2012. December 20., Csütörtök, 10:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A helyi adókról szóló 35/2012. (XII. 1.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - A szociális igazgatásról, az egyes szociális ellátási formák szabályairól és a gyermekek védelméről szóló 10/1993. (V. 27.) önkormányzati rendelet módosítása és a gyermekétkeztetéssel kapcsolatos megállapodások megkötése.
3. - Kőszeg Város Önkormányzata 2013. évi költségvetési koncepciójának elfogadása.
4. - Helyi tömegközlekedésre pályázat kiírása.
5. - Viziközművek átadása.
6. - A 2012. évi belső ellenőrzési terv módosítása.
7. - A 2013. évi rendezvénynaptár megtárgyalása.
8. - Az egészségügyi központ létrehozására vonatkozó pályázat benyújtása.
9.a - Vagyonügy: A Kőszeg, Rákóczi F. u. 4. I/9. sz. alatti lakás értékesítése.
10. - Egy mappában a 2012. december 20-i képviselő-testületi ülés anyagai
3. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2013. évi költségvetési koncepciójának elfogadása.

Kőszeg Város Önkormányzata
2013. évi költségvetési koncepciójáról




Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény alapján az önkormányzat 2013. évi költségvetési kon-cepcióját az alábbiak szerint terjesztem elő:
A koncepció kialakítása, előkészítése során – a végle-ges központi jogszabályok hiányából adódóan – több bizonytalansági tényező áll fenn.

A Kormány gazdaságpolitikai elképzelései:
A Kormány elképzelése szerint 2013- ban a bruttó ha-zai termék (GDP) növekedése 1,3 %-os, az államház-tartás hiánya a GDP 2,7 %-ában tervezett.
A Kormány gazdaságpolitikájának középpontjában az államháztartás stabilitásának megőrzése és a nö-vekedés beindítása áll a Széll Kálmán Terv segítsé-gével. Magyarország célja 2013-ban egy ambiciózus gazdasági növekedés megalapozása, lassú kilábalás az euroövezeti válságból. A Kormány célja, hogy a refor-mok elérjenek az emberekhez, és az erőfeszítések a munkahelyek teremtésében, a gazdaság és a bérek nö-vekedésében nyilvánuljanak meg.

Központi forrásból származó bevételek:
A 2013. évtől az önkormányzati feladatellátás, ezzel együtt a finanszírozási rendszer alapjaiban változik meg. A megmaradó feladatok tekintetében a forrássza-bályozás is átalakul, új finanszírozási struktúra kerül kialakításra. A törvényjavaslat az önkormányzati tá-mogatásokat a szakmai törvények előírásai alapján ha-tározza meg.
A 2013. évben várható szervezeti változások a kö-vetkezők:
- Létrejön a járási hivatal: okmányirodai, gyámügyi, egyes szociális ügyek, és egyéb feladatok ellátására.
- Létrejön a közös hivatal Velem és Bozsok önkor-mányzata részvételével
- A többcélú társulás 2013. június 30-ig látja el vállalt feladatait, majd megszűnik vagy átalakul. Az óvodák, a gondozási központ, a bölcsőde és az egyéb feladatok ellátása, illetve az intézmények fenntartása visszakerül az önkormányzathoz vagy ellátható új önkormányzati társulás útján is. A társulás munkaszervezetének meg-szűnésével a fenti intézmények gazdálkodási feladatait, valamint a társulás munkaszervezetének egyéb felada-tait 2013. január 1-jétől a Kőszegi Közös Önkormány-zati Hivatal látja el.
- Az eddig a megyei múzeumi szervezethez tartozó városi múzeumok fenntartása az önkormányzathoz ke-rül
- A köznevelési törvény alapján az általános iskolák, a gimnázium és a zeneiskola fenntartása az államhoz kerül, az önkormányzat pedig nyilatkozott arról, hogy az épületek működtetési kötelezettségét gazdasági te-herviselő képessége miatt vállalni nem tudja. Az isko-lákkal kapcsolatos működtetési kötelezettség átadá-sával 195 192 E Ft befizetési kötelezettséget vállalt az önkormányzat.
Továbbra is önkormányzati feladat marad a közneve-lési intézményekben az intézményi étkeztetés megszer-vezése, amely bővül a Dr. Nagy László EGYMI-ben tanuló gyermekek étkeztetésével is. A jogszabály ugyanis a települési önkormányzat feladatává teszi a közigazgatási területén működő köznevelési intézmé-nyekben a gyermekek napközbeni étkeztetését.

A szervezeti változásoknak megfelelően a finanszí-rozási struktúra is átalakul:
- Az iskolák fenntartásának átvétele miatt a helyben maradó szja 8%-ából 5%, és a gépjárműadó 60%-a el-vonásra kerül (105 555 E Ft), valamint megszűnik a jövedelemkülönbség mérséklés (252 379 E Ft) rendsze-re is.
Az önkormányzati kötelező feladatok ellátását általá-nos működési támogatás biztosítja, amelynek része az önkormányzati hivatal működésének, és a település üzemeltetési, fenntartási feladatoknak (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvi-lágítás és a köztemetők üzemeltetése) a támogatása. A településüzemeltetési támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege még nem is-mert, de a 2011. évi beszámolóhoz kötődik, így a tény-leges teljesítési adatokkal számoltunk. Ezen támogatá-sokat csökkenti az önkormányzat elvárt bevétele.
A tervezet szerint megmarad az idegenforgalmi adó-hoz biztosított támogatás, az egyes jövedelempótló tá-mogatások kiegészítése és a pénzbeli szociális ellátá-sok támogatása is.
A közoktatás területén az önkormányzat fő feladata az óvodai ellátás lesz. A finanszírozás során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költ-ségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munká-jukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. Emellett kötött felhasználású támogatás-sal járul hozzá az óvoda működtetéséhez. (2013. június 30-ig a többcélú társulásnál tervezve.)
A központi költségvetés a könyvtári és közművelődé-si feladatok ellátásához lakosságszám-arányos támoga-tást biztosít. Az átvételre kerülő múzeumok működése szintén támogatott.
A szociális területen az átmeneti és a napközbeni el-látásokhoz társulási feladatellátás esetén létszám ará-nyosan többlettámogatás igényelhető. A bentlakásos el-látások esetében a szakmai jogszabályokban előírt kö-telező szakmai létszám kötelező illetményét és ezek já-rulékait, továbbá intézmény-üzemeltetési támogatást biztosít a központi költségvetés.
A szervezeti változások, valamint a finanszírozási struktúra átalakulása miatt az előző éveknél is nagyobb a bizonytalanság a központi támogatás összegét illető-en.

A költségvetési törvényjavaslat elvei alapján az in-tézményeknek egységes szempontrendszert határoz-tunk meg.

ALAPELVEK

Alapvető szempont volt a tervezésnél, hogy elsődle-gesen a várható bevételeket vettük számba, hiszen a jogszabályok alapján fedezetlen kiadás, és működési hiány nem tervezhető, hiszen az önkormányzat újabb működési hitel felvételét nem tudja vállalni, ebből kö-vetkezően olyan kiadás sem tervezhető, amelynek nincsen forrása.

A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évi teljesítés alapján tervezettek, az intézményi saját bevételek, és a hatósági bevételek esetében további bővülés nem vár-ható.
A működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a teljesített bevételek alapján tervezett adóbevétel az előző évi szintet összes-ségében 13 059 E Ft-tal haladja meg. (Koncepcióban: 341 794 E Ft, amely tartalmazza a kedvezmények, mentességek csökkentését is, az adórendelet módosítá-sára vonatkozó tervezetnek megfelelően.) Az önkor-mányzat szempontjából tehát továbbra is fontos fel-adat a vállalkozások letelepedésének segítése, amely forrásbővülést jelentene.

A működési kiadások tervezése:
Az önkormányzat számára elsődleges cél az intéz-ményrendszer és az önkormányzat működőképessé-gének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe. A bevételek alacsony volumene mi-att ugyanakkor az önkormányzat teljes feladatellátá-sát felül kell vizsgálni, hiszen az eddigi önként vál-lalt feladatokra a bevételek sajnos nem nyújtanak fedezetet.
Kizárólag az intézményi és az önkormányzati kö-telező feladatokat figyelembe véve a működésben 192 348 E Ft fedezethiány mutatkozik.
Az iskolák működtetésével kapcsolatos befizetési kö-telezettség a koncepcióban 195 192 E Ft-tal szerepel.
A forráshiány miatt az ellátott feladatokat, azok ellátásának mértékét a vonatkozó ágazati jogsza-bályok alapján a költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni. A felülvizsgálatnak az intézményi és ön-kormányzati feladatellátásra, létszámra, megkötött szerződésekre egyaránt ki kell terjednie.

Az önként vállalt feladatok ellátása további 50 400 E Ft forrást igényelne a tavalyi szinten, a működési mérleg ezeket a feladatokat nem tartalmazza, azaz nem szerepel a koncepcióban:
- a civil szervezetek támogatása
- a nemzetiségi önkormányzatok támogatása
- a Kőszeg és Vidéke újság kiadása
- a televíziós szolgáltatás
- a Natúrpark Egyesület támogatása és turisztikai feladat ellátása
- a járóbeteg ellátás finanszírozása, a sportorvosi tevékenység
- az egyéb szórakoztató tevékenység, azaz a ren-dezvények költségei
- a kitüntetések adása

Ellátásuk kizárólag forrásbővülés esetén, az in-tézményi és az önkormányzati kötelező feladatok elégséges forrásának biztosítása után lehetséges. Az önként vállalt feladatokra vonatkozó szerződéseket a költségvetés készítéséig felül kell vizsgálni.

RÉSZLETSZABÁLYOK

1. A közalkalmazottaknál a központi bértábla emel-kedése nem várható, így a jelenleg érvényben lé-vő bértábla szerinti illetményekkel számoltunk. A rendszeres személyi juttatásokat személyenként vettük figyelembe a bértábla alapján. Az alapil-letmények előirányzata a tervezetben 95 %-os szinten szerepel. A pótlékok köre nem bővült. A kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény sze-rinti kötelező juttatásokat figyelembe vettük. A nem rendszeres személyi juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, egyéb juttatások a 2012. évi szinten tervezettek.

2. A köztisztviselők illetményalapja várhatóan nem változik. A polgármesteri hivatal személyi kiadá-sainál a személyi állományban bekövetkezett vál-tozásokkal és átsorolásokkal számoltunk, illet-ménykiegészítésnél a rendeletben hatályos mér-tékkel kalkuláltunk. Az egyéb béren kívüli juttatá-sok tekintetében a 2012. évi mértékkel számol-tunk.
Az önkormányzati hivatal szervezeti felépítésénél, létszámánál – a járási hivatal felállását, a közös önkormányzati hivatal alakítását, a többcélú társu-lás munkaszervezetének megszűnését figyelembe véve – a képviselő-testületi döntésnek megfelelő-en számoltunk.

3. A vár projekt működésével a projektben vállalt létszámbővítést (7 fő) figyelembe véve számol-tunk. A feladatra a képviselő-testület csak mi-nimális létszámbővítést engedélyez.
4. A múzeumok átvételével kapcsolatban a szakmai jogszabály által előírt szakmai létszámot és nyit-va tartási időt vettük figyelembe. A szervezeti felépítés meghatározása, és az alapító okirat el-fogadása szintén képviselő-testületi döntést igé-nyel.

5. A munkaadói járulékok változatlanul 27%-kal ter-helik a munkaadókat.

6. A dologi kiadásoknál alapelvként a várható tel-jesítést vettük figyelembe, a források elégtelen-sége nem teszi lehetővé a dologi kiadások emelé-sét. Az előző évi keretösszeggel számoltunk pél-dául a városüzemeltetés költségeinél, a helyi közlekedés esetében pedig kizárólag a 2012. II. félévi hozzájárulás szerepel a koncepcióban.

7. A többcélú társulás által fenntartott intézmé-nyeknél a normatíván felüli önkormányzati tá-mogatásról kell majd döntést hozni, hiszen a fenntartás 2013. június 30-ig a társulásnál marad. A 2013. évi költségvetést a kőszegi önkormány-zat által fenntartott és finanszírozott intézmé-nyeknél egységes elvek alkalmazásával kell ter-vezni, azaz az alapilletmények előirányzatának tervezése 95%-on történhet, nem rendszeres jut-tatások között adható juttatások nem szerepel-hetnek, illetve a dologi kiadások - beleértve a közüzemi költségeket is - az előző évi szinten, emelés nélkül tervezhetők.

8. A szociális ellátások tervezésénél az ellátotti kör változását, a nyugdíjminimum emelkedését, il-letve a helyi rendelet módosítását (a méltányos ápolási díj, a közgyógy ellátás és az utazási tá-mogatás megszűntetését) vettük figyelembe.

9. Az év közbeni esetleges vis maior helyzetek ke-zelésére, és az intézmények pályázatainak saját erejére 3 000 E Ft összegű céltartalék képzése elengedhetetlenül szükséges.

10. A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek fedezetére 3 000 E Ft összegű céltartalék kép-zése szükséges.

11. Az önkormányzat folyószámla hitelkeretének (170 000 E Ft) meghosszabbítása 2013. június 30-ig a jogszabályok módosításával lehetővé vált, ugyanakkor várható az önkormányzatok adósságállományának konszolidációja is, amely-nek pontos feltételei még nem ismertek. A kon-cepcióban továbbra is szerepel tartalékként 20 000 Ft hiteltörlesztés a fennmaradó hitelkeret csökkentésére. Újabb hitelkeret biztosítására a szerződés lejárata után kell majd közbeszerzési eljárást kiírni.

12. A fejlesztési tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. számú melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja. A fejlesztési bevétel és a kiadás a tervezetben összhangban van, a bevételi oldalon reálisan tervezett vagyonhasznosítási bevétel szerepel, amely tovább nem növelhető, hiszen az eladható ingatlanok köre egyre szűkül, így a kiadási oldalon is ehhez kell igazítani az igé-nyeket.


A lehetőségek figyelembe vételével a fejlesztési ki-adások területén a már megkezdett beruházások szere-pelnek elsődlegesen. Több projekt esetében csak a pá-lyázati pénzeszközök visszatérülésével számoltunk.
Az önkormányzat forrásai minden fejlesztési elképze-lés megvalósításához elégtelenek, ezért több nagyobb tétel vonal alatti beruházásként szerepel a tervezetben. A megjelölt feladatokra vonatkozóan megkötött szer-ződéssel rendelkezünk, vagy képviselő-testületi döntés van rájuk. A további tételek - a bevételi oldal növelése nélkül - felcserélhetők a vonal alatt szereplő elképzelé-sekkel. A vonal alatt maradó elképzelések esetében sorrendet kellene felállítani, mert ezek kizárólag többletbevétel esetén kerülhetnek be a költségvetés-be.
A felújítási és fejlesztési kiadások között ismét szere-pel az új egészségház építése pályázat benyújtásával.

Az önkormányzat 2011-ben kezdte meg a kötvényki-bocsátással kapcsolatos kötelezettségek tőketörlesztés-ét, amely ez évben kb. 20 M Ft lesz (a CHF árfolyam-tól függően). A tőketörlesztés az első öt évet követően progresszíven növekszik.

A teniszpálya öltöző építésének támogatása 12 600 E Ft-tal céltartalékként szerepel a tervezetben, a képvise-lő-testület döntésének megfelelően. A KSK Tenisz Szakosztálya kérelmet nyújtott be arra vonatkozóan, hogy ezt az összeget az önkormányzat ne céltartalék-ként, hanem tényleges fejlesztési kiadásként szerepel-tesse.

A fentiek teljesítéséhez szükséges a működési ki-adások jelentős visszafogása, elengedhetetlen a saját bevételek növelése, valamint a fejlesztési egyensúly megtartása.


Kőszeg, 2012. december 12.

Huber László s. k.
polgármester


A koncepció első olvasatához kapcsolódó bizottsági javaslatok


A Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Rendészeti Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, módo-sító javaslatról a bizottság nem szavazott. Az előterjesztés nem kapta meg a bizottság többségének támogatását.

A Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság az előterjesztést megtárgyalta. Módosító javaslat-ként elhangzott, hogy a fejlesztések között az ÖBB-től a volt vasúti pályatest megvásárlása (2 500 E Ft), és a Jurisics téri lábazat helyreállítás (2 200 E Ft) ne szerepeljen a költségvetésben. A módosító javaslatok egyike sem kapta meg a bizottság többségének támogatását. Az előterjesztést összességében a bizottság elfogadásra ajánlja.

A Pénzügyi, Jogi és Vagyonügyi Bizottság az előterjesztést megtárgyalta, módosító javaslatról a bizottság nem szava-zott. Az előterjesztést összességében a bizottság elfogadásra ajánlja azzal, hogy - a központi támogatás ismeretében - az önkormányzat költségvetésének első olvasatát már a 2013. januári ülésre elő kell készíteni.


HATÁROZATI JAVASLAT


Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az önkormányzat 2013. évi koncepcióját, annak alapelveit, és részletszabályait elfogadja, és elrendeli a 2013. évi költségvetés összeállításánál ezek betartását.


Felelős: Huber László, polgármester
Hivatali felelős: Dr. Tóth László, jegyző
Határidő: 2013. február 15.

(A mellékleteket lsd. a letölthető formátumban.)