2019. Március 7., Csütörtök, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés

Lehetőségek
Mentés saját gépre:
Előterjesztés letöltése
Az eredeti dokumentumot - a gyorsabb letölthetőség érdekében - zip formátumba tömörítve tettük letölthetővé.
A zip formátumú állományok megnyitásához használja a WinZip programot, amit közvetlenül letölthet innen.
Off-line olvasás:
Előterjesztés nyomtatása
Kapcsolódó anyagok
Az ülés beharangozója:
Meghívó olvasása
Mi történt az ülésen:
Jegyzőkönyv olvasása
Miről volt szó az ülésen:
Előterjesztések olvasása
1. - Kőszeg Város településrendezési eszközeinek 7. sz. módosítása – véleményezési szakasz lezárása.
2.a - Beszámoló az Írottkő Natúrparkért Egyesület 2018. évi munkájáról, tájékoztató 2019. évi munkatervéről.
2.b - Beszámoló a Térségi TDM Szervezet és a Tourinform Iroda 2018. évi tevékenységéről, a 2019. évi marketing intézkedési terv bemutatása.
3. - A belváros gépjármű-közlekedésének szabályairól szóló új önkormányzati rendelet megalkotása.
4. - A Kőszegi Szociális Gondozási Központ 2019. évi intézményi térítési díjainak megállapítása.
5. - A szociális igazgatásról és az egyes szociális ellátási formák szabályairól szóló 7/2014. (II. 28.) önkormányzati rendelet módosítása.
6. - A bölcsőde 2019. évre javasolt intézményi térítési díjának megállapítása.
7. - Bölcsődei fejlesztési program pályázat benyújtása.
8. - A Kőszeg, Munkácsy M. u. 19. ingyenes önkormányzati tulajdonba kerülésével kapcsolatos döntések meghozatala.
9. - Jelentések lejárt határidejű határozatokra, beszámoló az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
10. - Egy mappában a 2019. március 7-i képviselő-testületi ülés anyagai.
2.b napirendi pont:
Beszámoló a Térségi TDM Szervezet és a Tourinform Iroda 2018. évi tevékenységéről, a 2019. évi marketing intézkedési terv bemutatása.

I. BESZÁMOLÓ A TÉRSÉGI TDM SZERVEZET ÉS A TOURINFORM
2018. ÉVI TEVÉKENYSÉGÉRŐL

2017. év februárban feladatátvállalási megállapodást kötött Kőszeg Város Önkormányzata és az Írottkő Natúrparkért Egyesület, amelyben az Egyesület vállalta a Kőszeg és az Írottkő Natúrpark térségét felölelő Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezet megszervezését, regisztrálását és a TDM szervezetekre vonatkozó előírások szerinti működtetését. A megállapodásban az Önkormányzat külön beszámoló elkészítését kérte a TDM Szervezeti tevékenységek részére. Természetesen a TDM a tevékenységét a Natúrpark Egyesület tevékenységének szerves részeként végzi, így a turisztikát is érintő számos rendezvény látogatószáma pl. a natúrparki egyesületi beszámolórészben kerül közlésre.
(Az alábbi beszámoló vastagon, dőlten szedve, a megállapodás szerinti sorrendben nevezi meg a megállapodásban meghatározott feladatokat – majd mellette írjuk le
a feladatok 2018. évi teljesülését.)

A megállapodás turisztikát érintő főbb pontjait és 2018 évi teljesülésüket az alábbiakban tárgyaljuk:

A TDM megszervezése A TDM regisztráció hivatalos és végleges jóváhagyása 2017. május 30-ával megtörtént. Azóta az Írottkő Natúrparkért Egyesület TDM-ként is működik.
Az Egyesület TDM menedzsert alkalmaz, aki 2017. március elején munkába állt, munkaviszonya azóta folyamatos és határozatlan idejű.
A turisztikai feladatok vonatkozásában a szakmai vezetés és kapcsolattartás a TDM menedzser feladata: Ennek megfelelően, a TDM menedzser 2018-ban is szervezte a Kőszegi Turisztikai kerekasztal egyeztetéseket, amelyben az önkormányzat munkatársai és a TDM térség turisztikai feladatokkal érintett közintézményei, valamint a TDM turisztikai szolgáltatóinak képviselője vesz részt. Ez az elsődleges fóruma az Önkormányzati szervezetek és a TDM menedzser kapcsolattartásának is. Emellett, a turisztikai tárgykörbe tartozó előterjesztések esetén a TDM menedzser részt vett bizottsági üléseken és képviselő testületi üléseken is, felkérésre hozzászólt, és javaslatot illetve előterjesztést tett. Közreműködött turisztikai tárgyú testületi határozatok végrehajtásában (pl. a Kőszegi sokadalom – Főtéri zenés esték, a Királyi városnapok két hétvégét is érintő rendezvényei, valamint a Kőszegi Advent három, illetve négy hétvégi rendezvényeinek megszervezésében).
A) Együttműködési feladatok
A térség turisztikai szereplőinek listájának összeállítása, velük folyamatos együttműködés megvalósítása: A lista összeállítása a TDM regisztráció keretében megtörtént, a TDM tagokkal a kommunikáció és az egyeztetés folyamatos volt. Ennek eszközei: személyes találkozók, tematikus csoportokkal történt egyeztetések, elektronikus körlevelek és egyeztetések, havi hírlevelek. Külön kiemelendő: a vendégfogadók és szállásadók találkozói, valamint térségi borászokkal történt egyeztetések. 2018-ban már történtek TDM belépések, remélhetően az első teljes év után 2019-ben tovább nőhet a TDM tagok száma. A menedzser kapcsolatot tartott a nem TDM-tag turisztikai szolgáltatókkal is. Ennek három legerősebb példája, a személyes egyeztetéseken túl: a Városi bortúra és a Királynapi bortúra megvalósítása a kőszegi borászokkal közösen, a koszeg.hu honlap turisztikai célú továbbfejlesztéséhez tartott konzultáció a vendégfogadókkal és szállásadókkal, valamint a központi adatszolgáltatás várható alakulásával és az IFA befizetési kötelezettségekkel kapcsolatban a Kőszegi szállásadókkal való konzultáció novemberben.
Határos TDM szervezetekkel való kapcsolattartás, országos Tourinform és MTÜ kapcsolattartás: Folyamatos a kapcsolattartás a Büki és a Szombathelyi TDM-mel, valamint a Vas Megyei Turizmus Szövetség keretében minden Vas megyei TDM-mel. A TDM menedzser közös tanulmányúton vett részt márciusban Köveskálon, többszöri tematikus egyeztetésen a Megyeházán, valamint a Gazdasági Kamara által szervezett Regionet competitive - Interreg projekt keretében előadást tartott Bük, Sárvár, Szombathely és Celldömölk mellett Vorauban.
Az országos Tourinform hálózattal folyamatos volt a kapcsolattartás, júniusban kétnapos Tourinform országos találkozóra került sor Balatonfüreden. Az idén elmélyült Magyar Natúrpark Szövetség turisztikai tevékenysége is: februárban kétnapos MNSZ módszertani workshop, illetve Pöllau-i tanulmányút került megtartásra.
Egy februári, Kőszeg várossal közös budapesti előkészítő egyeztetés után, áprilisban sor került a Magyar Természetjáró Szövetség vezetőségének kőszegi és natúrparki többnapos látogatására, amely jelentős új kapcsolatokat alakított ki a Turista magazin, a www.termeszetjaro.hu valamint az országos Természetjáró Kártya natúrparki bevezetésében. Fél év alatt, több mint 30 térségi vállalkozás vált Természetjáró Kártya elfogadóhellyé, ezzel az Írottkő Natúrpark országosan is jegyzett elfogadótérséggé vált. Egyeztetés történt az MTSZ és a Szombathelyi Erdészeti Zrt. képviselőivel közösen, hosszútávon új turistaház építésének lehetőségéről a Kőszegi-hegységben (a Hörmann forrásnál található egykori turistaház, későbbi határőr laktanya területén), valamint az Okmányoshoz tervezett Kőszegi-hegység kapuja pályázat állásáról is. Az egyeztetések konkrét eredménye az Országos Természetjáró Fesztivál megszervezésében való együttműködés, a www.természetjáró.hu oldalon megtalálható Írottkő Natúrparki látogató pontok felvezetése, valamint konkrét túra-útvonalak közös digitális kidolgozása lett.
Az Egyesület évente turisztikai fórumot szervez: 2018. szeptember 19-én került sor a TDM tagjait megszólító éves turisztikai fórum megszervezésére. A meghívásra, 16 résztvevő gyűlt össze az Írottkő Natúrpark térségéből turisztikai műhelymegbeszélésre: turisztikai vállalkozók, szállásadók és szolgáltatók, az érintett intézmények és az önkormányzat munkatársai. A megvitatott témakörök: (1.) Az idei tavaszi-nyári turisztikai időszak közös értékelése (2.) A Kőszeg-Írottkő Natúrpark turisztikai desztináció stratégiai helyzetének és céljainak megvitatása
(3.) Tájékoztatás a stratégiai turisztikai pályázatok küszöbön álló fejlesztéseiről (alpannonia ®, TOP turisztikai pályázat, Kisfaludy szálláshely-fejlesztés) (4.) Az őszi-téli kiemelt turisztikai kérdések és akciók egyeztetése, kitűzése (5.) Tájékoztatás a családbarát szálláshelyek – minősítési rendszer feltételeiről.
- A fórum meghívott vendége volt Boros László, a Bükfürdő Zrt. vezérigazgatója, aki az elmúlt másfél év együttműködési tapasztalata mellett, megosztotta benyomásait a kőszegi turisztikai fejlesztés potenciáljáról, Bükfürdő várható fejlesztési súlypontjairól, és az együttműködés még kiaknázatlan lehetőségeiről.
- A fórumon bemutatásra kerültek az első 8 hónap látogatottsági adatai: Kőszeg és a Natúrpark vezető látogató pontjai 15-20%-os látogatószám növekedést jelentettek, és hasonló, havi 300-600 fős havi vendégéjszaka növekményt realizáltak a kőszegi kereskedelmi szállásadók is (a KSH adatok alapján).
- Nyáron a „Helló nyár! Kőszeg rád vár!” összehangolt akciók nyújtottak szinte minden napra kínálatot. Augusztusra ez még ki is egészült. A Főtéri zenés esték (tavaly részben Elővári sokadalom címmel, a Jurisics várban tartottuk meg júliusban) idén a premier napjától augusztus végéig minden péntek-szombat-vasárnap nyújtottak Kőszeg Fő terén könnyű nyáresti programot (amely eső és vihar miatt két alkalommal maradt el teljesen).
- Még 2017 szeptemberében került benyújtásra az a 300 millió forintos pályázat, amely a teljes Natúrpark térségre kiterjedő átfogó turisztikai információs és tájékoztató rendszert épít ki, amelynek fókuszpontja a Fő téren egy igazi vendégfogadó Látogatóközpont lesz, ahol maketteken és képernyőn is megtervezheti majd egyéni programjait az idelátogató turista. Megújítja a vár és a város rendezvény-infrastruktúráját, amely a partner települések által is használható lesz. Kisebb léptékű történelmi érték bemutató fejlesztéseket támogat, és a Rőtivölgyi utcától az osztrák határig vezeti a kerékpárutat, megteremtve a magyar és az osztrák oldali kerékpárút-hálózat biztonságos összekapcsolását. A döntés 2018. közepén megszületett, a támogatási szerződés aláírásra került, a program végrehajtása 2018.október1-i kezdődátummal megkezdődött.
- A Kisfaludy szálláshely fejlesztési pályázat keretében, a TDM-mel egyeztetve, vele turisztikai együttműködési megállapodást kötve, 6 panziófejlesztési pályázat került benyújtásra Kőszegen. Mind a 6 pályázat támogatásban részesült, így 2018-2019-ben mintegy 200 millió forint Kisfaludy program-támogatással, összesen mintegy 300 millió forint fejlesztés valósulhat meg a Kőszeg városi szállások gerincét jelentő minőségi panziófejlesztési kategóriában. A Portré, a Csikar, az AACS, az Alpokalja, a Tópart Vendégház és egy további belvárosi panzió kerül minőségi megújításra illetve bővítésre, egy részük már a 2019-es szezon indulására! A pályázat végére mindegyik fejlesztő panzió legalább háromcsillagos minősítésű panzióvá kell, hogy váljék.
- Számos alpannonia® fejlesztés 2019-ben fog megvalósulni, illetve a 2019 évi turisztikai szezonban fog „szolgálatba állni”, így a Koronaőrző, a Csónakázó-tavi stég és alpannonia® bemutató-épület (és mosdó), kerékpáros pihenőpontok, és a Natúrparki települések számos attrakciója (kilátók, pihenők, információs pontok pl. a már 2018-ban átadott Cáki pincesoron lévő információs és vendégfogadó ház, valamint a bozsoki alpannonia® információs pont.)
Szükség esetén részt vesz az Önkormányzat nemzetközi kapcsolatainak alakításában, ápolásában: A TDM szervezet több Interreg pályázat előkészítésébe és megvalósításába is bekapcsolódott, részt vett a Velorégio program egyeztetésein. Az IASK-kal közösen transznacionális Interreg Danube projekt előkészítése folyik Seed Money támogatással, és hasonló előkészületek kezdődtek stájer és magyar natúrparkokkal közösen. A Natúrpark vezeti az alpannonia plus projekt magyar oldali megvalósítását (erről a natúrparki beszámoló-rész alatt található részletes összefoglaló). Az önkormányzathoz illetve a városba érkező nemzetközi csoportok számára a Tourinform számos alkalommal információs csomagot állított össze, illetve vezetést tartott. Kiemelt alkalom volt 2018-ban az INTERPRET EUROPE, az Örökségmenedzserek Európai Konferenciájának kőszegi megszervezése, amelyben a főszervező mellett az IASK, Kőszeg városa és az Írottkő Natúrpark TDM is részt vett társszervezőként. A csütörtöki fogadás után 150-200 nemzetközi szakember 4 napra „bevette” Kőszeget, és Kőszegről fedezte fel Nyugat-Pannóniát. Pénteken önálló, „Kőszeg bemutatkozik” napon vehettek részt (több mint 100 kőszegi közreműködőnek köszönhetően – köztük a Kőszegi Darabontok, a Kőszegi Vonósok és Kőszeg Város Koncert Fúvószenekara bemutatkozásával), speciális „Kőszegi Menlevelet” kaptak a résztvevők, a hétfői zárónapon pedig önálló workshopon osztották meg kőszegi tapasztalataikat és javaslataikat velünk.
Turisztikai és marketing projektjeinek előkészítéséről tájékoztatja az Önkormányzatot: ez a tájékoztatás elsősorban a Kőszegi turisztikai kerekasztal keretében, a bizottsági és testületi üléseken, valamint az önkormányzati vezetőkkel és munkatársakkal történő személyes konzultációk során valósul meg. A TDM menedzser előterjesztést és tájékoztató anyagokat készít. A TOP turisztikai projekt keretében hároméves marketingterv előkészítésében vesz részt.

B) Marketing feladatok
Elkészíti és aktualizálja a város és térség vonzerőleltárát és adatbázisát: Az Egyesület a vonzerő-leltárat 2017 év folyamán aktualizálta. Az adatbázisokat folyamatosan karbantartja. A TOP turisztikai projekt keretében, a Főtéri Vendégfogadó Központ információs adatbázisának kidolgozása során 2019-2020-ban ez átfogó megújításra, és kibővítésre kerül. A Natúrparki Leader települések várhatóan 2019-ben elkészülő élő értéktárai megerősítik a bővülő adattárat.
Pályázati források bevonásával a város és térség egészére kiterjedő marketing stratégiát készít: A 2017. szeptemberben beadott TOP turisztikai pályázathoz már készült üzleti terv. Most elkészül a 3 évre kiterjedő marketing stratégia.
A pénzügyi lehetőségek figyelembevételével éves marketing intézkedési tervet készít, amelyet az Önkormányzat elé terjeszt: Minden év január 31-éig az intézkedési terv előterjesztésre kerül. Helló tél! – január-februári, Kőszegi kikelet - márciusi, Szőlőjövés ünnepe – áprilisi, Csábít a május! – májusi, Helló nyár! – július-augusztusi, Kőszegi ősz, és Helló ősz! – szeptember-októberi, a Királyi városnap (+Márton és bor) – novemberi, és Kőszegi advent – decemberi időszakokra átfogó ill. összehangolt program- és marketing csomagot állít össze a partnerekkel közösen. Tavaszi kikelet (március 1. - május 31.) és Téli feltöltődés (2018. november 15. – 2019. március 6.) címmel összehangolt szállodai akciót szervez az egész Natúrpark területére.
Minden évben elkészíti és nyilvánosságra hozza a város és a térség turisztikai rendezvény- és esemény-naptárát: A turisztikai programnaptár összeállításra került. Első változatában, a legfontosabb eseményekkel 2018. novemberben már a partnereknek megküldésre került. A programok a natúrpark honlapján már elérhető.
Turisztikai kiadványokat jelentet meg: Megújult natúrparki ismertető és kőszegi városnéző leporelló brossúra újra megjelent 2018-ben, három nyelven, nagy példányszámban. A magyar, angol és német nyelv mellett, cseh és lengyel nyelvű leírás is elérhető. Elkészült és széles körben terjesztésre került az Írottkő Natúrpark a bakancsos turisták találkozási pontja című Natúrpark kiadvány. Kőszegi kikelet, Királyi városnap és Kőszegi Advent óriásplakátot jelentettünk meg, Írottkő alpannonia® csúcstámadás, Fő téri zenés esték, Királyi Városnap, és Kőszegi Advent A2 plakátokat jelentettünk meg. Szórólapokon, kisebb kiadványokban hirdettük a Helló nyár! kampányt, a Főtéri zenés esték rendezvénysorozatot, a Királyi Városnap rendezvényeit, valamint továbbra is elérhető maradt B2 méretű plakáton a „Mi vár ma Kőszegen?”, „Mi vár ma a Natúrparkban?” címmel, a térségi turisztikai attrakciókat összefogó plakát.
Médiában, szakmai rendezvényeken, turisztikai vásárokon és fórumokon bemutatja és képviseli Kőszeg város és térsége turisztikai kínálatát: Az Utazás kiállításon nem vettünk részt, márciusban a Debreceni Turizmus kiállításon és vásáron kerültek kiállításra kiadványaink.
Négy turisztikai film forgatása valósult meg közreműködésünkkel: a TV2 Poggyász, két Hazahúzó adás és egy téli feltöltődés turisztikai kampányfilm készült. Ebből 2018-ban kerül vetítésre a 2. Hazahúzó film és a Téli feltöltődés image-film. A közösségi médiában is erősödött a térség turisztikai jelenléte. Számos turisztikai honlapot és újságot láttunk el információval és anyaggal (pl. turizmus.com). 2018. június 30-ig Kiss András EV számos on-line megjelenést biztosított és valósított meg Kőszeg város megbízásából.
KIADVÁNY, MARKETING ÉS MÉDIA TEVÉKENYSÉG SZÁMOKBAN, 2018
dátum tevékenység db szám/megjelenés
2018. Kiadványok, plakátok:
2018. évi programajánló /ajánlott szolgáltatások 5000
Új Kőszegi prospektus – magyar 10.000
Új Kőszegi prospektus – angol 3.000
Új Kőszegi prospektus – német 4.000
Írottkő csúcstámadás A5, Helló nyár! A5, Királyi városnap A5, Kőszegi advent A5 (HU/D/ENG) 10.000
Havi programajánló 2 hetente (A4 méretű) – nyáron sűrűbben 400
Havi programajánló 2 hetente (A3 méretű) – nyáron sűrűbben 600
Írottkő alpannonia® csúcstámadás és túranap 200
Főtéri zenés esték – kőszegi sokadalom, A2 200
Királyi városnap, A2 200
Kőszegi advent, A2 200
Programplakátok rendezvényekre, időszakokra, A3 2.000
Kőszegi Kikelet óriásplakát 2
Királyi városnap rendezvényei óriásplakát 2
Kőszegi Advent óriásplakát 2
EDEN magyar-német-angol nyelvű kiadvány MTÜ által finanszírozva 800
További plakátok, meghívók, szóróanyagok natúrpark településeknek 400
Írottkő Natúrpark Turistakártya 500
Kőszegi-hegység/Írottkő Natúrpark turista térkép 500
Hulladékból újra élet (pályázati támogatással) 5000
Online felületek:
naturpark.hu, répcevidek.hu, vaskarika.hu, turizmus online.hu, csepreg.hu, turizmus.com, koszeg.hu, vaol.hu, koszeginfo.com,
Média megjelenés:
Szombathelyi TV: rendszeres jelenlét az SZTV Híradóban, Hétvége és Vasi kaleidoszkóp magazinokban Kőszeg város és az SZTV megállapodásának köszönhetően.
-M5 TV-csatorna - Kulturális híradó: beszámoló a Farsangfarka felvonulásról, az Interpret Europe - Kőszeg rejtett kincsei rendezvényről, az Ostromnapokról, a Csendes éj próbafolyamatról.
- ATV/ECHO TV-csatorna:
(1) Kőszeg környéki séták – 2018. január 16-18.
https://www.echotv.hu/adasok/2018/01/16/hazahuzo/3122
(2) Cáktól Csepregen át Horvátzsidányig, 2018. július 27-29,
https://www.echotv.hu/videok/2018/07/27/hazahuzo/3788
(3) Kőszeghegyalja télen, 2018. november 16-18. (több napon át.)
http://www.atv.hu/videok/video-20181113-koszeghegyalja-telen-2018-11-13
Nyomtatott sajtóbeli hirdetések: Hirdetés a Kirándulj nálunk! és a Kirándul az Osztály! című, oktatási intézményeknek szóló kiadványban (közösen más Natúrparki szervezetekkel); Barangolók magazin turisztikai hirdetés.
Rádió: Kossuth rádió – Interpret Europe konferencia, Helló nyár! Kőszeg rád vár, Kőszegi Ősz rendezvényei, Királyi Városnapok rendezvényei, Kőszegi Advent rendezvényei/, Hulladékból újra élet projekttájékoztató; Tesco Rádió – adventi ajánló; FM Szombathely – Natúrparki Vetélkedő;
Nyomtatott sajtó: Vas Népe – heti rendszerességgel egész éven át rendezvények, túrák, programajánlatok megjelenése, interjúk, életképek, programok és projekttevékenységek megjelenése; Kőszeg és Vidéke: rendszeres megjelenések programokról, rendezvényekről, akciókról
KÜLÖNLEGES MEGJELENÉS:

MTÜ filmforgatás 2017 december, vetítés 2018. január-február:
TÉLI FELTÖLTŐDÉS ORSZÁGOS KAMPÁNYFILM 1:01 perc, a kampányfilm minden 4. filmkockája Kőszegen forgott! (Ez egy több száz millió Ft értékű turisztikai kampányban való országos megjelenés volt.)
https://www.youtube.com/watch?v=_Z3Uf3r-WX8


Szervezi és segíti a térségbe látogató study tour-okat, médialátogatásokat: A fenti médialátogatások, és további kisebb, eseti megkeresések szervezése általunk történt meg. Pl. 2018. áprilisban megszerveztük a Magyar Természetjáró Szövetség vezetőségének többnapos natúrparki látogatását és tanulmányútját, 2018. novemberben pedig megszerveztük 40 maribori borász család tagjainak kőszegi látogatását, valamint 30 stájer polgármester és Leader-térség bizottsági tag kőszegi tanulmányútját (mások segítő közreműködésével!).
Kiemelt figyelmet fordít a vendégkör és a turisztikai szezon kiszélesítésére, a város ausztriai vonzásának erősítésére: Számos csoport, osztály és rendezvény térségbe történő utazásának megszervezésében közreműködtünk – segítséget nyújtottunk szállás- és program-szervezésben is (pl. a 2018. márciusi Örökség és Identitás európai konferencia turisztikai szervezése, a szállásadókkal és a turisztikai szolgáltatókkal közösen). A turisztikai szezon kiszélesítése érdekében szerveződött meg a Kőszegi Kikelet program, valamint a Királyi Városnap turisztikai kiszélesítése, a Kőszegi Advent rendezvénysorozat teljesebb turisztikai programja, a Téli feltöltődés Kőszegen és a Natúrparkban (2019: Helló tél!) év eleji és év végi kampánya is. Az ausztriai vonzás erősítésére konkrét lépések történtek az alpannonia® projekt keretében, az alpannonia® sárga térségi utak kijelölésében és hirdetésében, az osztrák túravezetői végzettségek elnyerésében, vagy pl. a május 26-i, közös osztrák-magyar Írottkő „csúcstámadás” formájában, valamint az ausztriai kommunikáció erősítésében. Megkezdődött az egyeztetés a Burgenlandi várak, Kőszeg és Sárvár közös Interreg pályázata előkészítésére, valamint egy Burgenlandi-Írottkő Natúrparki közös Interreg kézműves program indítására. A TOP turisztikai pályázat hároméves marketing kerete lehetőséget teremt az ausztriai vonzás erősítésére.
Működteti a Tourinform irodát: Az Egyesület működteti a Fő téri Tourinform irodát, ahol teljeskörű információval látja el a térségbe érkező turistákat. (Érdekességképpen megjegyezzük, hogy a látogatottsági adatok azt mutatják, hogy a Tourinform már most is a térségünk 3. leglátogatottabb turisztikai látogató pontja.) A Tourinform információs szolgáltatásának időbeli kiterjesztését jelenti a rendezvényeken való Tourinform jelenlét (pl. a Főtéri zenés esték főszezoni 15 hétvégi napján 16.00-21.00 között), és a Fő téri Tourinform iroda mellett, két további kőszegi Tourinform pont működése.
A TOURINFORM TEVÉKENYSÉGE SZÁMOKBAN, 2018
Tourinform iroda látogatottsági adatai 2018-ban összesen 9.461 fő, ebből 8.789 személyes, 498 telefonos, 164 e-mailes megkeresés (2017-ben összesen 9080 fő, ebből 8649 személyes, 350 telefonos, 81 e-mailes megkeresés; 2016-ban összesen: 7376 fő, ebből 6544 fő személyes, 696 telefonos, 136 írásos megkeresés.
A Tourinform zárva tartása eseten ügyeletes információs pont: Natúrbolt, Gyógy- és Fűszernövénykert (Tourinform pont 1), valamint a Virágudvar (Tourinform pont 2).
Idegenvezetés közvetítése: 7 külföldi és 35 magyar, összesen 42 csoport 1436 fővel (2017-ben 33 csoport: 5 külföldi és 26 magyar, 745 fővel; 2016-ban 43 csoport:10 külf-i, 33 belf.-i 1340 fővel.
A Kőszegi Kulturális Kincskereső játékot ingyenes, helytörténeti játékot 99 felnőtt és 66 gyermek teljesítette. A résztvevők díjazását (oklevél, vagy kitűző) a Tourinform biztosítja.
A 2012-től érvényben lévő ingyenes IGEN Natúrpark Turista Kártyából (Írottkő-Geschriebenstein Natúrpark Turistakártya) az Írottkő Natúrparkért Egyesület és a Geschriebenstein Naturpark bármelyik szálláshelyén min. 3 éjszakát tartózkodó turista részére nyújt kedvezményeket (33 magyar és 10 osztrák szolgáltató). IGEN Natúrpark Turista Kártyából 2018-ban kiadva 1009 db (2017-ben kiadva 974 db; 2016-ban kiadva 1266 db). 2018-ban 500 db Natúrpark Kártya került elkészítésre.

Turisztikai portált működtet a desztináció kínálatának megfelelő és naprakész kommunikációja érdekében: A www.naturpark.hu portál teljes körű turisztikai információval szolgál a turisztikai térségről (desztinációról). A portál 5 éves projektidőszakra kötelezően a Naturpark Geschriebenstein Egyesülettel közös adminisztrációs felületen kezelendő, amely időszak 2019-ben jár le. Emellett, a TDM közreműködött Kőszeg város honlapjának turisztikai célú továbbfejlesztésében is. A www.koszeg.hu turisztikai honlap részt a TDM/Tourinform gondozza. A TOP turisztikai pályázat részeként az Írottkő Natúrpark Egyesület vállalta egy új, modern, komplex turisztikai információs rendszer és az erre épülő modern Turisztikai Látogatóközpont kialakítását, amely várhatóan 2020-ban megkezdheti működését.
Részt vesz a kőszegi és térségi turisztikai rendezvények kommunikációs és marketing feladatainak ellátásában: A TDM intenzíven közreműködött számos kőszegi és térségi turisztikai rendezvény marketingjében. A turisztikai szezon időbeli szélesítése jegyében különösen erős volt a Királyi városnapok és a Kőszegi Advent rendezvénysorozatának kommunikációs és marketing feladataiban való közreműködés. Tapasztalatunk szerint, az egyes rendezvények kommunikációját jelentősen erősíti, amikor az ugyanazon időszakba szervezett hasonló profilú rendezvényekkel közös marketingje valódi térségi turisztikai marketing akcióként jelenik meg. Ezáltal, a média folyamatos vagy visszatérő érdeklődése megragadható és jól fenntartható.

C) Turisztikai attrakció- és minőségfejlesztés
Évente javaslatot tesz a turisztikai fejlesztési feladatokra, együttműködéseket, projekteket fejleszt, menedzsel és kezdeményez: Az év folyamán számos turisztikai fejlesztési feladatra történt javaslat-tétel. A TDM turisztikai projekteket kezdeményezett, előterjesztéseket készített és közreműködött azok végrehajtásában.
Részt vesz a város turisztikai vonatkozású projektjeinek kidolgozásában: Így történt ez 2018-ban pl. a Velorégio pályázat esetén.
Turisztikai képzéseket bonyolít: A TDM és érdeklődő turisztikai partnerek bekapcsolódtak a Vas Megyei Gazdasági Kamara által vezetett Regionet Competitive módszertani és együttműködési Interreg projekt végrehajtásába. Várhatóan a TOP turisztikai projekt keretében lehetőség lesz az együttműködések minőségének javítását célzó képzési tevékenységre. Az alpannonia® projekt keretében osztrák túravezető képzés történt, és turisztikai szakmai német nyelvű képzés kezdődött. A Veloregio projekt keretében kerékpáros túravezető képzés toborzása megkezdődött.
Pályázati források bevonásával elkészíti és aktualizálja Kőszeg város és térsége közép-, és hosszútávú idegenforgalmi koncepcióját, a turizmus fejlesztését megalapozó dokumentumokat készít: Az Egyesület 2016 folyamán saját erőforrásból elkészítette a Csillaghúr programot, amely lényeges elemeket tartalmaz a térség közép- és hosszútávú turisztikai koncepciójához. A TOP Térségi Turizmus projekt keretében 3 éves marketing stratégia készül. A TDM menedzser a turizmus fejlesztését megalapozó előterjesztéseket és dokumentumokat készített.
Figyelemmel követi a turisztikai pályázatokat, szerepet vállal a minél nagyobb térségi pályázati aktivitás érdekében: Az Egyesület számos turisztikai pályázatra hívta fel a turisztikai szolgáltatók figyelmét. Aktívan közreműködött a Kisfaludy szálláshely-fejlesztési program térségi igényfelmérésében, és a megjelent panziófejlesztési pályázatot benyújtani kívánó szállásadók felé tanácsadó és konzultációs szerepet vállalt.
A Kisfaludy szálláshely fejlesztési pályázat keretében 6 panziófejlesztési pályázat került benyújtásra Kőszegen. Mind a 6 pályázat támogatásban részesült, így 2018-2019-ben mintegy 200 millió forint Kisfaludy program-támogatással, összesen mintegy 300 millió forint fejlesztés valósulhat meg a Kőszeg városi szállások gerincét jelentő minőségi panziófejlesztési kategóriában. A Portré, a Csikar, az AACS, az Alpokalja, a Tópart Vendégház és egy további belvárosi panzió kerül minőségi megújításra illetve bővítésre, egy részük már a 2019-es szezon indulására! A pályázat végére mindegyik fejlesztő panzió legalább háromcsillagos minősítésű panzióvá kell, hogy váljék.
Több MTÜ országos akcióban való részvételre való pályázatban közvetített a vállalkozók felé, így a Téli feltöltődés, a Helló nyár! és a Helló ősz! kampányok esetében. 2018-ban megkezdődött a 2019 évi Helló tél! kampány előkészítése. A TDM közvetítette a foglalkoztatási és bértámogatási pályázatok lehetőségeit a turisztikai szolgáltatók felé, működése során maga is élt a lehetőséggel, a Tourinform iroda személyi kapacitásainak megerősítésére.
Kiemelt figyelmet fordít a Kőszeg és környéke turisztikai kínálatának piacra vitelére, a csomagajánlatok és tematikus ajánlatok kifejlesztésére, bemutatására: 2017-ben az osztálykirándulások számára alkalmas tematikus térségi turisztikai ajánlatok összegyűjtésére, valamint a több napos kőszegi és térségi kulturális turisztikai csomagajánlatok kidolgozására és kiajánlására került sor – érdeklődő csoportoknak és utazásszervezőknek.
Az idén új elemként jelentek meg az időszaki kínálatok tematikus csomagajánlatai: az országosan meghirdetett „Téli feltöltődés”, a „Helló nyár!” és „Helló ősz!” MTÜ kampányok mindegyike befogadta az Írottkő Natúrpark tematikus csomagajánlatát:
o a Téli feltöltődés országos kampányfilmjét már említettük: https://www.youtube.com/watch?v=_Z3Uf3r-WX8
o a Helló nyár! kínálat már családi és baráti utazásszervező erőként jelent meg, nem egyszer 1,5-2 hónappal az aktuális utazás előtt!
o a Helló Ősz! kínálatban a https://kampany.hellomagyarorszag.hu/ oldalon, a Jó helyek, amit ti mutattatok kategóriában az első 4 helyre került „jó helyek” közül 3, az első 8 helyre kerültek közül 5 az Írottkő Natúrpark és Kőszeg kiemelkedő természeti és kulturális vonzerői körül kerültek ki!
2018-ban különös hangsúlyt kapott a bakancsos turizmus csomagajánlatok előkészítése, amely az alpannonia® road-show-hoz kötődően két nagyszabású túrarendezvényen is bemutatásra került, a Mátrában illetve a Dunakanyarban! Ennek egy megjelenési formája a www.termeszetjaro.hu oldalon digitálisan is elérhető nagyszámú kőszegi és natúrparki látogató pont és túraútvonal leírása. A kiránduló útvonalak egy része már június óta digitálisan is elérhető a térségben kirándulók számára pl. a www.koszeg.hu oldalon: http://koszeg.hu/hu/aktiv/turautvonalak/turak-es-latnivalok-a-naturparkban-11322.html?fbclid=IwAR27oiqDav1nG_wikuEpLv9S53nYdcZXwy3VD9pCpdO95ID1JAQI2T6yiwY
Egész éves előkészítéssel éppen Karácsony előtt jelent meg a természetjáró ingyenes országos telefonos applikáció (google play), amely a Magyar Természetjáró Szövetség és a MOL közös platformja. Ebben Kőszeg és az Írottkő Natúrpark különösen nagy súllyal jelenik meg – két natúrparki alpannonia® munkatárs (Rezner Hajnalka és Horváthné Korom Zita) jelentős munkájának köszönhetően! Az országos applikáción, bevezetésekor a Nyugat-Dunántúli 3 megyéből megjelenő 23 táji-, természeti attrakcióból 17 az Írottkő Natúrpark értéke; a 49 kulturális látogató pontból 25 kőszegi és natúrparki látogató pont, az 5 partner vendéglátóhelyből 4 natúrparki; a 47 egyéb kínálatból 15 további kőszegi és natúrparki vonzerő szerepel! Az applikáció országos ismertsége és tapasztalható gyors elterjedése okán ez nem kicsi induló versenyerőt jelenthet.
A turisztikai szereplők körében aktív szemléletformálást folytat a fenntartható turizmus megvalósítása érdekében: Az Egyesület és a TDM minden tevékenységével ezt szolgálja, a fenntartható turizmus (az egyszerre ember- és természetbarát turizmus) egyik magyarországi oszlopa. Különösen említésre méltóak az Egyesület által egész évben szervezett túrák, az Egyesület által tavaly életre hívott Natúrparkok közötti országos szemléletformáló verseny, a Madarak és Fák napja rendezvények és a maga nemében országosan egyedülálló Hétforrás piknik.
Az Írottkő Natúrpark 2018-ban elnyerte az Év ökoturiszikai élménye díjat – a helyiekkel való együttműködés kategóriában a Miénk itt a rét! immáron 12. alkalommal megszervezett programjáért. Emellett, 2019-ben van a 10. jubileumi éve annak, hogy a térség Magyarország legjobban fejlődő ökoturisztikai térségének minősült és viselheti az ezért járó európai EDEN minősítést!
Kidolgozza a helyi és térségi turisztikai folyamatok nyomon követésére és a vendégek megelégedettségének mérésére alkalmas módszertant, az eredményekről tájékoztatja együttműködő partnereit: A TDM jelenleg a turisztikai folyamatok nyomon követésében támaszkodik az Önkormányzat által elkészített TOP turisztikai pályázat üzleti tervére, és a projekt marketing tervére (a 2018. évi turisztikai keresletről a beszámoló 1. számú melléklete ad részletesebb információt), a TDM partnerek adatközlésére, illetve a TDM és Tourinform iroda saját kérdőíves felméréseire.
A legfontosabb látogató pontok iránt tavaly mérhetően nőtt az érdeklődés. A Jurisics-várba 36.800 vendég, mintegy 11%-kal többen látogattak el, mint 2017-ben – míg a Bechtold látogatóközpontban 21%-kal, a Hősök tornyában pedig 35%-kal (!) volt több látogató, mint egy évvel korábban. (Az Alpokalja kalandparkja fennállásának legerősebb évét produkált, a Kőszegi Gokartpályát látogató 5.600 vendég 95%-a turista volt.)
A szállóvendégek száma és tartózkodási ideje is növekedett. A kereskedelmi szálláshelyeken 2018 első tíz hónapjában 11,4%-kal több vendég szállt meg Kőszegen, és ők összesen 12,8%-kal több vendégéjszakát töltöttek nálunk, mint 2017 első 10 hónapjában (KSH). A kereskedelmi szálláshelyeken október végéig 34 ezer vendégéjszaka volt foglalt, az összes kőszegi szálláshelyen pedig egész évben 67.800 vendégéjszaka. A külföldi vendégek száma is nőtt Kőszegen 5,3 %-kal, miközben Kőszeg térségében 10 % csökkenés volt tapasztalható.
Kőszegen mintegy 8,4 %-kal, 17,4mFt-ra nőtt az Idegenforgalmi adó bevétel, és így nő a 2019-ben turizmusra fordítható forrás nagysága is.

A turisztikai folyamatok részletesebb nyomon követésére alkalmas módszertan kidolgozására, mérésekre és az eredmények ismertetésére a TOP turisztikai projekt keretében kerülhet sor. (Ebben javasolt illeszkedni a Magyar Turisztikai Ügynökség keretében 2019-ben bevezetésre kerülő országosan integrált turisztikai információs rendszerhez.)













Összességében

1. 2018 dinamikus turisztikai látogatottsági és szállásadatokat mutat Kőszegen és az Írottkő Natúrparkban. Az adatok azt mutatják, hogy térségünkben lassan, fokozatosan kezd megnyúlni a turisztikai szezon.

2. 2018-ban megvalósulhattak a kőszegi turisztikai évet programok szempontjából teljessé tévő rendezvénysorozatok, különösen a 2.1 millió Ft önkormányzati céltámogatásnak köszönhetően (Főtéri zenés esték, Királynapok és a Kőszegi advent). Ezek a rendezvények 27 napon át, 11 turisztikai kulcshétvégén (a hétvégék 1/5-én) kínáltak programot eddig viszonylag program-hiányos időszakokban!

3. Kőszeg város honlapja nyártól megújult turisztikai honlaprésszel egészült ki, és tovább erősödött a turizmus közösségi média jelenléte. Országos turizmus-kampányok aktív résztvevője lett a térség.

4. 2018-ban beadásra és jóváhagyásra került 6 kőszegi Kisfaludy panzió-fejlesztési pályázat, amelyek nagyobbrészt 2019-ben meg is valósulhatnak.

5. A Kraft programban 2018-ban átadásra került a Sgraffitós és a Szemző-ház. A 2019-es főszezonra várhatóan átadásra kerül a Festetics-Chernel Palota interaktív kiállítása, és az IASK várhatóan kiadja a Kőszegi rejtélyek tematikájú reprezentatív könyvet is. Várhatóan jövőre üzembe állhat a Bencés rendház és a Bencés ajándékbolt. Mindez Kőszeg és az egész natúrpark térség vonzerejét jelentősen megerősíti.

6. 2018-ben az Év ökoturisztikai élménye egy kőszegi rendezvény lett (Miénk itt a rét!), míg 2019-ben 10 éve, hogy Magyarország legjobban fejlődő ökoturisztikai desztinációja (utazási célpontja) az Írottkő Natúrpark. Ez 2019-ben kiemelt figyelmet fog térségünk ökoturizmusára fókuszálni!

7. A megkezdett pályázatok és folyamatok részeként, számos kisebb-nagyobb új turisztikai szolgáltatás és attrakció lép működésbe 2019 folyamán.

8. A TOP és Interreg programok, turisztikát is érintő pályázatainak kivitelezése dominánsan 2019-ben kezdődik vagy válik intenzívvé. A 300 millió Ft értékű TOP Térségi turisztikai pályázat végrehajtása 2019-2020-ra koncentrálódik.

A TDM Szervezet beszámolóját készítette:
Győrffy Gábor TDM-menedzser,
Írottkő Natúrparkért Egyesület

Látta:
Bakos György elnök, Kőszeg és térsége TDM Szervezet
Somogyi Györgyné, titkár, irodavezető, Írottkő Natúrparkért Egyesület


(Az 1. mellékletet és a TDM marketing tervet lsd. a letölthető formátumban.)

Az előterjesztést megtárgyalta a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport, valamint a Városfejlesztési, Idegenforgalmi, Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság, mindkét bizottság a képviselő-testületnek elfogadásra ajánlotta.



HATÁROZATI JAVASLAT


1. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Térségi TDM Szervezet és a Tourinform 2018. évi tevékenységéről szóló beszámolót elfogadja.
2. Kőszeg Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a TDM Kőszegre vonatkozó marketing 2019. évi intézkedési tervéről szóló tájékoztatót elfogadja.