Jegyzőkönyv: 2023. Február 15., Szerda, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2023. évi intézményi térítési díjának megállapítása.
2. - A bölcsőde 2023. évre javasolt intézményi térítési díjának megállapítása.
3. - A Just-Food Kft-vel közétkeztetési feladatának ellátása tárgyában létrejött szolgáltatási szerződés módosítása.
4. - A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-átvállalási szerződés módosítása.
5. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetésének jóváhagyása.
6. - A 2024-2026. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
7. - Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
8. - A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
9. - Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2023/2024. nevelési évre.
10. - A vagyongazdálkodási koncepció jóváhagyása.
11. - Döntés lakásbérleti szerződés módosításával kapcsolatban.
12. - A Kőszeg, 6077 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
13. - A polgármester 2023. évi szabadságolási tervének a jóváhagyása.
14. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
15. - Egy mappában a 2023. február 15-i képviselő-testületi anyagai.
K/684-2/2023. szám.

J E G Y Z Ő K Ö N Y V

Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által 2023. február 15-én, a Városháza tanácskozó termében 9 órai kezdettel megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Básthy Béla polgármester, Terplán Zoltán alpolgármester,
Csiki István, Fekete-Pataki Edit, Gelencsér Attila, Harkai Norbert, Kiss Péter, Kiss Zoltán Miksa, Rába Kálmán, Sas Norbert, Takácsné Varga Ágnes és Velkyné Ball Andrea képviselő (12 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Zalán Gábor jegyző, dr. Nagy Edina aljegyző,
Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető, dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető, Fekete Balázs fejlesztési irodavezető,
Révész József a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltár igazgatója, Raposa Helga a Kőszegi Szociális Gondozási Központ vezetője, Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde vezető-helyettese, valamint Kovács István, a Kőszegi Városüzemeltető Kft. munkatársa.

Básthy Béla polgármester köszönti a képviselő-testületi ülésen megjelent képviselőket, a jegyzőt, aljegyzőt, az osztályvezetőket, a megjelent intézményvezetőket és köszöni mindenkinek az előterjesztések elkészítését.
Megállapítja, hogy a képviselő-testület 12 fővel teljes létszámmal jelen van, így a képviselő-testület ülése határozatképes.

A meghívón közölt napirenddel kapcsolatban neki más javaslata nincs, ilyen a képviselők részéről sem hangzik el.

A napirendről történő szavazás előtt Sas Norbert, a vagyonnyilatkozatokért felelős pénzügyi bizottság elnöke kér szót és jelzi, hogy a képviselő-testület valamennyi tagja határidőben eleget tett vagyonnyilatkozattételi kötelezettségének, ebből kifolyólag a döntéshozatalban részt vehet.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja a meghívón szereplő napirendet, amit a képviselők 12 igen szavazattal jóváhagynak:


N A P I R E N D:

1. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2023. évi intézményi térítési díjának megállapítása.
Előterjesztő: Raposa Helga intézményvezető.
2. A 2023. évre javasolt bölcsődei intézményi térítési díjak megállapítása.
Előterjesztő: Guttmann Ferencné intézményvezető.
3. A Just-Food Kft-vel közétkeztetési feladatának ellátása tárgyában létrejött szolgáltatási szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
4. A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-átvállalási szerződés módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
5. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetésének jóváhagyása.
Előadó a jegyző nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
6. A 2024-2026. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
Előadó a jegyző nevében: Cserkutiné Stipsics Edina pénzügyi és gazdálkodási osztályvezető.
7. Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
8. A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
9. Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2023/2024. nevelési évre.
Előadó a polgármester nevében: dr. Dömötör Ramóna mb. igazgatási osztályvezető.
10. A vagyongazdálkodási koncepció jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
11. Döntés lakásbérleti szerződés módosításával kapcsolatban.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.
12. A Kőszeg, 6077 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
Előadó a polgármester nevében: Németh Ildikó városüzemeltetési osztályvezető.
13. A polgármester 2023. évi szabadságolási tervének a jóváhagyása.
Előterjesztő: Básthy Béla polgármester.

A napirend megtárgyalása előtt a polgármester a lejárt határidejű határozatokról szóló jelentésekkel, valamint az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolóval kapcsolatban várja az észrevételeket, de sem kérdés, sem hozzászólás nem hangzik el.
A képviselők mindkét dokumentumot 12-12 igen szavazattal fogadják el.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2023. évi intézményi térítési díjának megállapításáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Raposa Helga szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a személyes gondoskodást végző intézmények intézményi térítési díjainak a megállapítása a fenntartó hatásköre. Jelenleg vissza lehet térni ahhoz a rendszerhez, mely szerint az új térítési díjak április 1-jén léphetnek hatályba. A koronavírus alatti időszakban nem lehetett a térítési díjakon változtatni. Az utolsó alkalommal 2022. augusztus 1-től volt emelés. Mindenki előtt ismert, hogy az energia, az élelmiszer és az egyéb, a működéshez szükséges dolgok ára nagymértékben megemelkedett. Igyekezett kimutatni a költségeket, de arra is figyelt, hogy a bevételi oldal is reális maradjon, azaz nehogy a valóság ne legyen összhangban a tervezéssel.
Az Idősek Otthonában a jelenlegi 4050 Ft/nap térítési díj helyett 5000 Ft-ot javasol megállapítani, étkezés nélküli esetben 4000 Ft/nap lenne az új díj.
Az Idősek Klubjában az eddigi 96 Ft/ nap helyett 109 Ft, Horvátzsidányban eddig 0 Ft volt, idénre 59 Ft/nap összeget javasol.
A Hajléktalanok Átmeneti Szállásán 1500 Ft/nap intézményi térítési díjat javasol elfogadni a jelenlegi 1200 Ft/nap helyett. a személyi térítési díjak esetében pedig az előterjesztésben leírt tételeket. A hajléktalanszálló esetében a téli közüzemi költségek a november – április közötti időszakban megnőnek, de ezek a díjak még reálisan teljesíthetők.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás a pénzügyi bizottsággal együttes ülés keretében tárgyalta meg az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert jelzi, hogy ez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Ezután a képviselő-testület 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


14/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Kőszegi Szociális Gondozási Központ térítési díjait 2023.04.01-től az alábbiak szerint határozza meg:
1) Intézményi térítési díjak:
a) Idősek otthona
- intézményi étkezéssel: 5000 Ft/ellátási nap
- intézményi étkezés nélkül: 4000 Ft/ellátási nap
b) Hajléktalanok átmeneti szállása: 1500 Ft/ ellátási nap
c) Idősek klubja Kőszeg: 109 Ft/ellátási nap, Idősek klubja Horvátzsidány: 59 Ft/ellátási nap.
2) Személy térítési díjak:
a) A Hajléktalanok Átmeneti Szállásán az ellátásért fizetendő személyi térítési díj, amennyiben az egy főre jutó havi jövedelem:
aa) nem haladja meg a 30.000 Ft-ot:
május 1-október 31. között 300 Ft/fő/nap,
november 1-április 30. között 350 Ft/fő/nap.
ab) meghaladja a 30.000 Ft-ot:
május 1-október 31. között a havi jövedelem 35%-a,
november 1-április 30. között a havi jövedelem 40%-a.
b) Az Idősek Klubja szolgáltatásának igénybevételéért személyi térítési díjat nem kell fizetni.

Felelős: Básthy Béla polgármester és Raposa Helga Erzsébet intézményvezető.
Határidő: 2023.04.01.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

A 2023. évre javasolt bölcsődei intézményi térítési díjakról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Kövesdi Gáborné a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde vezető-helyettese szóbeli kiegészítést tesz. Jelenleg a kőszegi és a zsidányi bölcsődében csupán étkezési díjat szednek. A gondozási díjat a fenntartónak van joga meghatározni, amely a korábbi döntés értelmében 0 Ft-ban került megállapításra. A horvátzsidányi bölcsőde szeptember 1-től nyílt meg, a polgármesterek javaslata az, hogy itt se kelljen személyi térítési díjat fizetni a szülőknek.
Idén a korábbi döntéshez hasonlóan szintén 0 Ft-ban javasolják ezt a díjat megállapítani, azaz ne kelljen a gyermekek után gondozási díjat fizetni.
Hozzáfűzi: a gondozási díj esetében – ahogy az étkezésinél is – a jogszabály meghatározza azoknak a gyermekeknek a körét, akik mentesülnek a fizetés alól, azaz tőlük egyáltalán nem kérhető semmilyen díj, a többieknél pedig az, hogy milyen mértékben szedhető be. Nem lehet általános térítési díjat meghatározni, mert az jövedelemhez kötött, személyre szabott, azaz minden gyermek esetében más és más. Magas azoknak a gyerekeknek a száma, akik ingyenesen vehetik igénybe a bölcsődei ellátást és – bár nincsen birtokukban minden jövedelem kimutatás –, az étkezési térítési díjakból lehet következtetni arra, hogy magas azoknak a száma, akiknek a gondozási díjért is kevesebbet kellene fizetniük, illetve minimális összeget.


Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta a javaslatot és jelen formájában elfogadásra javasolta. Azonban a bizottság egyetértett azzal is, hogy kerüljön felülvizsgálatra a személyi térítési díj esetleges bevezetése

Sas Norbert jelzi, hogy ugyanez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Mivel a képviselők részéről más felvetés nem hangzik el, Básthy Béla polgármester arra hívja fel a figyelmet, hogy egy határozat van ugyan a képviselő-testület előtt, de a bizottságoknak megvan a joga és lehetősége arra, hogy saját napirendjükre felvegyék az intézményi térítési díjak rendszerének felülvizsgálatát és annak nyomán tegyenek javaslatot változtatásra. Kéri, hogy erre majd hívják meg az óvodavezetőt is, egyúttal köszöni az intézményvezető-helyettesnek, hogy előre is reagált a bizottságok felvetésére.

Ezután szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, amit a képviselők 12 igen szavazattal elfogadnak.


15/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincses sziget Bölcsődéjében 2023. évre az intézményi térítési díjat 0 Ft-ban határozza meg.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Horvátzsidányi Tücsök Bölcsődéjében 2023. évre az intézményi térítési díjat 0 Ft-ban határozza meg.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.



A 3. napirendi pont tárgyalása:

A Just-Food Kft-vel közétkeztetési feladat ellátása tárgyában létrejött szolgáltatási szerződés módosításának tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a közétkeztetést végző Justfood Kft. az előterjesztésben csatolt levélben kérte a nyersanyagárak és a további egyéb költségek (energiaárak, munkabérek stb.) megemelkedése miatt a rezsikulcs emelését. A képviselő-testület 2022. augusztus 1-i ülésén fogadta el az eredeti szerződés szerinti 72 %-os rezsikulcs 87 %-ra történő emelését, ezért a jelenlegi 100 %-ra történő emelést 2023. március 1. napjától kezdődően javasolják elfogadni.
A rezsikulcs emelése a családoknak nem, csak az önkormányzat számára jelent többletkötelezettséget.
Mivel a szolgáltató kiválasztása közbeszerzési eljárás keretében történt, a közbeszerzésekről szóló törvény értelmében a szerződés új közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül akkor módosítható, ha a módosítás eredményeként az ellenérték növekedése - vagy több módosítás esetén azok nettó összértéke - nem éri el az eredeti szerződés értékének 10%-át; valamint a módosítás nem változtatja meg a szerződés általános jellegét. Erről egyeztettek a közbeszerzési tanácsadóval is, aki szerint a módosítások eredményeként a szerződés ellenérték növekedésének nettó összértéke nem éri el a Kbt.-ben rögzített 10%-os határt. Ennek figyelembe vételével a határozati javaslat jóváhagyását kéri.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert szerint a pénzügyi bizottságnak ugyanez volt a véleménye.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


16/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a JustFood Kft.-vel a „Kőszeg Város Önkormányzata, valamint Bozsok, Horvátzsidány, Kőszegszerdahely, Peresznye és Velem községek önkormányzata közétkeztetési feladatainak ellátása” tárgyában Kőszegen, 2016. november 15-én létrejött szolgáltatási szerződés IX.2. pontjában meghatározott 87 %-os rezsikulcsot 2023. március 1-től 100 %-ra emeli. Egyidejűleg felhatalmazza a polgármestert a felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó által készített szerződés-módosítás aláírására.

2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felkéri Dr. Biró Judit ügyvédet, felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadót [lajstromszám: 00270] az 1. pont szerinti szerződés-módosítás elkészítésére és a közbeszerzési eljárással kapcsolatos kötelezettségek elvégzésére.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 4. napirendi pont tárgyalása:

A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-átvállalási szerződés módosításának tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítést tesz. A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-átvállalási szerződés értelmében az étkeztetés és a házi segítségnyújtás szolgáltatásért megállapított díjakat a felek évente felülvizsgálják. Kalincsák Balázs a Sartoris Szeretetszolgálat intézményvezetője a szerződésre való hivatkozva 2022. december 15-én küldte meg a javaslatát, amelyben kéri, hogy a fenti szolgáltatások díja az előterjesztésben írtak szerint kerüljön módosításra.
A szerződés értelmében erre lehetőség van, így a kért emelést 2023. március 1-től javasolják jóváhagyni.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és egyhangúlag elfogadásra javasolta.

Sas Norbert szerint a pénzügyi bizottság szintén egyhangúlag támogatta a határozati javaslatot.

A képviselő-testület további észrevétel nélkül, 12 igen szavazattal az alábbi határozatot hagyja jóvá:


17/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Város Önkormányzata és a Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsó között a 137/2020. (X.29.) képviselő-testületi határozattal elfogadott, többször módosított feladat-ellátási szerződés módosítását egységes szerkezetben 2023. március 1-jei hatállyal a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester
Határidő: azonnal


Az 5. napirendi pont tárgyalása:


A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetésének tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy a hivatal 2023. évi költségvetésének alapelve – mint minden intézménynél – az volt, hogy minél gazdaságosabb működést produkáljon ebben az évben a válság következtében jelentős többletkiadások mellett.
Szerencsére a hivatal energetikai korszerűsítése következtében ez a kiadás nem olyan mértékű, továbbá ennek majd a 2024-es költségeknél lesz nagyobb jelentősége.
A béreknél a korábban elfogadott illetményekkel számoltak, a hivatal cafeteria-szabályzata is a költségvetés előtt módosításra került, így a személyi juttatások ezekkel lettek kiszámolva. A dologi kiadásoknál az áremelkedést figyelembe véve, továbbra is a gazdaságos működés folytatására törekedtek.
A legutóbbi ülésen elhangzott, hogy a közös hivatalnál a be nem töltött állásokat meg kell szüntetni, így az I. határozati javaslat ennek elrendeléséről szól. 3 fővel csökkenne a létszám, ezzel már nem is számoltak a költségvetésben. Van egy gyesen lévő kolléganő is, akinek a bérét szintén nem tervezték, de ő státuszban van.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi kiadásainak főösszege (a bevételi főösszeggel egyezően) 460 093 e Ft, melyből az állami támogatás 197 339 e Ft.
Kéri, hogy a képviselő-testület a mellékletben meghatározott összeget biztosítsa a hivatal 2023. évi működése érdekében. A fennmaradó részt Bozsok és Velem községek finanszírozzák a lakosságszám alapján, továbbá a köztük lévő külön megállapodás alapján 60-40%-ban.
Kéri az előterjesztés jóváhagyását.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és 7 igen szavazattal elfogadásra javasolja a képviselő-testületnek.

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság is megtárgyalta az előterjesztést, szintén egyhangúlag ajánlották elfogadásra.

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság a közös hivatal finanszírozását egyhangúlag ajánlotta elfogadásra a képviselő-testületnek.

Ezután a polgármester elsőként az I. határozati javaslatot bocsátja szavazásra. 12 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


18/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendeli 2023. január 01. napjától a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal létszámának 3 fővel történő csökkentését és egyben felkéri a jegyzőt a Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásáról szóló Megállapodás módosításának Képviselő-testület elé terjesztésére.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: 2023. márciusi képviselő-testületi ülés.

A II. határozati javaslatot a képviselők szintén 12 igen szavazattal hagyják jóvá.


19/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetését a melléklet szerinti tartalommal elfogadja.

Felelős: Dr. Zalán Gábor jegyző.
Határidő: folyamatos.


A 6. napirendi pont tárgyalása:

A 2024-2026. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámairól szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Cserkutiné Stipsics Edina szóbeli kiegészítést tesz. Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A.§-a alapján az önkormányzatnak az éves költségvetési rendelete elfogadásáig határozatban kell megállapítania a középtávú tervezés keretszámait, amely az elfogadása után be is épül a költségvetési rendeletbe egy melléklet formájában.
A tavalyi számokhoz képest egy kicsit módosítottak a számokon, hiszen új adónem is bevezetésre került, valamint helyi adóemelés is volt, így a következő években nagyobb adóbevétel várható. A 2023. évi költségvetésben még ezeknél a tervszámoknál is magasabb bevétellel számoltak, ugyanis idén a templomok felújítása következtésben jelentős, mintegy 40 millió Ft-os nagyságrendű közterület-használati díj bevétellel számolnak. Ez egyéb közhatalmi bevételnek minősül.
Fentiek alapján lettek kiszámolva Kőszeg Város Önkormányzatának saját bevételei – amely fedezet lehetne egy esetleges hitelfelvételhez. De hitelt az önkormányzat felvenni nem szeretne, a határozat elfogadása viszont az önkormányzatnak törvényi kötelezettsége, így kéri annak jóváhagyását.

Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és elfogadásra javasolja a képviselő-testületnek.

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság is megtárgyalta az anyagot, szintén egyhangúlag ajánlotta elfogadásra.

Sas Norbert tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a pénzügyi bizottság a 2024-2026. évi tervezési keretszámokat megtárgyalta, és egyhangúlag ajánlotta elfogadásra a képviselő-testületnek.

Básthy Béla hozzáfűzi: jó lenne, ha ezek a tervszámok elkezdenének növekedni trendszinten is. Amikor az önkormányzatnak szüksége van külső segítségre, akkor ezek a számok nyilván alátámasztják a kéréseinket. Remélhetőleg a zárszámadásig jobb eredmény jön majd ki.

Ezután a polgármester szavazásra bocsátja a határozati javaslatot. 12 igen szavazattal az alábbi határozat születik:


20/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A.§-a alapján a 2024-2026. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámait elfogadja.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 7. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

A napirendi pont tárgyalásánál Császár Ildikó könyvvizsgáló tanácskozási joggal van jelen.

Básthy Béla polgármester szóbeli kiegészítést tesz. Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről azt kell elmondani, hogy alapvetően pesszimista gazdasági környezetben terveztük meg. A keleti határainkon túl zajló háború, valamint az abból adódó negatív körülmények a földrész, az ország, a város helyzetét is befolyásolják. A Kormány gazdaságpolitikájának is fő szándéka a működés mellett az ország növekedési pályán való tartása. Kőszegnek is az a célja, hogy a működőképesség mellett a fejlesztések is folytatódjanak. Mindez az idén nem lesz könnyű.
A működés területén számolni kell a pénzügyi osztályvezető által már említett, megnövekedett energia kiadásokkal. Ezt részben fedezi az a 130 millió Ft-os támogatás, amivel stabilan számolhatunk, és ami meghatározott, dedikált feladatokra számolható el a rezsiköltségek szintjén, de általánosságban nem.
Osztályvezető asszony már utalt arra is, hogy történtek olyan fejlesztések, amelyek nyomán a rezsi kiadások csökkentek, ilyen a Városháza energetikai fejlesztése. Ezáltal a hivatal kevesebb áramot, kevesebb gázt fogyaszt, hiszen az épület maga is termel áramot.
Ezzel együtt neki meggyőződése, hogy a költségvetés legelviselhetőbb pontja a takarékosság. Főleg az energiatakarékosság az egyik olyan mozgástér, amely nyomán az év során jobban alakulhatnak a számaink – és erre folyamatosan törekedni kell. Még ott is, ahol viszonylag gazdaságos rendszerek vannak, hiszen a Városházán sem nullás az energiafelhasználás, ott is lehet megtakarítás.
Látható, hogy Kőszeg költségvetése viszi tovább azt a fő problémát, mely szerint a saját bevételek alacsonyak. Köszöni a képviselő-testületnek, hogy a lakosság oldaláról még elviselhető emelésekben partner volt: a települési adó kivetésére és a helyi adó felemelésére gondol, bár a települési adó kivetésének fő célja nem a bevétel szerzés volt. Azt is látni kell, hogy ezek az intézkedések a város iparűzési adó hiányát nem tudják pótolni, mert ez az elmaradás más településekhez képest olyan nagyságrendű, amit nem lehet lakossági hozzájárulással pótolni – de nem is törekszünk erre.
Ezért továbbra is arra vagyunk utalva, hogy igénybe vegyük azokat a támogatásokat, amelyek tavaly is megérkeztek mind az önkormányzathoz, mind az intézményekhez. Ilyen volt a béremelések fedezetéhez kapott támogatás, de az alacsony saját bevétellel rendelkezdő települések számára megnyíló forrásokra reálisan idén is számítunk.
Fontos kiemelni: vannak olyan tételek a költségvetésben (főleg a fejlesztések esetében a karbantartási, városüzemeltetési területeken), amelyek pályázati fedezettel nem rendelkeznek, így ezek csak akkor lesznek megoldhatók, ha a vagyonhasznosítási bevételek is megérkeznek. (Ezek jelezve is vannak a költségvetésben.)
Sok egyeztetéssel, kellő körültekintéssel megtörtént a fennálló munkavállalói létszám felülvizsgálata is annak érdekében, hogy lehet-e e területen is megtakarítást elérni. Elhangzott a hivatal létszámának a csökkentése, az intézményeknél a megüresedő vagy üres állások betöltését a jövőben indokláshoz és egyeztetéshez kötjük. Remélhetőleg lesz megtakarítás ezen a téren is.
Kihangsúlyozta a bizottsági üléseken is: 2023-ban Kőszeg továbbra is „aszimmetrikus” költségvetés elé néz. Hála az állami forrásoknak, amelyek Kőszegre érkeztek és még érkeznek is (hiszen mintegy egy milliárd Ft értékű nyertes projektünk van már), továbbá részben az európai uniós forrásoknak (bár itt jelenleg, a két ciklus határán „lyukas” finanszírozási időszak van) remélhetőleg a lakosság számára is jól láthatóan zajlanak beruházások továbbra is, a magánszférában is.
A társadalmi és civil szervezeteknek az elmúlt két évben tudott – nem is kis mértékben – az önkormányzat támogatást emelni, idén erre nincsen forrás, azaz megtartjuk az eddigi támogatási szinteket. Ettől függetlenül a velük való együttműködésnek számtalan formája van, amelyekben az önkormányzat segítheti ezeket a szervezeteket, pld. egyéb támogatások megszerzésében stb. Mindenkitől azt kérjük, hogy lássa be: az önkormányzatnak most egy nehéz éve van.

Cserkutiné Stipsics Edina szerint polgármester úr részletesen ismertette a 2023. évi költségvetés fő irányelveit. Időközben megérkezett a hivatalos értesítés is az említett, energiaköltségekhez történő állami hozzájárulásról. Ez beépült a költségvetésbe, havi szinten történik a folyósítása, az első részlete már meg is érkezett.
A költségvetésben többlettámogatásként tervezték a béremeléssel kapcsolatos kiadásokat: a minimálbér és a garantált bérminimum emelésre tavaly is kapott kompenzációt a város, ezért nem tekinthető alaptalannak ennek az idei tervezése.
Olyan összeg nem került betervezésbe, ami eseteleg a költségvetés bizonytalanságát okozná.
A vagyonhasznosítási bevételek a tényleges értékesítés után folyhatnak be. Ezzel párhuzamosan bizonyos kiadások qvázi meg vannak cimkézve, mert azok csak akkor indíthatók, ha bevétel megérkezik az önkormányzathoz.
A kiadásoknál – mind az önkormányzatnál, mind az intézményeknél – az elvárt 75%-on történt a közüzemi költségek tervezése. Tavaly ősszel volt egy felmérés, ahol ki kellett mutatni a 2021-2022. évi költségeket és 2023-ra ezek 25%-os megtakarításával kellett tervezni a költségvetést. Az így kijött összegek kerültek be a tervezetbe.
Továbbra is fennáll, hogy minden területen takarékoskodni, spórolni kell a költségvetés javára.
A bevételi oldalon látható, hogy milyen címen érkezik pénz az önkormányzathoz (ilyen pld. a gyermekétkeztetési feladat), a kiadási oldalon pedig részletesen az látható, hogy a bevétel terhére mely feladatokra fordítódnak a pénzek.
Kőszeg Város Önkormányzatának a 2023. évi költségvetésének a főősszege: 4,467 millió Ft, amely jelentős összeg, tartalmazza az intézmények költségvetését is. Ebből az állami támogatás összege 1,2 milliárd Ft. A többi pályázatokból, támogatásokból és az előző évi pénzmaradványból tevődik össze.

Császár Ildikó könyvvizsgáló hozzászólásában elmondja, hogy Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló rendelettervezete a tavaly nyáron megalkotott állami költségvetésről szóló törvény, az államháztartási törvény és ennek végrehajtási rendeletei, továbbá különféle iránymutatásokat figyelembe véve került összeállításra. Ezek alapján jöttek ki azok a számok, amelyeket a képviselő-testület megkapott, és amit polgármester úr most szóban ismertetett. Az intézményekkel a költségvetési egyeztetések ledokumentálása megtörtént. Polgármester úr feladata az előterjesztés benyújtása, a szavazás pedig a képviselő-testületé.
Az ő feladata az, hogy elmondja szavazás előtt: a rendelettervezet megfelel a hatályos jogszabályoknak vagy sem. A rendelkezésre álló adatok, információk törvényi előírásoknak, mindenféle iránymutatásnak ez a rendelettervezet megfelel. így rendelet alkotására alkalmas.

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta a rendelettervezetet és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Kiss Péter tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a városfejlesztési bizottság részletesen megtárgyalta a 2023. évi költségvetést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert jelzi, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta a rendelettervezetet és – szintén egyhangúlag – a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.

Kiss Zoltán Miksa áttanulmányozva a költségvetést, nem látott a városüzemeltető kft.-t érintő sorok között az önkormányzati bérlakások karbantartására elkülönített összeget.

Básthy Béla elsődlegesen azt jelzi, hogy az önkormányzat „nagy” költségvetésének csupán egy részét tartalmazzák a kft.-t érintő tételek, pontosabban azokat a támogatásokat, amelyekből meg fogunk rendelni munkákat az önkormányzat saját cégétől. A városüzemeltető kft. tevékenysége túlterjed azon, hogy csupán az önkormányzattól megrendelt és finanszírozott feladatokat látja el. Nála van valóban az önkormányzati vagyon jelentős részének a működtetése, de ez csupán a cég komplett költségvetésében látható át. Amikor minden évben a képviselő-testület a cég beszámolóját tárgyalja, akkor van erre a képviselőknek teljes rálátása. A bérlakások felújítására fordított forrás nem az önkormányzat költségvetéséből, hanem a bérlők által befizetett lakbérből tevődik össze.

Kovács István egyetért az elhangzottakkal, polgármester úr elmondta a lényeget. Kőszeg Város Önkormányzata a városüzemeltető kft. t bízta meg a bérlakások és nem lakás célú helyiségek üzemeltetésével. Ez azt jelenti, hogy szedik a bérlemények után azok hasznait és viselik a költségeit. Az éves beszámolóikban minden évben bemutatják a befolyó pénzösszegeket és azt is, hogy ezeket mire fordították.
Sokszor elhangzik, amikor egy-egy bérlakás eladásra van előterjesztve, hogy „már megint”, és „miért nem lehet megtartani?” Az ingatlankezelő általában azokat az ingatlanokat szokta eladásra javasolni, amelyek felújítása indokolatlanul nagy terhet róna a városüzemeltetőre.
A mintegy 255 bérlakás állomány után kb. 90-95 millió Ft az éves árbevétel – a közmű díjakkal együtt. Ebből mintegy 70-72 millió Ft a tiszta lakbérbevétel.
Tekintettel arra, hogy kb. 50 m2 nagyságú Kőszegen az átlagos bérlakás nagysága, egy-egy lakás után 22-25 ezer Ft a fizetendő lakbér. Ki lehet számolni, hogy ebből mire futja, milyen felújításokat lehet ebből elvégezni.
A lakástörvény és az önkormányzati rendelet pontosan meghatározza, hogy milyen fenntartási feladatokat kell elvégezni a bérlőnek és mit az ingatlankezelőnek. Ez a bérbeadás módjától is függ. Szociális bérlakásoknál a bérlő feladata a lakás jó karban tartása. Itt bizony vannak problémák, mert ezt nem mindenkinek a lehetőségei engedik meg. Az üzemeltető feladata a ház külső részeinek, a csapadékcsatorna, az energia ellátás stb. karbantartása.
A piaci elven bérbe adott lakások esetében gyakorlatilag minden a bérbeadó feladata, hiszen itt magasabb a bérleti díj. Sajnos a piaci elven bérbeadott lakások száma még a bérlakás állomány 10%-át sem éri el, így az ebből származó bevétel is jelentéktelen az összebevételhez képest.
Kéri a képviselő-testületet, hogy amikor döntenek majd a bérlakás koncepcióról, bérbeadási formákról, illetve bizonyos díjakról, akkor ezeket vegye figyelembe.
A jogszabály egyébként kötelezi az ingatlankezelőt arra, hogy minden olyan bevétel, ami bérlakásból származik, azt oda legyen visszaforgatva és ezt alá is kell támasztani a mérleg beszámoló során.

Básthy Béla javasolja, hogy ebbe a kérdéskörbe majd a városüzemeltető kft. beszámolója tárgyalásakor mélyedjen el a képviselő-testület.

Kiss Zoltán Miksa azért vetette ezt fel, mert többször felmerült: mi lesz, ha eladjuk azokat a lakásokat, amelyekre esetleg szükség lenne. Pld. a gyermekorvos esete erre jó példa. Az eladáskor is mindig meg is van indokolva: a városnak az az érdeke, hogy ne legyen olyan lakás a tulajdonában, amit veszteséges fenntartani, csak olyant érdemes megtartani, ami esetleg reprezentációs célra való.

Básthy Béla az elhangzottakat a következőkkel egészíti Valamikor mintegy 1800 lakás volt az önkormányzat tulajdonában. Tisztázni szükséges, hogy a kőszegi lakások döntő többségének az értékesítése nem az önkormányzat kezdeményezésére történt, hanem a lakásprivatizációs törvény alapján zajlott le. Az 1990-es évek első felében ez a törvény előírta, hogy a bérlők a lakás valós értékének törtrészéért megvásárolhatták a lakásokat. Így tettek azok a kőszegiek, akiknek volt módjuk megvásárolni az arra érdemes bérleményeiket. Így többnyire azok a szociális bérlakások maradtak az önkormányzat tulajdonában, amelyek bérlője vagy nem tudta megvenni, vagy olyan állapotban voltak, hogy nem volt érdemes megvásárolni.
Ő szívesen végig veszi a képviselőkkel, hogy hány lakást értékesített az önkormányzat az elmúlt években, és azt is, hogy melyikre lehetett volna azt mondani: na, ez alkalmas lett volna orvoslakásnak. Azt is szívesen elmondja, hogy hány gyermekorvossal tárgyalt. Azok közül volt egyedülálló, volt akinek 2 gyermeke volt, volt akinek 7. Nehéz tehát előre kiválasztani, hogy milyen lakás lesz jó orvoslakásnak. Egyébként nagy valószínűséggel lesz Kőszegen gyermekorvos, itt járt Kőszegen a hétvégén is, meg tudtak vele állapodni. Lakhelyül egy gyönyörű, 5 szobás családi házat mutattak meg neki, de ő azt mondta, hogy nem szeretne ilyenben lakni.
Sok posztot fel lehet tenni tehát az internetre, de azért egy kis belátással kell lenni a valóság sokszínűségre is.

Kiss Zoltán Miksa arra utal vissza, hogy egyértelműen elhangzott: a város költségvetése gyakorlatilag a vagyoneladásokon áll vagy bukik. Ez tehát nagyon fontos az évenként ismétlődő kiadásokon és az államit támogatásokon túl, mert ha önerő nincs, akkor lehet ugyan a kisebb-nagyobb kiadásokat „söprögetni”, de nem fog a város úgy működni, ahogy elképzeljük.

Básthy Béla tisztázza: a fejlesztések esetében vannak olyan tételek, amelyek a vagyoneladásokhoz vannak kötve. Egyébként az egész költségvetést tekintve valóban, egész évben még „söprögetni” kell.

Kiss Zoltán Miksa folytatja. 3,8 millió Ft pld. a közkutak díja, el lehetne gondolkodni, hogy ezt nem lehet-e csökkenten. De ő nem is akar apróságokat felhozni.
Viszont a lakásokon kívül vannak a városnak olyan vagyonelemei, amit ő nem lát, ez pedig a telkek eladása. A telkek eladása nem zavarna senkit, semmilyen érdeket nem sért, senki nem érezné azt, hogy azért nem kap lakást, mert eladta őket a város. A telkek ott állnak üresen, még költeni is kell rájuk, hiszen időnként kaszálni kell. A kőszegfalvi, 45 telek eladását látja ugyan tervezve a költségvetésben, de nem látja ezek meghirdetését. Nem akar demagóg lenni, de ez olyan, mint amikor a kőszegi gyermekorvos felvételét a kőszegi facebook oldalon hirdette meg a város.
Nyitni kell a világra. Nem lehet úgy eladni semmit, hogy csupán elgondolunk valamit, de nem teszünk érte semmit. A Gábor Áron utcában is rengeteg telek van, amit el lehetne adni. Ezt sem látja sehol, hogy meg lenne hirdetve. Bár 4 millió Ft-os ingatlanközvetetési díj szerepel a költségvetésben, ez dicséretes dolog, mert a Gábor Áron utca 9-nél külön kellett erre pénzt biztosítani.
Mindez nem elég. Ott az V. ütem területe, a Gábor Áron utca mögötti rész, de nem teszünk érte semmit. Mindez olyan bevételt hozhatna, ami segítene azon, hogy a lakásokat mégiscsak jobb állapotba hozzuk.
Vannak egyébként a költségvetésben apró tételek, pld. mit jelent az egyéb szórakoztató rendezvények megbízására vonatkozó 1 millió Ft-os megbízási díj?

Básthy Béla felhívja a figyelmet arra, – ha már a vagyonhasznosítási bevételekről van szó – hogy van két olyan terület, amit az önkormányzat maga „termelt meg” és amelyek 80 millió Ft érteket képviselnek. Ez a két vállalkozásra alkalmas telephely, amelyre van értékesítési szándékunk is. Ez két olyan vagyonelem, amit nem „örökölt” az önkormányzat, hanem az elmúlt években iparfejlesztési pályázaton a város maga hozta létre azzal a szándékkal, hogy hasznosítani lehessen. Ezt sokan nem is tudják a városban.
Abban igaza van képviselő úrnak, hogy a lakáscélú telkek értékesítésében visszafogott a város. Korábban már hitelfelvétel is szóba került a Gábor Áron utcai telkek közművesítése érdekében. De az önkormányzat szeretné elkerülni azt a veszélyt, hogy úgy értékesítsen telkeket, hogy a telkek tulajdonjogának megváltozásával a ráhatás lehetőségét is elveszítse az infrastruktúra kiépítésére. Ezeknek a telkeknek az infrastruktúráját elő kell készíteni, fel kell tárni, de nem lenne szerencsés úgy eladni a telkeket olyan megállapodás nélkül, ami ezt tartalmazza. Mert akkor az infrastruktúra megint a „közre marad”, ahogyan a városban más helyeken is láttunk ilyent.
A Readiness-féle telkekben nagyon komoly érték van, komoly felelősség ezeket hasznosítani. Itt is az infrastruktúra a kérdéses. Próbáltuk már értékesíteni őket, de egy bizony árszint alatt nem szeretnénk eladni őket.

Harkai Norbertnek az a véleménye, hogy ez a költségvetés semmiképpen sem a spórolás jegyében született. Polgármester úr a sepregetést emlegette, remélhetőleg ez lesz is, mert van mit.
Amióta neki gyermeke van, azóta próbálja erről az oldalról nézni a világot. Pld. ha neki apukaként spórolnia kell, akkor nem fogja a fia szobájában lekapcsolni a villanyt és helyette ő nem megy el mulatni. Azaz elsőként magán fog spórolni, magát fogja sanyargatni és nyilván a fiának – azaz a lakosságnak – akar többet nyújtani.
Egyébként polgármester úr szóhasználatában a „mint tudjuk” helyett az „úgy gondoljuk” lenne a helyes, mert nem mindenkiét tükrözi polgármester úr véleménye.
Most a háborúra tényleg mindent rá lehet fogni, bár egyelőre az afrikai törzsi háborúk nem érintenek minket. Ha pénzt akar keresni a képviselő-testület, akkor magán kezdje a spórolást. 45 millió Ft ugyanis a képviselők tiszteletdíja, de ha ebből leveszi polgármester úr fizetését – mert azt természetesen meghagyná, hiszen polgármester úr főállásban teszi a dolgát – akkor maradna mintegy 25-30 millió Ft. Ez az összeg azonnal felszabadulhatna, és ha megint beüt a villám, mint a 2. posta, akkor nemcsak a facebookon tájékoztatnánk a lakosságot, hogy „bezárt, a posta, tessék felmenni a Fő térre”, hanem lenne 18 millió Ft arra, hogy újra kinyithasson a lakótelepi posta.
Legutóbb dr. Mátrai István, a Testvérvárosi Egyesület elnöke itt a képviselő-testületi ülésen elmondta, hogy a 250 ezer Ft-os támogatásból nem tudják ellátni a feladataikat, ugyanakkor a költségvetésben erre a témakörre 4,5 millió Ft van betervezve: ahogyan a kőszegiek mondják: a dinom-dánomra.

Cserkutiné Stipsics Edina pontosítja az elhangzottakat: testvértelepülési kapcsolatokra van 3,2 millió Ft betervezve.

Harkai Norbert folytatja. Azt hinné az ember, hogy elvileg ebben az évben egy Németországból érkező küldöttség nem szólna érte, ha üres a kasszánk, mert megértik ők, akik gáz hiányában megfagynak az idén – azaz a különböző kommunikációs csatornákon ez rajzolódik ki. Vagyis ez szerint Ausztriában és Németországban – Magyarországgal ellentétben – óriási gondok lesznek. Ők pont megértenék, hogy az idén nincs bor, nincs nagy vacsora. Neki ez a véleménye, ezt hiányolja a költségvetésből. A bevételi oldalt is mindenki hiányolja, a pénzügyi osztályvezető is csupán 2-3 dolgot említett. Nem számolunk magas turisztikai bevétellel, adóbevételekkel, nincs a költségvetésben olyan félrerakott összeg, ami esetleg a nagyobb beruházások pályázati alapját szolgálhatná. Megint el kell mondania a Lóránt Gyula Sportközpontot, ami még hozhatná is a pénzt. Ezirányban soha nincs változás, mindig próbálunk túlélni, a legszűkebben tervezni, de nekünk mindig lehajtott fejjel búslakodni kell.

Básthy Béla szerint nem kell lehajtott fejjel búslakodni, mert remek fejlesztéseket adtunk át Kőszegen.
Kéri, hogy Harkai Norbert nézzen körül a képviselői tiszteletdíjak kérdéskörében más településeken, mert a kőszegi képviselők tiszteletdíja kifejezetten visszafogottabb, máshol jóval magasabb tiszteletdíjak vannak. Azt is tudni kell, hogy más, mindenféle szakértők (pld. jogi, vagy tervezők) szinte két nap alatt elviszik ugyanazt az összeget, amit a képviselőkre költünk.
Ő a képviselők részéről soha nem érzett nyomást, hogy legyenek a tiszteletdíjak felemelve, az infláció ellenére mindig is belátással voltak a város helyzetére.
A testvértelepülési kapcsolatokat illetően tisztázza, hogy van egy nyertes TOP CLLD-s pályázat, amin nem is kevés pénzt nyert a város – már lassan 3 éve. Ezt a támogatást majd fel kell használni, meg kell valósítani, de jelenleg nagyságrendileg a költségvetésben szerepel. Először úgy volt, hogy Vaihingenbe szervezünk egy utat, de más lehetőség is felmerült. Egy dolognak van tehát több olvasata is.
Az osztrák és a német helyzethez ő csak annyit fűz hozzá, hogy a vaihingeniek – bár választás is volt – tavaly ősszel nem jöttek el Kőszegre, érezhető volt rajtuk is, hogy „csikorog a kerék”. Tegnap éppen a Nagycsaládosok Országos Egyesület elnökasszonya járt Kőszegen és találkozott kőszegi családokkal. Utóbbiak közül többen voltak, akik vagy maguk, vagy a párjuk Ausztriában dolgozik és igenis elmondták, hogy nagyon drága kint is a rezsi, nem tudják megfizetni.
Az tény, hogy a költségvetésben számos olyan sor van, aminek az értelmezése kicsit komplikáltabb. Az is biztos, hogy mindenkinek az a célja, hogy megtakarításokat érjen el. De mivel a költségvetés elfogadása és megvalósítása között nagy időtávolság van, szerinte nem rossz gyakorlat az, hogy most ne szűkítsük le a város költségvetését, ne szüntessük meg a saját mozgásterünket, mert ha év közben sikerül bevételeket szerezni, illetve megtakarítani, akkor mégis kedvezőbb helyzetbe kerülünk. A költségvetés megnyesésével a város fejlődéséről és a lakosság számára fontos kiadásokról is lemondanánk.
A reprezentációs kiadásokat tekintve is mindig a takarékos megoldásokat választja a vezetés. Most, a Lóránt Gyula emlékév kapcsán több vendég is eljött Kőszegre. Őket nem vittük étterembe, helyette itt a Városházán volt egy kis hidegtálas fogadás, mert így olcsóbb volt. Aki követi ezeket a dolgokat, láthatja a törekvéseket. De azért azt is el kell mondani, hogy valamilyen szintű reprezentációs költséggel számolni kell a meglévő kapcsolataink megtartása érdekében és fontos, hogy az színvonalas is legyen. A Kőszegre érkező vendégeket meg kell kínálni, meg kell köszönni nekik, hogy eljöttek, meg kell győzni őket a sikereink érdekében. Van reprezentációs költség a költségvetésben nem vitás, de szerinte ennek nagyságrendje a vállalható mérteket nem lépi túl.

Kiss Zoltán Miksa kénytelen újra megemlíteni, hogy a testvértelepülési kapcsolatoknál a reprezentációs tétel a továbbra is bizonytalan. Az egyéb szórakoztató rendezvények között pedig fel vannak tételesen sorolva minden nagyrendezvénynél (Orsolyanap, Szüret, Szőlő Jövés Könyve stb.) különböző összegek. Pld. az Orsolyanapnál 50 ezer Ft a reprezentáció, ugyanakkor van „egyéb rendezvényekre” külön 1,5 millió Ft reprezentáció. Ennek a szisztémáját nem érti, mert akkor ez azt jelenti, hogy utóbbi sorban 30 további rendezvény van beleszámolva még?
Továbbra sem érti, ebben a részben az első tételt, azaz a 1 millió Ft összegű megbízási díj mit takar?

Básthy Béla tisztázza, hogy a nagyrendezvényeket alapesetben a művelődési központtal együttműködésben bonyolítja le a város. Vannak olyan rendezvények, amelyeknél alacsonyabb költségek vannak beállítva a költségvetésbe a valós kiadásoknál, mert vagy van annak egy bevételi oldala, vagy mert pályázati támogatás van rá. Vannak olyan rendezvények is, amelyek csak önkormányzati forrásból valósulnak meg. Ezeket nem könnyű összehasonlítani. És akkor még nem esett szó pld. a várszínházról. Vannak olyan helyzetek is, ahol finanszírozási átfedések vannak, és olyan is, ahol év közben dől el, hogy honnan finanszírozzuk.
A nagyrendezvények költségvetési adatait a szervező művelődési központtól vettük át. Ezek éppúgy benne voltak a tavalyi év elején az előző évi költségvetésben, de utána a maradványt is mindig meg kell nézni. Szerencsére sikeres pályázati és bevételszerzési akcióink voltak, melynek következtében már év közben át lehetett csoportosítani az intézmények rezsi kiadásaira. Ez megint olyan terület, mint a vagyonértékesítés: ember meg nem mondja mi lesz a végső mintázata az öltésnek. Egyet lehet tenni: szigorú és kölcsönös beszámoló rendszerben kell együttműködnie a pénzügyi osztálynak és az intézményeknek. Ő volt már tanúja néhány egyeztetésnek, amelyet csatának is lehet nevezni. Volt olyan is, hogy utol kellett érni az eseményeket. Mindennek az az oka, hogy a művelődési központ önálló költségvetésű intézmény, de a könyvelése itt a Városházán történik, azaz a pénzügyi osztály mindent átlát. Megmondja őszintén, még egy pénzügyi dolgozónak is nehéz ezt követni, volt is olyan, aki nem is tudta.
Megismétli ő valamennyi intézménytől takarékosságot vár el és azt, hogy legyen pénzmaradvány.

Kiss Zoltán Miksa a városüzemeltetéssel kapcsolatos felvetésére utal vissza: természetesen tudta, hogyan működik a lakások üzemeltetése, de ő a plusz ráfordítást hiányolta belőle.
Visszatérve a várra: az intézménynek több száz milliós költségvetése van, de ott is van reprezentáció, meg más is, azaz szerinte össze van mosva minden a városi költségvetéssel.

Básthy Béla szerint nincs összemosva semmi, itt is hasonló a helyzet a városüzemeltető kft.-hez. Ha a város szeretné, hogy legyenek nagyrendezvényeink, azaz Szőlő Jövésnek Könyve, Szüret, várszínház stb. akkor egyrészt biztosítjuk hozzá a forrásokat, másrészt azt is szeretnénk, hogy az intézmény maga is szerezzen hozzá pályázati pénzeket.
A testvérvárosi kapcsolatokban régen kétszer utazott kőszegi delegáció Vaihingenbe nagy busszal, aztán egyszer egy naggyal és egyszer egy kicsivel, most meg csak kicsivel megyünk. Olyan már nagyon régen volt, hogy egy egész fúvószenekar mazsorettekkel vagy a néptáncegyüttes ki tudott volna utazni. Fájdalmas ugyan, de ezeket a kapcsolatokat visszafelé építjük, mert nincs rá fedezet. Inkább hazai eseményeken veszünk részt, közelebbi kapcsolatokat keresünk. De ezek mindig mérlegelések eredménye.
Az biztos, hogy Vaihingent elengedni biztosan nem szeretnénk – hiszen a rendszerváltás velük történt karöltve.

Cserkutiné Stipsics Edina Kiss Zoltán Miksa utolsó megjegyzésére tisztázza: Kőszeg Város Önkormányzata fenntartója a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínháznak, innentől fogva az önkormányzati rendeletnek tartalmaznia kell az intézmény teljes költségvetését is. Az említett témában van egy megállapodás arról, hogy az intézmény költségvetése és Kőszeg Város Önkormányzata költségvetése melyik rendezvényt milyen mértékben támogatja. Erre utalt polgármester úr is, mely szerint vannak olyan rendezvények, amelyben a városnak is vannak kiadásai, de a fő vonalát a művelődési központ végzi és így az ő költségvetésében jelenik meg.

Kiss Zoltán Miksa megjegyzi: jó, hogy a hivatal vezetői át tudják tekinteni ezeket a pénzeket, ő képviselőként nem látja át. Ő konkrétan a reprezentációra gondolt, mert úgy tűnik, hogy abban minden el van számolva.

Básthy Béla tisztázza: nyilván csak egy helyen vannak elszámolva ezek a költségek. Van ahol tervezve van, a kettő között meg nyilván mozgás van, mert változik.

Harkai Norbert azzal tisztában van, hogy a képviselő-testületnek meg kell teremtenie a város működését. De ha arra gondol, hogy a képviselők jól megélnek a saját, civil foglalkozásukból, és mindenféle nehézség nélkül élik a családi életüket, akkor ha mégiscsak lemondanának a tiszteletdíjukról, az 30 millió Ft összeg megtakarítás lenne.

Cserkutiné Stipsics Edina pontosítja a számot: 17 millió Ft lenne.

Harkai Norbert folytatja. Ő nem érti a számokat, de azt érti, hogy a 17 millió Ft több mint a 0 Ft.
Az, hogy a vár költségvetése 270 millió Ft, azaz pontosan ugyanannyi, mint a városüzemeltetőé – ez nonszensz. Úgy, hogy „szellemi műhelyeket üzemeltetnek”, mindenféle nevenincs rendezvényt szerveznek és mindezt közpénzből fizetjük. A várnak még egy facebook oldala sincs. A várszínháznak van, de ha volt is a várnak, az úgy eltűnt, mint a Kőszegi Sport FB oldala – azaz az érdektelenség teljes homályába, pedig az is közpénzből van fenntartva.

Básthy Béla kénytelen közbeszólni, mert a Hajrá Kőszeg FB oldalra a kőszegi sportegyesületek töltenek fel híreket – ha van. Ennek semmi köze a közpénzhez.

Harkai Norbert kérdezi: akkor ki üzemelteti az oldalt? Csak azért kérdezi, mert az ő híre nem tudott felkerülni erre az oldalra egy beteg futballista ügyében, aki rengeteg gólt lőtt Kőszegnek.

Básthy Béla megjegyzi: a közösségi oldalt Mark Zuckerberg és csapata üzemelteti. Nyilván azért nem került fel az oldalra a hír, mert képviselő úr nem sportegyesület. El kellett volna küldeni egy egyesületnek, beszélni kellett volna pld. a futballistákkal, hogy tegyék fel.

Harkai Norbert szerint ő elküldte mindenhova, a futballcsapathoz is, mégsem került fel a cikk.
De ugyanez a helyzet a Kőszeg és Vidékével is. Annak mi az oka, hogy ez a lap nem tájékoztatja megfelelően Kőszeg városát? Ez is kötelezően közszolgáltatás, amit el kell látni.

Básthy Béla visszakérdez: nem arról van-e szó inkább, hogy a lap Önnek esetleg nem megfelelően tájékoztat-e? Mert az előbb azt mondta Harkai Norbert, hogy a polgármester véleménye nem a közvélemény. Ha a Kőszeg és Vidéke lappal gondja van, mondja meg, mennyi pénzt vegyünk el az újság költségvetésétől – mert most erről van szó.
Képviselő úr folyamatosan azt játssza vele, hogy közli: amit a polgármester gondol, azt más nem, amit meg Harkai Norbert gondol, azt meg előadja nagy igazságként. Ő polgármesterként mindig belátja, ha Harkai Norbertnek igaza van, Harkai Norbert meg mindig közli vele, hogy a polgármesternek nincs igaza. Ez a különbség kettőjük között.

Harkai Norbert visszatér a költségvetésre, amelyen nem látszik a spórolás. A hévizi önkormányzat – ahol fideszes vezetés van – a leggazdagabb település az országban. Ez az önkormányzat megszüntette a könyvtárát ideiglenesen és a polgármesteri hivatal épületében egy kihelyezett olvasószolgálatot hozott létre január közepén. Azért, mert a könyvtárat még az ő „legizmosabb” költségvetésük sem bírja el. Sajnos a mi könyvtárunk teljes érdektelenségben van, kevesen látogatják, de ebbe az irányba mi sohase mozgunk. Nem törjük a fejünket azon, hogy nem lehetne-e időszakosan bezárni? Vagy megnézni, hogy mikor van az az adott idő, amikor az a 3 ember bemegy a könyvtárba? De sok ilyen van. Próbálunk mindig mindent megmagyarázni: ez is kell, az is kell, de ilyen törekvéseink nincsenek – és ez nem jó.

Básthy Béla szerint vannak törekvéseink, ezért szerveztük át a közgyűjteményeinket, ennek köszönhetően ma is van levéltár Kőszegen. Éppen tegnap jártak dr. Bariska István nyugalmazott főlevéltárosnál, kőszegi díszpolgárnál a születésnapján felköszönteni, ahol szóba került, hogy az elmúlt időben hány fióklevéltárat zártak be. Az országos levéltári központ a kőszegit nem tudta bezárni, mert a város időben átvette és összevonta egy intézménnyé a múzeumot, a könyvtárat és a levéltárat. Ha ezt nem tettük volna meg, valószínűleg az energiaköltségre hivatkozva már Kőszegen sem lenne levéltár, meg iratanyag sem, mert azt is biztosan bevitték volna Szombathelyre. De azért tudott megmaradni, mert együtt van azzal a könyvtárral, amit mi nem szándékozunk bezárni. Jelenleg egyébként valamennyi közgyűjteményi kolléga a könyvtár épületében dolgozik.
Mindenki előadja a saját maga ízlése szerinti programját. Az övében nem szerepel a könyvtár bezárása, sem egy hivatali irodává történő silányítása. De ha ezt Harkai Norbert költségvetési nyelvre lefordítja és előterjeszti, akkor szavazni fognak róla és ő reméli, hogy nem fogja elfogadni ez a képviselő-testület.

Rába Kálmán elsőként megjegyzi: a regionális gazdaságtan és a gazdaságpolitika is több fejezetet szentel a testvérvárosi kapcsolatok jelentőségének.
A költségvetés kapcsán ő azt látja, hogy az önkormányzatiság tudatos leépítése folyik. A szegényebb városok „söprögetnek”, a gazdagabb városok meg dőzsölnek: több száz millió Ft-os tanácsadói állásokat biztosítanak a kádereik számára, legyen szó kormánypárti vagy ellenzéki városról – de nem akar konkrét példákat mondani. Javasolja a kormány figyelmébe a svéd modellt ahol a különböző adóbevételeket igazságosan osztják el. Nyilván ez népszerűtlen lenne sok város számára, de a skandináv államokban ez tökéletesen működik. Itthon volt ugyan egy jó kezdeményezés: az adóerőképesség útján történő visszaosztás, de végül ez sem abban a formában valósult meg, ami az alacsonyabb bevétellel rendelkező települések számára jó lenne.
Ő ezt a költségvetést kimondottan a pénzügyi osztály irányába tett tisztelete jeléül fogja megszavazni.

Végül, mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester lezárja a költségvetésre vonatkozó vitát.
Köszöni mindenkinek a munkáját. Kéri a pénzügyi osztályvezető és minden intézményvezető együttműködését az év további részében, hiszen erre van szükség annak érdekében, hogy ne csak elfogadva legyen a költségvetés, hanem a zárszámadásig szépen „ki is egyenesedjen”.

Ezután szavazásra bocsátja a rendelettervezetet. A képviselő-testület 10 igen, 2 nem szavazattal az alábbi rendeletet alkotja:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
3/2023.(II. 15.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)

[A szavazás után Harkai Norbert elhagyja az üléstermet és ezzel a képviselő-testület létszáma 11 főre csökkent.]


A 8. napirendi pont tárgyalása:

A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló rendelettervezet csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy felülvizsgálták a hatályos szociális rendeletet. A szociális törvény módosításának következtében szükséges átvezetni a helyi szabályozásban is az öregségi nyugdíjminimum elnevezésének változását szociális vetítési alapra, melynek mértéke változatlanul 28.500 Ft.
A költségvetés, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum összegének ismeretében a rendeletben meghatározott minden jövedelemhatár, illetve a megállapítható támogatások tekintetében kisebb emelést javasolnak.
Ismét változott a helyben legolcsóbb temetés összege, ez is átvezetésre kerülne.
A rendelet-tervezet alapján a lakfenntartási támogatás feltételeként meghatározott háztartás egy fogyasztási egységre jutó jövedelme a szociális vetítési alap 420%-ára illetve 440%-ára emelkedne.
Belefoglalták továbbá a rendeletbe a korábbi napirendi pontként tárgyalt, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ elfogadott étkezési térítési díjakat.



Hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert elmondja, hogy ugyanez volt a pénzügyi bizottság véleménye is.

Mivel további észrevétel nem hangzik el, a polgármester szavazásra bocsátja a rendelettervezet. A képviselők 11 igen szavazattal az alábbi rendeletet alkotják:


Kőszeg Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
4/2023. (II. 15.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátásokról szóló
21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosításáról

(A rendelet szövege jelen jegyzőkönyv melléklete.)


A 9. napirendi pont tárgyalása:

Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározásáról szóló előterjesztés csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Dr. Dömötör Ramóna szóbeli előterjesztést tesz. A vonatkozó jogszabályok értelmében az óvodai beiratkozásra a tárgyév április 20-a és május 20-a között kerülhet sor. A fenntartónak az óvodai beiratkozás idejéről, az óvodai jogviszony létesítésével összefüggő eljárásról a beiratkozás első határnapját megelőzően legalább 30 nappal közleményt vagy hirdetményt kell közzé tenni. A jogszabály meghatározza a közlemény néhány további kötelező elemét is. Ezek közül egyik legfontosabb elem az óvodai felvételi körzetek meghatározása.
Fentiekre való tekintettel javasolják, hogy a 2023/2024-es nevelési évre az óvodai beíratás időpontja Kőszeg, Velem, Horvátzsidány, Peresznye óvodáiban – a 3. életévüket 2023. augusztus 31-ig betöltő gyermekek részére – 2023. április 24-én és 25-én 8.00-16.00 óra közti időpontban kerüljön meghatározásra.

Hozzászólás:

Fekete-Pataki Edit jelzi, hogy a humánerőforrás bizottság megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek egyhangúlag elfogadásra ajánlotta.

Ezután a képviselő-testület további kérdés, észrevétel nélkül, az alábbi határozatot hozzák:


21/2023. (II. 15.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde óvodai beíratásának időpontját, az óvodai felvételi körzeteket, az óvodák nyitvatartását a 2023/2024. nevelési évre a mellékletben foglaltak szerint határozza meg és teszi közzé.

Felelős: Básthy Béla polgármester.
Határidő: azonnal.


A 10. napirendi pont tárgyalása:

A vagyongazdálkodási koncepció tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.

Németh Ildikó szóbeli kiegészítést tesz. A nemzeti vagyonról szóló törvény, valamint a képviselő-testület éves munkaterve is előírja vagyonkoncepció készítését, amelyet idén két évre szólóan készítettek el. A felépítése az elmúlt évekéhez hasonló. A koncepció meghatározza a vagyonhasznosítási irányelveket, az önkormányzat forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyait a koncepció melléklete sorolja fel. A nemzeti vagyonról szóló törvény alapján az önkormányzati vagyon is a nemzeti vagyon része.
Ahogyan már a mai nap során szóba került, az ingatlankezelővel történt egyeztetés alapján tesznek javaslatot az egyes vagyontárgyak értékesítésére. A koncepció elfogadásával egyidejűleg az ingatlankezelő által lejelentett, megüresedett Pék utca 19. alatti, 47 m2 nagyságú lakás eladása szerepel a határozati javaslatban. A 6 lakásos műemlék társasházon belül ez az egyetlen önkormányzati tulajdon. A lakás állapotán kívül, maga a társasház épülete is rossz műszaki állapotban van. A lakás gazdaságosan nem újítható fel, ezért az ingatlankezelő az értékesítést helyezte előtérbe.
A költségvetés tárgyalásakor is már szóba került a két ipartelep értékesítése, amelyek révén szintén bevétel van előirányozva. Ezek a vagyonrendeletben meghatározottak szerinti értékesítése külön határozati javaslatba vannak foglalva.

[A szóbeli kiegészítés közben Harkai Norbert visszatért az ülésterembe és ezzel a képviselő-testület létszáma ismét 12 fő lett.]

Kérdések és hozzászólások:

Fekete-Pataki Edit elmondja, hogy bizottságuk megtárgyalta az előterjesztést és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlották.

Kiss Péter jelzi, hogy a városfejlesztési bizottság is megtárgyalta a vagyonkoncepió tervezetét és a képviselő-testületnek szintén elfogadásra ajánlotta.

Sas Norbert is tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a pénzügyi bizottság is megtárgyalta az anyagot, a koncepcióról szóló valamint a további határozati javaslatot is elfogadásra ajánlotta.

Básthy Béla kérdezi a fejlesztési irodavezetőtől: a két ipartelep tekintetében mindkettőt kell-e értékesíteni, vagy legalább egyet kell?

Fekete Balázs válasza szerint mindkét ingatlant a fenntartási időszakon belül – azaz 5 éven belül –értékesíteni kell.

Básthy Béla szerint voltak ugyan érdeklődők erre a két ingatlanra, de ismervén ezek nagyságrendjét, ő a részletfizetést sem tartaná rossz megoldásnak. Nyilván súlyozni kell, hogy ki, milyen gyorsan tud fizetni, meg a költségvetésnek sem mindegy, de a vállalkozók letelepítése, a kőszegi vállalkozások számára új dimenziót jelenthet ez a lehetőség. 40 millió Ft feletti összegekről van szó, amelytől a kőszegi, kisebb vállalkozások már visszatorpannak, nem biztos, hogy bele tudnak vágni.
Ezért a város érdekében megfelelőnek tartaná, ha ezt a hivatal, illetve a bizottság kimunkálná és megfogalmazná az