Jegyzőkönyv: 2011. Március 3., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Jegyzőkönyv letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Jegyzőkönyv nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló Kőszeg város közrendjéről és a közbiztonságról.
2. - Kőszeg Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
3. - Az önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló 3/2010. (II. 12.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - A 2011. évi vagyonhasznosítási koncepció jóváhagyása.
5. - A KSK Tenisz Szakosztálya öltöző építésének ügye.
6. - A kőszegi kistérség közoktatási intézményrendszerének racionalizálási lehetősége.
7. - Televíziós műsorkészítésről szóló döntés.
8. - Banki szolgáltatással kapcsolatos ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
9. - A 2011. évi út és járda felújítási terv jóváhagyása.
10. - Beszámoló a Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás 2010. évi munkájáról.
11. - Az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesülettel együttműködési megállapodás.
12. - A botgyári átemelő megközelítése.
13.a - Vagyonügyek: A 0205/135 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
13.b - Vagyonügyek: A Liszt Ferenc u. 30. alatti garázsügy.
13.c - A Várkör 20-22. I. 1. alatti lakás értékesítése.
14. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
15. - Egy mappában a 2011. március 3-i képviselő-testületi ülés anyagai.
1013/3/2011. szám

J E G Y Z Ő K Ö N Y V


Készült Kőszegen, Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete által, 2011. március 3-án, 9 órai kezdettel, a Városháza tanácskozó termében megtartott nyilvános ülésről.

Jelen vannak:
Huber László polgármester, Básthy Béla alpolgármester,
Gyarmati Kálmán, Keszei Balázs, Kiss Péter, dr. Mátrai István, Rába László, Kiss Zoltán, Simonits Zsolt, Táncsics András és Váradi Szilárd képviselő (11 fő).

Tanácskozási joggal vannak jelen:
Dr. Tóth László jegyző, dr. Zalán Gábor aljegyző, dr. Tóthné Dolgos Zsanett gyámügyi és szociális osztályvezető, Rimányi Krisztina városfejlesztési és üzemeltetési osztályvezető, Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető, Kőhalminé Major Judit és dr. Méri Sándor könyvvizsgálók, Stubán Tamás kőszegi rendőrkapitány, dr. Halmosi Zsolt megyei rendőr-főkapitány, Faller Ferenc és Csukovics Csaba a kőszegi rendőrkapitányság osztályvezetői, dr. Varga Tibor városi vezető ügyész, Prácser Lajos a kőszegi polgárőr egyesület elnöke, Kenyeri András a Kőszegi Sportklub elnöke, Kondics Imre az Alpokalja Zöldek Egyesület elnöke, valamint a Horváthné Kutasi Mária és Pócza Zoltán intézményvezetők.

Huber László üdvözli a február havi rendes képviselő-testületi ülés résztvevőit. Giczy József képviselő betegsége miatt van távol, így megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése határozatképes. Kérdezi, hogy a napirenddel kapcsolatban észrevétel vagy más javaslat van-e, Mivel ilyen a képviselők részéről nem hangzik el, a polgármester szavazásra is bocsátja a meghívón szereplő napirendet, a képviselő-testület pedig 11 igen szavazattal el is fogadja azt:


N A P I R E N D:

1. Beszámoló Kőszeg város közrendjéről és a közbiztonságról.
Előterjesztő: Stubán Tamás r. alezredes, városi rendőrkapitány.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Előterjesztő: Huber László polgármester.
3. Az önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló 3/2010. (II. 12.) önkormányzati rendelet módosítása.
Előadó a polgármester nevében: Sőbér Aurélia pénzügyi osztályvezető.
4. A 2011. évi vagyonhasznosítási koncepció jóváhagyása.
Előterjesztők: Simonits Zsolt a pénzügyi, jogi és vagyonügyi bizottság elnöke valamint Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
5. A KSK Tenisz Szakosztálya öltöző építésének ügye.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
6. A kőszegi kistérség közoktatási intézményrendszerének racionalizálási lehetősége.
Előadó a polgármester nevében: Szabó Marianna ügyintéző.
7. Televíziós műsorkészítésről szóló döntés.
Előadó a polgármester nevében: Krizsovenszky Lajosné ügyintéző.
8. Banki szolgáltatással kapcsolatos ajánlattételi felhívás jóváhagyása.
Előterjesztő: Simonits Zsolt, a Bíráló Bizottság elnöke.
9. A 2011. évi út és járda felújítási terv jóváhagyása.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
10. Beszámoló a Nyugat-Dunántúli Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás 2010. évi munkájáról.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
11. Az Alpokalja Zöldek Közhasznú Egyesülettel együttműködési megállapodás.
Előterjesztő: Dr. Tóth László jegyző.
12. A botgyári átemelő megközelítése.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.
13. Vagyonügyek:
a) A 0205/135 hrsz-ú ingatlan belterületbe vonása.
b) A Liszt Ferenc u. 30. alatti garázsügy.
c) A Várkör 20-22. I. 1. alatti lakás értékesítése.
Előadó a polgármester nevében: Rimányi Krisztina, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetője.

A napirend megtárgyalása előtt a polgármester az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről az alábbiak szerint számol be:

• Január 29-én került megrendezésre a hagyományos Iparos Bál a Hotel Írottkőben. A tavalyi évhez hasonlóan Business Party-val kezdődött a társasági esemény.
• Ugyanezen a napon tartotta meg a Béri Balog Ádám Általános Iskola Szülői Munkaközössége és tantestülete a hagyományos farsangi bálját.
• „Treffpunkt deutsch” néven néhány lelkes németül (is) beszélő kőszegi polgár kezdeményezésére, a Kőszegi Német Kisebbségi Önkormányzat mentorálásával létrejött egyfajta német klub, melynek tagjai szeretnének néha egy jót németül beszélgetni. A klub első idei foglalkozása február 3-án volt a művelődési központban, ahol minden hónap első csütörtökén tervezik az összejöveteleket.
• A kőszegi Dr. Nagy László Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény február 5-én tartotta meg a hagyományos jótékonysági farsangi bálját.
• Szintén ezen a napon volt a horvát bál a Horvát Kisebbségi Önkormányzat szervezésében az Írottkő szálló halljában, amely zsúfolásig megtelt vendégekkel.
• Kőszeg Város Fúvószenekara a hagyományos jelmezes fúvós farsangi bálját február 12-én tartotta a Balog iskola sportcsarnokában. 700 vendég érezte jól magát a város legnagyobb bálján.
• Február 11-én köszöntötte az önkormányzat a legjobb adófizetőket: a virilistákat. Külön az egyéni vállalkozók, külön a társas vállalkozók közül 5-5 adófizető kapott elismerést.
• Február 12-én „Sváb Bál” volt a Dr. Nagy László EGYMI dísztermében, ezt a Német Kisebbségi Önkormányzat szervezte.
• A „Gyertyafényes kamarazenei bérlet” február 13-i hangversenyén a gimnázium dísztermében két vasi zenészcsalád, a Gyenge- és a Stuller-család adott közös hangversenyt.
• Az Írottkő Natúrparkért Egyesület és Tourinform Iroda február 14-én turisztikai fórumot tartott a művelődési központban, amelyet nagy érdeklődés kísért.
• A február 15-én tartott képviselő-testületi ülésnek fő napirendi pontja az idei költségvetés első olvasatban való megtárgyalása volt.
• Február 17-én Hévízen a polgármester részt vett a Regionális Fejlesztési Tanács ülésén, mivel ennek „Egyebek” napirendi pontjában a Balog iskola pályázata szerepelt. Ez is azon két projekt közé került ugyanis, amelyet tartaléklistára helyeztek és ennek okát szerették volna megtudni. Kiderült, hogy 3,6 milliárd Ft-ot átirányítottak erről a területről, ez csak papíron van meg. Remélhetőleg találnak majd erre forrást és akkor a kőszegi iskola is megkapja a pályázati támogatást.
• Február 17-én, író-olvasó találkozó keretében, Bosnyák Viktória ifjúsági író, fordító, lektor találkozott az érdeklődőkkel a Chernel Kálmán Városi Könyvtár gyermekrészlegében.
• A kőszegi IPA csoport szintén hagyományos bálját február 19-én tartotta a Csikar csárdában, ahova Németországból, Ausztriából és Szlovéniából is érkeztek vendégek. A legnépesebb csoport a vaihingeni testvérvárosból érkezett.
• A Concordia-Barátság Énekegyesület február 19-én, a Hotel Írottkőben rendezte meg a Concordia-bált.
• Ugyanezen a napon volt a Felsővárosi Óvoda szülői munkaközössége által szervezett bál is.
• Február 22-én a Siemens szakemberei megtekintették a Malomárkot és a rá telepített valamikori vizimalmok helyét, ahova törpevizierőműveket szeretne létesíteni.
• Február 23-án az IBM „Smart City” néven tartott projektindító találkozót az önkormányzat számára. Nagyon konstruktív, előre mutató megbeszélés volt, amelyen részt vettek a hivatal vezetői, a bizottságok elnökei. Március 10-ig egy rendkívül részletes adatlapot kell a városnak kitöltenie, aztán további egyeztetésekre kerül majd sor. Egy hónapig tart az adatgyűjtés, majd azt követően tesznek javaslatot a fejlesztési irányokra.
• Kistérségi Társulási Tanács is ülésezett február 22-én Kőszegen amelynek fő napirendje a költségvetés elfogadása volt.
• Február 25-én a Kommunizmus Áldozatainak Emléknapján az önkormányzat és a Kőszegi Polgári Kaszinó közösen szervezett megemlékezést. Ezen dr. Kövér István, a Recski Szövetség Nyugat-Dunántúli Szervezete elnöke mondott ünnepi beszédet, majd a művelődési központban levetítésre került a „Hortobágyra hurcoltatott” című dokumentumfilm. A vetítés után több környékbeli kitelepített is elmondta az élményeit.
• Február 25-26-án az Evangélikus Mezőgazdasági, Kereskedelmi, Informatikai Szakképző Iskola és a Csekonics Lovasegylet szervezésében került lebonyolításra a IV. Csekonics Lovas Napok elnevezésű rendezvény.
• A Kőszegi Borbarát Hölgyek Egyesülete február 26-án a Hotel Írottkőben tartotta hagyományos, immár X. Borkorcsolya versenyét.
• Február 27-én az Önkéntes Tűzoltó Egyesület tartott közgyűlést. A polgármester megköszönte a tűzoltóknak a tavalyi évben végzett munkáját, mert ők azok, akikre mindig lehet számítani a személy és vagyon védelem terén. A tűzoltók nagyon ütőképes, egységes csapata mindig ott van ahol kell és mindig segít.
• A művelődési központ ez évben is megrendezi a hagyományos Művészeti Szemlét a kőszegi és városkörnyéki általános és középiskolai tanulók részére, várhatóan több száz fiatal szereplésével. A mai napon éppen a táncosok mutatják be tehetségüket. A március 15-i ünnepség keretében lesz a gála, ahol a legjobb produkciókat ismét láthatja majd a közönség.
• Március 2-án a megyei közgyűlés elnökével folytatott tárgyalást a polgármester az uszoda további nyitvatartása érdekében. Ezt a költségvetés tárgyalása között fogja részletesen ismertetni. Ennek eredményeképpen az uszoda a tanév végig nyitva tart, Kőszeg anyagi hozzájárulás révén.
• Végül a polgármester a Kőszegért Egyesület és a művelődési központ felhívását ismerteti, melyben kérik Kőszeg polgárait, hogy a nemes civil kezdeményezést folytassák és zenével, tánccal, mulatsággal búcsúztassák a farsangot. A farsangfarka az idén március 8-ra esik. A szervezők kérik az üzleteket, vendéglátóhelyeket, munkahelyeket, hogy jelmezben dolgozzanak, ezáltal is hozzájárulva a jó hangulathoz. Kérik a polgárokat, hogy maguk módján tegyék emlékezetessé e napot, mutassák meg a kőszegiek vendégszeretetét egymásnak és a turistáknak.

Kiegészítés a beszámolóhoz:

Básthy Béla tájékoztatja a jelenlévőket, hogy a Dr. Kiss Gyula Kulturális Egyesület január 29-én, a Magyar Kultúra napján adta át az idei elismeréseit. Közösségi Kultúráért Díjat kapott Debreceni Attila, a kőszegi mazsorettek vezetője is, amelyhez ezúton is gratulál a kitüntetettnek.
Február 5-én az egyik legrászorultabb csoport, a mentőállomás kapott Juhász Ferenc vezetőjükön keresztül 150 000 Ft értékű ajándékot a vállalkozók egy csoportjától.
Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy február 18-án, a megyei önkormányzat úgy döntött, hogy Dr. Nagy László EGYMI-ben, azt az óraszám illetve munkabér megvonást, ami korábban tervezve volt az intézmény ezévi működését tekintve – azt mégis el tudja kerülni, bizonyos plusz forrás rendelkezésre bocsátásával. A 169 munkavállaló helyzetéről szólt ez a döntés és erre az évre egyfajta megkönnyebbülést jelent az intézménynek.
Február 25-én a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumában Varga Tamás főosztályvezetővel tárgyaltak a gimnázium igazgatónőjével a KEOP támogatási programjáról, pontosabban arról, hogy milyen lehetőség lesz a volt lánykollégium – ma már egységes kollégium – felújításáról. Úgy tűnik, hogy lesz 85%-os támogatási lehetőség, amennyiben az önkormányzat a szükséges lépéseket megteszi és ezzel a Domonkos-rendi nővérek tulajdonába visszaadott kollégium épülete miatt kapott kártalanítást is fel lehet használni. Úgy tűnik, hogy érdemes volt a döntésre várni, mert tavaly csak 60%-os támogatás volt e célra elérhető, ez pedig jóval kedvezőbb.
Március 1-én a Kőszeg-Bük-Csepreg kistérségek foglalkoztatási paktumának a rendezvénye volt, amelyen részt vett Breznovits István, a Regionális Fejlesztési Ügynökség igazgatója is. Felhívja a figyelmet a paktum www.kfr.hu elnevezésű honlapjára, ahol letölthetők az előadások anyagai, a pályázatok stb. Jelentős elmozdulás van az önkormányzati fejlesztések irányától a magánszféra felé, amelyekkel akár 50%-os pályázatok is nyerhetőek. Meglátása szerint nagyon fontos, hogy ezekre a változásokra a sajtó is felhívja az érintettek figyelmét.

További észrevétel nem hangzik el, így a polgármester szavazásra bocsátja, a képviselő-testület pedig 11 igen szavazattal jóváhagyja a két ülés között történt eseményekről szóló tájékoztatót.

Ezután a polgármester a lejárt határidejű határozatokra történt jelentésekről várja az észrevételeket. Simonits Zsolt a 234/2010. (XII. 16.) határozat végrehajtásáról kérdezi, hogy nem kellene-e a képviselő-testületnek határidőt szabni az V. ütem hasznosítására vonatkozóan. Rimányi Krisztina tisztázza, hogy a határozatban ezt megtette a képviselő-testület, mert a 2011. júniusi ülésre irányozta ezt elő, csak ez a jelentés szövegéből nem derül ki.
Básthy Béla szerint nem szerepel az anyagban, de képviselő-testületi döntés van arról is, hogy az „IGEN” elnevezésű, határon átnyúló pályázat önerejét a képviselő-testület biztosítja ugyan, de ehhez a kistérségtől és az érintett településektől is hozzájárulást kell kérni. Tájékoztatja a képviselő-testületet, hogy a kistérségi pályázati alapból származó részt, az 1 M Ft-ot a Társulási Tanács megszavazta, a településektől pedig a képviselő-testületi határozatok folyamatosan érkeznek.

További észrevétel ne hangzik el, így a képviselő-testület 11 igen szavazattal elfogadja a jelentést, az átruházott jogkörben hozott döntésekről szóló beszámolót pedig kérdés, hozzászólás nélkül, szintén 11 igen szavazattal fogadja el a képviselő-testület.


Az 1. napirendi pont tárgyalása:

Kőszeg város közrendjéről és közbiztonságáról szóló beszámoló csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen dr. Halmosi Zsolt dandártábornak, megyei rendőr-főkapitány, Faller Ferenc és Csukovics Csaba a kőszegi rendőrkapitányság osztályvezetői, dr. Varga Tibor városi vezető ügyész valamint Prácser Lajos, a kőszegi polgárőr egyesület elnöke, akiknek Huber László megköszöni, hogy megtisztelték jelenlétükkel a képviselő-testület ülését. (Az ülésre meghívót kapott még dr. Füzi Erzsébet is, a kőszegi bíróság elnöke is.)

Stubán Tamás előterjesztő szóbeli kiegészítésében elsőként örömének ad hangot, amiért a képviselő-testület újra ilyen korán napirendre tűzte a közrendről, közbiztonságról szóló beszámolót. Ez jelzi azt, hogy érdeklődés van a téma iránt, ami megmutatkozott a bizottsági meghallgatáson is. A közbiztonság fontos tehát a rendőrség és a város számára egyaránt. Az itt lakóknak sem mindegy ez, de mivel Kőszegnek stratégiai célja is a turizmus, arra is gondolni kell, hogy az ide látogató turisták ne váljanak bűncselekmény áldozatává és kellemes élményekkel térjenek ha Kőszegről.
Ez az érdeklődés a téma iránt vonatkozik a Kőszeg-hegyaljai településekre és Lukácsházára is, mert az ottani községekben is volt hasonló fórum és ő ezt az érdeklődést maximálisan megköszöni.
Értékelése szerint a Kőszegi Rendőrkapitányság 2010.-ben eleget tett a feladatainak, a közbiztonság stabil, kiegyensúlyozott volt. Ebben a rendőrség partnere volt az önkormányzat képviselő-testülete és tisztségviselői valamint a polgárőrség is, akiknek ezúton is megköszöni a segítséget és a jövőben is számít rájuk.
Ha jellemezni kellene a 2010-es évet, akkor azt mondaná, hogy a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodás éve volt. A társadalomban, a gazdaságban negatív tendenciák következtek be, ami a bűnözésre is kihatással van. A rendőrségen belül is megváltoztak a körülmények: az a pozitív létszámerő, ami rendelkezésre állt a határőrség integrációja után, az elfogyott és már a tavalyi évet is egyfajta létszámhiánnyal teljesítették, bár történt bizonyos kompenzáció is. Ez utóbbiról később ejt szót.
Az együttműködés terén kifejezi a köszönetét a városi ügyészség és bíróság valamennyi munkatársának. Az ügyészséggel napi kapcsolatban vannak, akik kritikusan szemlélik a munkájukat, de ez így van rendjén, mert ez a színvonalas munkát segíti.
Kiemeli, hogy együttműködési megállapodást kötöttek a megyei horgász egyesülettel annak érdekében, hogy a Csónakázó tónál tovább tudják növelni a közbiztonságot. A horgászok mindig nyitott füllel és szemmel vannak jelen ezen a turisztikailag fontos helyen, ezért várják tőlük az esetleges jelzéseket.
A város és ő maga is büszke arra, hogy hány rendezvény bonyolódott le Kőszegen, ennek ellenére ezekkel kapcsolatban egy bűncselekmény sem valósult meg. Ebben nagy szerepe van Pócza Zoltánnak, a művelődési központ igazgatójának, akivel időben le tudják egyeztetetni a rendezvények biztosítását, az intézménnyel harmonikus kapcsolatuk van.
A konkrét bűnügyi mutatókat tekintve az a véleménye, hogy az országos statisztikához hasonlítanak az arányok. A bűncselekmények száma nőtt, de azért még így is benne van abban a szórásban, amely korábban Kőszeget jellemezte, ugyanis itt általában 300-500 közé esett a bűncselekmények száma. Nyilván a rendőrségnek az a célja, hogy ezt a mutató csökkenjen.
A személy elleni bűncselekmények száma 11-el nőtt a tavalyihoz képest. Ez, meg a garázdaság is az agressziót jelzi, de szerencsére ezekben az ügyekben szinte 100%-os a felderítési mutatójuk.
Az ittas vezetők száma 15-ről 16-ra nőtt. E téren minden olyan vezetőnek a kiszűrése fontos, aki mások testi épségét veszélyezteti. E téren az emberek sokkal fegyelmezettebbek lettek, mert már eldöntik, hogy alkoholt isznak-e vagy vezetnek. Ez a szám ugyanis úgy jött ki, hogy megduplázták a szondázások számát: tavalyelőtt 1501 esetben, 2010-ben pedig 2944 esetben szondáztattak.
A közrend elleni bűncselekmények esetében egy kicsit visszaesés van, a kábítószer elleni visszaéléseknél szintén. Ez utóbbiaknál próbáltak a kereskedőkre és a termelőkre koncentrálni. Ezek egy részét ők, a másik részét a megye nyomozta le. A vagyon elleni bűncselekmények száma is növekedést mutat, a megyei és az országos mutatókhoz hasonlóan. Az utóbbi időben elszaporodtak a kisebb értékű lopások, de komoly, szervezett betörés az illetékességi területükön nem volt.
Amiben javulást értek el, az a gépkocsi feltörések számának csökkenése. Ennek ugyan az is oka, hogy a hegy egy ideig útépítés miatt le volt zárva, tehát a turista is kevesebb volt, de lesz még ezen a területen tennivalójuk.
A zaklatási ügyeket tekintve 49 nyomozást folytattak le és ebből 5 esetben adták át megalapozott gyanúval az ügyet. Ez nagyon megterhelő munka a rendőrség számára, és sokkal inkább az emberek fejében kellene rendet tenni. Az ilyen ügyek keletkeznek családi veszekedésekből, vélt vagy valós sérelmek miatt fordulnak hozzájuk.
Ezúton is felhívja a kőszegiek figyelmét, hogy lakókörnyezetükben vigyázzanak az értékeikre, mert a rendőrök azt tapasztalják, hogy még a minimális gondoskodás nincs sokszor meg. Figyeljenek a szomszédokra, erre inspiráljanak másokat is.
Napjainkban veszélyes terület az internet, újabb csalásokra, személyes adatokkal való visszaélésre ad lehetőséget. A fiatalok ezirányú felvilágosítását mihamarabb meg kell kezdeni.
Összességében elmondható, hogy a bűncselekmények elkövetőinek 2/3-a helyi lakos. Ezért fontos, hogy mindenki figyeljen a környezetére. Szerencsére a fiatalok közül egyre kevesebb elkövető kerül ki. A sértettek oldaláról viszont nagyon óvni kell az időskorú, védtelen személyeket, a gyerekeket.
A közlekedési helyzet, a közterületi szolgálatot illetően úgy érzi, hogy a rendőrök a létszámcsökkenés ellenére a közterületen megfelelően jelen voltak, ellátták a feladatukat. A halálos balesetek számánál az anyagban elírás van, mert 2 ilyen történt a kőszegi rendőrség illetékességi területén, de egyik sem a városban: az egyik Kőszegfalvánál, a másik pedig a Cák felé vezető úton. Ennek érdekében alkalmazták az objektív felelősséget is. A város adottságait figyelembe véve fegyelmezett közlekedés van a városban és igyekeznek koncentrálni erre a területre. Várhatóan a vár felújítása és a történelmi városrész rehabilitációja miatt a városban még kevesebb lesz a parkoló, amire fel kell készülni.
A szabálysértési mutatókat tekintve jelentős emelkedés látható, de a helyi elkövetők kevesebben vannak. Említette a létszámcsökkenéssel kapcsolatos kompenzációt. Ezt egyrészt a készenléti rendőrség folyamatos igénybevétele jelenti, ugyanis egy bevetési egységet rendszeresen igényelnek. Egy-egy ilyen egység 12 órás munkaidőben, teljes egészében át tud tekinteni egy-egy települést, de a rendezvényeknél is segítenek. A másik ilyen kompenzációs lehetőség az osztrák-magyar közös járőrözés, amelyről mind az osztrák, mind a magyar oldalról csak pozitív visszajelzéseket kapnak.
A Kőszegi Rendőrkaptányság céljának tekinti elsősorban a közterületi bűncselekmények megelőzését, a betöréses lopások visszaszorítását, az idősek és a gyermekek védelmét, az utazó bűnözők visszaszorítását, a mélységellenőrzés területén az idegenek, a migráció megakadályozását. A rendkívüli helyzetre is fel vannak készülve, erre az elmúlt évben volt is példa. A vár mellett talált II. világháborús robbanószerek eltávolítása mintegy 4 hetet vett igénybe, lakásokat kellett kiüríteni a biztonság miatt, de itt is megmutatkozott az önkormányzattal való jó kapcsolat.

Kérdések és hozzászólások:

Kiss Péter a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság hosszasan tárgyalta az anyagot, a beszámolót nagyon jónak tartották. A bizottság javasolta, hogy a képviselő-testület a beszámolót azzal a megállapítással fogadja el, mely szerint a rendőrség a lehetőségeihez mérten mindent megtett a közrend, a közbiztonság érdekében.
Néhány dolgot a bizottsági tagok felvetettek, amelyek ismertet. A Kossuth L. utcai KMB iroda miért szűnt meg, mi ennek az oka? Azt a kifejezést, hogy „megélhetési bűnözés” ő nem tudja elfogadni, bár országosan is használatos. Akik ezzel visszaélnek, azt hiszik, hogy erre lehet hivatkozni a bűncselekmények elkövetésekor, pedig nem szabadna ezt elfogadni. A bizottsági ülésen szó volt a traffipaxról is. Jó lenne, ha a rendőrök ezt a közlekedés szempontjából veszélyes helyen alkalmaznák, nem pedig pld. a horvátzsidányi vendéglő előtt. Az ilyen helyeken a traffipax alkalmazása szerinte nem jogos és nem is reális.
A kapitány úr említette a létszámhiány miatti kompenzációs együttműködéséket. Ebbe a körbe kellene belevonni a közterület-felügyelőket is, mert a fellelt szabálytalanságok eljárását így könnyebben lehetne lefolytatni.

Táncsics András a közlekedési szabálysértésekhez szól hozzá. Azokat a kereskedelmi egységeket, amelyek a Liszt Ferenc utcában vannak – itt van az ő vendéglátóipari egysége is – a kiszolgáló autók nem tudják megközelíteni, illetve ha megállnak az áruk lerakodása miatt, akkor azonnal csekket kapnak. Kéri, hogy a rendőrség vegye fel a kapcsolatot Rimányi Krisztina osztályvezetővel annak érdekében, hogy ez alól egy „10 perces kivétel” tábla adjon felmentést. Ezek az áruszállító autók amúgy is túraútvonalon közlekednek, rövid idő áll rendelkezésükre a lerakodáshoz. Az árut nem lehet 80-100 m-es távolságból az üzletbe bevinni. Másik javaslata: a Liszt F. utcában, a jobb oldalon újra fessék fel a parkolóhelyeket.

Rába László visszautal a tavalyi beszámolóra, amikor is ő azt kérte, hogy a rendőrök gyakrabban szálljanak ki az autóból, sétáljanak a városban és beszélgessenek az emberekkel. Azóta ő személy szerint találkozott ilyen rendőrrel az utcán és kéri, hogy ezt sűrűbben tegyék meg, persze nem esőben, fagyban küldené ki őket az utcára. A rendőri jelenlét megnyugtatóan hat az emberekre, nem is beszélve a turistákról. Minél több emberrel beszélgetnek, annál jobb kapcsolatuk lesz a lakossággal.

Stubán Tamás reagál az elhangzottakra. A KMB irodáról azért született ez a döntés, mert bebizonyosodott, hogy az elmúlt 3 évben azt a funkciót, amit egy KMB irodának be kellene töltenie, azt nem töltötte be. Ennek egy része volt az informatika is, mivel a rendőrség rendszerére való rácsatlakozás nem történt meg, anélkül meg már eleve nem lehet dolgozni. De maga az iroda is egy belső udvarban, eldugott helyen volt, ezért kihasználatlanná vált, de akkoriban nem találtak más helyiséget. A másik, a Felső körúti KMB iroda nagyon jó helyen van, kiszolgálja mindkét városrészt, sőt a horvátzsidányi KMB-st is, akinek nincsen saját irodája, továbbá a hegyaljai településeket is. Mindez nagyobb rendőri mozgást jelent az érintett terülteken. Másrészt meg a rendőrség is pénzből él, így a Felső körúti iroda fenntartására mindenképpen van fedezetük.
A megélhetési bűnözés megítélésével kapcsolatban egyetért Kiss Péterrel. A traffipaxot alapvetően a megyei kapitányság vezényli. A közlekedésbiztonság érdekében mindent meg kell tenni, a gyorshajtás pedig jelentős baleseti forrás.
A közterület-felügyelettel való együttműködésben valóban vannak még tartalékok, bár ők más munkarendben dolgoznak, mint a rendőrök. Főleg a szórakozóhelyek ellenőrzésében, a tüzelési szabályok betartása területén lehetne az együttműködést fokozni.
Táncsics András kérésére válaszolva elmondja, hogy a rendőrség alapvetően jogalkalmazó szerv, tehát ők esetleg javaslatot tehetnek hogy hol, milyen tábla legyen kihelyezve.
Köszöni Rába László megjegyzését, ő is több sétáló rendőrt szeretne látni az utcákon. Ezt csupán a létszámuk korlátozza, pld. február 25-én Kőszegen és Csepregen is, egyidőben volt a kommunizmus áldozataira való megemlékezés, amit mindkét helyen biztosítaniuk kellett. Közben pedig a járőröknek egy betöréshez is ki kellett menni, de igyekeznek ellátni valamennyi feladatukat.

Váradi Szilárdnak feltűnt az az adat, hogy 2010-ben durván 196 M Ft kárt okoztak az elkövetők a bűncselekményekkel, ami 7-szerese az előző évi összegnek.

Stubán Tamás szerint ebből a legnagyobb értékű egy olyan csalás volt, amely önkormányzati ingatlant érintett. Azóta ez visszakerült az önkormányzat tulajdonába.

Rába László felhívja a rendőrkapitány figyelmét, hogy az elmúlt időben nagyon elszaporodott Kőszegen a nemzetőr igazolvánnyal rendelkezők száma, akik vélhetően különböző előnyökhöz akarnak jutni ezzel. Tervezik-e ezeknek az ellenőrzését?

Huber László visszautal az előző évi rendőrségi beszámolóra, amikor is dr. Halmosi Zsolt a béke szigetének aposztrofálta Vas megyét, azon belül pedig Kőszeget egy csendes zugnak. Kérdezi, hogy változott-e a véleménye?

Dr. Halmosi Zsolt szerint arra büszke lehet mindenki, hogy bár országosan és megyei szinten is emelkedett a bűncselekmények száma, Vas megye még így is az utolsó helyen, tehát 19. helyen van a statisztikában. Ebben benne vannak természetesen a kőszegi eredmények is. A megyében elkövetett bűncselekmények száma a 2010-es 8,5 ezerrel még benne van a 20 éves átlagot jelentő 7-9000 közötti tűréshatárban. A kiemelt bűncselekmények nyomozási eredményességét tekintve viszont Vas megye a 3. legjobb helyen van a megyék között. Ez komoly szakmai presztizst és elismerést jelent, aminek köszönhetően több, sikeres feladattal is megbízták Vas megyét. A rendészet területén mindig is szakmai műhelynek tekintették Vas megyét a kollégák. Egy ilyen új feladat tavaly március 1-től: az összes objektív felelősséggel kapcsolatos szabálysértést Vas megye bírálja el. Ezt korábban a magyar közigazgatásban még senki sem próbálta ki. Ennek keretében 1,7 millió küldeményt küldtek ki, 17,7 milliárd bírságot fizettek be. 10 hónap alatt 760 ezer ügy érkezett. Ez a hivatal 330 olyan fiatalnak ad munkát, akik érettségivel rendelkeznek ugyan, de ezen lehetőség nélkül bizonyára munkanélküliek lennének. Sajnos az emberek nem tanulnak a hibáikból, mert továbbra is ömlik ez a feladat mennyiség. Ezen feladat ellátása nyomán rengeteg technikai fejlesztést kapott a megye.
Ezen kívül egy újabb főkapitányt is adtak a vasi rendőrök, ugyanis Győr-Sopron-Moson megye főkaptánya Takács Tibor rendőr alezredes lett. Zala megyében már korábban is vas megyei a főkapitány.
A vasi rendőrök több komoly feladatban is részt vettek: országgyűlési és önkormányzati képviselő-választás volt, segítettek a borsodi árvíz felszámolásában, az iszapkatasztrófában. Akik ezekben részt vettek, természetesen az ügyeleti rendszerből kerültek ki, pótlásuk komoly logisztikai munkát jelentett. Ezen kívül további változás a rendőrség életében, hogy teljesen új minisztériumuk lett, lecserélődött a rendőrség felső vezetése. Kiemeli, hogy március 15-én 18 000 új rendőrt fognak avatni, szerencsére a közbiztonság kérdése kiemelt feladat a jelenlegi döntéshozók körében.
Visszatérve a kőszegi ügyekre elmondja, hogy néhány héttel ezelőtt a kőszegi kapitányság referáláson volt a megyei rendőr-főkapitányság vezetői előtt. Ezen áttekintették a kapitányság hiányosságait és meghatározták az ezévi feladatokat. Összességben az volt a megyei vezetés szakmai értékítélete, hogy a nehezedő körülmények ellenére jó színvonalú szakmai munka folyik Kőszegen. A nehezedő helyzetet azt jelenti, hogy a határőrség integrációját követő pozitív időszak lejárt, és 350 létszám került átcsoportosításra. Csupán 2 embert kellett elküldeni, mindenki másnak megteremtették a foglalkoztatási lehetőségét. Ennek része a készenléti rendőrség 157 fős osztálya is. A létszám elhagyás aztán komoly szolgálat szervezési gondot okozott, hiszen a magasabb létszámmal végzett munkát a lakosság korábban pozitívan értékelte.
A kőszegi kapitányság vezetője érzékeny az itt élők problémái iránt és kezeli is ezeket a problémákat. Ő is megköszöni a társszervek együttműködését, főleg dr. Varga Tibor vezető ügyészét. Továbbra is ő az egyetlen ügyész a megyében, aki veszi a fáradtságot és kíváncsi a rendőrkapitány beszámolójára. Ugyanis a közbiztonság nem csak a rendőrség kizárólag hatásköre, nagyon sok szereplője van ennek a „piacnak”. Ő is szeretné azt elérni, hogy ha egyszer a megyei rendőr-főkapitány beszámol a megyei közgyűlés előtt, akkor legyen ott a megyei főügyész is, meg a megyei bíróság elnöke is, mindazon szereplők, akiknek a közbiztonságban szerepük van.
Megköszöni az önkormányzatnak, hogy az anyagban szereplő csekély, a kőszegi rendőrkapitányság költségvetéséhez képest jelképes összeggel ugyan, de támogatják a kapitányságot. Ez is mutatja azt, hogy a képviselő-testület kiemelten kezeli a közbiztonság kérdését. Ennek jegyében biztat mindenkit, hogy ne fukarkodjanak a rendőröknek egy-egy jó szót, dicséretet mondani, amikor egy-egy pozitív intézkedést vesznek észre. Ez nagy motivációt jelenthet, hiszen ebből sokat vesztettek a rendőrök az utóbbi időben. Persze legyenek kritikusak is a rendőrökkel szemben. A rendőr akkor is rendőr, ha esik az eső, ha fúj a szél, ő mindig tegye a dolgát, végezze a szolgálatát.
Néhány konkrét felvetésre is reagál.
A nemzetőr igazolványokkal kapcsolatban elmondja, hogy ez ugyanolyan társadalmi szervezet, mint pld. a vadásztársaság, vagy bármi más. A rendőrségnek semmilyen irányítási vagy diszpozíciós joga nincsen felettük. A megyei rendőr fő-kapitányság jelezte a törvényességi felügyelet ellátó ügyészségnek, hogy a nemzetőrök egyenruhája nagyon összetéveszthető. Ebben a kérdésben az ügyészség úgy foglalt állást, hogy ez a társadalmi szervezet belső ügye.
A várakozási tilos tábla alól sem az önkormányzat, sem a közút kezelője nem adhat felmentés, hiszen azt a Kresz írja elő. Ennek betartása soha nem mérlegelés kérdése. Az áruszállítást megengedő kiegészítő tábla kihelyezésére viszont biztosan van lehetőség.
A sebességméréssel kapcsolatban pedig ki fogja adni a kollégáinak, hogy tisztességes helyeken mérjenek, ahol valóban veszélyt jelent a megengedetnél nagyobb sebesség. Soha ne kinn felejtett táblák, helységtáblák vagy hasonló helyek közelében.
Köszöni a képviselő-testületnek, hogy rászánták ezt az időt a közrendre és a közbiztonságra. Ez a rendőrségnek és az önkormányzatnak is közös ügye, főleg egy olyan kisvárosban, mint Kőszeg, ahol a vendégforgalomra is számítanak.

Dr. Varga Tibor vezető ügyész megköszöni az elismerő szavakat. A kőszegi ügyészségnek valóban jó a kapcsolata a kőszegi rendőrkapitánysággal, jóllehet elég kritikusan állnak hozzá a nyomozati tevékenységhez – már ha ez az ügyészség hatásköre. Tájékoztatja a jelenlévőket, hogy az Országgyűlés az ítélkezési munka felgyorsítása érdekében több jelentős törvényt is hozott. Ezek közül érinti a kőszegi bíróságot és ügyészséget az, hogy március 1-től az összes közlekedési bűncselekmény elbírálása hozzájuk fog tartozni. Eddig csupán az ittas vezetések, a jármű önkényes elvétele stb. ügyekben jártak el. Szeptember 1-től pedig az összes ifjúsági, fiatalkorúak által elkövetett bűncselekményt ők fogják elbírálni, amit eddig a megye végzett.
A kapitány úr is említette az ittas vezetések számának a csökkenését. Ennek szerinte abban is szerepe van, hogy e téren irtózatosan megemelkedtek a büntetési tételek. Míg korábban közepes vétségnek számított és a szabálysértéshez közeli tételeket szabtak ki, addig napjainkban a büntetési tételek 170 000 Ft-tól 108 M Ft-ig terjedhetnek. Kőszegen is volt már 650 000 Ft-os büntetési tétel egy rövid időszak alatt. Az ilyen büntetési tételek alatt szinte összeroskadnak az emberek. Az EU is inkább a pénzbüntetést favorizálja, mint az elzárást. Meglátása szerint a mostanában elszaporodott garázdaságnak is ez a módszer fog gátat szabni.
A kapitány úr által említett zaklatások ügyében neki is ez a véleménye. Sajnos rengeteg olyan ügy van, főleg házastársak válása körül, amikor a felek összevesznek, elmondják egymást mindennek és ebből rendőrségi ügyek lesznek zaklatás miatt. Ezeket az eljárásokat valóban mihamarabb meg kell szüntetni.

Básthy Béla rákérdez az ügyész úr által említett új hatáskör és illetékességre. Dr. Varga Tibor elmondja, hogy az emberölés bűntette továbbra is a megyéhez fog tartozni.

Mivel a napirenddel kapcsolatban további észrevétel nem hangzik el, Huber László is néhány gondolatot fűz a témához. Ő is szomorúan konstatálja a közállapotok romlását, a kisebb toleranciát, az agressziót maga is tapasztalja, Kőszegen is nőtt a garázdaságok száma. Ennek okának kiderítése talán a szociológusokra vár. Azért annak örül, hogy a főkapitány úr nem cáfolta a tavalyi minősítését a béke szigetével kapcsolatban.
Azt ő is szeretné, ha a rendőrség és a közterület-felügyelet közös járőrözése megvalósulhatna, főleg a hétvégi időszakban. A városban szerinte a közlekedési rend nem tökéletes, a kihelyezett táblák tisztelete nem minden esetben valósul meg. Főleg a sebességkorlátozásra gondol, ezzel kapcsolatban jó lenne több ellenőrzés.
Remélhetőleg az új fejlesztések nyomán, a belváros projekt részeként megvalósul a közterület figyelése, a kamerarendszer. A rendőrkapitány úr szerint ők ebben nyitottak és partnerek lesznek. Örömmel hallgatta a főkapitány úr szavait, mely szerint a kőszegi kapitányságon jó színvonalú munka folyik. Az önkormányzatnak jó a kapcsolata a rendőrséggel, bár előfordult, hogy fel kellett hívni a figyelmet néhány problémára. Jó lenne, ha az önkormányzat pénzt is tudna adni a rendőrségnek, de ez sajnos nem megy. A KMB irodák kialakítását vállalta a város, sajnálatos, hogy az egyik mégsem találta meg a funkcióját, de bízik benne, hogy a másik jól szolgálja a KMB működését.
A jövőben is további eredményes munkát kíván a kőszegi rendőrkapitányság minden munkatársának és javasolja, hogy a határozati javaslatot a következő kiegészítéssel fogadja el a képviselő-testület: „.. és megállapítja, hogy Kőszegi Rendőrkapitányság lehetőségeihez mérten jól oldotta meg a város rendjéért, közbiztonságáért végzett feladatait”.
Ezt szavazásra is bocsátja, a képviselő-testület pedig 11 igen szavazattal az alábbi határozatot hozza:


18/2011. (III. 3.)
képviselő-testületi határozat

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete a város közrendjéről és a közbiztonságról szóló beszámolót elfogadja és megállapítja, hogy a Kőszegi Rendőrkapitányság lehetőségeihez mérten jól oldotta meg a város rendjéért, közbiztonságáért végzett feladatait.

Felelős: Stubán Tamás r. alezredes, kapitányságvezető.
Határidő: azonnal.


A 2. napirendi pont tárgyalása:

Az önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet tervezete csatolva a jegyzőkönyvhöz.
A napirendi pontnál tanácskozási joggal van jelen Kőhalminé Major Judit és dr. Méri Sándor könyvvizsgáló.

Sőbér Aurélia szóbeli kiegészítésében elmondja, hogy második olvasatban tárgyalja most a képviselő-testület az idei költségvetést. Az első olvasat után átdolgozták az anyagot, több egyeztetést folytattak a kistérséggel és az intézményekkel is. A működési hiány szintjét sikerült lecsökkenteni, így ez a rendelettervezet mindenben megfelel a költségvetési koncepcióban foglaltaknak.

Kérdések és hozzászólások:

Simonits Zsolt a pénzügyi bizottság véleményét tolmácsolja. A bizottság néhány módosító indítványt fogalmazott meg, ezek az alábbiak:
A Jurisics téri felújítás miatt turisztikai szempontból hasznos lenne a Fő tér fokozott virágosítása, amelyet az önkormányzat a vállalkozók és a lakosság hozzájárulásával valósíthatna meg. A felhívás kibocsátása 2011. március 15-ig történjen meg, fedezetére a bizottság javasolja 500 E Ft átcsoportosítását a pályázati tartalékból.
A bizottság javasolja, hogy a képviselő-testület utasítsa az intézményvezetőket,hogy a 2%-os keresetkiegészítés a minőségi bérpótlékkal együtt szerepeljen a bértömegben.
A bizottság javasolja, hogy a város tegyen lépéseket a Jurisics téren a homlokzatok állapotának felmérésére, a felújítás költségvonzatának előzetes becslésére. Ezeket legkésőbb augusztus 31-ig el kellene végezni.
A bizottság javasolja a fejlesztések közül az egészségház útcsatlakozás (IV/20. 4 000 E Ft) előirányzatának átcsoportosítását céltartalékba.
A fejlesztési kiadások között tervezett közvilágítás fejlesztési keretösszeg emelkedjen 3 000 E Ft-tal (IV/3. pont), amelynek forrása a kisajátításokra elkülönített keret (IV/4. – 3 000 E Ft).
Javaslatként hangzott el, hogy a Kőszegi Sportklub támogatása emelkedjen 3 000 E Ft-tal, amelynek forrása az úszásoktatásra tervezett keret legyen, azonban végül is erről nem született döntés. Hasonlóan szavazott a bizottság az asztalitenisz egyesület kéréséről is.
A bizottság fontosnak tartotta, hogy a működési hiány a 170 M Ft-ot ne haladja meg, továbbá a likviditási problémák kezelésére szolgáló folyószámla keret emelkedjen meg, maximum 250 M Ft-ra. Az idei év fejlesztések tekintetében rendkívüli lesz, ugyanis fejlesztési kiadások összege meghaladja a 2 milliárd Ft-ot. Természetesen ez a belváros rehabilitációját és a vár felújítását tartalmazza, de ez mellett nem elhanyagolható pld. az Alpannónia projekt elindulása sem.
A bizottság a fenti kiegészítésekkel a rendelettervezetet a képviselő-testület felé elfogadásra ajánlja.

Kiss Péter a városfejlesztési bizottság véleményét ismerteti. A bizottság megállapította, hogy működési szempontból nagyon megszorító költségvetés az idei. A hiány további növelését a bizottság nem támogatta, mert az a város eladósodásához vezetne. Az ő bizottságuk is javasolta, hogy a közvilágítás fejlesztési keretösszeg emelkedjen 3 000 E Ft-tal amelynek forrásául ugyancsak a kisajátításokra elkülönített keretet jelölték meg. A bizottság felhívta a figyelmet arra is, hogy az utak közművesítését a telektulajdonosoknak kell finanszírozni.
A bizottság a költségvetés második olvasatát 6 igen szavazattal elfogadásra ajánlotta.

Dr. Mátrai István a humánerőforrás bizottság véleményét tolmácsolja. Ez az a bizottság, amely diszponál ugyan azon pénzek felett, amelyek a város más forrásból megszerez, ámbátor ezeket a területeket (oktatás stb.) befektetésnek kell tekinteni. A költségvetést úgy tárgyalták meg, hogy a lehetőségekhez képest elégséges legyen a feladatok ellátására, akár kötelező, akár önként vállalt feladatokról van szó. Hasonló helyzetben van a város is egy családhoz: a megkeresett pénznek egy része a ház korszerűsítésére, csinosítására megy, a másik viszont a megélhetésre. Kőszeg műemlékileg, szépségileg és lelkileg gazdag, anyagilag sajnos nem, hiszen vannak olyan városok, amelyek nála sokkal gazdagabbak.
A bizottság végül is a koncepcióval együtt három alkalommal tárgyalta meg a költségvetést. A bizottság mélységesen sajnálja, hogy az intézmények további megszorításokat kénytelenek elviselni, de ezek ahhoz szükségesek, hogy életben maradjanak. Köszönettel tartozik mindenki az intézményeknek, hogy ebben a megszorító költségvetésben partnernek bizonyultak és áldoztak ahhoz, hogy egy élhető, nem túlzó hiánnyal elfogadott költségvetése legyen a városnak.
Sajnos a korengedményes nyugdíjba vonulók adható juttatásának még a felét sem tudja a város biztosítani, pedig a több évtizeden keresztül munkát végző kollégákról van szó. Sajnos a bizottság is kénytelen volt ezt elfogadni.
Ő a bizottsági ülésen felvetette még, hogy a KSK idei költségvetését ismét növelje meg a város, hiszen ezt tavaly is megkapták. Ez a javaslat a bizottság többségének a jóváhagyását nem kapta meg, de ő ezt változatlanul szeretné saját indítványként fenntartani.
A fentiekkel együtt a humánerőforrás bizottság a költségvetést a képviselő-testület felé elfogadásra ajánlja.

A költségvetési rendelettervezettel kapcsolatban kérdés nem hangzik el. Dr. Mátrai István szerint az utóbbi időben igencsak billegett az uszoda sorsa. Talán egy ideig valóban nyugvópontra jutott, ezért is lehetne megfontolni az e célra elkülönített maradvány átcsoportosítását a KSK-hoz.

Huber László ismerteti az uszodával kapcsolatban a részletes történteket. Valóban, a Dr. Nagy László intézmény igazgatója olyan utasítást kapott, mely szerint március 1-vel zárja be az uszodát. Az igazgató ezért megkereste a polgármestert, hiszen ez a döntés érintette volna az önkormányzat által finanszírozott úszásoktatást is. Ő megpróbált tenni ez ellen, hiszen az uszoda nyitva tartása városi érdek is. Azonnal felvette a kapcsolatos a megyei közgyűlés elnökével. Először a hétvégéig kaptak haladékot, végül a tegnapi napon újra tárgyaltak és olyan megoldást találtak, hogy a kőszegi önkormányzat 7 M Ft támogatást ad az intézménynek annak érdekében, hogy az uszoda a tanév végéig nyitva maradhasson. Tavaly az uszoda vesztesége 18 M Ft volt, ha az önkormányzat által „vett” szolgáltatást is ehhez hozzászámolja, akkor 23 M Ft a hiány. Az uszoda működési költsége 62 M Ft és ebből csak 44 Ft a bevétel. Ez a magas hiány kényszeríti arra a fenntartót, hogy a Dr. Nagy László EGYMI több 100 M Ft-os hiányát az uszoda bezárásával is csökkentse. A feladat ellátása nem hiányozna, a bezárásnak így tehát jogi akadálya nincs. Kiemeli, hogy ezt a 7 M Ft-ot Kőszeg most csak júniusig biztosítja, az azt követő időszakra pedig ki kellene találni valamit. Nagy kár lenne, ha be kellene zárni az uszodát, nemcsak az úszásoktatás miatt, hanem az egészségmegőrzés, a mozgásszervi, légzőszervi betegségek gyógyítása miatt is, hiszen ezeket a TB is finanszírozza. De az idegenforgalom miatt sem mindegy, hogy van a városnak egy „vizes” helye, ahol úszni, szaunázni lehet. A költségvetésben 10 M Ft van előirányozva erre a feladatra, ezért javasolta az elnök úrnak, hogy legyen ez a 7 M Ft-os megoldás fél évig. Utána úgyis fedezetet kell rá keresni, hogy tovább működjön az uszoda, ha pedig nem tud, akkor okafogyottá válik majd. Ezért dr. Mátrai István javaslata járható útnak látszik a 3 M Ft-ot illetően. A támogatás megkötése után majd sürgősen le kell ülni, tárgyalni a megyei önkormányzattal, hogy az uszoda működése később is valahogyan megoldható legyen. Pld. a városban az ki sincs táblázva, hogy merre van az uszoda, tehát a marketing területén is van pótolnivaló. Hogy milyen formában lehet ezt megtenni, az majd kiderül, lehetséges, hogy be kell vonni vállalkozókat meg akár a törzsközönséget is.

Keszei Balázs kérdezi az érettségik miatt, hogy pontosan meddig lesz nyitva biztosan az uszoda? A gimnáziumnak nem mindegy, ugyanis a tanév június 15-ig tart, de utána kezdődnek az érettségik.

Huber László elmondja, hogy a megyei közgyűlés elnökével a tanév végében állapodtak meg, de akkor ezt még tisztázni kell, illetve ha lehet, 1-2 héttel meghosszabbítani.

Kiss Zoltán már egy korábbi ülésen is jelezte, hogy az uszoda további sorsával kapcsolatban felajánlja segítését, hiszen fél év után ez újra fel fog merülni. A Széchenyi-tervben pld. külön összeg van elkülönítve a gyógyfürdők és az uszodák felújítására. Erre nagy szükség is lenne, mert a kőszegi ugyancsak leamortizálódott már és ezt az összeget az önkormányzat úgysem tudná biztosítani. Egyébként maga a törzsközönség is hajlandó lenne áldozatot vállalni ebben, ha erről lenne szó. Ő személy szerint nagyon fontosnak tartaná, hogy megmaradjon az uszoda. A közelben lévő osztrák iskolákat is meg kellene célozni, hogy vegyék igénybe szervezetten a szolgáltatásokat, meg a kőszegi vállalkozókat is. Lehetne arany, ezüst, bronzkártyákat kiadni, amelyekkel kedvezményezettek igénybe tudnák venni az uszodát. Több ilyen ötletet lehetne még felhozni az uszoda megmentése érdekében, mert több 100 gyerek úszásoktatásáról van szó.

Huber László megjegyzi, hogy erre fél év sajnos nem áll rendelkezésre, csupán néhány hónap.

Dr. Mátrai István duplán, triplán is örül az elhangzottaknak, mert így tényleg kapott a város egy kis időt, amit előkészítésre lehet felhasználni. Remélhetőleg vannak/lesznek adatok is arra, hogyan lehet majd az uszodát rentábilisan működtetni. Az Ausztria felé nyitás nagyon is indokolt lenne, hiszen ha pld. Mödlingből idejönnek edzőtáborozni, akkor is jó, ha van egy uszoda. Ez egy olyan érték, amit meg kell becsülni. Attól függetlenül, hogy most költségvetés van napirenden, javasolja, hogy álljon fel egy stáb, ami egy bizonyos határidőn belül megvizsgálja a jelenlegi működési feltételek javítását, kidolgozza a marketing tevékenység megszervezését és a pénzügyi háttér biztosítását. Ő azt javasolja, hogy a stáb 2 hónapon belül tegye le a javaslatát az asztalra.
A 10 M Ft-ból megmaradt 3 M Ft-ot ő továbbra is javasolja a KSK rendelkezésére bocsátani, tehát a tavaly elkezdett projektre fordítani.

Básthy Béla egyetért azzal, hogy az uszodával kapcsolatos munkacsoportra szükség van.
Néhány gondolatot fűz a bizottsági javaslatokhoz. A virágosítással kapcsolatban már tavaly, tavalyelőtt is folytattak megbeszéléseket Kovács Istvánnal a városüzemeltető kft. igazgatójával. Sok üres virágtartó látható a városban. Ebbe persze egyrészt a lakók is ültethetnének virágokat, de a kft. saját virágosítási programja keretében földet és virágokat is tudnának bele biztosítani a lakóknak. Ehhez külön forrást rendelni tehát nem kell. Az igazgató úr elmondása szerint nem a láda meg a virág megvásárlása a gond, hanem a fizetett állománnyal való locsolás kerül sok pénzbe. Aztán a továbbiakban az megint az egyéni polgári mentalitáson múlik, hogy a lakók gondozzák-e ezeket a virágokat. Kérdés, hogy erre rögtön utasítsa-e a kft.-t a képviselő-testület, vagy inkább előtte meg kellene beszélni vele.
A pénzügyi bizottság javasolta a Jurisics téren a homlokzatok felmérését, a felújítási költségek megbecslését. Jó tudni, hogy ezek a házak legtöbbje magántulajdonban van. Ez egyébként már a Fő téri homlokzatok esetében is felmerült. Akkor is előjött egy bizonyos, műemléki hivatalt érintő kompetencia is. Véleménye szerint, ha a város csak felbecsülteti ezeknek a homlokzatoknak a felújítási költségét, azzal nem nagyon megy előbbre. Ő továbbra is azt tudná elképzelni, hogy a városkép megóvása érdekében a legelhanyagoltabb épületek tulajdonosaira büntetést kellene kiszabni, amely összeget a városrehabilitációs alapba kellene betenni. A büntetés kiszabása előtt viszont természetesen fel kellene ajánlani, hogy az alapot a felújításra a tulajdonosok vegyék igénybe.
Van egy új javaslata is, amelyet két dolog is motivált. Az egyik a mai napirenden szereplő, az iskolák és óvodák jövőjéről készült anyag, mert ez az alapos, nagyon jó munka azt mutatja, hogy igenis lehet jó előterjesztéseket készíteni. A másik motiváció pedig az IBM-el való együttműködés üzenete. Ennek az együttműködésnek a során összehasonlítják az egyes városokat és az eredmény függvényében tesznek javaslatot a fejlesztésre meg a jövőképre. Szerinte nagyon hasznos néha az összehasonlítás. Ezért javasolja, hogy a pénzügyi bizottság a polgármesteri hivatallal együttműködve – lehetőleg a júniusi költségvetési módosításig – vizsgálja meg, hogy Kőszeg más vasi városokkal összevetve (pld. Körmend, Sárvár, Celldömölk) különösen a polgármesteri hivatalra vonatkozóan milyen szervezetben és milyen formában látja el a feladatait. Más városok költségvetése is nyilvános és hozzáférhető, ez alapján javasolja ezt a vizsgálatot elvégezni. A többi város is hasonló helyzetben van, mint Kőszeg, nyilván vannak különböző sémák a megtakarításokra. Elképzelhető, hogy a többi településen a feladatok elvégzésének szerkezete, finanszírozása még feltárhat újdonságokat, tanulságokat a polgármesteri hivatal és akár az intézmények működtetése terén. Azt kellene tehát megnézni, hogy milyen feladatokat, milyen létszámmal, milyen költséggel látnak el, nyilván kritikus megközelítéssel. A feladatok modellje teljesen más lehet, meg természetesen a települések karaktere is. Kéri, hogy a bizottság ezt nézze meg, mert az osztályok, az alkalmazottak számára is ez tanulságos is lehet.

Keszei Balázs is egy módosító indítványt tesz. A költségvetési rendelettervezet 15. § (1) bekezdésében van a polgármesteri hivatalban adható jutalomkeret szabályozva úgy, hogy ez az összeg a személyi juttatások eredeti előirányzatának az 5%-a lehet. Javasolja, hogy az idei költségvetési év szűkös keretére való tekintettel ez 2%-ban legyen elfogadva.

Dr. Zalán Gábor megjegyzi, hogy korábban a költségvetési rendelet nem tartalmazott ilyen %-os mértéket, ezt a költségvetési törvény módosítása írta elő. Kiemeli, hogy a jutalomra nincsen előirányzat, ez csak az esetleges megtakarítás terhére képzelhető el.

Keszei Balázs bár tudja, hogy nem szabad, ő mégis összehasonlította a köztisztviselőkre és a közalkalmazottakra vonatkozó lehetőségeket. Az intézmények is hasonló helyzetben vannak és ott is 2%-os jutalomkeretet terveztek.

Dr. Zalán Gábor szerint az intézmények is 95%-on terveztek, de ott azon felül, külön van a 2%-os jutalomkeret tervezve. A hivatalnál meg csak az alapilletmény van, és ha megtakarítás lesz, annak a terhére képzelhető el jutalom.

Básthy Béla azért tudja támogatni Keszei Balázs javaslatát, mert a képhez az is hozzátartozik, hogy a köztisztviselőknél az illetményalap illetménykiegészítéssel van megemelve. Erről korábban ez a képviselő-testület is szavazott, meg a korábbi képviselő-testületek is.

Rába László előre jelzi, hogy azért nem fogja támogatni ezt a 2011. évi költségvetést a szavazatával, mert nem lesz teljesíthető. Szeptember-október tájékán már jelentkezni fognak a gondok az önkormányzatnál.

Huber László is tisztában van azzal, hogy biztosan lesznek komoly likviditási problémák, ha már csak a kezdődő projekteket nézi. Nem lesz egyszerű év, de ennek tudatában kell hozzáállni a gazdálkodáshoz. Akár korábban nem ismert, vagy megdöbbentő lépéseket is kell hozni a takarékosság érdekében. A várost nem szabad eladósodni hagyni, nem szabad, hogy adósságspirálba kerüljön. Ezt eddig sikerült elkerülni ezt belső átcsoportosításokkal, de a jövőben nagyon szorosan kell tartani a gyeplőt. Ezért is kell felemelni a folyószámla hitelkeretet 170 M Ft-ról 250 M Ft-ra.

Táncsics András éppen ehhez akart hozzászólni. Ő a folyószámla hitelkeret 80 M Ft-tal történő felemelését nagyon veszélyesnek tartja. Ez csak egy egyszeri segítség lesz, de a hatása az elkövetkezendő években hatalmas problémát fog okozni. Talán az idei évet túl fogja élni valahogyan a város, de jövőre nagyon nehéz lesz.

Huber László szerint ezzel mindenki tisztában van. Ebbe az irányba mutat egy mai napirend is, az intézményrendszer racionalizálása témájában. Napjainkban még sok a bizonytalanság, várhatóan a közoktatási törvény is változni fog. Szerkezetváltoztatás nélkül biztosan nem maradhat így az önkormányzat, mert az egyértelmű, hogy az intézményrendszert tovább így működtetni nem lehet.

Kőhalminé Major Judit tájékoztatja a képviselőket, hogy a könyvvizsgálói vélemény az első olvasathoz képest nem változott. Az előterjesztés a törvényességi és szabályszerűségi követelményeknek megfelel, rendeletalkotásra alkalmas. Az előző előterjesztéshez képest új könyvvizsgálói vélemény nem készült, miután az abban leírt adatok, mértékek és arányok erre az anyagra adoptálhatók. Tulajdonképpen a korábbi „B” változatról van szó, 10 M Ft eltéréssel a főösszegben.
A kiadási főösszeg 3 milliárd 633 M Ft, ez 512 M Ft-tal magasabb, mint tavaly volt. Működési kiadásra 81 M Ft-tal kevesebb van tervezve a rendeletben, 593 M Ft-tal több a felhalmozási célra fordítható összeg. Ez azt jelenti, hogy a személyi és dologi kiadásokra kevesebbet lehet fordítani a rendelettervezet szerint. A fejlesztési-felhalmozási pénzeszközök, tehát pld. felújítás, kölcsönnyújtás, beruházás – a céltartalék kivételével – mind magasabb összegű, mint az előző évi volt.
A bevételek 634 M Ft-tal magasabbak az előző évinél. Kiemelkedő a fejlesztési célra átvett pénzeszközök összege, a már ismert projektek miatt. Viszont 72 M Ft-tal alacsonyabb a központi szabályozásból származó összeg a tavalyihoz képest.
A saját bevételek közül a helyi adó bevétel és a kamatbevételek is alacsonyabbak a tavalyinál. Ez utóbbi az önkormányzat hitelfelvételi korlátját változtatja meg. Az éves hitelfelvételi képesség az előző évihez képest 45 M Ft-tal csökkent.
A bevételeket és a kiadásokat összevetve 660 M Ft-os hiány mutatkozik, amiből 490 M Ft-ot belső forrásból lehet finanszírozni, 170 M Ft külső finanszírozást igényel. A külső forráshiány 39 M Ft-tal magasabb, mint a múlt évben. A működési kiadások 11%-a fedezetlen, 8,7% volt ugyanez az arány tavaly. A hiány 2 okra vezethető vissza: az önkormányzat az általa fenntartott és támogatott intézmények részére 170 M Ft-tal többet finanszíroz, mint amennyit az állami költségvetésből e célra kap. Az tény, hogy ezen plusz támogatások nélkül az intézmények működése ellehetetlenülne. A saját bevételeknél a maradványok, tartalékok szűkülése figyelhető meg.
Ahogy említette, a kiadások nagysága 512 M Ft-tal nőtt, a bevételeké pedig 634 M Ft-tal. Ez számszakilag egyensúlyt is jelenthetne, de sajnos nem így van. Az önkormányzat több éve hiányt görget maga előtt. Ez a következő előterjesztésből is látható, hiszen a tavalyi hiány bevétel előirányzat növelésével és 45%-ban kiadási előirányzat csökkentéssel van fedezve. Ő ez utóbbival nagyon óvatosan bánna, mert ez feladat elhagyást is jelent. A másik része, 35 M Ft értékben az idei évet fogja terhelni.
Nem győzi hangsúlyozni, hogy a jelenlegi intézményrendszert a gazdaság adottságai miatt tovább fenntartani így nem lehet. Már a „24. óra ketyeg” nemcsak az önkormányzati, hanem a kistérségi fenntartású intézmények vonatkozásában is. Ezt a folyamatot el kell kezdeni, mert nagyon valószínűsíthető, hogy hosszú távon ez az intézményi struktúra nem tartható.

További észrevétel a költségvetéssel kapcsolatban nem hangzik el, így a polgármester lezárja a vitát és szavazásra bocsátja az elhangzott módosító indítványokat.

A városfejlesztési bizottság azon módosító indítványát, mely szerint fejlesztési kiadások között tervezett közvilágítás fejlesztési keretösszeg emelkedjen 3 000 E Ft-tal (IV/3. pont), amelynek forrása a kisajátításokra elkülönített keret (IV/4. – 3 000 E Ft) legyen – 11 igen szavazattal elfogadja a képviselő-testület.
A bizottság felhívta a figyelmet arra is, hogy az utak közművesítését a telektulajdonosoknak kell finanszírozni. Dr. Tóth László kiemeli, hogy erre vonatkozóan hatályban van egy önkormányzati rendelet az út és közműfejlesztési hozzájárulásokról. Mivel a bizottság ezt a rendeletet felülvizsgálni nem kívánja, a polgármester megerősítésként bocsátja szavazásra a bizottság javaslatát. Annak nyomatékosítását, hogy az utak közművesítése a telektulajdonosok kötelezettsége legyen, a rendeletben foglaltak szerint a képviselő-testület 11 igen szavazattal jóváhagyja.

Ezután a pénzügyi bizottság javaslatai kerülnek szóba. A virágosítás a polgármester szerint nem lehet kétséges, hiszen ezzel a Fő tér mintegy ellenpólusa, üde színfoltja lehetne a belváros építkezéssel járó kellemetlenségeinek. Básthy Béla az akcióval mindenképpen egyetért, viszont ellene van a költségvetés e célra való átcsoportosításának. A városüzemeltető kft. igazgatójával szerinte előbb egyeztetni kellene. Dr. Mátrai István kérésként javasolja megfogalmazni a virágosítást. A polgármester a költségvetés átcsoportosítása nélkül bocsátja szavazásra a javaslatot, amit így a képviselők 9 igen, 1 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett elfogadnak.
A bértömeg egyben való kezeléséről szóló javaslattal kapcsolatban a polgármester megjegyzi, hogy ez már a kistérségben megtörtént, majd szavazásra bocsátja, amit a képviselők 9 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett el is fogadnak.
Ezután újra a belvárosi homlokzatok felújításának szükségessége kerül szóba. Simonits Zsolt ismét elmondja, hogy a szándék az lenne, hogy a történelmi belvárossal párhuzamosan a homlokzatok is újuljanak meg. Remélhetőleg a házak tulajdonosai egyénileg meg lesznek keresve. Fel kell hívni a figyelmüket a városrehabilitációs kölcsön igénybe vételére. Ösztönözni kellene a tulajdonosokat is a homlokzatok felújítására. Erre kényszeríteni persze nem lehet őket, de meg lehetne előzni a kötelezést.

Huber László szerint ez a levél már megíródott, sőt, el is lett küldve az akciótervvel érintett területen található ingatlan tulajdonosainak, a KÖH munkatársainak a bevonásával. Ez tulajdonképpen egy állapotfelmérés lenne, hogy melyik ingatlant kell felújítani és ennek a becsléséhez kellene költséget biztosítani.

Dr. Tóth László szerint ezzel kicsit tévúton van a képviselő-testület, ugyanis a Jurisics téren, a történelmi városfalon belül elhelyezkedő valamennyi épület műemléki szempontból fokozottan védett. Viszont a Városháza épületén kívül csak 2 olyan ingatlan van, ami önkormányzati tulajdonban van, a többi magánkézben. Arra, hogy a tulajdonos újítsa fel ezeket – rendeletet alkotni nem lehet. Ez építéshatósági kérdés és itt az építéshatóság a KÖH. Hatósági határozattal lehet őket a felújításra kötelezni, de önkormányzati rendelettel nem. Esetleg meg lehet keresni a KÖH-t, hogy járjon el a tulajdonosok felé ez ügyben. Ebből következik, hogy a felújítás becslésének az elkészítése csak kidobott pénz lenne. Nem is biztos, hogy sikerülne elvégezni, hiszen ahhoz be kellene menni a házakba, a tulajdonos hozzájárulása nélkül pedig az nem biztos, hogy sikerülne. Nem is lenne jogalapja a városnak arra, hogy ezt megtegye. Utána meg lehet, hogy a KÖH mégsem írja elő a kötelező felújítást.
Ide kapcsolódik a Fő tér problémája is, ahol más helyzet van, de ott már folyamatban vannak intézkedések. A Fő tér 1. és a Fő tér 2. közül egyik épület sem védett, csak a terület az. Ezekben az esetekben az önkormányzat kötelezheti a lakókat a felújításra, a KÖH csak szakhatóságként jár el. A Fő tér 2. esetében (ahol a Zalaco üzlete található) van önkormányzati tulajdon is, ezért itt a szombathelyi hivatal lett kijelölve az eljárást lefolytatni. A Városház u. 1. esetében nincsen önkormányzati tulajdon, ezért az építéshatóság kötelezheti itt a tulajdonosokat a felújításra és ezt meg is fogja tenni, – Ivicsics Péter ígérete szerint – a KÖH hathatós közreműködésével.

Básthy Béla örömmel veszi, hogy a költségvetés „alkotása” mindig felszínre hoz olyan ügyeket, amiket meg kell oldani és ehhez nyilván pénz kell, tehát képviselő-testületnek a szavazáskor ki kell mondania, hogy mire ad fedezetet és mire nem. Viszont szerinte nem szükséges a költségvetéssel