2023. Február 15., Szerda, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2023. évi intézményi térítési díjának megállapítása.
2. - A bölcsőde 2023. évre javasolt intézményi térítési díjának megállapítása.
3. - A Just-Food Kft-vel közétkeztetési feladatának ellátása tárgyában létrejött szolgáltatási szerződés módosítása.
4. - A Társult Evangélikus Egyházközség Nemescsóval kötött feladat-átvállalási szerződés módosítása.
5. - A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal 2023. évi költségvetésének jóváhagyása.
6. - A 2024-2026. évekre vonatkozó középtávú tervezés keretszámainak jóváhagyása.
7. - Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
8. - A szociális ellátásokról szóló 21/2021. (VIII. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
9. - Az óvodai beiratkozás időpontjának és az óvodai körzetek meghatározása a 2023/2024. nevelési évre.
10. - A vagyongazdálkodási koncepció jóváhagyása.
11. - Döntés lakásbérleti szerződés módosításával kapcsolatban.
12. - A Kőszeg, 6077 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
13. - A polgármester 2023. évi szabadságolási tervének a jóváhagyása.
14. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
15. - Egy mappában a 2023. február 15-i képviselő-testületi anyagai.
7. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2023. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Tisztelt Képviselő-testület!

Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2023. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:

Indokolás:

A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság növekedési pályán tartása, a recesszió elkerülése és az ország működőképességének megőrzése áll. Az orosz-ukrán háború és az abból következő világgazdasági változások Európa-szerte a gazdaság teljesítményének visszaeséséhez és energiaválsághoz vezettek. Kormányzati elvárás az Önkormányzatok energia fogyasztásának 25%-os csökkentése. Az Önkormányzat teherviselő képessége a bevételek és a kiadások óvatos tervezését teszi szükségessé. Az Önkormányzat helyi adó bevételei emelkednek, új adó bevezetése, korábbi adó összegének emelése és a közterületfoglalási díjak egyéb közhatalmi bevételek közé való átsorolása miatt. A minimálbér 2023. január 01-től 232 000 Ft-ra, a garantált bérminimum 296 400 Ft-ra emelkedett, a közfoglalkoztatás bére maradt 100 000 Ft.
A szociális hozzájárulási adó összege 13 % maradt.

Központi forrásból származó bevételek:

A 2023. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.

A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvényt (továbbiakban: Kvtv.) 2022. július 27-én fogadták el. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter kormányoldalon megjelent tájékoztató levele alapján: az 580/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 8.§ (1) bekezdése alapján a Kvtv. 3. mellékletében foglaltaktól eltérően a 10 000 lakos feletti önkormányzatok energiaáremelkedés miatti támogatása jogcímen az önkormányzatok által menedzsment terv alapján a 10 000 lakos feletti önkormányzatok számára – az önkormányzatok egy lakosra jutó iparűzési adóerő-képessége figyelembevétele mellett – 130 258 552 Ft kiegészítő támogatást fogadtak el az Önkormányzat részére. Tervezésnél ez az összeg beépült az Önkormányzat egyéb várható támogatásainak összegei közé.

Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) kapcsolódó támogatás az önkormányzat 2022. január 01-jei statisztikai adatai, a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege és az iparűzési adóerőképesség figyelembevétele alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2022. évhez képest csökkent, így is jelentős összeget tesz ki (41 579 000 Ft), mely települési támogatásokra, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
A települési támogatásokra fordítható összeget ettől függetlenül nem csökkentettük a Város költségvetésében. Saját forrásból pótóljuk ki, ezzel is segítve a rászoruló lakosság megélhetésétterheit.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképessége 22.542.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség nem terheli az Önkormányzatot a Kvtv. 2. melléklet II/57. pontja alapján.

A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (67 426 491 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (64 253 770 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél alacsonyabb mértékű, a gyermekétkezésben résztvevők létszámának függvényében. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 15 %-át kell hozzátennie (kb. 33 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás és a 10 000 lakos feletti önkormányzatok energiaáremelkedés miatti támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok már beszedhetik, azonban a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás továbbra sem kapcsolódik.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illeti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.
Az iparűzési adó 1% kiegészítő támogatása 2023. októberében a 2022. évben kapott előleg elszámolása alapján várhatóan többletbevételt jelent, ezt kalkuláció alapján előre terveztük 23 110 363 Ft-ban.
2023-tól az iparűzési adó minden esetben 2 %-os bevétellel tervezhető, így további kiegészítő támogatás már nem lesz várható.
A helyi adó bevétel ennek is köszönhetően emelkedett 44 000 000 Ft-tal.
2022. évtől kezdve a közterületfoglalásból származó önkormányzati saját bevétel az egyéb közhatalmi bevételekhez tartozik, így a 2022. évi tervezéshez képest ez is befolyásolja a helyi adók tervezett összegének emelkedését.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évivel azonos összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján – 2 213 Ft/fő - összesen 25 341 063 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel megegyezik, 32 300 000 Ft.

Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 552 874 863 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.

Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét nem tartalmazzák.
Az elmúlt évben is kiegészítő támogatást biztosított a Kormány a minimálbér és a garantált bérminimum emelkedésének fedezetére, erre az idei évben is számítunk, ezen összeg mintegy 100 000 000 Ft-ot tenne ki az Önkormányzatnál és az Intézményeinél, melyet beterveztünk a költségvetésbe.

A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Kvtv. 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 41 500 Ft-tal emelkedett (5.537.000.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. Nem rendelkezik a költségvetési törvény arra vonatkozóan külön többlet számítással, hogy adott Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Polgármesteri vagy Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki vagy intézményrendszere gazdálkodási feladatait is maga látja el.
A Hivatalt kiegészítő támogatásként 2 714 261 Ft illeti meg.

A tervezett feladatok finanszírozása:

A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) 2022-ben jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
2022. február 01-től a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kincsessziget Bölcsődéje további 1 csoporttal bővült, 2022. szeptember 01-től pedig további 1 telephelyen (Horvátzsidány) a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Tücsök Bölcsődéje néven működik. Az állami támogatás igénylésekor már figyelembe tudtuk ezt venni.

A működés bevételi forrásai:

A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2022. szeptember 01-től emelkedtek. Bár a szülőkre kisebb összeg hárult, mert az Önkormányzat a rezsikulcsot is emelte 2022. szeptember 01-től +15%-kal (72%-ról 87%), 2023. január 01-től pedig 100%-ra. A megemelkedett rezsiköltséget így a szülők helyett az Önkormányzat vállalta át.
A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 544 240 000 Ft, amely 76 740 000 Ft-tal több a 2022. évi tervhez képest.
2023-ban már nincs kieső 1% iparűzési adó, előre tervezhető a teljes összeg.

A működési kiadások tervezése:

Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.

A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.

Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 9 fő lesz jubileumi jutalomra és 2 fő hűségjutalomra jogosult, erre összesen 13 301 389 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.

A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezik.

2022. év és a 2023. év is a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2021. év végén a Mentőállomás fejlesztésére kapott 600 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztés, 2022. év végén kapott 432 112 424 Ft-ból a Kőszegi iskolák épületenergetikai fejlesztésének megvalósítása. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, az ERASMUS projektek, Tér Zene projekt, és a TOP pályázatok.

A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a minimálbér 2023. január 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt, de a következő Intézményeknél a be nem töltött álláshelyekre felvételi stopot rendeltünk el az alábbiak szerint, és ott a bértervezéssel sem számoltunk. Az üres állás helyeket azonban a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal kivételével nem szüntettük meg. A Kőszegi Szociális Gondozási Központban 2 fő a Gyermekjóléti Központnál be nem töltött álláshelyre; a Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínháznál 1 fő karbantartói állásra 6 hónapra és 1 fő karbantartói állásra egész évre; a Kőszegi Városi Múzeum, Könyvtár és Levéltárnál 1 fő teremőri állásra 6 hónapra és 1 fő teremőri állásra egész évre nem terveztünk személyi juttatások és járulékok kiadást. A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál 3 fő be nem töltött üres állást meg is szüntettünk és további 1 fő Gyesen lévő állásra nem terveztünk személyi juttatást és járulékot. Ezekre nem tervezett összegek 41 224 438 Ft megtakarítást jelentenek Kőszeg Város Önkormányzatának.

A köztisztviselők illetményalapja 2023-es évre a 2/2023.(I.27.) számú Önkormányzati rendelettel módosított 21/2022. (XI.24.) számú önkormányzati rendelet alapján 52 200 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.

A képviselői tiszteletdíjak és a bizottsági tagok tiszteletdíjának emelésével nem számoltunk.

A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 13,0 %.

A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2023. évre 248 952 232 Ft került beépítésre, amely 28 943 000 Ft-tal több a 2022. évi 220 009 232 Ft-nál. A Kft-vel végeztetett korszerűsítési munkálatokra és a köztéri berendezések, eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz 38 050 000 Ft került beépítésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft.által részletesen, feladatonként kidolgozott 2023. évi díjakat.
A gyermekétkeztetési térítési díjak 2022. szeptember 01-től emelkedtek, ugyanakkor a szolgáltató 15 %-os rezsikulcs emelését követően 2023. január 01-től további 13 %-os rezsikulcs emelést kért (így 100%-os rezsikulcs), így ezzel az emeléssel számoltunk a szolgáltató felé. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagköltség összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerint 100 %-os rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.

A 2023. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
A hivatalon kívül minden Intézményi dolgozónak havi 8000 Ft-os cafetéria juttatás került betervezésre Szép Kártyára való utalással.
A köztisztviselők cafeteria juttatását jogszabály szabályozza, maximum nettó 400 000 Ft, a elfogadott szabályzat alapján bruttó 400 000 Ft-ban került megállapításra.

Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest 2 250 000 Ft-tal több) 34 000 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.

A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladatátvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra.
A Tűzoltóságok támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása is emelkedett, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt minimum értéken került tervezésre.

Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre.

A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 4 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kellett emelni tavaly, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kellett venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 20 000 000 Ft-ot terveztünk.

2022. január 01-től a Gyermekorvosi ellátás Kőszeg Város feladata, mivel a házi gyermekorvosok nyugdíjba vonultak.
Az Önkormányzat szerződést kötött a NEAK-kal, alkalmazottként egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatja a két körzet asszisztensét és egy 4 órában a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó takarítónőt.
Az orvosi ellátást pedig jelenleg helyettesítéssel oldjuk meg. Ezen kiadásokra a NEAK-tól támogatást hívunk le, mely várhatóan nem fogja fedezni az Önkormányzat kiadásait, tervezésnél ezt figyelembe vettük.

Az elmúlt év tapasztatai alapján terveztük lomtalanításra is kiadással. Az STKH lakosonként 10 kg-ot szállít el ingyenesen, a felette lévőt az Önkormányzatnak ki kell fizetnie, erre 3 000 000 Ft kerül betervezésre.
Bízunk abban, hogy a 2021-ben bevezetett Lomi- Lottó akcióval ez majd tovább csökkenthető.
2022-ben a sikeres Lomi- Lottó akciónak a 10 kg/fő keretbe bele is fértünk, bár a nem lomtalanításra kirakható és közterületen maradt hulladékot továbbra is el kellett szállítani, erre a Városüzemeltető Kft-t bíztuk meg.

Az orvosi ügyeleti rendszerben is változás várható, ezt a feladatot átveszi a Mentőszolgálat várhatóan 2023. július 01-től, így erre a kiadásra csak június 30-ig terveztünk. A díj emelkedésével 2023. február 15-től számoltunk.

A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított.


A fejlesztések összege 1 275 774 276 Ft, melyek között szerepel:

- ATHU-064 VELOREGIO (2 447 858 Ft)
- ATHU-020 Alpannónia (1 421 541 Ft)
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (262 494 439 Ft)
- Kőszeg Mentőállomás fejlesztése (385 677 509 Ft)
- TOP-PLUSZ-2.1.1-21-VS1-2022 Kőszegi Általános Iskolák energetikai korszerűsítése (321 518 380 Ft)
- BMÖGF 2022. pályázati önerő 14/2022.(I.27.) Képviselő-testületi döntés alapján (14 207 716 Ft)
- Hivatal WC és falépcső cseréje ( 2 500 000 Ft)
- TOP-PLUSZ-1.1.3-21-VS1-2022-00004 Kőszeg Város története (21 907 500 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)

Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.

Az Önkormányzat fejlesztési kiadásainál az Önkormányzat fenntartásában lévő Intézményekre, felújítási keretösszeg került beépítésre az Intézmények jelzése alapján az alábbiakra: a Jurisics-vár tetejének cserép javítása és a radiátorok hőfokszabályzóinak cseréje; a Kőszegi Városi Múzeum Levéltári épületének villámhárító cseréje; a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde Felsőváros tagóvodában a nagy gyermeköltöző és 1 csoportszobában a padlóburkolat cseréje; a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal házasságkötő terem parkettájának felcsiszolása és új eszközök beszerzése.

A fejlesztési kiadásoknál felsorolt támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 86 %-át. A fentieken túl 479 355 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel, valamint 6 418 210 Ft értékben értékesített bérlakások törlesztésével. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (185 912 450 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.

Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási, valamint a köztéri berendezések beszerzési feladatokra 34 050 000 Ft értékben, a Kőszegfalvi templom felújítási támogatására 10 000 000 Ft-ot, ezek az előző évi pénzmaradványból finanszírozhatóak.
A Kft-vel áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.

Terveztünk továbbá 5 600 000 Ft (TAO) támogatást, melynek teljesítése csak a vagyonhasznosító bevételének teljesítésekor valósulhat meg.


A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.

A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2024-2026. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2023-2025. évre vonatkozó - előző évben elfogadott - adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek tovább már nem csökkennek, az iparűzési adó vonatkozásában megszűnt az 1%-os mértékre való csökkentés illetve a közterületfoglalási bevételek összege egyéb közhatalmi bevételnek minősülnek, így a tényleges bevételek alapján az előző évek középtávú tervezésében szerepeltetett bevételek összegéhez képest a tervezett helyi adó bevétel minden évben megemelésre került a 2024-2026. évi középtávú tervezésben.

Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan, előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre.

Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2023. évben.


Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tárgyalta és 8 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.

Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság tárgyalta és 7 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.

Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság tárgyalta és 6 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.


Kőszeg, 2023. február 09.

Básthy Béla s. k.
polgármester

(A rendelettervezet valamennyi mellékletét lsd. a letölthető formátumban.)


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2023.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2023. évi költségvetéséről
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2023. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2023. évi költségvetését
a) 2 735 085 673 Ft költségvetési bevétellel,
b) 4 424 251 430 Ft költségvetési kiadással,
c) 1 689 165 757 Ft hiánnyal,
d) 43 352 293 Ft finanszírozási kiadással,
e) 1 732 518 050 Ft belső finanszírozási bevétellel,
f) 0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) A képviselő-testület a működési célú költségvetési bevételeket 2 517 860 438 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 656 351 244 Ft,
b) közhatalmi bevételek 589 715 000 Ft,
c) működési bevételek 271 544 194 Ft,
d) működési célú átvett pénzeszköz 250 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési bevételeket 217 225 235 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 24 415 220 Ft,
b) felhalmozási bevételek 192 330 660 Ft,
c) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 479 355 Ft.
(3) A képviselő-testület a működési célú költségvetési kiadásokat 3 116 411 202 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) a személyi jellegű kiadások 1 080 416 199 Ft,
b) a munkaadókat terhelő járulékok 158 985 763 Ft,
c) a dologi jellegű kiadások 1 657 458 070 Ft,
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 37 500 000 Ft,
e) egyéb működési célú kiadások 182 051 170 Ft.
(4) A képviselő-testület a felhalmozási célú kiadásokat 1 307 840 228 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) beruházások 1 199 563 157 Ft,
b) felújítások 54 207 716 Ft,
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 54 069 355 Ft.
(5) A képviselő-testület a költségvetési egyenlegét –1 689 165 757 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési bevételek és kiadások egyenlege –598 550 764 Ft,
b) felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege –1 090 614 993 Ft.
(6) A képviselő-testület a finanszírozási egyenlegét 1 689 165 757 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) belső finanszírozás bevételei
aa) működési célú 2022. évi pénzmaradvány: 578 549 186 Ft
ab) fejlesztési célú 2022. évi pénzmaradvány 1 153 968 864 Ft
b) külső finanszírozás bevételei
ba) működési célú hitelfelvétel 0 Ft
bb) fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
c) külső finanszírozás kiadásai
ca) fejlesztési hitelek törlesztése 0 Ft
cb) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 43 352 293 Ft.
(7) Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
(8) Az (1)-(6) bekezdésben megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
(9) A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2023. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.
6. § (1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, szeptember 15-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.
7. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. § (1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és -vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2023. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2023. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. § Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembevételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2023. január 1. napjától kell alkalmazni.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester


Előzetes hatásvizsgálat


Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2023. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.


A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:

1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2023. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.

2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.

3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.

4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.

5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.


6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.

7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.