Önkormányzati belépés | |
|
2022. Február 15., Kedd, 09:00 óra, Városháza tanácskozó terme: nyilvános ülés
8. napirendi pont:
Kőszeg Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2022. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Indokolás:
A Kormány szándéka szerint az ország 2022. évi költségvetésének és gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság újraindítása, a versenyképesség növelése, a kiemelkedő gazdasági növekedés fenntartása és a magyar családok megerősítése áll. A gazdaság egyes szektorainak visszaesése, a járványhelyzet okozta bizonytalanság és a Kormány lakosságot védő, helyi adó és szolgáltatási díjemelést tiltó intézkedései miatt az Önkormányzat saját bevételei nem emelkednek. A minimálbér 2022. január 01-től 200 000 Ft-ra, a garantált bérminimum 260 000 Ft-ra, a közfoglalkoztatás bére pedig 100 000 Ft-ra emelkedett. A kulturális szféra 2022. január 01-jétől a minimálbér emelkedésén felül további 20 %-os béremelésre jogosult, a béremelés kompenzálására pályázhattak az Intézmények.
A szociális hozzájárulási adó 15,5 %-ról 13 %-ra csökkent.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2022. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényt (továbbiakban: Kvtv.) 2021. június 25-én fogadták el, a 8/2022. (I. 14.) Korm. rendelettel a Kvtv. 2. melléklete egyes jogcímeihez kapcsolódóan az emelkedő működési költségek finanszírozását segítő kiegészítő támogatást fogadtak el az Önkormányzatok részére. A tervezésnél az állami támogatási összegek a kiegészítéssel együtt kerültek megállapításra.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz kapcsolódó támogatás (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) az önkormányzat 2020. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2021. évhez képest emelkedett és jelentős összeget tesz ki (52 520 000 Ft), mely települési támogatásokra, illetve a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképessége 20.165.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség az Önkormányzatot a Kvtv. 2. melléklet II/57. pontja alapján nem terheli.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (71 638 959 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (73 118 620 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 3 %-át kell hozzátennie (kb. 8 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok újra beszedhetik, azonban a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás nem kapcsolódik.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illeti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évinél magasabb összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján – 2 170 Ft/fő helyett 2 213 Ft/fő - összesen 25 431 796 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel megegyezik 32 300 000 Ft.
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 510 067 253 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét tartalmazzák.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Kvtv. 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 20 500 Ft-tal emelkedett (5.495.500.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. A gazdálkodási és pénzügyi igazgatás szervezésének módjáról a költségvetési törvény nem rendelkezik, így nem tesz különbséget abban a tekintetben, hogy a Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki, vagy az intézményrendszer gazdálkodási feladatait is maga látja el.
A Hivatalt kiegészítő támogatásként 1 472 136 Ft illeti meg.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében minimális csökkenést tartalmaz. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
2022. február 01-től a Bölcsőde további 1 csoporttal bővült. Az állami támogatás igénylésekor még nem rendelkezett működési engedéllyel, így a csoportbővülésre jutó állami támogatást majd májusban tudjuk csak megigényelni. Ez várhatóan 10 000 000 Ft-ot jelent Kőszeg Városának.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2022. évtől a veszélyhelyzet fennállása miatt nem emelkedhet. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 467 550 000 Ft, amely 68 000 000 Ft-tal marad el a 2020. évi tervhez képest.
2022-ben a kieső 1%-ra jutó Iparűzési adó előre nem tervezhető.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 13 fő lesz jubileumi jogosult, erre 16 605 370 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
2022-ben időközi választást is kell tartani Kőszegen, mivel képviselőtársunk Kiss Zoltán egészségi okokra hivatkozva lemondott a mandátumáról. A veszélyhelyzet feloldásáig nem lehet kitűzni a választásokat, így ennek időpontja még nem ismert. Ehhez az Állam támogatást nem biztosít, ezt saját erőből kell megoldania az Önkormányzatnak a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal történő megállapodás kötésével. Időközi választás csak a Helyi Választási Irodán keresztül bonyolítható.
Az SZSZB tagjainak, jegyzőkönyvvezetőknek, a HVB tagjainak, valamint a HVI dolgozóinak juttatásai és járulékai, valamint a szavazólapok és választási értesítők nyomtatása és az egyéb dokumentumok elkészítése várhatóan egy szavazókörre vetítve 2 000 000 Ft-ot tesz ki. Erre a költségvetésben a forrást biztosítani kell.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezi.
2021. év és a 2022. év a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2020. év végén utak felújítására és parkoló építésére kapott 2 805 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztések, 2020. év végén kapott 800 000 000 Ft-ból új temető megvalósítása, a Mentőállomás építésére kapott 600 000 000 Ft. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, Alpannónia projekt és az ERASMUS projektek „Csapadékvíz 2” pályázat.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a kulturális intézmények dolgozóinak a kötelező 20%-os béremelésük, valamint a minimálbér 2022. január 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ és a Kőszegi Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegi Intézményeinél, ahol a tervezés 95%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.
A köztisztviselők illetményalapja 2022-es évre a 27/2021.(XII.17.) számú Önkormányzati rendelet alapján 50.200 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
A képviselői tiszteletdíjak 20 %-os emelésével, a külső bizottsági tagok tiszteletdíjának pedig 25%-os emelésével számoltunk.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 13,0 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2022. évre 220 009 232 Ft került beépítésre, amely közel 40 M Ft-tal több a 2021. évi 179 991 523 Ft-nál. Az utakkal és a játszótéri eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz 24 M Ft került beépítésre. A városüzemeltetési feladatok ellátáshoz 13,5 M Ft is tervezésre került eszközbeszerzésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft.által részletesen, feladatonként kidolgozott 2022. évi díjakat.
A rezsicsökkentés miatt a térítési díjak nem emelkednek, ugyanakkor lehetőség volt arra, hogy a szolgáltató 8 %-os emelését a képviselő-testület elfogadja, így ezzel az emeléssel számoltunk a szolgáltató felé. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagköltség összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.
A 2022. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
A hivatalon kívül minden Intézményi dolgozónak havi 8000 Ft-os cafetéria juttatás került betervezésre Szép Kártyára való utalással.
A köztisztviselők cafeteria juttatását jogszabály szabályozza, mely nem lehet kevesebb az illetményalap ötszörösénél.
Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest 1 200 000 Ft-tal több) 31 750 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladatátvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. A jubiláló szervezetek évfordulós rendezvényeinek támogatása is tervezésre került.
A Tűzoltóságok támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása is emelkedett, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt szélső értékekek között, a tavalyinál magasabb összegben került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. A 2019. decemberében bekövetkezett vis Maior esemény helyreállítási kiadásaihoz a pályázaton 10 680 000 Ft-ot nyertünk támogatásként, a helyreállítás 2021-ben megtörtént, a támogatás lehívása 2022-ben valósul meg.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 4 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A VASIVÍZ vagyonértékelését megbízás alapján a többségi tulajdonos Szombathely városa végezteti el. A lefolytatott közbeszerzések eredményeképpen Kőszeg hozzájárulása a megbízási díjjal együtt 2 436 124 Ft. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kellett emelni, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kellett venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 20 000 000 Ft-ot terveztünk.
2022. január 01-től a Gyermekorvosi ellátás Kőszeg Város feladata, mivel a házi gyermekorvosok nyugdíjba vonultak.
Az Önkormányzat szerződést kötött a NEAK-kal, alkalmazottként egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatja a két körzet asszisztensét és egy 4 órás munka törvénykönyve hatálya alá tartozó takarítónőt.
Az orvosi ellátást pedig helyettesítéssel oldjuk meg. Ezen kiadásokra a NEAK-tól támogatást hívunk le, mely várhatóan nem fogja fedezni az Önkormányzat kiadásait, tervezésnél ezt figyelembe vettük.
Az elmúlt év tapasztatai alapján terveztük lomtalanításra is kiadással. Az STKH lakosonként 10 kg-ot szállít el ingyenesen, a felette lévőt az Önkormányzatnak ki kell fizetnie, erre 3 000 000 Ft kerül betervezésre.
Bízunk abban, hogy a 2021-ben bevezetett Lomi- Lottó akcióval ez majd tovább csökkenthető.
Az orvosi ügyeleti szerződés lejárt, amennyiben nem a korábbi ellátóval kötünk szerződést, akkor a szerződés értelmében további 1 évre havi átalányt kell fizetni.
Mivel a pályázat eredménye 2022. február 15-re várható csak, ezért ezzel a költséggel is számoltunk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított.
A fejlesztések összege 2 936 613 925 Ft, melyek között szerepel:
- ATHU-064 VELOREGIO (660 000 Ft)
- ATHU-020 Alpannónia (13 512 800 Ft)
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (302 245 100 Ft)
- Belterületi útépítések BMÖGF/1004-1/2020 (632 064 999 Ft)
- Belterületi útfelújítások BMÖGF/1004-1/2020 (387 881 824 Ft)
- Temető létesítése BMÖGF/1005-1/2020 (641 500 000 Ft)
- Kőszeg Mentőállomás fejlesztése (443 246 818 Ft)
- TOP-2.1.3-16-VS1-2021-00024 Csapadékvíz III. projekt (219 503 648 Ft)
- Táncsics Mihály utca BMÖFT/6-9/2021. Támogatói okirat szerinti (50 392 509 Ft)
- Sigray Jakab utca felújítása BMÖGF 2022. pályázati önerő 14/2022.(I.27.) Képviselő-testületi döntés alapján (14 207 716 Ft)
- Hivatal WC és falépcső cseréje ( 2 500 000 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
A fenti támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 94,1 %-át. A fentieken túl 8 585 502 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (129 500 000 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási, valamint a játszótér felújítási feladatokra 24 000 000 Ft értékben, melynek teljesítése csak a vagyonhasznosító bevételének teljesítésekor valósulhat meg.
Terveztünk még a Kőszegi Városüzemeltető Kft. részére Új eszközök beszerzéséhez támogatást 13 545 820 Ft értékben, melynek fedezet a pénzmaradványból biztosított.
A Kft-vel áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.
Tervezésre került felmalmozási célú támogatási keretösszeg 5 600 000 Ft összegben.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2023-2025. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2022-2024. évre vonatkozó - előző évben elfogadott - adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek tovább már nem csökkennek, tényleges bevételek alapján az előző évek középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegéhez képest a tervezett helyi adó bevétel minden évben megemelésre került a 2023-2025. évi középtávú tervezésben.
Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan, előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre.
Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2022. évben.
Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság tárgyalta és 6 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tárgyalta és 5 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság tárgyalta és 7 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Kőszeg, 2022. február 09.
Básthy Béla s. k.
polgármester
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2022.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2022. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2022. évi költségvetését
a) 2 227 543 915 Ft költségvetési bevétellel,
b) 5 984 813 245 Ft költségvetési kiadással,
c) 3 757 269 330 Ft hiánnyal,
d) 41 282 372 Ft finanszírozási kiadással,
e) 3 798 551 702 Ft belső finanszírozási bevétellel,
f) 0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) A képviselő-testület a működési célú költségvetési bevételeket 2 052 344 930 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 324 719 670 Ft,
b) közhatalmi bevételek 467 550 000 Ft,
c) működési bevételek 259 725 260 Ft,
d) működési célú átvett pénzeszköz 350 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési bevételeket 175 198 985 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 37 113 483 Ft,
b) felhalmozási bevételek 129 500 000 Ft,
c) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 8 585 502 Ft.
(3) A képviselő-testület a működési célú költségvetési kiadásokat 3 047 844 362 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) a személyi jellegű kiadások 1 012 437 716 Ft,
b) a munkaadókat terhelő járulékok 150 233 128 Ft,
c) a dologi jellegű kiadások 1 689 811 878 Ft,
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 31 750 000 Ft,
e) egyéb működési célú kiadások 163 611 640 Ft.
(4) A képviselő-testület a felhalmozási célú kiadásokat 2 936 968 883 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) beruházások 2 371 649 636 Ft,
b) felújítások 521 601 087 Ft,
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 43 718 160 Ft.
(5) A képviselő-testület a költségvetési egyenlegét –3 757 269 330 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési bevételek és kiadások egyenlege –995 499 432 Ft,
b) felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege –2 761 769 898 Ft.
(6) A képviselő-testület a finanszírozási egyenlegét 3 757 269 330 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) belső finanszírozás bevételei
aa) működési célú 2021. évi pénzmaradvány: 983 881 804 Ft
ab) fejlesztési célú 2021. évi pénzmaradvány 2 814 669 898 Ft
b) külső finanszírozás bevételei
ba) működési célú hitelfelvétel 0 Ft
bb) fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
c) külső finanszírozás kiadásai
ca) fejlesztési hitelek törlesztése 0 Ft
cb) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 41 282 372 Ft.
(7) Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
(8) Az (1)-(6) bekezdésben megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
(9) A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2022. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.
6. § (1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, szeptember 15-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.
7. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. § (1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és -vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2022. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2022. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. § Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembevételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2022. január 1. napjától kell alkalmazni.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester
(Valamennyi információs táblát és mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2022. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2022. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.
Kőszeg Város Önkormányzata 2022. évi költségvetéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotása.
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény és végrehajtási rendelete alapján az önkormányzat 2022. évi költségvetését az alábbiak szerint terjesztem elő:
Indokolás:
A Kormány szándéka szerint az ország 2022. évi költségvetésének és gazdaságpolitikájának középpontjában a gazdaság újraindítása, a versenyképesség növelése, a kiemelkedő gazdasági növekedés fenntartása és a magyar családok megerősítése áll. A gazdaság egyes szektorainak visszaesése, a járványhelyzet okozta bizonytalanság és a Kormány lakosságot védő, helyi adó és szolgáltatási díjemelést tiltó intézkedései miatt az Önkormányzat saját bevételei nem emelkednek. A minimálbér 2022. január 01-től 200 000 Ft-ra, a garantált bérminimum 260 000 Ft-ra, a közfoglalkoztatás bére pedig 100 000 Ft-ra emelkedett. A kulturális szféra 2022. január 01-jétől a minimálbér emelkedésén felül további 20 %-os béremelésre jogosult, a béremelés kompenzálására pályázhattak az Intézmények.
A szociális hozzájárulási adó 15,5 %-ról 13 %-ra csökkent.
Központi forrásból származó bevételek:
A 2022. évben az önkormányzati feladatellátás finanszírozási rendszere az előző évit követi, lényeges változás a finanszírozási struktúrában nem várható. Minden bevétel kötött felhasználású, tételesen kimutatott elszámolással kell a felhasználásukat bizonyítani.
A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényt (továbbiakban: Kvtv.) 2021. június 25-én fogadták el, a 8/2022. (I. 14.) Korm. rendelettel a Kvtv. 2. melléklete egyes jogcímeihez kapcsolódóan az emelkedő működési költségek finanszírozását segítő kiegészítő támogatást fogadtak el az Önkormányzatok részére. A tervezésnél az állami támogatási összegek a kiegészítéssel együtt kerültek megállapításra.
Az általános működési támogatáson belül a településüzemeltetési, fenntartási feladatokhoz kapcsolódó támogatás (zöldterület és közterület fenntartás, utak, hidak fenntartása, a közvilágítás és a köztemetők üzemeltetése) az önkormányzat 2020. év végi statisztikai adatai, és a támogatások településkategóriák szerint meghatározott fajlagos összege alapján történik.
Az önkormányzati hivatal támogatásánál a közös hivatal székhely települése jogosult a teljes támogatás igénylésére. A közös hivatal fenntartásához így Velem és Bozsok önkormányzata a normatíva felett járul hozzá.
A települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása 2021. évhez képest emelkedett és jelentős összeget tesz ki (52 520 000 Ft), mely települési támogatásokra, illetve a Kőszegi Szociális Gondozási Központ által ellátott szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti feladatokra, bölcsődei ellátásra, valamint gyermekétkeztetésre használható fel.
Az egyes feladatokra célzottan kapott támogatásokat az önkormányzat iparűzési adóerő-képessége alapján kiegészítik vagy éppen elvonással ún. szolidaritási hozzájárulással terhelik. Kőszeg kiegészítésben részesül, mivel az iparűzési adóerőképessége 20.165.- Ft/lakos, így szolidaritási hozzájárulási fizetési kötelezettség az Önkormányzatot a Kvtv. 2. melléklet II/57. pontja alapján nem terheli.
A gyermekétkeztetés támogatási rendszere követi a 2014-től kialakított struktúrát. A feladathoz az ellátottak arányában számolt bértámogatás (71 638 959 Ft) illetve üzemeltetési támogatás kapcsolódik (73 118 620 Ft), amely az előző évben eredeti előirányzatként kapott összegnél magasabb mértékű. A fentiek alapján a gyermekétkeztetésre célzottan kapott összegen túl az önkormányzatnak a kiadások 3 %-át kell hozzátennie (kb. 8 millió Ft-ot), ugyanakkor ez is elszámolható a szociális feladatokra kapott egyéb támogatás terhére.
A tartózkodás utáni idegenforgalmi adót az önkormányzatok újra beszedhetik, azonban a bevételhez forintonként 1 Ft támogatás nem kapcsolódik.
A gépjárműadó bevétel 2020. évtől teljes összegben az állami költségvetést illeti, 2021-től pedig ezt a bevételt már közvetlenül a NAV szedi be.
Az intézményi feladatok támogatásánál a könyvtári és közművelődési feladatokhoz az előző évinél magasabb összegű fajlagos támogatás kapcsolódik, lakosságszám alapján – 2 170 Ft/fő helyett 2 213 Ft/fő - összesen 25 431 796 Ft összegű támogatás illeti meg az önkormányzatot. A múzeum támogatása az előző évi összeggel megegyezik 32 300 000 Ft.
Kőszeg Város Önkormányzata fenntartásában lévő intézmények közül a Kőszegi Szociális Gondozási Központ illetve a Kőszeg Meseváros Óvoda és Bölcsőde feladataira igényelt állami támogatás 510 067 253 Ft. A költségvetés tartalmazza az intézmények normatíva feletti állami támogatásának átadását is a feladatellátási megállapodásnak megfelelően megosztva.
Az eredeti előirányzatként megállapított központi támogatások a minimálbér emelkedésének fedezetét tartalmazzák.
A Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatalnál a Kvtv. 2. melléklete szerint a működési támogatás összege elismert dolgozónként 20 500 Ft-tal emelkedett (5.495.500.-Ft/létszám), az elismerhető dolgozói létszám számítása nem változott, továbbra is csak a Hivatalhoz tartozó települések száma és a Nemzetiségek száma jelent többlet szorzó elismerést. A gazdálkodási és pénzügyi igazgatás szervezésének módjáról a költségvetési törvény nem rendelkezik, így nem tesz különbséget abban a tekintetben, hogy a Hivatal csak az adott települési Önkormányzat és a Közös Önkormányzati Hivatal gazdálkodását és igazgatását látja el és intézményrendszerét úgynevezett GAMESZ-be szervezi ki, vagy az intézményrendszer gazdálkodási feladatait is maga látja el.
A Hivatalt kiegészítő támogatásként 1 472 136 Ft illeti meg.
A tervezett feladatok finanszírozása:
A köznevelés területén az óvodai ellátás finanszírozása során a szakmai jogszabályi előírások alkalmazásával a központi költségvetés biztosítja az óvodapedagógusok, és a munkájukat közvetlenül segítők kötelező illetményét és ezek járulékait, figyelembe véve a törvény nevelésszervezési paramétereit. A szakmai dolgozók bértámogatása a pedagógusok esetében minimális csökkenést tartalmaz. Az óvodaműködtetési támogatást (gyermeklétszámok után igényelhető) jelentősen megemelték. A bölcsődében foglalkoztatott felsőfokú végzettséggel rendelkező kisgyermeknevelőket besorolták a pedagógus életpálya-modellbe, melynek pénzügyi fedezetét központi forrásból biztosítják. A bölcsődék esetében 2018-tól a támogatási rendszer hasonlóképen működik, mint az óvodáknál. A Bölcsőde üzemeltetése kiegészítő önkormányzati támogatással finanszírozható. Emellett nemzetiségi pótlék is beépült a támogatások körébe.
2022. február 01-től a Bölcsőde további 1 csoporttal bővült. Az állami támogatás igénylésekor még nem rendelkezett működési engedéllyel, így a csoportbővülésre jutó állami támogatást majd májusban tudjuk csak megigényelni. Ez várhatóan 10 000 000 Ft-ot jelent Kőszeg Városának.
A működés bevételi forrásai:
A működési saját bevételek az előző évihez képest jelentősen nem növekednek. A gyermekétkeztetés térítési díjai 2022. évtől a veszélyhelyzet fennállása miatt nem emelkedhet. A Kőszegi Szociális Gondozási Központ működési bevételei sem emelkednek jelentősen.
A költségvetési működési bevételek között a helyi adó bevételek hangsúlyos részt képviselnek, a tervezett adóbevétel 467 550 000 Ft, amely 68 000 000 Ft-tal marad el a 2020. évi tervhez képest.
2022-ben a kieső 1%-ra jutó Iparűzési adó előre nem tervezhető.
A működési kiadások tervezése:
Az Önkormányzat számára elsődleges cél az Önkormányzat által nyújtott szolgáltatások színvonalának és az önkormányzat működőképességének megőrzése, a kiadások tervezésénél ezt az elvet vettük figyelembe.
A költségvetési törvény elvei alapján az intézményeknek egységes szempontrendszert határoztunk meg.
Ebben az évben rendkívüli kiadásnak tekinthető, hogy az Intézményeinknél 13 fő lesz jubileumi jogosult, erre 16 605 370 Ft-ot kell kifizetni a járulékokkal együtt. Ez az összeg beépítésre került az Intézmények költségvetésébe.
2022-ben időközi választást is kell tartani Kőszegen, mivel képviselőtársunk Kiss Zoltán egészségi okokra hivatkozva lemondott a mandátumáról. A veszélyhelyzet feloldásáig nem lehet kitűzni a választásokat, így ennek időpontja még nem ismert. Ehhez az Állam támogatást nem biztosít, ezt saját erőből kell megoldania az Önkormányzatnak a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatallal történő megállapodás kötésével. Időközi választás csak a Helyi Választási Irodán keresztül bonyolítható.
Az SZSZB tagjainak, jegyzőkönyvvezetőknek, a HVB tagjainak, valamint a HVI dolgozóinak juttatásai és járulékai, valamint a szavazólapok és választási értesítők nyomtatása és az egyéb dokumentumok elkészítése várhatóan egy szavazókörre vetítve 2 000 000 Ft-ot tesz ki. Erre a költségvetésben a forrást biztosítani kell.
A működési kiadások között szerepel több, már elnyert pályázat is. Itt elsősorban az építéssel járó beruházások fordított ÁFA összegei szerepelnek, melyek dologi jellegű kiadásnak minősülnek. Továbbá a közbeszerzési díjak és egyéb eljárási költségek is a dologi kiadások részét képezi.
2021. év és a 2022. év a pályázatok megvalósításának éve. A projektek között olyan jelentős fejlesztések vannak, mint a 2020. év végén utak felújítására és parkoló építésére kapott 2 805 000 000 Ft-ból megvalósítható fejlesztések, 2020. év végén kapott 800 000 000 Ft-ból új temető megvalósítása, a Mentőállomás építésére kapott 600 000 000 Ft. Tovább folytatódnak a megkezdett beruházások, mint az intermodális csomópont kialakítása, Alpannónia projekt és az ERASMUS projektek „Csapadékvíz 2” pályázat.
A személyi juttatásoknál a központi bértábla szerinti bérek nem emelkedtek, a kulturális intézmények dolgozóinak a kötelező 20%-os béremelésük, valamint a minimálbér 2022. január 01-től való változása miatt a személyi juttatások változtak. A pedagógusok illetményemelkedését, valamint a pedagógus munkát közvetlenül segítők béremelését (ezeket ágazati jogszabályok tartalmazzák) valamint a kötelező átsorolásokat, és az egyéb törvény szerinti kötelező juttatásokat a tervezésnél figyelembe vettük.
Az alapilletmények előirányzatának tervezése 100%-on történt (kivétel a Kőszegi Közös Önkormányzati Hivatal, a Kőszegi Szociális Gondozási Központ és a Kőszegi Meseváros Óvoda és Bölcsőde Kőszegi Intézményeinél, ahol a tervezés 95%-on történt), nem rendszeres juttatások között adható juttatások nem szerepelnek, a pótlékok köre nem bővült.
A köztisztviselők illetményalapja 2022-es évre a 27/2021.(XII.17.) számú Önkormányzati rendelet alapján 50.200 Ft. A közös hivatal személyi kiadásainál az átsorolásokkal, illetve a minimálbér emelkedésével számoltunk.
A képviselői tiszteletdíjak 20 %-os emelésével, a külső bizottsági tagok tiszteletdíjának pedig 25%-os emelésével számoltunk.
A munkaadót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 13,0 %.
A dologi kiadásoknál a meglévő szerződéseket, valamint a teljesített kiadásokat vettük figyelembe. A városüzemeltetési feladatokra a Kft. részére 2022. évre 220 009 232 Ft került beépítésre, amely közel 40 M Ft-tal több a 2021. évi 179 991 523 Ft-nál. Az utakkal és a játszótéri eszközök felújításával kapcsolatosan a felhalmozási kiadásokhoz 24 M Ft került beépítésre. A városüzemeltetési feladatok ellátáshoz 13,5 M Ft is tervezésre került eszközbeszerzésre. Az előterjesztéshez csatoljuk a Kft.által részletesen, feladatonként kidolgozott 2022. évi díjakat.
A rezsicsökkentés miatt a térítési díjak nem emelkednek, ugyanakkor lehetőség volt arra, hogy a szolgáltató 8 %-os emelését a képviselő-testület elfogadja, így ezzel az emeléssel számoltunk a szolgáltató felé. A gyermekétkeztetési feladatoknál az ellátottak számának változásával, az önkormányzati rendelet szerinti nyersanyagköltség összegével, valamint a szolgáltatóval megkötött szerződés szerinti rezsiköltséggel számoltuk a kiadásokat.
A 2022. évi költségvetést a fenntartott és finanszírozott intézményeknél is egységes elvekkel terveztük.
A hivatalon kívül minden Intézményi dolgozónak havi 8000 Ft-os cafetéria juttatás került betervezésre Szép Kártyára való utalással.
A köztisztviselők cafeteria juttatását jogszabály szabályozza, mely nem lehet kevesebb az illetményalap ötszörösénél.
Az ellátottak pénzbeli juttatásait (a tavalyihoz képest 1 200 000 Ft-tal több) 31 750 000 Ft összegben terveztük. Ezen kiadások elszámolhatóak a települési önkormányzatok egyéb szociális feladatainak támogatása terhére.
A civil szervezetek, önkormányzati feladatot ellátó egyesületek támogatási összegei a kérelmeket, a megkötött feladatátvállalási és együttműködési megállapodásokat, illetve az önkormányzat anyagi lehetőségeit figyelembe véve kerültek megállapításra. A jubiláló szervezetek évfordulós rendezvényeinek támogatása is tervezésre került.
A Tűzoltóságok támogatása és a Nemzetiségi Önkormányzatok támogatása is emelkedett, a Natúrpark egyesület támogatása a TDM megállapodásban foglalt szélső értékekek között, a tavalyinál magasabb összegben került tervezésre.
Az év közbeni váratlan események kezelésére 5 000 000 Ft összegű vis maior tartalék került elkülönítésre. A 2019. decemberében bekövetkezett vis Maior esemény helyreállítási kiadásaihoz a pályázaton 10 680 000 Ft-ot nyertünk támogatásként, a helyreállítás 2021-ben megtörtént, a támogatás lehívása 2022-ben valósul meg.
A vagyonhasznosítással kapcsolatos költségek (tulajdoni lap másolatok, értékbecslések, telekalakítások, energetikai tanúsítványok) fedezetére 3 000 000 Ft összeget tartalmaz a költségvetés, ezen felül 4 000 000 Ft tartalékot képeztünk. A VASIVÍZ vagyonértékelését megbízás alapján a többségi tulajdonos Szombathely városa végezteti el. A lefolytatott közbeszerzések eredményeképpen Kőszeg hozzájárulása a megbízási díjjal együtt 2 436 124 Ft. A Vagyonbiztosítás összegét a megvalósult jelentős fejlesztésekhez igazodva 3 000 000 Ft éves összegre kellett emelni, a megvalósult projekteknél a biztosításba be kellett venni az új fejlesztéseket. Az egészségházban a veszélyhelyzetben a szakrendelések működési intenzitása változó, de a megállapodás szerint a szakrendelést fenn kell tartani és a vesztséget az Önkormányzatnak kell kifizetnie. Erre ebben az évben 20 000 000 Ft-ot terveztünk.
2022. január 01-től a Gyermekorvosi ellátás Kőszeg Város feladata, mivel a házi gyermekorvosok nyugdíjba vonultak.
Az Önkormányzat szerződést kötött a NEAK-kal, alkalmazottként egészségügyi szolgálati jogviszonyban foglalkoztatja a két körzet asszisztensét és egy 4 órás munka törvénykönyve hatálya alá tartozó takarítónőt.
Az orvosi ellátást pedig helyettesítéssel oldjuk meg. Ezen kiadásokra a NEAK-tól támogatást hívunk le, mely várhatóan nem fogja fedezni az Önkormányzat kiadásait, tervezésnél ezt figyelembe vettük.
Az elmúlt év tapasztatai alapján terveztük lomtalanításra is kiadással. Az STKH lakosonként 10 kg-ot szállít el ingyenesen, a felette lévőt az Önkormányzatnak ki kell fizetnie, erre 3 000 000 Ft kerül betervezésre.
Bízunk abban, hogy a 2021-ben bevezetett Lomi- Lottó akcióval ez majd tovább csökkenthető.
Az orvosi ügyeleti szerződés lejárt, amennyiben nem a korábbi ellátóval kötünk szerződést, akkor a szerződés értelmében további 1 évre havi átalányt kell fizetni.
Mivel a pályázat eredménye 2022. február 15-re várható csak, ezért ezzel a költséggel is számoltunk.
A fejlesztési költségvetés tervezésének fő szempontjai és célkitűzése a már elnyert támogatások maradéktalan felhasználása és a támogatási célok megvalósítása. A további tervek meghatározásánál számba kell venni, hogy mennyi fejlesztési forrás áll rendelkezésre (4. melléklet). Fontos szempont a fejlesztési bevételek és kiadások összhangja, mely a tervezetben biztosított.
A fejlesztések összege 2 936 613 925 Ft, melyek között szerepel:
- ATHU-064 VELOREGIO (660 000 Ft)
- ATHU-020 Alpannónia (13 512 800 Ft)
- Városkörnyéki közösségi közlekedés fejlesztése (SUMP) (302 245 100 Ft)
- Belterületi útépítések BMÖGF/1004-1/2020 (632 064 999 Ft)
- Belterületi útfelújítások BMÖGF/1004-1/2020 (387 881 824 Ft)
- Temető létesítése BMÖGF/1005-1/2020 (641 500 000 Ft)
- Kőszeg Mentőállomás fejlesztése (443 246 818 Ft)
- TOP-2.1.3-16-VS1-2021-00024 Csapadékvíz III. projekt (219 503 648 Ft)
- Táncsics Mihály utca BMÖFT/6-9/2021. Támogatói okirat szerinti (50 392 509 Ft)
- Sigray Jakab utca felújítása BMÖGF 2022. pályázati önerő 14/2022.(I.27.) Képviselő-testületi döntés alapján (14 207 716 Ft)
- Hivatal WC és falépcső cseréje ( 2 500 000 Ft)
- Birkózó munkacsarnok projekt (vállalt önrész 3 500 000 Ft)
Ezen összegek elkülönített számlán rendelkezésre állnak, a költségvetésbe beépítésre kerültek.
A fenti támogatások maradványai képezik a felhalmozási bevételek 94,1 %-át. A fentieken túl 8 585 502 Ft összegben számoltunk kölcsön törlesztéssel. Azonban a vagyonhasznosítási bevételek (129 500 000 Ft) teljesítése rendkívül fontos, mert a bevételek teljesítése elengedhetetlen a költségvetési egyensúly megőrzéséhez. További feladatok csak ezen bevételek többletteljesítése után állíthatók be a költségvetésbe.
Az egyéb felhalmozási célú kiadások között került tervezésre a Kőszegi Városüzemeltető Kft-val elvégzendő korszerűsítési és felújítási, valamint a játszótér felújítási feladatokra 24 000 000 Ft értékben, melynek teljesítése csak a vagyonhasznosító bevételének teljesítésekor valósulhat meg.
Terveztünk még a Kőszegi Városüzemeltető Kft. részére Új eszközök beszerzéséhez támogatást 13 545 820 Ft értékben, melynek fedezet a pénzmaradványból biztosított.
A Kft-vel áll szándékunkban elvégeztetni a pályázati forrásokból nem finanszírozott, de szükséges egyéb korszerűsítési és felújítási munkálatokat.
Tervezésre került felmalmozási célú támogatási keretösszeg 5 600 000 Ft összegben.
A fejlesztési kiadások (5. melléklet) között elsősorban a már megítélt, illetve folyósított támogatásokból megvalósítandó kiadások szerepelnek. Ezek tételesen a mellékeltben találhatóak.
A költségvetéssel egy időben szükséges elfogadnia az önkormányzat középtávú tervét is a saját bevételek és az adósságot keletkeztető ügyletek értékéről. A korábbi években elfogadott középtávú tervezéshez képest a 2023-2025. évre vonatkozó adatok eltérésének indokai (az Áht. 24. § (2) bekezdése alapján) a következők:
A 2022-2024. évre vonatkozó - előző évben elfogadott - adatokat a költségvetési rendelettervezet elkészítésekor felülvizsgáltuk, a változó gazdasági környezet, az önkormányzat rendeletei, az ingatlanok és egyéb vagyon iránti kereslet tapasztalatai alapján, valamint az előző év teljesítési adatait alapján állapítottuk meg a főbb keretszámokat. A helyi adók esetén a COVID helyzet következményeként az Önkormányzatokat ért adóelvonási intézkedések miatt a helyi adó bevételek tovább már nem csökkennek, tényleges bevételek alapján az előző évek középtávú tervezésben szerepeltetett bevételek összegéhez képest a tervezett helyi adó bevétel minden évben megemelésre került a 2023-2025. évi középtávú tervezésben.
Összegezve elmondható, hogy a költségvetés egyensúlyát úgy lehetett fenntartani, hogy minimális összegű tartalék képzésére volt lehetőségünk. A váratlan, előre nem látható kiadások fedezésére nagyon csekély tartalékkeret áll rendelkezésünkre.
Ahhoz, hogy a rendelettervezetben szereplő keretösszegek tarthatóak legyenek nagyon szoros és fegyelmezett gazdálkodásra van szükség a 2022. évben.
Az előterjesztést a Kulturális, Oktatási, Szociális, Egészségügyi és Sport Bizottság tárgyalta és 6 igen szavazattal egyhangúlag elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Városfejlesztési, Idegenforgalmi Környezetvédelmi és Vagyonügyi Bizottság tárgyalta és 5 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Az előterjesztést a Pénzügyi, Jogi és Rendészeti Bizottság tárgyalta és 7 igen és 1 nem szavazattal elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek.
Kőszeg, 2022. február 09.
Básthy Béla s. k.
polgármester
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének
…/2022.(II. .) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2022. évi költségvetéséről
Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, az 5.§ (4) bekezdés tekintetében a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143.§ (4) bekezdés h) pontjában, a 12.§ (2) bekezdés tekintetében a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 226.§ (7) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya Kőszeg Város Önkormányzatának képviselő-testületére és annak bizottságaira, a képviselő-testület hivatalára és az önkormányzat intézményeire terjed ki, meghatározza az önkormányzat bevételeit és kiadásait, figyelemmel az önkormányzat és az általa fenntartott költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, valamint a 2022. évi gazdálkodás főbb szabályaira.
(2) E rendeletben foglaltak végrehajtását az önkormányzat képviselő-testülete, pénzügyi bizottsága, polgármestere, jegyzője a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett költségvetési ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek általános és eseti jellegű gazdasági beszámoltatásával ellenőrzi.
2. A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege és finanszírozásának módja
2. § A képviselő-testület az önkormányzat és az irányított intézmények együttes 2022. évi költségvetését
a) 2 227 543 915 Ft költségvetési bevétellel,
b) 5 984 813 245 Ft költségvetési kiadással,
c) 3 757 269 330 Ft hiánnyal,
d) 41 282 372 Ft finanszírozási kiadással,
e) 3 798 551 702 Ft belső finanszírozási bevétellel,
f) 0 Ft külső finanszírozási bevétellel
állapítja meg.
3. Az önkormányzat bevételi és kiadási főösszegének megoszlása
3. § (1) A képviselő-testület a működési célú költségvetési bevételeket 2 052 344 930 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési célú támogatások államháztartáson belülről 1 324 719 670 Ft,
b) közhatalmi bevételek 467 550 000 Ft,
c) működési bevételek 259 725 260 Ft,
d) működési célú átvett pénzeszköz 350 000 Ft.
(2) A képviselő-testület a felhalmozási célú költségvetési bevételeket 175 198 985 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) felhalmozási célú támogatások államháztartáson belülről 37 113 483 Ft,
b) felhalmozási bevételek 129 500 000 Ft,
c) felhalmozási célú átvett pénzeszközök 8 585 502 Ft.
(3) A képviselő-testület a működési célú költségvetési kiadásokat 3 047 844 362 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) a személyi jellegű kiadások 1 012 437 716 Ft,
b) a munkaadókat terhelő járulékok 150 233 128 Ft,
c) a dologi jellegű kiadások 1 689 811 878 Ft,
d) ellátottak pénzbeli juttatásai 31 750 000 Ft,
e) egyéb működési célú kiadások 163 611 640 Ft.
(4) A képviselő-testület a felhalmozási célú kiadásokat 2 936 968 883 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) beruházások 2 371 649 636 Ft,
b) felújítások 521 601 087 Ft,
c) egyéb felhalmozási célú kiadások 43 718 160 Ft.
(5) A képviselő-testület a költségvetési egyenlegét –3 757 269 330 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) működési bevételek és kiadások egyenlege –995 499 432 Ft,
b) felhalmozási bevételek és kiadások egyenlege –2 761 769 898 Ft.
(6) A képviselő-testület a finanszírozási egyenlegét 3 757 269 330 Ft-ban állapítja meg, melyből
a) belső finanszírozás bevételei
aa) működési célú 2021. évi pénzmaradvány: 983 881 804 Ft
ab) fejlesztési célú 2021. évi pénzmaradvány 2 814 669 898 Ft
b) külső finanszírozás bevételei
ba) működési célú hitelfelvétel 0 Ft
bb) fejlesztési célú hitelfelvétel 0 Ft
c) külső finanszírozás kiadásai
ca) fejlesztési hitelek törlesztése 0 Ft
cb) államháztartáson belüli megelőlegezések visszafizetése 41 282 372 Ft.
(7) Az 1. melléklet az önkormányzat bevételeit és kiadásait tartalmazza kiemelt előirányzatonkénti bontásban.
(8) Az (1)-(6) bekezdésben megállapított bevételek jogcímenkénti és intézményenkénti, valamint a kiadások intézményenkénti részletezését a 2. és a 3. melléklet, a felhalmozási bevételek célonkénti részletezését a 4. melléklet, a felhalmozási kiadások célonkénti részletezését az 5. melléklet tartalmazza.
(9) A 6. melléklet az önkormányzat - a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 8.§ (2) bekezdése szerinti - adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit, illetve a 45.§ (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti saját bevételeit, a 7. melléklet az európai uniós forrásból finanszírozott projektek bevételeit és kiadásait, valamint az önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulásait tartalmazza.
4. A 2022. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) A költségvetési szervek vezetői felelősek saját költségvetésükért és a költségvetési rendeletben foglaltak megtartásáért, a gazdálkodási lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért.
(2) A feladat elmaradásból származó személyi és dologi megtakarítások felhasználására csak a képviselő-testület engedélyével kerülhet sor.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül köteles gazdálkodni. Valamennyi költségvetési szerv köteles a jóváhagyott kiemelt előirányzatokat betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.
5. § (1) Az önkormányzat nevében hitel felvételéről, a folyószámla hitelkeret szerződés megkötéséről, az önkormányzat részesedésként kimutatott értékpapírjainak értékesítéséről, vagy ilyen értékpapírok vásárlásáról a képviselő-testület jogosult dönteni, az elfogadott feltételekkel a vonatkozó jogszabályoknak megfelelően előkészített hitelszerződés, valamint értékpapír értékesítési szerződés aláírására a polgármestert felhatalmazza.
(2) Forgatási célú, rövid lejáratú (éven belüli) értékpapírok vásárlásáról - az átmenetileg le nem kötött források terhére -, valamint eladásáról, amely műveletek célja kamat, hozam elérése a polgármester jogosult dönteni.
(3) Az önkormányzattal szemben fennálló elismert követelések faktorálására vonatkozó nyilatkozat tételéről a polgármester jogosult dönteni.
(4) A képviselő-testület a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 68.§ (4) bekezdésében meghatározott forrásfelhasználás mértékét 0 Ft-ban határozza meg.
6. § (1) A költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásáról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(2) A polgármester a Magyar Államkincstár felé teljesítendő havi adatszolgáltatások megfelelő teljesítése érdekében a kiemelt előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre úgy, hogy az átcsoportosítás a rendeletben meghatározott feladat ellátását nem érinti.
(3) A rendelet 5. mellékletében felsorolt beruházások felhasználási kötöttséggel járó előirányzatként kezelendőek. Egyúttal az intézményvezetői hatáskörben kezdeményezett felújítási, fejlesztési kiadás céljára történő átcsoportosítás és teljesítés kizárólag a képviselő-testület előzetes engedélyével történhet.
(4) Az önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek költségvetését rendeletmódosítással megváltoztathatja.
(5) A költségvetési rendelet módosításáról a képviselő-testület az első negyedév kivételével legalább negyedévenként, szeptember 15-ig, november 30-ig, illetve a tárgyévet követően a költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt. A költségvetési szerv költségvetési beszámolóját a tárgyévet követően legkésőbb február 28-ig megküldi az irányító szerv részére.
(6) A gazdasági szervezettel nem rendelkező költségvetési szerv előirányzatainak változtatását a szerv vezetője kezdeményezi a meghatározott pénzügyi- gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szervnél. A változtatás végrehajtásához az irányító szerv egyetértése szükséges.
(7) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól a költségvetési szerv előirányzat módosítás nélkül is eltérhet. A költségvetési szerv a kiadási kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatokat megváltoztathatja, kivéve a szolgáltatási díjak csökkentését. A költségvetési szerv a bevételi kiemelt előirányzatán belül a részelőirányzatait megváltoztathatja.
(8) A költségvetési szerv a kiemelt előirányzatok között előirányzat átcsoportosítást csak a képviselő-testület jóváhagyásával hajthat végre.
(9) Az intézményeknél túlóra-, készenléti-, helyettesítési díj, ügyeleti díj elszámolására, kifizetésére átalány alkalmazásával nem kerülhet sor. Az intézményvezető köteles a tételes túlóra-, készenléti-, helyettesítési, ügyeleti díj elszámolásához, kifizetéséhez naprakész, ellenőrizhető analitikus nyilvántartást kialakítani, melynek ellenőrzött vezetéséért felelősséggel tartozik.
(10) A tartósan üres álláshelyre jutó személyi juttatások 4 hónapot meghaladó előirányzata év közben jutalmazásra nem használható fel, az kizárólag a feladatellátás zavartalanságát szolgáló többletmunka jogszabály szerinti formában történő elismerésére fordítható.
7. § Az önkormányzat által az államháztartás alrendszerein kívülre nyújtott támogatások esetében nem indulhat pályázóként, és nem részesülhet támogatásban az, aki a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. törvényben foglalt korlátozás alá esik.
8. § Az önkormányzat által nem tervezhető, többletbevételként jelentkező forrásokat, és feladat elmaradásból eredő előirányzat maradványt elsődlegesen a tervezett bevételi elmaradás pótlására, illetve a működési hitel visszafizetésére kell fordítani.
9. § (1) Az önkormányzat a maradványát az éves beszámoló készítésekor állapítja meg és hagyja jóvá.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete gazdasági szükséghelyzetben a maradvány felhasználását korlátozhatja.
10. § A kötelezettségvállalás előtt meg kell győződni arról, hogy a jóváhagyott költségvetés fel nem használt és le nem kötött kiadási előirányzata biztosítja-e a fedezetet.
11. § (1) Az év közben megjelenő, előre nem tervezhető pályázatokhoz előírt saját erő biztosítása céljából - amennyiben az a költségvetési szerv saját költségvetéséből nem biztosítható - a költségvetési szerv vezetője köteles a pályázatot benyújtás előtt a képviselő-testület elé jóváhagyásra előterjeszteni.
(2) Az elnyert pályázatokkal kapcsolatos előirányzat-módosítást a legközelebbi költségvetési rendeletmódosításban szerepeltetni kell.
(3) A képviselő-testület elrendeli, hogy azon felújítási, fejlesztési és egyéb feladatok végrehajtása, amelyeknek bevételi forrása részben vagy egészében átvett pénzeszköz (kivéve pályázatok), csak abban az esetben indítható, ha a költségvetési elszámolási számlára ezen összegek befizetésre kerültek.
(4) Többletfeladat csak a forrás és előirányzat egyidejű biztosításával vállalható.
(5) Az önkormányzat olyan fejlesztési célt nem tervez, amelyhez a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. tv. 8. § (2) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik vagy válhat szükségessé.
12. § (1) Az Önkormányzat engedélyezett létszámkeretét intézményi bontásban a 8. melléklet tartalmazza.
(2) A hivatalnál foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 143.§ (2) bekezdése alapján nyújtott bankszámlahozzájárulás 1 000 Ft/hó/fő, azaz 12 000 Ft/év/fő, amelyet a tárgyév március 31-éig folyószámlára utalással kell biztosítani.
(3) A hivatal, továbbá az önkormányzat költségvetési szervei dolgozóinak lakásépítési és -vásárlási támogatására fordítható keretösszeg 2022. évben az előző években odaítélt támogatások törlesztőrészleteiből visszafolyt összeg lehet.
(4) A városrehabilitációs támogatásra fordítható keretösszeget 2022. évben a rendelet nem tartalmaz.
13. § Önkormányzati beruházás csak a beszerzési szabályzat figyelembevételével, és a képviselő-testület jóváhagyásával indítható. Beruházási kiadásoknál az előirányzatot várhatóan meghaladó teljesítésről a képviselő-testületet a legközelebbi ülésén tájékoztatni kell.
5. Záró rendelkezések
14. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2022. január 1. napjától kell alkalmazni.
Dr. Zalán Gábor Básthy Béla
jegyző polgármester
(Valamennyi információs táblát és mellékletet lsd. a letölthető formátumban.)
Előzetes hatásvizsgálat
Kőszeg Város Önkormányzata Képviselő-testületének az Önkormányzat 2022. évi költségvetésről szóló önkormányzati rendelete megalkotásához.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a szerint a jogszabályok előkészítése során előzetes hatásvizsgálat elvégzésével kell felmérni a tervezett jogszabály valamennyi jelentősnek ítélt hatását, a szabályozás várható következményeit. Az előzetes hatásvizsgálat megállapításai a rendelettervezet esetében az alábbiak:
1. Társadalmi hatások
A költségvetési rendelet biztosítja a választópolgárok számára az önkormányzat és intézményei 2022. évre tervezett bevételeinek és kiadásainak, pénzügyi-gazdálkodási működésének megismerhetőségét. A rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az önkormányzat pénzügyi helyzetéről, a végrehajtandó feladatokról, a tervezett fejlesztésekről, lehetőséget teremt az önkormányzati gazdálkodás ellenőrzésére. A rendeletben foglaltak végrehajtása hatással van a társadalomra.
2. Gazdasági hatás
A rendelet nemzetgazdasági hatással bír, mivel az önkormányzat költségvetése az államháztartás része. A rendelet helyi gazdasági hatása közvetett.
3. Költségvetési hatás
A költségvetési rendeletbe foglalt szabályok szigorú betartásával az önkormányzat és a finanszírozott intézmények működése, valamint a tervezett fejlesztések megvalósítása biztosítható.
4. Környezeti, egészségi következmény
A rendeletnek környezeti és egészségügyi következményei nincsenek.
5. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások
A rendelet megalkotásának adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs, a szükséges adminisztratív állomány rendelkezésre áll.
6. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alapján a rendelet megalkotása kötelező. A rendelet megalkotásának elmaradása a Kormányhivatal törvényességi intézkedését vonja maga után.
7. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A rendelet végrehajtásához szükséges személyi, szervezeti és tárgyi feltételek rendelkezésre állnak. A költségvetési rendelet elfogadása esetén, a költségvetésben meghatározott pénzügyi feltételek biztosíthatók.