. Üdvözölte az említett gazdasági mutatókat. A beszámolót egyfogadásra ajánlotta a képviselő-testületnek.

Básthy Béla is egyetért abban, hogy nehéz két volt a pandémia miatt, hiszen a hirdetők legelőször az ilyen típusú kiadásokon próbáltak spórolni és ez miatt fennakadások voltak. Ennek ellenére 2020-ban a 8,5 millió Ft-ból 6,3 millió Ft, 2021-ben pedig a 10,6 millió Ft bevételből 8,4 millió Ft volt a hirdetési bevétel. Nagy kihívás volt ennek a megszervezése. Ráadásul ennek ellenére nem érezzük, hogy a hirdetések a lapban sok helyet foglalnának el, továbbra is az újság tartalma a hangsúlyos.
A megye legnagyobb hagyományú lapjáról van szó. Való igaz, hogy főszerkesztő úrnak nagy szabadsága, de nagy felelőssége is van. Látjuk, hogy minden eseményen, rendezvényen jelen van. Ő úgy szokta mondani, hogy Kőszegen „ambícióvezérelt újságírás” van, azaz az újságírásban fontosabb az, hogy jó lapot csináljanak, mint a befektetett energia és a jövedelmezőség aránya.

Kámán Zoltán köszöni az elismerő szavakat.

Pócza Zoltán hozzáfűzi még: a Kőszeg és Vidéke Kőszeg Város Önkormányzatának nagyságrendileg nem kerül pénzébe. Az újságírók tiszteletdíja nem változott, viszont a nyomda és a papír ára várhatóan emelkedni fog, így az idei eredményeket nem lehet prognosztizálni.

Végül mivel más észrevétel nem hangzik el, a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


70/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi és Vidéke lapról szóló beszámolót elfogadja.


A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszeg Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár legutóbbi beszámolója óta eltelt időszakban végzett munkájáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Révész József igazgató az írásos beszámolóhoz két gondolatot fűz hozzá.
Az intézmény életére az elmúlt két évben a covid és a szervezeti átalakítás volt a legnagyobb hatással. A beszámoló összeállítása azért okozott nehézséget, mert a tárgyalt időszakban több változás is volt: 2020-ban még két külön intézményként működtek (múzeum és könyvtár), 2021-től közös intézmény lettek, 2021. július 1-től két kolléga a Nemzeti Levéltártól már náluk volt állományban, de még nem volt levéltár. 2022. február 15-i dátummal került hozzájuk a levéltár, de végül csak most, május 2-től lesz az a fordulópont, amikor a megalakított levéltár épületét és iratanyagát is át tudják venni. Az elmúlt időszak tehát a különböző szabályzatok elkészítéséről, a szervezeti változásokat lekövető, működési keretrendszer kidolgozásáról szólt.
Mindhárom tag intézménynek más a szakmai felügyelete, így más-más az előírás arra nézve is, hogy mit kell a beszámolónak tartalmaznia. Így ez egy hektikus időszak beszámolója, ahol három intézményt kellett „összegyúrni” egy egységes képpé, azaz egy működő, egységes intézménnyé.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság meghallgatta az intézmény beszámolóját. Sajnálattal vették tudomásul a folyamatos munkaerő hiányt, de ez már sajnos szinte minden területen jelen van. A bizottság egyhangúlag javasolta a képviselő-testületnek a beszámoló jóváhagyását.

Básthy Béla megerősíti, hogy nemcsak az intézményt, a hivatalt is jelentős kihívás elé állította a levéltár átvétele. Minden vezetőin téma volt, hol tart ez a folyamat: folyamatosan tárgyalásban voltunk az illetékes minisztériummal, vagyonkezelővel stb. A jelenlegi intézményben három, egyenként rendkívül értékes közgyűjteményt sikerült egybevonni és ezzel nagyobb mozgástér nyílt meg Kőszeg előtt. Viszont a múzeum és a levéltár épülete is leromlott állapotban van. A cél az, hogy ezek felújításában az állam is részt vegyen a város mellett. Külön kérdés a könyvár épülete, hiszen itt van az intézmény székhelye is. A jövő feladata lesz, hogy az illetékes állami szerveket megszólítsuk annak érdekében, hogy az összevont intézmény valamennyi épülete eljusson abba a stádiumba, amit szeretnénk.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, a képviselő-testület pedig 10 igen szavazattal elfogadja azt.


71/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár 2020. április 01. és 2022. január 1. közötti időszakról szóló beszámolóját elfogadja.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2021. évi szakmai munkájáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Raposa Helga szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a pandémia alatt különböző eljárásrendek szerint – de folyamatosan működött az intézményük. A bizottsági ülésen részletes kiegészítést tett, de itt most inkább a kérdésekre válaszolna.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit szerint embert próbáló időszakon van túl az intézmény. A munkatársaknak sok erőt, kitartást kívántak a bizottság tagjai, főleg azoknak, akik a család és gyermekvédelemmel területén dolgoznak.

Básthy Béla is megköszöni az intézmény elmúlt időszakban végzett munkáját. A védőnők segítettek az oltópontok munkájában is. Szerencsére ők a javadalmazás terén jól állnak, megtartó béreket tudhatnak magukénak.
Nagyon összetett a tevékenysége a gondozási központnak. A mindennapi tevékenységük mellett viszonylag ritka, egyedi helyzetekkel is meg kell nekik küzdeniük – ismert egy ilyen ügy a képviselő-testület előtt is. Az iskolaorvosi ellátás is az intézmény feladatkörében jelenik meg, sajnos az iskolaorvos hiánya a gyermekorvosi ellátás jelenlegi helyzetével súlyos gondot jelent.
Az önkormányzat tevékenysége az utóbbi időben szerencsére egy kicsit fejlesztés-hangsúlyossá vált, továbbá a foglalkozatásban is vannak komoly előrelépések, de soha nem szabad elfelejteni, hogy azért vannak olyan társadalmi csoportok, családok, akik krízishelyzetbe kerültek. Kéri, hogy a gondozási központ az igazgatási osztállyal együttműködve, az ő problémáik kezelésére is tegyen javaslatot.

További észrevétel nélkül, a képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


72/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2021. évi szakmai munkájáról szóló beszámolót elfogadja.


Az 5. napirendi pont tárgyalása:

A 2021. évben végzett gyermekvédelmi munkáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács-Mezei Virág szóbeli kiegészítést tesz. A vonatkozó kormányrendeletnek megfelelő tartalommal készítették el a gyermekvédelmi beszámolót, amely a gondozási központ és a rendőrség adatainak az összesítését is tartalmazza.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a humánerőforrás bizottság megismerte az előterjesztést és azt elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla szerint a szerteágazó beszámoló és témakör megvalósítói oldalán szintén részben az intézmény és az igazgatási osztály, továbbá az iskolák és óvodák állnak. Pedagógiai szakszolgálat is működik a városban. Ezúton is köszönetet mond minden olyan szervezetnek, amely a gyermekvédelem területén dolgozik, kiemelve a különböző társadalmai szervezeteket és a rendőrséget.
Azt is ki kell hangsúlyozni, hogy a gyermekek veszélyeztetettségének nem mindig anyagi okai vannak.

A képviselők további észrevétel nélkül, 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


73/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a városban 2021-ben végzett gyermekvédelmi tevékenységről szóló beszámolót a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

Bölcsődei ellátással kapcsolatos döntések tervezetéről szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kovács-Mezei Virág szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy 2021. decemberében már döntött a képviselő-testület arról, hogy az új horvátzsidányi bölcsőde 2022. szeptember 1-től a Kőszeg Meseváros Óvoda telephelyeként fog működni.
Az előzetes egyezetések alapján a zsidányi bölcsőde működési területe Horvátzsidány és Peresznye lesz, azaz innen fognak gyerekeket felvenni. Ennek megfelelően, ezzel a két településsel kell feladatellátási szerződést kötni 5 évre, továbbá a most készülő épületre vonatkozóan az ingyenes használati jogról is meg kell állapodni. A zsidányi bölcsőde egy csoporttal fog működni, férőhelye 14 fő, a neve: Tücsök Bölcsőde lesz.
Ehhez szükséges az óvoda létszámkeretének a bővítése, hiszen 2 kisgyermeknevelő és egy dajka felvétele szükséges, akiket szeptember 1-től kell alkalmazni.
Mivel a zsidányi bölcsőde külön telephelyen fog működni, azt javasolták, hogy a kőszegi bölcsőde is kapjon nevet, ezért erre a Kincses Sziget Bölcsőde a javaslatuk.
Ezzel egyidejűleg – mivel az óvoda dokumentumaihoz most hozzá kell nyúlni – lehetőség van arra, hogy a kőszegi bölcsőde újonnan megépült csoportszobájának a mérete miatt a felvehető létszám 12 főről 14 főre emelkedjen. Ezzel a kőszegi bölcsőde kapacitása 38 főre emelkedne.
Mindez az intézmény alapító okiratának a módosítását is igényli.

Kérdés és hozzászólás:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a bizottságuk megtárgyalta az előterjesztést és valamennyi határozati javaslatot elfogadásra ajánlotta.

Terplán Zoltán kérdezi: mivel a tervezet szerint egy intézményben 2 bölcsődei telephely is lesz, milyen elképzeléssel fog működni a két bölcsőde, konkrétan milyen szakmai kapcsolat lesz köztük? Pld. a kőszegi tagintézmény vezetőjének lesz-e a köze a zsidányihoz, vagy az teljesen független lesz-e?

Guttmann Ferencné szerint szakmai szempontból van arra lehetőség, hogy a kőszegi bölcsőde vezetője legyen a zsidányi vezetője is, ő ezt jó megoldásnak tartaná. Arra mindenképpen szükség lesz, hogy a szakmailag összefogva neveljék és gondozzák a gyermekeket.

Básthy Béla nagy előrelépésnek tartja az ellátórendszerben, hogy a kőszegi bölcsőde bővülhetett, a zsidányi meg létrejött.
Reményre ad okot, hogy vannak gyermekek akiket fel lehet venni a bölcsődébe, a szülőknek meg van munkájuk és ott helyt tudnak állni.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a négy határozati javaslatot.

Elsőként a képviselők 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:


74/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Horvátzsidány község Önkormányzata, Peresznye község Önkormányzata és Kőszeg Város Önkormányzata között bölcsődei feladatok ellátására létrejövő feladatellátási szerződést a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja és felhatalmazza a polgármestert a szerződés aláírására.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert a jogtanácsos által készített, a bölcsődei ellátás helyéül szolgáló 9733 Horvátzsidány, 406/6 hrsz. alatti ingatlanra vonatkozó használati jogot alapító szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2022. június 30.

Ezután 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


75/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde létszámának emelését 3 fő, 8 órás munkaviszonyban történő foglalkoztatásával – 2 kisgyermeknevelő és 1 dajka munkakörre – 2022. szeptember 1. napjától határozatlan időre jóváhagyja. A szükséges pénzügyi fedezetet Kőszeg Város Önkormányzata 2022. évi költségvetésében biztosítja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2022. szeptember 1.

Ezt követően szintén 10 igen szavazattal a képviselők a következő határozatot hozzák:


76/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde alapító okiratának K/4372-1/2022. számú Módosító Okiratát, valamint a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde K/4372-2/2022. számú módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt Alapító Okiratát a melléklet szerinti tartalommal jóváhagyja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Végül a képviselő-testület szintén 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


77/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Guttmann Ferencné intézményvezetőt, hogy a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde szakmai alapdokumentumait 2022. június 15-ig döntésre készítse elő.

Felelős: Guttmann Ferencné intézményvezető.
Határidő: értelemszerűen.




A 7. napirendi pont tárgyalása:

TOP Plusz pályázatok benyújtásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Fekete Balázs fejlesztési irodavezető szóbeli kiegészítést tesz. A Széchenyi Terv Plusz Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretében újabb pályázati kiírások jelentek meg, melyek közül a Belterületi utak fejlesztése TOP Plusz-1.2.3-21 kódszámú felhívás keretében az önkormányzat két nagy forgalmú városi gyűjtőút felújítását, korszerűsítését tervezi.
Ezek közül az egyik a Rákóczi Ferenc utca rekonstrukciója azaz Rohonci utca – Munkácsy Mihály utca közötti, középső szakasza. Ennek felújítása során a csapadékvíz-elvezetési rendszer átalakításával és új parkolók kialakításával rendezettebbé és biztonságosabbá válik a közterület, egyúttal rendezni lehetne a Tüskevár utca bejáratánál lévő részeket is.
A másik elképzelés a Pék utca – Várkör nyugati szakasz rekonstrukciója. Ennek a modernizálásával lehetőség nyílik az utca parkolási rendszerének optimalizálására és egyúttal a Pék utca kétirányúsításának a lehetősége is felmerül. De ennek kidolgozására nyilván a pozitív pályázati döntés után kerülhet sor.
A Várkör nyugati szakasz (Rajnis utca – Szt. Flórián tér között) rekonstrukciója során a Pék utcai csomópont átalakítására, a Várkör melletti zöldfelületek és járda, a buszöböl és a gyalogátkelőhelyek rendezésére is sor kerülhet.
A fenti beruházások becsült összértéke 400 millió forint, a pályázat beadásának határideje: június 3.
A Helyi gazdaságfejlesztés TOP Plusz-1.1.1-21 kódszámú felhívás keretében a város a Jurisics Miklós Ipari Park bővítését tervezi.
A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. konzorciumi partnerségével a meglévő ipari parki szolgáltatóház melletti, leromlott állapotú, 87. sz főút melletti utcafronti épületek elbontását követően megépítésre kerül egy 283 m2-es kétszintes, két különálló szakipari műhely, valamint a hozzá tartozó kiszolgáló helyiségeket tartalmazó épület, akadálymentes parkolókkal. A két műhely helyiséglistáját az előterjesztés tartalmazza Ausztria felől egy zárt, déli irányból egy nyitott udvarrész lenne kialakítva, amely tárolásra lesz alkalmas. A telket jelen pillanatban egy tervezett útszélesítés érinti a szabályozási terven, amelyet az építési engedély előtt rendezni kell. Az épület lehetővé tenné vállalkozások ipari parkba történő betelepülését. A projekt összköltsége várhatóan 280 millió forint, a beadási határidő június 10.

Kérdések és hozzászólások:

Takácsné Varga Ágnes a városfejlesztési bizottság elnökének a távollétében a bizottsági véleményt ismerteti. A bizottság örömmel konstatálta az újabb fejlesztési lehetőségeket és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság is egyetértett a felvázolt koncepciókkal és támogatták, hogy az új pályázatok benyújtásra kerüljenek.

Terplán Zoltán szerint örömteliek ezek a fejlesztési tervek. Amennyiben van rá lehetőség a Várkör nyugati rekonstrukciójánál az akadálymentesítésre is gondolni kell, mert erre már több felől jött kérés.

Fekete Balázs tájékoztatást ad arról, hogy erről már a tervezővel történt bejárás alkalmával is beszéltek a Hunyadi utca végén lévő szakasz átépítése kapcsán. Kérdés, hogy a Rocco pizzéria előtti zebra marad-e vagy minimális átmozgatással át lesz építve.

Fekete-Pataki Edit is fontosnak tartja a Rákóczi út – Várkör szakasznál a gyalogátkelők megfelelő helyen történő kialakítását. A Károly Róbert térnél mindkét irányból megszűnik a gyalogos közlekedési útvonal, azaz nincs járda, ennek is lehetne átvezetése.

Básthy Béla hozzáfűzi: bár nem az érintett területhez kapcsolódik, de felhívták a nyertes közút figyelmét, hogy a Spar üzletnél is gondolkodjanak gyalogút kialakításán. Remélhetőleg a tervezőkkel együtt erre megoldást találnak.

Kiss Zoltán Miksa sem közvetlenül a napirendhez szól hozzá.
Örvendetes, hogy milyen sok beruházás valósul meg Kőszegen, de az elvégzett munka minőségével kapcsolatban rengeteg hibát lehet látni. Tudja, hogy nem lehet ott mindenhol a minőségellenőr, és nem lehet minden részletre odafigyelni, de a végén mindig átveszik az elkészült munkát. Viszont van a városban éppen elég olyan ember, aki ért ezekhez. Ma már közlekedési szabálytalanságok esetén a rendőrség is elfogadja az olyan felvételt, ha valaki az autójában ülve, felveszi az előtte történő szabálytalanságot. Ezt meg lehetne hirdetni a beruházások kapcsán is, azaz legyen mindenkinek „szeme” erre. A múltkor ő is tanúja volt annak, hogy egy 3 méteres árokba egy markológép betolta a zuzalékot, de egyáltalán nem tömörítették. Amikor ő ezt kifogásolta, azt mondták, hogy semmi köze hozzá – és így is van. Aztán legközelebb jött egy másik csapat, 30 cm-re kilapátolták az árkot, kicsit megdöngölték és azt gondolták, hogy ezzel kész van. Meg kellene engedni a lakosságnak, hogy felvegyék ezeket a visszásságokat és utána restaurálni lehetne.

Básthy Béla szerint semmi akadálya, hogy a lakosság által tapasztalt ilyen hibák vagy hiányérzetek megfogalmazásra kerüljenek a fejlesztési iroda felé – akik mindig is nyitottak erre. Hirdetés nélkül is ott van a lakosság a különböző munkáknál, legyen ott továbbra is. Rengeteg ilyennel találkoznak, nap mint nap, többen gyakran a facebookra is felteszik, amit a városban látnak. Akkor nem szoktak az ilyenekre reagálni, amikor a nyilvánosság révén személyes terekbe torkoló vitákat kezdenek folytatni, még akkor sem, ha nagyon igaztalan felvetések jelennek meg. Volt ilyen legutóbb pld. a Felső körút felújítása kapcsán is.
Ha a képviselő úrnak bármi ilyen tapasztalata van, jelezze a hivatalnak. Mindenkinek az az érdeke, hogy minőségi munkával kapcsolatos reklamációkat elkerülje, és ha van ilyen azokat orvosolni lehessen. Azt azért nem gondolja, hogy ezt mozgalom szintjére kellene emelni, mert akkor a „laikus útépítők” tömeges megkeresésére adott válaszokkal kellene a hivatalt terhelni.

Kiss Zoltán Miksa sem úgy gondolta a felvetését, hogy a „facebook népe” elé kellene engedni ezt a dolgot, mert akkor elsikkadna a lényeg, elkezdődne a gyalázkodás és a „miért nem az én utcámat újítják fel” típusú hozzászólás. Ő arra gondolt, hogy egy külön e célra készült, megfelelő felületet kellene ehhez biztosítani., amely nem vitafórum lenne, de amit a szakemberek és az illetékesek is láthatnak, eldönthetik, hogy van e a felvetésnek jogosultsága, archiválni lehet a felvételeket stb.

Fekete-Balázs is kéri képviselő urat, hogy ha bármi ilyen visszásságot lát, neki jelezze. Két műszaki ellenőr is dolgozik, az egyik kőszegi, a másik nem, de mindketten folyamatosan kint vannak a terepen.

Kiss Zoltán Miksa 25 éves kivitelezői múltja alapján ki meri jelenteni, hogy ha az ilyen, a visszásságokról készült felvételek – korlátok között – publikussá lennének téve, a kivitelezők egyik napról a másikra teljesen jól dolgoznának, mert tisztában lennének vele, hogy miről van szó. Ahogy megtudják, hogy ezek a felvételek napvilágra kerülhetnek, a tudat elég lenne ahhoz, hogy megjavuljon a minőség.

Básthy Béla a felhívással nem értene egyet. Jelenleg is nagyon sok helyről kap a hivatal jelzéseket a nyilvános felületeken. Természetesen retorzió nem érhet senkit, ha felvételt készít, mert maga a munka lefotózása biztos nem okozhat problémát, de mindez személyiségi és egyéb jogi kérdéseket is felvethet. Ugyanakkor valamennyi képviselő előtt ott a lehetőség, hogy jelezze a hivatalnak a városban lévő javítanivalókat.
Visszatérve az előterjesztéshez: szerinte jó gondolat a Rákóczi út Rohonci és Munkácsy M. utca közötti részének a felújítása, hiszen az alsó szakaszt a közút sikeres pályázat keretében fel fogja újítani a Fekete-kertig.
A Pék utca estleges kétirányúsítását még át kell gondolni, de mindenképpen érezhető jelenleg az Árpádházi iskola, a Gyöngyös utca és az Árpád tér terhelése. A Hegyalja utca a szűkösségével megint nem adhat alternatívát a nagy, átmenő forgalomra. A Pék utca egyirányúsítása egyelőre csak részlegesen, a Zrínyi utcától merült fel, de mindez természetesen a közlekedési tervezők bevonását igényli.
Az ipari parkot fejlesztések tekintetében egymásra épülő modulokról lehet beszélni. A szolgáltató épület után további műhelyek épülnének meg ebben az ütemben és ezzel a terület kiteljesülhetne, egészen a 87-es főútig, amelynek a közelében vállalkozás fejlesztésre alkalmas, önkormányzati területek vannak.
Remélhetőleg mindkét pályázat sikeres lesz.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja mindkét határozati javaslatot. A képviselők 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozzák:



78/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a TOP Plusz-1.2.3-21 Belterületi utak fejlesztése című felhívás keretében „A Rákóczi Ferenc utca és a Pék utca – Várkör nyugati szakasz rekonstrukciója Kőszegen” című pályázat benyújtását és egyúttal felhatalmazza a polgármestert a benyújtáshoz szükséges dokumentumok aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


Ezután 10 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


79/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a TOP Plusz-1.1.1-21 Helyi gazdaságfejlesztés című felhívás keretében „A Jurisics Miklós Ipari Park fejlesztése Kőszegen II. ütem” című projekt megvalósítására pályázat benyújtását és egyúttal felhatalmazza a polgármestert a benyújtáshoz szükséges dokumentumok aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 8. napirendi pont tárgyalása:

A 2021. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentés tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor jegyző szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a vonatkozó jogszabályok értelmében a jegyző a felelős a belső ellenőrzésért a hivatal és az intézmények vonatkozásában is.
A belső ellenőri munkát az általa megbízott belső ellenőr segíti. 2021-be két nagy terület lett a belső ellenőrzés alá vonva. A hivatalnál a házipénztár és a pénzkezelés rendje, a mérlegsorok leltárral való alátámasztása, az intézményeknél a mennyiségi felvétellel történő leltározás, a gondozási központnál a szabályozottság és a gazdálkodás vizsgálata, továbbá a működéshez kapcsolódó, pénzügyi kihatással bíró területek szabályozottságának az ellenőrzése volt az ellenőrzés tárgya.
Ő örömmel veszi a belső ellenőr munkáját, hiszen külső. szakértő szemmel látja az önkormányzat helyzetét.
A hivatalban talált kisebb-nagyobb hibák feltárása után intézkedési terv megtételére volt szükség, amelyben felelősök, határidők vannak megjelölve.
Ebben annak is szerepe volt, hogy a pénzügyi osztályon 5 fő változás volt az elmúlt évben, jelenleg egy állás nincs betöltve. Ő azt kérte a pénzügyi osztályvezetőtől, hogy szervezze át úgy a munkát, hogy ezt a létszámot meg lehessen spórolni. Az intézkedési terv végrehajtását a belső ellenőr ellenőrizni fogja, remélhetőleg a visszatérő hibák kiküszöbölésre kerülnek majd.

Hozzászólások:

Sas Norbert elmondja, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és javasolta az anyag jóváhagyását.

Básthy Béla azt gondolja, hogy valóban jó belső ellenőri munka folyik az önkormányzatnál. Ezt az is mutatja, hogy a 2020-as évről 37 intézkedési pontot javasolt a belső ellenőr, amelyből 21 meg is valósult. A többi 21 sem felejtődik el természetesen, de azok végrehajtása időbe telik.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


80/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2021. évi ellenőrzési terv végrehajtásáról szóló jelentést jóváhagyja.


A 9. napirendi pont tárgyalása:

A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház nézőtér pályázat költségvetési előirányzat átcsoportosításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Pócza Zoltán igazgató szóbeli kiegészítésében kihangsúlyozza, hogy technikai jellegű átvezetésről van szó. A kőszegi várszínház nézőterének és színpadának a fejlesztésére nyert pályázati összeg miatt 3 648 E Ft kiadási előirányzatot a beruházási előirányzatra kell átcsoportosítani. Mindez az önkormányzattól plusz forrást nem igényel.

Hozzászólás:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság is egyetértett azzal, mely szerint technikai módosításról van szó, így a határozati javaslatot elfogadásra ajánlotta.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


81/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház 2022. évi intézményi költségvetésében „A Kőszegi Várszínház nézőterének és színpadának fejlesztése” felújítási kiadási előirányzatát 3 648 500 Ft-tal lecsökkenti és a „A Kőszegi Várszínház nézőterének és színpadának fejlesztése” beruházási előirányzatát
3 648 500 Ft-tal megemeli.

Felelős: Pócza István Zoltán igazgató.
Határidő: azonnal.


A 10. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzatok 2022. évi rendkívüli támogatására kiírt pályázat benyújtásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy idén is lehetőség van a helyi önkormányzatoknak a működőképességük kiegészítése céljából pályázatot benyújtani a Belügyminisztérium és a Pénzügyminisztérium által meghirdetett pályázaton.
Az önkormányzat a mai napig 15 216 E Ft lejárt tartozású számlát halmozott fel, amelynek a rendezéséhez a pályázatból kíván fedezetet szerezni. Minden évben két alkalommal lehet ilyen pályázatot benyújtani.

Kérdések és hozzászólások:

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Gelencsér Attila kérdezi: ha szeptember 30-ig újra lesz kifizetetlen számlája az önkormányzatnak, akkor újra lehet pályázni?

Básthy Béla szerint igen, mert a kőszegi igényt nemcsak a pandémia indokolja, hanem a saját bevételek továbbra is alacsony aránya is.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


82/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a belügyminisztérium és a pénzügyminisztérium által meghirdetett, a Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021.évi XC. törvény 3. melléklet II./5.2.1.5.pont szerinti, az önkormányzatok rendkívüli támogatása jogcímre kiírt pályázat 5.1. pont b) alpontjára a 2022. évi rendkívüli önkormányzati támogatás keretében pályázatot nyújt be, „Az önkormányzatok rendkívüli támogatása a települési önkormányzatok működőképességének megőrzése vagy egyéb, a feladataik ellátását veszélyeztető helyzet elhárítására szolgál” jogcímen 15.216.281.- Ft összegre.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A Vagyonügyek 11/a. napirendi pont tárgyalása:

Megüresedett önkormányzati bérlakások értékesítésére vonatkozó döntések tervezete (Kálvária u. 69. fsz. 2, Ady E. u. 10. fsz. 1.) csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a városüzemeltető kft., mint az önkormányzati tulajdonú ingatlanok kezelője az elmúlt időszakban két megüresedett lakást jelentett le.
Az egyik a Kálvária u. 69. fszt. 2. 50 m2 nagyságú komfortos lakás, ahol a 6 lakásos társasházban 2 db önkormányzati lakástulajdon van.
A másik az Ady E. u. 10. fszt. 1. 51 m2 nagyságú komfortos lakás. Ebben az 5 lakásos társasházban 1 db önkormányzati lakástulajdon van.
Mindkét ingatlan a 2022. évi vagyongazdálkodási koncepció egyedi döntés alapján elidegeníthető kategóriájában szerepel. Az ingatlankezelő a lakások magas felújítási költségeire, illetve a társasházban meglévő alacsony önkormányzati tulajdoni hányadára tekintettel az eladást javasolja.
A két lakásra vonatkozóan egyelőre egy értékbecslés készült, de ha a képviselő-testült az eladásuk mellett dönt, akkor természetesen a vagyonrendeletnek megfelelően második értékbecslés is készül majd.

Kérdések és hozzászólások:

Takácsné Varga Ágnes elmondja, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek a lakások értékesítését elfogadásra ajánlotta.

Harkai Norbert szerint az Összefogás Kőszegért Egyesület mindig is a lakáseladások ellen emelte fel a szavát. Ez az indoklás is szemet szúrt neki, mert úgy érzi, mintha lenne egy gyermek – nevezzük „Ferikének” – akinek félrecsúszik az élete és az apja által évtizedek alatt megkeresett vagyonát – azaz az apja lakását – eladja. Igen, most már kénytelen eladni, mert nem figyelt az örökségre, nem becsülte meg, amiért az apja keményen megdolgozott. Nem szeretné, hogy cinikusságnak tűnjön, de ő így látja az összes önkormányzati lakáseladást.
Az pedig tény, hogy Kőszegen a Dr. Nagy László EGYMI volt tangazdasági lakásiból (Kiss János u. 31.-ből) a tankerület és egyben iskolafenntartó kőszegi családokat fog utcára tenni gyerekestől, mindenestől június 30-ig időponttal. Ebbe a helyzetbe került családoknak az ilyen önkormányzati lakosok mentőövet nyújthatnának. Továbbá: az önkormányzati lakások állapotára jobban kellene vigyázni. Gazdaságilag talán jó döntésnek tűnhet ezeknek a lakásoknak az eladása, de ő ezt nem támogatja.

Básthy Béla a következőket gondolja erről a kérdéskörről. Minden városban van x számú lakás, melynek egy része önkormányzati tulajdonban van. Nyilván ennek aránya városról városra eltérő. Képviselő úr által említett hasonlat azért sántít, mert az önkormányzati tulajdonban lévő lakások privatizációja már a rendszerváltás idején megkezdődött és azok a lakások jó állapotban voltak. Akkor a volt bérlőknek volt anyagi kondíciójuk a vásárlásra és a szükséges felújításokat el is tudták végezni. Értelemszerűen olyan lakások maradtak az önkormányzat tulajdonában, amelyek nem a legjobb állapotúak és így nincs arról szó, hogy az önkormányzat elherdálta volna a lakásvagyont.
A lakások elsődleges funkciója az, hogy lakjanak benne és ez továbbra is megmarad, hiszen a leendő tulajdonos azért veszi meg. Minden esélye megvan a városnak arra, hogy a lakások felújítása meg fog történni, mert mindez az önkormányzat részéről csak jelentős ráfordítással történhetne meg. Sajnos az a tapasztalat, hogy a felújításra kötött bérbeszámítási megállapodások is kérdéses eredményt hoznak és későbbi vitákat eredményeznek.
Összegezve: ő mindig azt szokta mondani, hogy a lakásokkal az önkormányzat gazdálkodik, de ebben nyilván benne van az önkormányzat gazdasági helyzete is, mert biztos lenne olyan, aki megtehetné, hogy olyan befektetéseket eszközölne ezekbe a lakásokba, hogy még nyereséget is produkálhatnának. Erre a városnak nincs garanciája és bizonyára a bérlőknek sem.
Az is nyilvánvaló, hogy a városnak szociális feladatai mindig is lesznek. Minden meghirdetett lakásra 15-17 pályázó van. Minden pályázat esetében többé-kevésbé igazságos döntés születik, de aki nem nyert, az természetesen igazságtalannak érzi. Az önkormányzat lakásállománya a lakáskeresletre teljes választ nem tud adni.
Viszont a város fejlesztési céljai megvalósításhoz, a kötelező feladatok elvégzéséhez mindig vannak forrásigények és az ilyen lakások eladásából származó bevétel egy szélesebb kör számára értelmezhetőbb minőségemelést jelent. Azaz, ha a bevételből járda készül vagy csatornát újítunk fel, annak a kedvezményezettje több, mint egy család.
Nagy a kereslet a lakások iránt Kőszegen – ezzel Kiss Zoltán Miksa is nyilván egyetért. Azt is tapasztaltuk az utóbbi időben, hogy nem kellett az ingatlanok értékét csökkenteni, sőt, a liciten egy kicsit az értékbecslésen magasabb áron is elmentek a lakások.
Ezen túl, ma már minden eladó önkormányzati lakás a Kőszeg Város hivatalos facebook oldalán is meg van hirdetve, mert az lenne jó, ha kőszegi lakos vásárolná meg ezeket a lakásokat. Nem titok, hogy ő gondolkodott már a következőkön is: a vagyonrendeletbe legyen az szabályként belefoglalva, hogy elővásárlási joga legyen annak, aki kőszegi lakos.
Tehát nagyon komplex ez az egész terület. Komoly mérlegelés volt az előterjesztés elkészítése előtt arról, hogy ezt a két lakást milyen irányba javasolják tovább hasznosítani.
Látva azt, hogy mindkét lakás felújítandó társasházban van, ezért ezt az előterjesztést az önkormányzat érdekeinek a figyelembe vételével jó szívvel lehet támogatni. Az biztos, hogy az „egyenmegoldás” – azaz, ha kijelentjük, hogy semmit nem adunk el – az nem gazdálkodás. Mert a vétel, az eladás, a csere is jól szolgálhatja az önkormányzat feladatait. Remélhetőleg ezzel Kiss Zoltán Miksa szakemberként is egyet tud érteni és bízik benne, hogy e téren új impulzusokkal tud szolgálni.

Végül – mivel további észrevétel nem hangzik el – a polgármester lezárja a vitát, majd szavazásra bocsátja mindkét határozati javaslatot.

A képviselő-testület elsőként 8 igen, 2 nem szavazattal az alábbi határozatot hozza:


83/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Kálvária u. 69. fszt. 2. szám (Hrsz. 7848/2/A/2) alatti 50 m2 alapterületű lakás Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II.2.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerinti liciteljárás útján történő értékesítését az értékbecslésben szereplő induló vételáron.
Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert a jogtanácsos által készített adásvételi szerződés aláírására.


Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.

Majd szintén 8 igen, 2 nem szavazattal az alábbi határozat születik:


84/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli a Kőszeg, Ady u. 10. fszt. 1. szám (Hrsz. 3474/A/1) alatti 51 m2 alapterületű lakás Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat vagyonáról és a vagyonnal való gazdálkodás szabályairól szóló 1/2007. (II.2.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerinti liciteljárás útján történő értékesítését az értékbecslésben szereplő induló vételáron.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a polgármestert a jogtanácsos által készített adásvételi szerződés aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A Vagyonügyek 11/b. napirendi pont tárgyalása:

A Munkácsy M. u. 9. és a Várkör 35-37. alatti ingatlanok cseréjére vonatkozó előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A városi könyvtárnak is helyt adó Várkör 35-37. sz. alatti társasházban a korábbi években egyes helyiségek gazdát cseréltek és így került egy kézbe, magántulajdonba a pinceszinten lévő tároló, illetve a kapuszínből nyíló üzlethelyiség is. Akkoriban a társasház alapító okiratának módosítása során külön albetétre, azaz az üzlethelyiséghez csatolásra került a 43 m2 nagyságú kapuszín, ahol a társasház közüzemi órái is találhatók és ezen kívül a pince megközelítése érdekében átjárási szolgalmi jog lett bejegyezve az 1906/A/9 hrsz helyiségre.
Az új tulajdonos a kapuszínnel egybevont üzlethelyiséget átalakítva ott vendéglátóegységet üzemeltetett, így az intézmény dolgozói, valamint az érintett társasházi tulajdonostársak bármi probléma esetén hozzáfértek a villanyórához, vagy a pincében lévő vízórához. Az évek során azonban a bejutás már nem ment zökkenőmentesen, hiszen az üzlethelyiség tulajdonosa időközben megszüntette tevékenységét és nem volt folyamatos jelenlét a kapuszínt is magába foglaló helyiségben.
A pince és az üzlet tulajdonosának kezdeményezésére egyeztetések történtek a várossal, ahol a tulajdonos felvetett egy cserelehetőséget, amely keretében a társasházban lévő 216 m2 nagyságú tárolót, valamint annak megközelítése érdekében a kapuszín egy részét ajánlaná fel az önkormányzatnak cserébe egy lakásingatlanért.
A tárgyalások során áttekintették azon, időközben megüresedett, de még nem hasznosított lakások körét, ami akár a felvázolt jogügylet kapcsán cserealapot képezhetne. Így került előtérbe a Munkácsy 9. szám alatti öt lakásos társasházban lévő egyetlen önkormányzati tulajdonú 57 m2 nagyságú félkomfortos, fürdőszobával nem rendelkező (2 szoba, konyha, előszoba, WC, kamra) lakás. A cserepartner megtekintette ezt a lakásingatlant, aki ennek fejében a városnak tulajdonba átadná a 216 m2 tárolót, illetve a kapuszín egy részét, amely a pincelejáró előtti vizesblokkot is magában foglalja (ca. 12 m2).
A pincetárolót a tulajdonosa folyamatosan karbantartotta, az örökségvédelmi hatóság engedélyével régi betonburkolatot bontott ki és részben új burkolattal ellátva azt járhatóvá tette, hiszen korábban a megfelelő belmagasság hiánya miatt használhatatlan volt.
A pincerész átvételével megoldódhatnak az önkormányzati intézmények részéről sokszor felmerülő tárolási nehézségek, hiszen időközben az önkormányzathoz került muzeális intézmények feladatai és a hozzá kapcsolódó jogok, kötelezettségek által megsokasodott a kezelni, tárolni szükséges iratanyag és egyéb eszközmennyiség.
Valamennyi érintett ingatlanról két értékbecslést is készítettek, ezeket az előterjesztés tartalmazza. A felajánló fél is megismerte ezeket és nyilatkozata szerint a különbözetre nem tart igényt.

Kérdések és hozzászólások:

Takácsné Varga Ágnes tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a városfejlesztési bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksa elsőként azt nyomatékosítja, hogy ő meg fogja szavazni ezt az előterjesztést, mert „egy helyzetben vagyunk”.
Ezt a helyzetet nem az élet hozta, mint az előbbi két lakás esetében, hanem a korábbi képviselő-testület, amely a rossz döntésével eladta ezt az ingatlanrészt. Nincsen senkinek sem a zsebében a bölcsek köve, sőt vannak előre nem látható dolgok is. Utóbbira jó példa: ha valaki a covid vagy a háború előtt eladta az ingatlanát, az most nagyon bánhatja.
De ez a korábbi eladás iskolapéldája annak, hogy minden szabályt felrúgva, egy attraktív ingatlannak az alsó részét eladták úgy, hogy tönkretették a ház további hasznosítási lehetőségét. Az épület földszintjén ki lehetett volna alakítani okmányirodát, bármilyen ügyfélszolgálatot stb., ami akár stratégiai fontosságú létesítmény is lehetett volna. Helyette eladták, mert nyilván kellett a pénz. Mindez teljesen ellentmond annak, amit polgármester úr is az előbb felvázolt a vagyongazdálkodásról. Azóta az is kiderült, hogy volt további olyan ingatlan is, amit nem kellett volna eladni.
A korábbi vagyoneladás igazából nem volt bűncselekmény, hiszen a tulajdonos maga rendelkezett a vagyonáról. Egyébként annak idején őt is kihallgatták többször tanúként ebben a rendőrségi eljárásban, végül nem volt felelősségre vonás sem. Mégis, ez a korábbi eladás nem bűn volt, hanem annál több: hiba. Mindebből pedig a tanulság az, hogy többet ilyent ne tegyünk!

Harkai Norbert abba most nem akar belemenni, hogy a régi döntést miért kellett meghozni, miért kellett az épületet felcincálni, mert azért szerinte „annyira nem égett a ház”. Utána lehet kutakodni a dokumentumokban, hogy kinek, mi volt az érdeke ebben. Azt sem lehetett tudni annak idején, hogy a könyvtár épületében egy „kommunista kocsma” fog nyílni – ráadásul egy egyházi iskola közelében.
Viszont kérdezi az előterjesztőt, hogy időközben valóban érkezett-e a Munkácsy u. 9. alatti lakásra vételi szándék és mekkora összegben?

Németh Ildikó szerint igen, ezt ő is a ma reggeli órákban tudta meg, 13 millió Ft az ajánlott vételár.

Harkai Norbert határozottan ellene van ennek a cserének. Stratégiai szempontból fontos a könyvtár épülete a városban. Az előző napirend során tárgyalt két lakás értékesítése esetén a befolyt vételárból ki lehetne fizetni a pince a kapuszín és a pince tulajdonosát.

Dr. Zalán Gábor elmondja, hogy tegnap este negyed 11-kor egy kőszegi lakos valóban vételi szándékot nyújtott be a Munkácsy úti lakásra. Bizonyára olvasta az előterjesztést, hiszen a kőszegi honlapon nyilvánosak az ülések anyagai. Ahogy elhangzott, az értékbecslésnél nagyobb vételárat ajánlott fel.
Viszont ő azt gondolja, hogy ebben az esetben az önkormányzat nem eladó, hanem meg akarja szerezni a könyvtár pincéjét és kapualját, mivel hosszú idő óta fennálló problémát lehetne ezzel orvosolni. Lehetne ugyan értékesíteni a két lakást, de nem biztos, hogy 13 millióért elkelnének, viszont a cserélni kívánt érték 14,8 millió Ft-ot tesz ki. Van tehát különbözet.
Viszont tekintettel arra, hogy jelen esetben csereszerződésről van szó, a társasházban lakókat az alapító okiratban szereplő elővásárlási jog csak az adásvételre illeti meg, a cserére nem. Tehát ez esetben nincs a képviselő-testületnek túl nagy lehetősége arra, hogy a kívánt ingatlanrészeket más módon szerezze meg.

Rába Kálmán szerint akkora horderejű kérdésről van szó, amely még az egyik vas megyei internetes hírportálnak is feltűnt az előterjesztések közül.
Nem jó szívvel, de ő természetesen támogatja, mert amire az intézménynek szüksége van, azt a képviselő-testületnek biztosítania kell, azaz a meg kell szavaznia. Viszont fontos kiemelni, hogy az előzmény egy korábbi „politikai tandem kooperációnak” a szennyese és ezt most a jelenlegi képviselő-testületnek kell tisztára mosnia.

Básthy Béla is egyetért abban, hogy ez az előterjesztés egy jelen helyzetet próbál kezelni, ami így ilyen értelemben helyes.
A múltban történtek közül elsőként azt kell kiemelni, hogy a 2006-2010-es képviselői ciklus kezdetén valóban komoly pénzügyi problémákkal kellett szembe néznie az akkori képviselő-testületnek. Az anyagi nehézségeket jelentős mértékben ingatlanok értékesítésével próbálta megoldani. A mai fejével ő sem szavazná meg az akkori eladást, de a mai városfejlesztési bizottság elnökéről sem tudja elképzelni, hogy „önkormányzati ingatlanokból bevásároljon” – és itt kezdődött a probléma.
Jól emlékszik arra, hogy nem az akkori bizottsági elnök, hanem egy külön bizottság foglalkozott ezzel és – többek között – felülvizsgálta a könyvtár épületének tereit hasznosítás érdekében és arra jutott, hogy az akkor 80 cm belmagasságú pince használhatatlan, továbbá szükségtelen és felesleges pld. az 50 éves Népszabadság újságokat őrzése sem. Ez mellett akkor nagyon drága volt a távhő és az volt kérdés, hogy a magas fűtési költséget hány m3-el lehet lecsökkenteni. A könyvtár épülete akkor is és most is társasház volt. Az épület feldarabolása sem volt téma, mert az emeleten lévő lakások már korábban el lettek adva.
Tehát teljesen más volt a képlet 2008-ban, hiszen ezeknek a tereknek nem látta hasznát az önkormányzat. Most már más a helyzet. Az akkori vevő látott lehetőséget a pincében, ez most az önkormányzat számára is beigazolódott. Azóta a könyvár már két intézménnyel kibővült: 2013-ban idekerült a múzeum és az idén a levéltár is. Nem árt tehát, ha az egyesített intézményt ellátó épületben tartalék részesedése van a városnak.
Az valóban igaz, hogy őt messenger-üzenetben megkereste egy kőszegi polgár és – elsőként még összeg nélkül – ajánlatot tett a lakás megvételére. Ő azt tudta neki mondani, hogy az önkormányzat elsődleges motivációja az intézményi feladatellátás problémájának a megoldás, azaz, hogy nem tudunk bejutni a saját mérőóráinkhoz – ami egy vicc. Sajnos semmilyen garancia nincs arra, hogy a licit esetleg a 12,5 millió Ft-ról felmenjen 15 millióra. Bár említette az előző napirendnél, hogy voltak azért a liciten elmozdulások az értékbecsléshez képest, de ennyi azért nem. Arra sincsen garancia, hogy ha a lakáseladásból meglenne a pénz, akkor a másik fél eladná-e azokat a részeket, ami a városnak kell.
Más dolog tehát a múltat értékelni és más dolog az, hogy most a képviselő-testület a jelenlegi helyzetet figyelembe véve döntsön a határozati javaslatról.

Ezután szavazásra bocsátja az előterjesztést, a képviselő-testület pedig 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


85/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete hozzájárul a Kőszeg, Várkör 35-37. sz. alatti pinceszinten lévő 216 m2 tároló (Hrsz.: 1906/A/16), valamint a Várkör 35-37. fszt. 3. sz. alatti üzlethelyiségből leválasztott mintegy 12 m2 ingatlanrésznek a Kőszeg Város Önkormányzatának tulajdonát képező Kőszeg, Munkácsy M. u. 9. fszt. 2. (Hrsz.: 2326/A/2) 57 m2 nagyságú lakásingatlanra történő cseréjéhez, amely során a felek az ingatlanok értékét egyezőnek tekintik, értékkiegyenlítésre nem tartanak igényt.
2. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a jogtanácsos által készített szerződés, a Várkör 35-37. társasház alapító okirat módosítás, valamint a jogügylethez kapcsolódó valamennyi dokumentum aláírására.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 12. napirendi pont tárgyalása:

Bizottsági tagok megválasztásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Básthy Béla polgármester elmondja, hogy a napirendet a képviselő-testületben történt személyi változások indokolják, ami érinti a bizottságok személyi összetételét is.
Táncsics Péter lemondása folytán pótolni kell a bizottsági tagságát. Továbbá Harkai Norbert jelezte, hogy szívesen dolgozna a pénzügyi bizottságban. Ha olyan kérés érkezik hozzá, amit teljesíteni lehet, akkor ő nem látja ennek akadályát.

Hozzászólások:

Dr. Zalán Gábor két apró módosítást kezdeményez a határozati javaslatokban. Az egyik az, hogy – a tiszteletdíjak számfejtése miatt – a határidő ne azonnal, hanem május 1-je legyen.
A II. határozati javaslatba pedig kérné, hogy a pontosítás érdekében a képviselő-testület jelölje meg, hogy a városfejlesztési bizottságba Kiss Zoltán Miksa képviselőt a képviselő-testület Harkai Norbert helyére választja meg.

Harkai Norbert szóban is indokolja a kérését. A választások után, a kezdetekor a városfejlesztési bizottságban szeretett volna dolgozni, de ő ebben a bizottságban soha nem érezte magát hatékonynak.
Ő a városfejlesztés területét egy külön bizottságban tudná elképzelni. Az érthető, hogy a városfejlesztési bizottság tagja Kiss Zoltán Miksa képviselő legyen.
Viszont számára az idegenforgalom területe a kedves, ezért szeretne tenni Kőszegen. A 2,5 év alatt nem találkozott a városfejlesztési bizottságban ilyennel, pedig a város számára ez fontos lenne. Egy korábbi együttes bizottsági ülésen – még az éves munkaterv kapcsán – felvetette, hogy erre egy külön bizottságot kellene létrehozni, de lehet kerekasztal, vagy turisztikai fórum is a neve. A lényeg az, hogy hatékonyabban működjön. Most nem, de a jövőben fog arra tenni javaslatot, hogy a turisztika területe egy külön bizottságé legyen.

Básthy Béla ellentmondva Harkai Norbertnek úgy látja, hogy a bizottságok a jelenlegi struktúrában alkalmasak arra, hogy a feladatkörüket elvégezzék. A natúrpark minden évben elkészítette az előző évről szóló beszámolóját és az éves tervét, amit mindig megtárgyalt a városfejlesztési bizottság. Ha arra lenne szükség, hogy egy-egy témát kibővítve tárgyaljanak meg, annak sem lenne akadálya.
Az a megállapítás tehát – mely szerint a bizottság nem foglalkozott turisztikai témakörökkel – nem állja meg a helyét.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja mindkét határozati javaslatot a jegyző úr által javasolt módosításokkal.

A képviselő-testület 10 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


86/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottságba a Táncsics Péter lemondása folytán megüresedett helyre Harkai Norbert képviselőt megválasztja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2022. május 1.

Ezután – szintén 10 igen szavazattal –az alábbi határozat születik:



87/2022. (IV. 28.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tagjának Harkai Norbert képviselő helyére Kiss Zoltán Miksa képviselőt megválasztja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: 2022. május 1.


A 13. napirendi pont tárgyalása:

Szakszervezeti vagyonról szóló megállapodás tervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Zalán Gábor szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a tegnapi napon érkezett meg a jogtanácsos ált