2018. Október 25., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - A környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása.
2. - Az önkormányzati tulajdonú lakások bérleti díjáról szóló 13/2006. (IV. 20.) önkormányzati rendelet módosítása.
3. - Az egészségügyi alapellátás körzeteinek kialakításáról szóló 27/2016. (X. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
4.a - Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendeletben szereplő kiemelt előirányzatok módosítása: A Kőszegi Szociális Gondozási Központ kérelme.
4.b - Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendeletben szereplő kiemelt előirányzatok módosítása: A Központi Óvoda és Bölcsőde Többcélú KIKI kérelme.
4.c - Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II. 16.) önkormányzati rendeletben szereplő kiemelt előirányzatok módosítása: A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal kérelme.
5. - Hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés megkötése.
6. - Jelentés a város környezeti állapotáról.
7. - A 2019. évi ellenőrzési terv jóváhagyása.
8. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 7. sz. módosításával kapcsolatos döntések meghozatala.
9. - A Jurisics-vár Művelődési Központ és Várszínház létszámbővítés iránti kérelme.
10. - Intézményvezetői megbízás véleményezése.
11.a - Vagyonügyek: A Kőszeg, Velemi u. 34/D. III/11. alatti, megüresedett lakás hasznosítása.
11.b - Vagyonügyek: A 6727 ingatlanrészre érkezett vételi szándék.
12. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
13. - Egy mappában a 2018. október 25-i képviselő-testületi ülés anyagai.
14. - Rendkívüli előterjesztés: ÖBB vasútpálya megvásárlásával kapcsolatos döntések meghozatala.
15. - Rendkívüli előterjesztés: Birkózó terem létesítésére vonatkozó döntések meghozatala.
6. napirendi pont:
Jelentés a város környezeti állapotáról.

Jelentés a város környezeti állapotáról - 2018.

Tisztelt Képviselő-testület!

Az idei munkatervnek megfelelően, valamint a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII tv. 46. § (1) bek. e) pontja alapján elkészítettük a város környezeti állapotáról szóló tájékoztatást.

a) Települési környezet tisztasága
A Kőszegi Városüzemeltető és Kommunális Szolgáltató Nonprofit Kft. (a továbbiakban: Városüzemeltető Kft.) feladata a közterületek tisztántartása, amelynek igyekeznek rendre eleget tenni, bár nagy gondot okoz a hulladékgyűjtő szigetek mellé folyamatosan kirakott egyéb szemetek elszállítása. Leginkább a lakótelepi tömbházaknál gyakoriak ezek az esetek annak ellenére, hogy minden évben megrendezésre kerül a lomtalanítási akció, amely keretében lenne lehetőségük a lakóknak az ilyen jellegű hulladék kihelyezésére. A Kőszeg és Vidékében korábban többször megjelent tájékoztatáson túl figyelemfelhívó táblák kihelyezésével igyekszünk a lakók tudtára hozni, hogy a hulladékgyűjtő konténerek környezetébe hulladékot elhelyezni tilos.

Az elmúlt időszakban 4 illegális hulladék elhelyezéssel kapcsolatos ügy indult. A Gesztenyefa utcában a közterületen tárolt hulladékot a tulajdonosa az eljárás megindítása után elszállította. A Meskó utcában a buszmegállóban elhelyezett, lakossági bejelentés alapján megtalált, illetve a Vas Megyei Kormányhivatalhoz a 6819 hrsz-ú ingatlan vonatkozásában tett közérdekű bejelentés alapján fellelt hulladékot – mivel az elkövető kiléte egyik esetben sem volt megállapítható – az önkormányzat elszállíttatta. A 2975/16 hrsz.-ú önkormányzati területet érintő illegális hulladék elhelyezésével kapcsolatban a Kőszegi Rendőrkapitányság a nyomozást megszüntette, az ügy a Vas Megyei Főügyészséghez került. A Főügyészség a Vas Megyei Kormányhivatal Természetvédelmi Osztályát kereste meg az ügyben. A Vas Megyei Kormányhivatal megkeresését követően – az ügy mielőbbi lezárása, a terület rendbetétele érdekében – az önkormányzat a hulladékot elszállíttatta.

A fűnyírást, fűkaszálást sok esetben akadályozzák a zöldterületen parkoló gépjárművek.

A Közterület felügyelők által lejárt műszaki vizsgával rendelkező gépjárművek esetében az elmúlt időszakban 16 esetben történt felszólítás.
Az elmúlt időszakban a Vas Megyei Kormányhivataltól a parlagfű-mentesítési közfoglalkoztatási feladatok I. – V. ütemének elvégzéséről érkezett felmérési kérelem. A vonatkozó feladatok ellátásával megbízott, közfoglalkoztatást végző Városüzemeltető Kft. adatközlése alapján parlagfű irtására nem került sor – tekintettel arra, hogy parlagfűvel fertőzött terület nem volt. Erről a Vas Megyei Kormányhivatalt minden esetben tájékoztattuk.

A volt posztógyár területén az olajszennyezés tekintetében a Vas Megyei Kormányhivatal a beruházó Innovációs Park Kőszeg Kft-t szennyezés-mentesítésre kötelezte, azonban a Kft. még az eljárás ideje alatt felszámolásra került. A felszámoló a 2014. év során értékesítette a telkeket a „Kőszegi Aluker Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.” valamint a „Kőszegi „Címerpajzs” Plusz Kft.” (2917/27 hrsz) illetve a „Pannon Konstruktor Kft.” (2917/28 hrsz.) részére. 2014. október 13. napján helyszíni szemlén (2917/27, 2917/28 hrsz.) megállapítást nyert, hogy az új tulajdonosok megkezdték a terület rendezését.
2016. május 25-én újabb helyszíni szemlén megállapították, hogy a területen (2917/28, 0183/32, 0183/34, 0183/147 hrsz) a szennyezés továbbra is jelen van, mely megszüntetésére a szükséges beavatkozási munkákat a kötelezett Pannon Konstruktor Kft. megkezdte. A kötelezés alapján az aktív mentesítés határideje 2018. augusztus 31. napja volt.
2017. november 09-én a Vas Megyei Kormányhivatal Szombathelyi Járási Hivatal Agrárügyi és Környezetvédelmi Főosztály Környezetvédelmi és Természetvédelmi Osztálya a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Katasztrófavédelmi Hatósági Osztályával együtt helyszíni szemlét tartott. A helyszíni szemlén készült jegyzőkönyvben rögzítették, hogy a szennyezéssel érintett területen kialakított munkagödörben jelenleg kis mennyiségű víz van. A munkagödörben szennyezés nem volt észlelhető. A terület 7 db figyelőkútjából (4 db idegen ingatlanon) 5 kútban olajszennyezés nem mutatkozott, kettőben enyhe olajszag volt észlelhető.
A Hatóság a figyelőkutak vonatkozásában mintavételezést, és a vizsgálati eredmények megküldését, és a területre vonatkozó kármentesítési jelentés elkészítését írta elő.
A Kőszeg 2917/28 hrsz. volt Posztógyár területére vonatkozó 2017. évi Kármentesítési jelentésben Simon Péter környezetmérnök megállapította, hogy a 2017-ben elvégzett vizsgálatok a korábban feltárt szennyezettséget nem igazolták. A 2000. évi feltárás során a nem megfelelő mintavételezés, a nem megfelelő vizsgálati módszer, és egyéb szakmai hibák miatt a szennyezés nem a valós állapot szerint lett felmérve. Megállapította, hogy „a 2017. évi vizsgálatok alapján az valószínűsíthető, hogy az 1991. évi havária munkálatok után a talajban lévő fűtőolaj a csapadékkal lejutott a talajvízig, ahol néhány centiméter vastagságú fázist képezett, anélkül, hogy a talajvízben érdemi oldódás jelentkezett volna. A magas szénatomszámú szénhidrogén az elmúlt 15 évben helyben maradt, illetve fokozatosan felhígult. Jelenleg minimális mennyiségű szénhidrogén lehet a területen, melynek mértéke alapján nem szükséges a beavatkozási terv végrehajtása.”
A továbbiakra a figyelőkutakból újabb mintavételezést javasolt, ill. újabb figyelőkutak létesítését irányozta elő.
Javasolta az újabb vizsgálati eredmények tükrében a beavatkozási záródokumentáció elkészítését 2018. júniusában, amely jelenleg még nem áll rendelkezésünkre.

b) Zöldterület gazdálkodás, kertészet, parkfenntartás
A munkát a Városüzemeltető Kft. végzi 1 fő kertészmérnök csoportvezetővel és 6 fő állandó fizikai dolgozóval. A feladatok ellátásában a közhasznú foglalkoztatottak segítséget jelentettek. A karbantartandó területek, parkok, fasorok gondozottsága folyamatosan biztosított.
Az elmúlt időszakban 64 db fa és a Deák Ferenc utcai tujasor (150 méter hosszban) került kivágásra. Ezen felül 10 db veszélyes fa kivágását végezte el a Városüzemeltető Kft. Fatelepítés 48 db volt.
A parkokban, közterületeken álló fák és cserjék visszavágása, metszése egész évben folyamatosan elvégzésre került. Az elszáradt, vagy közvetlen veszélyt jelentő fák kivágása a vegetációs időszakban is megtörtént. A lakossági bejelentés alapján kivágásra javasolt fákat vegetációs időszakon kívül a kertészmérnök csoportvezető szakvéleménye alapján – kizárólag indokolt esetben – vágják ki. Az elmúlt időszakban kb. 9 ezer tő egynyári, 6 ezer tő kétnyári virág került kiültetésre.
A zöldfelület-gondozás és parkfenntartás turisztikai szempontból is rendkívül fontos. Feladatuk e tárgykörben a zöldfelületek, parkok, fasorok létesítése, fenntartása, kulturált, egészséges környezet kialakítása, közterek, utcák, épületek, intézmények virágosítása, növénykiültetések a lakosság bevonásával, részvételével, továbbá a település műemlékeinek, épületeinek, turisztikai és kulturális tárgyi értékeinek megőrzése, megfelelő környezetben történő bemutatása.
A volt MÁV nevelőotthon felújításához kapcsolódóan megújul az épületegyütteshez tartozó park is. A park fa és cserje állományáról az elvégzendő parkrendezési munkák figyelembe vételével részletes felmérés készült. A terület Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014. (IV. 30.) önkormányzati rendeletében védett területként szerepel. A tervezett parkrendezési munkák során a rendeletben a területre előírt kezelési útmutatóban foglaltak szerint járnak el, az elvégzendő munkák tekintetében felvették a kapcsolatot az önkormányzattal.

A parkfenntartást végző csoport számára a szükséges géppark rendelkezésre áll, azok használhatósága azonban koruk és avultságuk miatt, már problémákat vet fel.
Továbbra is sok ráfordítást igényel a gondatlanságból, szemetelésből, rongálásból eredő károk helyreállítása.

Gondozatlan belterületi ingatlanok esetében az idei évben 18 esetben ment ki felszólítás a terület rendbetételét illetően.
Az elmúlt évben komoly gondot okozott a zártkerti ingatlanok rendezetlensége. A több éve, vagy több évtizede elhanyagolt, gondozatlan, a művelési ágnak nem megfelelően használt területeken megjelentek a vaddisznók. Napi rendszerességgel „látogatják” és teszik tönkre a gondozott, rendezett ingatlanokat. Sok panasz érkezett jelentősebb kártételekről, megrongált kerítések, feltúrt füves területek stb. Helyszíni bejárások során mértük fel a gondozatlan területeket, ill. sok lakossági bejelentés is érkezett. Sok esetben a vadállomány napközben sem hagyja el ezeket a területeket, ahonnan a város belterületi részeit is sok esetben elérték.
Problémát okoz, hogy az ingatlan-nyilvántartás szerinti tulajdonos sok esetben nem elérhető; elhalálozott, címváltozás miatt a levelet nem veszi át. A felszólított ingatlan tulajdonosok egy része a területrendezéseket elvégezte, vagy megkezdte a munkát.
Az ellenőrzések során feltárt, továbbra is rendezetlen ingatlanok tulajdonosaival szemben a földhivatal bevonásával eljárást kezdeményezünk.
A terepbejárások tanúsága szerint további felszólítások postázása szükséges.
A témával kapcsolatban megkerestük a területen vadászatra jogosult Szombathelyi Erdészeti Zrt.-t is. Az Erdészeti Zrt. a probléma megoldása tekintetében a támogatásáról biztosította az Önkormányzatot, habár érdemi megoldást javasolni nem tudott. Felhívta a figyelmet a gondozatlan területek rendbetételének, az ételmaradékok gondos elhelyezésének fontosságára. A vadállomány lakott területen való megjelenésének okaként jelölték meg az aszályos időszakot; a hullott, lédús gyümölcsök kiváló táplálékot szolgáltatnak a vaddisznóknak.


c) Csapadékvíz-elvezetés
A város csapadékvíz elvezető rendszerének egy része elavult. A belvárosi zárt csapadékelvezető-rendszer több szakasza a mai napig több száz éves korú, falazott, helyenként kőből rakott csatorna, aminek karbantartása gépesítetten nem megoldható, így funkcióját csak részben tölti be. Intenzív esőzések esetén a csatornák telítődnek, a rendszer nem bírja elvezetni a csapadékot.
A Nyugat-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kereste meg az önkormányzatot ez év szeptemberében a Tamás-árok és környezete állapotával kapcsolatban. Jelezték, hogy a Tamás-árok két oldalán húzódó ingatlanok megközelítésére szolgáló utak részben az árok védőövezetét érintik, azon haladnak. Továbbá az ingatlan tulajdonosok által az árokba és a parti részre kihordott zöldhulladék az árok karbantartását megnehezíti, nagyobb vízmennyiség levonulását akadályozza, akár elöntéseket is okozhat. Az érintett szakasz bejárása megtörtént, GPS segítségével bemérésre kerültek a jelentősebb zöldhulladék halmok. A zöldhulladék elszállításáról a város gondoskodik, ugyanakkor felszólítja az érintett tulajdonosokat, hogy az ezek után keletkező zöldhulladék elszállíttatásáról, vagy saját területen belül történő tárolásáról gondoskodjon. Ellenkező esetben a Vízügyi Igazgatóság az utak lezárását kezdeményezheti.
Lezárult a Dr. Ambró Gyula utca csapadék és talajvíz elvezetését érintő ügy. A Vízügyi Hatósággal együtt megtartott többszöri helyszíni szemlék, a Hatóság által előírt változtatások elvégeztetése után az önkormányzat kérelmére a Kőszeg Város belterületi csapadékvíz-elvezető csatornahálózatának üzemeltetési engedélye módosításra került. A módosító határozatot a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2018. 02. 27.-i dátummal adta ki.
A város csapadékvíz-elvezetését érintő folyamatban lévő projektek kapcsán részletes előterjesztés keretében a képviselő-testület tájékoztatásra került.

d) Kommunális szennyvízkezelés, gyűjtés, elvezetés, tisztítás
A szennyvíz tisztítása a szombathelyi szennyvíztisztítóban történik. A szennyvíztisztító a környező települések közös beruházásában valósult meg. A közüzemi szennyvízcsatorna hálózatot érintő legfontosabb munka a Szabóhegyi úton az új gerincvezeték kiépítése volt. A munka műszaki átadás-átvétele még nem történt meg. Gerincvezeték bontására került sor a Lupi úton. Bekötővezeték építésére a Szabóhegyi úton 4 esetben, a Borostyánkő és az Erdészház utcában 1- 1 esetben került sor. Bekötő vezeték javítására és átépítésére 1 – 1 esetben, akna javítására a Pék u. 25. és a Rohonci u. 44. előtt került sor. Aknafedlapok szintbe emelését 5 esetben kellett elvégezni a VASIVÍZ Zrt-nek.
A Vízmű utca közüzemi szennyvízcsatorna és ivóvíz hálózat terveztetése folyamatban van.

A szennyvízcsatorna-hálózatba nem juttatott háztartási szennyvíz megfelelő kezelésének elérése érdekében Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megalkotta a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz begyűjtéséről és ártalommentes elhelyezéséről szóló 12/2014. (III. 28.) önkormányzati rendeletét, mely 2014. április 01. napján lépett hatályba. Az új helyi szabályozás jelentős visszhangot váltott ki, mely ráirányította a figyelmet a csatornával el nem látott vagy csatornázott, de a hálózatra rá nem csatlakozott ingatlanokon keletkező háztartási szennyvíz elhelyezésére. A rendelet szabályozása szerint az ingatlantulajdonos köteles szükség szerint, de minimum évi egy alkalommal elszállíttatni az ingatlanon keletkező háztartási szennyvizet és igazolni, hogy a befolyt ivóvíz minimum 60 %-át a kijelölt kötelező közszolgáltatóval szállíttatta el.
A kijelölt kötelező közszolgáltató a Városüzemeltető Kft., mely rendelkezik egy db MTZ gyártmányú, BELORUS-820 típusú traktorral, mely vontatmánya 1 db AGROGÉP gyártmányú, DETK-128 típusú tartály. Az alkalmazott dolgozói létszám 1 fő, ill. további 2 fő rendelkezik a szükséges végzettséggel.

Kimutatás a szolgáltatás igénybevételéről.
Megne
vezés 2014.
2015.
2016. 2017. 2018.
*
1. 91 140 195 205 81
2. 164 232 348 496 142
3. 629 1227 1947 2399 665
A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis a 2014. év).
Megne
vezés 2015/
2014.
% 2016/
2014.
% 2017/
2014.
% 2018/
2014.
%**
1. 153,9 224,2 225,27 193,4
2. 141,5 212,2 302,43 188,4
3. 195,1 313,8 352,94 230,68

A szolgáltatás igénybevételének változása (bázis az előző év).
Megne
vezés 2015/
2014.
% 2016
/2015.
% 2017/
2016.
% 2018/
2017.
%**
1. 153,9 145,7 100,49 85,85
2. 141,5 150,0 142,52 62,29
3. 195,1 160,9 114,02 65,36

1.) Igénybevevő háztartások száma-ingatlan (db)
2.) Szállítási alkalmak (db)
3.) Szállított menny. (m3)
*2018.05.15-ig
** Időarányos adatok éves szintre emelésével számított adat

A 2017-es évben a szippantást igénybevevő ingatlanok száma, a szippantási alkalmak és az elszállított mennyiség is tovább emelkedett az előző évihez képest.

2017. évben a 2015-ös és a 2016-os vízfogyasztások alapján az önkormányzat közszolgáltatási bírságok kiszabását kezdeményezte a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál 92 ügyfelet érintően. A lezárult ügyek során 15 esetben került az eljárás megszüntetésre, a legtöbb esetben a korábban engedélyezett egyedi szennyvíztisztítók létesítése és a csatornahálózatra történő – be nem jelentett - rákötések miatt. Három esetben került sor a már meghozott bírság határozat visszavonásra (elhalálozás, csatornahálózatra való rákötés), és egy esetben a kiszabott bírság mértékét utólagosan (fellebbezés ) mérsékelték. A két éves vízfogyasztások alapján a kiszabott bírságok mértéke 20 000 Ft és 40 000 Ft között mozog, egy esetben éri el a 80.000 Ft-ot (közös vízmérő).

A kiszabott bírságok tétel szerinti bontásban, ill. az egyéb határozatok
20.000 Ft 7 db
25.000 Ft 14 db
30.000 Ft 16 db
35.000 Ft 14 db
40.000 Ft 21 db
80.000 Ft 1 db
Megszüntetés 15 db
Visszavonás 3 db
Csökkentés 1 db
Összesen 92 db

A folyamatos ellenőrzések és a bírságolási eljárások eredménye, hogy a jelen időszakig az egyedi szennyvíztisztító berendezésekre kiadott használatbavételi engedélyek száma 46 darabra növekedett. Mindezek mellett három darab fennmaradási engedély is kiadásra került. 9 ügyfél rendelkezik létesítési engedéllyel.

Kiadott használatbavételi és fennmaradási engedélyek éves bontásban.
Év 2014 2015 2016 2017 2018
H. eng. (db) 3 4 12 13 14
F. eng. (db) 1 2


e) Ivóvízellátás
A város belterületén, és az üdülőövezetekben 95%-ban megoldott az ivóvízellátás.
Kőszeg ivóvizét a szolgáltató Vasivíz Zrt. két vízbázisról biztosítja. Kőszeg Rőti-völgyi vízbázis kapacitása 300 m2/nap, Peresznyéről 1400 – 1600 m2/nap ivóvíz érkezik.

Tárolókapacitások:
- Rőti – völgy 2 x 200 m3
- Hunyadi utca 1x 500m3 és 1x 50m3
- Erdő utca 1x400m3
- Szabóhegy 1x100m3 és 1x50m3-s medence.

A településen 2 db gépház üzemel: a központi telepen és a Rőti-völgyben. A rendszerbe 3 db nyomásfokozó került beépítésre: 1-1 a Hunyadi utcában, a Szabóhegyen és a Királyvölgyben.

A Pék utcai ivóvízhálózat rekonstrukciója október hónapban befejeződik, amely során a Pék utcában lévő horganyzott vízbekötések cseréje és átkötése történik meg NA 100 mm-es azbesztcement vezetékről NA 200 mm-es azbesztcement vezetékre.

2017 október és 2018. október között a város területét érintően az alábbi meghibásodások történtek a VASIVÍZ Zrt. adatai alapján: 11 db vízbekötés javítás, 10 db vízbekötés csere, gerincvezeték javítás 6 db, gerincvezeték csere 4 db, tűzcsap javítására 2 esetben volt szükség, cserére 1 esetben, 23 db vízbekötés történt az időszak alatt.
Jelentősebb munkák voltak: gyaloghídon hídvezeték kiváltása a Strand sétányon, a Rákóczi u. 18. és 20. előtti részen 4 db vízbekötés és 20 fm gerincvezeték kiváltása, a Sáncárok utcában 21 fm gerincvezeték kiváltása, a Petőfi téren 2 db tolózár kiváltása.
Az egészséges ivóvízzel való ellátás a Mötv. 13. § (1) bekezdés 21. pontja, a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. § (1)-(2) bekezdése, valamint a víziközmű-szolgáltatásról szóló 2011. évi CCIX. tv. 1. § (1) bekezdés c) pontja valamint 5/F § (5) bekezdésében foglaltak alapján továbbra is kötelező önkormányzati feladat.
Az emberi fogyasztásra szolgáló víz minőségére vonatkozóan előírásokat fogalmaz meg az EU. Kőszeg település ivóvize megfelel az Unió szigorított előírásainak.
2018. május 8-án a Vas Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztálya a Vas Megyei Katasztrófavédelemi Igazgatósággal együtt összevont hatósági ellenőrzést tartott Kőszeg Rőti völgyi vízműtelep vonatkozásában, Kőszeg város vízhálózatának kijelölt fogyasztói pontjain. A Rőti völgyi vízmű gépházának kimenő pontjain vett mindkét vízminta, az Árpád tér 2. és a Hunyadi u. 25. alatti közkutak mintáival együtt megfelelő vízminőséget szolgáltatott.
Ugyancsak a Vas Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztálya végzett 2018. június 12-én vízminőség vizsgálatot a Jurisics téri ivókútnál, a víz minősége mikrobiológiai szempontból megfelelő lett.

A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. (a továbbiakban Vgtv.) 29. § (7) bekezdése (a továbbiakban összefoglalóan: „kútamnesztia”) az alábbiak szerint rendelkezik: „Mentesül a vízgazdálkodási bírság fizetése alól az a létesítő, aki a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény módosításáról szóló 2016. évi XLI. törvény hatálybalépését (2016. június 4.) megelőzően vízjogi engedély nélkül létesített vízkivételt biztosító vízilétesítményt, ha annak vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárását 2018. december 31.-ig kérelmezi, és az engedély megadásának feltételei fennállnak.”
A fennmaradási engedélyhez kapcsolódó fennmaradási bírság fogalmát a vízgazdálkodási hatósági jogkör gyakorlásáról szóló – 1996. június 1-én hatályba lépett – 72/1996. (V.22.) Korm. rendelet vezette be. Az ezt megelőzően kiépített vízilétesítmények esetében fennmaradási bírság a jelen jogszabályi környezetet figyelembe véve nem kerül kiszabásra.
A jelenlegi jogi szabályozás mellett, amennyiben a 72/1996. (V.22.) Korm. rendelet hatályba lépése és a 2016. június 3-a között kialakított vízilétesítmények nem kerülnek legalizálásra 2018. december 31-ig, 2019. január 1-től arra csak a Vgtv. 29. § (3) bekezdése szerinti fennmaradási bírság kiszabása mellett lesz lehetőség.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti jogszabályi hely alapján a „kútamnesztia” során az illegális vízilétesítmények legalizálása nem kötelezettség, hanem lehetőség.
Ez idáig a jelzett időszakban létesített vízkivételi hely fennmaradási engedélyét nem kérték.
Több ásott kút bejelentését tették meg, de ezek létesítése jóval a jelzett időszak előtt – általában az 50-es, 60-as években – történt, melyekre a „kútamnesztia” rendelkezései nem vonatkoznak. A legtöbb esetben a kutak műszaki paraméterei, koordinátái sem ismertek.
Az elmúlt időszakban egy öntözési célú vízigényt kielégítő fúrt talajvízkút létesítési engedélye került kiadásra.
Jelenleg egy házi ivóvízigényt kielégítő fúrt kút létesítését tervezik, mely az ügyféli tájékoztatás fázisában van.


f) Kommunális hulladékkezelés
Kőszeg Város Önkormányzata 2018. január 01. napjától 2018. október 31. napjáig az STKH Sopron és Térsége Nonprofit Kft-vel hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződést kötött. A közszolgáltatást alvállalkozóként a Városüzemeltető Kft. végzi.

A Városüzemeltető Kft. a keletkező hulladékot a Kőszeghegyaljai hulladéklerakón helyezi el. A lerakón inert hulladék feldolgozó, komposztáló telep és hulladékudvar is működik. Ez utóbbin történik a szelektíven gyűjtött hulladék utóválogatása, csomagolása. Itt fogadják a lakosságnál keletkező veszélyes hulladékot is.

A Kft. 2017. 01. 01-től 15 településen 2017. 04. 18-tól pedig 16 településen látja el a települési hulladék begyűjtését, szállítását, illetve kezelését. Ellátott lakosság szám kb. 20000 fő.

Kommunális csoport létszáma: 18 fő
1 fő telepvezető és szállításvezető
1 fő ügyfélszolgálatos, hulladékgazdálkodási üi.
2 fő mérlegkezelő hulladéklerakón
6 fő tehergépkocsi-vezető
6 fő rakodómunkás (hulladékgyűjtő gépkocsin, ill. hulladékudvarban)
2 fő gépkezelő
(+ 1 fő autószerelő és gépszerelő a teljes Városüzemeltető Kft-re)

Pénzügyi adatok:
A közszolgáltatás 2017. évi árbevétele: 137 493 E Ft
A közszolgáltatás 2017. évi ktg+ráf.: 139 477 E Ft
Eredmény: -1 984 E Ft

Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2017. évi árbevétele: 22 477 E Ft
Egyéb hulladékgazdálkodási tev. 2017. évi ktg+ráf.: 25 593 E Ft
Eredmény: -3 116 E Ft

A hulladékgyűjtés, -kezelés 2017. évi összesített árbevétele: 159 970 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2017. évi összesített ktg + ráf.: 165 070 E Ft Eredmény: -5 100 E Ft


Tájékoztatásul a 2016 évi adatok:
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2016. évi árbevétele: 146 105 E Ft
A hulladékgyűjtés, -kezelés 2016. évi ktg + ráf.: 129 899E Ft
Eredmény: 16 206 E Ft

A hulladékgazdálkodás 2017.évi árbevétele, ezáltal az eredménye az elhúzódó elszámolások és kifizetések miatt nem a valós képet mutatja.
A tényleges eredményt akkor kapjuk meg, ha a mérleg szerinti eredményt csökkentjük a 2016. IV. negyedévi bevétellel, a 2016. II. félévi szelektív gyűjtési támogatással és a 2017. évre áthúzódó állami támogatással (28 085 E Ft). Így a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység támogatás nélküli valós eredménye -30 069 E Ft.
Támogatás a tevékenységgel kapcsolatban 2018. évre nem várható.
A szelektív gyűjtésből származó árbevétel 2017. I. negyedéve után már nem keletkezett, hiszen a Városüzemeltető Kft. mint alvállalkozó a begyűjtött mennyiséget már nem értékesíthette.
A 2017. évre járó díjazás valójában nem fedezte a 2017. évi kiadásokat, költségeket. A Soproni STKH Kft. által a jogszabályban meghatározott fizetendő standard díj (2,737 Ft/liter) fedezetet nyújt a hulladékgazdálkodásban dolgozók bérére, azok járulékaira, valamint az üzemanyagra. Nem nyújt viszont fedezetet fejlesztésre, amortizáció képzésére, pedig az eszközállomány elöregedett, műszaki állapotuk miatt folyamatosan nőnek a javítási, karbantartási költségek.
Mivel a hulladékgazdálkodás végzése alvállalkozóként is veszteséges, eszközfejlesztési pályázat alvállalkozók részére biztosan nem várható.

1.1. A hulladéklerakóban lerakott hulladék mennyisége és fajtái:
Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
Lom hulladék 1364,82 1131,98
Egyéb települési hulladék, ideértve a kevert települési hulladékot is 4862,4 4341,93
Úttisztításból származó hulladék 51,55 20,13
Kevert építkezési és bontási hulladékok 7,42 0,61


1.2. A hulladékudvarba beszállított, előkezelt és hulladékkezelőnek átadott nem veszélyes hulladékok:
Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
Műanyag csomagolási hulladékok 19,1 26,585
Papír és karton 38,19 47,873
Üveg 66,51 49,628
Egyéb kevert csomagolási hulladék (zsákos) 131,31 68,33
Termékként tovább nem használható gumiabroncsok 18,22 23,2
Hulladékká vált állati szövetek 1,46 0,777
Kiselejtezett elektromos és elektronikus berendezés 16,82 12,39
291,61 228,783

A táblázatban látható, hogy a begyűjtött műanyag és papír hulladékok (hulladékgyűjtő szigeteken gyűjtött) mennyisége kevesebb az előző évinél, viszont a háznál gyűjtött egyéb kevert zsákos hulladék (sárga és kék zsákok együttvéve) mennyisége majdnem a duplájára emelkedett. Összességében a szelektíven gyűjtött hulladék mennyisége 27,46 %-al nőtt, miközben az ebből származó bevételt elvonták. A zsákban gyűjtött szelektív hulladékok válogatása a Soproni STKH Kft. által üzemeltetett szombathelyi válogatóműben történik.

1.3. A hulladékudvarban begyűjtött és átmenetileg tárolt veszélyes hulladékok:
Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
Vesz. anyagot tartalmazó festékek, tinták, ragasztók 0,83 0,36
Elemek és akkumulátorok 0,16 0,21
Olaj és zsír, amely kül. 20 01 25-től 0,09 0,04
Növényvédő szerek 0,03 -

A veszélyes hulladékok érvényes kezelési engedéllyel rendelkező cégek részére került átadásra.

1.4. Beszállított és komposztált hulladék mennyisége:
Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
Biológiailag lebomló hulladékok 449,91 449,52
Hulladékká vált növényi szövetek 149,94 144,28
Biológiailag lebomló konyhai hulladék 27,8 100,09
A komposztot a hulladéklerakó takarására használtuk fel.

1.5. Begyűjtött inert hulladékok:
Megnevezés Mennyiség (t)
2017 év Mennyiség (t)
2016 év
Beton 280,78 445,67
Téglák 842,16 486,57
Cserép és kerámiák 311,3 56,69
Bitumen keverékek 1,7 5,65
Föld és kövek 1990,64 1112,02
Talaj és kövek 543,32 507,1
3969,9 2613,7


g) Lakossági és közszolgáltatási eredetű zaj-, rezgés- és légszennyezés elleni védelem

Zajkibocsátási ügyben az elmúlt időszakban lakossági panasz nem érkezett.

Jelenleg 21 vállalkozás rendelkezik zajkibocsátási határérték megállapítással, melyből 1 üzemi jellegű, 20 pedig szabadidős zajforrás.
Az idei évben 1 gazdasági társaság kért zajkibocsátási határérték megállapítást.

Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének a környezet- és természetvédelem helyi szabályairól szóló 17/2014.(IV.30.) önkormányzati rendelete (a továbbiakban: természetvédelmi rendelet) összesen 27 terület számára biztosít helyi védelmet, melyből 10 pontszerűen védett, 3 vonalas jellegű, míg 14 egybefüggő természetvédelmi terület.
A rendelet tartalmazza a védett területek kezelési terveit. A helyi szabályozás 58 utca ill. tér ingatlanhasználói számára tilalmazza a hulladék égetéssel történő megsemmisítését.
A természetvédelmi rendelet az idei évben módosításra került, miszerint belterület és külterület vonatkozásában az avar és kerti hulladék égetéssel történő megsemmisítése hétfői napon 7.00-19.00 közötti időkorlátra lett pontosítva.

Az építőipari gépek a kerti munkavégzést szolgáló zajkeltő gépi berendezések használatának korlátozása kapcsán bejelentés nem érkezett.

A parlagfű elleni védekezés elmulasztása miatt 2017. és 2018. években Kőszeg város belterületi közigazgatási területére nézve nem indult eljárás.
Belterületen a jegyző, külterületi ingatlan esetében kezdeményezett eljárás esetén a Kormányhivatal rendelkezik hatáskörrel.

A témához kapcsolódóan benyújtásra került a Gyógyító klíma Kőszegen – KEHOP-1.2.1-18-2018-00090 elnevezésű pályázat, melynek támogatási döntése folyamatban van.
A projekt fontos szemléletformálási eleme, hogy a helyi klimatikus viszonyokat fenn kell tartani, a változó körülmények között is a gyógyító hatás megőrzése kiemelt feladat. Ezt a célt szolgálja Kőszeg klímastratégiájának széles társadalmi részvételi folyamatban történő elkészítése és elfogadása. Ezt a célt szolgálják azok a klímatudatosságot erősítő, intenzív részvételre és interaktivitásra építő rendezvények és programsorozatok, amelyek széles körben és a különösen érzékeny célcsoportok körében is megszervezésre kerülnek. Előadásokon, fórumokon és konzultációkon foglalkozunk a tiszta fűtési módok kérdésével, a tiszta közösségi fűtési technológiák kedvező hatásaival, hiszen az érzékeny téli légköri szennyezettséggel rendelkező Kőszegen ez kulcskérdés. A kisgyermekek és kisgyermekes családok részvételét pedig a nagy és népszerű városi rendezvények keretében szervezett játékok és kisebb foglalkozások révén kell biztosítani.

Tavaly év végén a Raaba Energy Kft. részére értékesítésre került a Sopronba vezető út mentén lévő 47.122 m2 alapterületű ipartelep 3920,4 KWp teljesítményű naperőmű létesítése céljából. 2018 szeptemberében megkezdte a beruházó cég az előkészítést, amely során elsősorban a terület előkészítése van folyamatban, majd azt követően megkezdődik a panelek telepítése. Várhatóan 2018 decemberére elkészülnek a munkákkal és megkezdődhet azok üzemeltetése.
A 2869/29 hrsz-ú területre vonatkozóan a Raaba Modul Kft-vel vételi jogot biztosító szerződés jött létre, amelyre terveik szerint legfeljebb 0.7 MWp teljesítményű naperőművet szeretnének létesíteni.

Az önkormányzati projektek kapcsán 2 intézményben történnek energetikai célú fejlesztések. A Központi Óvoda teljes homlokzati szigetelése, részleges nyílászáró cseréje van folyamatban, valamint napelemek telepítése is a projekt részét képezi.
Továbbá a Városháza energetikai felújítása várható, amely födém szigetelést, fűtéskorszerűsítést, hőszivattyúk telepítését tartalmazza.

h) Helyi közlekedésszervezés

A város jó színvonalú közlekedéséhez jó állapotú utakra, megfelelő számú parkolóra, jó tömegközlekedésre, és a megváltozott igényekhez igazodó forgalmi rendre lenne szükség.

A tavalyi évben befejeződött a Temető u. – Szabóhegyi út 340 méteres szakaszának a megújítása.
Az Ambró Gyula utcában 190 fm, a Károlyi Mihály utcában pedig 90 fm hosszban került felújításra a járda.

A belvárosban fizetőparkoló rendszer működik. A központi szabályozásnak megfelelően Kőszeg városában is biztosításra került a mobilparkolás.

A Liszt Ferenc utcában, valamint a Petőfi téren történő parkoló építés befejeződött. A kivitelező Kőszegi „Címerpajzs” Plusz Kft. a Liszt F. u. 23-29. előtti közterületen 7 db, míg a Petőfi téren a Mol kút melletti területen 18 db személygépkocsi várakozására alkalmas parkolóhelyet alakított ki.
Új parkolók kerültek kialakításra a Jurisics gimnázium területén a kollégium előtt és a Posztó utcában (14 férőhely).
A helyi közlekedésszervezést érintő projektekkel kapcsolatban szintén beszámoló formájában az elmúlt ülésen tájékozódott a képviselő-testület.

Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság megtárgyalta és a határozati javaslatot egyhangúlag elfogadásra ajánlja a képviselő-testületnek.

Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet a beszámoló elfogadására.

Kőszeg, 2018. október 18.

A polgármester nevében és megbízásából:

Németh Ildikó s. k.
városüzemeltetési osztályvezető







HATÁROZATI JAVASLAT

Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a „Jelentés a város környezeti állapotáról- 2018” című beszámolót, és elrendeli annak közzétételét a város lakosainak és szervezeteinek tájékoztatása céljából.

Felelős: Huber László polgármester
Határidő: azonnal