2012. Március 1., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Beszámoló a közrendről és a közbiztonságról.
2. - Beszámoló a Kőszegi Polgárőrség tevékenységéről.
3. - A 2011. évi költségvetésről szóló 5/2011. (III. 4.) önkormányzati rendelet módosítása.
4. - Az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
5. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. ((V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - A helyi építészeti értékek védelméről szóló 7/2008. (III. 31.) önkormányzati rendelet módosítása.
7. - A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos köztisztasági közszolgáltatás kötelező igénybevételéről szóló 21/2001. (XI. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
8. - Az ivóvíz fogyasztás alapdíjának, az ivóvízfogyasztással arányos díjának, a szenny-vízelvezetés és tisztítás 2012. évi megállapításáról szóló 16/2011. (XI. 28.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése.
9.a - Az Egy-másért Közhasznú Egyesület részére földrészlet ingyenes használatba adása.
9.b - Az Egy-másért Közhasznú Egyesülettel kötendő, közfoglalkoztatottakkal kapcsolatos megállapodás.
10. - A 2012. évi útfelújítási terv jóváhagyása.
11. - Javaslat a csapadékvíz elvezető rendszerek karbantartására és a kertészeti-parkfenntartási munkák 2012. évi díjainak meghatározása.
12. - Javaslat a kerti hulladék gyűjtésére és elhelyezésére.
13. - A Főkefe Nonprofit Kft. részére ingatlan ingyenes használatba adása.
14. - A kőszegi 0205/57 hrsz-ú szántó és gazdasági épület földrészlet belterületbe vonása.
15. - A tenisz öltöző-klubház építésére vonatkozó háromoldalú megállapodás elfogadása.
16. - Az ISES Alapítvány fizetési kötelezettségével kapcsolatos kérelem megtárgyalása.
17. - Vagyonügy: A Fő tér 2. fsz. 3. alatti üzlet értékesítése.
18. - Jelenetések lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, beszámoló az átruházott jogkörben hozott döntésekről.
19. - Tájékoztató a hatáskör-változást tartalmazó jogszabályokról.
20. - Egy mappában a 2012. március 1-jei képviselő-testületi ülés anyagai.
4. napirendi pont:
Az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.

Kőszeg Város Önkormányzata
2012. évi költségvetési rendeletéhez




Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-a, alapján az önkormányzat 2012. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testülete 202/2011. (XII. 6.) számú képviselő-testületi határozatában a költségvetés kidolgozásához meghatározta az alapelveket.
Mindezeket, valamint a törvényi előírásokat figyelembe véve készítettük el a rendelettervezetet az alábbiak szerint:
Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény elfogadásra került.
A Kormány elképzelése szerint a bruttó hazai termék (GDP) növekedése 0,5-1,0% körüli, a fogyasztói árszínvonal 4,2%-os növekedése mellett. Az államháztartás hiánya a GDP 2,5%-ra tervezett.

A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása áll. Az államadósság tartós csökkentése növekedésorientált, munkahelyeket teremtő gazdaságpolitikával lehetséges. Magyarország célja 2012-ben az elrugaszkodás az euróválság-zónától. Az ország cél megvalósulását szolgáló intézkedések: az arányos adórendszer kiterjesztése, az adócsalási kiskapuk bezárása, munkahelyteremtés a Start-munka program keretében, a nyugdíjkassza lábra állítása, és az egészségügyi kassza helyzetének rendezése.

Ezen központi törekvések önkormányzatunknál a következők szerint érvényesülnek:
Az itt képződött SZJA bevétel helyben maradó része (8%), amely 100 278 E Ft-ot jelent (8 707,70 Ft/fő).
Ehhez számítandó hozzá az adóerő-képesség miatti kiegészítés, amely önkormányzati adatszolgáltatás alapján kerül meghatározásra. Ezen összeg önkormányzatunknál 12 524,22 Ft/fő.
Együttes összegüket a 10 000 fő feletti városok esetében 40 400 Ft/főre egészíti ki a központi költségvetés. Az önként ellátott megyei kötelező feladatok miatt további kiegészítés illeti meg önkormányzatunkat.
Ezen számítások szerint SZJA bevételünk
352 657 E Ft, amely 5,96%-os (22 331 E Ft) csökkenést jelent az előző évihez képest.

A gépjárműadó összegének számításánál a tapasztalati adatokat vettük figyelembe, 71 468 E Ft bevétellel számoltunk.
A központi bevételek a koncepcióhoz képest 35 800 E Ft-tal csökkentek.
A központi szabályozásba tartozó működési források az előző évhez viszonyítva összességében 45 468 E Ft-tal csökkentek, levonva az Arany J. Tehetséggondozó Program finanszírozási rendszerének változása miatt 2011-ben még kapott támogatást (35 280 E Ft). Jelentősen (16 723 E Ft) csökkent a pénzbeli szociális juttatások előirányzata is.
A rendelkezésre álló forrásokból célhoz kötötten kell felhasználni 75 696 E Ft-ot.

A költségvetési törvény, valamint a 202/2011. (XII.6.) számú képviselő-testületi határozatban foglaltak figyelembe vételével az intézmények elkészítették a költségvetési javaslataikat, melyek egyeztetésre kerültek.

Az államháztartásról szóló jogszabályok 2012. január 1-jei hatállyal jelentősen megváltoztak, így a költségvetés szerkezete az új előírásoknak megfelelően átalakult. A költségvetési rendelettervezetben az önkormányzat önálló költségvetési szervként szerepel, amely a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. szerinti önkormányzati feladatokat látja el. A tervezetben ezen feladatok ellátásának előirányzatai szerepelnek az önkormányzat során (részletesen a 3. számú információs táblában).
A fentieket is figyelembe véve azonban az önkormányzat, mint intézmény, ellátó szervezettel nem rendelkezik, így ezen feladatellátás személyi és tárgyi feltételei a hivatal során szerepelnek.

A kistérségi fenntartásba adott közoktatási intézmények, és a gondozási központ részletes költségvetését az előző évekkel megegyezően a társulási tanács fogadja el, amely átadott pénzeszközként beépül az önkormányzat költségvetésébe.

A koncepció alapelveit követve, az igényelt központi támogatást összesítve a működésben mutatkozó forráshiány 154 848 E Ft, amely megfelel az elfogadott koncepciónak.


A rendelettervezet első tárgyalását, az ott elfogadott döntéseket figyelembe véve az alábbiakat építettük be:
- Írottkő Natúrparkért Egyesület tagdíjemelés: 848 E Ft
- televíziós műsorszolgáltatás: 1 170 E Ft
- működési hiány csökkentése az önkormányzati támogatás 1,5%-ában (5 649 E Ft), azaz:
- Jurisich M. Gimnázium: 943 E Ft
- Chernel K. V. Könyvtár: 445 E Ft
- Jurisics-vár Műv. Közp.: 520 E Ft
- Polgármesteri Hivatal: 3 741 E Ft
- a többcélú társulásnak átadott intézményi finanszírozás a működési költségvetés 1,5%-ában: 9 356 E Ft

A működési hiány belső forrásokból nem finanszírozható, ezért a forráshiány fedezetének biztosítására működési hitel felvétele szükséges.


Saját bevételek tervezése

A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem várható.
A működésbe bevont kamatbevételeknél 11 500 E Ft-tal számoltunk, amely az előző évinél alacsonyabb. A tervezésnél az önkormányzat likvid pénzeszközeit vettük figyelembe, amely a beinduló nagy beruházások saját erő szükségletének biztosítása, valamint a bérlakás számlán lévő összegek csökkenése miatt várhatóan alacsonyabb lesz.
A helyi adó bevételek körénél a koncepcióhoz képest 32 591 E Ft-tal magasabb összeggel számoltunk, az elfogadott adórendelet szerinti adónemekkel és mértékkel, a tavalyi teljesítést is figyelembe véve.
A működési célú támogatás értékű bevételek között szerepel az Arany J. Tehetséggondozó Program támogatása (53 655 E Ft), amellyel a forrás igénylés módjának változása miatt az önkormányzatnál kalkuláltunk.

Személyi juttatások tervezése

A személyi juttatásoknál a központi bértábla nem emelkedett, így a jelenleg érvényben lévő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján, a minimálbér emelkedésével szintén számoltunk. Az alapilletmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok körét nem bővítettük. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük.

A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadásainál a személyi állományban bekövetkezett változásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illetménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mértékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatások tekintetében a 2011. évi mértékkel számoltunk.

A nem rendszeres személyi juttatások között a képviselő-testület kizárólag kötelező juttatások teljesítését engedélyezi.

A személyi juttatások kalkulált összege önkormányzati szinten 426 678 E Ft-ot tesz ki.

Munkaadót terhelő járulékok tervezése

A járulékok mértéke változatlanul 27%. A törvényi mértéket figyelembe véve önkormányzati szinten 113 654 E Ft kiadással számoltunk.

Dologi kiadások tervezése

A dologi kiadásoknál az intézmények az egyedi sajátosságok egyeztetésével az előző évi tényleges teljesítést vették figyelembe, amelyben az élelmezési kiadások tervezését normatív létszámra, az elfogadott élelmezési normákkal készítettük el. Az általános forgalmi adónál a törvényi mértékkel (25%-ról 27%-ra emelkedett). Az állami költségvetés dologi kiadások emelésére nem nyújt támogatást.

Néhány területen azonban szükséges a kiadási szint emelése, ezek megegyeznek a koncepcióban elfogadott tételekkel.
Ilyenek a következők:
- Az önkormányzat folyószámla vezetési szerződését 2012-ben ismételten meg kell újítani, az egész évben forintban biztosított hitelkeret miatt a kamatkiadások, és a számlavezetési költségek emelkedése várható (6 000 E Ft).
- A városgazdálkodás területén a csapadékcsatorna rendszer felülvizsgálatára kötött szerződés végszámlájának teljesítése 2012. évre húzódik át (összesen 1 854 E Ft), amely egyszeri kiadást jelent.
- A Volán Zrt-nek fizetendő hozzájárulás összegét az önkormányzat határozta meg a jegyárak megállapításával, amely az előző évinél magasabb összegű (6 600 E Ft).
- A Városüzemeltetési Kft-nek fizetendő szolgáltatási díjak nettó összege változatlan, az áfa mértékének változása miatt viszont emelkedik.

Az úszásoktatás finanszírozásánál a 2011/12. tanév végéig 5 500 E Ft-ot vettünk figyelembe.

A rendezvényekhez kapcsolódó, illetve kulturális kapcsolatokra, kitüntetésekre szánt előirányzatok összességében a 2011. évi szinten tervezettek, az Ottlik év, valamint a sportegyesület 100. évfordulójának méltó megünneplése viszont egyszeri 1 000 E Ft-1 000 E Ft kiadást jelent.

Támogatások

A kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatot ellátó egyesületek, civil szervezetek, nem önkormányzati intézmények támogatását a dologi kiadásokhoz hasonlóan az előző évi szinten vettük figyelembe. A gyermeküdültetési keret, valamint a polgármesteri támogatási keret összege megegyezik a 2011. évi összeggel.
Az egyházi óvodára kötött új közoktatási megállapodás alapján az intézmény támogatása 2012-ben 2 611 E Ft-tal emelkedik.

A többcélú társulás által fenntartott intézményeknél a normatíván felüli önkormányzati támogatásról kell majd döntést hozni. A 2012. évi költségvetés tervezése a kőszegi önkormányzat által fenntartott és finanszírozott intézményeknél egységes elvek alkalmazásával történt, azaz az alapilletmények előirányzata 95%-on, a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezettek. A nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek. A társulás a fenti egységes elveket figyelembe véve 221 158 E Ft támogatást igényel (koncepcióban 220 707 E Ft) az intézmények működéséhez. Az első olvasathoz képest 9 356 E Ft-tal csökkent a társulási tanács döntése alapján.

A kisebbségi önkormányzatok önkormányzatunktól 600 E Ft támogatásban részesülnek kisebbségi önkormányzatonként.

A turisztikai feladatok támogatása szintén előző évi szinten tervezett, az egyesület által kezdeményezett tagdíjemelés a költségvetésbe beépült.


A szociális ellátásoknál figyelembe vettük a támogatott kör változását, valamint az önkormányzati rendelet változásait is az ezzel összefüggő ellátásoknál. Közfoglalkoztatásra támogatás a munkaügyi központon keresztül igényelhető, az önkormányzatnál csak a kifizetések saját erő hozzájárulása szerepel.

Céltartalék

Az év közben felmerülő esetleges vis maior helyzetek kezelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 4 280 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges. Szintén tartalékot kell képezni a vár felújítási projekt befejeződése után az intézmény működtetésének fedezetére (bevétel-kiadás különbözete 720 E Ft).

A turisztikai feladatok esetében 1 300 E Ft-ot tartalékként különítettünk el.

Fejlesztési bevételek és kiadások (4. és 5. számú melléklet)

A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). A fejlesztési bevételek és kiadások összhangja fejlesztési hitel felvételével biztosított. A vagyonhasznosítás bevételére tervezett összeg tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül.

A fejlesztési kiadások (5. számú melléklet) között a koncepcióban elfogadott célok szerepelnek. A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési kiadások területén a kötvénykibocsátás bevételéből fedezhető beruházások szerepelnek elsődlegesen. Az önkormányzat forrásai egyéb célok megvalósításához elégtelenek, csak az előző évekről áthúzódó feladatok megvalósítására nyújtanak fedezetet.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szerepel a belterületi vízrendezés pályázat saját erő része, amelyre 2011-ben történt kötelezettségvállalás. Továbbá szerepel egy új egészségház építésére vonatkozó pályázat saját erő része is, hiszen az egészségügyi alapellátás megfelelő elhelyezése égető kérdés a városban.
Az önkormányzat jelenleg futó nagy beruházásainak saját erejére a pénzmaradvány nyújt fedezetet.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvénykibocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztését, amely ez évben kb. 21 500 E Ft lesz (a CHF árfolyamtól függően). A tőketörlesztés az első öt évet követően progresszíven növekszik.
A céltartalékok között a vagyonhasznosítással összefüggő kiadások fedezetére 5 100 E Ft-ot terveztünk. A rendelettervezetben szerepel a teniszpálya öltöző építése (12 600 E Ft céltartalék), amelynek fedezetét a vagyonhasznosítási bevételek képezik.

A hiány nagyságrendje miatt nélkülözhetetlen folyószámla-hitel igénybevétele a továbbiakban is a gazdálkodás zavartalanságának biztosítása céljából.
A fentieken túl szükséges a működési kiadások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.

A rendelettervezetet mindhárom bizottság megtárgyalta, és a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlja. A bizottságok módosító javaslatot nem fogadtak el.

Kőszeg, 2012. február 24.

Huber László s. k.
polgármester



Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2012.(……) számú önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2012. évi költségvetéséről





Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló és módosított 1990. évi LXV. tv. 16 §. (1) bekezdése, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. tv. (továbbiakban: Áht.) 23. §. (1) bekezdés, valamint a végrehajtási rendeletei, és Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. §

(1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a polgármesteri hivatalra, és az önkormányzat intézményeire terjed ki, és meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, és az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2012. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, és finanszírozásának módja

2. §

A képviselő-testület a polgármesteri hivatal és az intézmények együttes 2012. évi költségvetését
2 210 869 E Ft költségvetési bevétellel
2 495 798 E Ft költségvetési kiadással
284 929 E Ft hiánnyal
28 393 E Ft finanszírozási kiadással
126 709 E Ft belső finanszírozási bevétellel
186 613 E Ft külső finanszírozási bevétellel

állapítja meg. A működési kiadások teljes körű finanszírozásának biztosítására likvid hitel felvételét rendeli el.

Az önkormányzat 2012. évi költségvetési előirányzatainak részletezését a rendelet 3. számú melléklete szerint állapítja meg.


Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása


3. §

Működési célú bevételek:
 működési célú saját bevételek 445 686 E Ft
 működési célú központi bevételek 365 022 E Ft
 átengedett központi bevételek 424 132 E Ft
 működési célú átvett pénzeszköz 63 033 E Ft
Működési bevételek összesen: 1 297 873 E Ft

Felhalmozási célú bevételek:
 felhalmozási és tőkejellegű bevételek 99 199 E Ft
 felhalmozási célú átvett pénzeszközök 783 597 E Ft
 felhalmozási célú központi bevételek -
 felhalmozási kölcsön visszatérülés 30 200 E Ft
 áfa bevételek
Felhalmozási bevételek összesen: 912 996 E Ft

Költségvetési bevételek összesen: 2 210 869 E Ft


Működési célú kiadások:
 a személyi jellegű kiadások 426 678 E Ft
 a munkaadókat terhelő járulékok 113 654 E Ft
 a dologi jellegű kiadások 508 253 E Ft
 pénzeszköz átadás 387 646 E Ft
 ellátottak pénzbeli juttatásai 16 540 E Ft
 céltartalék 6 300 E Ft
 fejlesztési célú áfabefizetés és kamat - 6 350 E Ft
Működési kiadások összesen: 1 452 721 E Ft

Felhalmozási célú kiadások:
 felújítási kiadások 35 766 E Ft
 fejlesztési kiadások 944 718 E Ft
 pénzeszközátadás 25 343 E Ft
 kölcsönnyújtás, értékpapír vásárlás 13 200 E Ft
 áfabefizetés, kamatfizetés 6 350 E Ft
 céltartalék 17 700 E Ft.
Felhalmozási kiadások összesen: 1 043 077 E Ft


Költségvetési kiadások összesen: 2 495 798 E Ft


Költségvetési bevételek és kiadások különbözete
 működési költségvetés hiánya - 154 848 E Ft
 fejlesztési költségvetés hiánya - 130 081 E Ft

Költségvetési bevételek és kiadások különbözete összesen: - 284 929 EFt

Belső finanszírozás bevételei
 működési célú 2011. évi pénzmaradvány
 fejlesztési célú 2011. évi pénzmaradvány 126 709 E Ft

Külső finanszírozás bevételei
 működési célú hitelfelvétel 154 848 E Ft
 fejlesztési célú hitelfelvétel 31 765 E Ft

Külső finanszírozás kiadásai
 fejlesztési hitelek törlesztése 28 393 E Ft

Külső finanszírozás egyenlege(bevétel-kiadás): 158 220 E Ft

Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 284 929 E Ft


A 3. §-ban megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2., és 3. számú melléklet, a fejlesztési bevételek célonkénti részletezését a 4. számú, a fejlesztési kiadások célonkénti részletezését az 5. számú melléklet tartalmazza.




A 2012. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

4. §

(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző felelős.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő intézmények vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(3) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(4) A költségvetési szerv a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi önállóan gazdálkodó költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

5. §

(1) A likviditási problémák kezelésére folyószámla-hitel szolgál maximum 250 000 E Ft összegben. A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy a jelenlegi szerződés meghosszabbításáról, és igénybevételt követően a hitel és kamatának megfizetéséről intézkedjen.
(2) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret összegének változtatásáról, illetve az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, illetve értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(3) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról – az átmenetileg le nem kötött források terhére - , illetve eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(4) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(5) Kőszeg Város Önkormányzata adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi összes fizetési kötelezettsége az adósságot keletkeztető ügylet futamidejének végéig egyik évben sem haladhatja meg az önkormányzat adott évi saját bevételeinek 50%-át. Saját bevétel: helyi adóból származó bevétel, az önkormányzati vagyon és az önkormányzatot megillető vagyoni értékű jog értékesítéséből és hasznosításából származó bevétel, az osztalék, a koncessziós díj és a hozambevétel, a tárgyi eszköz és az immateriális jószág, részvény, részesedés, vállalat értékesítéséből vagy privatizációból származó bevétel, a bírság, pótlék- és díjbevétel, valamint a kezességvállalásból származó megtérülés.

6. §

(1) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A rendelet 5. számú mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek.
Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(3) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(4) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület legalább negyedévenként, május 30-ig, augusztus 31-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően – december 31-i hatállyal – a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének határidejéig dönt. Az önállóan gazdálkodó költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(5) Az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(6) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv az élelmiszer beszerzés és a vásárolt élelmezés kiadási előirányzatát saját hatáskörben nem módosíthatja. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(7) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(8) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(9) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.

7. §

A polgármesteri támogatási keret összege 2012. évben 500 E Ft, amelynek felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni. Az odaítélt támogatásokról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

8. §

Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzek átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
9. §

(1) Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
(2) Amennyiben az előző bekezdés szerint részletezett többletbevételeken túli, vagyonhasznosításból származó bevétele keletkezik az önkormányzatnak, az csak fejlesztési célú pályázatok önrészére használható fel a képviselő-testület előzetes engedélyével.
10. §

(1) Az önkormányzat a pénzmaradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja.
11. §

(1) Az önkormányzat nevében kötelezettséget a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy vállalhat.
(2) A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
(3) A kötelezettségvállalás ellenjegyzésére a gazdasági vezető jogosult.
(4) A kötelezettségvállalás érvényesítését csak az ezzel írásban megbízott pénzügyi- számviteli szakképesítésű dolgozó végezheti.

12. §

(1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából – amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.


Vegyes és záró rendelkezések

13. §

(1) Kőszeg Város Polgármesteri Hivatalában foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja 2012. január 1-jétől 38 650 Ft. A hivatal költségvetési létszámkerete – polgármesterrel – 57,0 fő. A polgármesteri hivatal költségvetésének személyi juttatások kiemelt előirányzatán belül 2012. évben jutalom kifizetését a tervezett jutalomkereten (adóprémium) felül nem engedélyezi.
(2) A polgármesteri hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és –vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2012. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(3) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeg 2012. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A köztisztviselők jogállásáról szóló törvény alapján megállapított szociális keret emelésére 2012. évben 300 000 Ft-ot lehet előirányozni.

14. §

A képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerint adósságrendezési eljárást az önkormányzat vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak 30 napon túli elismert tartozásállománya van, és ennek mértéke eléri a költségvetési szerv éves eredeti előirányzatának 10%-át. Az önálló költségvetési intézmény a 30 napon túl ki nem egyenlített, elismert szállítói állományáról minden hónap 15-ig köteles a Polgármesteri Hivatalt írásban tájékoztatni.

15. §

Önkormányzati beruházás csak a beruházási szabályzat figyelembe vételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.

16. §

Jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, rendelkezéseit 2012. január 1. napjától kell alkalmazni.




Kőszeg, 2012. február 24.



Huber László Dr. Tóth László
polgármester jegyző







FÜGGETLEN KÖNYVVIZSGÁLÓI JELENTÉS
Kőszeg Város Önkormányzat Képviselő-testülete részére a 2012. évi költségvetési rendelettervezet könyvvizsgálatáról
Szerződésben foglalt könyvvizsgálói megbízásnak megfelelve elvégeztük Kőszeg Város Önkormányzata 2012.február 16-i Képviselő-testületi ülésre előterjesztett 2012.évi költségvetési rendelettervezet vizsgálatát, amelyben a bevételek és kiadások tervezett főösszege egyezően 2 535 715 E Ft (ezen belül a tárgyévi költségvetési bevételi előirányzat 2 209 406 E Ft, a tárgyévi költségvetési kiadási előirányzat 2 507 322 E Ft, a költségvetési hiány összeg 297 916 E Ft, amelynek finanszírozására - belső finanszírozásként - az előző évek pénzmaradványának igénybevétele 126 709 E Ft, valamint a külső finanszírozási célú műveletek egyenlegeként 171 207 E Ft szolgál).
A költségvetés előkészítése a jegyző, előterjesztése a polgármester feladatkörébe, a költségvetési rendelettervezet elfogadása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
A könyvvizsgálat feladata a költségvetési rendelettervezet véleményezésére terjed ki.
A könyvvizsgálatot a magyar Nemzeti Könyvvizsgálati Standardok alapján, valamint a költségvetési rendelettervezet összeállítására vonatkozó jogszabályi előírásokra figyelemmel hajtottuk végre. Mindezek értelmében az éves költségvetés véleményezése során meg kell győződnünk arról, hogy az éves költségvetési rendelettervezet nem tartalmaz-e jogszabállyal ellentétes rendelkezéseket, kiadási és bevételi előirányzatai biztosítják-e a költségvetés egyensúlyát. A könyvvizsgálat magában foglalta a tervezett előirányzatokat megalapozó számítások vizsgálatát, valamint az éves költségvetés átfogó bemutatásának értékelését. Meggyőződésünk, hogy az elvégzett munkánk megfelelő alapot nyújtott könyvvizsgálói véleményünk kialakításához.
Könyvvizsgálói vélemény:
Véleményünk szerint Kőszeg Város Önkormányzat 2012. évi költségvetési rendelettervezetének előterjesztése a vonatkozó előírásoknak megfelelően történt, szerkezete összhangban van a jogszabályi követelményekkel.
Kelt,2012.február 16.


dr. Knapp József dr. Méri Sándor
ügyvezető igazgató
CONSULTATIO Kft kamarai tag könyvvizsgáló
1121 Budapest, Zugligeti út 6. MKVK tagsági szám: 004639
MKVK tagsági szám: 000071 Költségvetési minősítés: KM000552


KIEGÉSZÍTÉS
Kőszeg Város Önkormányzata 2012.évi költségvetési rendelettervezetének könyvvizsgálatához


Kőszeg Város Jegyzője által elkészített, a Polgármester részéről a Képviselő-testület elé terjesztett 2012. évi költségvetési évre vonatkozó rendelettervezetet felülvizsgáltuk. A rendelettervezet könyvvizsgálói véleményezése során értékeltük a tervezési folyamatot, a tervezet összeállítására vonatkozó jogszabályi előírások betartását, minősítettük az előirányzatok megalapozottságát, a költségvetés egyensúlyára ható tényezőket.


Megállapítások
1.Tervezési folyamat, a rendelettervezet összeállításának jogszabályi alapja
Az Önkormányzat Képviselő-testülete 202/2011.(XII.6.) számú határozatával elfogadta a 2012. évre vonatkozó költségvetési koncepciót, amelyben előzetes információk és becslések alapján a rendelettervezet kidolgozásához alapelveket fogalmazott meg.
Magyarország Központi Költségvetési Törvénye (2011.évi CLXXXVIII.tv.) elfogadását követően az intézményi költségvetési tervek kidolgozásához egységes szempontrendszert határoztak meg, a költségvetési szervek vezetőivel az előirányzatokat egyeztették, írásba foglalták.
A helyi önkormányzatok költségvetési tervezésére, a rendelettervezet tartalmára, szerkezetére vonatkozó előírások jelentős változtatására került sor a 2011. december 23-án kihirdetett Államháztartási Törvénnyel (2011. évi CXCV.tv) és végrehajtására kiadott 368/2011.(XII.31.) Korm. rendelettel. Utóbbiak szerint elkülönülnek egymástól a helyi önkormányzat, valamint az általa irányított költségvetési szervek (önállóan működő, önállóan gazdálkodó és működő) költségvetési bevételei és kiadásai, a helyi nemzetiségi önkormányzat nevében végzett tevékenységeket a helyi nemzetiségi önkormányzat bevételi és kiadási előirányzatai között kell szerepeltetni. Ezzel egyidejűleg jelentősen módosult az elemi költségvetés, könyvvezetés, beszámolás, kötelezettségvállalás, pénzügyi ellenjegyzés, számlavezetés, ÁFA státusz és vagyonnyilvántartás, felül kell vizsgálni az intézményi alapító okiratokat és törzskönyvi nyilvántartást.
Kőszeg Város 2012. évi költségvetési rendelettervezete a Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóság kivételével, 1 Címmel és 5 Alcímmel nevesítve, változatlan intézményhálózattal számol, szerkezetében, tartalmában, az eljárási folyamatok ütemezésében megfelel a jogszabályi előírásoknak.


- 2 -

2. Kiadási, bevételi előirányzatok alakulása, megalapozottsága
2.1 A 2012. évi költségvetési rendelettervezet kiadási főösszege 2 535,7 millió forint - 1 097,7 MFt-al alacsonyabb, mint az előző évi eredeti kiadási előirányzat.
A felhalmozási célú kiadásokra tervezett előirányzat 1 058,4 millió forinttal, a működés előirányzatai 43,1 millió forinttal csökkentek, míg a finanszírozási célú kiadások 4,1 millióval növekedtek.

A költségvetési előirányzatok struktúrájában arányeltolódás mutatkozik: a felhalmozási célú kiadások aránya csökkent (42 %, az előző évi 58 %-hoz képest), míg a működési célú kiadások tárgyévi aránya növekedett (58 %, a 2011. évi 42 %-al szemben).
A felhalmozási célú kiadások döntően folyamatban lévő beruházások, előző időszakról áthúzódó kötelezettségvállaláson alapulnak. Összegszerűen kiemelkedő, európai uniós támogatással megvalósuló fejlesztési tételei: a Jurisics vár turisztikai fejlesztése I. ütem (616 MFt), a történelmi belváros rehabilitációja (133,4 MFt), és az Alpannónia turistaút projekt (78,2 MFt)
A működési célú költségvetési kiadások 34,6 %-a dologi kiadás, tervezésüknél az előző évi teljesítéseket vették figyelembe, számoltak az általános forgalmi adó kulcsának emelkedésével. A személyi juttatások előirányzatát a foglalkoztatottak jogviszonyait szabályozó jogszabályok alapján állapították meg, a munkaadókat terhelő járulékok a törvényi mértékkel tervezettek. Együttes arányuk a működési célú költségvetési kiadások 37,2 %-a.
A működési célú pénzeszközátadás, támogatás kiemelt előirányzat összege 11,1 MFt-al alacsonyabb, mint az előző évi eredeti előirányzat és 22,2 MFt-al marad el a 2011. évi teljesítéstől, közel 60 %-a (230,5 MFt) a többcélú társulás által ellátott feladatok támogatását tartalmazza.

2.2 A rendelettervezet bevételi főösszege (tárgyévi költségvetési bevételek és az előző években képződött pénzmaradvány, mint belső forrás) 2 336,1 millió forint, amely összeg 1 127,3 millióval kevesebb, mint az előző évi hasonló eredeti előirányzat. A bevételi főösszeg 55 %-a működési körből származó, 45 %-a felhalmozási célú bevételi forrás.
Az összes, külső forrás nélkül számított bevételi előirányzat 37 %-a átvett pénzeszközökből (döntően a felhalmozási célú kiadások megvalósításához felhasználandó európai uniós forrásból származó bevétel), 34 %-a a központilag szabályozott bevételek aránya (normatív állami hozzájárulások, normatív, kötött felhasználású támogatások, átengedett központi bevételek), 23 %-ot képviselnek a saját bevételek, az előző évekből származó pénzmaradvány 5 %, a kölcsön visszatérülések pedig mindössze 1 %-ot jelentenek a bevételi előirányzatok szerkezetében. Lényegesen változott az előző évihez képest a költségvetés egyensúlyát biztosító külső forrás nélkül számított bevételi főösszeg struktúrája. Csökkenések: átvett pénzeszközök esetében 6 százalékpont, a pénzmaradvány vonatkozásában 9 százalékpont. Növekedés következett be a saját bevételek körében (6 százalékpont),és a központilag szabályozott bevételeknél (9 százalékpont), a kölcsön visszatérülések változatlan arányt képviselnek.
-3 -

A saját bevételek 61 %-a (329 millió forint) a helyi adó bevételekből tervezett, az előző évben ez az arány 49 % volt és 296 millió forint összegű eredeti előirányzatot jelentett.
A központilag szabályozott bevételek Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII törvény 3. és 8. számú mellékletének megfelelőek, az intézményi bevételek a helyi sajátosságok figyelembe vételével, az előző évi teljesítések alapján tervezettek, a helyi adó bevételek összege rendeleten alapuló, az átvett pénzeszközök előirányzatait megállapodások, szerződések alapozzák meg, tényadatokra épülő számításoknak megfelelően becsült az előző évi pénzmaradvány összege.

3. A 2012. évi költségvetés egyensúlya, a teljesíthetőség kockázata, minősítése
3.1 A 2012. évi költségvetési rendelettervezet kiadási előirányzatai 199,6 millió forinttal meghaladják a tárgyévben elérhetően tervezett, valamint a belső forrással finanszírozható bevételi előirányzatok összegét. A különbözet 84 %-a (167,8 MFt)a működési kiadások többletigénye. A forráshiány abból ered, hogy az önkormányzatot megillető központilag szabályozott bevételeken felül az intézményeknek, ellátottaknak többletforrás biztosított, egyes nyújtott támogatásokhoz (Pl. nem kötelező feladatellátás) pedig a saját bevételek, átvett pénzek, egyéb források nem elégségesek.
3.2 A költségvetés egyensúlyának biztosításához szükséges külső finanszírozási forrás (működési célú hitel) adósságszolgálata az adósságot keletkeztető ügyletek felső határát várhatóan nem éri el, összegszerűsége nem sérti a költségvetési koncepcióban rögzített alapelveket.
3.3 A 2012. évi költségvetés teljesítésének kockázatai, kritikus pontjai:
- a saját bevételekből a felhalmozási célú bevételek (vagyonhasznosítás) befolyásának bizonytalansága,
- pénzmaradvány mérséklődése és elkötelezettsége (görgetett hiányt jelez),
- tartalékok hiánya, visszapótlásuk esélytelensége (bérlakás értékesítési számla, korábbi kártalanítás összege),
- növekvő adósságszolgálat.
Kőszeg Város 2012. évi költségvetési rendelettervezete a tervezés időpontjában rendelkezésre álló információkra épül, nem tartalmaz jogszabállyal ellentétes rendelkezéseket, rendeletalkotásra alkalmas.

Kelt, 2012. február 16. dr. Méri Sándor bejegyzett könyvvizsgáló
MKVK tagsági szám: 004639
Költségvetési minősítés: KM 000552


(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)